ID.nl logo
Bouw je eigen pc - deel 2: Een pc in elkaar zetten
© PXimport
Zekerheid & gemak

Bouw je eigen pc - deel 2: Een pc in elkaar zetten

In het eerste deel van deze artikelenreeks heb je kunnen lezen hoe een pc kan worden samengesteld en hoe de goedkoopste onderdelen gevonden kunnen worden. Zelf hebben we ook een systeem samengesteld. In dit artikel laten we zien hoe we deze onderdelen in elkaar zetten.

1 Geheugen, processor en koeler plaatsen

Voordat je het moederbord in de systeemkast schroeft, is het gemakkelijker eerst het geheugen, de processor en de koeler te plaatsen. Haal het hendeltje naast de socket naar boven en open indien aanwezig het klepje (bij Intel is er een klepje, bij AMD niet). Verwijder bij Intel het aanwezige beschermkapje, bij AMD is er geen beschermkapje. Wees vervolgens zeer voorzichtig bij het plaatsen van de processor. Klap bij Intel het dekseltje weer over de processor en druk bij zowel Intel als AMD de hendel vast.

Het vorige deel gemist? Ga er alsnog mee aan de slag:

Bouw je eigen pc - deel 1: Een pc samenstellen

Gebruik je de meegeleverde koeling, dan zit er al vooraf een beetje koelpasta op de koeling in de vorm van een thermische pad. Let er wel op dat er vaak een sticker over de thermische pad zit ter bescherming, deze moet je eerst verwijderen. Gebruik je een losse koeling, breng dan de koelpasta aan op de processor en verdeel deze gelijkmatig over het oppervlak om te voorkomen dat er luchtbellen ontstaan. Gebruik niet te veel koelpasta, ongeveer een rijstkorrel is genoeg. Breng de koeling aan door kruislinks de aansluitpunten vast te drukken of te schroeven. Het geheugen wordt meestal per paar geplaatst. De sloten zijn in veel gevallen voorzien van verschillende kleuren, om duidelijk te maken hoe een set geplaatst kan worden. Zo niet, dan staat in de handleiding van het moederbord hoe je een paar moet plaatsen.

Druk de twee hendeltjes naar buiten, bekijk waar de inkeping van het geheugen zit en plaats het geheugen door aan twee zijden gelijkmatig te drukken.

©PXimport

1 Plaats de processor heel voorzichtig op de zeer fragiele pinnetjes met inkepingen aan de juiste kant.

©PXimport

2 Schuif het klepje weer onder de schroef en druk de hendel voorzichtig vast.

©PXimport

3 Plaats de koeling in één beweging op de processor en druk kruislinks de pushpins vast. Hanteer de gebruiksaanwijzing als je een andere koeler gebruikt.

©PXimport

4 Naast de processor zit een 4pins-aansluiting voor de ventilator, druk de aansluiting op de juiste manier vast.

©PXimport

5 Controleer waar het geheugen op moet worden aangesloten en druk de hendels naar buiten.

©PXimport

6 Plaats het geheugen met de inkeping aan de juiste kant in het geheugenslot en druk deze aan beide zijde vast.

2 Moederbord en voeding inbouwen

Nadat de onderdelen op het moederbord zijn geplaatst, kan de systeemkast worden geopend. Voordat het moederbord geplaatst kan worden, dienen wel eerst de afstandsbusjes gemonteerd te worden. Deze busjes voorkomen dat de onderkant van het moederbord contact maakt met de behuizing. Om te zien waar de afstandsbusjes horen, kun je het moederbord boven de schroefgaatjes houden.

Als de afstandsbusjes zijn vastgeschroefd, vergeet dan niet het i/o-schild te plaatsen. Dit is het met je moederbord meegeleverde metalen plaatje met uitsparingen voor de aansluitingen. Je klikt het in een vierkante uitsparing aan de achterkant van de behuizing. Houd het moederbord iets gekanteld tegen het i/o-schild en leg het zorgvuldig op de afstandsbusjes. Controleer aan de buitenzijde van het i/o-schild of alles netjes op zijn plek zit en schroef het moederbord vast op de afstandsbusjes.

Als alles op zijn plek zit, kan de voeding worden geplaatst. Zet de voeding in het systeem en schuif deze tegen de achterkant van de behuizing. Schroef vervolgens de voeding aan de achterzijde van de kast vast met de meegeleverde schroeven. Als je een modulaire voeding hebt, kunnen ook de stekkers alvast worden aangesloten. Bepaal zelf hoeveel SATA-, molex- en 6pins- of 8pins-voedingsconnectoren voor de grafische kaart je nodig hebt. Weet je niet zeker hoeveel stroomaansluitingen er nodig zijn, dan kun je ook eerst de harde schijf, SSD en het optisch station inbouwen.

©PXimport

1 Schroef de zijpanelen van de systeemkast los en verwijder de panelen.

©PXimport

2 Schroef de afstandsbusjes op de juiste plekken vast.

©PXimport

3 Druk het i/o-schild op zijn plek.

©PXimport

4 Kantel voorzichtig het moederbord door het i/o-schild en leg het op zijn plek. Controleer of het goed zit en schroef het vast.

©PXimport

5 Leg de voeding tegen de achterkant van de behuizing en schroef deze vast.

©PXimport

6 Bij een modulaire voeding kunnen nu de stroomkabels voor de apparaten worden aangesloten.

Ons voorbeeldsysteem

Wij hebben aan de hand van het eerste gedeelte van dit artikel zelf een systeem samengesteld dat we in elkaar gaan zetten.

Processor: Intel Core i7-4770K

Koeling: Meegeleverde koeling

Moederbord: MSI Z87-G45 Gaming

Geheugen: G.Skill Sniper DDR3-1866

Videokaart: MSI N760 TF 2GD5/OC

Opslag: Transcend 320 Series 256 GB SSD & Seagate Barracuda 7200.14 ST1500DM003 1.5 TB

Optische schijf: Samsung SH-224DB/BEBE

Behuizing: Cooler Master CM 690 II Advanced USB 3.0

Voeding: Nexus RX-1K Modular 1000W

Prijs: Ongeveer 1300 euro

3 Harde schijf, SSD en optisch station inbouwen

Elke behuizing gebruikt zijn eigen klik- of schroefsysteem om schijven vast te zetten. De wat luxere modellen maken vaak gebruik van een bracket. Door de harde schijf in een bracket te plaatsen, kan deze gemakkelijk in de behuizing worden geschoven. De minder luxe systemen gebruiken vaak een metalen kooi, waarin de schijven vastgeschroefd worden. In dit geval zal voor een 2,5inch-SSD een conversiebracket nodig zijn zodat deze in een 3,5inch-kooi past.

Bevestig de harde schijf, SSD en het optische station in de behuizing. Breng vervolgens een stroomkabel naar de stations en sluit deze aan. Sluit de SATA-kabels aan op het moederbord, breng deze naar de stations en sluit ze aan. Let wel op de volgorde: de schijf waarop je het besturingssysteem wil installeren komt op de eerste SATA-poort (poort 0 of 1), het optische station kan het beste op de laatste SATA-poort worden aangesloten. Soms zit er aan de buitenkant van de behuizing ook een SATA-aansluiting. Als je deze gebruikt, vergeet dan niet achteraf in het BIOS aan te geven dat deze poort hot-swappable is.

©PXimport

1 Verwijder de brackets uit de behuizing en bevestig de harde schijven.

©PXimport

2 Schroef de SSD vast in de bracket of de conversiebracket en bevestig deze in de behuizing.

©PXimport

3 Sluit de SATA-kabels aan op het moederbord en breng deze samen met de stroomaansluitingen naar de harde schijf en SSD.

©PXimport

4 Sluit de SATA- en stroomkabels aan op de SSD en harde schijf.

©PXimport

5 Verwijder het afdekplaatje en bevestig het optische station.

©PXimport

6 Sluit het optische station aan op de stroomkabel en SATA-kabel.

ESD

In deze koude maanden is de kans op een statische ontlading door de droge lucht extra groot. Een kleine schok die je niet eens hoeft te voelen, kan al funest zijn voor de hardware. Problemen hoeven ook niet direct op te treden, maar vreemde vastlopers of blauwe schermen kunnen veroorzaakt zijn door een statische schok. Gebruik daarom een ESD-polsbandje en sluit deze aan op een geaard apparaat of aardeaansluiting in een stopcontact. Er zijn ook antistatische handschoenen en antistatische matten om de onderdelen op te leggen. Heb je geen antistatische hulpmiddelen, dan kun je eventueel ook even een ongelakt deel van de verwarming aanraken. Draag in ieder geval geen wollen kleding, dit zorgt namelijk voor extra statische elektriciteit.

4 Voeding moederbord, casefans en connectoren

Voor de stroomvoorziening van het moederbord wordt een brede 24pins-voedingskabel gebruikt, die maar op één manier in de connector op het moederbord past. Druk de kabel voorzichtig vast. De processor heeft zijn eigen stroomvoorziening. Dit is een 4- of 8pins-stekker, de connector zit vaak vlak naast de processor en kan eveneens maar op één manier worden aangesloten door een klipje.

Aan de ventilatoren in de systeemkast zitten 3- of 4pins-stekkers. Deze kunnen door een klemmetje maar op één manier worden aangesloten op de connectoren op het moederbord. Beschikt je moederbord niet over genoeg aansluitingen voor alle ventilatoren, dan zijn er ook tussenstukjes verkrijgbaar zodat een molex-stekker kan worden gebruikt. Sommige ventilatoren hebben sowieso een molex-stekker. Vervolgens sluit je de stekkers van de systeemkast aan. Dit zijn gekleurde draadjes met kleine losse connectoren eraan voor de aan/uit-schakelaar, de resetschakelaar, het schijfactiviteitslampje en het powerlampje.

De pinnen voor deze stekkertjes zitten doorgaans bij elkaar op het moederbord. Soms wordt bij het moederbord een blokje meegeleverd waar je de draadjes op kunt aansluiten en het blokje vervolgens in één keer op het moederbord aansluit. Handig om te weten is dat op de connectoren vaak een driehoekje staat, dit driehoekje is de positieve-aansluiting (of plus). De witte of zwarte kabel is de negatieve aansluiting. Afhankelijk van het soort behuizing kunnen er nog andere aansluitingen zitten, bijvoorbeeld aansluitingen voor het voorpaneel zoals usb-, audio of SATA-aansluitingen.

Meestal is duidelijk te zien hoe deze connectoren geplaatst horen te worden, omdat ze maar op één manier passen en er op het moederbord en de stekker zelf wordt aangegeven waarvoor deze dienen.

©PXimport

1 Druk de stroomaansluiting voorzichtig vast op het moederbord.

©PXimport

2 Vlak naast de processor zit een 4- of 8pins-stroomaansluiting, sluit ook deze aan.

©PXimport

3 Sluit de ventilatoren in de behuizing aan op het moederbord of via een verloopstekker op een molex-aansluiting.

©PXimport

4 Bevestig de connectoren van de systeemkast. Op de connector en op het moederbord staat vaak welke connector waar aangesloten kan worden.

©PXimport

5 De overige kabels kunnen die van de usb-poorten op het frontpanel zijn, zoals in de afbeelding de usb3.0-connector.

©PXimport

6 Veel behuizingen bieden ook een audio- en microfoon-aansluiting aan de voorkant. Door een dicht gaatje en een ontbrekend pinnetje past deze maar op een manier.

5 Grafische kaart aansluiten en kabels wegwerken

Als alle kabels zijn aangesloten, kan eventueel nog een grafische kaart worden geïnstalleerd. Bekijk eerst hoeveel afdekplaatjes er verwijderd moeten worden en schroef, klik of druk deze los. Plaats de grafische kaart recht boven het slot, aan de achterkant van het slot zit een vergrendeling die om een uitsparing in de kaart klikt. Wil je de kaart weer verwijderen, dan moet je deze vergrendeling indrukken. Druk de grafische kaart voorzichtig en gelijkmatig in het PCI Express-slot. Schroef of klik de videokaart vervolgens vast en sluit zo nodig een of twee 6- en/of 8pins-voedingsconnector(s) aan.

Zodra alles is aangesloten, kunnen de kabels netjes worden weggewerkt. Kabels wegwerken doen we om de luchtdoorvoer binnen de behuizing te bevorderen, zodat de componenten in de kast koeler blijven. De beste manier is de kabels netjes bij elkaar pakken en te voorzien van een tie-wrap of speciaal klittenband. Luxe behuizingen bieden vaak de optie kabels aan de andere kant (onder het moederbord) te laten lopen. Soms zitten er ook oogjes om de kabels aan vast te houden. Een 'ingewikkeld' klusje, maar met een beetje moeite lukt het wel. Als alle kabels op hun plek zitten, kan de kast worden dichtgemaakt en worden aangesloten.

©PXimport

1 Controleer hoe breed de grafische kaart is en verwijder een of twee afdekplaatjes voor de PCI Express-sloten.

©PXimport

2 Plaats de videokaart op zijn plek, druk deze voorzichtig in het PCI Express-slot en schroef deze vast.

©PXimport

3 Sluit indien noodzakelijk de 6 en/of 8pins-stroomaansluiting(en) aan op de videokaart.

©PXimport

4 Werk de kabels netjes weg, zodat er een goede luchtdoorvoer in de kast blijft.

©PXimport

5 Bevestig de zijpanelen en schroef deze vast.

©PXimport

6 Sluit de stroomkabel en randapparatuur aan en start de computer.

Niets forceren

Het verkeerd aansluiten van een kabel of onderdeel kan ernstige schade aan de computer toebrengen en kortsluiting veroorzaken. Tijdens het inbouwen van de hardware en het aansluiten van de kabels, hoeft er nooit kracht gebruikt te worden. Probeer dus nooit connectoren te forceren. Alle onderdelen zijn zo gemaakt dat het gemakkelijk op elkaar aansluit. Moet ergens teveel kracht op gezet worden of wil een kabel niet aansluiten, controleer dan of deze niet verkeerd om of op de verkeerde plaats wordt aangesloten.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 goedkope inductiekookplaten van max 370 euro
© vectorizer88 - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 goedkope inductiekookplaten van max 370 euro

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een betaalbare kookplaat waarmee je elektrisch kunt koken? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Disclaimer: op het moment van schrijven zijn de besproken inductiekookplaten bij de goedkoopste webwinkels niet duurder dan 370 euro. De prijzen kunnen schommelen.

Inventum IKI6010

Op zoek naar een goedkope inbouw-inductiekookplaat? De Inventum IKI6010 is momenteel scherp geprijsd. Je krijgt dit kooktoestel makkelijk aan de praat, want de aansluitwaarde bedraagt 3500 watt. Om die reden is er geen aanpassing in de meterkast nodig. Stop gewoon de stekker in een geaard stopcontact. De behuizing past in een standaard nisbreedte van 56 centimeter. Met een beetje mazzel vervang je dus eenvoudig jouw oude gasplaat. De breedte van het kookoppervlak bedraagt 59 centimeter, zodat je de IKI6010 in een kleine keuken kwijt kunt.

Deze inductiekookplaat heeft vier kookzones. Gebruik de plus- en minknoppen om de gewenste temperatuur te kiezen. Je hebt voor elk 'pitje' keuze tussen negen vermogensstanden. Wil je een pan water of soep snel aan de kook brengen? Activeer dan voor de juiste kookzone een boostfunctie. Je stelt eventueel een timer in om bijvoorbeeld een stukje vlees lang genoeg te braden. Na het koken zie je aan een indicator in hoeverre de kookplaat is afgekoeld. Je maakt het gladde oppervlak vervolgens met een vochtige doek schoon.

Siemens EU61RBEB5D

Siemens hanteert in zijn eigen webshop voor deze inbouw-inductiekookplaat een prijs van 719 euro, maar meerdere webshops vragen nog niet eens de helft van dat bedrag. De breed verkrijgbare Siemens EU61RBEB5D is op het moment van schrijven goedkoper dan ooit. Het betreft een kookplaat van zestig centimeter breed met een standaard nismaat van 56 centimeter. Mooi meegenomen is dat je dit fase 1-model op een regulier stopcontact aansluit. Dat scheelt weer aanpassingen in de meterkast. De aansluitwaarde is 3700 watt.

Prettig is dat je voor alle vier de kookzones uit maar liefst zeventien vermogensstanden kunt kiezen. Op het bedieningspaneel verschijnt er bij elke kookzone de huidige vermogensstand. Gaat het jou niet snel genoeg, dan doe je een beroep op de boostfunctie. Verder kun je timers instellen. Na het verstrijken van de tijd schakelt de kookzone automatisch uit. Zo voorkom je dat er gerechten aanbranden. Tot slot is het kinderslot een nuttige toevoeging. Hierdoor kan niemand per ongeluk de kookinstellingen wijzigen.

Bosch PUE611BB5D

De Bosch PUE611BB5D is onlangs flink in prijs gezakt. Het betreft een inbouwmodel van zestig centimeter breed met een opbouwconstructie. Je plaatst het apparaat in een standaard nismaat van 56 centimeter. Prik de bijgesloten stekker in het stopcontact en plaats maximaal vier pannen op de kookringen. In tegenstelling tot veel andere kookplaten is het niet nodig om de stroomaansluiting in de meterkast te laten upgraden. De aansluitwaarde van dit kooktoestel bedraagt 3700 watt.

Aan de hand van zeventien vermogensstanden reguleer je heel precies de temperatuur. Heb je haast, dan verhoog je met de boostfunctie tijdelijk het vermogen. Je kunt voor alle zones timers activeren, waarna de 'pitjes' na afloop van de ingestelde tijd vanzelf uitschakelen. Tik je op het bedieningspaneel per ongeluk de uitknop aan? Geen probleem, want de PUE611BB5D onthoudt de laatstgekozen instellingen. Schakel de kookplaat binnen vier seconden weer in en ga verder waar je was gebleven. Je kunt eventueel ook een kinderslot inschakelen.

Lees ook: Inductiekookplaat schoonmaken? Dit moet je wel doen en dit niet

Inventum VKI3010ZWA

Heb je aan twee kookzones genoeg? Haal dan de spotgoedkope Inventum VKI3010ZWA in huis. Op het moment van schrijven verkoopt een enkele webwinkel de inductiekookplaat voor minder dan honderd euro. Deze vrijstaande kookplaat meet slechts 30 × 59 × 7,5 centimeter. Die kun je vast wel ergens op het aanrecht kwijt! Kies wel een plek dicht bij het stopcontact. Ondanks de aanwezigheid van maar twee kookzones heeft de VKI3010ZWA een behoorlijke aansluitwaarde van 2900 watt.

De bediening van dit handzame kooktoestel is simpel. Selecteer met de draaiknoppen voor beide zones de gewenste temperatuur van minimaal 60 tot maximaal 240 graden. Daarnaast kies je met de timerfunctie een tijdsduur van hooguit 180 minuten. Kortom, je laat een gerecht zo nodig een flinke tijd (door)koken. Overigens weegt deze compacte inductiekookplaat maar 4,3 kilo, waardoor je het apparaat makkelijk meeneemt. Handig voor vakanties! Benieuwd naar ervaringen van andere gebruikers? Lees dan eens deze positieve consumentenreviews.

ETNA KIF670DS

De ETNA KIF670DS is een ruime inbouw-inductiekookplaat voor een schappelijke prijs. Met een kookoppervlak van 70 × 52 centimeter zitten de vier pannen elkaar niet zo gauw in de weg. Gelukkig past de plaat probleemloos in een standaard nismaat van 56 centimeter, zodat je het apparaat in de meeste keukens kunt monteren. Houd er rekening mee dat voor dit kooktoestel een 2-fase aansluiting nodig is. De KIF670DS heeft namelijk een behoorlijke aansluitwaarde van 7200 watt. Schakel daarom een elektricien in voor de montage. Is de meterkast nog niet aangepast? Je kunt de inductiekookplaat ook tijdelijk met een normale stekker (fase 1) aansluiten, al benut je dan niet het maximale vermogen.

Het eenvoudige bedieningspaneel spreekt voor zich. Bij elke zone switch je met de plus- en mintoetsen tussen negen vermogensstanden. Feitelijk zijn het er tien, want er is ook nog een boostfunctie beschikbaar. Bovendien kun je timers instellen. Nuttig is de functie om twee zones te koppelen, waarna je bijvoorbeeld met een rechthoekige grillplan uit de voeten kunt. Voor de veiligheid bevat de kookplaat een restwarmte-indicator. Zo weet je precies wanneer je het kookoppervlak kunt schoonmaken zonder je vingers te branden. Verder is er ook een kinderslot. Je leest hier tientallen reviews van mensen die dit product al hebben gekocht. Zij komen tot een gemiddelde beoordeling van een 9.

▼ Volgende artikel
BYD Seal AWD: 2500 kilometer aan updates
Mobiliteit

BYD Seal AWD: 2500 kilometer aan updates

De BYD Seal is BYD's antwoord op populaire elektrische sedans zoals de Tesla Model 3 en Hyundai Ioniq 6. Na eerdere gemengde ervaringen met de AWD-variant is het tijd voor een uitgebreide praktijktest, waarin 2500 kilometer werd afgelegd naar bestemmingen als Noord-Frankrijk en Frankfurt. Heeft de Seal AWD zich weten te bewijzen?

Dit artikel in het kort:

  • Model: BYD Seal Excellence AWD, elektrische sedan met 530 pk.
  • Actieradius: Tot 520 kilometer (WLTP) dankzij 82,5kWh-batterij.
  • Pluspunten: Verbeterd energieverbruik, hoogwaardig interieur, sterke reisauto.
  • Minpunten: Semi-autonome systemen functioneren niet optimaal, stuurprecisie op hoge snelheid kan beter.
  • Prijs: Vanaf 45.995 euro voor de Design RWD, Excellence AWD kost net geen 51.000 euro.

Ook interessant: Review Tesla Model 3 – Elektrische revolutie opgefrist

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Eerste praktijktest

Want jawel, de eerste praktijktest in Nederland met de BYD Seal verliep niet helemaal vlekkeloos. Het was destijds één van de allereerste exemplaren in Nederland. Uitgevoerd als Excellence AWD met 530pk aan vermogen dankzij de aanwezigheid van twee elektromotoren. De cijfers 3.8 op de achterklep duiden op de tijd die nodig is om vanuit stilstand de 100km/u aan te tikken. 

©Irwin Versteegh

Design en bouwkwaliteit

De BYD Seal maakt indruk met zijn strakke design, afkomstig van Wolfgang Egger, die eerder werkte aan modellen als Alfa Romeo 8C Competizione, Porsches en zelfs Lamborghini's. De sedan is aerodynamisch vormgegeven (CW-waarde 0,219) en wordt standaard geleverd met een panoramadak, led-verlichting rondom en 19-inch lichtmetalen velgen. Het interieur is stijlvol afgewerkt met hoogwaardige materialen zoals leer en suède-achtige stoffen. Zelfs een persdemo met 25.000 kilometer op de teller bleef vrij van slijtage of ongewenste geluiden.

©Irwin Versteegh

Comfort en ruimte

Binnenin valt direct de rijkelijke uitrusting op. Denk aan lederen bekleding met diamantpatroon, stoel- en stuurwielverwarming, stoelventilatie, gescheiden climate control en een twaalf speakers tellend audiosysteem van Dynaudio.

Denk aan lederen stoelen met ventilatie en verwarming, een verwarmd stuurwiel, en een 15,6-inch draaibaar infotainmentscherm met bijvorbeeld Spotify-integratie. Hoewel de navigatiesoftware in deze test niet volledig functioneerde, biedt het systeem diverse handige functies zoals Spotify-integratie. Als het wel werkt, moet het in staat zijn tot het zelfstandig uitstippelen van een route via snelladers. Live updates omtrent het verkeer en de status van de laadpalen doet dan de rest.

©Irwin Versteegh

Stille cabine

De stoelen zitten goed, de hele zitpositie laat zich uitstekend in- en verstellen en met name de uitstekende geluidsisolatie van de cabine is een sterk punt. Ook op de achterbank, waar meer dan genoeg ruimte is voor drie volwassen personen. De climate control werkt nu ook beter. Verloor deze in eerste instantie na verloop van tijd de controle, nu houdt hij de ingestelde temperatuur goed vast al dien je de temperatuur wederom (en dat geldt voor veel Chinese auto's) net even iets hoger te zetten. 

©Irwin Versteegh

Actieradius en opladen

De Seal is gebouwd op BYD's e-Platform 3.0 met een 82,5 kWh LFP-batterij. Dit betekent een innovatieve basis en in dit geval zelfs in combinatie met cell-to-body technologie. Zo maakt de batterij onderdeel uit van het platform. Goed voor de stijfheid en het scheelt bovendien centimeters in het interieur aangezien de batterij in de bodem net even iets dunner is.

En die accu betreft een LFP Blade Battery. Vrij van nikkel en kobalt. Deze is 82,5kWh groot en moet de Seal in combinatie met achterwielaandrijving maximaal 570 kilometer ver brengen. De AWD heeft een hoger verbruik en komt daardoor maar 520 kilometer ver. 

Het verbruik tijdens deze test lag op 21 kWh/100 km, een verbetering ten opzichte van eerdere ervaringen. Opladen kan tot 150 kW, wat resulteert in een laadtijd van 10-80 procent in ongeveer 35 minuten. Hoewel concurrerende modellen sneller laden, presteerde de Seal goed dankzij een efficiënte laadcurve en standaard warmtepomp.

©Irwin Versteegh

Snelladen mag beter

De BYD Seal kan opladen met een maximum van 11 kW en snelladen tot 150 kW. Tijdens een rit naar Frankfurt bleek de laadcurve efficiënt, met een laadtijd van 10 tot 80% in ongeveer 35 minuten. Hoewel de auto geen actieve batterijverwarming heeft vóór het laden, warmt de accu snel op, wat binnen enkele minuten een piek van 145 kW mogelijk maakt. Standaard is er een warmtepomp aanwezig om zowel het interieur als de batterij te verwarmen. Toch kan de laadsnelheid beter, aangezien concurrenten onder de 30 minuten blijven.

©Irwin Versteegh

Zuinige auto?

Het energieverbruik van de BYD Seal AWD is in de praktijk aanzienlijk verbeterd ten opzichte van een jaar geleden. Destijds bleek de auto niet erg zuinig, maar dankzij updates is het verbruik nu gemiddeld 21 kWh/100 km. Hoewel dit niet extreem efficiënt is, valt de score mee gezien de lange afstanden en de omstandigheden, zoals rijden in Nederland na 19.00 uur of op snelwegen zoals de Autobahn en Péage.

©Irwin Versteegh

Semi-autonoom geen droom

De werking van de semi-autonome systemen van de BYD Seal AWD laat ruimte voor verbetering. De adaptieve cruisecontrol reageerde soms traag en de stuurassistent kon onverwachte bewegingen veroorzaken. Ook had de snelheidsregelaar moeite om constante snelheid te houden bij oneffenheden in het wegdek. Wat betreft rijgedrag biedt de auto een goede balans dankzij de adaptieve dempers, die bewegingen van de carrosserie effectief onder controle houden. Dit maakt de Seal een comfortabele reisgenoot, zonder te stug of juist te zacht aan te voelen. 

©Irwin Versteegh

Onnauwkeurig op hoge snelheid

Bij hogere snelheden toont de besturing van de BYD Seal enige onnauwkeurigheid. De auto kan worden beïnvloed door spoorvorming of een aflopende weg, wat soms onrust veroorzaakt. Het aanpassen van de stuurrespons via de Comfort- of Sport-modus bood hierbij geen merkbare verbetering.

©Irwin Versteegh

De prijs maakt alles goed

De BYD Seal weet indruk te maken met verbeteringen zoals efficiënter energieverbruik, een bijgewerkt infotainmentsysteem en een stabielere climate control. Deze sterke punten, gecombineerd met zijn rijk uitgeruste Excellence AWD-variant, maken het tot een aantrekkelijke keuze. Met een instapprijs van 45.995 euro voor de Design RWD en 50.995 euro voor de topuitvoering, biedt de Seal veel waar voor zijn geld. Kleine tekortkomingen worden daardoor snel vergeven, wat bijdraagt aan het positieve totaalplaatje van deze veelzijdige elektrische sedan.