ID.nl logo
Proef met OV-ebikes NS start 30 september
Mobiliteit

Proef met OV-ebikes NS start 30 september

Of het nu voor het laatste stukje woon-werkverkeer is of omdat je ergens in Nederland lekker wilt fietsen: de OV-fiets van de NS is een uitkomst. Vanaf 30 september kun je voortaan ook een elektrische OV-fiets huren. Het gaat om een proef van een jaar.

Op vier stations in Nederland komen een jaar lang 30 OV-ebikes te staan. Station Driebergen-Zeist heeft de primeur. Kort na 30 september komen er nog drie stations bij. Welke dat zijn, is nu nog niet bekend.

Om een ebike te huren heb je – net als voor de gewone OV-fiets – een persoonlijke OV-chipkaart nodig met daarop het gratis OV-fietsabonnement. Heb je een NS Flex abonnement, dan heb je dat niet nodig. In de NS-app kun je kijken of er OV-ebikes beschikbaar zijn. Reserveren via de app kan niet. Houd er ook rekening mee dat je de elektrische OV-fiets moet inleveren op het station waar je hem gehuurd hebt. Bij de gewone OV-fiets hoeft dat niet: die kun je op elk station inleveren.

Specificaties

Over de specificaties van de fietsen (die afkomstig zijn van het bedrijf Noord) is nog niet veel bekend. Wel zegt de NS dat de fietsen volledig opgeladen zijn op het moment dat ze worden gehuurd. Zelf opladen is uitdrukkelijk verboden. Reizigersvereniging Rover weet verder te melden dat je tijdens het fietsen de resterende actieradius duidelijk kunt aflezen op het stuurdisplay. De actieradius hangt af van de gebruikte ondersteuningsstand. In de zwaarste ondersteuningsstand kan minimaal 50 kilometer worden gereden, in de lichtste stand is dat minimaal 110 kilometer.

GPS

De nieuwe fietsen zijn uitgerust met een GPS-zender. De locatiegegevens daarvan worden verstuurd naar de leverancier van de fiets en zullen tijdens de pilot gebruikt worden om reisafstanden, gebruik en snelheid in kaart te brengen. Ook kan een eventuele gestolen fiets met deze data weer worden gevonden. De NS zegt – Met het oog op de privacy –nadrukkelijk dat deze locatiedata gescheiden worden van de persoonsgegevens van degene die de fiets gehuurd heeft. Noch de NS, noch de leverancier weten dus waar individuele fietsers geweest zijn.

Tarieven

Wil je een OV-ebike huren, dan kost je dat 10 euro per dag (ter vergelijking: de gewone OV-fiets kost 4,15 euro). Wordt de fiets gestolen en kun je geen fietssleutel laten zien, dat moet je 1750 euro betalen. Dat bedrag ben je ook verschuldigd wanneer je de fiets na 21 dagen nog niet ingeleverd hebt. Overigens wordt de OV-ebike niet op slot gezet met het automatische slot dat je misschien kent van de gewone OV-fiets, maar met een regulier ringslot (Abus) met insteekketting (AXA).

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Hoeveel weet jij? Test je kennis met StudiGPT
Huis

Hoeveel weet jij? Test je kennis met StudiGPT

Een dag niet geleerd, is een dag niet geleefd. StudiGPT test je kennis over alle mogelijke onderwerpen. En het gaat niet alleen om onderwerpen die in het keuzemenu staan. De AI stelt net zo gemakkelijk een quiz samen over ieder onderwerp dat je zelf bedenkt.

In drie stappen laten we zien hoe je je kennis kunt testen met StudiGPT:

  • Bepaal de categorie, het aantal vragen en de moeilijkheid
  • Maak de quiz
  • Bedenk eigen onderwerpen die je wilt toetsen

Ook handig om te weten: Vragen, creëren of zoeken: voor elke klus een virtuele assistent

Stap 1: Criteria bepalen

StudiGPT is een platform dat gemaakt is met GPT (Generative Pre-trained Transformer) een taalmodel van OpenAI. Op www.studigpt.com kom je bij een naar eigen zeggen revolutionaire app om dingen te leren en om jezelf te testen. Eigenlijk gaat het om een slimme generator van quizzen. Je selecteert een onderwerp zoals Science & Nature, Maths, Sports en ga maar door … Vervolgens selecteer je het aantal vragen dat je voorgeschoteld zult krijgen: 5, 10, 15 of 25. Daarna bepaal je de moeilijkheidsgraad. Je hebt de keuze tussen Easy, Medium en Hard. En dan klik je op de knop Start Quiz.

Over welk onderwerp wil je je kennis testen?

Stap 2: Quiz afnemen

De interface van de quiz is heel simpel. Hij bestaat telkens uit meerkeuzevragen met vier alternatieven. Er zijn dus nooit open vragen. Aan de rechterkant verschijnt een plaatje dat je op het goede spoor kan brengen. Vind je dat die tips het net iets te gemakkelijk maken, dan schakel je de optie Show images uit. Wanneer de vragenronde is afgewerkt krijg je een link om naar vrienden te sturen. Zo kun je zien wat zij ervan bakken. Je lees je score en ten slotte krijg je het aantal onjuiste antwoorden. Wanneer je op de knop Check Answers klikt, ontvang je de lijst van de vragen met daarbij de juiste antwoorden. Bovendien legt de StudiGPT telkens uit waarom dit de juiste antwoorden zijn. Na elke reeks verschijnt er ook nog een door AI gegeneerde afbeelding of filmpje.

Bij onze foute antwoorden lezen we ook een verklaring.

Wat weet jij over 2024?

Maak er een gezellig avondje van met deze pubquizvragen

Stap 3: Geen onderwerp is te gek

Erg knap aan StudiGPT is dat je zelf onderwerpen kunt aanbrengen die niet in de lijst staan. Op die manier kun je een quiz laten samenstellen over een gespecialiseerd onderwerp waarvan je je kennis wilt testen. Je typt een wetenschappelijk onderwerp, een historische figuur of wat dan ook. We probeerden het met verschillende onderwerpen als ‘De slag bij Groeninge in 1302’ en ‘De warmtepomp met als koelmiddel propaan’. Telkens kregen we interessante en relevante vragen. Natuurlijk moet je op je hoede zijn met alle AI-gegenereerde antwoorden, maar in dit geval waren we iedere keer onder de indruk.

Je kunt een quiz over ieder denkbaar onderwerp laten samenstellen.

▼ Volgende artikel
Deze accu-innovaties maken elektrisch rijden veel goedkoper
© David Schunack
Mobiliteit

Deze accu-innovaties maken elektrisch rijden veel goedkoper

Elektrische auto's en plug-in hybrids blijven erg in trek, van Nederland tot in China. Met name accutechnologie ontwikkelt daarom in hoog tempo, om de actieradius te verhogen en de kosten te verlagen. Deze accu-innovaties komen er binnenkort aan en maken elektrisch rijden veel goedkoper!

Dit artikel in het kort:

  • Waarom het verbeteren van accutechnologie belangrijk is voor Nederland
  • Hoe een solid-state batterijpakket werkt
  • Wanneer de eerste EV's met solid-state batterijpakketten gelanceerd worden
  • Welke grote automerken er aan solid-state accu's werken
  • Hoe je elektrisch kunt rijden met behulp van zoutwater
  • Waarom de nieuwe accutechnologie ook van pas komt in jouw huishouden

De gemiddelde actieradius van een elektrische auto doet al niet meer onder voor die van een standaard benzine- of dieselauto. Plug-in hybrides zijn een goede tussenstap, want zelfs met een lege accu kun je blijven doorrijden met de verbrandingsmotor die als tweede aandrijving werkt.

Toch willen we in Nederland richting een samenleving gaan waarin de meeste auto's volledig elektrisch rijden. Daarom zijn fabrikanten druk bezig om accupakketten steeds efficiënter te maken, zodat elektrisch rijden met de jaren voordeliger wordt.

Elektrisch rijden heeft in 2025 nog steeds verschillende fiscale voordelen. Die zetten we hier op een rij.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

De solid-state batterij is vrijwel zeker de toekomst

De grootste innovatie in de komende jaren wordt de solid-state batterij. Dit type batterij gebruikt vaste elektrolyten in plaats van vloeibare of gelachtige elektrolyten. Dit laatste is nu de standaard bij lithium-ion batterijen, die de meeste EV's hebben. De solid-state batterijoplossing kan niet alleen meer elektriciteit opslaan, het verlaagt ook het risico op lekkages en brandgevaar. Dat laatste is nog altijd een probleem bij lithium-ion accu's; om die reden heeft de brandweer vaak moeite om elektrische auto's te blussen.

©JeanLuc - stock.adobe.com

Door de hogere energiedichtheid kan deze nieuwe generatie batterijen een veel hogere actieradius realiseren. Elektrische auto's die 1500 kilometer kunnen rijden zonder te laden, zul je de komende jaren veel vaker tegenkomen! En zelfs als ze moeten laden, dan gaat dat veel korter duren. Door de nieuwe chemische samenstelling laden solid-state accu's sneller op. Er worden nu tests uitgevoerd door autofabrikanten waarbij een elektrische auto met het nieuwe accupakket binnen vijf minuten al 400 kilometer heeft opgeladen!

🔌Lees meer over op welke manieren je een elektrische auto kunt opladen in Nederland.

Misschien wel de belangrijkste reden om voor solid-state accu te kiezen is dat er geen lithium in zit, dat een moeilijk te verkrijgen metaal is en accu's veel duurder maakt. Vandaar dat je gegarandeerd de komende jaren veel meer EV's met een solid-state accu zult zien. Van de VS tot Europa en China, alle grote autofabrikanten kijken naar deze nieuwe technologie.

In China zijn de eerste modellen al vanaf 2025 leverbaar. De IM L6 verschijnt daar volgend jaar met de superieure accu. Ook Mercedes-Benz verwacht de komende jaren de eerste productiemodellen te leveren. Toyota werkt ondertussen samen met het Japanse energiebedrijf Idemitsu aan hun eigen solid-state accutechnologie. Zij verwachten eveneens in 2025 al met het eerste model met deze accu te komen.

Volkswagen ontwikkelt hun verbeterde accu met het Amerikaanse techbedrijf QuantumScape, dat al jaren solid-state batterijen test. Als laatste slaan Ford en BMW de handen ineen voor de ontwikkeling van hun superieure accu's. Dat doen ze samen met Solid Power; een bedrijf dat eerst voor het Amerikaanse leger batterijtechnologie ontwikkelde en nu uitbreidt naar de mobiliteitstak.

De solid-state batterijtechnologie gaat de komende jaren elektrisch rijden veel goedkoper en praktischer maken, maar er is nog een technologie in de maak die EV-fabrikanten veel geld kan besparen.

©Artinun - stock.adobe.com

Natrium-ion accu: rijden op zout water

China heeft de eerste productieauto's aangekondigd met een natrium-ion batterij, en ook Stellantis (het moederbedrijf van onder andere Fiat, Opel en Peugeot) ontwikkelt accupakketten met deze technologie.

Een natrium-ion batterij is, zoals de naam al doet vermoeden, een accu die zout water gebruikt. Dat is dan ook het grote voordeel van de batterij: zout is goedkoop, in tegenstelling tot lithium. Het tweede voordeel is dat zout veel lichter is dan lithium, zodat elektrische auto's in de toekomst flink gewicht kunnen verliezen. Naast de prijs is het zware gewicht van de huidige EV-accu's nog een groot probleem dat autobouwers proberen op te lossen. Daarvoor wordt bijvoorbeeld ook een zwavel-ion accu uitgetest door Stellantis; een interessante zijstap van de natrium-ion accu, en ook zwavel is lekker goedkoop in de aanschaf.

Naar verwachting komen de eerste EV's met natrium-ion accu's vanaf 2025, net als modellen met een solid-state batterij. Dit betekent dat elektrische auto's de komende jaren een stukje betaalbaarder kunnen worden en dat laden sneller en goedkoper kan. De technologie komt ook van pas in de vorm van bijvoorbeeld thuisaccu's en andere vormen van energieopslag. De elektrische automarkt is dus nog lang niet klaar met innoveren.

China is druk aan het innoveren met accutechnologie voor hun auto's. Lees meer over waarom de Chinese vierwielers zo populair zijn.