ID.nl logo
Notitieblaadjes op het bureaublad met Sticky Notes
© Reshift Digital
Huis

Notitieblaadjes op het bureaublad met Sticky Notes

Iedereen kent wel de bekende Post-It's, de notitieblaadjes die je overal op kunt plakken waardoor je nooit meer iets vergeet. Heb jij inmiddels je hele beeldscherm volgeplakt met de gele briefjes? Dan wordt het tijd om voor een digitaal alternatief te gaan.

Om dingen te onthouden plakken velen nog altijd vol enthousiasme gele (of anders gekleurde) zelfklevende notitieblaadjes op bijvoorbeeld de rand van het scherm. Nog mooier - want extreem aandacht trekkend - zou zijn om de blaadjes op het scherm zelf te plakken. In de papieren versie is dat niet handig, want je kunt dan het achterliggende stuk scherm niet meer zien. Vandaar dat er in Windows 10 ook een virtuele versie van de plakblaadjes is te vinden. Klik in het menu Start op Sticky Notes (of Plaknotities als je de Nederlandse versie van Windows 10 gebruikt). Je ziet direct een maagdelijk leeg geel plakblaadje verschijnen. En een venster met daarin de vraag of je Inzichten wilt inschakelen. Om te voorkomen dat Microsoft nu ook al gaat meelezen met je notities adviseren we je hier om op Niet nu te klikken.

©PXimport

Kleur

Je kan de kleur van het blaadje desgewenst aanpassen door op de knop met de drie puntjes rechtsboven in beeld te klikken. Ook zie je dan een instellingentandwieltje. Dit leidt naar de enige beschikbare optie: Inzichten aan- of uitzetten. Als het goed is staan die dus uit. Klik op het plusje linksboven een al dan niet ingevuld notitieblaadje en je voegt een nieuw exemplaar toe. Op deze manier kan je je hele bureaublad 'behangen' met plakblaadjes. Een klik op het prullenbakje verwijdert de notitie. Om snel gebruik te maken van de notitieblaadjes kan je de app een plekje op de 'Snelstart'-balk direct rechts van de knop Start geven. Klik daarvoor met de rechter muisknop Sticky Notes in het menu Start. En vervolgens in het geopende contextmenu onder Meer op Aan de taakbalk vastmaken. Zolang je het programma niet afsluit blijven de noties zichtbaar. Ook als je Windows hebt afgesloten en opnieuw start. De kans dat je een reminder mist is daarmee klein. Helaas is het niet mogelijk om plaknotities aan de bovenkant van andere toepassingen bij te houden.

Je kunt al je memo's terugvinden in de lijst met notities door binnen de tool te klikken op de drie horizontale bolletjes. Je kunt notities ook synchroniseren op apparaten en apps, zoals OneNote Mobile, Microsoft Launcher voor Android, en Outlook voor Windows. Ga hiervoor weer naar het menu Lijst met notities en druk op het tandwieltje rechtsboven in het venster. Meld je vervolgens aan om je notities te synchroniseren met de cloud.

Ook kun je zoeken in je notities, door een zoekterm in te vullen in het zoekvak bovenaan de lijst met notities of druk op het toetsenbord op CTRL + F om te zoeken. De lijst met notities wordt gefilterd voor alleen de notities die de zoekterm bevatten.

Evernote

Heb je al overal notities van bijvoorbeeld een cursus en bonnetjes rondslingeren? Dan is het wellicht niet zo handig om al deze notities handmatig in te voeren in Sticky Notes. Je kunt dan veel beter een app als Evernote gebruiken om snel orde op zaken te brengen. Je kunt hierin immers zowat alles bewaren, organiseren en terugvinden. Een alternatief voor Evernote is Joplin. Het verschil: je hebt het helemaal in eigen beheer. Je kunt zelfs de notities opslaan op een server, als je dat wilt, voor nóg meer privacy. In dit artikel laten we zien hoe je Joplin opzet en wat je er mee kunt. 

▼ Volgende artikel
Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische
© AVM GmbH
Huis

Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische

Europese consumenten geven duidelijk de voorkeur aan routers die binnen Europa worden ontwikkeld. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau YouGov. De resultaten sluiten aan bij de vandaag gehouden European Summit on Digital Sovereignty 2025, waar de controle over digitale infrastructuur centraal staat.

Wat is digitale soevereiniteit?

Digitale soevereiniteit gaat over de vraag in hoeverre een regio of land zelf de controle heeft over digitale infrastructuur, diensten en data. Door technologie lokaal te ontwikkelen en te beheren, worden overheden en gebruikers minder afhankelijk van partijen buiten Europa.

Het onderzoek, uitgevoerd in augustus onder ruim 5.000 consumenten in vijf Europese landen, laat zien dat routers van Europese merken als het meest betrouwbaar worden gezien. In Nederland zegt bijna de helft van de respondenten weinig vertrouwen te hebben in apparaten uit China of Rusland, terwijl Europese merken juist als veilig worden ingeschat. Betrouwbaarheid, snelheid en beveiliging zijn voor vrijwel alle deelnemers de belangrijkste aankoopcriteria. De Nederlandse steekproef, goed voor 1.030 respondenten, sluit aan bij de trend in andere landen.

©YouGov

Fritz!Box populair

In alle onderzochte landen komt FRITZ!Box naar voren als het merk met de hoogste aanbevelingsscore. In Nederland is de Net Promoter Score +18, terwijl veel andere merken negatief scoren. Een derde van de FRITZ!Box-gebruikers noemt zichzelf zeer tevreden over de router.

Wat is de Net Promoter Score?

De Net Promoter Score (NPS) laat zien hoeveel gebruikers een product zouden aanraden aan anderen. Mensen geven een cijfer tussen 0 en 10 op de vraag of ze het product zouden aanbevelen. Hoge cijfers tellen als positieve aanbevelingen, lage cijfers als negatieve. Het percentage positieve antwoorden wordt verminderd met het percentage negatieve. Het resultaat kan variëren van –100 tot +100. Hoe hoger de score, hoe vaker gebruikers het product aanraden.

▼ Volgende artikel
Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk
© AlexPhotoStock - stock.adobe.com
Huis

Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk

Als woorden niet meer op een regel passen, dan plaatst Word deze op de volgende regel. Gaat het om lange woorden, dan wordt het woord vaak gesplitst door een afbreekstreepje. In Word Je kunt dit zelf bepalen: handmatig afbreken, dit aan Word overlaten of kiezen voor een semi-automatische manier. Hoe dat werkt, leggen we je hier uit.

Veel mensen gebruiken Word als een veredelde typmachine. Wanneer er een woord moet worden afgebroken, typen mensen zelf een afbreekstreepje. Dat kan, maar het gevaar van deze manier is dat wanneer je achteraf een woord aan de zin toevoegt of verwijdert, dit afbreekstreepje ergens halverwege in de regel komt te staan. Hierdoor moet je handmatig alle afbreekstreepjes corrigeren.

Als je in het tabblad Indeling in de groep Pagina-instelling naar Woordafbreking gaat, zie je drie mogelijkheden: Geen, Automatisch en Handmatig. Kies je de eerste optie, dan zal Word nooit zelf een afbreekteken plaatsen. Dit is ook de standaardinstelling van de tekstverwerker. Als hierbij in het laatste woord van een regel toch zelf een afbreekteken typt, zal Word daar wel rekening mee houden en de rest van het woord op een nieuwe regel plaatsen.

Kies je voor de optie Geen, dan kun je nog wel handmatig afbreken.

Automatisch

Kies je de optie Automatisch, dan zal Word zelf bepalen waar de afbrekingen komen. Dit heeft het voordeel dat als je de lettergrootte wijzigt of iets in de tekst verandert, Word de afbrekingen zelf zal aanpassen. Wijzig je iets in de tekst, dan zal Word eventueel nieuwe afbrekingen toevoegen en overtollige afbrekingen opheffen.

Word kan de afbrekingen ook automatisch beheren, wat ook de standaardinstelling is.

Semi-automatisch

De laatste optie heet Handmatig, maar Semi-automatisch zou een betere naam zijn voor deze instelling. Word bekijkt welke woorden ervoor in aanmerking komen om afgebroken te worden. Je krijgt dan elke keer de vraag of je wilt afbreken of niet? Bovendien kun je kiezen op welke plek in het woord het afbreekstreepje moet komen. Ook in deze instelling zal Word de afbreking ongedaan maken wanneer je de tekst wijzigt en het woord hierdoor toch op dezelfde regel past.

Bij optie Handmatig vraagt Word of je akkoord gaat met de voorgestelde afbrekingen.

Soms wil je absoluut niet dat een woord ongelukkig gesplitst wordt. Je wilt bijvoorbeeld niet dat bij ‘e-mail’, de ‘e’ op de ene regel komt en ‘mail’ op een andere. In dat geval druk je de sneltoets Ctrl+Shift in en dan typ je het koppelteken.