Tips voor veiligheid onderweg op een e-bike
Het aantal verkeersslachtoffers met ernstig letsel is in tien jaar tijd met 18 procent gestegen, blijkt uit recent onderzoek van VeiligheidNL. Een derde van de slachtoffers (ruim 20.000 per jaar) is een fietser van 55 jaar of ouder, onder wie veel e-bikers.
Sinds de intrede van de e-bike is het aantrekkelijker geworden om te fietsen en blijf je in de regel ook tot op hoge leeftijd doorpeddelen. De e-bike brengt je overal en geeft een enorm gevoel van vrijheid. De ondersteuning van de motor kun je ook nog eens instellen in diverse gradaties. Wil je je eigen spierkracht nog een beetje aanspreken, dan zet je de ondersteuning een tandje lager, geef je liever de voorkeur aan een flink duwtje in de rug dan druk je op maximale ondersteuning. Genieten zul je altijd!
Ben je op leeftijd en overweeg je de aanschaf van een nieuwe e-bike, dan zijn er een aantal zaken om rekening mee te houden. Een probleem waar fietsers op leeftijd vrijwel altijd mee te maken krijgen is het op -en afstappen. Niet voor niets kiezen veel mannen op leeftijd tegenwoordig bewust voor een e-bike met een damesframe. Een verstandige keuze! Ook de fietsmerken haken hierop in met speciale comfortfietsen met een extreem lage en ruime instap of een e-bike met een andere geometrie waarbij je de voeten vlak op de ondergrond kunt zetten. Maar er zijn nog tal van andere zaken die kunnen bijdragen tot een veiliger gevoel op de e-bike.
Twaalf tips op een rijtje!
1. Heb je moeite met opstappen, kies dan altijd voor een e-bike met een ruime, lage instap. Hierdoor zal je veel minder snel bij het opstappen en afstappen je evenwicht verliezen. Gooi als man de schroom van je af en kies op leeftijd bewust ook voor een e-bike met damesframe.
2. Er zijn ook e-bikes met een kleinere wielomtrek, bijvoorbeeld 24 of zelfs 20 inch. Doordat je dichter bij de grond zit, kun niet alleen makkelijker op- en afstappen, maar bouw je automatisch veel zekerheid in.
3. Let er bij de aanschaf van een e-bike op dat de zadelpen genoeg instelruimte heeft ten aanzien van het frame. Zodoende kun je later altijd het zadel iets lager zetten om meer veiligheid in te bouwen.
4. Twijfel je direct aan het veilig op- en afstappen, zet het zadel dan zo laag dat je zittend op de fiets de schoenzolen plat op de weg kunt zetten. Dit fietst natuurlijk wel minder comfortabel, maar veiligheid is gegarandeerd.
©Halfpoint - stock.adobe.com
5. Kies altijd voor een stuur met een handmatige instelbaarheid. Zo kun je thuis of tijdens een rit de positie van het stuur eenvoudig zelf instellen. Zo vind je altijd de ideale zitpositie en afstand tussen het zadel en het stuur.
6. Let bij de keuze van de e-bike er op, dat de display goed afleesbaar is. Een prettige afleesbaarheid is belangrijker dan een hoop extra functies. Een groter display met duidelijk afleesbare tekens biedt meer zekerheid dan een klein display waarop je moet turen naar ritinformatie.
7. Kies eventueel voor een automatisch schakelsysteem. Zo rijd je altijd in de juiste versnelling en heb je meer controle over de e-bike en meer aandacht voor het verkeer om je heen. Bij het wegrijden schakelt het systeem bijvoorbeeld automatisch over naar een klein verzet en kun je soepel wegrijden.
8. Ergonomische handvatten geven veel steun en zorgen er voor dat je minder snel slapende handen krijgt onder het rijden. Lichamelijke klachten leiden af en maken je minder alert in het verkeer.
9. Hoewel er in Nederland voor e-bikes geen helmplicht bestaat, is het toch verstandig om het dragen van een helm in overweging te nemen. Neurologen luiden niet voor niets de noodklok en signaleren steeds vaker ernstig hersenletsel bij e-bikers.
10. De positie van de motor zorgt voor extra veiligheid. Op zich is er met een e-bike met voorwielmotor niet veel mis, maar door het gewicht in het voorwiel stuurt de fiets wel zwaarder, bovendien kan een voorwielmotor onder bepaalde omstandigheden doorslippen. Een e-bike met middenmotor biedt bij het wegrijden uit stilstand direct ondersteuning, bovendien zorgt het lage zwaartepunt voor meer stabiliteit.
11. Denk aan de montage van een achteruitkijkspiegel. Achteropkomend verkeer in de vorm van een auto, racefietser of andere e-biker, kan voor een schrikreactie zorgen. Met behulp van een spiegel ben je hier op voorbereid en kun je veilig je weg vervolgen.
12. Kies er voor om ook overdag verlichting te voeren. Tegenwoordig zijn er veel e-bikes al standaard uitgerust met dagrijverlichting. Maar ook de normale verlichting vergroot de zichtbaarheid en draagt bij tot extra veiligheid in het verkeer.
Vind je de video leuk? Abonneer je op het YouTube-kanaal van ID.nl.