ID.nl logo
Personaliseer het aanmeldscherm in Windows 10
© PXimport
Zekerheid & gemak

Personaliseer het aanmeldscherm in Windows 10

Aanmelden op de computer is vaak één van de eerste dingen die we elke dag doen. Toch is het aanmeldscherm niet direct het mooiste of meest informatieve onderdeel van Windows. Telkens je gebruikersnaam en wachtwoord moeten intypen doe je ook alleen maar omdat het ‘moet’. Windows 10 biedt meer dan elke voorgaande versie van Windows opties om het inloggen naar eigen wens aan te passen. Personaliseer het aanmeldscherm in 13 stappen.

Tip 01: Aanmelden graag

Om het gebruik van de computer zo eenvoudig mogelijk te houden, was het lang geleden niet eens nodig met een gebruikersnaam en wachtwoord in te loggen op Windows. Maar die tijd is voorbij. Microsoft wil Windows persoonlijker maken en daarvoor is het nodig dat Windows weet wie er is ingelogd. Daarom is sinds enkele Windows-versies inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord de standaard. Inloggen bestaat bij Windows 10 uit twee delen, er is het Vergrendelingsscherm en Aanmeldingsscherm. De eerst is het scherm dat Windows toont als er niemand is ingelogd of de computer is vergrendeld. Het Aanmeldingsscherm is het scherm dat daarna komt, dat is het scherm waar je de gebruikersnaam en het wachtwoord intoetst. Beide schermen zijn nauw met elkaar verbonden en worden ook wel het aanmeld- of inlogscherm genoemd.

©PXimport

Toegangscontrole

Gebruiksnaam en wachtwoord zijn de eerste stap in het proces dat toegangscontrole heet. Met de gebruikersnaam identificeer je jezelf: je zegt wie je bent. De computer kijkt in zijn lijst met gebruikers of je daar wel op staat. Zo niet, dan krijg je geen toegang en stopt hier het proces. Sta je wel op de lijst, dan moet je nog bewijzen dat jij ook echt de persoon bent die je zegt te zijn. Dat heet authenticatie. Het meest gebruikte bewijs is het wachtwoord, maar het kan ook een vingerafdruk zijn of een pasje dat je hebt, of een combinatie daarvan. Klopt het bewijs, dan is de authenticatie klaar en mag je naar binnen. Wat je daarna kunt doen op de computer hangt af van jouw rol en rechten. Dat valt binnen de volgende stap van het proces van de toegangscontrole, de autorisatie.

©PXimport

Tip 02: Aanmeldingsopties

Windows 10 kent afhankelijk van de versie én de hardware, verschillende opties om de manier van inloggen en het uiterlijk van het aanmeldscherm aan te passen aan de eigen voorkeur. Neem je een nieuwe computer in gebruik of log je voor de eerste keer in met een nieuw gebruikersaccount, dan stelt de nieuwste versie van Windows 10 je ook een aantal vragen hierover. Je kunt bijvoorbeeld direct kiezen om voortaan in te loggen met een pincode of met biometrische gegevens in plaats van een wachtwoord. Inloggen met een pincode is zelfs de nieuwe standaardmethode, om die te configureren volstaat het op Volgende te klikken en daarna de pincode te kiezen. Je kunt naderhand ook altijd de manier van aanmelden nog wijzigen. Je vindt de optie Aanmeldingsopties in het nieuwe instellingenvenster via Start / Instellingen / Accounts.

©PXimport

Tip 03: Foto

Het eerste onderdeel in het scherm Accounts is Uw info. Hier vind je eigenlijk alleen de optie om de persoonlijke informatie op het aanmeldscherm te verfraaien met een foto. Klik op Camera als je met een webcam een foto wilt maken, klik op Afbeelding zoeken als je een foto of afbeelding wilt gebruiken die al op de computer staat. Selecteer de afbeelding en kies Afbeelding kiezen. De afbeelding die je gebruikt, hoeft geen foto van jezelf te zijn, maar dat maakt het gebruik van de computer bij meerdere accounts wel gemakkelijker.

©PXimport

Windows 10 biedt meer opties dan ooit om het aanmelden te verbeteren

-

Tip 04: Wachtwoordopties

De opties voor de manier van aanmelden vind je door aan de linkerkant op Aanmeldingsopties te klikken. De bovenste optie is inloggen met gezichtsherkenning via Windows Hello. Deze optie zal op veel computers niet beschikbaar zijn. Wel aanwezig is de optie om een pincode in te stellen. Volgens Microsoft is een pincode veiliger dan een wachtwoord omdat het per apparaat wordt ingesteld. Je wachtwoord gebruik je als je met een Microsoft-account inlogt, immers op elk apparaat.

Wil je voortaan inloggen met een pincode, klik dan op Toevoegen onder het kopje Pincode. Voer nu eerst het huidige wachtwoord in en klik dan op Aanmelden. Typ dan twee keer de code in die je voortaan wilt gebruiken om op deze pc in te loggen. De pincode moet minimaal vier cijfers lang zijn en niet in een bepaald patroon hebben: meer cijfers en variatie is beter. Bevestig met OK. Om dit te testen, klik je op Start, daarna op de foto van je account en op Afmelden. Open het aanmeldscherm en zie dat waar eerst Wachtwoord stond, nu Pincode staat. Typ de pincode en druk op Enter om in te loggen.

©PXimport

Hallo Windows

Bij de aanmeldingsopties kom je herhaaldelijk de term Windows Hello tegen. Het is de verzamelnaam voor alle nieuwe functies in Windows 10 rondom het inloggen. Inloggen met een pincode is een onderdeel van Windows Hello, maar ook inloggen met een afbeeldingswachtwoord, met een vingerafdruk en via gezichtsherkenning. Windows Hello maakt inloggen makkelijker, maar helaas zijn de mogelijkheden volledig afhankelijk van de hardware. Zo werkt het afbeeldingswachtwoord het best bij een aanraakscherm en is voor inloggen met een vingerafdruk een bijbehorende vingerafdrukscanner nodig. En voor het inloggen via gezichtsherkenning voldoet maar een heel beperkt aantal webcams en camera’s, die je bovendien eigenlijk alleen in de duurdere notebooks en tablets aantreft. Met de Logitech Brio-webcam, die je via usb op elke computer kunt aansluiten, is inloggen via gezichtsherkenning wel mogelijk. Met een prijs vanaf 175 euro is deze 4k-ultra-hd-webcam helaas niet goedkoop.

©PXimport

Tip 05: Afbeelding

Nog een andere vervanging van het wachtwoord is het afbeeldingswachtwoord. Eigenlijk gaat het erom dat je met de muis een vast patroon trekt over een bepaalde afbeelding. De afbeelding en het patroon kun je zelf kiezen. Klik onder Afbeeldingswachtwoord op Toevoegen. Typ eerst het gewone wachtwoord en klik op OK. Klik vervolgens op Afbeelding kiezen en selecteer een afbeelding. Klik op Openen en bevestig dat dit de goede afbeelding is via Deze afbeelding gebruiken. Daarna moet je drie keer een patroon op de afbeelding trekken met de muis, of met je vingers wanneer er een aanraakgevoelig scherm op de computer zit. Herhaal daarna het patroon tot de installatie van het afbeeldingswachtwoord is gelukt. Bevestig via Voltooien. Je kunt het nieuwe wachtwoord weer testen door je af te melden bij Windows en weer opnieuw in te loggen.

©PXimport

Inloggen met een pincode is volgens Microsoft veiliger dan inloggen met een wachtwoord

-

Tip 06: Wel of geen e-mail

Wanneer je inlogt op Windows met een Microsoft-ID, laat Windows 10 behalve de naam van het account ook aanvullende informatie zien. Heel veel is dat nog niet, maar bijvoorbeeld het bijbehorende e-mailadres kan worden weergegeven. Dat kan handig zijn of gewoon leuk, maar het betekent ook dat iedereen die jouw computer ziet wanneer je even bent uitgelogd, jouw mailadres kan aflezen. Wil je dat niet, schakel dan in het scherm Aanmeldingsopties de onderste optie genaamd Accountdetails weergeven op het aanmeldingsscherm uit. Vind je de weergave geen probleem of juist wel handig, maar zie je geen extra informatie bij de accountnaam op het aanmeldscherm, zet deze optie dan juist aan.

©PXimport

Tip 07: Namen verbergen (1)

Om het aanmelden te vergemakkelijken, is na het opstarten van de pc direct te zien welke personen al eens eerder ingelogd zijn geweest op die computer. Dat hoeft niet heel erg te zijn, maar het maakt de beveiliging wel minder sterk. Anders dan Windows 10 Pro, biedt Windows 10 Home geen standaard mogelijkheid die inlognamen te verwijderen of te verbergen. Weghalen kan wel, maar dat moet via het Windows Register. Klik op Start en typ regedit. Druk dan op Enter. Blader nu naar HKEY_LOCAL_MACHINE \ SOFTWARE \ Microsoft \ Windows \ CurrentVersion \ Policies \ System. Dubbelklik op de sleutel dontdisplaylastusername en verander de waarde in 1. Klik op OK om de sleutel te sluiten en de waarde op te slaan. Klik met de rechtermuisknop in het rechterdeel van het venster en kies Nieuw / DWORD (32-bits) waarde. Noem die waarde DontDisplayLockedUserID en geef die als waarde 3. Sluit de Register-editor en meld je af van Windows. Open het aanmeldscherm en je ziet dat alle gebruikersnamen van eerdere sessies zijn verdwenen. Om in te loggen heb je nu én de accountnaam én het wachtwoord nodig.

©PXimport

Voorzichtig met het Windows Register

Het Register is een essentieel onderdeel van Windows. Veel van de instellingen die bepalen hoe het systeem werkt en welke hardware wordt ondersteund, zijn hierin vastgelegd. Een fout of wijziging kan dan ook grote gevolgen hebben. De wijziging in tip 7 is zo uitgeschreven dat deze eigenlijk niet mis kan gaan, toch is het aan te bevelen voordat je het Register aanpast, een back-up te maken van de gegevens op de pc. Bevalt de wijziging niet, open dan opnieuw de Register-editor, zoek de twee sleutels op en zet beide waarden op 0.

Tip 08: Namen verbergen (2)

Staat niet de Home-versie, maar de Pro- of zelfs de Enterprise-versie van Windows 10 op jouw pc, ook dan kun je in veel gevallen de laatste aanmeldgegevens verbergen. De makkelijkste manier om dit te doen, is met de Group Policy Editor. Klik op Start en typ gpedit.msc en druk dan op Enter. Blader aan de linkerkant met dubbelkliks naar Computerconfiguratie / Windows-Instellingen / Beveiligingsinstellingen / Lokaal Beleid / Beveiligingsopties en dubbelklik dan in het rechterdeel van het venster op Interactief aanmelden: Gebruikersgegevens weergeven wanneer de sessie vergrendeld is. Selecteer in het keuzemenu Geen gebruikersgegevens weergeven en bevestig met OK. Open dan Interactieve aanmelding: gebruikersnaam laatste aanmelding niet weergeven en kies hier voor Ingeschakeld. Bevestig met OK en sluit de Editor voor lokaal groepsbeleid (zoals de Group Policy Editor in het Nederlands heet) af. Meld je af en opnieuw aan bij Windows en je zult zien dat ook bij Windows 10 Pro en Enterprise, de aanmeldgegevens van eerdere sessies nu verborgen zijn.

©PXimport

Tip 09: Spotlight

Behalve veel extra aanmeldingsopties biedt Windows 10 ook mogelijkheden om het aanmeldscherm mooier te maken. Een belangrijke rol daarbij speelt de functie Spotlight. Dit is een Microsoft-dienst die elke dag een nieuwe foto op het aanmeldscherm plaatst. Het is echt fantastisch als je van mooie foto’s van overal ter wereld houdt. Om Spotlight in te schakelen, ga je naar Start / Instellingen / Persoonlijke instellingen / Vergrendelingsscherm en selecteer je bij Achtergrond de optie Windows-spotlight. In het voorbeeldvenster zie je meteen een weergave van de huidige foto van Spotlight op het vergrendelingsscherm. Als je deze Spotlight-foto’s ook op het aanmeldscherm wilt weergeven, dat is het scherm waar je het wachtwoord intypt, kies dan voor Aan bij de optie Achtergrondafbeelding van vergrendelingsscherm weergeven op het aanmeldingsscherm. Om het effect van Spotlight te zien, is even uitloggen voldoende.

©PXimport

Spotlight is fantastisch als je van mooie foto’s overal ter wereld houdt

-

Tip 10: Informatie tonen

Behalve een mooie foto kun je ook extra informatie laten weergeven afkomstig uit jouw eigen online leven. Bij de instellingen voor het Vergrendelingsscherm kun je van één specifieke app gedetailleerde informatie op het vergrendelingsscherm laten zien en daarnaast van nog enkele apps wat beperktere informatie. Microsoft noemt dit de App waarvan u de gedetailleerde status wilt weergeven en de Apps waarvan u de snelle status wilt weergeven.

Bij de eerste kun je kiezen uit het Weer, Berichten, Agenda, Mail en Xbox. Hier is maar één keuze mogelijk. Bij de apps voor de snelle, beperktere informatie, kun je meerdere apps kiezen. Door op een plusteken te klikken, kun je een app selecteren of toevoegen. De informatie uit de app komt dan in het vergrendelingsscherm te staan, links onder de datum en tijd. Bijvoorbeeld de actuele weerssituatie en verwachting en het aantal ongelezen e-mails.

©PXimport

Tip 11: Eigen foto’s

Ben je niet gecharmeerd van de Spotlight-foto’s, maar heb je liever eigen foto’s, dan kun je ook die gebruiken. Selecteer dan bij Achtergrond niet Spotlight, maar Afbeelding of Diavoorstelling. Selecteer daarna de foto of de map met foto’s die je wilt gebruiken. Als je voor een diavoorstelling hebt gekozen, kies je het aantal minuten waarna een nieuwe foto wordt getoond en de manier van weergeven op het scherm.

Heb je meer dan één monitor aan de computer gekoppeld, kies dan bij de Gewenste weergave voor de weergave Over meerdere schermen. De foto’s worden dan prachtig over de beeldschermen uitgespreid. Wil je de eigen foto’s zien op alle computers en apparaten die je gebruikt, maak dan een map op OneDrive waar je die foto’s in zet en synchroniseer die map tussen alle apparaten. Nieuwe foto’s hoef je dan maar op één computer aan die map toe te voegen om ze op alle computers te zien. Zo maak je je eigen versie van Spotlight.

©PXimport

Geen zin in een wachtwoord? Automatisch inloggen kan ook in Windows 10

-

Tip 12: Automatisch inloggen

Wil je helemaal niet aanmelden en wachtwoorden intypen, dan kun je nog steeds ook zonder een gebruikersnaam en wachtwoord Windows 10 gebruiken. Hiervoor moet wel iets aangepast worden. Klik op Start, typ netplwiz en druk op Enter. Je ziet nu de oorspronkelijke omgeving voor het instellen van gebruikersaccounts. Bovenin het scherm staat de optie ingeschakeld dat gebruikers een gebruikersnaam en wachtwoord moeten opgeven om de computer te kunnen gebruiken. Schakel die optie uit door het vinkje weg te halen en op OK te klikken. Typ nu twee keer het wachtwoord van de gebruiker in en bevestig met opnieuw OK. Wanneer je nu Windows 10 opnieuw opstart, zul je automatisch worden ingelogd en meteen het bureaublad te zien krijgen.

©PXimport

Tip 13: Opties synchroniseren

Wanneer je een Microsoft-ID gebruikt als gebruikersnaam, dan kun je een aantal van de aanmeldingsinstellingen van Windows synchroniseren tussen alle Windows-apparaten die je gebruikt. Selecteer je op een apparaat dat je de achtergrond van het aanmeldscherm automatisch wilt laten wisselen, dan gebeurt dat voortaan ook op de andere apparaten. Zo hou je de ervaring meer consistent én hoef je niet op alle apparaten dezelfde instellingen te maken. Je regelt dit via Start / Instellingen / Accounts / Uw instellingen synchroniseren. Zet de optie Instellingen synchroniseren aan en zet ook minimaal de opties Thema, Wachtwoorden en Andere Windows-instellingen aan.

©PXimport

▼ Volgende artikel
11 ergernissen in Windows 11 en hoe je ze uit de weg ruimt
© MehmetDinler
Huis

11 ergernissen in Windows 11 en hoe je ze uit de weg ruimt

Wanneer je naar Windows 11 overstapt, zijn er ongetwijfeld zaken waaraan je moet wennen. Maar soms kunnen die dingen ronduit irritant zijn. Daarom bekijken we de grootste ergernissen van Windows 11 én de manieren om ze te verhelpen.

In dit artikel laten we zien hoe je de grootste ergernissen in Windows 11 aanpakt en het systeem naar je hand zet:

  • Schakel onnodige opstart-apps en achtergrondprocessen uit
  • Zet hinderlijke widgets, badges en meldingen uit
  • Beperk of verwijder OneDrive-synchronisatie en koppeling
  • Verwijder de Microsoft Edge-browser en andere bloatware
  • Zet de Game Bar en Game Mode uit als je geen gamer bent
  • Herstel het klassieke startmenu met Open-Shell
  • Beperk reclame en tracking via de privacy-instellingen
  • Maak Windows stiller en overzichtelijker met Niet storen
  • Ruim je systeem op door handmatig ongewenste vooraf geïnstalleerde apps te verwijderen

Lees ook: Geen fan van Windows Verkenner? Dit zijn je alternatieven

Wat voor de een ergernis is, kan voor de ander simpelweg een verrassende functie zijn. Alles draait om persoonlijke perceptie. We zijn in de fora van Windows 11-gebruikers gedoken om de pijnpunten te vinden. De belangrijkste klachten zijn: de dagelijkse prestatieproblemen die worden veroorzaakt door te veel achtergrondprocessen, Microsoft stuurt je voortdurend richting haar betaalde diensten en overdreven bemoeizucht bij meldingen, badges en reclame. In plaats van te klagen, zorgen wij voor een oplossing. 

Opstartvertraging

Onnodige opstartapps zijn altijd al een bron van ergernis geweest in Windows. Ze belasten de pc doordat ze waardevolle cpu-bronnen aanspreken en zorgen voor een opstartvertraging. Windows 11 bevat zelfs meer bloatware dan Windows 10. Bloatware is een term voor toepassingen die je niet nodig hebt en die het systeem afremmen. Deze toepassingen worden vaak voor de aankoop op nieuwe apparaten geïnstalleerd of ze sluipen op je pc via downloads waarin ze gebundeld zitten. Hoe meer programma’s je hebt, hoe meer achtergrondprocessen die het opstarten kunnen vertragen.

Je kunt ze te slim af zijn door ze te beëindigen in Taakbeheer. Klik met de rechtermuisknop op de taakbalk en kies voor Taakbeheer. Klik met de rechtermuisknop op alle processen die zijn gekoppeld aan ongebruikte applicaties en gebruik de opdracht Beëindigen. Daarna schakel je de onnodige opstartapps definitief uit. Druk op Windows-toets+I om de Instellingen te openen. Ga naar Apps / Opstarten en zet de apps uit waarvan je niet wilt dat ze samen met het systeem automatisch opstarten.

Wees terughoudend wat betreft toepassingen die automatisch opstarten.

Nieuwsfeeds uitschakelen

Widgets zijn een soort mini-apps. Ze tonen bijvoorbeeld de weersverwachting, een overzicht van je agenda-afspraken of de voetbalresultaten. Standaard toont Microsoft ook zijn nieuwsfeed van het MSN-netwerk, wat doorgaans geen toegevoegde waarde heeft. Oorspronkelijk waren widgets bedoeld om nieuwsfeeds en sociale media in het besturingssysteem te integreren.

Sommige gebruikers houden ervan, anderen haten de widgets hartgrondig, omdat er toch al van alle kanten steeds meer nieuws en sociale info op ons afkomen. Wie zit te wachten op de volgende vondst die meer van hetzelfde levert? Als je tot deze laatste groep behoort, dan kun je de functie uitschakelen. Ga naar Instellingen / Persoonlijke instellingen / Taakbalk / Taakbalkitems en schakel daar Widgets uit.

Gebruik je de widgets zelden of nooit, zet ze dan uit.

OneDrive beperken

Microsoft heeft er een handje van om je met zachte hand naar haar online opslagdienst OneDrive te dirigeren. Bij de eerste set-up krijg je de vraag om OneDrive te gebruiken en daarna maakt OneDrive automatisch en zonder waarschuwing verschillende back-upmappen op OneDrive aan. Dat lijkt op een assertieve dienstverlening, maar de waarheid is dat je als gebruiker op die manier sneller tegen de limiet van 5 gigabyte gratis OneDrive-opslagruimte aanbotst. Het is een marketingtactiek van Microsoft waardoor je gedwongen wordt om te upgraden. Hierdoor ga je sneller overwegen om een betaald abonnement te nemen. Met een Personal Microsoft 365-account krijg je 1 TB aan opslag en 6 TB met een Microsoft Family-abonnement.

Je kunt je overigens afvragen in hoeverre hier een loopje wordt genomen met je privacy. Online back-ups zijn handig, maar ben je ermee gediend dat je gegevens op de servers van Microsoft worden opgeslagen? Misschien wil je liever gebruikmaken van een andere online back-updienst? Nu wordt de indruk gewekt dat de concurrentie tweede keuze is. Ben je het niet eens met deze overijverige OneDrive-synchronisatie, dan klik je met rechts op het pictogram van OneDrive in het systeemvak. Vervolgens selecteer je het tandwieltje rechtsboven om de Instellingen van OneDrive te openen om naar het tabblad Synchroniseren en back-up maken te gaan. Dan klik je op Back-up beheren. Daar kun je aangeven om documenten, afbeeldingen of je bureaublad niet online te bewaren.

Bepaal zelf de mappen waarvan OneDrive een back-up moet maken.

OneDrive ontkoppelen

Wanneer je OneDrive niet vaak gebruikt, kun je deze dienst op je Windows-apparaat ontkoppelen en zelfs verwijderen. Door de koppeling met je Microsoft-account zijn de persoonlijke bestanden in OneDrive beschikbaar op elk apparaat waarop je bent ingelogd met hetzelfde Microsoft-account. Je bent dus niet meer aan een vaste werkplek gebonden. Door te ontkoppelen weet je zeker dat de lokale map niet meer kan synchroniseren met de online opslag.

Klik met rechts in het systeemvak op het pictogram van OneDrive (het wolkje). Kun je dit pictogram niet zien? Klik dan eerst op het PijltjeOmhoog van het systeemvak. Daarna open je het instellingenvenster van OneDrive en ga je naar het tabblad Account. Onder je account selecteer je Deze pc ontkoppelen / Account ontkoppelen. De gegevens die al in OneDrive staan, blijven hierdoor onaangeroerd en de speciale OneDrive-map op de computer verandert in een normale map. Je kunt er bestanden in plaatsen, verwijderen en verplaatsen, maar ze worden niet langer automatisch gesynchroniseerd in de cloud.

Ook al ontkoppel of verwijder je OneDrive, de virtuele map blijft staan in het navigatievenster van Windows Verkenner.

Weg met OneDrive en Edge

Ben je OneDrive echt helemaal beu? Weet dan dat je OneDrive zelfs kunt verwijderen. Het zal je Windows-pc niet beschadigen. Ga naar Instellingen / Apps en open het lijstje met Geïnstalleerde apps. Daar vind je Microsoft OneDrive. Klik op de drie puntjes achter de naam van deze app en selecteer Verwijderen net zoals je dat met elk ander programma zou doen. Het duurt een paar seconden voor de app is verwijderd. Ondertussen heeft Microsoft er ook voor gezorgd dat je op dezelfde manier de browser Edge kunt verwijderen. In het begin van Windows 11 was deze functie nog lichtgrijs gemarkeerd.

Dankzij de nieuwe antimonopoliewet kun je sinds maart 2024 ook de browser van Microsoft verwijderen.

Game Bar voor niet-gamers

De instellingen van Windows 11 bevatten een speciaal onderdeel bedoeld voor gaming. Wanneer je de toetscombinatie Windows-toets+G gebruikt, open je de Windows Game Bar. Daarmee kun je schermafdrukken en clips vastleggen van games die door Microsoft zijn geverifieerd. Eigenlijk is deze functie bedoeld voor het vastleggen van Xbox-games, maar je kunt hem ook gebruiken voor schermopnames van gewone programma’s.

Geen kwaad woord over de Windows Game Bar. Maar als je geen of zelden games speelt, heeft het geen zin om de Game Bar en Game Mode op de computer in te schakelen. Bovendien kan deze applicatie veel cpu en geheugen gebruiken. Om de Game Bar uit te schakelen, ga je weer naar het instellingenvenster van Windows. Daar kies je Gaming / Game Bar. Vervolgens schakel je bovenaan de optie uit bij Je controller mag Game Bar openen. Daarna ga je terug naar het venster Gaming en je kiest het tabblad Gamemodus om ook hier de optie Gamemodus uit te zetten.

Ben je geen gamer, schakel dan de Game Bar uit.

Badges in de kiem smoren

Windows 11 toont voortdurend meldingen op de taakbalk die je waarschuwen voor onder meer updates en nieuwe e-mail. Deze zogenaamde badges staan standaard ingeschakeld. Ze blijven eindeloos opduiken. Bankwebsites sturen je constant badges, maar ook browserextensies doen dat. Het wordt snel te veel van het goede. Nogal wat gebruikers ergeren zich hieraan, wat heel begrijpelijk is.

Je kunt de badges uitschakelen door met rechts op de taakbalk te klikken en dan te kiezen voor Taakbalkinstellingen. Scrol aan de rechterkant naar beneden en klik op Taakbalk. Vervolgens scrol je nog wat verder naar beneden tot je bij Gedrag van taakbalk bent. Hier kun je de optie uitschakelen bij Badges weergeven in taakbalk-apps. Dit is trouwens ook de plaats waar je de uitlijning van de taakbalk wijzigt. Standaard staan de pictogrammen gecentreerd op de taakbalk. Hier kun je aangeven dat die links moeten worden uitgelijnd. Hierdoor wordt het Startmenu aan de linkerkant weergegeven zoals vroeger.

In de taakbalk kun je de badges verbergen.

Terug naar bekend startmenu

Mis je het startmenu van Windows 10? Er is een interessante tweak waarbij je het Windows 11-startmenu vervangt door het type uit Windows 10. Download Open-Shell van de GitHub-website. De laatste versie op het moment van schrijven is OpenshellSetup 4.4.195. Je hebt de keuze tussen een zelfuitvoerbaar exe-bestand of een gecomprimeerd 7Z-bestand. Wij gaan voor het exe-bestand.

In de set-upwizard schakel je de opties Classic Explorer en Classic IE uit. De optie Create a start menu folder moet aangevinkt blijven. Zodra het installatieproces voltooid is, open je via Windows Zoeken de Open-Shell Menu Settings. Daarna kun je kiezen tussen de Classic Style, Classic with two columns of Windows 7 style.

Misschien wil je ook de knop naar het startmenu aanpassen zodat deze op die van Windows 10 lijkt. Hiervoor vink je de optie Replace start button aan. Vervolgens kies je een van de drie voorstellen uit, of je klikt op Pick Image. Zoek op het web naar een afbeelding van het Windows 10-startmenu en selecteer die. Wil je op je schreden terugkeren en Open-Shell verwijderen? Dat doe je via Instellingen / Apps / Geïnstalleerde apps. Selecteer Open-Shell en gebruik de optie Verwijderen.

Geef het startmenu zijn oude look terug.

Advertenties uitschakelen

Windows 11 genereert een unieke identifier, een zogenaamde reclame-ID, om je activiteiten te volgen. Hiervoor gebruikt Microsoft je zoekopdrachten, eerdere aankopen van Microsoft-producten en online activiteiten die gekoppeld zijn aan je Microsoft-account. Adverteerders kunnen die gebruiken om jou gerichte advertenties te sturen wanneer je apps gebruikt. Ben je gevoelig voor je privacy, dan zet je hier ook het mes in.

Open Instellingen en ga naar Privacy en beveiliging. Klik rechts op het onderdeel Algemeen. Zet de schakelaar uit bij Laat apps me persoonlijke advertenties zien door mijn reclame-id te gebruiken. Doe hetzelfde bij Websites hebben toegang tot mijn lijst met talen zodat er inhoud kan worden weergegeven die relevant is voor mijn locatie. Optioneel schakel je ook de optie daaronder uit: Start en zoekresultaten door Windows laten verbeteren door app-lanceringen bij te houden. Tot slot zet je ook de vierde optie uit: Suggesties voor inhoud in de app Instellingen weergeven.

Draag zorg voor je privacy en schakel reclamemeldingen uit.

Meldingen uitschakelen

In het Berichtencentrum komen ook systeemwaarschuwingen, ongelezen berichten, nieuwe artikelen van je favoriete websites en meer meldingen binnen. Deze kunnen nuttig zijn om je op de hoogte te houden van wat er gebeurt, maar het is best mogelijk dat de hoeveelheid meldingen en geluiden overweldigend is en op je zenuwen gaat werken. Daarom kun je meldingen uitschakelen om afleiding te minimaliseren. Open de Instellingen en klik op Systeem. Aan de rechterkant klik je op de pagina Meldingen. Hier kun je de schakelaar Meldingen uitschakelen omzetten. Wil je nog verder gaan, dan zet je de schakelaar Niet storen aan.

Zo, dat scheelt een hoop afleiding.

Snoeien in bloatware

Een nieuwe pc komt met een hoop bloatware en bij Windows 11 is dat niet anders. Het gaat om software waar je niet om hebt gevraagd. Bloatware neemt niet alleen geheugenruimte in beslag, hij verslechtert ook de prestaties van het systeem. Meestal gaat het om spelletjes, testversies van beveiligingssuites en virusscanners, cloudservices en zelfs fotoboeken.

Er zijn freewaretools die scannen naar bloatware, ook wel crapware genoemd, om die automatisch te verwijderen. Maar als je er niet goed in thuis bent, kun je hiermee meer kwaad dan goed doen. Sommige applicaties zijn immers noodzakelijk voor de goede werking van het systeem. De website Should I Remove It is gespecialiseerd in het vinden en verwijderen van bloatware. Hier vind je uitgebreide overzichten van bloatware bij alle belangrijke computermerken. Neem bijvoorbeeld Toshiba, die heeft meer dan dertig applicaties die als testversie worden geïnstalleerd. Snoei de bloatware dus handmatig. Dat doe je via Instellingen / Apps / Geïnstalleerde apps. Daar zie je alle programma’s die op de machine zijn geïnstalleerd. Blader door de lijst en controleer welke programma’s je kunt verwijderen.

Volgens de website Should I Remove It bevat een Toshiba de meeste bloatware.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Welke vaatwasprogramma’s en functies heeft je vaatwasser, en wanneer gebruik je ze?
Huis

Welke vaatwasprogramma’s en functies heeft je vaatwasser, en wanneer gebruik je ze?

Na een uitgebreid diner of gewoon een simpele doordeweekse maaltijd is het heerlijk dat je de afwas niet met de hand hoeft te doen. De vaatwasser regelt het wel. Maar met al die programma's en knopjes is het niet altijd duidelijk wat je nou precies wanneer moet gebruiken. Daarom zetten we de belangrijkste vaatwasprogramma's én functies voor je op een rij.

Dit artikel in het kort:

  • Dit zijn de vaatwasprogramma's die je het meest tegenkomt
  • De extra opties en programma's op je vaatwasser uitgelegd

Ook interessant om te lezen: Bespaar 30 procent energie met deze tips voor je vaatwasser!

De meest gebruikte vaatwasprogramma's

Vrijwel elke vaatwasser beschikt over een basisset van vijf tot zes programma's. Daarnaast zijn er vaak nog aanvullende functies die je met een druk op de knop kunt inschakelen. We beginnen bij de standaardprogramma’s die je op vrijwel elk apparaat zult vinden:

Standaardprogramma (55-65°C)

Ideaal voor licht vervuilde vaat zoals ontbijtborden, kopjes en bestek. Laat je er pannen met aangekoekte etensresten in meedraaien? Dan is dit programma meestal niet krachtig genoeg. Vaak is dit het hoofdprogramma, tenzij de machine een automatisch programma heeft.

Autoprogramma (50-70°C)

De slimme keuze voor normaal bevuilde vaat. De machine scant hoe vuil alles is en past daar automatisch de temperatuur, duur en waterhoeveelheid op aan. Hoe viezer de vaat, hoe intensiever het programma.

Ecoprogramma (rond 50°C)

Wil je energie en water besparen? Dan is het ecoprogramma de beste optie voor je dagelijkse afwas. Het resultaat is vergelijkbaar met het autoprogramma, al duurt het gemiddeld wel vier uur. Langzamer, maar zuiniger.

©Suzi Media

Het Ecoprogramma is het meest zuinige programma voor gewoon vieze vaat. Je bespaart er gemiddeld tot 30 procent stroom en 25 procent water mee (vergeleken met het standaardprogramma). Om wasbeurten te besparen, zet je de vaatwasmachine pas aan als-ie helemaal vol zit. Door consequent de vaatwasser pas te laten draaien als-ie vol zit, bespaar je gemiddeld 15 procent op je energieverbruik.

Kort programma (40-45°C)

Heb je vooral borden en glazen gebruikt die nauwelijks vuil zijn? Dan is dit programma handig. Het is snel klaar, maar droogt vaak minder goed en verbruikt relatief veel energie. Sommige vaatwassers hebben in plaats hiervan een 'kort'-knop met hetzelfde effect.

Intensief programma (70-75°C)

Voor vieze pannen, ovenschalen en andere sterk vervuilde vaat is dit de krachtigste optie. Het schoonmaakresultaat is uitstekend, maar het programma verbruikt ook meer stroom en water.

Glas- of delicaat programma

Glaswerk en gevoelige items vragen om een zachte aanpak. Dit programma gebruikt minder agressieve temperaturen en past de waterhardheid aan om glascorrosie te voorkomen. Het droogt ook wat langer voor een glanzend resultaat.

©Paolo

De meeste vaatwassers geven via een display of projectie aan hoelang het programma nog draait.

Extra functies en speciale programma's

Naast de standaardprogramma's hebben veel vaatwassers ook aanvullende functies die je naar behoefte kunt inschakelen:

Voorspoelen

Geen zin om eerst met de hand af te spoelen? Met deze functie wordt grof vuil verwijderd voordat je het hoofdprogramma start.

Multitablet-functie

Gebruik je all-in-one tabletten? Dan zorgt deze functie ervoor dat het programma daar optimaal op is afgestemd. Vaak wordt de programmaduur iets verlengd en krijg je een melding als het glansspoelmiddel bijna op is.

©Olga Yastremska, New Africa, Africa Studio

Uitgestelde start

Handig als je de machine pas ’s nachts wilt laten draaien of op een goedkoper stroommoment. Je kunt vaak instellen hoeveel uur later het programma moet starten.

Hygiëne- of antibacterieel programma

Bij dit programma draait de vaatwasser extra heet – vaak rond de 80°C – om bacteriën te doden. Sommige machines voegen ook een extra spoelbeurt toe voor optimale hygiëne.

Babyprogramma

Speciaal voor jonge gezinnen: dit programma reinigt flesjes, speentjes en babyservies extra grondig op hoge temperatuur.

Halve belading

Geen volle vaatwasser, maar toch dringend wat servies nodig? Kies dan voor halve belading. De machine maakt dan alleen een deel van de vaat schoon (bijvoorbeeld boven- of onderin), en is sneller klaar én zuiniger in verbruik.

Intensieve zone

Sommige vaatwassers hebben een speciale zone – vaak onderin – waar extra krachtige sproeiers actief zijn. Ideaal voor aangekoekte pannen of servies met hardnekkig vuil.

Nieuwe vaatwasser nodig?

Hier vind je de nieuwste modellen voor de beste prijzen!