ID.nl logo
8 slimme tips voor je fietsaccu
Mobiliteit

8 slimme tips voor je fietsaccu

De accu van een e-bike vormt naast de motor het belangrijkste onderdeel aan de fiets. Wil je de capaciteit en de levensduur van de accu optimaal benutten en er jarenlang plezier aan beleven, dan zijn er een aantal zaken om rekening mee te houden. Acht tips.

1. Kies de accu die bij je past

Tijdens het aanschafmoment van een e-bike is het van belang om goed in te schatten wat je met de e-bike gaat doen. Ga je de e-bike alleen voor korte ritten gebruiken of zet je hem ook in voor lange recreatieve tochten? Meer kilometers betekent meer capaciteit!

Je kunt de capaciteit van een accu beter iets hoger inschatten dan te laag. Dus kies liever voor een 400Wh-accu dan voor een 300Wh-accu. Een e-bike nodigt nu eenmaal uit om meer kilometers te maken dan een normale fiets. Houd qua actieradius ook rekening met je eigen lichaamsgewicht en het terrein waarin je gaat fietsen. Ook deze factoren bepalen uiteindelijk de capaciteit van een geschikte accu.

Watch on YouTube

2. Lithium accu? Bijladen kan op ieder moment

De lithium-ion accu van de moderne e-bike mag je op ieder moment bijladen. Ook als de accu slechts halfleeg is, kun je de oplader aansluiten en de accu weer volladen. Maak je een lange fietstocht? Neem de oplader dan mee. Tijdens een koffiepauze of lunch is er altijd wel een mogelijkheid om de accu van extra energie te voorzien.

3. Gebruik alleen de acculader die bij de accu hoort

Tijdens het opladen van de fietsaccu is het zeer belangrijk, dat je de juiste oplader gebruikt. Zeker als je meerdere e-bikes in de schuur of box hebt staan, ligt verwisseling van de laders op de loer. Door een naamsticker op de oplader te plakken (‘Oplader voor de fiets van Gerard’ bijvoorbeeld), pak je nooit meer de verkeerde acculader. Wel zo veilig!

©Karol Gajewski

Zorg dat je de lader gebruikt die bij je accu is meegeleverd.

4. Bespaar met de juiste versnelling en trapondersteuning

Veel accu-energie kun je besparen met schakelen op het juiste moment. Schakel bij een stoplicht altijd terug naar een kleine versnelling. Niet alleen het wegrijden verloopt veel soepeler, ook vreet het minder energie. Rijd je heuvelop? Ook dan kun je beter naar een kleiner verzet schakelen.

Een hogere trapfrequentie zorgt voor een betere dosering van de accu-energie. Rijden met de trapondersteuning in de turbostand is heel comfortabel, maar een tandje lichter is ook goed te doen en scheelt al snel vele kilometers aan actieradius.

5. Controleer de bandenspanning voor meer actieradius

Moderne fietsbanden hebben een taaie anti-leklaag waardoor je in de praktijk bijna nooit meer een lekke band krijgt. Door deze laag merk je wel minder snel dat de banden een te lage spanning hebben. Een lage bandenspanning zorgt voor meer rolweerstand en dus minder kilometers. Niet alleen de banden slijten daardoor sneller, ook de actieradius van de accu neemt sterk af.

Zorg dus altijd voor banden met de juiste spanning. Afhankelijk van de breedte van de band is dat ergens tussen 3,5 en 4 bar. Controleer de bandenspanning iedere drie weken en gebruik (om het jezelf makkelijk te maken) een pomp met drukmeter.

©Maya Jane

Controleer regelmatig de bandenspanning. Als je banden te zacht zijn, neemt je actieradius af.

6. Maak ook ’s winters af en toe een ritje

De moderne lithiumaccu (die sinds 2012 wordt toegepast bij e-bikes) is minder gevoelig voor kou dan de eerder gebruikte nikkel-metaalhydride-accu. Bij temperaturen tot min 10 graden Celsius kun je de accu gewoon in een onverwarmde schuur of garage bewaren en opladen; dit heeft geen invloed op de levensduur van de accucellen. Qua capaciteit zal de accu tijdelijk wel iets inboeten. Reken daarbij op een afname van zo’n 15 procent.

Om de accu in een goede conditie te houden, is het verstandig om in de winter af en toe een ritje te maken. Er is altijd wel een zonnige winterdag, die uitnodigt om een fietstripje te maken. Daarmee activeer je het proces van laden en ontladen – de accucellen zijn je er dankbaar voor.

Wanneer de e-bike toch een aantal weken niet wordt gebruikt, zorg er dan in ieder geval voor dat de accu ongeveer half opgeladen is. Zo blijft de accu in de beste conditie.

7. Laad nooit ’s nacht op

Met de stijging van het aantal e-bikes in Nederland zien we de accubranden ook toenemen. Branden met grote gevolgen voor huis en haard. Hoewel de kans op een accubrand nog steeds klein is, is het verstandig om het laadproces in ieder geval niet tijdens de nachtelijke uren te laten plaatsvinden. Bij het laden stroomt er veel energie door de accu en ontstaat er, zeker tijdens het laatste gedeelte van het laadproces, veel weerstand, met de kans op oververhitting. Kom je dus thuis van woon-werkverkeer of een toeristische trip, koppel de lader dan direct aan de accu. Voor het slapen gaan is de accu dan weer volledig opgeladen en kun je de lader afkoppelen.

8. Haal de accu er (soms) uit

Tijdens een zomerdag de e-bike urenlang in de brandende zon stallen is vragen om problemen. De temperatuur in de accu kan oplopen tot meer dan 60 graden en dit heeft niet alleen invloed op de kwaliteit van de accucellen, maar ook op de veiligheid. Bepaalde interne delen kunnen met elkaar versmelten en dit kan leiden tot hachelijke situaties met brand tot gevolg.

Ook heftige regenbuien kunnen voor een grote impact zorgen. Accu’s zijn spatwaterdicht: de fabrikant kan nooit een honderd procent waterdichtheid garanderen. Bepaalde afdichtingen kunnen uitdrogen en ook via het oplaadpunt kan vocht de accu binnendringen.

Vocht en elektra zijn ook geen goede vrienden, de gevolgen laten zich raden. Ook bij strenge vorst is het dus verstandig om de accu veilig te stellen. Hoewel het in principe niet aan te raden is om een fietsaccu binnenshuis te bewaren, ontkom je er onder bepaalde omstandigheden niet aan. Berg de accu veilig op of gebruik een speciale veiligheidskoffer met branddekens.

BEKIJK EN VERGELIJK ALLE E-BIKES OP KIESKEURIG.NL

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Stappenplan: je wasmachine verhuizen
© Olga Yastremska, New Africa, Africa Studio
Huis

Stappenplan: je wasmachine verhuizen

Een wasmachine verhuizen doe je niet zomaar. Het apparaat is zwaar en kwetsbaar, en bij verkeerd transport kan er snel iets stukgaan. Met een goede voorbereiding en door het volgen van de juiste stappen voorkom je problemen en staat je wasmachine straks veilig in het nieuwe huis. Een kind kan de ...uhm was doen!

Stappenplan wasmachine verhuizen

Stap 1: Stroom eraf, water laten weglopen Stap 2: Transportbouten terugplaatsen Stap 3: Wasmachine goed verpakken Stap 4: Wasmachine veilig tillen en verplaatsen Stap 5: Wasmachine stabiel vervoeren Stap 6: Wasmachine aansluiten op het nieuwe adres

Ook interessant: 5 tips voor het inrichten van de ideale wasruimte

Stap 1: Stroom eraf, water laten weglopen

Open deur, maar: begin met het uitschakelen van de wasmachine. Trek de stekker uit het stopcontact en draai de kraan dicht. Wacht daarna even zodat de druk in de slang afneemt. Koppel de toevoerslang los en vang eventueel lekwater op in een emmer of teiltje. Haal ook de afvoerslang uit de afvoer en laat het restwater eruit lopen. In sommige machines blijft er nog water achter in de pomp of het filter. Open daarom het klepje aan de voorkant en draai het filter los. Laat het water rustig weglopen in een teiltje. Zorg dat je een dweil bij de hand houdt.

Stap 2: Transportbouten terugplaatsen

Bij de levering van een nieuwe wasmachine worden de transportbouten vaak meegeleverd, bijvoorbeeld in een apart zakje of bevestigd aan de achterkant. Zoek ze op voordat je gaat verhuizen. Deze bouten zorgen ervoor dat de trommel tijdens het vervoer niet kan bewegen. Door ze terug te plaatsen voorkom je schade aan de lagers en vering. Steek de bouten in de aangegeven openingen aan de achterkant en draai ze stevig vast.

©Kabardins photo - stock.adobe.com

Wat als je geen transportbouten meer hebt?

De transportbouten zijn speciaal ontworpen om de trommel stevig op zijn plek te houden. Zonder deze bouten loop je meer risico dat er iets kapot gaat aan het binnenwerk, zeker als de machine schuin komt te staan of hard wordt neergezet. Heb je ze niet meer? Dan kun je de trommel van binnenuit blokkeren met opgerolde handdoeken of een zachte deken. Zo voorkom je dat hij te veel beweegt tijdens transport. Wat je ook kunt doen is tijdig bij de winkel of fabrikant navragen of er ook losse transportbouten te koop zijn.

Stap 3: Wasmachine goed verpakken

Wikkel de wasmachine in dekens of bubbeltjesplastic. Daarmee voorkom je krassen op de behuizing en schade aan muren of deuropeningen tijdens het tillen. Plak snoeren en slangen vast met tape of bind ze op een andere manier aan de achterkant vast, zodat ze niet gaan bungelen of ergens achter blijven haken. Het deurtje hoeft niet op slot, maar zorg dat het niet opengaat tijdens het tillen of rijden. Afplakken met een stukje ducttape is vaak al genoeg.

Stap 4: Wasmachine veilig tillen en verplaatsen

Een wasmachine kan makkelijk 60 tot 80 kilo wegen. Ga je 'm tillen, doe dat dan met z'n tweeën. Gebruik bij voorkeur een steekwagen of meubelroller. Zorg dat je je rug recht houdt, til vanuit je benen en stem goed af met degene die meehelpt. Zet de machine niet scheef op een trap of helling, want dan kan de trommel alsnog verschuiven. Lukt tillen met twee personen niet, dan kun je vaak een steekwagen of transportkar huren bij een bouwmarkt of verhuurbedrijf.

Van boven naar beneden zonder lift

Staat je wasmachine op zolder of woon je in een appartementencomplex zonder lift? Dan is het handig om vooraf wat extra hulpmiddelen te regelen. Een stevige steekwagen met brede wielen helpt al veel. Er bestaan ook elektrische trappenkarren waarmee je de wasmachine makkelijk naar beneden kunt rijden — handig, maar die huur je meestal alleen via een professioneel verhuisbedrijf. Kun je de wasmachine niet via het trappenhuis vervoeren, dan is een verhuislift vanaf het balkon soms een oplossing. Die kun je huren via een bedrijf dat gespecialiseerd is in verhuisliften. Informeer daar tijdig, want soms heb je een vergunning nodig als de lift op de stoep komt te staan.

Stap 5: Wasmachine stabiel vervoeren

Zet de wasmachine rechtop in de bus of aanhanger, bij voorkeur tegen een wand. Leg er geen zware dozen of meubels bovenop. Zet de machine goed vast met spanbanden, zodat hij onderweg niet gaat schuiven of kantelen. Rijd rustig over drempels, neem bochten niet te scherp en rem niet te abrupt.

Stap 6: Wasmachine aansluiten op het nieuwe adres

Op de nieuwe plek pak je de wasmachine voorzichtig uit. Laat de machine een paar uur tot een dag rusten voordat je hem aansluit, vooral als hij gekanteld heeft gelegen. Haal de transportbouten eruit en bewaar ze voor een volgende keer. Sluit de watertoevoer en -afvoer weer aan, controleer op lekkage en steek de stekker in het stopcontact. Start eventueel eerst een spoelprogramma zonder was om te controleren of alles naar behoren werkt.

©Leonid Iastremskyi

▼ Volgende artikel
Review Dreame L40 Ultra AE – Bijna net zo compleet als zijn duurdere broer
© Wesley Akkerman
Huis

Review Dreame L40 Ultra AE – Bijna net zo compleet als zijn duurdere broer

De L40 Ultra AE richt zich op gebruikers die goede prestaties willen, zonder overbodige extra's. Voor een adviesprijs van 699 euro haal je een model met krachtige zuigkracht en slimme dweiltechniek in huis. Niet alles zit erin wat de 'duurdere broer' wel biedt, vooral qua zijborstel en bereik, maar in veel praktijksituaties is dat geen dealbreaker.

Uitstekend
Conclusie

De Dreame L40 Ultra AE is een slimme keuze, vooral voor huishoudens waar de vloer vol staat met meubels. Het grootste verschil met zijn duurdere broer is het ontbreken van de uitschuifbare zijborstel, waardoor hij minder goed in open hoeken en strak langs plinten schoonmaakt. Staan er op die plekken bij jou vooral meubels, dan merk je daar in de praktijk nauwelijks iets van. Je bespaart zo 200 tot 400 euro op een functie die je in jouw situatie toch nauwelijks zou gebruiken.

Plus- en minpunten
  • Meegeleverde borstel voor haren snijden
  • Weinig onderhoud
  • Goede navigatie
  • Uitschuifbare dweilpad
  • 200 tot 400 euro goedkoper dan L40 Ultra
  • Scherp geprijsd
  • Geen extra dweilpads
  • Kan strepen achterlaten
  • Basis vergt toch nog wat onderhoud
  • Stembediening niet in het Nederlands

In vergelijking met de voorganger, de Dreame L40 Ultra, kost de Dreame L40 Ultra AE 400 euro minder bij de introductie. Dat betekent niet dat er heel veel dingen op achteruit gegaan zijn. Sterker nog: sommige aspecten zijn juist verbeterd. Zo is de zuigkracht – wat ons betreft de belangrijkste eigenschap – sterk verbeterd. Daar waar de L40 Ultra 11.000 PA heeft, beschikt de AE-variant over 19.000 PA.  Bovendien wordt ook dit nieuwe model weer geleverd met twee borstels: de optilbare rubberen varianten en de zogenaamde TriCut Brush 3.0. Ook zit er wederom een borsteltje bij waarmee je snel haren verwijdert uit de robot.

Wanneer je de specificaties van beide modellen naast elkaar legt, is het goed kijken om de verschillen te zien. We noteren een iets grotere stofbak bij de AE (395 vs. 300 ml), maar het belangrijkste verschil zit hem echter de zijborstel. De L40 Ultra heeft een variant die naar buiten kan bewegen en daardoor veel beter hoeken en plinten meeneemt. De L40 Ultra AE moet het doen met een normale zijborstel, zonder uitschuifbare arm. Mogelijk missen er daardoor ook nog wat sensoren die hoeken 'zien'. Dit zou het prijsverschil tussen beide modellen kunnen verklaren.

©Wesley Akkerman

Een groot gemis?

Of zo'n uitschuifbare zijborstel echt een groot gemis is, hangt af van je situatie. Heb je veel hoeken in huis, wil je dat de plinten altijd schoon zijn of staat er weinig langs de muren? Dan kunnen we het ons voorstellen dat je het liefst voor de L40 Ultra of zelfs de X50 Ultra gaat (die nog een tweede zijborstel heeft). Maar als je huis vol staat met meubels en de robot toch al niet echt bij de muren of hoeken kan komen, dan zit daar geen meerwaarde in. In dat geval kun je dus gemakkelijk honderden euro's besparen.

In ons huis verschilt het: op sommige plekken staan wat meer meubels, maar op andere plekken rijdt de Dreame L40 Ultra AE soepel langs de muren, hoeken en plinten. Langs de muren gaat het allemaal prima; na het stofzuigen komen we geen viezigheid meer tegen. In de hoeken is dat nu een ander verhaal, omdat de robot gewoonweg die reikwijdte niet heeft. Dat is jammer, maar niet onoverkomelijk. Gezien de prijs en de overige functionaliteit tillen we hier minder zwaar aan. Want de rest gaat gewoon heel goed.

Capabele robotstofzuiger

Dat kan haast ook niet anders, omdat je in de basis nog steeds een zeer goed presterende robotstofzuiger in huis haalt. Als het op dweilen aankomt, regelt de Dreame L40 Ultra AE eigenlijk alles zelf. Het basisstation is voorzien van aparte tanks voor schoon en vuil water en een reservoir voor zeep. De robot bepaalt zelf de ideale mix van water en schoonmaakmiddel en navigeert dankzij de LiDAR-camera feilloos door de kamer. Het systeem houdt rekening met tapijt door de twee roterende dweilpads tijdig op te tillen. Stel je in de app in dat hij tegelijk moet stofzuigen en dweilen, dan tilt hij de pads onderweg op. Kies je ervoor dat hij eerst stofzuigt en daarna dweilt, dan laat hij de pads op de basis staan en blijft je vloerkleed gegarandeerd droog. Verder kun je ook niet-dweilen-zones aanmaken, waardoor de dweilpads dus nooit in aanraking hoeven te komen met het kleed. De L40 Ultra AE heeft gelukkig tapijtdetectie, waardoor je niet hoeft te gissen waar het kleed zich bevindt op de digitale kaart.

De kracht van de dweilprestaties zit hem in de details. Zo kan één van de twee roterende dweilpads naar buiten bewegen en strak langs plinten poetsen. Ondanks deze slimme functies is het resultaat niet altijd vlekkeloos. Een bekend nadeel zijn de dweilstrepen die soms zichtbaar blijven op de vloer. Ook vraagt het geautomatiseerde basisstation om regelmatig onderhoud om fris te blijven en moet je er rekening mee houden dat er geen reserveset dweilpads in de doos zit. Dit zijn kritiekpunten waar de voorgangers van dit model ook 'last' van hebben.

©Wesley Akkerman

Dreame L40 Ultra AE kopen?

De Dreame L40 Ultra AE is een slimme keuze, vooral voor huishoudens waar de vloer vol staat met meubels. Het grootste verschil met zijn duurdere broer is het ontbreken van de uitschuifbare zijborstel, waardoor hij minder goed in open hoeken en strak langs plinten schoonmaakt. Staan er op die plekken bij jou vooral meubels, dan merk je daar in de praktijk nauwelijks iets van. Je bespaart zo 200 tot 400 euro op een functie die je in jouw situatie toch nauwelijks zou gebruiken.

Voor de adviesprijs van 699 euro haal je nog steeds een zeer krachtige hulp in huis. De zuigkracht is namelijk verhoogd naar 19.000 PA en samen met de TriCut-borstel zorgt dat ervoor dat er bijna geen stof en haren meer op de grond liggen. Gecombineerd met de nog steeds uitstekende en zelfstandige dweilfunctie, levert de L40 AE derhalve betrouwbare prestaties af. Met dit product brengt Dreame een behoorlijk scherp geprijsde en capabele robotstofzuiger op de markt die waarschijnlijk zal aansluiten bij de behoeften van een grote doelgroep.