5 tech-ideeën die helpen tegen zwerfafval en plastic
Steeds vaker gaat het gesprek over de plastic soup: zwerfafval dat eindigt om de nek van een zeeschildpad of in de maag van een walvis. Enerzijds ontstaat plastic met behulp van technologie, maar het kan ook worden verminderd dankzij tech.
Blockchain
De Plastic Bank geeft je blockchain-tokens in ruil voor gerecycled plastic. Hierdoor help je niet alleen het milieu, maar ook jezelf door plastic op te ruimen. De Plastic Bank richt zich op de arme gebieden ter wereld, om zo niet alleen plastic maar ook armoede te bestrijden.
Zo is er een Plastic Bank in Haïti, Indonesië, de Filipijnen en Brazilië. Er wordt gebruikgemaakt van een IBM-app om de transacties te doen, al moet het plastic natuurlijk fysiek naar die banken worden gebracht. Daar kunnen mensen meteen meer leren over hoe die blockchain werkt en hoe überhaupt een bankrekening werkt: in veel gevallen is het de eerste keer dat mensen een bankrekening hebben.
3D printen
Een groep studenten van Michigan Technology University (MTU) heeft een machine ontwikkeld die plastic pet-flesjes zo verwerkt dat deze gebruikt kunnen worden bij het 3D-printen van nieuwe dingen. Het mooie is dat het driemaal zo weinig energie gebruikt dan recyclen.
Ook in Nederland is eenzelfde soort initiatief te vinden bij de Better Future Factory Rotterdam, Perpetual Plastic is een uit afval geboren cartridge voor 3D-printers. Op Lowlands kon je bijvoorbeeld je bierbeker tot een grappig souvenir laten maken.
Brandstof
Het is ook mogelijk om van al dat plastic brandstof te maken. Gebruikt plastic wordt daarbij in kleine stukken gehakt en in een zuurstofarme kamer gestort die 400 graden Celsius wordt gemaakt. Het plastic smelt en daaruit ontstaat oliegas. Dat oliegas wordt vervolgens in een condenseringssysteem gedaan, waarna je olie hebt.
Het is niet iets om even thuis te doen, want er kunnen gevaarlijke gassen vrijkomen, maar bij sommige grote bedrijven wordt het toegepast. Er is echter, juist vanwege die gevaarlijke gassen, veel weerstand in wijken waar men een plastic-naar-brandstof-centrale wil plaatsen.
Hard nodig In de laatste tien jaar is er meer plastic geproduceerd dan de gehele vorige eeuw. Elk jaar komt er 500 miljard pond plastic bij, waarvan 33 procent is gemaakt voor eenmalig gebruik. Dat wordt vervolgens weggegooid. In onze regio in Europa wordt 15 procent van het plastic gerecycled, maar wat gebeurt er met die overige 85 procent? Een groot gedeelte daarvan (ongeveer 13 miljoen ton) komt terecht in de oceaan. Jaarlijks komen 100.000 zeezoogdieren en 1 miljoen zeevogels om door plastic in de oceaan. Een stuk plastic kan bovendien voor meerdere doden zorgen: het kost 500 tot 1000 jaar voor plastic om geheel af te breken. Iedereen is het erover eens: er moet iets gebeuren om bewuster met plastic om te gaan.
Sociale media
Technologie kan natuurlijk een heel fysieke manier zijn om iets te doen tegen de grote hoeveelheden plastic, maar het kan ook anders. Social media heeft er de afgelopen jaren al flink voor gezorgd dat mensen zich bewuster worden van de gevolgen van plastic. Denk aan de bekende foto van de schildpad met het plastic rietje in z’n neus. Of de soort Ice Bucket-challenge die nu gaande is van mensen die laten zien hoe ze met plastic bezaaide gebieden helemaal opruimen.
Een van de grootste vuisten die gemaakt moet worden tegen dat overtollige plastic, is het bewust maken van zo veel mogelijk mensen van deze problematiek en daarin is social media een heel goed kanaal gebleken.
Big data
Big data kan heel goed worden gebruikt om in kaart te brengen hoe groot het probleem is en om nog specifieker actie te ondernemen. Zo is er de e-waste monitor, waarin wordt bijgehouden welke landen er registreren wat de e-waste is. E-waste is het aantal elektrische apparaten dat door mensen niet op een juiste manier wordt weggegooid. Er schijnen minder dan 50 landen te zijn die dit netjes bijhouden, terwijl het een heel groot en belangrijk deel is van het plastic-probleem op de wereld.
Cosmetica-bedrijf Lush gebruikt big data om te bekijken welk van haar producten “naked” kan worden geproduceerd: zo heeft de organisatie harde shampoos en douchegels die geen plastic verpakking nodig hebben. Het bedrijf zegt hiermee al tientallen miljoenen plastic flessen te hebben gespaard.