ID.nl logo
Zekerheid & gemak

De 10 grootste tech-overnames van het decennium

Het decennium is voorbij en het is tijd voor de roaring 2020’s om van start te gaan. Ongetwijfeld zullen hierin weer grote tech-overnames plaatsvinden, net zoals de afgelopen tien jaar. Een bekende is bijvoorbeeld de overname van Twitch door Amazon in 2014 voor 970 miljoen dollar. Dat is echter een peulenschil vergeleken bij de miljarden-overnames die er ook waren.

2010 - Oracle koopt Sun Microsystems (7,4 miljard dollar)

Oracle is 42 jaar geleden opgericht. Het is vooral bekend door zijn databasesoftware, cloudsystemen en zakelijke oplossingen, waardoor je er als consument waarschijnlijk minder vaak mee in aanraking bent gekomen. Tenminste, Oracle is vaak iets dat aan de achterkant draait om juist wel iets voor consumenten mogelijk te maken. Het is een veelgekozen partner, want Oracle is een van de grootste softwarebedrijven als je kijkt naar omzet.

Die omzet geeft het bedrijf dan ook graag uit aan een goede overname. Bijvoorbeeld in 2010, toen het voor 7,4 miljard dollar Sun Microsystems kocht. Een bedrijf dat computeronderdelen verkocht, maar ook software. Het stond aan de wieg van de programmeertaal Java en het besturingssysteem Solaris.

2011 - HP koopt Autonomy (10,3 miljard dollar)

Autonomy is een interessant bedrijf in dit rijtje, want het is een Britse organisatie die producten maakt gebaseerd op onderzoek van de universiteit van Cambridge. Autonomy richtte zich vooral op big data die ongestructureerd was en was in 2010 het meest succesvolle softwarebedrijf in het Verenigd Koninkrijk. Er was overigens veel kritiek op deze overname. Menig expert vindt dat HP veel te veel geld voor het bedrijf heeft neergeteld.

2011 - Microsoft koopt Skype (8,5 miljard dollar)

Skype is zo’n groot bedrijf voor videogesprekken, dat ‘skypen’ zelfs een werkwoord is geworden. Nog steeds wordt Skype veelal gebruikt voor hetzelfde doel, al is het inmiddels door de overname van Microsoft wel iets veranderd. Het is nu ook geïntegreerd als chatprogramma in Office.

2012 - Google koopt Motorola Mobility (12,5 miljard dollar)

Google heeft als miljardenbedrijf wel vaker grote acquisities gedaan, maar nooit was een aankoop van een bedrijf zo groot als in 2012, toen het Motorola Mobility kocht. Inmiddels heeft men het echter alweer laten gaan. Google heeft er in ieder geval geen winst op gemaakt. Lenovo kocht het mobilitybedrijf voor slechts 2,9 miljard dollar. '

Het is overigens geen slechte zet geweest voor Google. Google had hierdoor een groot belastingvoordeel en het had extra geld tot zijn beschikking dat nog bij Motorola op de bankrekening stond. Bovendien waren het vooral de patenten waar het Google om te doen was.

2014 - Google koopt Nest (3,2 miljard dollar)

Google is een genie als het gaat om de virtuele omgeving, maar als het gaat om hardware dan heeft het vaak wat minder geluk. Het is daarom de laatste jaren vooral druk doende met het kopen van bedrijven die daar wél in gespecialiseerd zijn. Zo kocht het dit jaar Fitbit voor 2,1 miljard dollar. Nest is eenzelfde verhaal, want voor 3,2 miljard dollar heeft Google een ticket naar je huis gekocht.

Zelfs de Google Home Mini is inmiddels omgedoopt tot Google Nest Mini en ook de Nest-producten voor een slimmer -en beveiligd- huis hebben tegenwoordig een Google predikaat.

©PXimport

2014 - Facebook koopt WhatsApp (19 miljard dollar)

In 2014 was WhatsApp al een zeer veelgebruikte app, wat verklaart waarom Facebook er zoveel dollars voor moest neertellen. WhatsApp heeft inmiddels op menig telefoon de functie van sms overgenomen, en wordt ook gebruikt om bijvoorbeeld te beeldbellen of foto’s en video’s te versturen. Geen wonder dus dat het grootste social network van de wereld daar oren naar had. Niet alle klanten waren er over te spreken dat hun informatie nu naar Facebook werd doorgespeeld, maar nog steeds wordt WhatsApp volop gebruikt.

2015 - Dell koopt EMC (67 miljard dollar)

Het is een gigantische overname geweest, toen Dell EMC kocht voor 67 miljard dollar. EMC is in 1979 al gestart als bedrijf in computeropslag. In eerste instantie was dat vooral opslag van data, maar later is er ook veel meer informatiebeveiliging en cloudservice bijgekomen. Een overname die een slimme zet is geweest voor Dell, dat in een keer veel meer expertise heeft op het gebied van opslag en datamanagement.

2016 - Microsoft koopt LinkedIn (26 miljard dollar)

Er wordt vaak gesproken over de overname van LinkedIn door Microsoft. Op zich is het voor te stellen waarom een grote werkgever als de Windows-bedenker interesse zou hebben in een vacature- en banenplatform, maar waarschijnlijk was het Microsoft vooral om heel andere dingen te doen. Zo is de uitvinder van LinkedIn, Reid Hoffman, inmiddels toegetreden tot de board of directors van Microsoft. Het zal niet zo zijn dat Microsoft voor hem alleen 26 miljard wilde neertellen, maar net als bij de patenten van Motorola is het zeker niet altijd het hoofdproduct waar het bij een overname om draait

2018 - IBM koopt Red Hat (33,4 miljard dollar)

IBM is altijd een innovator geweest op IT-gebied. Dat deed het met de oude supercomputer Watson, maar nog steeds met de meer virtueel geworden Watson. Hierdoor kunnen mensen in de cloud enorme databases inladen en snel bepaalde gegevens uit data inzichtelijk krijgen. IBM was heel bekend van desktops en van laptops, vaak draaiend op Windows. Door de aankoop van Red Hat toont het bedrijf dat het toekomst ziet in open source.

2018 - AT&T koopt Time Warner (108,7 miljard dollar)

Hoewel dit een overname is die voornamelijk in Amerika merkbaar is, en die ook zeer aanschuurt tegen entertainment, hoort deze toch thuis in de lijst. Time Warner is een bedrijf dat al vaker bijna is verkocht, tot de telecomprovider AT&T het aanschafte voor het gigantische bedrag van 108,7 miljard dollar. Het maakte het reeds grote AT&T nog machtiger. Het kon nu zoveel entertainmentcontent voor zichzelf houden, dat mensen wel klant moesten worden als ze een specifieke serie of film willen zien die alleen bij AT&T beschikbaar is.

Aan de andere kant is dat nu eenmaal hoe streamingdiensten werken en wat juist hun kracht is. Het heeft AT&T veel tijd en veel doorlichtingen gekost om Time Warner te kunnen kopen, maar het is inmiddels eindelijk gelukt. Time Warner is omgevormd naar WarnerMedia en heeft een nieuwe bedrijfsvorm gekregen.

▼ Volgende artikel
Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet
Huis

Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet

Gebruikers die deze week Facebook of Instagram openen, krijgen ineens een keuze voorgeschoteld: wil je betalen om geen advertenties meer te zien, of blijf je het gratis gebruiken mét advertenties? Die keuze is vanaf nu verplicht. Sinds november 2023 bood Meta al de mogelijkheid om een betaald abonnement zonder advertenties te nemen, maar tot nu toe was dat geheel vrijblijvend. Wat betekent die verplichte keuze precies? En kun je, als je niet wilt betalen, nog steeds zelf bepalen wat je te zien krijgt?

Waarom moet je nu ineens kiezen?

Meta voert deze verplichte keuze door vanwege aangescherpte Europese privacyregels. De wetgever stelt strengere eisen aan hoe bedrijven data mogen gebruiken voor advertentiedoeleinden. Een gratis dienst met gepersonaliseerde advertenties mag alleen als de gebruiker daar bewust toestemming voor geeft. Meta zet de gebruiker daarom voor het blok: betalen voor een advertentievrije ervaring, of toestemming geven voor het gebruik van je gegevens.

De betaalde abonnementsvorm: wat houdt het in?

Wie zich abonneert op de advertentievrije versie van Facebook en Instagram betaalt 7,99 euro per maand via de app, of 5,99 euro via een browser. Dit bedrag geldt voor één account in het zogeheten Accountcentrum. Wil je meerdere accounts advertentievrij gebruiken, dan betaal je daar extra voor. Meta belooft dat je gegevens in dat geval niet verwerkt worden voor advertentiedoeleinden. Je gebruikt de platformen dan volledig zonder gepersonaliseerde advertenties.

©Meta

Kritiek op het 'pay or consent'-model

Hoewel Meta stelt dat deze keuze in lijn is met de Europese privacyregels, heeft het 'pay or consent' (betaal of geef toestemming) model veel kritiek gekregen. Tegenstanders noemen het een vorm van privacy blackmail: je betaalt om je privacy te behouden, of je geeft die op in ruil voor gratis gebruik en gepersonaliseerde advertenties. Het is de vraag of een 'keuze' wel echt een keuze is als de alternatieven zo ongelijkwaardig zijn.

Niet betalen? Dit doet Meta dan met je gegevens

Kies je ervoor om Facebook en Instagram gratis te blijven gebruiken, dan geef je Meta toestemming om je gegevens te gebruiken voor advertenties. Het gaat dan om gepersonaliseerde advertenties, gebaseerd op je profiel, gedrag op het platform en je interacties met andere websites en apps. Je huidige ervaring blijft grotendeels hetzelfde, maar de verwerking van je gegevens valt voortaan onder strengere Europese regels.

Je kunt later ook kiezen voor advertenties met minder personalisatie. Deze optie gebruikt minder van je gegevens en is iets privacyvriendelijker, maar laat nog steeds advertenties zien. Meta gebruikt dan geen informatie meer over je gedrag op andere sites of eerdere interacties binnen hun platformen. In plaats daarvan worden alleen basisgegevens gebruikt, zoals je leeftijd, geslacht, locatie en activiteit op dat moment. Deze instelling kun je op elk moment inschakelen via het menu Advertentie-instellingen, onder het kopje dat gaat over personalisatie en gegevensgebruik.

Een bredere trend: betalen voor advertentievrije content

De beslissing van Meta om te kiezen voor een betaalde advertentievrije optie staat niet op zichzelf. Steeds meer bedrijven voegen advertenties toe aan diensten die voorheen gratis of advertentievrij waren, of bieden juist een betaalde versie zonder advertenties. Disney+ heeft bijvoorbeeld de optie Standaard met reclame, Videoland biedt meerdere abonnementen aan met reclames en Netflix heeft in een aantal landen ook een dergelijk abonnement (nog niet in Nederland overigens). Vanaf 26 augustus voegt ook Amazon advertenties toe aan Prime Video in Nederland. En het blijft niet bij videostreaming. Spotify biedt al jaren een gratis versie met advertenties naast zijn Premium-abonnement, net als YouTube. Ook op sociale media zie je dezelfde trend. X, voorheen Twitter, heeft een betaalde variant die minder advertenties belooft, al krijg je zelfs met X Premium nog wel wat advertenties te zijn.

©Videoland

Hoe houd je invloed op wat je te zien krijgt?

Ook als je kiest voor de gratis versie van Facebook of Instagram, kun je nog wel degelijk invloed uitoefenen op de advertenties die je te zien krijgt.

Advertentie-instellingen beheren

Ga naar de instellingen van je Facebook- of Instagram-account en zoek naar Advertentievoorkeuren of Advertentie-instellingen. Hier krijg je een overzicht van de interesses die Meta aan jouw profiel heeft gekoppeld. Je kunt deze interesses bewerken, verwijderen of toevoegen. Door dit te doen, geef je Meta een duidelijker beeld van wat je wel en niet relevant vindt. Je kunt ook instellen dat je geen advertenties meer wilt op basis van je activiteit op andere websites en apps.

Advertenties verbergen, rapporteren of de herkomst begrijpen

Bij elke advertentie verschijnt een menu met de optie Waarom zie ik deze advertentie?. Als je daarop klikt, zie je welke informatie Meta heeft gebruikt om jou die advertentie te tonen. Denk aan je interesses, je leeftijd, locatie of het feit dat je eerder een bepaalde pagina hebt bezocht. Vanuit dat scherm kun je direct instellingen aanpassen of interesses verwijderen die niet (meer) bij je passen. Als je een advertentie ziet die je niet interesseert of ongepast vindt, kun je deze ook verbergen of rapporteren. Klik op de drie puntjes bij de advertentie en kies voor Advertentie verbergen of Deze advertentie rapporteren.

Merken of onderwerpen blokkeren

Daarnaast kun je in je advertentie-instellingen specifieke merken of onderwerpen blokkeren die je liever niet voorbij ziet komen. Dit zorgt er niet voor dat advertenties verdwijnen, maar wel dat ze iets minder willekeurig aanvoelen en beter aansluiten op wat je zelf belangrijk of prettig vindt.

Alternatieven: gratis en advertentievrij?

Als de ontwikkelingen bij Facebook en Instagram je zorgen baren en je liever geen advertenties ziet én niet wilt betalen, zijn er maar weinig alternatieven. Volledig gratis, advertentievrije sociale media zijn zeldzaam. De meeste platformen draaien op advertentie-inkomsten of het gebruik van data. Er zijn wel opties die het anders aanpakken. Mastodon, onderdeel van het Fediverse, werkt bijvoorbeeld met open-sourceprincipes en wordt beheerd door community's. Hier zie je weinig tot geen advertenties, maar het bereik is kleiner en de ervaring anders. Ook kun je specifieke niche-platforms of forums opzoeken die zonder advertenties draaien dankzij donaties of vrijwilligers.

De keuze is aan jou

Betalen, de advertenties voor lief nemen of je account opzeggen: de keuze is aan jou. En dat is geen makkelijke keuze. Blijf je bij de gratis versies van Facebook en Instagram? Met de tips in dit artikel kun je in ieder geval nog een beetje grip op je eigen tijdlijn houden.

Lees ook: Je Facebook-account deactiveren of verwijderen


 

▼ Volgende artikel
Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op
© RossandHelen
Huis

Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op

Als je een inbouwoven of magnetron wilt plaatsen, begint alles met het opmeten van de nis, oftewel de uitsparing in je keukenkast waar het apparaat in moet komen. Die afmetingen moeten tot op de millimeter kloppen, anders past je nieuwe oven of magnetron niet. Hoe je dat aanpakt en waar je op moet letten, lees je hier. Geen stress: het is makkelijker dan het lijkt!

In dit artikel lees je:

✔ Wat nismaten zijn en waarom ze belangrijk zijn ✔ Hoe je de hoogte, breedte en diepte van de nis nauwkeurig opmeet ✔ Wat de standaard afmetingen zijn van ovens, magnetrons en combimagnetrons ✔ Welk type inbouwapparaat het best past bij jouw keuken en kookstijl

Wat zijn nismaten eigenlijk?

De nismaten van je keuken zijn de binnenafmetingen van de ruimte waarin je de oven of magnetron wilt inbouwen. Je meet dus niet het apparaat zelf, maar de kast waar hij in moet komen. De nismaten bestaan uit drie onderdelen: hoogte, breedte en diepte. De meeste inbouwapparaten zijn afgestemd op standaardmaten, maar er zijn ook uitzonderingen – vooral als je keuken iets ouder is of als je kiest voor een compact model.

Een oven past meestal in een nis van 60 centimeter breed. De hoogte varieert, afhankelijk van het soort apparaat. Zo zijn inbouwovens meestal 60 centimeter hoog, maar compacte modellen van 45 centimeter komen ook vaak voor. Magnetrons hebben doorgaans een hoogte van 38 of 45 centimeter. Combimagnetrons – de handige alleskunners – vallen meestal in de categorie van 45 centimeter hoog.

Zo meet je de nismaten op

De hoogte van de nis meet je van de bovenkant tot de onderkant van de uitsparing. Gebruik een rolmaat en trek die strak – zo krijg je een nauwkeurige meting. Dit is vooral belangrijk bij het kiezen tussen een compacte oven of een standaardmodel.

De breedte van de nis meet je van de linker- naar de rechterkant. Ook hierbij geldt: strak meten voor een betrouwbaar resultaat. De meeste apparaten hebben een standaardbreedte van 60 centimeter, maar het is altijd slim om te controleren wat jouw keuken precies toelaat.

De diepte van de nis is de afstand van de voorkant van de kast tot de achterwand. Zet je rolmaat dus helemaal achterin de nis en trek hem naar voren toe. De meeste ovens en magnetrons passen met een diepte van zo’n 55 tot 60 centimeter, maar ook hier geldt: meten is weten.

Het opmeten gaat het makkelijkst als de nis leeg is – dus als er geen apparaat meer in zit. Zo weet je zeker dat je met de juiste afmetingen werkt.

©Surachetsh

Wat past het beste bij jou?

Heb je je nismaten eenmaal duidelijk in beeld, dan kun je gericht gaan zoeken. Kook en bak je graag en wil je graag taarten, ovenschotels of braadstukken maken? Dan is een volwaardige inbouwoven precies wat je nodig hebt. Gebruik je de oven vooral voor opwarmen, ontdooien of simpele gerechten, dan is een magnetron waarschijnlijk voldoende.

Wil je het beste van beide werelden in één apparaat? Dan is een combimagnetron een slimme keuze. Die heeft de functies van zowel een oven als een magnetron en bespaart je daarmee ruimte – handig, zeker in kleinere keukens.

Klaar om te kiezen?

Als je de afmetingen van je nis goed hebt gemeten én weet welk type apparaat het best bij jouw kookstijl past, kan het eigenlijk niet meer misgaan. Je bent klaar om een oven of magnetron uit te zoeken die niet alleen perfect in je keuken past, maar ook perfect bij jou.