ID.nl logo
Onderhoud elektrische fiets: alles wat je moet weten
© PXimport
Mobiliteit

Onderhoud elektrische fiets: alles wat je moet weten

Of je nou een mountainbike, racefiets of elektrische fiets koopt, iedere tweewieler heeft onderhoud nodig. Een e-bike vraagt vanwege alle techniek nog wat extra aandacht. Je kunt een elektrische fiets voor een groot deel zelf onderhouden, al heeft de moderne tweewieler soms ook een kleine of grote beurt van een goede fietsenmaker nodig. Op deze pagina lees je diverse slimme fietsonderhoud-tips.

Dé Kieskeurig.nl E-bike Duurtest - 20 fietsmerken, 20 weken getest

Meer weten!

Zelf je elektrische fiets onderhouden

Eenvoudige onderhoudsklusjes kun je prima zelf doen. Sterker nog, dat is zelfs een vereiste wanneer je de komende jaren zonder belemmeringen van de fiets wilt genieten. Ga voor een lange levensduur dus zuinig met je e-bike om. Maak de elektrische fiets in ieder geval regelmatig grondig schoon. Vuil kan zich op namelijk plaatselijk ophopen, waardoor gevoelige fietsonderdelen sneller slijten. Een simpele fiets-onderhoudset bevat een poetsdoek, fietsreiniger en hulpmiddelen om de ketting schoon te maken. Denk bijvoorbeeld aan een ontvetter, kettingborstel en kettingolie. Verder zijn een emmer water, spons en zeepsop geen overbodige luxe. Gebruik overigens liever geen hogedrukreiniger of tuinslang met een harde straal. Hiermee spuit je namelijk het vet weg dat onderdelen van je e-bike beschermt tegen vuil. Bovendien spuit je het vuil ook nog eens vaak naar moeilijk bereikbare plekken.

E-bike onderhouden: hoe doe je dat?

Een fietsketting schoonmaken is met een speciale ontvetter snel gepiept. Sproei naast de ketting ook de tandwielen, derailleurs en cassette in, waarna je het een paar minuten laat inwerken. Je kunt de ontvetter beter niet voor het remsysteem gebruiken, want dat kan resulteren in piepende remmen. Met een zachte spons en een neutraal schoonmaakmiddel kun je nu de vervuilde onderdelen schoonmaken. Gebruik bij de elektrische fietsonderdelen liever niet te veel water – en zeker niet bij de accu. Na afloop van de schoonmaakbeurt droog je de e-bike zo goed mogelijk af. Je gebruikt hiervoor bijvoorbeeld een oude theedoek. Voorzie de ketting als laatste van een verse olielaag en pomp de banden op.

Kleine reparaties uitvoeren

Voor kleine reparaties is er in bijna iedere wijk wel een fietsmaker aan huis te vinden. Heb je thuis voldoende ruimte en het juiste gereedschap, dan ga je net zo gemakkelijk zelf aan de slag. Je kunt het beste een fiets ophangen voor onderhoud en eenvoudige reparaties, zodat je goed bij de onderste fietsonderdelen kunt komen. Dat verkleint ook nog eens de kans op lichamelijke klachten. Er bestaan ophangsystemen voor aan de wand en het plafond. Houd wel rekening met het maximale draagvermogen, want een e-bike is zwaarder dan een reguliere fiets.

Een aantal herstelwerkzaamheden leent zich prima voor een fietsreparatie aan huis. Denk bijvoorbeeld aan een fietsband plakken. Hoe plak je een band van een elektrische fiets is een veel gestelde vraag. Bij een klein gat hoef je het wiel er gelukkig niet uit te halen. Met een setje bandenlichters, licht schuurpapier, lijm, plakkers, een fietspomp en een emmer water kun je normaliter iedere band plakken. Fiets- en kluswinkels verkopen kant-en-klare bandenplaksets. Na de reparatie pomp je de geplakte band weer op, waarbij je rekening houdt met de aanbevolen bandendruk. Gebruik hiervoor bij voorkeur een fietspomp met een ingebouwde drukmeter. Met de juiste bandenspanning fiets je namelijk lekker licht.

Wat lastiger om te doen is een fietsketting spannen. Dat is bij een normale tweewieler vrij eenvoudig, maar gaat dat bij een e-bike een stuk lastiger. Hiervoor kun je daarom het beste terecht bij een goede fietsenmaker.

Dit artikel gaat verder onder de afbeelding.

©PXimport

Servicebeurt elektrische fiets

Je e-bike heeft veel baat bij een servicebeurt. Fiets je het liefst zo veilig mogelijk, dan is het een geruststellende gedachte wanneer een erkende fietsenmaker je nieuwe e-bike na de eerste kilometers grondig nakijkt. Zo gaat de fietsspecialist indien nodig de ketting spannen, remmen afstellen, bouten vastdraaien en elektrische contactpunten nakijken. De monteur voert bovendien veiligheidshalve ook een controle van de fietsverlichting uit, waarbij de lampjes zo nodig worden vervangen. Logischerwijs is er vanaf de allereerste servicebeurt veel aandacht voor de accu. Elektrische fiets-bezitters ontkomen er niet aan om regelmatig het elektrische systeem na te laten kijken. Voor sommige e-bikes is er met enige regelmaat zelfs een software-update beschikbaar. Tot slot laat je bij een servicebeurt de elektrische fiets schoonmaken met professionele reinigingsmiddelen. Hierbij zorgt de fietsenmaker voor een soepel lopende ketting. Dat scheelt thuis weer onderhoudswerk!

Wat kost een servicebeurt elektrische fiets?

Werp bij een nieuwe e-bike ook even een blik op de aanvullende kosten. Servicebeurt fiets-abonnementen zijn bij nagenoeg iedere dealer inmiddels gemeengoed. Meestal is de eerste servicebeurt bij de aanschaf van een e-bike inbegrepen, terwijl je voor de tweede en derde onderhoudsafspraak een bijdrage betaalt. De prijzen van een basisbeurt verschillen per fietsenwinkel. Het tarief ligt gemiddeld op zo’n 65 euro.

Kleine onderhoudsbeurt elektrische fiets

Voor jaarlijks onderhoud breng je een e-bike naar de plaatselijke fietsenwinkel. Een kleine onderhoudsbeurt kan bijvoorbeeld meteen gebeuren wanneer je je fiets wegbrengt voor een noodzakelijke fietsreparatie: de fietsenmaker kan dan meteen even een aantal essentiële onderdelen nakijken. De ketting spannen, spaakspanning controleren en derailleur afstellen dient tenslotte regelmatig te gebeuren. Gunstig is dat de e-bike na deze werkzaamheden doorgaans heel wat soepeler ‘loopt’. Vanzelfsprekend controleert de fietsenmaker ook de bandenspanning.

Elektrische fiets-onderdelen die de monteur moet vervangen, zijn vaak behoorlijk prijzig. Deze kosten komen boven op het standaardtarief van een kleine onderhoudsbeurt.

Kleine reparaties uitbesteden

Bij het jaarlijkse elektrische fiets-onderhoud komen er wellicht kleine tekortkomingen aan het licht. Zo komt het nog weleens voor dat de monteur de versnelling van de fiets gaat repareren. Bij haperingen van de versnellingen laat je, afhankelijk van het model, de naafversnelling afstellen en reguliere versnelling afstellen. Deze werkzaamheden zorgen ervoor dat de e-bike weer vlekkeloos schakelt en voorkomen het welbekende ‘doortrappen’. De kosten voor een reparatie hangen af van de aanschaf van vervangende onderdelen en het arbeidsloon. Afhankelijk van de fietsenwinkel ligt het arbeidsloon doorgaans ergens tussen de veertig en zeventig euro per uur.

Grote beurt elektrische fiets

Gaat je e-bike al wat langer mee, dan kun je een grote onderhoudsbeurt overwegen. Na jarenlang intensief gebruik is uitgebreid e-bike onderhoud namelijk onvermijdelijk. Mogelijk heeft de elektrische fiets inmiddels een langere remweg. In dat geval kan de monteur veiligheidshalve de remschijven vervangen of remblokken vervangen. Bij schakelproblemen kan de fietsenmaker bovendien de derailleur vervangen. De kosten van een enkele reparatie vallen nog best mee. Zo duurt het vervangen van een band of remblok pakweg een kwartier, dus de fietsenmaker rekent daarvoor weinig arbeidsloon. Bij meer herstelwerkzaamheden ben je al gauw ruim honderd euro kwijt voor een grote onderhoudsbeurt. Fiets-bezitters met trapondersteuning zijn gemiddeld genomen meer kosten voor onderhoud kwijt dan bezitters van een reguliere (race)fiets of mountainbike.

Dit artikel gaat verder onder de afbeelding.

©PXimport

Onderhoud fietsaccu

Iedere elektrische fiets heeft een eigen batterij. Deze accu is aan slijtage onderhevig. Met de juiste zorg gaat de fietsaccu nog jarenlang mee. Gebruik in ieder geval altijd de meegeleverde oplader en pak geen adapter van een ander fietsenmerk. Stel de accu verder niet bloot aan een lage temperatuur van pakweg beneden de tien graden. Verstandig is om de batterij in de winter uit de e-bike te halen, want in de schuur of garage daalt de temperatuur flink. Bewaar de accu liever op kamertemperatuur. Belangrijk is ook om de batterij nooit met een volledig lege acculading op te bergen. Na diepontlading werkt het onderdeel mogelijk niet meer (goed). Koppel de elektrische fiets ten slotte niet dag en nacht aan de lader.

Wanneer accu elektrische fiets vervangen?

Gemiddeld houdt een fietsaccu het tussen de vijf en acht jaar vol, maar korter kan ook. Dat hangt natuurlijk voor een groot deel samen met hoe intensief je hem gebruikt en hoe vaak je hem oplaadt. Een nieuwe accu voor je e-bike is een dure aangelegenheid. Een nieuwe accu kan namelijk al snel vele honderden euro’s kosten. Check daarom eerst of vervanging wel echt noodzakelijk is. Laat de accu eerst volledig leeglopen en laad de batterij vervolgens weer helemaal op. Bij kou breng je het onderdeel eerst op kamertemperatuur. In veel gevallen kun je een fietsaccu resetten. Op de behuizing bevindt zich in dat geval een bescheiden resetknop. Nadat je dit resetknopje een aantal seconden indrukt, gaat er bij veel accu’s een lampje knipperen. Probeer de accu nu volledig op te laden.

Fietsaccu reviseren

Geeft het resetten van de accu geen resultaat? Dan kun je misschien de fiets-accucellen vervangen. Dit noemt men ook wel het reviseren van je huidige fietsaccu. Een gespecialiseerd bedrijf maakt de behuizing eerst schoon en monteert vervolgens verse energiecellen. Dankzij het gebruik van de bestaande behuizing ben je minder geld kwijt vergeleken met de aanschaf van een nieuw exemplaar. Daarnaast is het ook nog eens beter voor het milieu. Bedenk goed dat hergebruik niet in alle gevallen het gewenste resultaat geeft. Ga daarom in zee met een gerenommeerd bedrijf dat dit klusje kan klaren. Neem je liever geen enkel risico? In dat geval ontkom je niet aan de aanschaf van een nieuwe accu.

Lees hier veel meer artikelen over e-bikes

De E-bike Winkelzoeker

Bekijk met behulp van de E-bike Winkelzoeker waar de gewenste e-bike nog op voorraad is en boek direct een proefrit bij jou in de buurt. Zo vis je niet achter het net en wacht je wellicht niet zo lang op je nieuwe elektrische fiets. Kieskeurig.nl toont namelijk de actuele voorraad bij deelnemende fietswinkels door het hele land. Vergelijk en bekijk jouw e-bike in stroomversnelling met behulp van de Winkelzoeker!

©PXimport

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 zuinige vrieskasten voor in de keuken, schuur of garage
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 zuinige vrieskasten voor in de keuken, schuur of garage

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom speurt de redactie een paar keer per week binnen een bepaald thema naar zulke deals. Van plan om deze zomer extra veel eten in te slaan, bijvoorbeeld voor een tuinfeest of barbecue? Dan kan extra vriescapaciteit geen kwaad. Bijvoorbeeld met een (tweede) vrieskast voor in de keuken, schuur of garage. Wij vonden vijf mooie exemplaren.

Wanneer je extra vriescapaciteit nodig hebt, kun je kiezen voor een vrieskast, maar ook voor een vrieskist. Die laatste is een lager model waar je de in te vriezen producten aan de bovenzijde inlaadt. Op zich heel praktisch en ze bieden veel opslagruimte, maar het grootste nadeel van een vrieskist is dat ze minder energiezuinig zijn.

Bij een vrieskast is dat anders: deze hebben misschien wel iets minder opslagcapaciteit dan een vrieskist, maar zijn doorgaans wat zuiniger. Per apparaat vermelden we het jaarlijks verbruik en natuurlijk de capaciteit. En wat de minimum geschikte omgevingstemperatuur is: doorgaans boven de 10 of 15 graden als je hem in een schuur of garage wil gebruiken.

Inventum VR1430W

Deze Inventum vriezer is ideaal voor wie niet al te veel ruimte heeft, maar toch graag een fatsoenlijke voorraad diepvriesproducten in huis wil. Met een inhoud van 161 liter en drie ruime vrieslades kun je verrassend veel kwijt. De vriezer is 143 centimeter hoog en heeft een rustige witte uitstraling, waardoor hij netjes wegvalt in de meeste keukens. No Frost zorgt ervoor dat je nooit meer hoeft te ontdooien, en het geluidsniveau van slechts 39 decibel maakt ‘m heel geschikt voor open ruimtes. De digitale thermostaat is eenvoudig in te stellen, en als de deur per ongeluk open blijft staan, geeft hij netjes een waarschuwingssignaal. Ook handig: bij een stroomstoring blijven je producten nog tot wel 11 uur goed bevroren.

Energieverbruik per jaar: 132 kWh
Inhoud: 161 liter
Minimale werktemperatuur: 15 °C

Siemens GS51NAWCV

Wie veel ruimte nodig heeft en een betrouwbare vriezer zoekt, zit goed met deze Siemens. Met zijn flinke inhoud van 290 liter is er plek genoeg voor grote gezinsvoorraden of maaltijden voor een paar weken vooruit. Deze vriezer is voorzien van No Frost, dus je hoeft nooit meer te krabben of ijs weg te bikken. Dankzij het SuperVriezen worden nieuwe producten razendsnel op temperatuur gebracht, zodat alles vers blijft. De binnenverlichting maakt het makkelijk om je spullen terug te vinden, zelfs onderin. Hij blijft ook opvallend stil, en bij stroomuitval blijven je producten nog ruim 14 uur veilig ingevroren. Handig als je eens pech hebt met de elektriciteit.

Energieverbruik per jaar: 161 kWh
Inhoud: 161 liter
Minimale werktemperatuur: 15 °C
Geschikt voor schuur of garage: JA

Liebherr FNA 6625-20

Dit is een vriezer voor mensen die duurzaamheid belangrijk vinden, maar ook niet willen inleveren op ruimte of gemak. Met een energieverbruik van slechts 99 kWh per jaar en een energieklasse A is deze Liebherr uitzonderlijk zuinig. Hij heeft een inhoud van 260 liter en blijft opvallend stil tijdens gebruik. Dankzij de FrostProtect-technologie werkt hij zelfs in koude ruimtes zoals een garage of schuur, tot temperaturen van -15 graden. De EasyOpen-deur opent licht, zelfs als hij net is gesloten, en de SuperFrost-functie bevriest nieuwe producten snel om smaak en voedingswaarden te behouden. Dit is echt een slimme en degelijke vriezer die jaren meegaat.

Energieverbruik per jaar: 99 kWh
Inhoud: 260 liter
Minimale werktemperatuur: 15 °C
Geschikt voor schuur of garage: JA

Etna VV172NRVS

Deze ETNA is een stijlvolle vriezer met een moderne RVS-look die niet misstaat in een strakke keuken. Hij is 172 centimeter hoog en biedt met vijf lades en twee schappen genoeg ruimte voor een ruime voorraad. Het geluidsniveau ligt laag, rond de 36 decibel, dus je merkt amper dat hij aanstaat. Dankzij de Multi-Flow 360-technologie blijft de temperatuur overal in de vriezer constant, wat zorgt voor goede bewaarcondities. De FastFreeze-functie is ideaal voor als je snel iets wilt invriezen, en het ingebouwde alarm laat je weten als de deur te lang openstaat of als de temperatuur oploopt.

Energieverbruik per jaar: 150 kWh
Inhoud: 240 liter
Minimale werktemperatuur: 10 °C
Geschikt voor schuur of garage: JA

Bosch GSN51AWCV

Deze Bosch vriezer is echt een alleskunner. Hij biedt maar liefst 290 liter vriesruimte en is voorzien van allerlei slimme snufjes. De FreshSense-technologie zorgt ervoor dat de temperatuur binnenin stabiel blijft, wat goed is voor de houdbaarheid van je eten. De VarioZone-indeling geeft je de vrijheid om glazen plateaus eruit te halen en grotere producten kwijt te kunnen. Met de BigBox-lade kun je moeiteloos een hele taart of stapel pizza’s opbergen. De Ice Twister maakt vers ijs in een handomdraai, en de No Frost-technologie voorkomt ijsvorming. Bij openstaande deur krijg je een melding, en ondanks zijn kracht verbruikt hij relatief weinig energie en maakt hij nauwelijks geluid.

Energieverbruik per jaar: 161 kWh
Inhoud: 290 liter
Minimale werktemperatuur: 10 °C
Geschikt voor schuur of garage: JA

▼ Volgende artikel
Zo maak je je elektrische fiets goed schoon
© Kärcher
Mobiliteit

Zo maak je je elektrische fiets goed schoon

Modder op het frame, zand tussen de ketting en natte bladeren in je spatbord: na een paar ritten zit je e-bike vaak flink onder het vuil. Even met een doekje erover is niet genoeg. Sterker nog, dat kan juist schade veroorzaken. Met de juiste aanpak houd je je fiets langer mooi én technisch in topconditie.

E-bike schoonmaken?

In dit artikel lees je waarom je je elektrische fiets regelmatig moet schoonmaken, hoe je dat het beste doet en wat je juist niet moet doen. Ook besteden we aandacht aan onderhoud in de winter, de periode dat je je e-bike nog net een beetje meer liefde moet geven.

Lees ook: Fietsendragers: trekhaak, dak of achterklep? Dit moet je weten

Zand en modder zijn vijanden van je elektrische fiets. En dan bedoelen we niet omdat ze zorgen dat je fiets er vies uitziet, maar vooral omdat vuildeeltjes werken als schuurpapier. Ze vreten zich langzaam in je ketting, tandwielen en lagers. Snel even schoonmaken lijkt dan logisch, maar met een spons of doekje maak je het soms alleen maar erger. Als daar vuil in blijft zitten, kras je ongemerkt over het frame of display.

Geen hogedruk, wel stromend water

Afspoelen met stromend water werkt goed. Dat kan met een tuinslang of – nog beter – met een mobiele reiniger met ingebouwde watertank. Deze reinigers werken met een lage druk van ongeveer 5 tot 10 bar. Dat is voldoende om vuil weg te spoelen, maar zacht genoeg om geen schade te veroorzaken aan lagers, afdichtingen of elektronica. Een hogedrukreiniger is af te raden, zeker op hoge stand: de krachtige straal – vaak 100 bar of meer – kan zorgen dat er water achter pakkingen terechtkomt en kan de coating of kabels beschadigen. Gebruik je toch een hogedrukreiniger, zet hem dan op de laagste stand, houd afstand (te dichtbij en de straal kan schade veroorzaken, zelfs wanneer je hem op de laagste stand hebt gezet) en richt nooit op gevoelige onderdelen zoals de motor, trapas of accu-aansluitingen.

Gebruik altijd koud tot lauwwarm water. Heet water lijkt misschien handig om vet of vuil los te weken, maar het tast juist beschermende vet- of smeerlagen aan. Bovendien kan het door het grote temperatuurverschil schade veroorzaken aan elektrische onderdelen. Als de buitenkant van bijvoorbeeld de accu snel opwarmt terwijl de binnenkant nog koud is, kan er condens ontstaan. Dat vocht blijft opgesloten in de behuizing en vergroot de kans op roest of storingen.

Behandel na het schoonmaken de metalen contactpunten van bijvoorbeeld de accu of verlichting met een vocht- en corrosiewerende spray. Dat voorkomt oxidatie bij regen, dauw of temperatuurschommelingen.


Hoe vaak moet je je e-bike schoonmaken?

Als vuistregel kun je aanhouden: minimaal eens per maand. Rijd je vaak off-road of in de regen, dan is vaker schoonmaken verstandig. Maak je een tocht langs de kust of fiets je door pekel? Dan moet je de fiets meteen daarna afspoelen. Zout versnelt corrosie en vreet zich razendsnel door metalen onderdelen en elektrische contacten heen.

Houd rekening met het type motor

Bij e-bikes met een middenmotor zit er extra gevoelige elektronica rond de trapas. Wees daar extra voorzichtig met borstelen en afspoelen: een zachte borstel en wat afstand houden met water voorkomt schade. Bij een voor- of achterwielmotor liggen de kwetsbare onderdelen vaak wat verder van bewegende delen af, maar voorzichtigheid blijft ook daar belangrijk.

©Kärcher

Display en accu verwijderen

Haal voor het schoonmaken de accu uit de houder en, als dat mogelijk is, het display van het stuur. Bedek de contacten tijdelijk met een stukje plastic of een beschermdopje, zodat daar geen vocht bij kan komen. Zo voorkom je kortsluiting of corrosie bij het terugplaatsen. Het display zelf maak je schoon met een droge of licht vochtige microvezeldoek – zonder schoonmaakmiddel.

Gebruik een mild schoonmaakmiddel

Een biologisch afbreekbaar fietsreinigingsmiddel is veilig voor lak, kunststof en rubbers. Vermijd agressieve schoonmaakmiddelen zoals benzine, terpentine of allesreiniger. Die kunnen afdichtingen uitdrogen of lak aantasten. Afwasmiddel lijkt onschuldig, maar breekt vetlagen af die je ketting en tandwielen juist moeten beschermen.

Let ook op de omstandigheden: maak je fiets niet schoon in de volle zon. Door de warmte verdampt het schoonmaakmiddel te snel, waardoor vlekken en strepen ontstaan.

Geef extra aandacht aan de ketting

De ketting is een van de kwetsbaarste onderdelen van je e-bike. Die kun je schoonmaken met een zachte borstel en een kettingreiniger. Er bestaan ook speciale apparaatjes waarmee je de ketting automatisch laat draaien door een bakje met reinigingsvloeistof. Na het reinigen droog je de ketting goed af en breng je nieuwe olie aan, afgestemd op droge of natte omstandigheden. Zo blijft de aandrijving soepel lopen en voorkom je slijtage.

©MD | ID.nl

Vergeet de ventielen niet

Tijdens het schoonmaken kun je met je doek of borstel per ongeluk de ventielen van je binnenbanden losmaken. Controleer na afloop even of ze nog goed vastzitten. Zo voorkom je dat je later met langzaam leeglopende banden komt te staan.

Goed drogen en nakijken

Na het schoonmaken droog je je e-bike af met een schone microvezeldoek. Besteed extra aandacht aan de accuhouder, contactpunten en lastig bereikbare plekken rond de motor. Als alles droog is, plaats je de accu terug en controleer je of de ondersteuning normaal werkt. Check ook de remmen en verlichting. Even rijden na het schoonmaken helpt je om te voelen of alles nog goed schakelt, remt en ondersteunt zoals je gewend bent. Berg je e-bike na het schoonmaken altijd droog op en bewaar de accu, als je die loshaalt, bij voorkeur op kamertemperatuur.

Onderhoud in de winter

Tijdens de wintermaanden vraagt je e-bike om extra zorg. Strooizout is berucht om zijn bijtende werking en tast in korte tijd metaal en elektrische verbindingen aan. Spoel je fiets daarom na elke rit meteen af, ook als je niet zichtbaar door plassen of sneeuw bent gereden – zoutdeeltjes hechten zich overal.

Ook het smeren is in deze periode belangrijker dan anders. Gebruik kettingolie die geschikt is voor natte omstandigheden: die hecht beter bij kou en houdt vocht op afstand. Staat je fiets buiten of in een onverwarmde schuur, dan is het verstandig om gevoelige elektrische aansluitingen extra te beschermen met een speciale spray. Zo voorkom je dat pekelresten en condens schade veroorzaken aan de elektronica.

Tot slot

Je e-bike schoonmaken hoeft geen grote klus te zijn, als je het regelmatig en zorgvuldig doet. Spoel vuil weg met een zachte waterstraal, vermijd agressieve middelen en wees alert op gevoelige onderdelen zoals accu, motor en ketting. Extra aandacht na ritten in de regen, bij modder of in de winter voorkomt veel ellende op lange termijn. Even een paar minuten schoonmaken na het fietsen kan net het verschil maken tussen soepel doortrappen of onverwachte storingen. Kortom: een schone e-bike is niet alleen mooier, maar blijft ook beter presteren.