De iPhone en de BlackBerry kunnen niet goed vergeleken worden omdat in het tweede kwartaal van 2007 de iPhone pas twee dagen te koop was. Zelfs met een verdubbeling van zijn marktaandeel is RIM geen partij voor Nokia. Het marktaandeel van Nokia nam met drie procent af, maar het controleert nog steeds 47,5 procent van de markt. HTC staat op de derde plaats met 1,3 miljoen verkochte telefoons. Vooral HTC's ‘iPhone Killer' de Touch Diamond verkoopt goed. Analisten verwachten dat Nokia marktaandeel blijft verliezen aan RIM en Apple. Nokia moet innoveren wil het niet zijn dominante marktpositie verliezen.

Wat betreft besturingssystemen blijft Symbian met 57 procent marktleider. Op de tweede plaats staat RIM met 17,4 procent, gevolgd door Windows Mobile met 12 procent. Het succes van Symbian komt voornamelijk omdat het draait op de smartphones van marktleider Nokia.