ID.nl logo
21 tips om alles uit je cloudopslag te halen
© Reshift Digital
Zekerheid & gemak

21 tips om alles uit je cloudopslag te halen

Cloudopslag is niet alleen voor bestanden en foto’s. Met de juiste tools en diensten kun je er veel meer mee doen: gegevens organiseren of al je uploads en downloads automatiseren. Vanaf een cloud-service is het zelfs eenvoudige een website draaien, media beheren, of en faxen. Wij laten je zien hoe je dit doet!

Dit is een vrij vertaald artikel van onze zustersite PCWorld.com, geschreven door Rick Broida (@justrick). De mening van de auteur komt niet per definitie overeen met die van ComputerTotaal.

ORGANISEER EN AUTOMATISEER

1. IFTTT: je loopjongen voor cloud data

De geweldige triggerservice If This Then That is praktisch ontworpen met cloudopslag in het achterhoofd. Net als je eigen virtuele loopjongen kun je de dienst zo instellen dat cloud-gebaseerde data opgehaald en van de ene dienst naar de andere vervoerd wordt. Zo is er een vooraf geschreven “recept” dat automatisch alle Facebook foto’s waarin je getagd bent uploadt naar SkyDrive. Een ander recept archiveert Gmail berichten op je Box account. Je kunt zelfs al je Instagram foto’s naar Dropbox opslaan. Natuurlijk zijn dit slechts recepten die anderen gemaakt hebben. Met IFTTT kun je zelf met vrijwel elke actie/reactie die je maar kunt bedenken aan de slag. Bekijk onze IFTTT-cursus om te leren hoe je dit kunt doen.

2. Eén centrale cloud-dienst

Het is niet ongewoon om verschillende bestanden over verschillende cloud-diensten verspreid te hebben. Het is dan natuurlijk lastig om het bestand waarnaar je op zoek bent te vinden. Otixo maakt dit gemakkelijker door je op één enkele plaats toegang te geven tot Amazon, Box, Dropbox, SugarSync en andere diensten. Je kunt in al je accounts zoeken, documenten en foto’s bekijken en delen, en zelfs bestanden van de ene cloud naar de andere verplaatsen of kopiëren. Otixo kost 4,99 dollar per maand of 47,90 dollar per jaar.

3. E-mail bijlagen naar je cloud drive

Normaal gesproken moet je als je een bestand aan je cloud-account wilt toevoegen een aantal verschillende stappen ondernemen, zoals het bestand uploaden via een browser of een desktop app of mobiele app. Maar er is een andere manier: e-mail. Evernote en SugarSync geven je een aangepast e-mail adres waar je bijlagen naar kunt doorsturen. Send to Dropbox is een gratis dienst die e-mailbijlagen naar je gelijknamige Dropbox map doorstuurt. En Drv.io (momenteel in beta) biedt voor gebruikers van Google Drive een soortgelijke optie.

4. Migreer je bestanden

Je gratis opslagruimte op Dropbox is vol, en je wilt overstappen op het ruimere SkyDrive of Mega. Er is echter één probleem: Hoe krijg je al je bestanden van Cloud A naar Cloud B? Probeer Mover eens, een gratis app die je bestanden van de ene opslagdienst naar de andere helpt overzetten. Het programma ondersteunt Box, Dropbox, Google Drive, SugarSync, FTP-servers van bedrijven, en vrijwel elke andere online opslagbron in de cloud. Het heeft echter een leercurve, dus je zult om te beginnen misschien de hulp van je lokale IT-goeroe moeten inroepen.

5. Maak de cloud je standaard downloadbestemming

Standaard slaan de meeste web-browsers bestanden op in je Downloads map, en op jouw beurt upload je ze weer naar een cloud dienst. Je kunt de tussenpersoon (dat ben jij) omzeilen door naar de downloadinstellingen van je browser te gaan, en de bestemming te veranderen naar een map die al met de cloud synchroniseert. Nu heb je een eenvoudige, geautomatiseerde manier om je downloads te back-uppen of te delen.

6. Sla Gmail bijlagen automatisch op in de cloud

Zoals je weet kun je met sommige online drives e-mailbijlagen doorsturen, maar dat is een extra stap. Attachments.me is een gratis browser plug-in voor Chrome en Firefox, waarmee je met één klik bijlagen naar Box, Dropbox, Google Drive, of SkyDrive kunt uploaden. Je kunt ook regels instellen zodat bijvoorbeeld e-mails van een bepaalde contactpersoon voortaan naar een specifieke dienst worden doorgestuurd.

SYNCHRONISEER

7. Synchroniseer onbeperkt mappen tussen pc’s

Cloudopslagdienst Cubby werkt ongeveer zoals Dropbox en consorten, maar met één belangrijk voordeel: Je kunt er onbeperkt mappen mee synchroniseren tussen pc’s. Je kunt die functie gebruiken om bijvoorbeeld fotoalbums met familieleden te delen, bedrijfsdocumenten met collega’s te delen of om belangrijke data naar een reservecomputer te back-uppen. Alles wat je aan aangewezen gedeelde mappen toevoegt, wordt automatisch gesynchroniseerd met je “cubbies” op afstand.

8. Synchroniseer al je mappen met SkyDrive

Microsoft’s SkyDrive geeft je gratis 7 GB, maar er zit een addertje onder het gras: Alleen bestanden die in je SkyDrive-map staan worden naar de dienst gesynchroniseerd. SkyShellEx van softwareontwikkelaar Jan Hannemann doet achter de schermen wat toverkunstjes waardoor je elke gewenste map naar je SkyDrive kunt synchroniseren. Je moet hiervoor de app wel toestemming geven om bestanden van hun originele locatie te verplaatsen, maar vanuit jouw perspectief blijft je mappenstructuur hetzelfde. (Lees Hannemann’s blog post voor een uitgebreidere uitleg.)

9. Synchroniseer je browserinstellingen tussen alle apparaten

Je hebt waarschijnlijk jarenlang bookmarks verzameld, dus het lijkt zinvol om ze te back-uppen. Chrome en Firefox hebben bookmarksynchronisatie ingebouwd, zodat je favorieten (en wachtwoorden) in geval van dataverlies bewaard blijven en gesynchroniseerd worden naar andere pc’s die dezelfde browser hebben.

Als je Internet Explorer of Safari gebruikt, kijk dan eens naar Xmarks, een gratis synchronisatietool die op dezelfde manier werkt maar waarmee je bovendien je bookmarks via iedere andere browser op wat voor apparaat dan ook kunt benaderen.

OPSLAG EN NOG MEER OPSLAG

10. Krijg gratis extra ruimte

Met een gratis Dropbox-account krijg je 2 GB aan cloud-opslagruimte, terwijl je van SugarSync 5 GB krijgt. Niet slecht, maar je kunt altijd meer gebruiken. Gelukkig zijn er voor beide diensten manieren om extra ruimte te verdienen zonder dat je je portemonnee tevoorschijn hoeft te halen. Zo krijg je voor elke vriend die je naar SugarSync verwijst 500 MB extra ruimte. Dropbox doet hetzelfde, maar beloont je zelfs met nog meer ruimte wanneer je een “getting started” checklist voltooit, je Facebook en/of Twitter-accounts aan de dienst linkt en verscheidene andere taken uitvoert.

11. Creëer je eigen cloud-opslagdienst

Als je een website bijhoudt, heb je misschien wel een heleboel online opslagruimte over. Met OwnCloud kun je je eigen privé Dropbox maken waarmee je bestanden, kalenders, notities en nog veel meer kunt synchroniseren en delen. Je kunt het met een bestaand domein gebruiken of zelfs met een Linux-machine die je thuis of op kantoor over hebt. En vanaf dat moment is niets onmogelijk. Het installeren vereist enige technische kennis, maar Lifehacker heeft een goede tutorial over het van start gaan met OwnCloud.

12. Deel wat ruimte, krijg wat ruimte

Symform werkt met het idee dat je wat cloud-opslagruimte moet weggeven om meer ruimte te krijgen. De dienst geeft je om te beginnen 10 GB, en je kunt veel meer verdienen door extra gigabytes van je eigen harde schijf te doneren aan het gedistribueerde Symform-netwerk. Als je bijvoorbeeld 100 GB aan lokale opslagruimte weggeeft, krijg je er 50 GB aan Symform-opslag voor terug. Het is uiterst veilig, versleuteld en geheel gratis.

CONTENT

13. Sla web-content op om het later te lezen

Het gebeurt zo vaak: Je komt een geweldige review of bespreking tegen op een website, maar je hebt op dat moment geen tijd om het artikel te lezen. Met één klik op een bookmarklet kun je van de pagina een knipsel maken om later te lezen. Zowel Instapaper als Pocket kunnen je knipsels in de cloud opslaan en de opmaak optimaliseren zodat ze op mobiele apparaten overzichtelijk en eenvoudig leesbaar zijn.

14. Stream je muziekbibliotheek

Bevrijd je muziekbibliotheek van je pc door deze naar de cloud te sturen, zodat je er waar je ook bent bij kunt (en een handige reservekopie hebt).

15. Publiceer een blog of website

Of je nou een snelle en eenvoudige website nodig hebt of wilt voorkomen dat je voor een domein en hosting moet betalen, ga eens kijken naar Pancake.io. Deze gratis tool zet je tekstbestanden om naar webpagina’s en uploadt deze naar je Dropbox-account, die in feite als de host fungeert. Pancake.io ondersteunt ook CSS, Markdown bestanden, PDF’s, GIF’s, en andere veelvoorkomende bestandstypen.

16. Maak een back-up van je blog of website

Of je nou over taarten blogt of een online taartenbedrijf hebt, het is van groot belang dat je je site back-upt. Je weet nooit wanneer een hacker aan zou kunnen vallen of een server in brand vliegt waardoor al je harde werk verloren gaat. Maak je gebruik van WordPress? De WordPress Backup to Dropbox plug-in doet precies wat de naam doet vermoeden. Voor alle andere mensen kan Backup Box Drupal, Joomla, WordPress en andere sites naar vrijwel elke cloud opslagdienst archiveren. Beide opties zijn gratis.

OFFLINE WERKEN

17. Maak je Google Docs offline beschikbaar

Google Docs is geweldig om allerlei soorten documenten aan te maken en te bewerken, maar als je geen internetverbinding hebt, kun je niet bij je bestanden, toch? Niet waar: Google Drive voor Windows synchroniseert je cloud drive naar je lokale schijf, waardoor documenten ook beschikbaar zijn wanneer je offline bent. Je zult hiervoor echter Chrome als web-browser nodig hebben. Voor Docs moet je de Google Drive Chrome-app toevoegen en offline toegang inschakelen.

18. Benader je favoriete Dropbox files offline

Als je de Dropbox-app op je telefoon of tablet gebruikt, is er een sluwe manier om bepaalde documenten offline te kunnen bekijken. Open een willekeurig document en druk op het ster-icoon om het aan je favorieten toe te voegen. De app slaat deze favorieten lokaal op, zodat je ze ook kunt bekijken wanneer je geen internetverbinding hebt – zoals in het vliegtuig of in de metro.

FAX, PRINT, SCAN UTILITIES

19. Verzend en ontvang faxberichten

Eindelijk kun je de oude faxmachine buiten zetten. Het web-gebaseerde HelloFax kan met de meeste cloud-opslagdiensten integreren. Zojuist ontvangen faxpagina’s belanden meteen in je account zodat je ze eenvoudig kunt bekijken, delen en opslaan. Beter nog, je kunt documenten direct vanaf je cloud faxen, waardoor je geen pagina’s meer hoeft af te drukken om ze vervolgens naar de faxmachine of scanner te brengen.

20. “Print” documenten van je iDevice naar Dropbox

Met Collobos’ FingerPrint software voor Windows kun je je iPhone of iPad gebruiken om naar een aangesloten printer te printen. Bovendien kun je ook naar cloud-diensten zoals Dropbox en Evernote printen. Dat betekent dat je vrijwel elke e-mail, foto, webpagina of ander printbaar item direct vanaf je iDevice naar een online account kunt sturen. De enige tegenvaller: FingerPrint is niet gratis. Het programma kost 19,95 dollar.

21. Verander je telefoon of tablet in een scanner

De ingebouwde camera van je smartphone of tablet heeft waarschijnlijk voldoende resolutie om documenten vast te leggen. Het enige wat je nodig hebt is de juiste app die deze “scans” naar jouw cloud-opslagdienst kan sturen. Doc Scan, Genius Scan en Handyscan maken een foto van een document, converteren die indien nodig naar PDF, en synchroniseren het bestand naar Dropbox, Google Drive, SkyDrive, of een soortgelijke bestemming.

▼ Volgende artikel
Firefox-profielen: zo houd je werk en privé netjes gescheiden
© Mozilla
Huis

Firefox-profielen: zo houd je werk en privé netjes gescheiden

In je browser lopen werk, bankzaken en privé al snel door elkaar. Voor meer overzicht is het slimmer om te scheiden wat je voor je werk doet en wat voor jezelf. In Firefox kan dat eenvoudig met verschillende profielen. In dit artikel lees je wat profielen zijn, waarom ze handig zijn en hoe je ze instelt.

🦊 Dit artikel in het kort

Met meerdere profielen in Firefox kun je werk, privé en andere activiteiten makkelijk scheiden. Elk profiel is een eigen omgeving met afzonderlijke gegevens, aanmeldingen en instellingen. Dat voorkomt verwarring tussen accounts, houdt je browser overzichtelijk en maakt testen of experimenteren veiliger. Je maakt profielen eenvoudig aan, wisselt er snel tussen en kunt ze zelfs afzonderlijk synchroniseren.

Lees ook: De handigste extensies om je browser mee uit te breiden

Wat is een Firefox-profiel?

Zie een profiel als een aparte kamer in je digitale huis. Net zoals je slaapkamer en keuken een eigen inrichting hebben, bewaart elk profiel zijn eigen instellingen, bladwijzers en add-ons. De gegevens van verschillende profielen staan los van elkaar en worden op een andere plaats op de schijf opgeslagen. Je kunt dus meerdere 'kamers' aanmaken: bijvoorbeeld één voor je werkaccount, een andere voor je persoonlijke mail en een derde voor experimenten. Vind je het nieuwe profielmenu niet in de werkbalk, dan kun je altijd about:profiles in de adresbalk typen om bij de profielbeheerder te komen.

Waarom zou je meerdere profielen gebruiken?

Het grote voordeel van meerdere profielen is dat alles netjes gescheiden blijft. Binnen één profiel wordt alles gedeeld: websites gebruiken dezelfde sessies, cookies, extensies en instellingen. Dat betekent dat je bijvoorbeeld voor je werk ingelogd blijft op een dienst zolang de cookie geldig is, ook al wil je diezelfde site later met een ander account bezoeken. Door voor werk en privé aparte profielen te gebruiken, blijft de aanmelding beperkt tot één omgeving en hoef je niet steeds uit te loggen om van account te wisselen. Werk en privé blijven letterlijk uit elkaar, zodat er geen onbedoelde overlap ontstaat tussen diensten of voorkeuren. Daarnaast is het prettig om een testprofiel te hebben waarin je nieuwe extensies of instellingen probeert zonder dat je stabiele omgeving daar last van heeft. Deel je de computer met huisgenoten of kinderen, dan kun je iedereen een eigen profiel geven zodat wachtwoorden, bladwijzers en webgeschiedenis niet door elkaar lopen.

Een nieuw profiel aanmaken

Een nieuw profiel aanmaken gaat snel. Klik in Firefox op het accountpictogram rechts bovenin, kies Profielen en vervolgens + Nieuw profiel. Er opent een tweede venster waarin je de naam van het nieuwe profiel invoert en eventueel een thema en avatar kiest. Firefox bewaart je wijzigingen direct en het nieuwe profiel verschijnt in de lijst. Zie je geen profieloptie, ga dan naar about:profiles en klik daar op Nieuw profiel aanmaken. Mozilla raadt aan de standaardlocatie voor het profiel te gebruiken. Kies je zelf een map, zorg dan dat die leeg is, omdat alles in die map wordt verwijderd als je het profiel ooit weggooit.

©Mozilla

Profielen beheren en personaliseren

Je kunt profielen verder naar wens aanpassen. Geef ze duidelijke namen zodat je snel kunt schakelen. Kies bij elk profiel een ander thema, zodat je aan de kleur van het venster ziet in welke omgeving je werkt. Via dezelfde menuknop wissel je tussen profielen: klik op je huidige profielnaam en selecteer het profiel dat je wilt openen. Een profiel hernoemen of verwijderen kan vanuit de profielbeheerder. Als je een profiel verwijdert, kun je ervoor kiezen de bijbehorende bestanden te bewaren. Dat is handig wanneer je later nog bladwijzers of wachtwoorden wilt terughalen. Denk eraan dat definitief verwijderen alle gegevens verwijdert; maak dus een back-up als je niet zeker weet of je alles kwijt wilt.

Profielen selecteren en synchroniseren

Wil je bij het starten van Firefox kunnen kiezen welk profiel er wordt gebruikt, dan vink je in de profielbeheerder de optie Een profiel kiezen wanneer Firefox wordt geopend aan. Let op: dit kan alleen wanneer je de profielbeheerder start als Firefox gesloten is, omdat dan geen enkel profiel in gebruik is. Verderop lees je hoe je dat doet.  Laat je deze instelling uit, dan opent Firefox automatisch met het laatst gebruikte profiel. De inhoud van profielen wordt niet automatisch naar andere apparaten gestuurd. Wil je je bladwijzers en wachtwoorden op meerdere computers gebruiken, maak dan voor ieder profiel een eigen Mozilla-account aan en schakel synchronisatie in. Het is niet mogelijk om met dezelfde account meerdere profielen op één apparaat te synchroniseren; zo wordt voorkomen dat gegevens door elkaar raken.

De profielbeheerder starten wanneer Firefox gesloten is

Via de opdrachtprompt kun je de profielbeheerder starten wanneer Firefox gesloten is. Druk daarvoor op de Windows-toets + R, typ firefox.exe -P en bevestig je met Enter. Het venster Gebruikersprofiel kiezen verschijnt, waarna je profielen kunt aanmaken, hernoemen of verwijderen. Ook kun je hier instellen dat een bepaald profiel automatisch gebruikt moet worden zodra Firefox wordt opgestart. Als je meerdere Firefox-installaties op één computer hebt, vervang je firefox.exe door het volledige pad naar de gewenste installatie. Je ziet ook de optie Offline werken; klik je die aan, dan wordt het geselecteerde profiel geladen en start Firefox zonder verbinding te maken met internet. Je kunt eerder bezochte websites bekijken en experimenteren met je profiel.

©ID.nl

Alternatief: containers

De add-on Multi-Account Containers houdt cookies, websitegegevens en aanmeldingen per container apart. Omdat er gewerkt wordt met tabbladen in verschillende kleuren, zie je meteen in welke container je zit. Dit is handig als je bijvoorbeeld een privérekening en een zakelijke rekening bij dezelfde webdienst hebt. Bladwijzers, extensies en instellingen blijven hierbij wel gemeenschappelijk. Containers zijn daardoor lichter en sneller dan volledige profielen, maar bieden minder afscherming. Voor de meeste gebruikers is een combinatie van beide praktisch: containers voor snelle scheiding van accounts en profielen voor volledige scheiding van omgevingen.

©Mozilla


Voor de allerkleinste Firefox-fans

Vrolijke vosjes om mee te knuffelen
▼ Volgende artikel
Review Xiaomi Redmi Pad 2 Pro – Capabel en betaalbaar
© Wesley Akkerman
Huis

Review Xiaomi Redmi Pad 2 Pro – Capabel en betaalbaar

De Xiaomi Redmi Pad 2 Pro is een Android-tablet, verkrijgbaar in twee configuraties. De adviesprijs is 299 euro voor 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagruimte of 349 euro voor 8 GB werkgeheugen en 256 GB aan ruimte. Wij hebben de laatstgenoemde variant getest.

Uitstekend
Conclusie

De Xiaomi Redmi Pad 2 Pro is een solide keuze voor wie een betaalbare en krachtige Android-tablet zoekt. De grootste pluspunten zijn het 12,1-inch matte Dolby Vision-scherm, de vier Dolby Atmos-speakers en de royale 12.000mAh-accu. De tablet leent zich uitstekend voor studenten en voor dagelijks gebruik, bijvoorbeeld voor streaming, lezen en lichte productiviteitstaken – zeker in combinatie met de accessoires. Minpunten zijn het trage opladen en het ontbreken van een IP-rating.

Plus- en minpunten
  • Accu met veel vermogen
  • Groot scherm dat weinig reflecteert
  • Optionele accessoires
  • Capabele processor
  • Goede prijs-kwaliteitverhouding
  • Lange software-ondersteuning
  • Omgekeerd opladen aanwezig
  • Opladen duurt lang (3 uur)
  • Niet stof- of waterdicht
  • Lage maximale helderheid

De Redmi Pad 2 Pro oogt verrassend hoogwaardig voor zijn prijs. Het aluminium frame en de matte achterkant geven hem een stevige, vingerafdrukbestendige afwerking, al is het oppervlak wat glad. Met een gewicht van 610 gram en een dikte van 7,5 millimeter ligt de tablet prettig in de hand: solide, maar toch goed draagbaar. Een IP-certificaat ontbreekt, maar daar staat een aantal handige extra's tegenover, zoals vier Dolby Atmos-speakers, een audiojack en ondersteuning voor micro-sd-kaarten.

Het 12,1-inch lcd-scherm met een resolutie van 2560 bij 1600 pixels valt meteen op door de matte, papierachtige afwerking. Dankzij de anti-reflecterende coating heb je nauwelijks last van schittering, waardoor lezen buitenshuis of in fel licht prettig blijft. De tablet biedt verder een verversingssnelheid van 120 hertz, ondersteuning voor Dolby Atmos en HDR10+, en verschillende instellingen die je ogen ontzien. Alleen de maximale helderheid van 500 nits had wat hoger mogen zijn.

©Wesley Akkerman

Veel vermogen

De Redmi Pad 2 Pro draait op de Snapdragon 7s Gen 4-processor, die in de praktijk zorgt voor vlotte en stabiele prestaties. De tablet verwerkt moeiteloos meerdere apps en tientallen browsertabs (op de achtergrond) zonder merkbare vertraging. De chip is krachtig genoeg voor 4K-videobewerking en veeleisende werktoepassingen. Daarnaast ondersteunt hij moderne verbindingsstandaarden als wifi 6 en bluetooth 5.4, en kun je de opslag eenvoudig uitbreiden met een micro-sd-kaart.

De accuduur is een sterk punt, dankzij de forse 12.000mAh-batterij. Daardoor kun je de tablet dagenlang gebruiken zonder tussentijds opladen, zeker als je hem slechts af en toe erbij pakt. Minder overtuigend is de laadsnelheid: met de meegeleverde 33W-lader duurt het ruim drie uur voordat hij volledig is opgeladen. Wel praktisch is de ondersteuning voor omgekeerd opladen, waarmee je de tablet als een powerbank voor andere apparaten kunt inzetten.

©Wesley Akkerman

Lange software-ondersteuning

De Xiaomi Redmi Pad 2 Pro draait op het overzichtelijke HyperOS 2, gebaseerd op Android 15, met een belofte van vijf Android-upgrades (en zeven jaar aan beveiligingsupdates!). De interface is schoon en maakt multitasking gemakkelijk; de tablet kan drie apps in splitscreen of maximaal vier zwevende vensters tegelijk beheren. Mocht je veel andere Xiaomi-apparaten in huis hebben, dan kun je die prima bedienen van dit apparaat, dankzij de Interconnectiviteit van Xiaomi.

De tablet heeft aan zowel de voor- als achterkant een 8MP-camera, allebei vooral bedoeld voor praktische toepassingen. Fotokwaliteit staat hier niet centraal: beelden ogen wat zacht en missen levendigheid en diepte. De achtercamera leent zich goed voor het scannen van documenten en legt tekst duidelijk vast. De frontcamera is helder genoeg voor videogesprekken in 1080p, ook bij weinig licht, al ligt de vaste focus wat te dicht bij het gezicht.

©Wesley Akkerman

Optionele accessoires

De optionele keyboardcover maakt van de Xiaomi Redmi Pad 2 Pro een volwaardige werktablet. De hoes verbindt via bluetooth, heeft een eigen batterij en dient tegelijk als standaard. De toetsen bieden voldoende travel (diepte) voor prettig typen, al ontbreekt achtergrondverlichting. Ook is er geen touchpad aanwezig. De cover beschikt over een eigen usb-c-poort voor het opladen en heeft ruimte voor een los verkrijgbare stylus.

Voor creatieve gebruikers en studenten is er de Redmi Smart Pen. Deze stylus ondersteunt 4096 drukniveaus en benut de 240Hz-touchsampling van het scherm, waardoor schrijven en tekenen soepel aanvoelt. De pen maakt eveneens verbinding via bluetooth en heeft twee knoppen. Opladen gebeurt via een eigen usb-c-poort; magnetisch opladen via de tablet is niet mogelijk.

©Wesley Akkerman

Xiaomi Redmi Pad 2 Pro kopen?

De Xiaomi Redmi Pad 2 Pro is al met al een solide keuze voor wie een betaalbare en krachtige Android-tablet zoekt. De grootste pluspunten zijn het 12,1-inch matte Dolby Vision-scherm, de vier Dolby Atmos-speakers en de royale 12.000mAh-accu. De tablet leent zich uitstekend voor studenten en voor dagelijks gebruik, bijvoorbeeld voor streaming, lezen en lichte productiviteitstaken – zeker in combinatie met de accessoires. Minpunten zijn het trage opladen en het ontbreken van een IP-rating.