ID.nl logo
Swissvoice S510-M en S510-C - Geen toeters, wel bellen
Huis

Swissvoice S510-M en S510-C - Geen toeters, wel bellen

Smartphones zijn vooral gericht op jongeren, en dat is niet altijd ideaal voor de wat oudere generaties. Kleine aanraakknoppen, lastig te doorgronden menu's en weinig toegankelijkheidsopties zorgen ervoor dat het gebruik van een smartphone niet voor iedereen is weggelegd. Met de Swissvoice S510-M en S510-C is dat probleem verleden tijd. De twee telefoons zijn uitgebreid getest door het Review.nl Testpanel. Hun ervaringen lees je in dit artikel.

Partnerbijdrage - In samenwerking met Swiss Voice

Softwareschil

De Swissvoice-telefoons zijn eigenlijk gewone Android-smartphones, waarbij je bij de installatie kunt kiezen voor een speciale softwareschil die over het besturingssysteem heen wordt gelegd. Die schil maakt het gebruik van de telefoon een stuk minder ingewikkeld voor mensen voor wie een gewone smartphone ongrijpbare magie is.

Noodknop

Een van de meest in het oog springende functies van de Swissvoice-telefoons is de fysieke noodknop achterop de telefoon. Bij het installeren kun je een aantal noodnummers instellen, die automatisch worden gebeld of ge-sms't als er op de knop wordt gedrukt. Mocht er onverhoopt iets naars gebeuren, dan kun je dus snel familieleden op de hoogte brengen, zonder dat je daarvoor veel handelingen moet verrichten. In de praktijk werkt dat al goed, maar het is vooral het idee dat voor veel leden van het testpanel de doorslag gaf: een extra gevoel van veiligheid, zelfs als je de functie niet hoeft te gebruiken.

Beltoon en bellen

Een andere functie die het testpanel wel kon waarderen is de extra luide beltoon. Vooral voor mensen met een wat verminderd gehoor is een normale smartphone vaak geen goede optie, omdat het geluidsniveau begrensd is. De Swissvoice-telefoons kunnen extra hard, zodat ook slechthorenden de beltoon gewoon kunnen horen.

Ook zelf iemand bellen is een stuk eenvoudiger met de S510-serie. Zo is er de mogelijkheid om drie contacten op het thuisscherm te zetten, met een handige foto als herinnering. Op die manier heb je je meestgebruikte contacten altijd meteen bij de hand. Ook een videogesprek is makkelijk te starten via de knoppen op het thuisscherm.

©Swiss Voice

WhatsApp

WhatsApp is in Nederland veruit de meest gebruikte communicatie-app, maar het gebruik ervan kan wat lastig zijn. Daar is bij de Swissvoice S510-telefoons beter over nagedacht. De app is al voorgeïnstalleerd op de telefoons, zodat je meteen aan de slag kunt. WhatsApp staat standaard op het beginscherm, dus je hoeft er ook niet naar te zoeken. Voor gebruikers met een verminderd gezichtsvermogen kunnen berichten worden gedicteerd, al hadden sommige testers liever ook de mogelijkheid gehad om het toetsenbord nog eens extra te vergroten om makkelijker te kunnen typen. Het WhatsApp-menu is ook vereenvoudigd, met handige sneltoetsen voor het typen van een bericht of het starten van een spraakoproep.

Accu en opladen

Beide telefoons hebben een grote accu ingebouwd, waar je tot wel 12 uur achtereen mee kunt bellen. Laat je de telefoon gewoon op z'n plek liggen, dan kun je zelfs wel twee weken door op een enkele acculading. Je hoeft er dus niet elke dag aan te denken hem in de oplader te stoppen.

Over die oplader is zelf ook nagedacht. De kabel heeft namelijk een usb-c-uitgang die magnetisch is, waardoor je hem zelfs met één hand in de telefoon kunt 'klikken', zonder dat je hoeft te priegelen. Dat is een stuk makkelijker, en bovendien is het ook nog eens extra veilig.

Formaat en gebruik

De Swissvoice-telefoons zijn niet de allerkleinste smartphones, en sommige testers vonden het een beetje een log apparaat. Daar komt bij dat er weinig hoesjes te vinden zijn voor dit specifieke model smartphones, en dat de lay-out van het thuisscherm niet aan te passen is.

Bovendien zijn de toestellen niet uitgerust met de nieuwste technieken en software. Zo draaien ze op een oudere versie van Android, starten ze niet al te snel op, en hebben meerdere leden van het testpanel te maken gekregen met vastlopers. Verwacht dus geen wonderen van de prestaties van de telefoons, maar voor simpele taken als bellen en whatsappen zijn ze wel degelijk geschikt.

Conclusie

Niet iedereen hoeft de hele dag op zijn telefoon te zitten. Smartphones kunnen behoorlijk ingewikkeld zijn, vooral voor ouderen. De Swissvoice S510-C en S510-M zijn de oplossing voor dat probleem. Beide telefoons zijn uitgerust met handige functies als een extra luide beltoon en een noodknop voor als er onverhoopt iets gebeurt. De speciale softwareschil zorgt ervoor dat de telefoon een stuk makkelijker te bedienen is, en ook WhatsApp is vereenvoudigd. (Video-)bellen gaat met een enkele druk op de knop.

De Swissvoice-telefoons zijn ideaal voor mensen voor wie een gewone smartphone te ingewikkeld of te onhandig is. Het zijn niet de snelste telefoons, en er zouden wat meer personalisatiemogelijkheden op mogen zitten, maar voor gebruikers die alleen de basis nodig hebben, en die de mogelijkheid willen hebben een noodknop in te drukken als er iets gebeurt, zijn de Swissvoice S510-M en S510-C zeker het overwegen waard.

▼ Volgende artikel
Help, de Mail-app op mijn iPhone haalt geen mails meer binnen! En nu?
© Michael J Berlin - stock.adobe.com
Huis

Help, de Mail-app op mijn iPhone haalt geen mails meer binnen! En nu?

Je opent de Mail-app op je iPhone, maar er komen geen nieuwe berichten binnen. Heel vervelend, zeker als je belangrijke mails verwacht. In dit artikel laten we zien wat je kunt doen om dat op te lossen.

Dit kun je doen: Handmatig verversen | iPhone herstarten | Vliegtuigmodus checken | Mail-app opnieuw installeren | Verversen op de achtergrond inschakelen | Meldingen controleren | Netwerkinstellingen resetten | Mobiele data voor Mail inschakelen | Databesparingsmodus uitschakelen
Hóe je dit allemaal precies doet, lees je in het artikel.

Handmatig verversen

Voordat we wat meer gevorderde instellingen en mogelijkheden gaan nalopen, bekijken we eerst een aantal simpele oplossingen die het euvel kunnen verhelpen. Zo kun je de Mail-app openen en kijken of een handmatige refresh helpt. Dat werkt heel simpel: na het openen houd je je duim of vinger op het scherm en trek je het naar beneden totdat je een cirkeltje ziet staan. Zodra het cirkeltje begint te draaien, kun je loslaten. De app maakt dan verbinding met de servers om nieuwe berichten op te halen. Onder in beeld staat ook altijd wanneer de update voor het laatst plaatsvond; daarmee kun je zien of het verversen gelukt is.

iPhone herstarten

Daarnaast kun je de iPhone opnieuw opstarten. Dat verhelpt in de meeste gevallen de problemen. Ontgrendel hiervoor je iPhone en trek het snelmenu vanaf rechtsboven naar beneden (of, als je nog een iPhone met TouchID hebt, van beneden naar boven). Tik nu op het aan/uit-symbool, eveneens rechts bovenin. Zet de schakelaar om naar Uit en zet het toestel daarna aan.

Vliegtuigmodus checken

Helpt dat niet, dan staat de vliegtuigmodus misschien aan. Als dat het geval is, dan worden alle verbindingen met internet- en mobiele netwerken geblokkeerd. Haal opnieuw het snelmenu tevoorschijn en check of het vliegtuigicoontje een kleurtje heeft. Is dat het geval, dan moet je erop tikken om hem uit te schakelen.

Mail-app opnieuw installeren

Verder kun je proberen om de app te verwijderen en opnieuw te installeren. Houd daarvoor je duim of vinger op het appicoon van Mail, zodat het contextuele menu tevoorschijn komt. Selecteer nu Verwijder app (in het rood). Open daarna de App Store om de applicatie te downloaden. Log in met je account en check of de problemen zich nog voordoen.

Verversen op de achtergrond instellen

Helpt dit ook niet, dan wordt het tijd om iets verder de diepte in te gaan. Ga bijvoorbeeld eens naar Instellingen > Algemeen > Ververs op de achtergrond. Selecteer die optie en kies in de (korte) lijst voor Wifi en mobiele data.

Meldingen controleren

Nog steeds geen mail? Dan is de volgende stap het controleren van enkele instellingen. Misschien komen mails wel binnen, maar mis je een notificatie. Check bij Instellingen > Meldingen of Mail wel notificaties mag versturen. Zet naast Sta meldingen toe de regelaar naar rechts.

Netwerkinstellingen resetten

Het kan ook helpen om je netwerkinstellingen te resetten. Ga hiervoor naar Instellingen > Zet over of stel iPhone opnieuw in > Stel opnieuw in > Herstel netwerkinstellingen. Houd er rekening mee dat je daarna handmatig verbinding moet maken met je wifi-netwerk.

Mobiele data voor Mail inschakelen

Als we nog even bij de netwerkinstellingen blijven, kunnen we ook meteen de instellingen voor mobiele data controleren. Het is mogelijk dat je eerder hebt ingesteld dat de Mail-app geen data mag verbruiken via je mobiele netwerk. Ben je onderweg en krijg je geen mails binnen, dan zou dat de oorzaak kunnen zijn. Om dit te controleren ga je naar Instellingen > Mobiel netwerk. Zoek vervolgens de Mail-app op in de lijst met apps die toegang hebben tot je mobiele dataverbinding. Zorg ervoor dat de schuifregelaar naar rechts staat. Alleen dan kan de Mail-app gebruikmaken van je mobiele data wanneer je niet met wifi bent verbonden. Als de schuif naar links staat, werkt de app alleen als er wifi beschikbaar is.

Databesparingsmodus uitschakelen

Tot slot kan de databesparingsmodus roet in het eten gooien. Deze modus kun je geactiveerd hebben voor zowel wifi als het mobiele netwerk. Ga naar Instellingen > Wifi en tik op het informatie-icoon om de Databesparingsmodus te zien staan. Zorg ervoor dat dit uitgeschakeld is (met de regelaar naar links). Dit kun je ook doen voor je mobiele netwerk, via Instellingen > Mobiel netwerk > Opties mobiele data -> Datamodus. Staat daar de Databesparingsmodus aan, dan worden onder automatische updates en achtergrondtaken gepauzeerd – en worden er dus op de achtergrond geen nieuwe mails binnengehaald.

Nog steeds geen e-mail?

Dan zit er maar één ding op ...

▼ Volgende artikel
Samsung tv-nieuws: antireflectie op meer modellen en intrede The Frame Pro
Huis

Samsung tv-nieuws: antireflectie op meer modellen en intrede The Frame Pro

De periode vóór de lente is traditiegetrouw het moment dat veel tv-fabrikanten hun nieuwste modellen lanceren. Welke vernieuwingen kunnen we in 2025 van Samsung verwachten? Een draadloze One Connect Box, meer modellen met anti-reflectie eigenschappen en een verbeterde The Frame staan op stapel.

Samsung introduceerde vorig jaar de Glare Free antireflectielaag op de S95D. En in 2025 zal niet alleen de S95F ermee uitgerust zijn, maar krijgen ook de 8K QN990F en QN900F en de 4K QN90F die antireflectielaag. Glare Free is een mat scherm dat reflecties erg goed tegenhoudt. Vooral scherp afgetekende reflecties zou dan geen hindernis meer moeten zijn. Daar tegenover staat wel dat je wat contrast verliest, maar dat is onvermijdelijk.

Glare Free zorgt voor verdeelde meningen en niet iedereen houdt van deze aanpak. Wij zijn wel overtuigd dat je in een doorsnee woonkamer waar toch vaak lichtinval is, veel voordeel kunt halen uit Glare Free; zeker wanneer de opstelling niet optimaal is.

De One Connect Box, nu draadloos

Met de One Connect Box heeft Samsung al enkele jaren een handige oplossing in huis om kabels uit het zicht te houden. Alle kabels worden aangesloten op een aparte box en en via één kabel breng je niet alleen stroom, maar ook beeld, geluid en data naar de tv. In 2025 brengt Samsung ook een draadloze versie op de markt. Je kunt die tot 10 meter van de televisie plaatsen. Stroom voor de televisie is dan vanzelfsprekend niet draadloos, maar moet je de televisie zelf op het stopcontact aansluiten. Als je alleen via wifi wil streamen dan is de Wireless One Connect Box niet eens nodig.

De Box is alleen beschikbaar op de 8K QN990F en op de Frame Pro, en is dus niet als losse kast voor andere Samsung-tv’s te koop. De bedrade One Connect Box blijft beschikbaar op The Frame en de S95F.

The Frame Pro

The Frame, een tv die eruitziet als een kunst- of schilderijkader, met ingebouwde Art Store, mat scherm en verwisselbare kaders is volgens Samsung erg succesvol. Dit jaar komt er een nieuwe versie die gebruik maakt van een Neo QLED-achtergrondverlichting; dat is een miniled-achtergrondverlichting die gedimd kan worden in verschillende zones.

Daarmee krijgt de beeldkwaliteit een flinke boost, op vlak van contrast, helderheid en kleurbereik. Ook dit model zal voorzien zijn van een mat scherm.  De Art Store is verder uitgebreid en vind je er inmiddels meer dan 3000 kunstwerken. The Frame Pro is beschikbaar in 65, 75 en 85 inch. De ‘oude’ The Frame blijft beschikbaar in 32-, 43-, 50- en 55 inch-formaten.

Andere line-up

In de (Neo) qled-line-up van Samsung zien we twee wijzigingen. De 2025-QN7XF krijgt voor het eerst een Neo qled-achtergrondverlichting en dat is een aanzienlijke upgrade tegenover de 2024 Q70D. De Q60D van dat jaar is niet echt verdwenen, maar kreeg de wat verwarrende naam Q7FX.

In de oled-line-up valt vooral het verdwijnen van een opvolger voor de S85D op. De S95F blijft het topmodel en is beschikbaar in 55, 65, 77 en 83 inch. Het nieuwe qd-oled-paneel moet ongeveer 30% helderder zijn. We moeten daar wel bij opmerken dat de 83inch-versie geen qd-oled-paneel gebruikt maar een w-oled- paneel. De S9XF is 25% helderder dan in 2024 en beschikbaar in 48, 55, 65, 77 en 83 inch, waarbij alleen nog maar het 65inch-model een qd-oled -paneel gebruikt en de andere modellen een w-oled -paneel.

Grote modellen blijven nadrukkelijk aanwezig in de line-up, in verschillende prijscategorieën. Als instapmodel blijft de 98 inch DU9070 beschikbaar. De QN80F, een midrange-model met minileds en local dimming, zal beschikbaar zijn in 100 inch, en het 4K-topmodel QN90F is verkrijgbaar in 98 inch en 115 inch. De 8K QN990F in 98 inch is voor wie echt maximale beeldkwaliteit wenst.

AI, Smart tv updates en gratis content

Ook Samsung biedt nu voor lange tijd smart tv OS-updates. Met zeven jaar is de update-periode bovendien erg lang. We vinden dat een uitstekende ontwikkeling. Het is natuurlijk afwachten of alle features zullen doorstromen naar oudere modellen. In de gevallen waar nieuwe hardware nodig is, is dat niet mogelijk.

Smart tv betekent weinig als er geen content is. Net als vorig jaar heeft Samsung daarom een pakket content voorzien dat bij een aantal tv’s gratis meegeleverd wordt. Het gaat om diensten zoals DAZN, Xbox Game Pass, Rakuten TV en meer. Meer informatie vind je op Made for NL en Made for BE. (Op het moment van schrijven verwezen deze pagina’s nog naar het 2024 aanbod).

Samsung pakt – net als veel fabrikanten - ook graag uit met AI. De oled- en (Neo) qled-modellen zijn dit jaar voorzien van Vision AI. Onder die noemer vallen veel van de features die Samsung al langer aanbiedt. Zoals AI upscalen, AI Game Mode, Q-Symphony enzovoort. De term groepeert alle beeld- en geluidsfuncties die op basis van content en de kijk- en luisteromgeving ingrijpen op de content. Je kunt ook AI-kunst genereren voor je tv, elke dag krijg je tien credits om een beeld te maken op basis van twee sleutelwoorden. Daarnaast kun je nu ook je tv met gebaren besturen als je en Galaxy Watch hebt.

Kantelbare soundbar

Het belangrijkste nieuws bij de soundbars is de introductie van de HW-QS700F en HW-QS750F ‘Convertible Soundbars’. Je kan ze op een tv-meubel zetten, of 90° kantelen en ze aan de muur hangen. Zo hebben ze ook aan de muur een slank profiel. Een sensor detecteert of de soundbar verticaal hangt of horizontaal staat en wisselt de rol van de omhoog en naar voor gerichte luidsprekers zodat je in beide gevallen optimale audiokwaliteit geniet. De HW-QS700F is een 3.1.2-kanaals model en de HW-QS750F is een 5.1.2-kanaals model. Ze ondersteunen allebei Dolby Atmos en DTS:X.