ID.nl logo
Zekerheid & gemak

5 succesvolle Nederlandse Kickstarter-projecten: deel 2

Crowdfunding heeft zoveel Nederlandse projecten tot stand gebracht, dat we ze niet allemaal kwijt konden in één artikel. Daarom nogmaals vijf bijzondere succesverhalen, waaronder SnappCar, De Correspondent en Beam.

Lees eerst deel 1:5 succesvolle Nederlandse Kickstarter-projecten, met o.a. Awesomenauts en Homey.

De Correspondent

Veel mensen weten dit wellicht niet, maar online nieuwsmedium De Correspondent is ook gefinancierd door middel van een crowdfunding-campagne. De initiatiefnemers presenteerden hun plan in maart 2013 in De Wereld Draait Door en vroegen de kijkers of zij bereid waren om een jaarlijkse bijdrage van 60 euro te doneren. De benodigde 15 duizend backers werden al in een dikke week gerealiseerd en eind september werd de website gepresenteerd. Inmiddels is De Correspondent uitgegroeid tot een volwaardig nieuwsmedium waar je voor zes euro per maand verdiepende nieuwsartikelen en columns kunt lezen. 

De website focust op kwaliteit en levert geregeld artikelen van gerenommeerde journalisten en columnisten als Rob Wijnberg, Arnon Grunberg en Femke Halsema. Kritiek was er ook, want hoewel de website beloofde om de journalistiek te vernieuwen, was het gros van de originele schrijvers wel uit diezelfde gevestigde journalistenorde waar het medium tegenaan wilde schoppen. Toch draait De Correspondent goed en zijn er inmiddels via de website tien zelf uitgegeven boeken te bestellen.

©PXimport

SODAQ One

SODAQ is een webshop die gespecialiseerd is in Arduino. Het bedrijf heeft al drie keer een Kickstarter-campagne gedaan, de laatste keer voor een board waarmee je eenvoudig allerlei Internet of Things (IoT)-projecten kon creëren. De SODAQ One had 20 duizend euro nodig, maar haalde maar liefst 76 duizend euro op. Ook SODAQ kon daardoor meer functies aan het product toevoegen. Jan Willem Smeenk van SODAQ: “we hebben toen met name de software flink uitgebreid door gratis een complete tracker-applicatie mee te leveren.” Ook werd er een extra doel toegevoegd als het project tenminste 50 duizend euro zou ophalen: een actieve GPS-antenne. 

De eerste boards zijn eind 2016 verscheept naar de backers en via de webshop is het board nu ook te verkrijgen voor 108 euro. Net zoals bij veel Kickstarter-campagnes kregen backers zogenoemde early-bird korting: voor 75 euro kon je de SODAQ One tijdens de campagne bestellen.

“Kickstarter geeft een enorm goeie exposure en wereldwijde bekendheid. We zijn intussen al weer bezig een nieuwe campagne voor te bereiden.” Smeenk vindt het belangrijk dat bedrijven zich professioneel opstellen, “het is belangrijk om je aan de beloofde levertijden te houden. Andere projecten leveren soms maanden later of helemaal niet. Dat is slecht voor het project maar schaadt ook het imago van Kickstarter en andere crowdfunding-platformen.” 

©PXimport

Klinkt goed, maar ook SODAQ had problemen met de levering van de SODAQ One met TTN-Gateway en SODAQ moest zich verontschuldigen voor de vertraging in levertijd. Ook waren sommige backers verbaasd dat hun SODAQ One met een andere antenne dan in de campagne werd geleverd. SODAQ heeft vervolgens gecommuniceerd dat de geleverde antenne beter was dan de originele antenne, maar dit geeft ook aan dat heldere communicatie bij een crowdfunding-campagne erg belangrijk is.

“Het is belangrijk om je aan de beloofde levertijden te houden. Andere projecten leveren soms maanden later of helemaal niet. Dat is slecht voor het project maar schaadt ook het imago van Kickstarter en andere crowdfunding-platformen.”

Wooting One

Wooting One is een Kickstarter-campagne die een paar maanden geleden werd afgerond met een financiering van ruim 135 duizend euro. Begin dit jaar moet het analoge mechanische toetsenbord geleverd worden aan de honderden backers. Het toetsenbord is speciaal ontworpen voor gamers en van elke toets kan geregistreerd worden hoe diep het is ingedrukt. Het toetsenbord is bovendien modulair zodat je toetsen gemakkelijk kunt uitwisselen, hiervoor wordt speciaal gereedschap meegeleverd. 

Je hebt twee soorten schakelaars onder de toetsen, rode ‘linear silent’ en blauwe ‘non-linear clicky’. Bij de campagne kon je aangeven welk type jouw voorkeur had, maar je kunt zelfs per toets besluiten welk type mechanisme onder de toets moet zitten. De schakelaars zijn los verkrijgbaar. Het toetsenbord kost 160 euro, maar voor 200 euro heb je een complete set rode plus een complete set blauwe schakelaars. 

©PXimport

De behuizing is verkrijgbaar in verschillende kleuren en uiteraard heeft het toetsenbord RGB-leds die je per toets kunt instellen. Ook Wooting had te maken met langere productietijden en in tegenstelling tot de beloofde leverdatum van november 2016 is dit nu uitgesteld tot februari 2017. Het bedrijf werd hiervoor wel op de vingers getikt door de backers, aangezien het deze boodschap pas in oktober op de Kickstarter-pagina meldde.

Beam

Beam is een slimme projector met een lampfitting waar het de benodigde stroom uit haalt. Je richt de Beam op elk oppervlak om erop te projecteren. Je kunt de Beam ook gewoon op de vlakke kant neerleggen en met de meegeleverde kabel van stroom voorzien. Beam draait op Android en via alle Android-apps op je smartphone of tablet verstuur je draadloos allerlei inhoud naar de Beam. Maar ook iOS-gebruikers streamen gewoon via AirPlay films, foto´s en andere inhoud naar de projector. 

Beam werkt ook met zogenoemde If´s en Then´s. Zo kun je instellen dat als iemand om zeven uur ´s avonds thuiskomt (if), de projector automatisch een videoboodschap afspeelt (then). Het opzetten van deze If´s en Then´s doe je vanuit de Beam-app die voor iOS en Android beschikbaar is. De projector heeft een resolutie van 854 bij 480 pixels en 100 lumen. Twee kleine luidsprekertjes zijn eveneens in de Beam ingebouwd. De projector kost 499 euro. 

©PXimport

Don Molenaar van Beam Labs: “doordat we via Kickstarter meer dan 760 duizend euro hebben opgehaald, konden we dingen veel professioneler aanpakken. Hierdoor hebben we een veel beter product kunnen afleveren.” Ook Beam Labs is positief over crowdfunding.

“Het blijft voor ons een interessant middel om geld op te halen. Buiten het geld om krijgen we door onze campagnes op Kickstarter veel media-aandacht, feedback en een netwerk van potentiële klanten en distributeurs. Daarnaast kunnen we mede door een Kickstarter-campagne bepalen of er voor een bepaald product een markt is. Om deze redenen is het waarschijnlijk dat we via Kickstarter een nieuwe crowdfunding-campagne starten.”

Lees ook onze Beam-lamp review.

SnappCar

Net als Gerrard Street heeft ook SnappCar crowdfunding-campagnes via OnePlanetCrowd gedaan, één in 2014 en één in 2015. Het bedrijf werd in 2011 opgericht en levert een community voor mensen die hun auto aan anderen willen verhuren. Hiervoor wordt de normale verzekering van de verhuurder voor de verhuurtijd door SnappCar overgenomen. Huurders worden gecontroleerd doordat ze een rijbewijskopie moeten uploaden. Zo ben je als verhuurder goed ingedekt bij schade of diefstal. 

In 2015 nam SnappCar het Deense MinBilDilBil over en sindsdien is het bedrijf actief in Nederland, Duitsland, Denemarken en Zweden. Beide keren werd de campagne met ruim een half miljoen euro ondersteund, in ruil daarvoor bood SnappCar backers – bij OnePlanetCrowd funders geheten – kortingscoupons voor het gebruik op de site. Het doel van de tweede campagne van SnappCar was vooral om meer personeel aan te kunnen trekken in binnen- en buitenland.

©PXimport

Tekst: Richard Veenstra

▼ Volgende artikel
CashbackXL: zo haal je het maximale uit je online aankopen!
© Mymemo - stock.adobe.com
Huis

CashbackXL: zo haal je het maximale uit je online aankopen!

Steeds meer consumenten maken gebruik van cashbackplatforms om geld terug te krijgen op hun online aankopen. CashbackXL is een van de bekendste Nederlandse aanbieders en werkt volgens een eenvoudig principe: wie via het platform naar een webshop gaat en daar iets koopt, krijgt achteraf een deel van het aankoopbedrag terug. In dit artikel lees je hoe dat precies werkt, welke voordelen het biedt en waar je op moet letten om optimaal te profiteren.

In dit artikel lees je onder meer:
  • Hoe CashbackXL werkt en waarom je geld terugkrijgt op je aankopen

  • Stap-voor-stap uitleg om cashback te activeren

  • Extra voordeel via waardebonnen met directe cashback

  • Uitleg over uitbetaling en Instant Payout

  • Wat te doen als je cashback niet wordt geregistreerd

  • De belangrijkste voor- en nadelen van CashbackXL

CashbackXL (of kortweg CBXL) is een van de bekendste cashbackplatforms in Nederland. Het concept is eenvoudig maar slim: je gaat via CashbackXL naar een webshop, doet daar een aankoop en ontvangt achteraf een deel van je aankoopbedrag terug. Dat geld komt uit de commissie die de webshop aan CashbackXL betaalt omdat jij via het platform binnenkwam. Met andere woorden: de winkel bedankt CBXL voor jouw aankoop en CBXL deelt die beloning met jou.

In de praktijk betekent dit dat elke online bestelling via het platform een kans is om geld te besparen, zonder kortingscodes te zoeken of ingewikkelde acties te volgen. Zolang je via de juiste link doorklikt en de regels volgt, verdien je automatisch aan je eigen aankopen.

Wil jij ook altijd de beste deals?

Schrijf je dan snel in via CashbackXL!

Stap voor stap: zo verdien je cashback via CBXL

Om te beginnen maak je gratis een account aan op CashbackXL.nl. Alleen geregistreerde en ingelogde gebruikers kunnen een cashback ontvangen. Zodra je bent ingelogd, kun je via de zoekbalk of de categorieën jouw favoriete webshop vinden. Denk aan bekende namen als Bol.com, Coolblue, HEMA of Zalando. Klik vervolgens op de knop Shop & ontvang cashback. Dat doorklikmoment is essentieel, want op dat moment plaatst CBXL een cookie waarmee de aankoop aan jouw account wordt gekoppeld.

Daarna winkel je precies zoals je dat gewend bent. Je plaatst producten in je winkelmandje, rekent af via de website van de winkel en rondt alles volledig online af. Belangrijk is dat je pas begint met shoppen nadat je via CBXL op de betreffende aanbieding hebt geklikt, en dat je geen kortingscodes gebruikt die niet op CBXL zelf vermeld staan. Zulke codes kunnen de cashback namelijk ongeldig maken.

Na je aankoop verschijnt de cashback vaak binnen tien minuten als 'in behandeling' in je account, maar het kan ook tot 24 uur duren. De definitieve goedkeuring volgt zodra de webshop jouw aankoop bevestigt. Let op: bij sommige winkels is dat al binnen een paar dagen geregeld, bij andere kan het enkele weken duren.

Hoe voorkom je dat je een cashback misloopt?

Een cashback werkt alleen als de tracking ongestoord verloopt. Daarom raadt CBXL aan om altijd alle cookies te accepteren, adblockers uit te schakelen en bij voorkeur de browser Chrome te gebruiken. Klik direct na het inloggen op de gewenste webshop en koop zonder omwegen, dus zonder tussendoor andere websites te bezoeken of vergelijkingssites te gebruiken.

Gebruik bij voorkeur je eigen wifi-netwerk; aankopen via een bedrijfsnetwerk of hotelverbinding kunnen soms niet goed geregistreerd worden. En tot slot: gebruik alleen kortingscodes die expliciet op CBXL vermeld staan. Andere codes kunnen ertoe leiden dat de webshop geen commissie uitkeert, waardoor je ook geen cashback ontvangt.

Extra voordeel met giftcards en directe cashback

Naast reguliere aankopen biedt CBXL een tweede manier om te besparen: waardebonnen met directe cashback. Dat werkt eenvoudig. Je logt in op je account, kiest een giftcard van bijvoorbeeld Bol.com, Wehkamp, Zalando, Intertoys of Douglas, en betaalt via iDeal. Binnen één minuut staat de code (en eventueel een pincode) in je account. De cashback wordt meteen goedgekeurd en aan je saldo toegevoegd.

De waardebonnen zijn minimaal twee jaar geldig, kunnen in delen worden besteed en zijn ook in fysieke winkels te gebruiken via de barcode in de CBXL-app. Daarmee kun je dus ook offline profiteren van cashback.

Een concreet voorbeeld: stel dat je voor 200 euro schoenen wilt kopen bij Zalando. In plaats van direct op Zalando te betalen, koop je via CBXL Zalando-waardebonnen ter waarde van 200 euro. Die bonnen ontvang je vrijwel direct, en zodra je ermee betaalt, ontvang je 12 euro cashback (6 procent) die direct op 'goedgekeurd' komt te staan. Zo krijg je direct voordeel zonder wachttijd.

Je saldo uitbetalen: van punten naar euro’s

Wanneer jouw cashback door de webshop is goedgekeurd, kun je het laten uitbetalen. Dat kan op verschillende manieren. De meeste gebruikers kiezen voor een gewone bankoverschrijving, die maandelijks rond de 25ste plaatsvindt (in december rond de 20ste van de maand). Er geldt geen minimum- of maximumbedrag en het geld staat meestal binnen één werkdag op je rekening.

Wie sneller over zijn saldo wil beschikken, kan gebruikmaken van de Instant Payout-optie. Dan staat het bedrag binnen 2 seconden op je rekening, maar geldt er wel een vergoeding van 2 procent van het uitbetalingsbedrag (met een minimum van 0,50 euro). Een derde optie is uitbetaling in giftcards, waarmee je minimaal 4 procent extra voordeel krijgt. Dat is vooral aantrekkelijk voor wie regelmatig bij dezelfde winkel koopt.

©Cashback XL

Wat te doen als je cashback niet wordt geregistreerd?

Soms verschijnt je cashback niet in je account. Dat kan gebeuren als de tracking is onderbroken of als cookies niet goed zijn opgeslagen. In dat geval kun je binnen drie weken na je aankoop een claim indienen via je account. CashbackXL beoordeelt de claim en stuurt deze indien nodig door naar de webshop. De verwerking duurt gemiddeld vier maanden, en niet elke claim wordt toegekend (volgens CBXL wordt ongeveer 60 procent van de claims goedgekeurd).

Om teleurstelling te voorkomen is het sowieso verstandig om van elke aankoop een screenshot van de bestelbevestiging te bewaren. Die kun je meesturen bij een eventuele claim.

De voor- en nadelen op een rij

Het grote voordeel van CashbackXL is dat het platform hoge cashback-percentages biedt, vaak hoger dan bij concurrenten als EuroClix. Het aantal aangesloten webshops is daarnaast indrukwekkend, en de combinatie met directe cashback op giftcards maakt het aanbod extra aantrekkelijk. De app en browser-extensie zijn gebruiksvriendelijk en zorgen ervoor dat je geen kans op een cashback mist.

Daar staat tegenover dat het systeem nauw luistert. Een kleine fout (een ad-blocker, een vergeten cookie of een niet-goedgekeurde kortingscode) kan ervoor zorgen dat je helemaal geen korting of cashback ontvangt. Daarnaast vraagt het soms geduld: sommige winkels doen er weken over om aankopen definitief goed te keuren. Houd daar dus rekening mee.

Slim omgaan met cashback: tips uit de praktijk

Wie structureel voordeel wil halen uit CashbackXL, doet er goed aan om de app of browser-extensie te installeren. Die herinnert je automatisch aan cashback-mogelijkheden als je een webshop bezoekt. Shop altijd via de directe link, sla bewijs van je bestelling op en gebruik giftcards alleen als je zeker weet dat je ze binnenkort gebruikt, want digitale bonnen kunnen niet worden geretourneerd.

Het voordeel van CBXL is dat je euro's verdient in plaats van punten, waardoor je precies weet wat je terugkrijgt. De Instant Payout is vooral handig voor wie snel over zijn geld wil beschikken, maar wie geen haast heeft, kan beter wachten op de gratis maandelijkse uitbetaling.

Nog even in het kort

CashbackXL is een volwassen en transparant platform dat het principe van cashback toegankelijk maakt voor iedereen. Het combineert gebruiksgemak met hoge percentages en directe beloning via giftcards. De regels zijn strikt, maar wie ze volgt, krijgt structureel geld terug op zijn aankopen.

Kort gezegd: wie online koopt via CashbackXL, laat geld liggen als hij geen cashback activeert. En in tijden van stijgende prijzen voelt dat extra goed: niet omdat je minder uitgeeft, maar omdat je slimmer uitgeeft!

Wil jij ook altijd de beste deals?

Schrijf je dan snel in via CashbackXL!
▼ Volgende artikel
Sony Bravia Theatre U: nekbandspeaker die samen tv-kijken prettiger maakt
© Sony
Huis

Sony Bravia Theatre U: nekbandspeaker die samen tv-kijken prettiger maakt

Samen tv-kijken terwijl één van de twee wat slechter hoort? Dat leidt vaak tot gedoe over het volume. Wat voor de één te zacht is, is voor de ander te hard. Moet een van de twee dan maar een koptelefoon op? Da's ook weer zo ongezellig. Met de Bravia Theatre U wil Sony dat probleem verhelpen. Deze draadloze nekbandspeaker stuurt het tv-geluid direct naar de oren, terwijl omgevingsgeluiden hoorbaar blijven.

De Bravia Theatre U (adviesprijs 284 euro) rust losjes op de schouders en richt het geluid direct op de oren. Zo klinken stemmen en muziek helder, terwijl de drager gewoon hoort wat er om hem heen gebeurt. Tijdens het tv-kijken blijven dialogen goed verstaanbaar, ook als het volume voor de rest van het gezin op normaal niveau staat – geen discussie meer over standje 'burenruzie'. Tv-kijken, bellen of luisteren naar een podcast kan zo comfortabel, zonder dat anderen daar last van hebben.

©Sony

De speaker is voorzien van Voice Clarity-technologie, die stemmen extra duidelijk weergeeft. Dankzij de lage vertraging tussen beeld en geluid blijft alles synchroon, wat prettig is bij films en games. De Bravia Theatre U is licht, spatwaterbestendig (IPX4) en geschikt voor gebruik met hoortoestellen. De accu is via USB-C snel op te laden en schakelt automatisch uit wanneer de speaker niet wordt gebruikt.

Via bluetooth kan de nekband aan meerdere apparaten tegelijk worden gekoppeld, bijvoorbeeld aan een tv en smartphone. Met de 360 Spatial Sound Personalizer is het geluid verder aan te passen aan persoonlijke voorkeuren.

©Sony


Wat is een nekbandspeaker?

Een nekbandspeaker is een lichte luidspreker die om de schouders rust. Het geluid wordt richting de oren gestuurd, zodat de drager helder geluid hoort zonder afgesloten te zijn van de omgeving. Dat maakt het een alternatief voor koptelefoons, vooral voor wie moeite heeft met verstaanbaarheid of comfort.