ID.nl logo
Zekerheid & gemak

Verplichte aansluiting alcoholslot 2022: Dit moet je weten

In de film The 40 Year Old Virgin is het al te zien, een dame die haar auto alleen kan ontgrendelen als ze de blaastest van haar auto doorstaat. Nu was die vrouw overduidelijk dronken, maar heel bezopen is het idee niet. Het is er zelfs al doorheen bij de Europese Unie. Dit moet je weten over de verplichte aansluiting van een alcoholslot in 2022.

Wanneer je het hebt over hoe technologie alcoholisme bestrijdt, dan is de blaastest waarschijnlijk het eerste wat te binnen schiet. En in het verlengde daarvan een alcoholslot, een maatregel die in ons land van kracht was van 2011 tot 2016. Deze kreeg je opgelegd als je werd aangehouden met teveel alcohol op.

Zo’n alcoholslot is een soort startonderbreker. Je moet blazen en als je onder de 0,2 zit qua promillage, dan kun je rijden. Anders niet. Soms werd je onderweg ook nog geacht meerdere malen te blazen. Immers kan de auto niet detecteren of je die fles wodka op de bijrijdersstoel met rust laat.

2011 tot 2016

Een veelgebruikte maatregel, want destijds waren er wekelijks ongeveer honderd mensen die het alcoholslot-programma opgelegd kregen. Dat zijn geen mensen die een keertje een wijntje teveel dronken, maar mensen waarvan het promillage tussen de 1,3 en de 1,8 zat. Dat betekent dat je dan zes tot tien glazen achter de kiezen hebt.

Het alcoholslot-programma was streng, maar ook de enige manier waarop je nog in een personenauto kon blijven rijden nadat je rijbewijs ongeldig was verklaard. Je moest naast dat programma een nieuw rijbewijs aanvragen, waar ook daadwerkelijk code 103 op werd gezet (het alcoholslot). Pas als je het programma na een jaar of twee goed had doorlopen, kon je een rijbewijs aanvragen zonder die code en mocht je weer zonder slot rijden.

Alcoholslot kosten

Het slot moest tevens elke zes weken worden uitgelezen bij het CBR en het kostte de deelnemer in totaal zo’n 4.000 euro om het geplaatst en uitgelezen te krijgen. De Raad van State vond het allemaal niet zo menselijk meer. Er werd onvoldoende rekening gehouden met de ingrijpende gevolgen van de straf en het alcoholslot was van de baan.

Tot nu, want de Raad van de Eropese Unie is akkoord met het voorstel van de Europese Commissie om het alcoholslot per 2022 verplicht in nieuwe auto’s te installeren. In de Europese Unie zijn jaarlijks 5.000 doden te betreuren wegens drank achter het stuur. Als het Europees Parlement het ook goedkeurt, dan komt het er. Het is geen verplichting om een alcoholslot te hebben, maar het is wel een verplichting dat vanaf 2022 auto’s de optie moeten hebben gemakkelijk zo’n slot in te kunnen bouwen. Een meerderheid van onze Tweede Kamer wil sowieso dat het alcoholslot terugkomt.

Thermale gezichtsscanners

Er zijn echter meer manieren om te ontdekken of iemand teveel alcohol heeft genuttigd. Een Griekse universiteit heeft een gezichtsscanner ontwikkeld die kan waarnemen of je al op je alcoholmax zit. Je krijgt een warmer gezicht van alcohol, specifieker nog worden je mond en neus warmer.

Er zijn twee manieren om met een gezichtsscan te bepalen of iemand te veel heeft gedronken. Je voert foto’s uit een database van mensen in beschonken en nuchtere staat, zodat kunstmatige intelligentie leert wat de verschillen zijn. Of je zet een algoritme in dat kan detecteren of de gezichtswarmte daadwerkelijk komt van alcoholgebruik. Maar ja, het is natuurlijk wel vervelend als je bijvoorbeeld koorts hebt, of last hebt van een hoge bloeddruk. Hoe zal zo’n algoritme dat aflezen?

©PXimport

Een gezichtsscanner wordt ook gebruikt in een concept car van Nissan. Hierbij wordt niet gekeken naar hoe warm het gezicht is, maar in hoeverre de bestuurder knippert met zijn ogen. Er komt een bericht en een geluid als de auto meent dat je beschonken bent. Luister je niet, dan gaat je gordel strakker zitten om je hierop te wijzen. De auto heeft echter nog veel meer. Zo kan de versnellingspook meten aan het zweet in je handpalm of je beschonken bent.

Er zitten geursensoren in de zitting die kunnen waarnemen of je de bekende alcoholwalm om je heen hebt. En het gaat nog verder, want de auto kan ook het rijgedrag meten. Ben je niet alert en gaat je auto uit zijn baan, dan gebeurt hetzelfde als wanneer de gezichtsscanner ziet dat je niet helemaal bij bewustzijn bent.

Wearables die alcohol meten


Maar er is meer om alcoholisme te bestrijden, dan binnen automotive alleen. Zo wordt er ook gekeken naar wat wearables kunnen doen. De armbandjes die vooral handig zijn voor het tellen van stappen en het meten van je hartslag, kunnen mogelijk worden ingezet om het alcoholpercentage van een lijf te meten. BACtrack’s Skyn kan dit bijvoorbeeld. Het is een armband die drie kwartier na je eerste drankje kan tonen hoeveel alcohol er in je bloed zit. Het doet dit door de ethanolmoleculen die door de huid komen te meten. Een geweldig idee, dat veel prijzen heeft gewonnen in Amerika (waar het dodental van alcoholgerelateerde ziekten op 88.000 doden ligt per jaar).

Er zijn daarnaast ook diverse apps, waarin je het aantal drankjes kunt bijhouden (ook in combinatie met je leeftijd, gender en lichaamseigenschappen), maar of je daar aan denkt als je te ver bent gegaan, dat is een tweede. Er zijn ook blaastests gemaakt die je kunt aansluiten op je telefoon, maar die zijn erg duur. Er is er een van Alcosystems die maar liefst 229 euro kost. Een enorm dure oplossing, al is deze nog steeds goedkoper dan het alcoholslot dat de staat je destijds kon opleggen.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 grote 65 inch 4K smart-tv's voor minder dan 600 euro
© jon anders wiken
Huis

Waar voor je geld: 5 grote 65 inch 4K smart-tv's voor minder dan 600 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Waar je een paar jaar geleden nog de hoofdprijs betaalde voor een goede 65 inch smart-tv, zijn deze tv's nu al een stuk betaalbaarder. Wij vonden vijf exemplaren die voor minder dan 600 euro te koop zijn.

Een 65 inch 4K smart-tv is natuurlijk de ultieme televisie voor het kijken van series en films in de hoogste kwaliteit. Voordeel is verder ook dat je niet al te dicht op je scherm hoeft te zitten: voor een 65 inch televisie geldt een afstand vanaf zo'n drie tot drieënhalve meter. En dankzij de smart-functionaliteit heb je toegang tot tal van streamingdiensten. Wij bekeken de mooiste modellen die je voor minder dan 600 euro kunt kopen.

LG 65UR73006LA

Voor wie houdt van heldere beelden en natuurlijke kleuren is de LG 65UR73006LA.AEUQ een prima keuze. Het 4K-paneel met ondersteuning voor HDR10 en HLG laat films en series mooi uitkomen. Wat direct opvalt is het brede kijkhoekpaneel, zodat je vanuit elke hoek goed beeld hebt. Drie HDMI 2.1-poorten zijn aanwezig, handig voor bijvoorbeeld een spelcomputer of soundbar. Het geluid is degelijk, met 20 watt RMS, al kan een extra speaker geen kwaad. De televisie zelf is niet overdreven dik, ongeveer 57 mm, en draait op WebOS dat vlot en makkelijk werkt.

Besturingssysteem: WebOS
Aantal HDMI-poorten
: 3
Audio-output (RMS)
: 20W

TCL 65C655 Pro

Deze TCL 65C655 Pro is een goede keus als je graag series kijkt of een filmavond houdt. Dankzij de QLED-techniek komen de kleuren mooi tot leven en ook HDR10+ en Dolby Vision helpen mee voor extra diepte. Google TV zorgt ervoor dat je toegang hebt tot de meeste (streaming-)apps van Netflix tot YouTube. Het geluid springt eruit: met 50 watt RMS en een ingebouwde subwoofer krijg je een stevig geluid. De tv zelf is daardoor wel een tikje dikker, zo’n 80 mm. Er zijn drie HDMI-poorten voor het aansluiten van extra apparaten.

Besturingssysteem: Google TV
Aantal HDMI-poorten
: 3
Audio-output (RMS)
: 50W

Hisense 65A7NQ

Ben je iemand die vooral van gemak houdt? De Hisense 65A7NQ biedt precies dat. De tv is simpel in gebruik, draait op het VIDAA-besturingssysteem en start razendsnel op. Met zijn 4K-beeld en ondersteuning voor Dolby Vision zie je mooie kleuren en scherpe beelden. Er zijn drie HDMI-poorten, voldoende voor al je apparaten. De tv heeft een redelijk slank ontwerp, ongeveer 80 mm dik. Het geluid van 20 watt RMS is prima voor dagelijks gebruik, al klinkt het met een soundbar net even beter.

Besturingssysteem: VIDAA U
Aantal HDMI-poorten
: 3
Audio-output (RMS)
: 20W

Samsung QE65Q80DAT

Wat deze Samsung QE65Q80DAT meteen bijzonder maakt, is het strakke ontwerp en de Direct Full Array-achtergrondverlichting. Daardoor zijn de zwarttinten diep en het contrast sterk. De tv is heel geschikt voor wie sportwedstrijden of actiefilms kijkt. Hij heeft vier HDMI 2.1-poorten en een krachtig geluid van 40 watt RMS, wat zorgt voor een volle klank bij films. Het scherm is vrij dun, met 54 mm, en draait op het vertrouwde Tizen-besturingssysteem dat soepel werkt.

Besturingssysteem: Tizen
Aantal HDMI-poorten
: 4
Audio-output (RMS)
: 40W

Philips 65PUS7609/12

Bij de Philips 65PUS7609/12 draait het om eenvoud en betaalbaarheid. De beeldkwaliteit is prima voor dagelijks gebruik, met 4K-resolutie en ondersteuning voor Dolby Atmos voor beter geluid. De tv werkt met Titan OS, dat simpel is en vlot laadt. Er zijn drie HDMI 2.1-poorten, genoeg om bijvoorbeeld een spelcomputer of extra box aan te sluiten. De tv is iets dikker dan sommige andere modellen, ongeveer 92 mm, en levert 20 watt RMS geluid. Philips is voor deze serie afgestapt van Google TV en levert de modellen nu met Titan OS.

Besturingssysteem: Titan OS
Aantal HDMI-poorten
: 3
Audio-output (RMS)
: 20W

▼ Volgende artikel
Brug te laag? Bocht te krap? Met campernavigatie verloopt je reis wél probleemloos
© ID.nl
Mobiliteit

Brug te laag? Bocht te krap? Met campernavigatie verloopt je reis wél probleemloos

Ga je op vakantie met je camper of met de caravan? Dan wil je vooral ontspannen rijden, zonder zorgen over te lage viaducten, smalle haarspeldbochten of weggetjes waar je amper kunt keren. Toch gebruiken veel mensen nog steeds een standaard autonavigatie, terwijl die niet is afgestemd op de afmetingen en het rijgedrag van een groter of zwaarder voertuig. In dit artikel lees je wat campernavigatie anders doet – en waarom dat handig is.

📍 Wat het verschil is tussen gewone navigatie en campernavigatie 📍 Waarom standaard navigatie niet altijd geschikt is voor campers of caravans 📍 Welke problemen speciale campernavigatie voorkomt 📍 Welke extra functies campernavigatie biedt 📍 Wanneer campernavigatie echt nodig is 📍 Waar je op moet letten als je campernavigatie wilt kopen 📍 Waarom een groter scherm handig is in een camper

Lees ook: Een airco in je caravan of camper? Dit zijn de mogelijkheden!

Een gewone navigatie – los toestel of via smartphone – is gebouwd voor personenauto's. Je voert een bestemming in, kiest eventueel tussen snelste of kortste route, en krijgt aanwijzingen gebaseerd op normale verkeersregels en gangbare voertuigafmetingen. Voor dagelijks gebruik werkt dat prima. Maar zodra je met een grote camper of een caravan op pad gaat, kom je al snel beperkingen tegen. Denk aan tunnels met een beperkte doorrijhoogte, wegen met maximale asdruk of gewichtslimiet, scherpe bochten in bergachtig gebied of dorpskernen waar je amper kunt keren of parkeren. Een standaard navigatie houdt daar geen rekening mee. Dat kan onderweg voor behoorlijk wat stress zorgen, of in het slechtste geval zelfs voor schade.

Wat doet campernavigatie anders?

Een speciaal campernavigatiesysteem is ontworpen met campers en auto's met aanhanger in gedachten. Je voert vooraf de lengte, breedte, hoogte en het gewicht van je combinatie in. Op basis daarvan worden alleen routes getoond die ook echt geschikt zijn voor jouw voertuig. En dat maakt een wereld van verschil.

Zo vermijd je automatisch bruggen waar je niet onderdoor kunt, te smalle weggetjes in dorpjes of natuurgebieden, steile hellingen waar je niet comfortabel kunt rijden of keren en wegen waar een caravan officieel niet is toegestaan. Veel campernavigaties bieden ook aanvullende functies. Denk aan filters voor campings, servicepunten of camperplaatsen, kaarten die je offline kunt gebruiken in gebieden zonder bereik, weergave van hellingspercentages en scherpe bochten onderweg en waarschuwingen voor zijwind, milieuzones of tolwegen. Sommige systemen kun je zelfs koppelen aan een achteruitrijcamera, wat handig is bij parkeren of keren op krappe plekken.

Wat je bij campernavigatie ook vaak ziet: een groter scherm dan bij standaard modellen. Dat is geen luxe, maar een bewuste keuze. De zitpositie in een camper is meestal hoger en wat verder van het dashboard af. Een scherm van 7 inch of groter zorgt dan voor beter overzicht en leesbaarheid, zonder dat je moet turen of knijpen met je ogen. Zeker als je tijdens het rijden snel de kaart of de aanwijzingen wilt checken, is dat een voordeel.

©GARMIN International ©2022

Voorbeelden uit de praktijk

Stel: je rijdt met een camper door de Ardennen. De kortste route volgens je telefoon gaat dwars door een dorpje met een smal bruggetje en steile oprit. Een standaard navigatie stuurt je daar zonder waarschuwing heen. Een campernavigatie herkent de beperkingen en kiest een alternatieve route via een doorgaande weg, ook al is die iets langer. Of je rijdt in Zuid-Frankrijk met een caravan achter je auto. Je komt bij een tunnel waar voertuigen hoger dan 2,60 meter niet doorheen mogen. Een gewone navigatie weet dat niet – een campernavigatie voorkomt dit soort problemen.

Is het altijd nodig?

Als je met een compacte buscamper reist die nauwelijks groter is dan een gewone auto, heb je in de praktijk minder snel last van beperkingen. Maar zodra je camper langer of hoger is, of je met een flinke caravan rijdt, wordt specifieke navigatie al snel een stuk comfortabeler – en veiliger. Ook voor langere reizen of tochten buiten West-Europa is het verschil merkbaar. Niet elk land signaleert hoogte- of gewichtsbeperkingen even duidelijk. Dan is het prettig als je navigatie dat voor je bijhoudt.

Campernavigatie kopen? Hier moet je op letten

Niet elk navigatiesysteem voor campers biedt dezelfde functies. Let daarom goed op de specificaties voordat je iets aanschaft. Controleer of je de voertuigafmetingen (lengte, breedte, hoogte, gewicht) kunt invoeren. Alleen dan kan het systeem echt rekening houden met obstakels op de route. Kijk ook naar het kaartmateriaal: is het actueel en dekt het voldoende landen? Zeker als je buiten West-Europa reist, is dat belangrijk. Sommige modellen bieden gratis kaartupdates, anderen niet. Let daarnaast op of er specifieke camper-POI's in het systeem zitten, zoals camperplaatsen, servicestations of campings. Ook de gebruikersinterface speelt een rol: is het systeem vlot te bedienen, ook als je onderweg bent? En niet onbelangrijk: hoe groot is het scherm? Bij voorkeur is dat minstens 7 inch. Een groter scherm is niet alleen prettiger tijdens het rijden, maar maakt het ook makkelijker om in een oogopslag hellingen, bochten en alternatieven te overzien. Ten slotte: als je al een achteruitrijcamera hebt, controleer dan of deze te koppelen is aan het systeem. Dat maakt het manoeuvreren op een krappe camping een stuk makkelijker.

Fijne vakantie!

Een campernavigatie lijkt op het eerste gezicht misschien een extra uitgave, maar het levert je onderweg vooral rust en gemak op. Geen stress over bruggen, geen gedoe bij keren, en geen verrassingen bij tunnels of bergwegen. Zeker als je vaker met je camper of caravan op pad gaat, is het een investering die je reis een stuk comfortabeler en ontspannen maakt.

P.S. Ook handig als je vaak op pad bent:

Een compacte camping-wasmachine