ID.nl logo
Test: Final Fantasy XIII-2
© PXimport
Zekerheid & gemak

Test: Final Fantasy XIII-2

Final Fantasy XIII was misschien een oerdegelijke game, zaken als een lineaire spelopzet en een chronisch gebrek aan side-quests liet menig fan toch ietwat teleurgesteld achter. Square Enix gaat in de herkansing met Final Fantasy XIII-2.

Final Fantasy XIII-2 is een direct vervolg op deel XIII (2010) en Square Enix lijkt hiermee enkele fundamentele misstappen uit het origineel te willen wegpoetsen. Het resultaat: een game die sterk doet denken aan de wortels van deze legendarische Japanse RPG-serie. We kunnen een gigantische spelwereld ontdekken, aan de slag met een overdaad aan side-quests en zelfs veelvuldig door tijd en ruimte reizen.

Final Fantasy XIII-2 pakt de draad zo'n drie jaar na het einde van het origineel op. Van Lightning (hoofdpersonage uit Final Fantasy XIII) wordt verondersteld dat ze is overleden, maar iedereen die het eerste deel heeft uitgespeeld, weet dat dit wel eens anders kan liggen. Zo vermoedt ook haar schuchtere zusje Serah, nadat ze in een droom Lightning in de toekomst ziet.

Serah besluit op onderzoek uit te gaan, waarin ze al snel wordt bijgestaan door Noel; een jongen uit de toekomst die samen met een meteoriet vol monsters op de sprookjesachtige wereld stort. Wat wil het toeval, Noel beweert door Lightning te zijn gestuurd om samen met Serah een aanstaande apocalyps te voorkomen.

Verwarrend

Square Enix zet in Final Fantasy XIII-2 een verhaal neer dat zal beklijven tot lang nadat de aftiteling over het scherm is gerold. Geef uzelf echter wel tijd om aan de game te wennen: vooral wanneer het tijdreizen wordt geïntroduceerd, zich tal van personages aandienen en de mysteries zich in rap tempo opstapelen, kan het allemaal behoorlijk verwarrend worden.

©PXimport

Grafisch is Final Fantasy XIII-2 wederom een pareltje.

Het is zeker niet vereist om het eerste deel te hebben gespeeld, maar het zorgt er wel voor dat u wat makkelijker wegwijs wordt in de spelwereld. En ach, ook al kunt u geen chocola maken van de diepgravende verhaallijnen achter de locaties Cocoon, Grand Pulse en Fal'Cie dan nog zal enkel het avontuur van Serah en Noel meer dan genoeg zijn om u door de dertig á veertig uur durende hoofdverhaallijn te loodsen.

Hapklare brokken

Square Enix heeft ditmaal voor een aanzienlijk betere spelstructuur gekozen. In XIII-2 krijgen we de game feitelijk in hapklare brokken voorgeschoteld, waardoor het (en het klinkt haast tegenstrijdig) ondanks het vele tijdreizen overzichtelijk aanvoelt. Met uw gezelschap reizigers lost u een aantal problemen op en voert u een aantal gevechten in een bepaald gebied, waarna zich een portaal opent naar het volgende deel.

Deze steeds terugkerende opzet heeft als keerzijde dat de game, net als zijn voorganger, enigszins lineair aanvloet. Gelukkig brengt de toevoeging van de zogenoemde Historia Crux de nodige afwisseling. Dit is een soort hub waarmee u onder meer door de tijd reist. Zigzaggend vliegen we zo naar bekende en nieuwe locaties als Eden, Academia en Sanctum, die soms honderden jaren uiteen liggen. Niet alleen is het contrast tussen vóór en ná de verwoestende gebeurtenis in Cocoon schitterend om te zien, ook biedt dit verhaaltechnisch een enorme diepgang.

Extra missies

Met een overdaad aan side-quests komt Square Enix tegemoet aan de wens van menig teleurgestelde Final Fantasy XIII-speler. Naast de uitgestrekte hoofdverhaallijn kunnen we nu nog tientallen uren ronddolen in de prachtige spelwereld om bijvoorbeeld items voor personages te verzamelen, epische gevechten met monsters aan te gaan of zelfs complete bonuslocaties vrij te spelen. Zo zien we Final Fantasy natuurlijk het liefst.

Een van de sterkste verbeteringen van de gameplay vinden wij toch wel het vrije camerastandpunt. Niet langer hangt de camera op een vast punt boven het personage, maar kunnen we deze vrijelijk bewegen voor een ideaal aanzicht op de spelwereld. Niet alleen speelt dit gewoon een stuk prettiger, ook krijgt u hierdoor een completer beeld van de mooie wereld.

Gevechtssysteem

Square Enix heeft er verstandig aan gedaan het beste uit XIII te behouden: het gevechtssysteem. De zogenoemde Paradigm Shift maakt het mogelijk om de game automatisch de beste aanvalsoptie voor u te laten selecteren en u kunt ook nu weer constant sleutelen aan vaste aanvalssetjes voor de verschillende personages. Dit werkt samen met de heerlijke besturing gewoon ontzettend lekker.

©PXimport

Het Paradigm Shift-systeem zorgt voor vloeiende gevechten.

Net als in XIII heeft u in XIII-2 drie vechters tot uw beschikking. Naast hoofdrolspelers Serah en Noel zijn er ditmaal monsters om aan uw team toe te voegen. Door deze wezens in de game te verslaan, krijgt u soms de optie om deze als derde lid aan te trekken. Ieder monster heeft zo zijn eigen krachten en klasse, en doordat we deze Paradigms kunnen wisselen wordt ieder gevecht een klein schaakspel. De toevoeging van de monsters is erg leuk gevonden, al is de gelijkenis met Pokémon wel overduidelijk aanwezig.

Onzichtbare muurtjes

Grafisch ziet XIII-2 er zeer gelikt uit. Het heeft dan misschien niet dezelfde impact als het eerste deel, maar wanneer u door het verwoeste Cocoon loopt, kan het niet anders dan dat u diep onder de indruk bent. Jammer is wel dat we ook in dit deel weer veel te vaak onzichtbare muren tegenkomen waar we om de een of andere reden niet doorheen kunt lopen. Hierdoor blijkt de ruimtelijke opzet van de game al snel niets meer te zijn dan een illusie.

Verder worden we, zoals het een ware Final Fantasy betaamt, ook in deze game weer overspoeld met uren aan gelikte cutscenes. Helaas vinden we in een handjevol van deze filmpjes nu vervelende quicktime-events terug, waardoor we dus niet langer onderuitgezakt op de bank van dit grafische geweld kunnen genieten.

Mankementen

De door ons geteste Xbox360-versie vertoonde opvallend genoeg enkele kleine technische mankementen. Zo had de console het zichtbaar moeilijk om alle actie vloeiend op het scherm te toveren. Met name bij grootschalige gevechten daalde de framerate aanzienlijk. Jammer, want dat doet het grafisch indrukwekkende XIII-2 toch echt tekort. Gelukkig maakt de soundtrack een hoop goed, want deze blijft gedurende de hele game adembenemend sterk.

Naast de soundtrack leveren ook de stemacteurs trouwens weer prima werk af. Vooral emotionele momenten worden door de acteurs achter Serah en Noel kracht bijgezet en Lightning doet daarbij prima dienst als vertellende stem. Het blijft echter een Japanse RPG en dus ontkomen we ook nu niet aan een handjevol tenenkrommende dialogen die humoristisch bedoelt zijn, maar de plank finaal misslaan. Sommige Final Fantasy-fans zullen het daarnaast jammer vinden dat er geen Japanse stemmen gekozen kunnen worden. Er is nota bene standaard ondertiteling aanwezig.

Conclusie

Fans van het eerste uur zullen verheugd zijn met deze terugkeer naar de Final Fantasy-wortels. We zouden de game dan ook tekort doen door het simpelweg als een vervolg op Final Fantasy XIII te bestempelen. De ontelbare side-quests, de extra tactiek om monsters aan de gevechten toe te voegen en het dynamische effect van tijdreizen maken dit tot een van de meest vermakelijke Final Fantasy-games ooit. Het verhaal rond Serah, Noel en Lightning is daarbij meeslepend genoeg om meerdere malen te doorlopen, niet in de laatste plaats omdat de game verschillende eindes kent. Jammer is wel dat Final Fantasy XIII-2 op een aantal punten technische tekort schiet, waardoor we nooit volledig kunnen opgaan in de prachtige spelwereld.

Final Fantasy XIII-2

Prijs € 59,99

Taal Engels gesproken, Engels ondertiteld

Platform Xbox 360, PlayStation 3

Ontwikkelaar Square Enix

Uitgever Square Enix

PEGI 16+

Genre RPG

Releasedatum 3 februari 2012

Oordeel 8/10

Pluspunten

Meeslepend verhaal

Gevechtssysteem werkt lekker

Spelwereld is groots en sfeervol

Sterke soundtrack

Minpunten

Framerate wisselvallig

Onzichtbare muren verpesten spelbeleving

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 grote 65 inch 4K smart-tv's voor minder dan 600 euro
© jon anders wiken
Huis

Waar voor je geld: 5 grote 65 inch 4K smart-tv's voor minder dan 600 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Waar je een paar jaar geleden nog de hoofdprijs betaalde voor een goede 65 inch smart-tv, zijn deze tv's nu al een stuk betaalbaarder. Wij vonden vijf exemplaren die voor minder dan 600 euro te koop zijn.

Een 65 inch 4K smart-tv is natuurlijk de ultieme televisie voor het kijken van series en films in de hoogste kwaliteit. Voordeel is verder ook dat je niet al te dicht op je scherm hoeft te zitten: voor een 65 inch televisie geldt een afstand vanaf zo'n drie tot drieënhalve meter. En dankzij de smart-functionaliteit heb je toegang tot tal van streamingdiensten. Wij bekeken de mooiste modellen die je voor minder dan 600 euro kunt kopen.

LG 65UR73006LA

Voor wie houdt van heldere beelden en natuurlijke kleuren is de LG 65UR73006LA.AEUQ een prima keuze. Het 4K-paneel met ondersteuning voor HDR10 en HLG laat films en series mooi uitkomen. Wat direct opvalt is het brede kijkhoekpaneel, zodat je vanuit elke hoek goed beeld hebt. Drie HDMI 2.1-poorten zijn aanwezig, handig voor bijvoorbeeld een spelcomputer of soundbar. Het geluid is degelijk, met 20 watt RMS, al kan een extra speaker geen kwaad. De televisie zelf is niet overdreven dik, ongeveer 57 mm, en draait op WebOS dat vlot en makkelijk werkt.

Besturingssysteem: WebOS
Aantal HDMI-poorten
: 3
Audio-output (RMS)
: 20W

TCL 65C655 Pro

Deze TCL 65C655 Pro is een goede keus als je graag series kijkt of een filmavond houdt. Dankzij de QLED-techniek komen de kleuren mooi tot leven en ook HDR10+ en Dolby Vision helpen mee voor extra diepte. Google TV zorgt ervoor dat je toegang hebt tot de meeste (streaming-)apps van Netflix tot YouTube. Het geluid springt eruit: met 50 watt RMS en een ingebouwde subwoofer krijg je een stevig geluid. De tv zelf is daardoor wel een tikje dikker, zo’n 80 mm. Er zijn drie HDMI-poorten voor het aansluiten van extra apparaten.

Besturingssysteem: Google TV
Aantal HDMI-poorten
: 3
Audio-output (RMS)
: 50W

Hisense 65A7NQ

Ben je iemand die vooral van gemak houdt? De Hisense 65A7NQ biedt precies dat. De tv is simpel in gebruik, draait op het VIDAA-besturingssysteem en start razendsnel op. Met zijn 4K-beeld en ondersteuning voor Dolby Vision zie je mooie kleuren en scherpe beelden. Er zijn drie HDMI-poorten, voldoende voor al je apparaten. De tv heeft een redelijk slank ontwerp, ongeveer 80 mm dik. Het geluid van 20 watt RMS is prima voor dagelijks gebruik, al klinkt het met een soundbar net even beter.

Besturingssysteem: VIDAA U
Aantal HDMI-poorten
: 3
Audio-output (RMS)
: 20W

Samsung QE65Q80DAT

Wat deze Samsung QE65Q80DAT meteen bijzonder maakt, is het strakke ontwerp en de Direct Full Array-achtergrondverlichting. Daardoor zijn de zwarttinten diep en het contrast sterk. De tv is heel geschikt voor wie sportwedstrijden of actiefilms kijkt. Hij heeft vier HDMI 2.1-poorten en een krachtig geluid van 40 watt RMS, wat zorgt voor een volle klank bij films. Het scherm is vrij dun, met 54 mm, en draait op het vertrouwde Tizen-besturingssysteem dat soepel werkt.

Besturingssysteem: Tizen
Aantal HDMI-poorten
: 4
Audio-output (RMS)
: 40W

Philips 65PUS7609/12

Bij de Philips 65PUS7609/12 draait het om eenvoud en betaalbaarheid. De beeldkwaliteit is prima voor dagelijks gebruik, met 4K-resolutie en ondersteuning voor Dolby Atmos voor beter geluid. De tv werkt met Titan OS, dat simpel is en vlot laadt. Er zijn drie HDMI 2.1-poorten, genoeg om bijvoorbeeld een spelcomputer of extra box aan te sluiten. De tv is iets dikker dan sommige andere modellen, ongeveer 92 mm, en levert 20 watt RMS geluid. Philips is voor deze serie afgestapt van Google TV en levert de modellen nu met Titan OS.

Besturingssysteem: Titan OS
Aantal HDMI-poorten
: 3
Audio-output (RMS)
: 20W

▼ Volgende artikel
Brug te laag? Bocht te krap? Met campernavigatie verloopt je reis wél probleemloos
© ID.nl
Mobiliteit

Brug te laag? Bocht te krap? Met campernavigatie verloopt je reis wél probleemloos

Ga je op vakantie met je camper of met de caravan? Dan wil je vooral ontspannen rijden, zonder zorgen over te lage viaducten, smalle haarspeldbochten of weggetjes waar je amper kunt keren. Toch gebruiken veel mensen nog steeds een standaard autonavigatie, terwijl die niet is afgestemd op de afmetingen en het rijgedrag van een groter of zwaarder voertuig. In dit artikel lees je wat campernavigatie anders doet – en waarom dat handig is.

📍 Wat het verschil is tussen gewone navigatie en campernavigatie 📍 Waarom standaard navigatie niet altijd geschikt is voor campers of caravans 📍 Welke problemen speciale campernavigatie voorkomt 📍 Welke extra functies campernavigatie biedt 📍 Wanneer campernavigatie echt nodig is 📍 Waar je op moet letten als je campernavigatie wilt kopen 📍 Waarom een groter scherm handig is in een camper

Lees ook: Een airco in je caravan of camper? Dit zijn de mogelijkheden!

Een gewone navigatie – los toestel of via smartphone – is gebouwd voor personenauto's. Je voert een bestemming in, kiest eventueel tussen snelste of kortste route, en krijgt aanwijzingen gebaseerd op normale verkeersregels en gangbare voertuigafmetingen. Voor dagelijks gebruik werkt dat prima. Maar zodra je met een grote camper of een caravan op pad gaat, kom je al snel beperkingen tegen. Denk aan tunnels met een beperkte doorrijhoogte, wegen met maximale asdruk of gewichtslimiet, scherpe bochten in bergachtig gebied of dorpskernen waar je amper kunt keren of parkeren. Een standaard navigatie houdt daar geen rekening mee. Dat kan onderweg voor behoorlijk wat stress zorgen, of in het slechtste geval zelfs voor schade.

Wat doet campernavigatie anders?

Een speciaal campernavigatiesysteem is ontworpen met campers en auto's met aanhanger in gedachten. Je voert vooraf de lengte, breedte, hoogte en het gewicht van je combinatie in. Op basis daarvan worden alleen routes getoond die ook echt geschikt zijn voor jouw voertuig. En dat maakt een wereld van verschil.

Zo vermijd je automatisch bruggen waar je niet onderdoor kunt, te smalle weggetjes in dorpjes of natuurgebieden, steile hellingen waar je niet comfortabel kunt rijden of keren en wegen waar een caravan officieel niet is toegestaan. Veel campernavigaties bieden ook aanvullende functies. Denk aan filters voor campings, servicepunten of camperplaatsen, kaarten die je offline kunt gebruiken in gebieden zonder bereik, weergave van hellingspercentages en scherpe bochten onderweg en waarschuwingen voor zijwind, milieuzones of tolwegen. Sommige systemen kun je zelfs koppelen aan een achteruitrijcamera, wat handig is bij parkeren of keren op krappe plekken.

Wat je bij campernavigatie ook vaak ziet: een groter scherm dan bij standaard modellen. Dat is geen luxe, maar een bewuste keuze. De zitpositie in een camper is meestal hoger en wat verder van het dashboard af. Een scherm van 7 inch of groter zorgt dan voor beter overzicht en leesbaarheid, zonder dat je moet turen of knijpen met je ogen. Zeker als je tijdens het rijden snel de kaart of de aanwijzingen wilt checken, is dat een voordeel.

©GARMIN International ©2022

Voorbeelden uit de praktijk

Stel: je rijdt met een camper door de Ardennen. De kortste route volgens je telefoon gaat dwars door een dorpje met een smal bruggetje en steile oprit. Een standaard navigatie stuurt je daar zonder waarschuwing heen. Een campernavigatie herkent de beperkingen en kiest een alternatieve route via een doorgaande weg, ook al is die iets langer. Of je rijdt in Zuid-Frankrijk met een caravan achter je auto. Je komt bij een tunnel waar voertuigen hoger dan 2,60 meter niet doorheen mogen. Een gewone navigatie weet dat niet – een campernavigatie voorkomt dit soort problemen.

Is het altijd nodig?

Als je met een compacte buscamper reist die nauwelijks groter is dan een gewone auto, heb je in de praktijk minder snel last van beperkingen. Maar zodra je camper langer of hoger is, of je met een flinke caravan rijdt, wordt specifieke navigatie al snel een stuk comfortabeler – en veiliger. Ook voor langere reizen of tochten buiten West-Europa is het verschil merkbaar. Niet elk land signaleert hoogte- of gewichtsbeperkingen even duidelijk. Dan is het prettig als je navigatie dat voor je bijhoudt.

Campernavigatie kopen? Hier moet je op letten

Niet elk navigatiesysteem voor campers biedt dezelfde functies. Let daarom goed op de specificaties voordat je iets aanschaft. Controleer of je de voertuigafmetingen (lengte, breedte, hoogte, gewicht) kunt invoeren. Alleen dan kan het systeem echt rekening houden met obstakels op de route. Kijk ook naar het kaartmateriaal: is het actueel en dekt het voldoende landen? Zeker als je buiten West-Europa reist, is dat belangrijk. Sommige modellen bieden gratis kaartupdates, anderen niet. Let daarnaast op of er specifieke camper-POI's in het systeem zitten, zoals camperplaatsen, servicestations of campings. Ook de gebruikersinterface speelt een rol: is het systeem vlot te bedienen, ook als je onderweg bent? En niet onbelangrijk: hoe groot is het scherm? Bij voorkeur is dat minstens 7 inch. Een groter scherm is niet alleen prettiger tijdens het rijden, maar maakt het ook makkelijker om in een oogopslag hellingen, bochten en alternatieven te overzien. Ten slotte: als je al een achteruitrijcamera hebt, controleer dan of deze te koppelen is aan het systeem. Dat maakt het manoeuvreren op een krappe camping een stuk makkelijker.

Fijne vakantie!

Een campernavigatie lijkt op het eerste gezicht misschien een extra uitgave, maar het levert je onderweg vooral rust en gemak op. Geen stress over bruggen, geen gedoe bij keren, en geen verrassingen bij tunnels of bergwegen. Zeker als je vaker met je camper of caravan op pad gaat, is het een investering die je reis een stuk comfortabeler en ontspannen maakt.

P.S. Ook handig als je vaak op pad bent:

Een compacte camping-wasmachine