ID.nl logo
Zekerheid & gemak

Voorlopig aan de grond: Is de Boeing 737 Max veilig?

2019 is tot nu toe niet het beste jaar voor de luchtvaart. Er zijn al meerdere low budget-maatschappijen omgevallen en dan is er ook nog iets mis met de Boeing 737 Max. Je kunt je afvragen, ‘is de Boeing 737 Max veilig?’ We gaan daarvoor wat dieper in op de recente problematiek rond dit specifieke vliegtuig.

Boeing 737 Max is de vierde generatie Boeing 737, het best verkopende straalverkeersvliegtuig ooit. In oktober 2018 vond het eerste ongeluk met de Boeing 737 Max 8 plaats. Toen kwam de vlucht van Lion Air in Indonesië naar beneden. Dit jaar in maart volgde eenzelfde toestel van Ethiopian Airlines, dat bij Addis Abeba crashte. Bij beide ongelukken tezamen zijn 346 dodelijke slachtoffers te betreuren.

Toen het eerste ongeluk met de Boeing 737 Max was gebeurd, werden er uiteraard al vraagtekens gezet bij de kunnen van het vliegtuig. Toen vijf maanden later echter dat tweede toestel naar beneden kwam, besloten diverse landen het luchtruim te sluiten voor deze specifieke toestellen. Uiteindelijk besloot heel Europa de vliegtuigen te weren. Echter had Amerika die regels in eerste instantie niet. Bovendien bleef het Amerikaanse Boeing volhouden dat de toestellen oké waren.

Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS)

Het bleek later dat bij beide ongelukken de stijgsnelheid erg varieerde na de start. Ligt dat aan de piloten of aan het toestel zelf? Volgens de Amerikaanse vakbond van piloten is het bizar dat er geen simulatoren zijn waarmee piloten kunnen oefenen om met de Max te vliegen. Veel piloten gebruiken daardoor maar vliegtuigsims op hun eigen computer. Boeing zegt dat 737 Max bijna net zo vliegt als eerdere versies van de 737, waardoor er geen speciale simulator nodig zou zijn. Al erkent het bedrijf wel dat de crashes dezelfde oorzaak hebben.

Maar wat wordt er gedaan aan de driehonderd toestellen die nu niks doen op de grond? Aan de toestellen apart niets, want Boeing moet voor alle toestellen in een keer zorgen dat er een oplossing komt. Die is er waarschijnlijk in de vorm van het Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), dat in principe alleen ingeschakeld wordt bij noodsituaties. Het is een systeem dat ervoor zorgt dat de neus van het vliegtuig naar beneden wordt geduwd zodra deze te snel stijgt. Dat is namelijk het grote probleem van dit type vliegtuig.

©PXimport

De neus stijgt te snel omdat in de Max de motor net even op een andere plek zit, wat ervoor zorgt dat er minder brandstof nodig is. Maar het zorgt er ook voor dat het vliegtuig net even anders vliegt. MCAS moet dat helpen stabiliseren, maar het systeem is maar moeilijk te overrulen door piloten. Als het al lukt, dan treedt het na vijf seconden toch weer in werking. Dit blijkt uit de communicatie-informatie uit de cockpit van beide vluchten.

Software-update voor vliegtuig

Bij de ongelukken wordt gedacht dat het MCAS werd geactiveerd als reactie op informatie die niet klopte. Het systeem dacht dat de invalshoek een x aantal graden was, terwijl dit niet het geval was. Hierop begonnen de vliegtuigen te veel te dalen. Voor het MCAS maakt Boeing momenteel een software-update, zodat dit anders zal werken. Bovendien heeft het controlesysteem van het toestel nog wat werk nodig, waardoor de toestellen nog wel weken aan de grond blijven.

Het is ook niet makkelijk om goed te bewijzen dat de Boeings dan wel veilig te gebruiken zijn. Boeing heeft voor de zekerheid de productie van de al bestelde vliegtuigen van 52 naar 42 opleveringen per maand teruggeschroefd. Er staan er nog meer dan 4.500 in bestelling. Echter is er voor het eerst in zeven jaar al een maand lang geen enkele nieuwe bestelling voor een 737 geweest.

96 testvluchten Volgens Boeing is de software nu weer goed en er zijn dan ook al 96 vluchten uitgevoerd om deze te testen. Daarnaast zijn er wereldwijd diverse sessie met vluchtsimulators georganiseerd om de piloten te leren omgaan met het vliegtuig, nu er nieuwe software is. Boeing doet er alles aan om autoriteiten te overtuigen dat alles nu goed is, maar het moet dan ook, mede door de in eerste instantie erg verdedigende en misschien wel arrogante houding, heel hard zijn best doen om weer een positief en vooral veilig imago te krijgen.

Financieel drama

Luchtvaartmaatschappijen hopen op een snelle software-update, want het is een financieel drama. In Nederland heeft bijvoorbeeld Tui 15 vliegtuigen. Als die niet half juli zoals wordt verwacht weer de lucht in mogen, maar de hele zomer aan de grond blijven, dan lopen de kosten op tot wel 100 miljoen euro. Er moeten namelijk voor alle passagiers vervangende toestellen worden geregeld.

Het is echter de vraag of het allemaal zo snel zal gaan. Zelfs als de Amerikaanse autoriteiten aangeven dat Boeing voldoende heeft gedaan om toestellen veilig te maken, dan is het nog afwachten hoe bijvoorbeeld de Europese luchtvaartautoriteit EASA daar tegenover staat. En vervolgens is het ook nog per land om te besluiten de toestellen al dan niet toe te staan in het luchtruim. Kortom, er komt nog een heleboel besluitvorming aan te pas voor we weer plaatsnemen in een 737 Max.

▼ Volgende artikel
Nieuw van Sony:  WH-1000XM6 met verbeterde noise cancelling en duidelijker geluid
© Sony | Christopher Collie
Huis

Nieuw van Sony: WH-1000XM6 met verbeterde noise cancelling en duidelijker geluid

Sony introduceert de WH-1000XM6, de nieuwste draadloze koptelefoon in de bekende 1000X-serie. Het model bouwt voort op zijn voorganger met nog betere ruisonderdrukking, helderdere gesprekskwaliteit en meer comfort. De koptelefoon is vanaf mei verkrijgbaar voor 450 euro.

Noise cancelling met twaalf microfoons

De WH-1000XM6 gebruikt een nieuwe processor die de ruisonderdrukking in realtime aanpast. De koptelefoon beschikt over twaalf microfoons – vier keer zoveel als bij de WH-1000XM5 – en detecteert storende geluiden nauwkeuriger. De adaptieve algoritmes passen zich automatisch aan op basis van je omgeving en de luchtdruk.

Verbeterd draagcomfort en opvouwbaar ontwerp

Sony heeft het ontwerp aangepast met een bredere hoofdband en zachtere oorkussens van veganistisch leer. De pasvorm is ontworpen voor langdurig gebruik, zonder druk op het hoofd. Het opvouwbare frame is verstevigd met metaal en de case heeft nu een magnetische sluiting.

©Sony

Audio in studiokwaliteit

De nieuwe driverunit zorgt voor meer detail en helderheid. Dankzij ondersteuning voor LDAC en High-Resolution Audio Wireless levert de koptelefoon ook draadloos hoge geluidskwaliteit. Met DSEE Extreme worden gecomprimeerde audiobestanden in realtime opgewaardeerd. Voor ruimtelijk geluid is er ondersteuning voor 360 Reality Audio, inclusief een upmix-functie voor films.

Helder bellen met AI-gestuurde microfoons

Voor telefoongesprekken gebruikt de WH-1000XM6 zes beamforming-microfoons die achtergrondgeluid actief onderdrukken en je stem isoleren. Daardoor blijf je goed verstaanbaar, ook in rumoerige omgevingen.

©Sony

Slimme functies en snelladen

De koptelefoon ondersteunt multipoint-connectiviteit, LE Audio en schakelt automatisch tussen apparaten. Via de Sound Connect-app pas je het geluid aan, stel je equalizers in of gebruik je functies zoals Quick Access en Scene-based Listening. Opladen gaat snel: drie minuten laden is goed voor drie uur luisteren.

Prijs en beschikbaarheid

De Sony WH-1000XM6 is beschikbaar in drie kleuren: Black, Platinum Silver en Midnight Blue. De adviesprijs bedraagt 450 euro.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 waterdichte smartwatches met GPS-functie
Gezond leven

Waar voor je geld: 5 waterdichte smartwatches met GPS-functie

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom speuren we een paar keer per week binnen een bepaald thema naar zulke deals. Wanneer je met een smartwatch je gezondheid in de gaten wilt houden en bijvoorbeeld tijdens activiteiten je hartslag wilt meten, is het handig als zo'n slim horloge ook waterdicht is. En met een GPS-functie kun je ook goed bijhouden welke afstand je hebt afgelegd.

Een smartwatch is meer dan alleen een horloge: het is een slimme assistent om je pols. Met een smartwatch kun je eenvoudig meldingen van je smartphone ontvangen, zoals berichten, oproepen en agenda-afspraken. Veel modellen bieden daarnaast functies zoals stappentellen, hartslagmeting, slaapregistratie en GPS-tracking. Dat maakt ze ideaal voor wie zijn gezondheid en activiteiten wil bijhouden. Sommige horloges ondersteunen zelfs contactloos betalen of muziekbediening, zodat je minder vaak je telefoon uit je zak hoeft te halen.

Een ander belangrijk voordeel is de waterbestendigheid, wat bij smartwatches wordt aangeduid met een zogeheten ATM-classificatie. ATM staat voor 'atmosfeer' en geeft aan hoe hoog de druk op het horloge mag zijn. Een smartwatch met 5 ATM is bijvoorbeeld bestand tegen waterdruk die overeenkomt met 50 meter diepte. Dat betekent dat je ermee kunt douchen, zwemmen of in de regen lopen, maar dat de watch niet per se geschikt is voor diepzeeduiken.

Amazfit Cheetah Square

De Amazfit Cheetah Square is een smartwatch met een rechthoekig AMOLED-scherm van 1,75 inch. Het model biedt uitgebreide sportondersteuning met meer dan 150 modi en beschikt over dual-band GPS voor nauwkeurige plaatsbepaling. Daarnaast zijn er sensoren voor hartslag, SpO₂ (het percentage zuurstof in je bloed dat via een saturatiemeter wordt gemeten, en aangeeft hoeveel van je rode bloedcellen verzadigd zijn met zuurstof), slaap en stress. De behuizing is lichtgewicht en de horlogeband is van siliconen. De waterdichtheid van 5 ATM maakt hem geschikt voor gebruik in het water. De batterijduur varieert afhankelijk van het gebruik, met tot 8 dagen bij gemiddeld gebruik en tot 28 uur met GPS ingeschakeld.

🚿 Waterdichtheid: 5 ATM
🔋 Typische gebruiksduur
: Tot 8 dagen
📱 Schermdiagonaal
: 1,75 inch

Huawei Watch Fit 2

De Huawei Watch Fit 2 is een relatief compacte smartwatch met een AMOLED-display van 1,74 inch. Het model ondersteunt verschillende trainingsmodi en beschikt over sensoren voor onder andere hartslag, SpO₂ en slaapmonitoring. Hoewel deze watch geen ingebouwde GPS heeft, maakt hij gebruik van verbonden GPS via een smartphone. De batterijduur is met maximaal 10 dagen redelijk lang. De smartwatch is waterbestendig tot 5 ATM en is beschikbaar in verschillende edities en kleuren.

🚿 Waterdichtheid: 5 ATM
🔋 Typische gebruiksduur
: Tot 10 dagen
📱 Schermdiagonaal
: 1,74 inch

Fitbit Sense 2

De Fitbit Sense 2 biedt een combinatie van gezondheidsmetingen, zoals een ECG-app, cEDA-sensor voor stressdetectie en SpO₂-metingen. Het horloge is uitgerust met een 1,58 inch AMOLED-scherm en een ingebouwde GPS. De batterij gaat bij normaal gebruik ongeveer 6 dagen mee. Daarnaast is de Sense 2 waterbestendig tot 50 meter (5 ATM). Het model ondersteunt contactloze betalingen via Fitbit Pay, maar mist functies zoals muziekopslag of volledige ondersteuning voor apps van derden.

🚿 Waterdichtheid: 5 ATM
🔋 Typische gebruiksduur
: Tot 6 dagen
📱 Schermdiagonaal
: 1,58 inch

Garmin Venu 2

De Garmin Venu 2 heeft een 1,3 inch AMOLED-display en legt de nadruk op gezondheid en sport. De smartwatch beschikt over onder meer hartslagmeting, ademhalingsregistratie, Body Battery, stressmeting en Pulse Ox. GPS is ingebouwd, en de batterij gaat tot 11 dagen mee in smartwatch-modus. Bij gebruik van GPS en muziek is dit korter. Het horloge is waterdicht tot 5 ATM, wat standaard is voor dit soort toepassingen.

🚿 Waterdichtheid: 5 ATM
🔋 Typische gebruiksduur
: Tot 11 dagen
📱 Schermdiagonaal
: 1,3 inch

OnePlus Watch 2

De OnePlus Watch 2 draait op Wear OS 4 en gebruikt een dubbele chipsetstructuur om prestaties en batterijduur te balanceren. Met een 1,43 inch AMOLED-scherm, ondersteuning voor dual-band GPS, en sensoren voor hartslag en slaap is hij geschikt voor dagelijks gebruik. De batterijduur is echter niet heel lang, maar het horloge is wel IP68-gecertificeerd en bestand tegen waterdruk tot 5 ATM.

🚿 Waterdichtheid: IP68 / 5 ATM
🔋 Typische gebruiksduur
: Tot 100 uur
📱 Schermdiagonaal
: 1,43 inch