ID.nl logo
De 15 beste extensies voor Google Chrome
© Reshift Digital
Huis

De 15 beste extensies voor Google Chrome

Google Chrome onthoudt je instellingen en favoriete websites op al je computers. Ook updatet de browser zichzelf automatisch op de achtergrond. We richten ons nu op een ander speerpunt: de vele extensies waarmee je de browser volledig naar je hand zet. We zetten de 15 beste extensies op een rij.

Chrome-uitbreidingen installeren

Alle uitbreidingen voor Google Chrome vind je hier. Geef de naam van de extensie als zoekopdracht en klik op Gratis / Toevoegen.

Na de installatie tonen de meeste extensies rechts boven in beeld een icoontje van zichzelf. Klik met de rechtermuisknop voor eventuele aanvullende instellingen. Sommige extensies tonen (nog) een icoontje in de adresbalk waar je zoekopdrachten geeft of webadressen intypt.

De ruimte in Google Chrome voor de icoontjes van extensies is (net als in je systeemvak rechts onder in beeld) beperkt. Je kunt de beschikbare ruimte oprekken door je muiscursor uiterst rechts van de adresbalk te bewegen totdat deze in een dubbele pijl verandert. Klik nu met de linkermuisknop om de ruimte op te rekken en (meer) extensie-iconen weer te geven.

©PXimport

Maak de ruimte voor de iconen van extensies groter of kleiner.

Tip 01: Save my Tabs

Als je veel tabbladen open hebt staan, is het lastig om zomaar bij je computer weg te lopen of het apparaat af te sluiten. Dankzij Save my Tabs kan dit wel. Klik op de extensie en bewaar al je tabbladen in één keer met Save. Save my Tabs bewaart alle geopende tabbladen als bladwijzers. Maak eventueel eerst een aparte map aan, bijvoorbeeld met de datum van vandaag.

©PXimport

Tip 01 Save my Tabs bewaart alle geopende tabbladen als bladwijzers, eventueel in een eigen map.

Tip 02: My Permissions

De meeste mensen gebruiken meerdere sociale netwerken en clouddiensten, al dan niet gekoppeld aan elkaar. Denk aan Gmail, Hotmail, Dropbox, SkyDrive, Facebook en LinkedIn. Als je diensten koppelt, dien je hier toestemming voor te geven. Dit gaat vaak zo snel dat je na een tijdje geen idee meer hebt wat er allemaal aan elkaar 'hangt'. De extensie My Permissions Cleaner ondersteunt alle bekende clouddiensten en sociale media. My Permissions Cleaner geeft inzicht in je afgegeven machtigingen en waarschuwt als er hier iets wijzigt.

©PXimport

Tip 02 My Permissions Cleaner ondersteunt alle sociale netwerken en clouddiensten, en houdt je machtigingen goed in de gaten.

Tip 03: AdBlock

Reclame en internet zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Op veel websites word je bestookt met banners, tekstreclames en andere advertenties (al dan niet gepersonaliseerd). Dankzij AdBlock ben je er in één keer vanaf! De uitbreiding blokkeert (bijna) alles automatisch. Websites zien er weer overzichtelijk uit dankzij AdBlock. Je hoeft bijna niets in te stellen. Bij de opties van AdBlock kun je filters bepalen en updaten.

Je bepaalt zelf of AdBlock alles moet blokkeren wat met reclame te maken heeft of dat je tekstuele reclames geen bezwaar vindt. Als je AdBlock een paar weken gebruikt en dan uitschakelt, merk je pas hoeveel rommel er werd tegengehouden. Websites lijken veel drukker en minder overzichtelijk. Gelukkig kun je AdBlock weer snel inschakelen!

©PXimport

Tip 03 AdBlock blokkeert alles wat met reclames te maken heeft in je zoekmachine en op websites.

Tip 04: Gmelius

Gebruik je Gmail en ben je een fanatieke mailer? Dan heb je Gmelius nodig! De uitbreiding stelt je in staat om Gmail aan te passen aan je wensen. Met Gmelius schakel je onderdelen uit die je niet wilt zien, bijvoorbeeld advertenties, de chatmodule en de kalender.

Ook kun je opties activeren, bijvoorbeeld icoontjes voor bijlagen, regelmarkering en meer. Ook kun je de oude Gmail-opmaak terugkrijgen voor het opstellen van een nieuw mailtje. Sommige aanpassingen zijn zeer subtiel, maar alle zijn goed doordacht! Experimenteer met Gmelius voor het beste resultaat.

©PXimport

Tip 04 Dankzij Gmelius bepaal je zelf hoe je wilt dat Gmail functioneert en eruitziet.

Google Chrome

Heb je nog geen Google Chrome? Download en installeer de browser. Om optimaal gebruik te maken van de browser, heb je een Google-account nodig. Als je een Gmail-adres hebt, is dit tevens je Google-account. Je kunt ook een Google-account aanmaken met je bestaande mailadres.

Alle besproken extensies draaien volledig in Google Chrome. De browser is er voor alle besturingssystemen. Omdat de uitbreidingen alleen Google Chrome vereisen, kun je er dus mee aan de slag op elk type computer: Linux, Windows of Mac.

©PXimport

Nog geen Google Chrome? Installeer de browser op je Windows-, Mac-, of Linux-computer.

Tip 05: Rapportive

Rapportive is een informatiehulpje voor Gmail. De uitbreiding toont aan de rechterkant van je scherm informatie over de persoon met wie je mailt. De gegevens zijn niet alleen afkomstig uit je persoonlijke adresboek, maar ook live van sociale media als Facebook en LinkedIn.

Je krijgt meestal direct een profielfoto te zien en soms zelfs telefoonnummer, recente tweets en meer. Rapportive is handig als je mailt met collega's, vrienden, vreemden en mensen met wie je zaken doet of gaat doen.

©PXimport

Tip 05 Rapportive geeft uitgebreide informatie in Gmail over personen, onder andere via Facebook en LinkedIn.

Tip 06: Black Menu

Populaire webdiensten breiden steeds meer uit en krijgen meer functies en instellingen. Hierdoor kun je het overzicht snel kwijtraken. Black Menu for Google speelt hier slim op in en weet alle Google-diensten toegankelijk te maken achter één icoontje. De populairste onderdelen als Gmail, Maps, Drive en Agenda verschijnen direct in beeld. Beweeg je muis over de apps/onderdelen voor meer opties en instellingen en het juiste onderdeel wordt snel geopend in je browser.

©PXimport

Tip 06 Black Menu for Google brengt overzicht in alle Google-diensten.

Tip 07: Ghostery

Websites en vooral reclamenetwerken doen er alles aan om een profiel van je aan te leggen. Dit profiel wordt ongemerkt aangelegd via reclamenetwerken die actief zijn op vrijwel alle websites die je bezoekt. Cookies opschonen biedt geen uitkomst om de trackingsystemen tegen te werken.

Ghostery blokkeert tracking-systemen en geeft in een subtiele pop-up welke pogingen er zijn tegengehouden. Bij de instellingen van Ghostery dien je bij Blokkeeropties aan te geven welke filters je wilt gebruiken.

Sommige websites werken niet als je Ghostery te streng afstelt. In dit geval kun je de website via het Ghostery-icoontje op een witte lijst plaatsen.

©PXimport

Tip 07 Ghostery is gespecialiseerd in het blokkeren van trackingnetwerken die jou en je surfgedrag in kaart brengen.

Tip 08: Xmarks

Google Chrome heeft een ingebouwd synchronisatiesysteem zodat je op al je computers kunt beschikken over dezelfde bladwijzers. Dit is handig, maar ook beperkt omdat het alleen werkt met Google Chrome. Xmarks biedt een vergelijkbare 'bladwijzers in de cloud'-oplossing.

Het koppelt de bladwijzers van Chrome, Internet Explorer, Safari en Firefox aan elkaar. Eenmaal ingesteld heb je overal waar je de Xmarks-uitbreiding gebruikt (en via www.xmarks.com) de beschikking over al je bladwijzers.

©PXimport

Tip 08 Xmarks slaat een brug tussen alle browserversies en computers als het gaat om bladwijzers/favorieten.

Overal dezelfde browser

Je kunt de meeste extensies in dit artikel gebruiken zonder Google-account en je hoeft je ook niet per se aan te melden bij Chrome. Dit is wel aan te raden, zeker als je meer dan één computer hebt. Hiermee worden al je instellingen, wachtwoorden en favoriete websites automatisch bewaard.

Door Chrome ook op andere computers/apparaten aan te melden met je Google-account, heb je altijd en overal de beschikking over dezelfde browser. Dit geldt ook voor geïnstalleerde extensies. Open het instellingenmenu van Google Chrome via de toetscombinatie Alt+E en kies Inloggen op Chrome om je aan te melden.

©PXimport

Synchroniseer je instellingen van Chrome, dan neem je alles wat met de browser te maken heeft 'mee' naar al je computers.

Tip 09: Hola

Internet lijkt een wereldomvattend netwerk, maar in de praktijk zijn er virtuele landsgrenzen. Hierbij kijkt een website uit welk land je komt en bepaalt vervolgens of je de inhoud mag bekijken. Veel Amerikaanse streaming (video)diensten zijn niet bereikbaar vanuit ons kikkerlandje.

Met de extensie Hola los je dit eenvoudig op! Na installatie bezoek je de website waar de toegang wordt gewijzigd. Klik op het Hola-icoontje en kies een landvlaggetje. We zullen je de technische verhandeling besparen, het eindresultaat is het belangrijkste: de inhoud wordt nu wel getoond.

©PXimport

Tip 09 Hola doet niet aan landsgrenzen en opent de deuren tot veel geblokkeerde buitenlandse websites.

Tip 10: Image Search

Op internet zijn prachtige foto's te vinden die je (soms stiekem) kunt gebruiken voor een werkstuk, project of iets anders. De juiste foto vinden is het halve werk, maar dan wil je ook graag een goede kwaliteit!

Voor bekende foto's helpt de Image Search Options-extensie. Klik met de rechtermuisknop op een afbeelding en kies Image Search Options / Google Search. De afbeelding zelf wordt als zoekopdracht gebruikt in de afbeelding-zoekfunctie van Google. Image Search Options ondersteunt ook andere 'beeldzoekers' waarvan TinEye de bekendste (en misschien wel beste) is.

©PXimport

Tip 10 Image Search Options maakt zoeken naar foto's en afbeeldingen mogelijk bij Google Image Search en TinEye.

Tip 11: Unfriend Notify

Als je iemand toevoegt op Facebook, krijg je een melding als dit is goedgekeurd door de andere persoon. Zelfs al je Facebook-vrienden krijgen hier bericht van. Maar wat als 'Facebook-vriendschap' eenzijdig wordt verbroken? Dit gaat stilletjes, je merkt er niets van en komt er misschien ooit per toeval achter. De Unfriend Notify-uitbreiding houdt niet van stiekem, indexeert je vrienden en meldt het zodra er iemand afvalt. Kun jij je gedachtes pijnigen over de vraag: waarom ik?

©PXimport

Tip 11 Unfriend Notify waarschuwt als je Facebook-vriendschap wordt verbroken.

Tip 12: F.B. Purity

Wat Gmelius voor je Gmail kan betekenen dat doet F.B. Purity voor je Facebook. Dankzij deze uitbreiding kun je de weergave van Facebook aan je wensen aanpassen. De instellingen van F.B. Purity doe je in je Facebook-account via de nieuwe knop FBP. Schrik niet van de opties, het zijn er veel! Misschien wel te veel.

Schakel met F.B. Purity bijvoorbeeld de gesponsorde links uit en voorkom meldingen van apps of spelletjes. Je kunt zelfs de verjaardag van je Facebook-vrienden van je scherm poetsen en de chat-functie uitschakelen. F.B. Purity is vanwege de stortvloed van instellingen minder gebruiksvriendelijk, waardoor het even tijd kost om de mogelijkheden te begrijpen en uit te proberen. Neem je deze tijd? Dan is een overzichtelijkere Facebook-pagina zonder onderdelen die je niet gebruikt het eindresultaat!

©PXimport

Tip 12 F.B. Purity past de weergave van Facebook aan en blokkeert onderdelen die je (bijna) nooit gebruikt: lekker overzichtelijk!

Extensies beheren

Extensies zijn eenvoudig in- of uit te schakelen en je kunt ze uiteraard ook weer verwijderen. Open het instellingenmenu van Google Chrome via de toetscombinatie Alt+E en ga naar Extra / Extensies. Alle extensies verschijnen u in een lijst. Verwijder het vinkje bij Inschakelen om een extensie tijdelijk uit te schakelen. Klik op het icoontje met de prullenbak als je een extensie wilt verwijderen.

Veel extensies hebben extra instellingen. Klik bij de extensie op Opties om de instellingen te bekijken en eventueel aan te passen. De extensies werken zichzelf regelmatig bij naar de meest recente versie. Een handmatige updatecontrole voer je uit met de knop Extensies nu bijwerken.

©PXimport

Schakel extensies (tijdelijk) uit of klik op de prullenbak om een extensie te verwijderen.

Tip 13: GetThemAll

Als je regelmatig de rechtermuisknop gebruikt tijdens het surfen om een afbeelding of filmpje binnen te halen, is GetThemAll handig voor je! De uitbreiding kijkt welke media en andere downloads er op een website te vinden zijn. Vink aan wat je wilt hebben en haal het in één keer binnen.

GetThemAll herkent en ondersteunt alle bekende indelingen, zoals png, jpg, zip, rar, exe, avi, mp4 en veel meer. Omdat veel websites een overvloed aan afbeeldingen en andere elementen bevatten, heeft GetThemAll handige filters. Deze vind je in de tabbladen. Als je bijvoorbeeld een YouTube-filmpje wilt binnenhalen, klik je op de GetThemAll-knop en vervolgens het tabblad Video Flash.

©PXimport

Tip 13 GetThemAll is een downloadhulp om in één keer meerdere bestanden van een website te plukken, bijvoorbeeld foto's, video's en afbeeldingen.

Tip 14: YoWindow

Er wordt veel gesproken over het weer en er zijn talloze programma's die hier op in spelen. YoWindow is al enige tijd onze favoriet en is nu ook beschikbaar als uitbreiding voor Chrome. Het YoWindow-icoontje toont een minimalistische weergave van het actuele weer met hier in de temperatuur en een wolk (of zonnetje). Klik op het YoWindow-icoontje voor een weeranimatie. Je ziet bijvoorbeeld een landschapje waarin het regent of de zon schijnt. Als de bomen bewegen, weet je dat het waait. Boven in beeld kun je via een tijdlijn terug in de tijd gaan of de weersverwachting voor de aankomende dagen bekijken. Uiteraard wordt de temperatuur, windsnelheid, luchtvochtigheid en meer getoond.

Je hoeft aan YoWindow weinig in te stellen, maar uiteraard wel je locatie(s). Ga naar de instellingen van de YoWindow-uitbreiding en voeg je locatie toe met de gelijknamige knop. Schakel eventueel de opties uit die je niet wilt zien. Dit is niet vereist, maar maakt YoWindow wel overzichtelijker.

©PXimport

Tip 14 YoWindow weet alles over het weer en toont dit in een fraaie animatie.

Tip 15: DuckDuckGo

DuckDuckGo is een zoekmachine die gebruik maakt van openbare bronnen als Wikipedia. DuckDuckGo streeft naar 'pure' zoekresultaten, ongeacht de gebruiker die de zoekterm opgeeft: iedereen krijgt dezelfde zoekresultaten te zien bij dezelfde zoekterm. Dit is heel anders bij Google, Bing en dergelijke waar geprobeerd wordt om de zoekresultaten aan te passen aan de persoon die de zoekopdracht geeft. De DuckDuckGo-uitbreiding integreert in Chrome en maakt zoeken met de DuckDuckGo-zoekmachine eenvoudig.

Dit is echter niet de kracht van de uitbreiding, je kunt immers net zo goed www.duckduckgo.com bezoeken! De DuckDuckGo-extensie integreert ook in de zoekmachine die je nu al gebruikt. Als je via bijvoorbeeld www.bing.com of www.google.com ergens naar zoekt, krijg je (indien van toepassing) boven je zoekresultaten een venstertje van DuckDuckGo 'hints' over het onderwerp waarnaar je zoekt. Dankzij de uitbreiding zoek je dus eigenlijk altijd op twee plekken tegelijk: je favoriete zoekmachine (bijvoorbeeld Google) en de 'onafhankelijke pure' zoekmachine van DuckDuckGo.

©PXimport

Tip 15 DuckDuckGo toont aanvullende informatie bij je zoektermen uit onder andere Wikipedia.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond
© M.studio - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom gaan we een paar keer per week voor je op zoek naar zulke aanbiedingen. Met Kerst en Oud en Nieuw voor de deur is het weer tijd om te bedenken wat je wil gaan eten. Wat dacht je van fondueen? Met deze vijf fonduesets maak je indruk op je vrienden en familie.

Met een fondueset smelt je de lekkerste kazen en dep je je broodje of vlees in bouillon of kaas. Fonduesets zijn de ultieme sfeermakers voor de feestdagen, of het nu met vrienden is of familie en of je kiest voor romige kaas, bouillon of chocolade; het is op en top genieten. Een absolute must-have voor elke levensgenieter en perfect voor de feestdagen. Wij vonden vijf betaalbare fonduesets voor je.

Boska Elektrische Fondueset Pro - 8 personen

De Boska Elektrische Fondueset Pro is ontworpen voor liefhebbers van kaas‑ en vleesfondue. De set bestaat uit een geëmailleerde gietijzeren pot met een inhoud van circa 2,15 liter, waardoor je genoeg ruimte hebt voor een volledige kaasfondue of bouillon. Het verwarmingselement is elektrisch en beschikt over een instelbare thermostaat; hierdoor kun je de temperatuur naar wens aanpassen voor verschillende soorten fondue. Een handig indicatielampje laat zien wanneer het element aan staat. De pot staat op een stevige basis en heeft een extra lang snoer van twee meter, zodat je hem makkelijk midden op tafel plaatst. Bij de set worden acht fonduevorken geleverd die zijn voorzien van gekleurde markeringen. De combinatie van gietijzer en emaille zorgt voor een gelijkmatige warmteverdeling en eenvoudige reiniging.

Swissmar Lausanne 11‑delige fondueset - 6 personen

De Zwitserse fabrikant Swissmar levert met de Lausanne een 11‑delige fondueset die is gericht op traditioneel fonduen. De set bestaat uit een koperen pan met een geëmailleerde binnenkant en een zware RVS‑branderschaal. Doordat koper de warmte snel opneemt en verdeelt, is de fondue snel op temperatuur. De pan staat op een robuuste stalen houder waarin een brander met regelaar zit; hiermee pas je de vlamsterkte aan voor kaas‑, bouillon‑ of chocoladefondue. In de doos zitten verschillende accessoires, waaronder zes vorkjes en een branderschaal. Deze set is niet elektrisch, waardoor je hem zelfs buiten of op de camping kunt gebruiken.

Mäser Fondueset - 4 personen

De fondueset van Mäser bestaat uit een roestvrijstalen pan met bijbehorende brander. Roestvrij staal is slijtvast en eenvoudig te reinigen; je kunt de pan na gebruik in de vaatwasser zetten. De set heeft een inhoud van rond één liter, voldoende voor een kaas‑ of chocoladefondue voor een klein gezelschap. Er worden meerdere fonduevorkjes meegeleverd met gekleurde puntjes om ze te onderscheiden. Dankzij de stevige basis staat de pan stabiel op tafel, terwijl de gelijkmatige warmteverdeling voorkomt dat de inhoud aanbrandt. Omdat het geen elektrisch toestel is, gebruik je de brander met brandgel of spiritus.

Baumalu 385050 fondueset - 6 personen

Deze fondueset van Baumalu bestaat uit een zware gietijzeren pan die op een decoratieve houten plaat staat. Gietijzer houdt de warmte goed vast en is geschikt voor zowel kaas‑ als chocoladefondue. De bijgeleverde brander plaats je onder de pan; je regelt de vlamsterkte met een draaiknop. Omdat de pot stevig op de houten plaat staat, blijft hij stabiel en kras je niet op de tafel. In de set zitten fonduevorkjes met houten handvatten.

Tristar FO‑1107 Fonduepan - 8 personen

De Tristar FO‑1107 is een elektrische fondueset met een inhoud van ongeveer 1,5 liter. Je gebruikt deze pan voor verschillende soorten fondue, zoals kaas, bouillon of chocolade. Het verwarmingselement levert circa 1000 watt en heeft een instelbare thermostaat, zodat je de temperatuur kunt aanpassen aan het type fondue. Een indicatielampje geeft aan wanneer het apparaat actief is. De pan heeft een antiaanbaklaag, een cool‑touch handgreep en staat op een antislipvoet voor extra stabiliteit. Er worden acht fonduevorkjes meegeleverd en door de ring bovenop blijven de vorkjes op hun plek tijdens het fonduen.

▼ Volgende artikel
Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde
© px.palette
Huis

Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde

Papieren facturen, garantiebonnetjes, contracten en andere documenten slingeren al snel overal rond. Waarom niet alles digitaal bewaren, zodat je het in enkele klikken terugvindt? In dit artikel vind je gratis tools en praktische tips om je administratie te scannen, te taggen, doorzoekbaar te maken en veilig op te slaan zonder veel gedoe.

Wat gaan we doen?

We geven diverse tips en tools om administratieve en andere papieren documenten efficiënt en ordelijk te digitaliseren. Dat gaat van scannen en OCR’en tot organiseren, automatiseren, back-uppen en meer.

Tip 1: Scanner

Stel, je wilt een hele reeks documenten digitaliseren, zoals garantiebewijzen of facturen. We gaan ervan uit dat je een scanner in huis hebt, eventueel als onderdeel van een all-in-one-printer. Zo’n toestel is goed geschikt voor stabiele, rechte scans, en een (soms optionele) documentinvoer maakt het extra handig bij grotere aantallen. Je scant het best op zo’n 300 dpi, in grijswaarden of kleur, en bewaart het resultaat bij voorkeur als pdf. Helaas genereert de meegeleverde scansoftware vaak alleen pdf’s met een afbeelding van de tekst, waardoor je die later niet kunt doorzoeken of kopiëren.

©OttoPles

Er bestaan ook heel wat printers met een ingebouwde scanner.

Tip 2: NAPS2

Gebruik in dit geval beter scansoftware met geïntegreerde OCR, zoals het gratis en opensource NAPS2 (www.naps2.com, Windows, macOS en Linux). Start de app, klik op Nieuw profiel en op Apparaat kiezen om je scanner te selecteren. Je kunt kiezen uit drie drivertypes: WIA (ingebouwd in Windows, beperkt), TWAIN (krachtiger) en ESCL (voor moderne netwerk- of wifi-scanners, vergelijkbaar met Apple AirScan). Doorgaans kies je voor TWAIN. Stel de scanopties in en open Geavanceerd voor extra instellingen. Typ een profielnaam en bevestig met OK.

Klik nu op de knop OCR en download de gewenste talen, zoals Dutch en English. Plaats een vinkje bij PDFs doorzoekbaar maken middels OCR en kies taal en modus (Snel of Beste). Vink ook de andere opties aan en druk op Scannen.

Klik daarna op het pijlknopje bij PDF opslaan en kies PDF-instellingen. Vul bij Standaard bestandspad een bestandsnaam in – gebruik eventueel ‘placeholders’ als $(YY)-$(MM)-$(DD) – en kies bij Compatibiliteit bij voorkeur PDF/A, zoals PDF/A-2b. Dit formaat slaat namelijk alle lettertypes, kleurprofielen en structuurinformatie in het bestand zelf op, wat ‘garandeert’ dat je het document ook jaren later nog in zijn oorspronkelijke vorm te zien krijgt. Vink Onthoud deze instellingen aan, klik op OK, selecteer de scans en kies PDF opslaan. Het is trouwens ook mogelijk om een (niet-doorzoekbaar) pdf-bestand in NAPS2 te importeren, dit vervolgens te OCR’en en als PDF/A te bewaren.

NAPS2 is prima opensource-scansoftware, met geïntegreerde meertalige OCR-module.

Pdf-printer

De focus van dit artikel ligt op papieren brondocumenten, maar we willen zeker ook (de gratis versie van) PDFCreator vermelden (www.pdfforge.org/pdfcreator). Je kunt deze namelijk als virtuele printer installeren om zo allerlei documenttypen om te zetten naar PDF(/A).

Start na installatie de app, open het tabblad Printer, vink PDFCreator aan en kies via de moersleutel het bestaande profiel PDF/A (archiefbestand). Bevestig met Opslaan en sluit de app. Open nu een document in een willekeurige toepassing, open het afdrukvenster en selecteer PDFCreator als printer. Een dialoogvenster opent waarin je het document meteen kunt opslaan als PDF/A-bestand (standaardversie 2b, maar dit is aanpasbaar via het uitklapmenu).

Je kunt zo’n virtuele printer ook inzetten om documenten automatisch als PDF/A op te slaan in een zelf te bepalen map. Maak hiervoor in PDFCreator op het tabblad Profielen een nieuw profiel aan (bijvoorbeeld PDF/A in map Facturen), kies bijvoorbeeld PDF/A-2b als formaat en geef tevens een specifieke opslaglocatie op. Koppel dit profiel op het tabblad Printer aan een nieuwe virtuele printer (bijvoorbeeld PDF/A-facturen). Zo maak je meerdere profielen en printers aan, waarbij elk PDF/A-bestand automatisch in een andere map terechtkomt.

Je kunt ook meerdere virtuele printers aanmaken, telkens met een aangepast profiel.

Tip 3: Mobiel

Een vlakbedscanner is zeker handig, maar niet noodzakelijk, want je kunt tegenwoordig ook prima scannen met je smartphone. Met de juiste app wordt het beeld automatisch ge-OCR’d en indien nodig rechtgetrokken. Een van de betere apps is Adobe Scan, beschikbaar via www.kwikr.nl/adobescan of in de appstore van Android en iOS.

Installeer en start de app. De gratis versie volstaat meestal, al laat de betaalde versie (circa 10 euro per maand) je onder meer tot 100 pagina’s per bestand scannen (in plaats van 25) en pdf’s exporteren naar Office 365-formaten.

Meld je aan, bijvoorbeeld via je Google-account, en tik op Scan. Je kunt het resultaat onder meer uitsnijden, roteren en de helderheid en het contrast aanpassen. Kies Blijven scannen voor extra pagina’s of tik op PDF opslaan zodra je klaar bent. De pdf belandt standaard in je Adobe-account (https://acrobat.adobe.com), maar je kunt het bestand ook delen of (via Meer) bijvoorbeeld opslaan in Google Drive. Het pdf-bestand is standaard doorzoekbaar, controleer bij Voorkeuren of Tekstherkenning uitvoeren op opgeslagen PDF wel is ingeschakeld, maar het is geen PDF/A. Wil je dat, dan kun je het bestand alsnog omzetten met reeds eerder vermelde, gratis tools als NAPS2 of PDFCreator (zie ook kader ‘Pdf-printer’).

Met (het gratis) Adobe Scan kun je ook meerdere pagina’s laten OCR’en en in één pdf bewaren.

Tip 4: Tags koppelen

Om naderhand snel het gewenste document te kunnen terugvinden, zorg je er dus allereerst voor dat je documenten doorzoekbaar zijn (bij pdf’s kan dit via OCR: zie tip 2). Je kunt gerust ook zelf extra trefwoorden, zeg maar digitale kleefbriefjes, aan je documenten koppelen.

Met een tool als TagSpaces (www.tagspaces.org, Windows, macOS en Linux) tag je in één keer meerdere bestanden en mappen met eigen trefwoorden. Bestaande tags voeg je simpelweg toe door ze naar bestanden te slepen. TagSpaces heeft ook een krachtige zoekfunctie waarmee je snel documenten met de juiste tag(s) terugvindt.

Handig zijn ook ‘smart tags’: je bepaalt dan zelf de criteria, waarna nieuwe bestanden automatisch de juiste tags krijgen. Deze tags kun je opslaan in aparte sidecar-bestanden (JSON) of je voegt ze achteraan de bestandsnaam toe: een bestand als aanpassing.pdf bijvoorbeeld wordt dan iets als aanpassing[huur indexering].pdf. De betaalde Pro-versie (42 euro per jaar) heeft enkele geavanceerde opties, zoals het toekennen van tags op basis van lokale AI-taalmodellen.

TagSpaces is een krachtige taggingtool, maar met een zekere leercurve.

Tip 5: Tags zoeken

Vind je TagSpaces toch wat overkill, dan zijn er andere manieren om documenten van (doorzoekbare) trefwoorden te voorzien. Je kunt in Verkenner (met sneltoets F2) trefwoorden toevoegen aan de bestandsnaam, maar het kan ook anders. Klik met rechts op een bestand of selectie, kies Eigenschappen en open het tabblad Details. Afhankelijk van het bestandstype kun je hier tags toevoegen bij velden als Titel, Onderwerp, Labels, Categorieën en Opmerkingen. Dit werkt goed bij bijvoorbeeld Office-bestanden en afbeeldingen, maar pdf-documenten laten zich minder makkelijk taggen. Dit kan bijvoorbeeld wel bij het aanmaken van zo’n document vanuit NAPS2 of PDFCreator. Bij deze laatste kun je bij een profiel titel, auteur, onderwerp en trefwoorden meegeven.

Vanuit de Verkenner kun je vervolgens zoeken op deze tags, ook in pdf-bestanden (ook al zijn ze niet zichtbaar op het tabblad Details). Navigeer naar de juiste map of het station en typ in de zoekbalk van de Verkenner labels:<trefwoord>.

Werkt dit niet, dan ontbreekt waarschijnlijk een geschikt zoekfilter. Je kunt zo’n Adobe-IFilter alsnog installeren via deze link. Je kunt dit controleren vanuit het Configuratiescherm: open Indexeringsopties, klik op Geavanceerd en scrol op het tabblad Bestandstypen naar pdf. Daar hoort PDF Filter (of eventueel Reader Search Handler) te staan, en Eigenschappen en inhoud van het bestand indexeren moet zijn ingeschakeld. Zorg er tevens voor dat alle gewenste mappen zijn opgenomen bij Deze locaties beheren (via de knop Wijzigen).

Met het juiste filter kun je ook vanuit de Verkenner naar tags binnen pdf-documenten zoeken.

Tip 6: Opslagstructuur

Je documenten zijn nu doorzoekbaar en mogelijk ook getagd, maar er is nog een derde belangrijk aspect: bewaar alles met logische bestandsnamen in een doordachte mappenstructuur.

Voor bestandsnamen plaats je de belangrijkste info, zoals projectnaam en/of datum, liefst vooraan. Gebruik de ISO-notatie (JJJJ-MM-DD), zodat je bestanden makkelijk chronologisch sorteert. Zoals vermeld in tips 4 en 5 kun je de naam aanvullen met trefwoorden, gescheiden door een koppelteken of onderstrepingsteken (vermijd spaties of speciale tekens). Eventueel voeg je achteraan een versienummer toe, zoals _v1. Een voorbeeld is 2025-08-31_Huurcontract_Appartement_v1.pdf.

Breng de bestanden onder in een logische structuur, bijvoorbeeld op datum, per project of klant, of per categorie (zoals Huis, Werk, Gezondheid, Financieel enzovoort). Je zult merken: dankzij consistente map- en bestandsnamen vind je documenten sneller terug.

Sneller zoeken binnen een logische mappenstructuur (en met labels).

Tip 7: Organisatietool

Je hebt een logische mappenhiërarchie opgezet, maar je moet natuurlijk ook zorgen dat documenten in de juiste map terechtkomen. Externe hulp van een organisatietool als het gratis Dropit (www.dropitproject.com, werkt nog onder Windows 11) of File Juggler (www.filejuggler.com, betaalde versie 44 euro) kan daarbij handig zijn. We bekijken kort deze laatste.

Start de geïnstalleerde tool op en klik op Add rule (of eerst op Add rule group als je de regels wilt categoriseren). Stel dat je alle pdf’s die in de map \gedeeld terechtkomen automatisch wilt verplaatsen op basis van trefwoorden. Vul dan Description in en klik op de knop met drie puntjes bij Monitor om de bronmap te kiezen. Via het tandwielpictogram kun je eventueel Examine everything regularly <frequentie> between checks instellen, wat ook goed werkt voor gedeelde netwerkmappen.

Klik daarna op de plus-knop bij If en stel het filtercriterium in, bijvoorbeeld: Any of the following / Other / PDF Properties / Keywords. Bevestig met Insert en geef het trefwoord op bij Contains / Text. Je kunt via de plus-knop extra filters instellen en kiezen tussen Any of All of the following.

Leg nu de gewenste actie vast bij Then: klik op de plusknop, kies bijvoorbeeld Move file en vul de doelmap in bij to. Bewaar je filter met Save and close. Op het tabblad Rules klik je op de pijlknop naast je filter om het te activeren. Test het resultaat.

Organiseer je bestanden automatisch op basis van eigen, gecombineerde zoekfilters.

DMS

Met de tips rond doorzoekbaar maken, taggen en ordenen uit dit artikel, en met tools als TagSpaces en File Juggler, raak je al ver. Wil je je administratie nog professioneler organiseren, dan kom je uit bij een volwaardig Document Management System, kortweg DMS. Flexibele opensource-tools zijn bijvoorbeeld Papermerge en Paperless NGX. Beide installeer je het makkelijkst op Windows via Docker (Docker Desktop for Windows, met WSL2).

Na installatie bereik je het browserdashboard van de tool standaard via http://<ip-adres>:8000. Beide tools bieden OCR aan om gescande documenten doorzoekbaar te maken. Je documenten kunnen ook automatisch worden verwerkt op basis van eigen filters, en er zijn krachtige zoekopties ingebouwd. Beide tools kun je meteen uitproberen via een online demo (log in met demo / demo).

Een krachtig DMS als Paperless-ngx maakt het bijhouden van je administratie veel efficiënter.

Tip 8: Zoektool

Zoals gezegd laat de ingebouwde zoektool in Windows je met de juiste filters en instellingen ook zoeken naar metadata, zoals trefwoorden in pdf’s. Met zoekfilters en operatoren zijn zelfs complexe opdrachten mogelijk, zoals labels:factuur auteur:Toon van Daele grootte:>300kB gewijzigdop:dit jaar. Echt gebruiksvriendelijk of handig is deze functie helaas niet. Je bent dan beter af met een tool als Agent Ransack (alias Filelocator Pro, www.mythicsoft.com/agentransack). Ook de gratis Lite-versie ondersteunt netwerkshares, Booleaanse operatoren, reguliere expressies en zoeken naar metadata via IFilter.

Start de tool, zet deze op Expert en open het tabblad Hoofd. Vul bij Bevat tekst je zoekterm in en bij Zoek in het gewenste station of de map. Eventueel kun je ook filters instellen voor Grootte en Gewijzigd Na / Voor. Op het tabblad Datum voeg je extra tijdsfilters toe en op het tabblad Opties vink je zeker Office en PDF documenten aan. Vul je bij Bevat tekst een pdf-trefwoord in, dan vindt Agent Ransack ook de bijbehorende bestanden. In het tabblad Treffers (rechtsonder) zie je bij gevonden bestanden bijvoorbeeld Keywords: <gezocht_trefwoord>. Met een dubbelklik open je meteen het bestand.

Agent Ransack laat gecombineerde en krachtige filters toe en zoekt ook in metadata.

Tip 9: Back-ups

Je administratie digitaliseren is een goed idee, maar dit is pas veilig met een degelijke back-upstrategie. Het best hanteer je hier de 3-2-1-regel: drie datakopieën (hoofdversie en twee back-ups), op twee soorten media, waarvan minstens één kopie op een andere locatie. Zo bescherm je je data tegen hardwarestoringen, ransomware, brand en diefstal.

Een uitstekende gratis en opensource back-uptool is Duplicati (www.duplicati.com, Windows en macOS), die we zelf al jaren dagelijks geautomatiseerd gebruiken voor back-ups naar zowel een netwerkschijf (NAS) als de cloud (Google Drive).

Installeer het gedownloade msi-bestand. Klik na afloop met rechts op het programma-pictogram in het Windows-systeemvak en kies Open om het browserdashboard te starten. Verschijnt First Run Setup, klik dan op Yes en stel een wachtwoord in. Je kunt Duplicati in je browser openen via http://localhost:8200. Wil je ook toegang vanaf een andere pc in je netwerk, open Instellingen in Duplicati en vink Remote toegang toestaan aan, zodat het dashboard bereikbaar is via http://<intern_ip-adres>:8200. Klik vervolgens op +Back-up toevoegen, laat Een nieuwe back-up instellen geselecteerd en vul een naam in. Schakel bij opslag buiten je netwerk versleuteling in. Geef vervolgens doel- en bronlocatie op en bepaal wanneer en hoe vaak de back-up wordt uitgevoerd. Duplicati maakt standaard incrementele back-ups, waarbij alleen nieuwe of gewijzigde data worden opgeslagen, waardoor het back-upvolume beperkt blijft.

Duplicati is een betrouwbare, gebruiksvriendelijke en flexibele back-uptool.

Tip 10: Beveiliging

Een goede back-upstrategie is cruciaal om je data veilig te bewaren, maar veiligheid draait ook om privacy. De beste manier om te voorkomen dat onbevoegden inzage krijgen in je (medische, financiële …) gegevens is versleuteling. In tip 9 vermeldden we al dat je in Duplicati back-ups automatisch kunt versleutelen met sterke AES-256-encryptie. Maar ook de data op je originele opslaglocatie wil je wellicht beveiligen.

Hiervoor kun je een gratis opensource-tool als VeraCrypt gebruiken, die naast containerbestanden ook complete partities of schijven kan versleutelen met sterke algoritmen als AES-256. We hebben niet de ruimte hier verder op in te gaan, maar hier vind je meer uitleg. Ook handig is Cryptomator om via je lokale synchronisatiemap data te versleutelen bij cloudopslagdiensten als Google Drive, OneDrive of Dropbox. Je vindt hier meer uitleg daarover.

Daarnaast kun je voor diverse documenttypes ook individuele bestanden beveiligen met een wachtwoord, al is dit vaak minder robuust dan een volledig versleutelde opslaglocatie. Dit kan bijvoorbeeld vanuit verschillende Office-applicaties, maar ook met pdf-tools zoals NAPS2 (bij PDF-instellingen vink je PDF versleutelen aan) en PDFCreator (bij Profielen, via Actie toevoegen / Versleuteling).

Ook in NAPS2 kun je pdf-documenten met een wachtwoord beveiligen.