ID.nl logo
Zekerheid & gemak

eBay boycot faalt, winst stijgt

Het lijkt er sterk op dat eBays beleidveranderingen een positieve effect hebben op de online veilingsite, ondanks dat veel verkopers de veilingdienst sinds de aankondiging boycotten.De Amerikaanse versie van eBay schafte de plaatsingskosten af maar verhoogde de verkoopcommissies op succesvol afgeronde veilingen. eBay verhoogde vooral de verkoopcommissies voor goedkope producten als videogames en muziekcd's. Tevens kunnen verkopers geen neutrale of negatieve feedback meer geven aan kopers.

Het doel van deze aanpassing is dat kopers oprechter feedback gaan geven aan verkopers, zonder dat ze bang te hoeven zijn voor "wraak-feedback". De beleidsveranderingen schoten een groot gedeelte van eBay's verkopers in het verkeerde keelgat.

Een grote groep verkopers besloot eBay te boycotten. Het leek er eerst op dat de boycot werkte. Het aantal plaatsingen nam af en mensen kochten ook minder. eBay hield echter vol dat de boycot geen effect had. Nu blijkt dat de boycot niet alleen geen effect heeft gehad, maar dat het beter dan ooit gaat met eBay. Een aantal verkopers is vertrokken, maar eBay is dermate groot en machtig dat veel verkopers toch weer terugmoesten komen of ze het nou leuk vinden of niet.

eBay heeft in het eerste kwartaal van dit jaar 24 procent meer omzet behaald dan het jaar daarvoor. In totaal haalde eBay in het eerste kwartaal van 2008 $2,19 miljard aan omzet binnen. Dit is meer dan analisten hadden verwacht. De nettowinst steeg met 22 procent naar $562 miljoen. Ondanks de boycot nam het aantal plaatsingen toe met 10 procent naar een totaal van 647,4 miljoen. eBay denkt dat deze stijging komt door het afschaffen van de plaatsingkosten. eBay gaf wel toe dat de conversiegraad - het aantal veilingen dat succesvol wordt afgerond - iets is afgenomen. Maar het wilde geen exacte getallen geven.

eBay heeft misschien zijn gelijk gehaald, maar de toekomst van de veilingsite ziet er niet zo rooskleurig uit. In het eerste kwartaal van dit jaar had eBay 83,9 miljoen actieve gebruikers. Dit is maar één procent meer dan in het eerste kwartaal van 2007 toen het 82,9 miljoen actieve gebruikers had.

De stagnerende groeit toont aan dat eBay tegen het marktverzadigingspunt is aangelopen. Wanneer een bedrijf het marktverzadigingspunt heeft bereikt dan wordt klanttevredenheid heel belangrijk. eBay kan alleen zijn positie behouden wanneer het geen gebruikers verliest want er komen er geen meer bij.

eBay gaat binnenkort nog een aantal controversiële beleidsveranderingen doorvoeren. Zo kunnen binnenkort kopers ook geen negatieve feedback meer geven aan verkopers. Deze feedback was altijd een goede indicatie of een verkoper is te vertrouwen. Het wordt dus riskanter om een product op eBay te kopen. De directie van eBay heeft al laten weten dat het de veranderingen gaat doorvoeren of kopers er nou wel of niet blij mee zijn. De veilingsite weet dat een boycot toch geen effect heeft.

▼ Volgende artikel
Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische
© AVM GmbH
Huis

Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische

Europese consumenten geven duidelijk de voorkeur aan routers die binnen Europa worden ontwikkeld. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau YouGov. De resultaten sluiten aan bij de vandaag gehouden European Summit on Digital Sovereignty 2025, waar de controle over digitale infrastructuur centraal staat.

Wat is digitale soevereiniteit?

Digitale soevereiniteit gaat over de vraag in hoeverre een regio of land zelf de controle heeft over digitale infrastructuur, diensten en data. Door technologie lokaal te ontwikkelen en te beheren, worden overheden en gebruikers minder afhankelijk van partijen buiten Europa.

Het onderzoek, uitgevoerd in augustus onder ruim 5.000 consumenten in vijf Europese landen, laat zien dat routers van Europese merken als het meest betrouwbaar worden gezien. In Nederland zegt bijna de helft van de respondenten weinig vertrouwen te hebben in apparaten uit China of Rusland, terwijl Europese merken juist als veilig worden ingeschat. Betrouwbaarheid, snelheid en beveiliging zijn voor vrijwel alle deelnemers de belangrijkste aankoopcriteria. De Nederlandse steekproef, goed voor 1.030 respondenten, sluit aan bij de trend in andere landen.

©YouGov

Fritz!Box populair

In alle onderzochte landen komt FRITZ!Box naar voren als het merk met de hoogste aanbevelingsscore. In Nederland is de Net Promoter Score +18, terwijl veel andere merken negatief scoren. Een derde van de FRITZ!Box-gebruikers noemt zichzelf zeer tevreden over de router.

Wat is de Net Promoter Score?

De Net Promoter Score (NPS) laat zien hoeveel gebruikers een product zouden aanraden aan anderen. Mensen geven een cijfer tussen 0 en 10 op de vraag of ze het product zouden aanbevelen. Hoge cijfers tellen als positieve aanbevelingen, lage cijfers als negatieve. Het percentage positieve antwoorden wordt verminderd met het percentage negatieve. Het resultaat kan variëren van –100 tot +100. Hoe hoger de score, hoe vaker gebruikers het product aanraden.

▼ Volgende artikel
Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk
© AlexPhotoStock - stock.adobe.com
Huis

Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk

Als woorden niet meer op een regel passen, dan plaatst Word deze op de volgende regel. Gaat het om lange woorden, dan wordt het woord vaak gesplitst door een afbreekstreepje. In Word Je kunt dit zelf bepalen: handmatig afbreken, dit aan Word overlaten of kiezen voor een semi-automatische manier. Hoe dat werkt, leggen we je hier uit.

Veel mensen gebruiken Word als een veredelde typmachine. Wanneer er een woord moet worden afgebroken, typen mensen zelf een afbreekstreepje. Dat kan, maar het gevaar van deze manier is dat wanneer je achteraf een woord aan de zin toevoegt of verwijdert, dit afbreekstreepje ergens halverwege in de regel komt te staan. Hierdoor moet je handmatig alle afbreekstreepjes corrigeren.

Als je in het tabblad Indeling in de groep Pagina-instelling naar Woordafbreking gaat, zie je drie mogelijkheden: Geen, Automatisch en Handmatig. Kies je de eerste optie, dan zal Word nooit zelf een afbreekteken plaatsen. Dit is ook de standaardinstelling van de tekstverwerker. Als hierbij in het laatste woord van een regel toch zelf een afbreekteken typt, zal Word daar wel rekening mee houden en de rest van het woord op een nieuwe regel plaatsen.

Kies je voor de optie Geen, dan kun je nog wel handmatig afbreken.

Automatisch

Kies je de optie Automatisch, dan zal Word zelf bepalen waar de afbrekingen komen. Dit heeft het voordeel dat als je de lettergrootte wijzigt of iets in de tekst verandert, Word de afbrekingen zelf zal aanpassen. Wijzig je iets in de tekst, dan zal Word eventueel nieuwe afbrekingen toevoegen en overtollige afbrekingen opheffen.

Word kan de afbrekingen ook automatisch beheren, wat ook de standaardinstelling is.

Semi-automatisch

De laatste optie heet Handmatig, maar Semi-automatisch zou een betere naam zijn voor deze instelling. Word bekijkt welke woorden ervoor in aanmerking komen om afgebroken te worden. Je krijgt dan elke keer de vraag of je wilt afbreken of niet? Bovendien kun je kiezen op welke plek in het woord het afbreekstreepje moet komen. Ook in deze instelling zal Word de afbreking ongedaan maken wanneer je de tekst wijzigt en het woord hierdoor toch op dezelfde regel past.

Bij optie Handmatig vraagt Word of je akkoord gaat met de voorgestelde afbrekingen.

Soms wil je absoluut niet dat een woord ongelukkig gesplitst wordt. Je wilt bijvoorbeeld niet dat bij ‘e-mail’, de ‘e’ op de ene regel komt en ‘mail’ op een andere. In dat geval druk je de sneltoets Ctrl+Shift in en dan typ je het koppelteken.