Land Sliders - Is dit de nieuwe Crossy Road?

Het mooie van een platform als iOS is de vrijheid die het ontwikkelaars geeft om eens iets nieuws te proberen. Je kunt voor een relatief laag bedrag een spel maken en uitbrengen in de App Store, en zo zien wat er werkt en wat niet. Land Sliders laat zie hoe goed zo'n simpele game kan zijn.

Zo krijg je spellen als Fruit Ninja, Jetpack Joyride en Crossy Road, die dankzij de innovatieve elementen gigantische successen zijn geworden. Land Sliders is een spel dat wel in hetzelfde straatje past als de hiervor genoemde games. Het neemt een origineel gegeven, plakt het in een leuke gamewereld en geeft je de mogelijkheid om een grote hoeveelheid nieuwe personages en andere extra's te unlocken. Voila, het recept voor een succesvol spel!

De wereld om je heen laten sliden

En, zoals dat gaat bij de beste spellen, Land Sliders is heel makkelijk uit te leggen. Als je het spel opstart krijg je een kleurrijke spelwereld te zien, alsmede je personage dat in het midden van het scherm staat. Het idee is nu dat je het poppetje beweegt door de wereld om hem heen te sliden. Beweeg hem door het level heen en pak alles op wat je tegenkomt, maar zorg ervoor dat je niet wordt gepakt door een van de vijanden die in het level rondlopen. Een simpel gegeven, maar wel boordevol nuances die van Land Sliders een genot om te spelen maken.

© PXimport

Het sliden is een mechaniekje waar je wel even aan moet wennen.

We geven toe, het is wel even wennen aan de mechaniek waarmee je dit spel bestuurt. Het voelt heel natuurlijk om je poppetje door het level heen te laten bewegen met behulp van het sliden, en het gebeurt ook bijzonder soepel. Maar, net als bij first person shooters op consoles en tablets zijn de controls tegenovergesteld aan wat misschien natuurlijk lijkt. Slide je naar links, dan beweegt de wereld naar rechts. Het is even wennen, maar als dat eenmaal is gelukt zul je weinig moeite hebben om je held door de levels te laten manoeuvreren. Je hebt daarbij ook de optie om voor een andere besturingsmethode te kiezen, waarbij je niet de wereld maar juist je poppetje laat sliden. Eigenlijk werkt die tweede methode veel makkelijker, maar dan doe je de naam van het spel, Land Sliders per slot van rekening, een beetje teniet.

Sparen sparen sparen

Land Sliders is gemaakt door mensen die eerder hebben gewerkt voor game ontwikkelaar Halfbrick. Halfbrick is bekend van spellen als Fruit Ninja, Monster Dash en Jetpack Joyride, en staat bekend om de originele spellen die er ontwikkeld worden. De makers van deze nieuwe game, die zich hebben verzameld onder de naam Pretty Great games, lijken de extra vrijheid die ze nu hebben gekregen wel aangenaam te vinden. Toch zie je de creativiteit van de Halfbrick spellen direct terug in Land Sliders. Wat je ook terugziet in het spel is de invloed van de makers van een andere topgame, Crossy Road. Niet zo heel vreemd, aangezien ook deze mensen indirect betrokken waren bij het maken van dit spel.

© PXimport

Door munten te sparen kun je nieuwe personages unlocken.

Met andere woorden, je kunt in Land Sliders, net als in Crossy Road, op diverse manieren nieuwe personages vrijspelen. Dit doe je door munten te verdienen. Deze behaal je door verder te komen in het spel, maar ook door reclamevideo's van andere games te bekijken. Met de munten kun je meedoen aan een soort van loterij, waar je dan nieuwe personages mee kunt verdienen. Ook is er de mogelijkheid om deze nieuwe personages met echt geld te kopen. Zo weet je in ieder geval wel zeker dat je net dat ene personage krijgt dat je het meeste aanspreekt. Niet met je ogen rollen, dit is een behoorlijke milde, vriendelijke vorm van geldmelkerij, die je in zijn geheel kunt vermijden. Je kunt de game net zo vaak en lang spelen als je maar wilt, en hoeft niet bang te zijn dat je tegen een zogeheten paywall oploopt. De betaalopties zijn louter bedoeld om het spelen van deze game een beetje extra opsmuk te geven.

© PXimport

Het is een genot door de mooie werelden van Land Sliders te bewegen.

De kracht van creativiteit

Genoeg van al die match 3-games? Kun je geen Bubble Pop variant meer zien? En heb je ook genoeg van al die andere klonen van populaire spellen waar de App Store vol mee staat? Dan is het de moeite waard om Land Sliders een kans te geven. Je steunt dan een ontwikkelaar die duidelijk weet hoe je op een creatieve manier een fantastisch spel in elkaar draait. De personages zijn leuk ontworpen, de gevarieerde werelden zien er mooi uit en het spel speelt gewoon heel lekker. Je zult er zeker een tijd zoet mee zijn voordat je er genoeg van krijgt. We hadden wel graag een soort van storymodus in deze game gezien, waar het spel zich ook prima voor leent, maar wie weet wordt dat nog aan een latere update toegevoegd.

8,0

Ons oordeel

Pluspunten