ID.nl logo
Neem vanuit thuis de pc van bekenden over met TeamViewer
© PXimport
Zekerheid & gemak

Neem vanuit thuis de pc van bekenden over met TeamViewer

Rijd je als computerkenner regelmatig naar digibeten om eenvoudige klusjes op hun pc of laptop op te knappen? Dat is niet langer nodig, want met de juiste tools neem je het systeem over op afstand. Leer de kracht van de programma’s Quick Assist en TeamViewer kennen!

Tip 01: Hulp geven

Sinds 2016 bevat Windows 10 het hulpprogramma Quick Assist. Hiermee neem je op een simpele manier een pc van iemand anders over. Uiteraard dient diegene hiervoor wel zijn of haar medewerking te verlenen (zie tip 2). Ga naar Start / Accessoires / Quick Assist om het tooltje te openen. Vervolgens klik je onderaan op Iemand anders helpen. Je hebt voor dit programma wel een Microsoft-account nodig. Heb je dat niet, kies dan eerst voor Maak nu een account. Typ achtereenvolgens het e-mailadres en wachtwoord, waarna je twee keer bevestigt met Volgende. Na even wachten verschijnt er een zescijferige beveiligingscode in beeld. Deel deze code met diegene die je gaat helpen. Je gebruikt hiervoor desgewenst de opties Naar het Klembord kopiëren of E-mail verzenden. Houd er rekening mee dat de code slechts tien minuten actief is. Na deze periode genereert Quick Assist automatisch een nieuwe code.

Tip 02: Hulp krijgen

Voordat je iemand op afstand kunt helpen, dient diegene hiervoor eerst toestemming te geven. Dat gebeurt door het invullen van de beveiligingscode die Quick Assist in de voorgaande tip heeft gegenereerd. Geef daarom de volgende instructies door aan de digibeet. Ga naar Start / Accessoires / Quick Assist en typ onder Code van assistent de zes cijfers. Bevestig daarna met Scherm delen. Op je eigen computer heb je als helper nu keuze uit twee mogelijkheden. Met Scherm bekijken kun je alleen meegluren. Wil je daadwerkelijk zaken wijzigen binnen Windows 10, dan kies je voor Volledig beheer. In dit artikel bespreken we de mogelijkheden van laatstgenoemde optie. Klik op Doorgaan. De persoon die je helpt ontvangt nu een melding. Bevestigt diegene met Toestaan, dan verschijnt er op jouw monitor een kopie van het bureaublad.

©PXimport

Tip 03: Bediening

De bediening van de overgenomen computer is eenvoudig. Zweef met de muisaanwijzer over het gedeelde bureaublad en open bijvoorbeeld een specifiek programma of de instellingen. Ook het toetsenbord gebruik je probleemloos op afstand. Je past de grootte van het venster naar eigen smaak aan, al kun je ook de werkelijke maten gebruiken. Klik hiervoor bovenaan in de werkbalk op het pictogram Ware grootte. Help je iemand die meerdere schermen op het systeem heeft aangesloten? Via het pictogram Beeldscherm selecteren switch je eenvoudig van monitor. Zowel de helper als de cliënt kunnen op elk moment de sessie pauzeren. Klik hiervoor bovenaan op het pictogram Onderbreken.

©PXimport

Tip 04: Aantekeningen maken

De kans is natuurlijk groot dat je iets aan een vriend, familielid of kennis wilt uitleggen. Quick Assist heeft hiervoor diverse gereedschappen aan boord, zoals het maken van aantekeningen. Klik in de werkbalk op de pictogrammen Aantekeningen maken en Pen, waarna je keuze hebt uit zes kleuren. Houd de linkermuisknop vervolgens ingedrukt om op het bureaublad te tekenen. Teken bijvoorbeeld een pijl of schrijf een korte opmerking om iets duidelijk te maken. De computereigenaar aan de andere kant van de lijn ziet de aantekeningen live in beeld verschijnen. Klik bovenaan op Wissen om de boel uit te gummen. Vanzelfsprekend blijven aantekeningen niet permanent op het bureaublad van jouw contactpersoon achter. Wanneer je rechtsboven kiest voor Afsluiten, verdwijnen ze vanzelf weer.

©PXimport

Maak op het bureaublad van jouw vriend of kennis op afstand kleurrijke aantekeningen

-

Tip 05: Overleggen

Je voert in Quick Assist rechtstreeks overleg, zodat je hiervoor geen smartphone nodig hebt. Zowel de helper als de cliënt klikken hiervoor bovenaan op het pictogram Instructiekanaal wisselen. Typ een tekst en bevestig met Verzenden. Een nadeel is dat het programma alleen het laatst ontvangen bericht onthoudt. Er is dus geen mogelijkheid om de gespreksgeschiedenis op te vragen.

©PXimport

Tip 06: TeamViewer

Wie incidenteel een bureaublad wil overnemen, kan prima uit de voeten met Quick Assist. Fijn is bovendien dat het programma standaard in Windows 10 aanwezig is. Wil je vaker andere mensen helpen, dan is Teamviewer een beter alternatief met meer mogelijkheden. Zo voer je hiermee bijvoorbeeld uitgebreide gesprekken en wissel je rechtstreeks bestanden uit. Bovendien deelt dit programma in tegenstelling tot Quick Assist wél geluid en wissel je zo nodig van kant. Tot slot werkt TeamViewer naast Windows ook op andere besturingssystemen, zoals Linux, macOS, iOS en Android. Zolang je de software niet commercieel gebruikt, hoef je er geen geld voor te betalen. Surf hiernaartoe. Gebruik je iets anders dan Windows, dan klik je bovenaan eerst op het gewenste besturingssysteem. Klik op TeamViewer downloaden. Belangrijk is dat je na het openen van het installatiebestand de optie privé / niet-commercieel markeert. Kies bovenaan voor Installeren en bevestig met Accepteren – Voltooien. Na de installatie verschijnt er een Engelstalige uitleg in beeld. Via Sluiten beland je in het hoofdvenster.

©PXimport

Tip 07: QuickSupport

Als je op afstand een pc van een bekende wilt overnemen, dient diegene eveneens TeamViewer te installeren. Een nadeel is dat dit uitgebreide programma voor digibeten wellicht iets te ingewikkeld is. Gelukkig is er in de vorm van QuickSupport een laagdrempeliger alternatief. Je contactpersoon hoeft dan namelijk alleen maar een speciale klantmodule te downloaden en dit tooltje te openen; een installatie is niet nodig.

Geef de volgende instructies door aan je vriend of kennis. Surf hiernaartoe en klik bovenaan op het juiste besturingssysteem. Scrol een stukje omlaag totdat je de link Quicksupport downloaden tegenkomt. Klik hierop en bewaar het bestand op de computer. Bij een hulpvraag klik je twee keer op dit bestand. In het geval van Windows is dat TeamViewerQS.exe. Er verschijnen een ID en een wachtwoord in beeld. Met deze informatie kunnen mensen met het volledige TeamViewer-programma de pc op afstand overnemen.

©PXimport

Tip 08: Pc overnemen

Vanuit het volwaardige programma van TeamViewer neem je nu eenvoudig een pc over. Een voorwaarde is wel dat de contactpersoon het ID en wachtwoord van QuickSupport aan je doorgeeft. Klik in het hoofdprogramma aan de linkerkant op Afstandsbediening en markeer rechts de optie Afstandsbediening. Onder Partner-ID typ je vervolgens de juiste cijferreeks. Via Verbinden verschijnt er een nieuw dialoogvenster waarin je het wachtwoord kunt opgeven. Klik op Aanmelden om het bureaublad van andermans pc weer te geven. Je kunt in het besturingssysteem doen wat je wilt. TeamViewer past het venster automatisch aan op jouw scherm. Gebruik je liever de werkelijke afmetingen, klik dan boven in de werkbalk op Beeld / Origineel. Overigens kies je via Schermresolutie eventueel zelf de gewenste verhoudingen. In dit menu zijn verder de opties Kwaliteit optimaliseren en Snelheid optimaliseren interessant. Met name bij een haperende verbinding is het slim om voor laatstgenoemde optie te kiezen. De kans bestaat dat TeamViewer voor een optimale verbinding op eigen houtje een witte bureaubladachtergrond op de pc van de cliënt instelt. Wil je dat liever niet, verwijder dan het vinkje voor Achtergrond verbergen.

©PXimport

Rollen omdraaien

Je draait in TeamViewer eenvoudig de rollen om, zodat een vriend, kennis of familielid juist jouw pc overneemt. Klik in de werkbalk op Communicatie en Van kant wisselen met partner. De persoon aan de andere kant van de lijn krijgt nu jouw bureaublad te zien en kan de muis besturen. Klik rechtsonder in het bedieningspaneel op het pictogram met de monitor wanneer je wederom van kant wilt wisselen.

In TeamViewer voer je rechtstreeks een telefoongesprek via internet

-

Tip 09: (Video)bellen

Voor overleg met de hulpvrager heb je keuze uit diverse mogelijkheden. Een handige optie is om via internet een telefoongesprek te voeren. Een voorwaarde is wel dat er op beide systemen een microfoon is aangesloten. Bij een laptop is die doorgaans standaard geïntegreerd. Bezitters van een pc kunnen een geschikte headset aansluiten. Klik bovenaan de werkbalk op Communicatie en selecteer de optie Bellen via internet. Met Bellen via internet starten en Audio-instellingen controleer je of de juiste luidsprekers en microfoon zijn geactiveerd. Selecteer indien nodig een ander apparaat en bevestig met OK. Klik nogmaals boven in de werkbalk op Communicatie en kies voor het pictogram met de microfoon om het telefoongesprek te starten. Is er een webcam aanwezig, dan kun je elkaar tijdens het bellen ook zien. Klik in dat geval rechtsonder in het bedieningspaneel op het camerapictogram. Wens je groter beeld? Klik hiervoor op het pictogram Uitschuiven naar afzonderlijk venster (vierkant en pijltje).

©PXimport

Tip 10: Chatten

Als alternatief voor een online telefoongesprek kun je ook chatten. Klik achtereenvolgens op Communicatie en Chatten om een gespreksvenster te openen. Nadat je een bericht hebt getypt, klik je op Verzenden. De ontvanger van het bericht gebruikt het bedieningspaneel rechtsonder om te chatten. Dat kan eventueel ook in een vergrote weergave door op het pictogram Uitschuiven naar afzonderlijk scherm te klikken. In tegenstelling tot het eerder besproken Windows-programma Quick Assist onthoudt TeamViewer wél de voltallige gespreksgeschiedenis.

©PXimport

Tip 11: Bestanden sturen

Vanwege de directe verbinding met een pc op afstand leent TeamViewer zich uitstekend voor het delen van grote bestanden. Je kunt bijvoorbeeld een bestand vanuit Windows Verkenner naar andermans bureaublad slepen. Klik hiervoor op een bestand en houd de linkermuisknop ingedrukt. Sleep het bestand vervolgens naar het bureaublad van jouw contactpersoon en laat de linkermuisknop weer los. Bij omvangrijke bestanden of een trage netwerkverbinding kan de kopieeractie even duren, maar over het algemeen werkt het erg snel.

Wil je diverse gegevens naar een specifieke map van jouw cliënt overzetten? Ga in de werkbalk naar Bestanden en extra’s / Bestandsoverdracht openen om een nieuw dialoogvenster te openen. Blader in het linkerdeel naar de juiste map. Houd de Ctrl-toets ingedrukt en klik op de juiste bestandsnamen om meerdere bestanden tegelijk te selecteren. Via Ctrl+A selecteer je desgewenst de complete inhoud van de map. Geef daarna in het rechterdeel aan naar welke map van de externe computer je de data wilt overhevelen. Klik als laatste bovenaan op Verzenden om de taak te starten.

©PXimport

Gebruik TeamViewer om forse bestanden met een externe SEO 90%pc te delen

-

Mobiel overnemen

Het is zelfs mogelijk om op afstand een iPhone, iPad of Android-toestel over te nemen. Overigens werkt deze functie niet altijd even goed, maar je kunt het natuurlijk altijd even proberen. Je contactpersoon dient hiervoor de app TeamViewer QuickSupport op het mobiele apparaat te installeren. Via de optie Uw id versturen deelt jouw vriend of kennis de inloggegevens, bijvoorbeeld via e-mail of WhatsApp. Zodra je de cijferreeks in het desktopprogramma van TeamViewer invoert, dient je contactpersoon op Toestaan te tikken. Via enkele stappen deelt de eigenaar van het mobiele toestel zijn of haar scherm. Op een iPhone is het bijvoorbeeld voldoende om op Start Broadcast of Start uitzending te tikken.

▼ Volgende artikel
Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade
© MG | ID.nl
Huis

Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade

Wanneer je Windows 11 (opnieuw) installeert, vereist Microsoft dat je je aanmeldt met een Microsoft-account of dat je er eentje aanmaakt. En dat terwijl je je voorheen in Windows 10 gewoon met een offline account kunt aanmelden. Wij laten je zien hoe je dat ook in Windows 11 doet, rechtstreeks tijdens de installatieprocedure.

Microsoft wil maar al te graag dat je een Microsoft-account hebt en deze ook gebruikt bij het aanmelden van Windows 11. Behalve dat je hiermee in geval van het vergeten van je installatiecode het besturingssysteem makkelijker opnieuw kunt activeren, biedt een Microsoft-account niet heel veel extra voordelen in Windows 11 zelf. Het enige wat met zo'n account makkelijker gaat is het instellen van e-mail en OneDrive, maar dat zijn ook diensten waar je je later bij kunt aanmelden.

Installatieprocedure

In een van de laatste stappen van de installatieprocedure, of wanneer je een Windows 11-laptop hebt gekocht, word je - om de laatste instellingen toe te passen - gevraagd om in te loggen bij een Microsoft-account, of er eentje aan te maken.

©MG | ID.nl

Microsoft vraagt in Windows 11 standaard om een Microsoft-account.

Wanneer je in bovenstaand scherm bent aangekomen, lijkt het alsof je hier niet meer uit kunt komen: je moet óf een account invullen, óf er eentje aanmaken, óf een stap terug gaan met de pijl rechtsboven in beeld. Toch kun je hier nog iets anders doen, namelijk een opdrachtprompt openen. En dat is handig, want met een opdrachtprompt tijdens de installatie van Windows 11 kun je alvast dingen regelen voordat Windows 11 zelf is opgestart. Het omzeilen van het aanmaken of invoeren van een Microsoft-account bijvoorbeeld. Om de opdrachtprompt te openen, moet je de volgende toetscombinatie intypen:

Shift+F10

Let op: bij sommige computers zoals laptops kan het zijn dat je ook de Functietoets Fn moet indrukken om de F10-knop te kunnen gebruiken. De opdracht wordt in dat geval dan:

Shift+Fn+F10

Na het indrukken van deze toetscombinatie wordt een zwart venster voor de opdrachtprompt geopend.

©MG | ID.nl

Via een opdrachtprompt tijdens de installatieproductie van Windows 11 kunnen we de blokkade voor het aanmaken van een gewoon account omzeilen.

In dit scherm voor je een speciale opdracht in waarmee we de verplichte invoer voor een Microsoft-account gaan omzeilen. Zodra Windows 11 heeft gedetecteerd dat jouw computer een werkende verbinding heeft, blijf je op dat accountscherm hangen, maar ook wanneer er nog geen verbinding is gemaakt, wil Microsoft toch eerst dat je verbinding maakt en daarna alsnog met een Microsoft-account aan de slag gaat.

Nu de opdrachtprompt is geopend, schakelen we die online functie uit. Voer exact de volgende opdracht in:

start ms-cxh:localonly

Gevolgd door een druk op de Enter-toets. Dat zit eruit als hieronder:

©MG | ID.nl

Met behulp van de opdracht start ms-cxh:localonly kunnen we toch een normaal account.

Nadat je op Enter hebt gedrukt, verschijnt er een nieuw venster met de mogelijkheid om een lokaal account (dus zonder Microsoft-account) aan te maken. Goed om te weten: dit account is ook meteen een administrator-account.

©MG | ID.nl

Je kunt iedere accountnaam gebruiken die je wenst, en een wachtwoord opgeven hoeft nu nog niet.

Je kunt hier dus gewoon een normale (voor- en achter)naam opgeven, een e-mailadres is dan niet nodig. Je kunt ervoor kiezen om nu een wachtwoord in te vullen, maar als je dat doet, krijg je ook direct drie controlevragen die je moet opgeven; dat kun je niet skippen. Sla je het aanmaken van een wachtwoord nu over, dan kun je dat later in Windows 11 alsnog doen.

Nadat je de benodigde gegevens hebt ingevuld, worden de laatste installatiestappen voltooid, en wordt de computer nog een keertje opnieuw opgestart. Daarna kun je je aanmelden met het nieuwe account en voer je nog een aantal stappen uit met betrekking tot functies als locatie, diagnostische gegevens en handschriftherkenning.

Account aanpassen

Het account waarmee je je aanmeldt is een administrator-account. In dat geval doe je er goed aan om een wachtwoord in te stellen als je dat nog niet hebt gedaan in de hierboven uitgelegde stap. Om een wachtwoord in te stellen, klik je op de Startknop, en vervolgens op je accountnaam en kies je voor Mijn account beheren.

©MG | ID.nl

Via het Startmenu vraag je de eigenschappen van je account op.

Je komt nu in het instellingenscherm terecht voor je account. Scroll naar de knop Aanmeldingsopties en daarna op Wachtwoord.

©MG | ID.nl

Klik op het onderdeel Wachtwoord om een wachtwoord toe te voegen aan je account.

Nu kun je een wachtwoord naar wens opgeven, de eisen zijn hier niet streng, maar uiteraard kies je wel voor een lastig te raden wachtwoord. Wel ben je verplicht om een geheugensteuntje op te geven, maar dat is minder lastig dan drie extra beveiligingsvragen die je normaliter bij het installatiescherm moet opgeven. Bij de geheugensteun mag het wachtwoord (vanzelfsprekend) niet gebruikt worden .

©MG | ID.nl

Hier geef je je wachtwoord op. De wachtwoordhint (geheugensteun) mag niet ook je wachtwoord.

Wachtwoord en geheugensteun ingevoerd? Dan ben je in principe klaar en kun je je systeem verder gaan configureren. Eventueel kun je nu ook nieuwe extra accounts aanmaken via het onderdeel Andere gebruikers in het instellingenscherm.

▼ Volgende artikel
Wat is doomscrolling en hoe kom je ervan af?
© AK | ID.nl
Huis

Wat is doomscrolling en hoe kom je ervan af?

Je pakt je telefoon om even snel iets te bekijken – en ineens ben je zomaar een uur verder, omdat je niet kon stoppen met scrollen. En onderweg ben je meestal niet blijven hangen bij blije kattenfilmpjes, maar bij rampen, slecht nieuws en roddel. Of bij posts van mensen die allemaal mooier of rijker lijken dan jij. Doomscrolling dus. Slecht voor je humeur en zelfbeeld én zonde van je tijd. Maar gelukkig kun je er iets tegen doen.

In dit artikel lees je:

☠️ Wat doomscrolling is ☠️ Waarom je maar blijft scrollen ☠️ Hoe je weet of jij een doomscroller bent ☠️ Wat je tegen doomscrollen kunt doen

Lees ook: Minder afleiding van je telefoon met deze 6 apps

Wat is doomscrolling?

Doomscrolling is eindeloos blijven scrollen door berichten, filmpjes en posts die je eigenlijk alleen maar onrustig maken. Dat begon ooit met nieuws, maar geldt tegenwoordig ook voor sociale media. Denk aan TikTok, Instagram of X waar je urenlang blijft scrollen, maar waar je zelden wijzer of rustiger van wordt. Het algoritme weet precies wat je aandacht trekt – en hoe het je blijft vasthouden.

De term ontstond rond 2020, tijdens de COVID-19-pandemie, toen mensen massaal thuis zaten en constant updates zochten over het virus. Maar het fenomeen heeft zich sindsdien uitgebreid naar alle vormen van nieuws of posts waar je je slechter van gaat voelen.

Waarom blijven we scrollen?

Apps zijn zo ontworpen dat ze je aandacht vasthouden. Elke swipe of nieuwe video geeft een kleine prikkel in je brein: een signaal dat er misschien iets interessants komt. Soms zit er iets tussen dat écht boeit, maar vaak blijft het bij vluchtige prikkels. Ondertussen raakt je hoofd vol, maar je krijgt er weinig voor terug.

Hoe weet je of je doomscrollt?

Er bestaat geen test waarmee je kunt checken of je een doemscroller bent. Maar er zijn wel duidelijke signalen. Je zit in de gevarenzone wanneer je:

🚩 Gedachteloos nieuws- of socialmedia-apps opent, vaak meerdere keren per dag
🚩 Je daarna leeg, onrustig of somber voelt
🚩 Moeite hebt om te stoppen, terwijl je eigenlijk wel weet dat het nergens toe leidt
🚩 's Avonds of 's ochtends lang op je telefoon zit zonder duidelijk doel
🚩 Niet toekomt aan andere dingen, of je gejaagd voelt als je niets checkt

Herkenbaar? Dan is het tijd om je scrollgedrag te doorbreken. Dat is niet makkelijk, maar het kan wel. Onderstaande tips helpen je op weg.

©Gorodenkoff

Wat kun je doen tegen doomscrolling?

1. Beperk je schermtijd en las schermvrije tijdstippen in

Geef jezelf vaste momenten waarop je iets mag checken. Bijvoorbeeld: 's ochtends 15 minuten nieuws, 's avonds 10 minuten social media. Stel een timer in, zodat je niet ongemerkt blijft hangen. Je kunt ook met jezelf afspreken dat je bijvoorbeeld één uur per dag niet op je scherm kijkt. Of in het weekend pas na twaalf uur 's middags je telefoon pakt. Ook is het mogelijk om tijdslimieten in te stellen voor bepaalde apps. Hieronder lees je hoe je dat doet op een iPhone en op een Android-toestel.

Scherm- en apptijd beperken op iPhone

Wil je op vaste tijden niet gestoord worden? Stel dan apparaatvrije tijd in op je iPhone. Tijdens die periodes zijn alleen telefoongesprekken, berichten en apps die je zelf toestaat beschikbaar. Ga naar Instellingen > Schermtijd, tik op App- en websiteactiviteit en schakel dit in als dat nog niet gebeurd is. Kies daarna voor Apparaatvrije tijd en stel via Gepland de begin- en eindtijd in. Je kunt kiezen voor elke dag hetzelfde tijdstip of per dag variëren. Vlak voor de ingestelde tijd krijg je een herinnering.

Ook kun je tijdslimieten instellen voor apps of hele categorieën, zoals sociale netwerken of games. Ga naar Instellingen > Schermtijd > Applimieten > Voeg limiet toe en selecteer de gewenste apps of categorieën. Tik op Volgende, stel de limiet in en gebruik eventueel Pas dagen aan voor verschillende limieten per dag. Rond af met Voeg toe.

Scherm- en apptijd beperken op je Android-telefoon

Rustmomenten op je Android-toestel stel je in via de Bedtijdmodus. Tijdens deze periodes worden je schermkleuren aangepast (bijvoorbeeld naar grijstinten) en kun je meldingen dempen of het scherm automatisch laten uitschakelen. Ga naar Instellingen > Digitaal welzijn en ouderlijk toezicht > Bedtijdmodus en stel in wanneer de modus moet starten en eindigen. Je kunt dit voor elke dag apart instellen of een vast schema kiezen.

Wil je appgebruik beperken? Ga dan naar Digitaal welzijn > Dashboard en kies de app die je wilt beperken. Tik op het zandlopertje naast de app en stel een dagelijkse limiet in. Zodra de limiet is bereikt, is de app de rest van die dag niet meer toegankelijk.

2. Zet meldingen uit

Pushmeldingen van nieuwsapps, sociale media of video-apps zorgen dat je telkens toch weer gaat kijken en scrollen. Zet ze uit. Wat je niet ziet, open je ook minder snel.

3. Richt je telefoon prikkelarmer in

Zet socialmedia- en nieuwsapps niet op je beginscherm. Of verwijder ze helemaal. Wil je ze toch echt bezoeken, dan kan dat via de browser. Dat is een extra handeling vergeleken met een app, maar juist daarom doe je het misschien minder vaak.  

Verder kun je er ook voor kiezen om de grijstintenmodus in te schakelen. Dat zorgt voor minder afleiding en een beeld dat rustiger is.

Op een iPhone ga je hiervoor naar Instellingen > Toegankelijkheid > Weergave en tekstgrootte > Kleurfilters en schakel je de optie in. Op een Android-smartphone ga je hiervoor naar Instellingen -> Toegankelijkheid -> Kleurfilters. Hier schakel je de optie Grijstinten in. Afhankelijk van je toestel kunnen deze menu-opties een iets andere naam hebben.

©ID.nl

4. Volg niet alles en iedereen

Kies één of twee betrouwbare nieuwsbronnen. Ontvolg accounts die vooral onrust of negativiteit brengen. Kies liever voor mensen of media die je inspireren, informeren of aan het denken zetten. Een account waar je geen energie van krijgt, maar dat je energie kost: dat kun je beter ontvolgen.

Stoppen met doom-scrolling? Het kan!

Doomscrolling gaat allang niet meer alleen over nieuws. Ook gedachteloos scrollen langs filmpjes, reacties of meningen op sociale media hoort erbij. Het lijkt onschuldig, maar kost tijd, energie en aandacht — en levert weinig op.

Het goede nieuws: je kunt ermee stoppen. Niet in één keer, maar stap voor stap. Door bewuster te kiezen wat je leest en wanneer. Door je telefoon minder het ritme van je dag te laten bepalen. En door ruimte te maken voor dingen die je echt iets opleveren.

📵 Verveel je je zonder smartphone?

📘 Door een boek kun je urenlang scrollen!