ID.nl logo
Huis

Woensdagmiddagreview: De Surface Pro 4 is de beste laptop/tablet/beide die er is

De Surface Pro heeft altijd een beetje een identiteitscrisis gehad. Is het nou een tablet, een laptop, of een tablet die ook wel eens een laptop is? Of toch liever een laptop die je toevallig ook kunt gebruiken als tablet? We namen de Surface Pro 4 onder de loep om te zien wat het nou eigenlijk is - behalve een héél goed apparaat.

Al aan de specificaties van de Surface is te zien om wat voor apparaat het gaat - of beter gezegd, de keuze in specificaties. De Pro 4 is er namelijk in verschillende configuraties, verschillend van een Intel M tot i7-core, met 4 of 8 GB aan RAM, en van 128 GB tot 1 terabyte aan interne opslagruimte. Hoe beter je de configuratie maakt, hoe duurder het apparaat natuurlijk wordt, maar dat betekent wel dat je voor de duurste configuratie niet minder dan € 2,449,- kwijt bent. Exclusief het toetsenbord.
 

Uiterlijk

De Surface Pro 4 ziet er eerder uit als een laptop dan een tablet, zeker met het TypeCover-toetsenbord erbij. Hij is een stuk minder dik en zwaar dan zijn voorganger, maar dat wil niet zeggen dat het een comfortabel apparaat is. Hij is weliswaar een stuk minder zwaar dan een laptop, maar wel te lomp om als tablet te gebruiken. Dat heeft deels ook met de grootte van het apparaat te maken, dat met 292.10 mm x 201.42 mm (12,3") behoorlijk groot is, maar toch vooral ook met het gewicht van 786 gram.

Dat gewicht is één van de dingen waaraan je merkt dat de Surface Pro 4 méér is dan alleen een tablet, maar er zijn een hoop kleine dingen die het verklappen. Zo heb je de ventilatorrand rondom het apparaat, waar je bij het draaien van zware applicaties de nodige lucht door hoort wegblazen. Het is het feit dat de camera aan de lange kant zit, en dat je het 'Surface'-opstartlogo ook in de breedte te zien krijgt.

©PXimport



Let bovendien ook op de stand van de oplader, die aan de korte kant in het apparaat gaat. Daarbij moeten we ook even melden dat de lader niet generiek is, dus als je die kwijtraakt zit je helaas met de gebakken peren.
 

Kickstand

De kickstand van de Surface is niet nieuw, maar wel verbeterd. Aan de achterkant van het apparaat zit de vertrouwde klep waarmee je de Surface in een hoek van tussen de 22 en 150 graden kunt zetten, en in tegenstelling tot oudere modellen zit je niet meer vast aan hooguit 3 standen. Toch is het apparaat nog steeds niet heel geschikt om op schoot te dragen. De kickstand werkt prima wanneer je aan een tafel werkt, maar op kleine tafeltjes als in de trein of met het apparaat op schoot blijft het toch behelpen, je hebt daar dan echt te weinig ruimte voor.
 

Aansluitingen

Er zitten niet veel aansluitingen op de Surface Pro 4, maar genoeg voor het meeste werk op een hybride apparaat. Er zit één usb 3.0-aansluiting op, één micro-video-uitgang, en goed verstopt onder de kickstand, een micro-sd-aansluiting. Dat is genoeg om af en toe een bestandje te verplaatsen, maar niet om echt serieus op te werken.
 

Matige accuduur

De accuduur maakt het apparaat niet erg productief

Nog zo'n punt waardoor mobiel werken niet helemaal ideaal is, is de batterijduur van het apparaat. Die ligt op een schamele 6 tot 6,5 uur voor actief gebruik - net te weinig om een volle dag productief te blijven. Bovendien laadt de accu traag op, én is het niet helemaal duidelijk wanneer de laptop op slaapstand gaat of juist alleen het scherm uitgeschakeld wordt. Daardoor verlies je vaak accuduur wanneer het apparaat per ongeluk aan bleek te staan. Van de andere kant is de oplader wel lekker lang en licht waardoor je die makkelijk kunt gebruiken. Da's in ieder geval iets...
 

Windows Hello: De toekomst van biometrisch inloggen

De Surface Pro 4 heeft 2 camera's: Eén vóór, en één achteren. De achterste camera heeft de meeste megapixels, maar het is de voorcamera die pas écht interessant is. Die maakt namelijk Windows Hello mogelijk, een functie in Windows 10 waarmee je kunt inloggen met je gezicht. Nou hebben we bij PCM al heel vaak gebruik geprobeerd te maken van gezichtsherkenningscamera's in laptops en op webcams, maar dat werkte hooguit de helft van de tijd en was altijd te traag om praktisch te zien.

Hoe anders is dat bij Hello, wat waanzinnig snel én accuraat is. Door één keer je gezicht te scannen hoef je maar achter je apparaat te gaan zitten en je bent ingelogd. De camera registreert je gezicht ook in verschillende kijkhoeken, en laat zich zelfs niet in de luren leggen door foto's van je gezicht. Dit is hoe veilig inloggen moet zijn: Veilig, snel én betrouwbaar.

©PXimport


 

Typen met de TypeCover

Omdat de Surface het midden probeert te houden tussen een laptop en een tablet, is het toetsenbord los te halen van de tablet. Het is dan weer wel vreemd dat het TypeCover-toetsenbord optioneel is - voor een stevige prijs van € 149,- nota bene. Als je de TypeCover er alsnog bij koopt, krijg je dan weer wel een heel goed toetsenbord. De toetsen voelen stevig aan en drukken diep genoeg in voor feedback, maar zijn tegelijkertijd weer niet té diep. Ook liggen de toetsen aan stuk verder van elkaar af - een verbetering ten opzichte van het vorige model, waarbij de toetsen op elkaar gedrukt waren.

Het toetsenbord is vrij generiek, en heeft geen toetsen die specifiek voor deze tablet bedoeld zijn - functies die je wel terugziet in toetsenborden voor iOS. Van de andere kant leent dat mobiele besturingssysteem zich ook meer voor speciale sneltoetsen. Bovendien heeft het toetsenbord wel een paar F-knoppen met secundaire functies om het geluid te bedienen of de helderheid van het scherm aan te passen.

Aan de onderkant zit een touchpad, dat een stuk breder is geworden dan in eerdere varianten van het apparaat.

Je klemt het toetsenbord nog steeds vast met de magnetische clip aan de onderzijde van de tablet. Het toetsenbord is dan in twee standen te zetten: Liggend, en schuin naar boven gericht. Bij dat laatste maakt het toetsenbord wel wat meer geluid als je aan het typen bent.

©PXimport


 

Aantekeningen maken met de stylus

Het andere accessoire dat wordt meegeleverd met de Surface is de inmiddels beroemde stylus, die dit keer gratis wordt meegeleverd. Er is een rits aan verbeteringen in de pen doorgevoerd, zoals een vervierdubbeling van het aantal drukpunten en een ergonomischere vorm, maar voor ons is de belangrijkste verandering dat de pen nu magnetisch aan de Surface kan worden bevestigd.

Eén van de zijkanten van de pen is nu vlak, waardoor je de stylus aan één van de zijkanten van de Surface kan klemmen. Dat is een hele verbetering ten opzichte van de oudere modellen, waar je de pen nog op een heel rare manier half in het toetsenbord moest klemmen, al is ook deze magnetische klem geen foolproof bevestiging. Als je een hele dag met je Surface rondloopt of als je het apparaat veel in en uit je tas haalt, dan is de kans groter dat de pen ergens in het proces los komt - al gebeurde dat wel verrassend weinig naar onze mening.
 

Screenshots maken

De pen heeft ook weer een paar handige trucjes die kunnen zorgen dat je productiever gaat werken. Zo kun je klikken op het uiteinde - net als bij een echte balpen - om een screenshot te maken, om dat vervolgens met de stylus zelf uit te snijden. Je kunt afbeeldingen ook meteen opslaan in OneNote, dat standaard op de Surface zit, maar helaas is dat programma niet default te veranderen naar bijvoorbeeld Evernote (of zelfs Paint).
 

De stylus werkt erg goed - mits je 'em niet kwijtraakt...

De stylus is niet nieuw in de Surface Pro-reeks, maar is door zijn vernieuwde nauwkeurigheid wel echt een verbetering. Het maakt de Pro 4 tot het perfecte apparaat om aantekeningen mee te maken of even snel wat op te schrijven, of om afbeeldingen te bewerken. Als je veel visueel bezig bent is dat een goede toevoeging.
 

 

Productiviteit met Windows 10

De Pro 4 is de eerste Surface die volledig draait op Windows 10, en dat is een verademing boven de identiteitscrisis van Windows RT en de moeilijke hybride vorm van Windows 8.1. Met Windows 10 weet Microsoft het onderscheid tussen tablet en desktop steeds beter te maken, al werkt dat zeker nog niet perfect.

Windows 10 zou automatisch onderscheid moeten maken wanneer je een apparaat als laptop of juist als tablet gebruikt, maar dat gebeurt niet bij de Pro 4. Het apparaat verandert niet van configuratie als je het toetsenbord loskoppelt of er juist op zet, waardoor je eerst naar het Actiecentrum moet gaan om de Tablet-modus handmatig in te schakelen.
 

Windows 10 heeft nog een aantal mankementen die op de Pro 4 vervelend uitpakken

Daar komt gelijk het tweede probleem bij kijken, want bij de tablet-modus van Windows 10 bestaat de taakbalk nog uit kleine icoontjes die zich lastig laten bedienen met de hand - al ligt het er misschien ook aan dat onze vingers gewoon te dik zijn...

Dat zijn echter kleine probleempjes. Windows 10 is een perfect besturingssysteem voor apparaten als de Surface, die met zijn aanraakscherm makkelijk te bedienen is via de tablet-modus. Bovendien heb je nog steeds de keus om met de mousepad te werken, dus over het algemeen heb je met Windows 10 een gebalanceerd besturingssysteem.

Wat een groter probleem is, is dat het besturingssysteem soms helemaal niet meer aan gaat. Je kunt dan op de aan-knop drukken tot je een ons weegt, maar het enige dat nog helpt om de Surface uit de slaapstand te krijgen is een reset van het hele OS. En dat gebeurde vaker dan we zouden willen... Het is maar de vraag of dat echt een probleem van de Surface is, of dat Windows 10 nog niet helemaal af is. We gokken op het laatste.
 

 

Conclusie

De grote vraag is of de Surface Pro 4 écht een vervanger van je laptop kan worden, zoals Microsoft claimt. Daar zijn we het deels mee eens, want het apparaat is razendsnel en is met de bijgeleverde stylus een echt productiviteitsmonster. Van de andere kant zitten er wel erg weinig aansluitingen op het apparaat, en is de prijs in bijna alle gevallen hoger dan die van een normale laptop. Bovendien is het vreemd dat het toetsenbord er niet standaard bij wordt meegeleverd. Je krijgt er dan weer wel de stylus gratis bij, dus er is in ieder geval dat. En de Surface Pro 4 is verder gewoon een topmachine. Weliswaar een dure.

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!