Analisten zien in de G1 een goed alternatief voor mensen die een iPhone willen, maar niet gediend zijn van de protectionistische businesspraktijken van Apple. In vergelijking met de iPhone zijn er nog weinig applicaties voor de G1 ontwikkeld. Maar omdat het Android-platform open-source is verwachten analisten dat deze situatie op korte termijn verandert. Alle applicaties die in de Android Market worden aangeboden zijn gratis. Pas na een update van G1's firmware kunnen externe ontwikkelaars applicaties aanbieden waarvoor betaald moet worden.

T-Mobile ziet dat mobiel internet de toekomst heeft en daarom migreert het zijn huidige 2,5G netwerk naar het 3G HSDPA-netwerk.

De G1 is in Nederland in het eerste kwartaal van 2009 te koop.