ID.nl logo
Cursus: Bescherm je persoonsgegevens
© PXimport
Huis

Cursus: Bescherm je persoonsgegevens

Vroeger zeiden we: tijd is geld. Tegenwoordig is informatie nog veel meer waard. Grote bedrijven willen alles van u weten en vaak geven wij zonder er over na te denken ons hele leven prijs. Soms doen we dat zelfs zonder dat iemand er om vraagt, via blogs of Twitter. Wat zijn de risico's hiervan? Moeten we eigenlijk wel overal antwoord op geven? En hoe beschermt u zichzelf en uw geliefden tegen ongeoorloofd misbruik van uw privégegevens?

Iets op internet zetten is nooit privé. Het is het elektronische equivalent van schreeuwen in het centrum van een drukke stad, terwijl er om u heen camera's en microfoons hangen en er diverse mensen driftig aantekeningen maken. Hier loeren constant gevaren: wie luisteren er mee en wat voor conclusies trekken ze vandaag? Morgen? Over vijf jaar? Vooral bedrijven hebben ontdekt hoe lucratief het is om te volgen wat u doet en met wie en waarom. Uw online identiteit is een product geworden dat buiten u om verhandeld wordt.

Het lijkt allemaal behoorlijk onschuldig: u registreert u voor een interessant forum of een online winkel en zoals gebruikelijk vraagt de site of u wat gegevens wilt invullen: wat is uw e-mailadres? En uw telefoonnummer? Mobiel? Hoe oud bent u? Wat is uw gezinssamenstelling? Een aantal vragen blijken zelfs verplicht als u van bepaalde diensten gebruik wilt maken. Volgens Lisette Rutgers van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) moeten gebruikers voorzichtig zijn. "Als bedrijven iets van u willen weten, is de belangrijkste vraag: waarom? Wat heeft een internetwinkel eraan om te weten wat uw geboortedatum is, als u een boek aanschaft?" Volgens Rutgers zijn bedrijven op dit moment veel te vaag over waarom ze allerlei data verzamelen en wat ze ermee doen.

©PXimport

In een nieuw Facebook-account zijn alle gegevens standaard openbaar en dus zichtbaar voor de hele wereld.

1. Europa kijkt mee

"Het is een internationaal vraagstuk, waarbij waakhondorganisaties in Europa samenwerken. Zo hebben wij in 2010 gezamenlijk Facebook tot de orde geroepen toen hij plots en zonder waarschuwing de privacyinstellingen van zijn gebruikers veranderde." Het bedrijf maakte daarmee zonder pardon de persoonlijke gegevens van ruim een half miljard gebruikers openbaar, ook als zij dat voorheen expliciet niet wilden.

"Op dit moment zijn wij bezig met een onderzoek naar

Google. Dit bedrijf heeft onlangs zijn beleid gewijzigd op het gebied van privacy. Het is ons nog niet duidelijk wat hier de gevolgen voor de gebruiker zijn, maar wij vinden een dergelijke ingreep in de gebruiksvoorwaarden een reden om ons zorgen te maken en er een onderzoek naar te starten."

2. Google weet alles

In februari veranderde Google zijn privacybeleid radicaal. Het bedrijf biedt, behalve de populaire zoekmachine, diensten aan zoals YouTube, Google Plus en Gmail. Maar ook Blogger.com, Docs en Calendar. Onder het nieuwe beleid vallen al deze diensten onder dezelfde voorwaarden en heeft Google toegang tot een gekoppelde database waarin het bedrijf uw internetgedrag op alle diensten samenvoegt. Google kan dus letterlijk zien waar u was, wat u deed, wat u (waarover) heeft gedeeld, wie u erover mailt en (als u een blog bijhoudt) wat u ervan vond. Dat is wel een heel compleet profiel van uw leven, als u van deze producten gebruikmaakt. Is Google dat vertrouwen waard? De Franse tegenhanger van het CBP, het CNIL, vindt de vorming van zo'n 'superprofiel' voldoende aanleiding tot een onderzoek dat inmiddels in Europees verband wordt uitgevoerd.

©PXimport

Per 1 maart 2012 is het privacybeleid van Google op de schop gegaan.

Het probleem is volgens Rutgers dat bedrijven wel van alles verzamelen, zonder daar een goede reden voor te geven. "Het is natuurlijk belangrijk dat burgers voorzichtig met hun gegevens omspringen, maar de verantwoordelijkheid ligt ook bij de bedrijven. Die zijn bij wet verplicht om uit te leggen waarom ze uw gegevens verzamelen."

U kunt ervan uitgaan dat bedrijven gegevens niet zomaar opslaan: daar willen ze iets mee doen. Albert Heijn gaf onlangs aan het winkelgedrag van mensen met een bonuskaart te willen aanwenden om promotieacties zoals Bonusaanbiedingen af te stemmen op de individuele klant. Nu al kunnen gebruikers hun eigen winkelgedrag bekijken via de app Appie. Het is overigens wettelijk verboden voor bedrijven om verzamelde gegevens zonder toestemming te delen met derden. Een supermarktketen mag dus bijvoorbeeld niet aan een verzekeraar melden of iemand regelmatig ongezond eten koopt, tenzij de klant toestemming geeft.

3. (On)duidelijk

Websites vragen overigens regelmatig op omslachtige wijze toestemming aan gebruikers om juist wel informatie met andere partijen te mogen delen. Dat is het doel van het inmiddels bekende maar oh zo vage zinnetje 'Ik geef u toestemming om aanbiedingen van speciaal geselecteerde partners te ontvangen'. Rutgers: "Dat is ook wettelijk gezien te onduidelijk. Bedrijven moeten precies uitleggen wie die partners zijn en wat ze met bijvoorbeeld uw e-mailadres gaan doen."

©PXimport

Wilt u echt dat iedereen u online kan vinden?

4. Wees selectief

Het zijn overigens niet alleen gewone bedrijven die data verzamelen en wellicht uw privacy schenden. Met de opkomst van weblogs en later sociale netwerken zijn er nu al miljoenen mensen die zonder erbij na te denken hun meest intieme belevenissen met de wereld delen.

Wie een profiel aanmaakt op een sociaal netwerk, krijgt de mogelijkheid om zijn e-mailaccount te laten doorzoeken. Het netwerk verzamelt hiermee de namen van mensen die u kent, om het u makkelijk te maken zo veel mogelijk 'vrienden' in uw netwerk op te nemen. Dit heeft natuurlijk voordelen, want een sociaal netwerk is alleen interessant als u dingen met anderen kunt delen. Wie zijn mail echter ook zakelijk gebruikt, zal tussen de lijst van suggesties ook de namen van bijvoorbeeld collega's en misschien klanten zien verschijnen. Het is maar al te verleidelijk om al deze mensen uit te nodigen, maar dit zorgt er natuurlijk ook voor dat uw privéleven meteen voor al deze personen zichtbaar is. Is het echt verstandig dat deze mensen straks uw vakantiefoto's op Ibiza zien? Of conclusies trekken uit dat berichtje over die hoofdpijn na het feestje van gisteravond? Op netwerksites als Facebook en Hyves heerst een zeer informele sfeer, wat ertoe leidt dat mensen als vanzelf informatie delen die alleen voor echte vrienden bedoeld is.

Door de alomtegenwoordigheid van zoekmachines is het van belang dat u bewust omgaat met uw imago online. Nogmaals: het is lastiger om tijdens een toekomstige sollicitatie die foto van uzelf in kennelijke staat uit te leggen, dan om die foto simpelweg niet openbaar te maken.

Checklist publiceren

De wereld kijkt mee en Google is geduldig. Al die berichtjes die u gedachteloos op internet publiceert, zijn nog jarenlang terug te vinden. Het eerste wat toekomstige werkgevers doen als ze uw sollicitatie ontvangen, is uw naam op Google opzoeken. Houd daarom de volgende punten in het achterhoofd bij uw volgende tweet of statusupdate:

1) Zou ik hetzelfde ook hardop zeggen in een openbare ruimte? Internet is namelijk zeer openbaar, met het nadeel dat wat u 'zegt' altijd is terug te vinden.

2) Wat voor beeld creëer ik van mijzelf als ik dit plaats? Die foto van al die lege wijnflessen die naar de glasbak moeten, is misschien wel grappig voor mensen die weten dat u het wegbrengen vaak uitstelt, maar wat zou iemand denken die u niet kent?

3) Wat voor beeld schets ik van anderen met mijn update? Een grap over een collega die dronken werd op de vrijdagmiddagborrel zou diezelfde collega jaren later kunnen achtervolgen.

4) Plat gezegd, iets plaatsen op internet is als urineren in een zwembad: eenmaal erin komt het er nooit meer uit.

5. Privacyinstellingen

Het is niet voldoende om 'bij de poort' te selecteren wie u als 'vriend' wilt opnemen in uw netwerk. De privacyinstellingen van sociale netwerken staan standaard zo ingesteld dat de hele wereld mee kan kijken met wat u online zet. Gelukkig kunt u deze zelf naar eigen wens aanpassen en uw kring van geautoriseerde bezoekers zo groot of zo klein maken als u wilt. We lopen de instellingen van de populairste sociale netwerken met u door.

Lekkende data

In 2011 hackten criminelen het netwerk van Sony's Playstation. Hierdoor kwamen duizenden creditcardnummers op straat te liggen. Datalekken komen steeds vaker voor, dus is het zaak om daar als gebruiker ook rekening mee te houden. Een aantal tips:

1) Kies een sterk wachtwoord en gebruik nooit hetzelfde wachtwoord voor meerdere sites. Anders zou iemand die één site kraakt, meteen toegang hebben tot alle andere diensten waar u met hetzelfde e-mailadres inlogt.

2) Als u moeite heeft met het onthouden of kiezen van een sterk wachtwoord, maak dan gebruik van een wachtwoordbeheerder. Bijvoorbeeld KeePass.

3) Zorg voor goede antivirussoftware en laat deze regelmatig een volledige scan van het systeem uitvoeren. Hackers werken namelijk met malafide programma's die uw toetsaanslagen registreren, waaronder wachtwoorden.

4) Verander uw wachtwoorden regelmatig.

6. Facebook

In Facebook vindt u de instellingen voor privacy rechtsboven in het scherm, naast uw naam, door op het driehoekje te klikken en vervolgens op Privacyinstellingen. In het daaropvolgende scherm kunt u bepalen wie uw gegevens mogen zien. Standaard is dat Iedereen. Kiest u Vrienden, dan kunnen alleen mensen die u als vriend hebt geaccepteerd uw updates zien. Vrienden van vrienden geeft ook mensen toegang die door uw vrienden zijn geautoriseerd. Let wel op dat u hiermee uw potentiële bereik enorm vergroot. Als u 50 vrienden op Facebook heeft, en al uw vrienden er gemiddeld ook 50 hebben, zijn er alweer 2500 mensen die zien wat u op Facebook plaatst. Wie zijn privéleven strikt van zijn werk gescheiden wil houden, doet er dus goed aan om liever minder dan meer mensen toegang te geven.

Wees hier ook bewust van als u spelletjes speelt op Facebook. Steeds meer van deze games vragen toegang tot uw gegevens voordat u kunt spelen. Hoe leuk sommige van deze games ook zijn, het is natuurlijk de vraag of u het noodzakelijk vindt dat anderen kunnen zien hoeveel tijd u op de virtuele boerderij doorbrengt. Ook zenden dit soort spellen regelmatig automatisch berichten naar vrienden in uw netwerk. Ook dit bepaalt natuurlijk het beeld dat anderen van u krijgen.

©PXimport

Hier vindt u het menu om uw privacyinstellingen in Facebook aan te passen

©PXimport

Vrienden op Facebook zijn mensen die u zelf expliciet toelaat in uw netwerk. Zo kunt u uw privéleven afschermen van de buitenwereld.

7. Twitter

Twitter maakt het u ook mogelijk om uw tweets af te schermen voor anderen. Deze instelling maakt het nog steeds mogelijk om anderen te volgen, maar uw persoonlijke mededelingen zijn enkel zichtbaar voor personen die u persoonlijk autoriseert. U vindt deze instellingen op de website van Twitter onder het icoontje van het hoofdje, waar u Settings kiest. Vervolgens scrolt u naar beneden, tot u Protect my tweets ziet. Door dit aan te vinken, krijgt u wanneer iemand u wil volgen een bericht met de vraag of u dit toestaat. Twitter waarschuwt dat berichten die u plaatste vóór u deze instelling activeert, mogelijk nog wel vindbaar zijn. Maar alle tweets die u erna uitstuurt, zijn enkel leesbaar door goedgekeurde volgers. Bestaande volgers zijn automatisch goedgekeurd, over nieuwe krijgt u een bericht.

©PXimport

Hier vindt u het menu voor de privacyinstellingen in Twitter.

©PXimport

Op Twitter kunt u uw tweets afschermen.

8. Hyves

Bovenaan de pagina klikt u op Profiel en vervolgens Profiel bewerken. Aan de linkerkant ziet u de menuoptie Privacy en kunt u voor ieder onderdeel aangeven wie het mag zien. De gradaties zijn Iedereen, Hyvers (iedereen die op Hyves is ingelogd), Vrienden en Vrienden van vrienden.

9. Google Plus

Rechtsboven in het hoofdscherm ziet u uw profielfoto. Door daarop te klikken, kunt u meteen naar Privacy. Hier vindt u enkele opties die Twitter, Hyves en Facebook niet hebben. De belangrijkste is uw vindbaarheid in de Google-zoekmachine. De drie eerdergenoemde netwerken zijn grotendeels afgeschermd van zoekmachines. Zij doen dit bewust om ervoor te zorgen dat mensen lid moeten worden voor ze het netwerk door kunnen spitten. Google Plus is echter onderdeel van het oppermachtige Google en verweven met de zoekmachine. Wilt u niet gevonden worden met een toevallige Google-zoekopdracht, dan schakelt u deze optie uit.

10. Waar bent u?

Met de opkomst van de mobiele telefoon veranderde de meest gestelde vraag van 'Hoe gaat het?' in 'Waar ben je?'. De opmars van de smartphone beantwoordt die vraag automatisch met de ingebouwde gps-ontvanger. Twitter-applicaties op iPhone en Android bieden de mogelijkheid om elke tweet te vergezellen van locatiedata. Dat zijn de exacte coördinaten van waar u zich op het moment van verzenden bevindt. Ontvangers van de tweet (dat kan dus iedereen zijn) kunnen op Google Maps exact bepalen waar u op dat moment was. De applicatie FourSquare maakt hier ook gebruik van, door u 'in te laten checken' waar u bent en dit te delen met andere FourSquare-gebruikers. Ook kan de applicatie deze 'check-in' automatisch delen met Twitter en Facebook. Handig voor werkgevers die zich afvroegen of die ziekmelding te rijmen valt met een check-in en onmisbaar voor inbrekers die er zeker van willen zijn dat u niet thuis bent. Locaties delen kan leuk zijn, maar vooral hier geldt dat u zich ervan bewust moet zijn wát u met wie deelt.

©PXimport

Zet bij voorkeur alle locatieservices uit.

11. Eigendomsrecht

Al deze voorzorgsmaatregelen zijn dan wel verstandig om te nemen, maar dat wil niet zeggen dat bedrijven vrijuit gaan als burgers zelf op de verleidingen ingaan. Volgens Lisette Rutgers is het belangrijk dat burgers goed weten dat hun persoonsgegevens van hen zijn. "Het recht op privacy is heel sterk en mensen moeten beschermd worden tegen bedrijven die zo veel mogelijk van ons willen weten. Burgers weten ook steeds beter wat hun rechten zijn. Tussen april en december van 2011 kregen wij 5190 signalen binnen van mensen die vervelende ervaringen hadden met bedrijven."

Rutgers raadt mensen aan om vooral goed te lezen wat bedrijven vragen en met welke voorwaarden ze akkoord gaan. "Bedrijven mogen alleen gegevens verzamelen die ze echt nodig hebben om u van dienst te zijn. Geef ze dan ook niet meer."

Rommel-inbox

Veel websites, zoals fora en sociale netwerken, vragen u om een actief mailadres op te geven. In een aantal gevallen is het handig als u daarvoor uw gewone adres opgeeft. Maar waarom heeft een online winkel uw mailadres nodig? Gebruik in zo'n geval een speciaal e-mailadres, dat u alleen hanteert voor dergelijke webformulieren. Er zijn verschillende gratis webmaildiensten te vinden, die overigens ironisch genoeg u ook standaard het hemd van het lijf vragen. Enige creativiteit bij het invullen levert echter een ontraceerbaar adres op waar u alleen naar hoeft te kijken als de site in kwestie u een bevestigingsmail wil sturen voordat uw account actief is.

Een dergelijk 'troepadres' heeft twee grote voordelen: u voorkomt een heleboel ongewenste mail en tegelijk hebt u één plek waar u al uw wachtwoorden en accountnamen kunt achterhalen.

©PXimport

Er zijn diverse webmaildiensten te vinden waar u snel een gratis e-mailadres kunt aanmaken.

De wereld kijkt mee

Volgens CheckFacebook.com zijn er op dit moment wereldwijd 875 miljoen Facebook-accounts. Waarvan 6,6 miljoen in Nederland. Hyves, de Nederlandse concurrent, heeft elf miljoen accounts.

Het aantal Nederlandse Twitter-accounts is niet bekend, maar van de ruim honderd miljoen wereldwijd zijn er naar schatting een miljoen van Nederlandse gebruikers. Google Plus, het jongste netwerk, telt naar schatting zestig miljoen accounts. Het is niet bekend hoeveel daarvan Nederlands zijn. Hoe dan ook laten deze cijfers zien dat een bericht op een van deze netwerken zonder gepaste voorzichtigheid al snel voor miljoenen mensen zichtbaar is.

©PXimport

Hoewel veel mensen een profiel op Google Plus hebben, zijn er maar weinig actieve gebruikers.

▼ Volgende artikel
Van No Frost tot automatische ontdooifunctie: deze functies kan een vriezer allemaal hebben
© qwartm - stock.adobe.com
Huis

Van No Frost tot automatische ontdooifunctie: deze functies kan een vriezer allemaal hebben

Een vriezer zorgt ervoor dat je eten langer goed blijft. Maar sommige modellen doen meer dan alleen invriezen. Dankzij slimme functies zoals supervriezen of automatisch ontdooien bewaar je je eten niet alleen langer, maar ook beter. Welke functies kun je tegenkomen op een vriezer en wat heb je eraan? Je leest het hieronder.

In dit artikel over vriezers lees je: Welke extra functies en eigenschappen je op vriezers kunt tegenkomen: supervriezen, thermostaat, No Frost, automatische ontdooifunctie, dooiwaterafvoer en ijsblokjeslade. Ook lees je waarom zulke functies niet alleen goed zijn voor de werking van je vriezer, maar ook de kwaliteit van je ingevroren eten ten goede komen.

Lees ook: Wat is de ideale temperatuur voor jouw koelkast en vriezer?

Supervriezen: snel (terug) naar de juiste temperatuur

Gooi je een lading verse boodschappen in de vriezer, dan stijgt de temperatuur tijdelijk. Niet ideaal: eerder ingevroren etenswaren kunnen deels ontdooien en nieuwe producten doen er langer over om echt koud te worden. Met de supervriesfunctie voorkom je dat. Deze functie – ook wel snelvriesfunctie of 'fast freeze' genoemd – verlaagt de temperatuur tijdelijk tot -24 graden Celsius of nog kouder. Zo worden alle producten in één keer snel ingevroren. Zet supervriezen het liefst aan vóór je boodschappen gaat doen. Dan werkt het systeem al op volle kracht zodra je thuiskomt. Ook handig: gebruik de functie na het ontdooien van je vriezer om 'm weer snel op temperatuur te brengen.

Thermostaat: houd de temperatuur onder controle

De beste temperatuur voor een vriezer is -18 graden Celsius. Zo blijven de meeste etenswaren lang houdbaar en blijft het energieverbruik binnen de perken. Veel vriezers hebben daarom een ingebouwde thermostaat, waarmee je de temperatuur precies kunt instellen en in de gaten houdt. Zorg dat de temperatuur altijd onder de -17 graden ligt, maar stel 'm niet kouder in dan -30 graden. Want: hoe kouder hoe beter gaat bij vriezen niet op. Een te koude vriezer slurpt onnodig veel stroom en kan de structuur en smaak van producten als groente, fruit, vis, vlees en dranken aantasten.

Heeft jouw vriezer geen ingebouwde thermostaat? Je kunt ook een losse thermometer gebruiken om de temperatuur te controleren en zo nodig bij te stellen.

©Hedgehog94

No Frost: nooit meer ontdooien

Een dikke laag ijs in je vriezer is niet alleen onhandig, maar ook ongunstig voor je eten. Lades kunnen vast komen te zitten en er blijft minder ruimte over. Bovendien beïnvloedt ijs de temperatuur en vochtbalans in de vriezer. Daardoor kunnen smaak, textuur en houdbaarheid van je eten achteruitgaan. Daarnaast geldt: hoe meer ijs in de vriezer, hoe harder de vriezer moet werken om de juiste temperatuur te behouden.

Met No Frost voorkom je dat. Deze functie gebruikt een ventilatiesysteem dat lucht op de juiste temperatuur gelijkmatig door de vriezer blaast. Zo ontstaat er geen ijsafzetting op de wanden, lades of verpakkingen. Je hoeft dus nooit meer te ontdooien én je vriezer blijft efficiënt werken.

Automatische ontdooifunctie: minder ijs, minder werk

De automatische ontdooifunctie lijkt op No Frost, maar werkt net even anders. In plaats van ijsvorming continu te voorkomen, schakelt de automatische ontdooifunctie het koelsysteem van de vriezer af en toe tijdelijk uit. Het smeltwater loopt naar een opvangbak bij de motor en verdampt daar vanzelf. Deze functie helpt vooral bij overmatige ijsvorming, maar de ontdooifunctie zal je vriezer in tegenstelling tot No Frost niet volledig ijsvrij houden. Af en toe handmatig ontdooien blijft nodig – al scheelt het flink wat werk vergeleken met een vriezer die géén automatische ontdooifunctie heeft.

©Tolstoy | Prozorov Andrey

Dooiwaterafvoer: makkelijk ontdooien zonder gedoe

Ontdooi je je vriezer handmatig? Dan is een model met dooiwaterafvoer een slimme keuze. Dit systeem voert het smeltwater automatisch af via een gootje naar een opvangbak buiten de vriezer. Je hoeft dus niet meer te dweilen of met handdoeken in de weer. Het water loopt netjes weg, ook vanaf de bodem, waardoor je vriezer na afloop meteen schoon en droog is. En je voorkomt dat achtergebleven water bij het opnieuw inschakelen weer bevriest.

IJsblokjeslade: altijd ijsblokjes bij de hand

Je kent het wel: je hebt ijsblokjes nodig, maar deze liggen ergens ver achter in de vriezer. Na een poosje graaien heb je ze eindelijk, maar dan blijkt dat de ijsblokjes volledig aan elkaar vastgevroren zijn. Een vriezer met een aparte ijsblokjeslade voorkomt dit. De ijsblokjes liggen op een vaste plek, waardoor je er altijd makkelijk bij kunt. Ze komen niet in contact met andere etenswaren, blijven fris van smaak en vriezen niet aan elkaar vast. Bovendien houd je de rest van je vriezer overzichtelijker en beter ingedeeld, omdat de ijsblokjes een eigen plek hebben.

Welke functies passen bij jou?

Ben je op zoek naar een vriezer die past bij jouw manier van bewaren? Dan is het handig om te weten dat je bij veel webwinkels eenvoudig kunt filteren op functies als No Frost, supervriezen, een ijsblokjeslade of een automatische ontdooifunctie. Zo zie je in één oogopslag welke modellen aansluiten bij wat jij belangrijk vindt. Dat maakt het kiezen van een vriezer die écht bij je past een stuk makkelijker.

▼ Volgende artikel
Backcover, bookcase of 2-in-1? Vind jouw ideale smartphonehoesje
© dinastya
Huis

Backcover, bookcase of 2-in-1? Vind jouw ideale smartphonehoesje

Nieuwe smartphone, nieuw hoesje! Het lijkt zo simpel, maar toch kan het vinden van een passend ‘jasje’ lastig zijn. Voor vrijwel ieder mobiel toestel is de keuze namelijk enorm. Daarnaast zijn er verschillen op het gebied van bescherming en functionaliteit. Uit welke hoesjes kun je allemaal kiezen en wat zijn hiervan de voor- en nadelen?

In dit artikel laten we zien hoe je een smartphonehoesje kiest dat zowel past bij je stijl als bij je gebruik:

  • Ga voor een backcover, bookcase of 2-in-1-hoesje
  • Overweeg een extra stevig hoesje bij intensief gebruik
  • Personaliseer je toestel met een eigen ontwerp
  • Draag je smartphone met stijl dankzij koordhoesjes of telefoontassen
  • Kies jouw favoriete kleur en denk na over het materiaal

Lees ook, of eerst: Waarom dat hoesje om je telefoon toch echt handig is

Heb je bijvoorbeeld net een iPhone 16 gekocht en wil je daar een bijpassend hoesje voor kopen? De bekende webshop www.smartphonehoesjes.nl verkoopt alleen al voor dit exemplaar ruim duizend verschillende producten! Zie tussen dit overweldigende aanbod maar eens een geschikt exemplaar te vinden. Welk hoesje je het best kunt kopen, hangt grotendeels af van hoe je het duurbetaalde toestel wilt beschermen. Bovendien wil het oog natuurlijk ook wat! Ontdek aan de hand van dit artikel welk smartphonehoesje goed bij je past. 

Backcover

Bij een backcover zijn alleen de achterkant en zijkanten van de smartphone beschermd. Je drukt het toestel in een soort houder, waarna je het aanraakscherm altijd kunt bereiken. Handig, maar tegelijkertijd is het display op die manier wel kwetsbaar voor vuil en krassen. Gebruik om die reden bij voorkeur een goede screenprotector (zie kader).

Een goede backcover heeft verstevigde hoeken die bij een onverhoopte valfungeren als schokdempers. Zo verklein je het risico op een gebroken scherm. Bij de betere hoesjes staat in de specificaties de valbescherming vermeld, bijvoorbeeld één, twee of zelfs vijf meter. Verder heeft een goede backcover verhoogde randen; leg je de smartphone ondersteboven neer, dan beschermen deze randen het display en de selfiecamera.

Het merk Urban Armor Gear (UAG) ontwikkelt backcovers met extra verstevigde hoeken.

Screenprotector

Als je een nieuwe smartphone uit de verpakking haalt, breng je idealiter meteen een screenprotector aan. Het scherm is dan tenslotte nog helemaal schoon en bevat geen vingerafdrukken; hierdoor kan de screenprotector zich goed hechten. Dit transparante laagje beschermt het scherm tegen krassen.

Een screenprotector is weliswaar een eenvoudig beschermingsmiddel, maar toch zijn de kwaliteitsverschillen groot. De goedkoopste producten bestaan uit een dun laagje folie dat je lastig kunt aanbrengen. Met een beetje pech verschijnen er luchtbellen onder de folie. Duurdere modellen zijn gemaakt van gehard glas en voelen hetzelfde aan als het scherm van de smartphone. Je hebt niet eens door dat er een screenprotector op het display is geplakt.

Er bestaan ook nog speciale modellen die het blauwe schermlicht verminderen, waardoor je ogen minder snel vermoeid raken.

Tot slot kun je een screenprotector met een speciaal privacyfilter overwegen, zodat niemand met je mee kan gluren. Alleen wie recht op het scherm kijkt, kan de inhoud zien.

PanzerGlass ontwikkelt voor uiteenlopende smartphones screenprotectors van gehard glas.

Bookcase

Ga je de deur uit, dan neem je al gauw een sleutelbos, smartphone en portemonnee mee. Je zakken zitten dus behoorlijk vol. Met een geschikte bookcase laat je die dikke portefeuille gewoon thuis liggen. Zoals de naam al doet vermoeden, is een bookcase een soort ‘boekje’. Zodra je de flap openslaat, kun je de smartphone bedienen. Deze flap behoedt het scherm voor krassen. Kies bij voorkeur een bookcase met een magnetische sluiting, zodat de flap niet vanzelf kan openklappen.

Een bookcase heeft vrijwel altijd plek voor enkele pasjes . Daarnaast bevat zo’n hoesje doorgaans een groot vak met eventueel een rits, waardoor je nog wat (klein)geld kunt meenemen. Tot slot hebben sommige modellen een geïntegreerde standaard. Nuttig voor wie onderweg geregeld filmpjes kijkt.

Deze bookcase van Nomad vervangt de traditionele portemonnee.

Naast de genoemde pluspunten heeft een bookcover ook enkele nadelen. Vooral tijdens het fotograferen en filmen kan de flap in de weg zitten. Gebruik je de smartphonecamera vaak, dan is dat wel iets om over na te denken. Verder passen er drie, vier, vijf of hooguit zes (bank)pasjes in de bookcase, waardoor je niet alle klantenpassen kunt meenemen. Overigens hoeft dat niet zo’n probleem te zijn, want je kunt die pasjes ook digitaal opslaan. Gebruik hiervoor Stocard of een vergelijkbare app .

Met Stocard heb je alsnog alle klantenpassen van je favoriete winkels op zak.

2-in-1-hoesje

Kun je niet tussen een backcase en bookcover kiezen? Een zogeheten 2-in-1-hoesje biedt het beste van twee werelden. Hierbij bevindt zich een uitneembare backcover in een bookcase . Dat werkt veelal met een magnetische constructie. Handig, want wanneer je de deur uitgaat, maak je de backcase weer vast. Vervolgens heb je de belangrijkste pasjes bij de hand. Wil je filmen of fotograferen? Haal het toestel dan tijdelijk even uit de bookcase. Meestal zijn 2-in-1-hoesjes iets dikker, waardoor ze een goede valbescherming bieden.

Dit 2-in-1-hoesje van Accezz heeft een krachtige magneet, zodat je de backcover in de bookcase kunt bevestigen.

Extra stevig!

Bij gebruik in een fabriek, bouwplaats of soortgelijke omgeving heeft een smartphone meer te lijden. Misschien is dan een extra stevig hoesje iets voor jou. Let hierbij vooral op de dikte van de hoeken. UAG, PanzerGlass (Care) en iDEAL of Sweden produceren bijvoorbeeld op grote schaal robuuste smartphonehoesjes met een valbescherming tot vijf meter. Deze producten voldoen doorgaans aan de militaire MIL-STD-810H-standaard.

Dit hoesje van UAG heeft dikke randen en hoeken, zodat de smartphone moeiteloos een val van maximaal vijf meter overleeft.

MagSafe-hoesje

Heb je een iPhone 12 of nieuwer model, dan ondersteunt het toestel MagSafe. Met behulp van een geïntegreerde magneet kun je diverse accessoires op de achterzijde vastmaken. Denk hierbij aan een draadloze oplader, powerbank, standaard, kaarthouder en autohouder. Als je deze ronde magneet wilt blijven gebruiken, heb je hiervoor een hoes met MagSafe-ondersteuning nodig. Bekende merken als iMoshion, Accezz, OtterBox, UAG en uiteraard Apple ontwikkelen geschikte producten.

Met een MagSafe-hoesje kun je diverse accessoires vastmaken (bron: OtterBox).

Eigen hoes ontwerpen

Een foto van je (klein)kind, huisdier of partner. Met een zelfontworpen hoesje maak je jouw smartphone extra persoonlijk. Verschillende bedrijven kunnen zo’n hoesje voor je maken. Nadat je een geschikt hoesje hebt gekozen, verschijnt er in de browser een ontwerptool. Hierin upload je het beoogde kiekje. Afhankelijk van de gekozen aanbieder kun je mogelijk ook een foto op jouw Facebook- of Instagramaccount selecteren. Gebruik altijd een afbeelding met een hoge resolutie, want anders oogt het resultaat korrelig. Kies je tóch een foto van een matige kwaliteit, dan toont de online ontwerptool waarschijnlijk een waarschuwing.

Het is belangrijk om de foto goed uit te lijnen. Vaak is het namelijk nodig om het beeld wat te schuiven omdat de camera’s bijvoorbeeld een belangrijk gedeelte van de foto afdekken. Afhankelijk van het gekozen product voeg je optioneel ook nog een tekst, illustratie en/of achtergrond toe. Houd er rekening mee dat de meeste gepersonaliseerde smartphonehoesjes geen goede valbescherming bieden.

Voeg in de ontwerptool van Smartphonehoesjes.nl eenvoudig je eigen foto toe.

Koordhoesje of telefoontas?

Met name voor vrouwen zijn koordhoesjes erg interessant. Deze backcover-modellen hebben een lang touwtje of riem . Dat maakt het mogelijk om de smartphone in ‘handtasstijl’ te dragen. Nuttig voor wie het toestel niet in een broek- of jaszak kwijt kan. Je past de lengte van het touwtje of de riem eenvoudig aan.

Als alternatief zijn er uiteraard ook handtassen met een speciaal smartphonevak te koop. Hiermee kun je ook nog wat andere spullen meenemen, zoals sleutels en geld. In plaats van de naam handtas gebruiken veel (web)winkels hiervoor de term telefoontas. Ten slotte bestaan er ook speciale heuptassen waarin je het mobiele toestel kunt opbergen.

Met behulp van de afneembare riem draag je dit koordhoesje van Selencia comfortabel om je schouder.

Kleur en materiaal

Weet je al wat voor smartphonehoesje je wilt kopen? Bedenk dan welke kleur je wilt. Is jouw smartphone een lust voor het oog, dan kun je ook een transparant exemplaar overwegen waarmee het design zichtbaar blijft. Het gebruikte materiaal heeft veel invloed op de aanschafprijs. De goedkoopste producten bestaan uit (dun) kunststof of siliconen; die kun je over het algemeen goed buigen. Geef je iets meer geld uit, dan kun je een stevig kunststof hoesje aanschaffen.

Wie een chic uiterlijk belangrijk vindt, kan een hoesje van imitatieleer of echt leder kopen . Dit betreft in de meeste gevallen bookcovers. Bedenk wel dat dit materiaaltype gevoeliger is voor krassen en beschadigingen. Voor de liefhebbers zijn er in diverse webshops ook nog houten backcovers en spiegelhoesjes te vinden. Ook zijn er diverse fabrikanten die voor hun producten gerecyclede materialen gebruiken.

Nomad ontwikkelt voor diverse toestellen stijlvolle hoesjes van echt leer.

Tot slot

Hopelijk geeft dit artikel je voldoende handvatten om een geschikt en betaalbaar smartphonehoesje te vinden. De allergoedkoopste hoesjes van enkele euro’s laat je trouwens het beste links liggen. Die zitten meestal ‘slap’ om het toestel, waardoor er op den duur ruimte tussen het hoesje en de smartphone ontstaat. Goede (plastic) hoesjes kun je vanaf een bedrag van grofweg tien euro vinden.

Watch on YouTube