ID.nl logo
21 tips om alles uit je cloudopslag te halen
© Reshift Digital
Zekerheid & gemak

21 tips om alles uit je cloudopslag te halen

Cloudopslag is niet alleen voor bestanden en foto’s. Met de juiste tools en diensten kun je er veel meer mee doen: gegevens organiseren of al je uploads en downloads automatiseren. Vanaf een cloud-service is het zelfs eenvoudige een website draaien, media beheren, of en faxen. Wij laten je zien hoe je dit doet!

Dit is een vrij vertaald artikel van onze zustersite PCWorld.com, geschreven door Rick Broida (@justrick). De mening van de auteur komt niet per definitie overeen met die van ComputerTotaal.

ORGANISEER EN AUTOMATISEER

1. IFTTT: je loopjongen voor cloud data

De geweldige triggerservice If This Then That is praktisch ontworpen met cloudopslag in het achterhoofd. Net als je eigen virtuele loopjongen kun je de dienst zo instellen dat cloud-gebaseerde data opgehaald en van de ene dienst naar de andere vervoerd wordt. Zo is er een vooraf geschreven “recept” dat automatisch alle Facebook foto’s waarin je getagd bent uploadt naar SkyDrive. Een ander recept archiveert Gmail berichten op je Box account. Je kunt zelfs al je Instagram foto’s naar Dropbox opslaan. Natuurlijk zijn dit slechts recepten die anderen gemaakt hebben. Met IFTTT kun je zelf met vrijwel elke actie/reactie die je maar kunt bedenken aan de slag. Bekijk onze IFTTT-cursus om te leren hoe je dit kunt doen.

2. Eén centrale cloud-dienst

Het is niet ongewoon om verschillende bestanden over verschillende cloud-diensten verspreid te hebben. Het is dan natuurlijk lastig om het bestand waarnaar je op zoek bent te vinden. Otixo maakt dit gemakkelijker door je op één enkele plaats toegang te geven tot Amazon, Box, Dropbox, SugarSync en andere diensten. Je kunt in al je accounts zoeken, documenten en foto’s bekijken en delen, en zelfs bestanden van de ene cloud naar de andere verplaatsen of kopiëren. Otixo kost 4,99 dollar per maand of 47,90 dollar per jaar.

3. E-mail bijlagen naar je cloud drive

Normaal gesproken moet je als je een bestand aan je cloud-account wilt toevoegen een aantal verschillende stappen ondernemen, zoals het bestand uploaden via een browser of een desktop app of mobiele app. Maar er is een andere manier: e-mail. Evernote en SugarSync geven je een aangepast e-mail adres waar je bijlagen naar kunt doorsturen. Send to Dropbox is een gratis dienst die e-mailbijlagen naar je gelijknamige Dropbox map doorstuurt. En Drv.io (momenteel in beta) biedt voor gebruikers van Google Drive een soortgelijke optie.

4. Migreer je bestanden

Je gratis opslagruimte op Dropbox is vol, en je wilt overstappen op het ruimere SkyDrive of Mega. Er is echter één probleem: Hoe krijg je al je bestanden van Cloud A naar Cloud B? Probeer Mover eens, een gratis app die je bestanden van de ene opslagdienst naar de andere helpt overzetten. Het programma ondersteunt Box, Dropbox, Google Drive, SugarSync, FTP-servers van bedrijven, en vrijwel elke andere online opslagbron in de cloud. Het heeft echter een leercurve, dus je zult om te beginnen misschien de hulp van je lokale IT-goeroe moeten inroepen.

5. Maak de cloud je standaard downloadbestemming

Standaard slaan de meeste web-browsers bestanden op in je Downloads map, en op jouw beurt upload je ze weer naar een cloud dienst. Je kunt de tussenpersoon (dat ben jij) omzeilen door naar de downloadinstellingen van je browser te gaan, en de bestemming te veranderen naar een map die al met de cloud synchroniseert. Nu heb je een eenvoudige, geautomatiseerde manier om je downloads te back-uppen of te delen.

6. Sla Gmail bijlagen automatisch op in de cloud

Zoals je weet kun je met sommige online drives e-mailbijlagen doorsturen, maar dat is een extra stap. Attachments.me is een gratis browser plug-in voor Chrome en Firefox, waarmee je met één klik bijlagen naar Box, Dropbox, Google Drive, of SkyDrive kunt uploaden. Je kunt ook regels instellen zodat bijvoorbeeld e-mails van een bepaalde contactpersoon voortaan naar een specifieke dienst worden doorgestuurd.

SYNCHRONISEER

7. Synchroniseer onbeperkt mappen tussen pc’s

Cloudopslagdienst Cubby werkt ongeveer zoals Dropbox en consorten, maar met één belangrijk voordeel: Je kunt er onbeperkt mappen mee synchroniseren tussen pc’s. Je kunt die functie gebruiken om bijvoorbeeld fotoalbums met familieleden te delen, bedrijfsdocumenten met collega’s te delen of om belangrijke data naar een reservecomputer te back-uppen. Alles wat je aan aangewezen gedeelde mappen toevoegt, wordt automatisch gesynchroniseerd met je “cubbies” op afstand.

8. Synchroniseer al je mappen met SkyDrive

Microsoft’s SkyDrive geeft je gratis 7 GB, maar er zit een addertje onder het gras: Alleen bestanden die in je SkyDrive-map staan worden naar de dienst gesynchroniseerd. SkyShellEx van softwareontwikkelaar Jan Hannemann doet achter de schermen wat toverkunstjes waardoor je elke gewenste map naar je SkyDrive kunt synchroniseren. Je moet hiervoor de app wel toestemming geven om bestanden van hun originele locatie te verplaatsen, maar vanuit jouw perspectief blijft je mappenstructuur hetzelfde. (Lees Hannemann’s blog post voor een uitgebreidere uitleg.)

9. Synchroniseer je browserinstellingen tussen alle apparaten

Je hebt waarschijnlijk jarenlang bookmarks verzameld, dus het lijkt zinvol om ze te back-uppen. Chrome en Firefox hebben bookmarksynchronisatie ingebouwd, zodat je favorieten (en wachtwoorden) in geval van dataverlies bewaard blijven en gesynchroniseerd worden naar andere pc’s die dezelfde browser hebben.

Als je Internet Explorer of Safari gebruikt, kijk dan eens naar Xmarks, een gratis synchronisatietool die op dezelfde manier werkt maar waarmee je bovendien je bookmarks via iedere andere browser op wat voor apparaat dan ook kunt benaderen.

OPSLAG EN NOG MEER OPSLAG

10. Krijg gratis extra ruimte

Met een gratis Dropbox-account krijg je 2 GB aan cloud-opslagruimte, terwijl je van SugarSync 5 GB krijgt. Niet slecht, maar je kunt altijd meer gebruiken. Gelukkig zijn er voor beide diensten manieren om extra ruimte te verdienen zonder dat je je portemonnee tevoorschijn hoeft te halen. Zo krijg je voor elke vriend die je naar SugarSync verwijst 500 MB extra ruimte. Dropbox doet hetzelfde, maar beloont je zelfs met nog meer ruimte wanneer je een “getting started” checklist voltooit, je Facebook en/of Twitter-accounts aan de dienst linkt en verscheidene andere taken uitvoert.

11. Creëer je eigen cloud-opslagdienst

Als je een website bijhoudt, heb je misschien wel een heleboel online opslagruimte over. Met OwnCloud kun je je eigen privé Dropbox maken waarmee je bestanden, kalenders, notities en nog veel meer kunt synchroniseren en delen. Je kunt het met een bestaand domein gebruiken of zelfs met een Linux-machine die je thuis of op kantoor over hebt. En vanaf dat moment is niets onmogelijk. Het installeren vereist enige technische kennis, maar Lifehacker heeft een goede tutorial over het van start gaan met OwnCloud.

12. Deel wat ruimte, krijg wat ruimte

Symform werkt met het idee dat je wat cloud-opslagruimte moet weggeven om meer ruimte te krijgen. De dienst geeft je om te beginnen 10 GB, en je kunt veel meer verdienen door extra gigabytes van je eigen harde schijf te doneren aan het gedistribueerde Symform-netwerk. Als je bijvoorbeeld 100 GB aan lokale opslagruimte weggeeft, krijg je er 50 GB aan Symform-opslag voor terug. Het is uiterst veilig, versleuteld en geheel gratis.

CONTENT

13. Sla web-content op om het later te lezen

Het gebeurt zo vaak: Je komt een geweldige review of bespreking tegen op een website, maar je hebt op dat moment geen tijd om het artikel te lezen. Met één klik op een bookmarklet kun je van de pagina een knipsel maken om later te lezen. Zowel Instapaper als Pocket kunnen je knipsels in de cloud opslaan en de opmaak optimaliseren zodat ze op mobiele apparaten overzichtelijk en eenvoudig leesbaar zijn.

14. Stream je muziekbibliotheek

Bevrijd je muziekbibliotheek van je pc door deze naar de cloud te sturen, zodat je er waar je ook bent bij kunt (en een handige reservekopie hebt).

15. Publiceer een blog of website

Of je nou een snelle en eenvoudige website nodig hebt of wilt voorkomen dat je voor een domein en hosting moet betalen, ga eens kijken naar Pancake.io. Deze gratis tool zet je tekstbestanden om naar webpagina’s en uploadt deze naar je Dropbox-account, die in feite als de host fungeert. Pancake.io ondersteunt ook CSS, Markdown bestanden, PDF’s, GIF’s, en andere veelvoorkomende bestandstypen.

16. Maak een back-up van je blog of website

Of je nou over taarten blogt of een online taartenbedrijf hebt, het is van groot belang dat je je site back-upt. Je weet nooit wanneer een hacker aan zou kunnen vallen of een server in brand vliegt waardoor al je harde werk verloren gaat. Maak je gebruik van WordPress? De WordPress Backup to Dropbox plug-in doet precies wat de naam doet vermoeden. Voor alle andere mensen kan Backup Box Drupal, Joomla, WordPress en andere sites naar vrijwel elke cloud opslagdienst archiveren. Beide opties zijn gratis.

OFFLINE WERKEN

17. Maak je Google Docs offline beschikbaar

Google Docs is geweldig om allerlei soorten documenten aan te maken en te bewerken, maar als je geen internetverbinding hebt, kun je niet bij je bestanden, toch? Niet waar: Google Drive voor Windows synchroniseert je cloud drive naar je lokale schijf, waardoor documenten ook beschikbaar zijn wanneer je offline bent. Je zult hiervoor echter Chrome als web-browser nodig hebben. Voor Docs moet je de Google Drive Chrome-app toevoegen en offline toegang inschakelen.

18. Benader je favoriete Dropbox files offline

Als je de Dropbox-app op je telefoon of tablet gebruikt, is er een sluwe manier om bepaalde documenten offline te kunnen bekijken. Open een willekeurig document en druk op het ster-icoon om het aan je favorieten toe te voegen. De app slaat deze favorieten lokaal op, zodat je ze ook kunt bekijken wanneer je geen internetverbinding hebt – zoals in het vliegtuig of in de metro.

FAX, PRINT, SCAN UTILITIES

19. Verzend en ontvang faxberichten

Eindelijk kun je de oude faxmachine buiten zetten. Het web-gebaseerde HelloFax kan met de meeste cloud-opslagdiensten integreren. Zojuist ontvangen faxpagina’s belanden meteen in je account zodat je ze eenvoudig kunt bekijken, delen en opslaan. Beter nog, je kunt documenten direct vanaf je cloud faxen, waardoor je geen pagina’s meer hoeft af te drukken om ze vervolgens naar de faxmachine of scanner te brengen.

20. “Print” documenten van je iDevice naar Dropbox

Met Collobos’ FingerPrint software voor Windows kun je je iPhone of iPad gebruiken om naar een aangesloten printer te printen. Bovendien kun je ook naar cloud-diensten zoals Dropbox en Evernote printen. Dat betekent dat je vrijwel elke e-mail, foto, webpagina of ander printbaar item direct vanaf je iDevice naar een online account kunt sturen. De enige tegenvaller: FingerPrint is niet gratis. Het programma kost 19,95 dollar.

21. Verander je telefoon of tablet in een scanner

De ingebouwde camera van je smartphone of tablet heeft waarschijnlijk voldoende resolutie om documenten vast te leggen. Het enige wat je nodig hebt is de juiste app die deze “scans” naar jouw cloud-opslagdienst kan sturen. Doc Scan, Genius Scan en Handyscan maken een foto van een document, converteren die indien nodig naar PDF, en synchroniseren het bestand naar Dropbox, Google Drive, SkyDrive, of een soortgelijke bestemming.

▼ Volgende artikel
Chaos in Chrome? Met tabgroepen krijg je weer overzicht (en zo werkt het)
© Copyright © 2017 Michael Burrell
Huis

Chaos in Chrome? Met tabgroepen krijg je weer overzicht (en zo werkt het)

Tabbladen zijn handig, maar kunnen al snel uitmonden in een onoverzichtelijke wirwar. Om dat probleem aan te pakken, introduceerde Google Chrome tabgroepen: een slimme manier om je openstaande tabs te ordenen en labelen.

Wat gaan we doen

In dit artikel zie je hoe je tabgroepen aanmaakt, benoemt en indeelt, zodat je browser niet langer uitpuilt. Je leert hoe je snel een nieuwe groep maakt, kleuren gebruikt om orde te scheppen en hoe je groepen verplaatst, sluit of opheft. Zo blijft je werkruimte overzichtelijk, zelfs als je tientallen tabbladen open hebt staan.

Lees ook: Trage Chrome? Zet de efficiëntiemodus uit!

Stap 1: Nieuwe groepen

Zorg eerst dat je de nieuwste versie van Chrome op je laptop hebt staan. Klik op de drie puntjes rechtsboven, kies Help / Over Google Chrome en installeer eventueel de update. Om tabbladgroepen in de vingers te krijgen, open je snel een paar tabbladen. Denk aan pagina's over hetzelfde onderwerp of project. Klik met de rechtermuisknop op een tabblad en kies Toevoegen aan een nieuwe groep.

Met de rechtermuisknop maak je een nieuwe tabbladgroep.

Stap 2: Naam en kleur

Er verschijnt een venstertje waarin je de groep een naam en kleur kunt geven. Kies een korte, herkenbare naam die het onderwerp van de groep weergeeft, zoals 'Werk', 'Recepten' of 'Vakantieplanning'. Een kleur toewijzen helpt je om snel onderscheid te maken tussen verschillende groepen. De groep verschijnt vervolgens als een gekleurde knop tussen je tabbladen. Een groot voordeel: als je op de groepsnaam klikt, worden de bijbehorende tabbladen ingeklapt, dat bespaart ruimte.

Tabbladen kun je later eenvoudig toevoegen: klik met de rechtermuisknop op het gewenste tabblad en kies de gewenste groep.

Ieder tabblad kun je snel aan een bestaande of nieuwe groep toevoegen.

Stap 3: Groep sluiten

Klik je met de rechtermuisknop op de naam van de tabbladgroep, dan krijg je andere mogelijkheden. Met de optie Nieuw tabblad in groep open je een leeg tabblad in de bestaande groep. Het is ook mogelijk om een bestaand tabblad gewoon in de groep te slepen. Kies je Groep verplaatsen naar een nieuw venster, dan opent Chrome een nieuw browservenster met daarin alle opgenomen tabbladen. Met de opdracht Groep sluiten verdwijnt de groep van je scherm. Dit doe je als je de hele groep niet meer nodig hebt en je de tabbladen niet langer wilt openhouden. Met Groep verwijderen (in sommige versies: Groep opheffen) blijven de tabbladen open, maar worden ze losgekoppeld van de groep. De kleur en de groepsnaam verdwijnen. Dit doe je als je de inhoud nog nodig hebt, maar je geen groepsindeling meer wilt.

Je kunt de groep verwijderen dan blijven de ingesloten tabbladen wel bestaan.


5x Chromebooks

Zeg je Chrome, dan denk je ook al snel aan Chromebooks. Hieronder een selectie 5 fijne modellen.

Acer Chromebook Plus 514

Compacte 14-inch Chromebook met vlotte prestaties, lichte aluminium behuizing en degelijke accuduur.

HP Chromebook x360 14b‑cd0625nd

14″ touchscreen Chromebook met 8 GB RAM en 128 GB opslag; geschikt voor alle dagelijkse taken.

Acer Chromebook Plus 515 CB515-2H-32UH

Stevige 15,6″ Chromebook met Full HD-scherm, Intel Core-i3, 8 GB RAM en 128 GB SSD, geschikt voor werk, school, surfen en media.

Lenovo IdeaPad / Slim 3 Chrome / 83BN0038MH

Compacte 14″ Chromebook met Full HD-scherm en Intel Core i3, prima voor school, mail, web en licht werk.

HP Chromebook 14a-nf0050nd

Lichte 14″ Chromebook met Full HD-scherm, Intel N-processor, 4 GB RAM en 128 GB opslag; geschikt voor internet, mail, documenten en basisgebruik op school of werk.

Ook je papieren overzichtelijk?

Berg ze op in sorteermappen
▼ Volgende artikel
Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?
© Leonid Iastremskyi
Gezond leven

Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?

Je staat in de parfumerie en ziet drie flacons die er bijna identiek uitzien. De naam is hetzelfde en het merk is hetzelfde, maar het prijsverschil tussen die drie is groot. Dat komt doordat er eigenlijk drie verschillende varianten zijn: parfum, eau de parfum en eau de toilette. Hoewel het verleidelijk is om simpelweg op het prijskaartje af te gaan, is het slim om te weten wat je precies koopt. De verschillen tussen die drie zijn namelijk groter dan je denkt. Hoe dat precies zit, lees je hier.

Dit artikel in het kort

Twijfel je in de winkel vaak tussen parfum, eau de parfum of eau de toilette? In dit artikel leggen we precies uit wat de verschillen zijn in prijs, geursterkte en houdbaarheid. Je ontdekt welke variant het beste past bij jou en we geven praktische tips om te voorkomen dat je dure luchtje te snel vervliegt.

Lees ook: Zo kies je een parfum dat écht bij je past

Om de juiste keuze te maken, moet je eerst begrijpen hoe een geur eigenlijk in elkaar zit. In de basis bestaat elk luchtje uit een mengsel van alcohol, water en geurstoffen (ook wel parfumolie genoemd). De alcohol fungeert als de drager: zodra je sprayt, verdampt de alcohol en blijven de geurstoffen achter op je huid. Het grote onderscheid tussen de verschillende varianten zit hem puur in de concentratie van die parfumolie. De vuistregel is simpel: hoe hoger het percentage geurstoffen, hoe intenser de geur is en hoe langer je er plezier van hebt.

Parfum (extrait de parfum)

Als we het in de volksmond hebben over 'parfum', bedoelen we vaak gewoon een lekker luchtje. Maar in de officiële termen is parfum (of extrait de parfum) de meest pure en kostbare variant die je kunt kopen. Met een concentratie aan geurstoffen die meestal tussen de 20 en 40 procent ligt, is dit de absolute topklasse.

Omdat de concentratie zo hoog is, bevat deze variant relatief weinig alcohol. Dit maakt puur parfum vaak een uitstekende keuze voor mensen met een gevoelige huid, omdat alcohol de huid kan uitdrogen. De geur is vol, diep en blijft met gemak de hele dag - en vaak zelfs de volgende ochtend nog - hangen. Je hebt er extreem weinig van nodig; vaak wordt parfum daarom niet in een sprayfles verkocht, maar in een klein flesje waarmee je een paar druppels op de huid dept.

Eau de parfum (EDP)

Kijk je in het badkamerkastje van de gemiddelde Nederlander, dan is de kans groot dat je daar een eau de parfum aantreft. Met een geurconcentratie van 15 tot 20 procent biedt deze variant de gulden middenweg. Het is minder zwaar en olieachtig dan puur parfum, maar krachtig genoeg om een hele werkdag of een avond uit mee te gaan. Meestal blijft een eau de parfum zo'n zes tot acht uur goed waarneembaar.

Eau de parfum richt zich vaak op de zogenoemde 'hartnoten' van een geur. Dit zijn de geuren die tevoorschijn komen nadat de eerste alcohol is verdampt. Hierdoor is de geur vaak wat dieper en warmer, wat hem geschikt maakt voor zowel dagelijks gebruik als speciale gelegenheden.

Eau de toilette (EDT)

De term 'eau de toilette' klinkt chique, maar betekent letterlijk 'toiletwater'. Dit stamt uit de tijd dat men deze geur gebruikte om zich in de ochtend mee op te frissen ('toilet maken'). Deze variant is met een percentage van 5 tot 15 procent geurstoffen een stuk lichter en vluchtiger dan (eau de) parfum.

Waar een eau de parfum de diepte in gaat, focust een eau de toilette zich meestal op de toptonen. Dit zijn vaak frisse citrus- of fruitgeuren die je direct ruikt bij het sprayen, maar die ook sneller vervliegen. Een eau de toilette blijft gemiddeld drie tot vijf uur hangen. Het is dan ook een goede keuze voor mensen die niet van zware, bedwelmende geuren houden, of voor gebruik op kantoor waar je je collega's niet wilt overweldigen. Houd er wel rekening mee dat je deze geur halverwege de dag waarschijnlijk even opnieuw moet aanbrengen.

Prijs versus kwaliteit: wat is nu echt goedkoper?

Het lijkt een simpele rekensom: een grote fles eau de toilette is aan de kassa vaak goedkoper dan een klein flesje eau de parfum. Toch kan die goedkopere fles op de lange termijn duurkoop zijn. Omdat eau de toilette sneller vervliegt, heb je de neiging om royaal te sprayen en dit gedurende de dag te herhalen. Hierdoor gaat de fles veel sneller leeg.

Bij een eau de parfum of puur parfum is de aanschafprijs hoger, maar heb je aan één keer een beetje aanbrengen in de ochtend vaak genoeg voor de hele dag. Je doet dus aanzienlijk langer met de flacon.

Wanneer draag je wat?

Als je twijfelt over welke variant je moet kopen, laat dit dan afhangen van het seizoen en de gelegenheid. Warmte versterkt namelijk geur. In de zomer, wanneer je huid warm is, kan een zwaar parfum al snel te overheersend en plakkerig aanvoelen. Een lichte, frisse eau de toilette is dan perfect. In de winter is het juist andersom: kou zorgt ervoor dat geuren minder goed vrijkomen en snel wegvallen. In die maanden, en zeker 's avonds tijdens een diner of feestje, komt een rijkere eau de parfum of parfum veel beter tot zijn recht.

Haal alles uit je geur

Heb je eenmaal je keuze gemaakt, dan wil je natuurlijk dat je zo lang mogelijk lekker ruikt. Een veelgemaakte fout is het wrijven van de polsen na het sprayen. Doe dit niet; door de wrijving creëer je warmte die de geurmoleculen kapotmaakt, waardoor vooral de frisse toptonen direct verdwijnen en de geur vlakker wordt.

Daarnaast hecht parfum slecht op een droge huid. Wil je dat je geur echt lang blijft hangen? Smeer je huid dan eerst in met een geurloze bodylotion of een crème uit dezelfde geurlijn voordat je gaat sprayen. De vetten in de crème houden de geurstoffen vast, zodat jij - of je nu kiest voor eau de toilette of parfum - de hele dag heerlijk ruikt.

Geur testen? Begin met een eau de toilette

(want die is het voordeligst)
TypeGeurconcentratieHoudbaarheidGeschikt voor
Parfum20% - 40%8 - 24 uurAvond, speciale gelegenheden
Eau de parfum15% - 20%6 - 8 uurDag en avond
Eau de toilette5% - 15%3 - 5 uurOverdag, warmer weer