E-biketips: zo kom je het verst op één acculading
Ben je van plan een flinke rit te maken? Dan wil je natuurlijk wel dat je accu dat redt. Met een lege accu moeten trappen is namelijk geen pretje – daar heb je geen e-bike voor! Dus hoe kom je zo ver mogelijk zonder dat je puffend en zwetend het einde van je rit haalt? Hannes de Jong van fietsaccu-specialist Heskon geeft vijf tips om verder te komen op een volle accu.
De range die je op één acculading kunt halen, hangt af van veel verschillende factoren. De capaciteit van de accu, het gewicht van je fiets en wat je achterop meeneemt, hoeveel heuvels er op de route liggen, maar ook de weersomstandigheden. Bij kou of veel tegenwind kom je veel minder ver. Sommige zaken kun je niet beïnvloeden, andere zaken wel. We geven je vijf praktische tips om meer kilometers op één acculading te halen.
Tip 1: Pomp je banden goed op
Zachte banden hebben meer rolweerstand, en dat tikt op een langere rit flink aan. Controleer vóór zo’n lange rit dus je bandenspanning en pomp je banden op. Niet te hard natuurlijk, want dat gaat ten koste van het comfort en het stuurgedrag. Normaal gesproken hoort de bandendruk tussen de 4,5 en 5,5 bar te zijn. Check daarvoor het boekje dat je bij de fiets hebt gekregen of de maximale druk die op de zijkant van de band staat.
Tip 2: Houd je e-bike netjes
Sowieso is het handig om regelmatig te controleren of je e-bike nog helemaal netjes is. Een soepel draaiende fiets komt verder, maar ook voor je veiligheid is zo’n check belangrijk. Werken de bel en de verlichting nog, is je ketting schoon en gesmeerd, lopen de remmen niet aan en remmen ze goed, zowel voor als achter? Til het wiel even op en geef er een slinger aan. Staat je wiel snel stil, dan moet je de rem even afstellen, want aanlopende remmen zijn funest voor je range!
Tip 3: Fiets niet te snel
Hoe hoger je snelheid, des te harder de motor van je e-bike moet werken – en dat kost energie. Fiets dus op een wat lagere snelheid. Tussen de 17 en 19 km/u kom je veel verder op een acculading dan continu op de topsnelheid van 25 km/u. Ben je niet zo handig in de bochten en vind je het maken van een noodstop eng, dan is het sowieso niet aan te raden om heel hard te fietsen. Jij moet de fiets de baas blijven, en niet andersom.
©PXimport
Tip 4: Gebruik een lagere ondersteuningsstand
Als je tijdens het fietsen meer ondersteuning vraagt, raakt je accu uiteraard sneller leeg. Af en toe een beetje extra ondersteuning om een heuveltje, brug of viaduct op te komen is natuurlijk prima. Maar probeer lange stukken op de normale of eco-stand te doen. Geloof ons, dan kom je veel verder op je volle accu!
Tip 5: Trap zelf zo veel mogelijk mee
Deze tip hangt samen met tip 3 en 4: trap zo veel mogelijk zelf mee. Wat jij doet, hoeft de motor niet te doen, zodat de energie in je accu voor de écht belangrijke stukken kan worden gebruikt. Een e-bike-accu is gemaakt om langdurig energie af te geven op een wat lager niveau. Help je accu daar dus bij! Dat is ook nog eens goed voor je eigen gezondheid. Zo blijf jij langer fit en staat je accu de hele rit klaar om je bij pittige stukken dat extra zetje te geven wat je nodig hebt.