ID.nl logo
Huis

Nieuwe privacy-wet: Hoe verschilt de AVG van de Wbp?

25 mei is D-day voor organisaties die persoonsgegevens verwerken. Zij krijgen met de komst van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG of GDPR) meer (nieuwe) verplichtingen voor de kiezen. Hoe verschilt de AVG van de oude Wbp? We leggen de wetten naast elkaar en leggen uit waar je bij de overstap op moet letten.

Tekst: Lora Mourcous en Michiel van der Zijpp (SOLV-advocaten)

Per 4 mei 2016 is de AVG in werking getreden, en vanaf 25 mei dit jaar is de AVG ook daadwerkelijk van toepassing. Dat betekent dat vanaf die datum in de hele Europese Unie (EU) dezelfde privacywetgeving geldt. De Wbp komt dan automatisch te vervallen. Er zit dus een periode van twee jaar tussen de inwerkingtreding van de AVG en het moment dat deze daadwerkelijk van toepassing is. Deze tijd is nodig zodat organisaties en toezichthouders zich goed op de verordening kunnen voorbereiden.

De AVG introduceert een geheel nieuwe toepassingsregel. De verordening is namelijk ook van toepassing als er in de EU geen vestiging is van de verwerkingsverantwoordelijke of de verwerker . Dit is het geval als de verwerking van persoonsgegevens verband houdt met het aanbieden van goederen of diensten aan betrokkenen in de EU, ongeacht of een betaling door deze betrokkenen is vereist.

De verwerkingsverantwoordelijke is degene die beslist of en zo ja welke gegevens worden verwerkt, met welk doel dat gebeurt en op welke wijze. Denk bijvoorbeeld aan de werkgever die persoonsgegevens van werknemers in het personeelsdossier opslaat.

De verwerker is degene die ten behoeve en in opdracht van de verwerkingsverantwoordelijke persoonsgegevens verwerkt zonder onder diens rechtstreeks gezag te staan. Een organisatie die bijvoorbeeld in opdracht van een bedrijf de salarisadministratie van dat bedrijf uitvoert, is een verwerker. Maar ook hosting-, SaaS- of clouddienstverleners zijn klassieke voorbeelden van verwerkers.

Ook geldt dat voor het monitoren van hun gedrag, voor zover dat gedrag in de EU plaatsvindt. Op deze manier vallen ook niet-Europese ondernemingen binnen het bereik van de AVG, om die reden dat ze erin hebben voorzien dat hun producten en/of diensten ook in een van de EU-lidstaten kunnen worden geleverd of bezorgd.

Zes grondslagen

Het verwerken van persoonsgegevens mag onder de AVG, net als onder de Wbp, alleen als de verwerkingsverantwoordelijke de gegevensverwerking steeds kan baseren op een van de zes in de AVG genoemde grondslagen, zoals toestemming van de betrokkene voor de verwerking van zijn persoonsgegevens voor één of meer specifieke doeleinden, de uitvoering van een overeenkomst waarbij de betrokkene partij is of de behartiging van de gerechtvaardigde belangen van de verwerkingsverantwoordelijke. Kan de verwerkingsverantwoordelijke zijn gegevensverwerking niet baseren op een van die grondslagen, dan is het verwerken van persoonsgegevens niet toegestaan.

Voorbeelden van gerechtvaardigde belangen waarvoor het noodzakelijk kan zijn om persoonsgegevens te verwerken, zijn bijvoorbeeld het tegengaan van fraude, direct marketing, netwerk- en informatiebeveiliging, wetenschappelijk onderzoek of het uitoefenen van het recht op de vrijheid van meningsuiting of de vrijheid van informatie, waaronder in de media en de kunsten.

Ten aanzien van toestemming geldt onder de AVG uitdrukkelijk dat de verwerkingsverantwoordelijke moet kunnen aantonen dat de betrokkene toestemming heeft gegeven voor de verwerking van zijn persoonsgegevens. Verder moet het verzoek om toestemming in begrijpelijke en toegankelijke vorm worden aangeboden, én in duidelijke en eenvoudige taal.

De verwerkingsverantwoordelijke moet kunnen aantonen dat de betrokkene toestemming heeft gegeven voor de verwerking van zijn persoonsgegevens

-

Voor het praktisch gebruik is het belangrijk dat de betrokkene zijn gegeven toestemming te allen tijde weer kan intrekken. Daarmee vervalt niet de grondslag voor de verwerking in het verleden, maar wel voor de toekomst.

Terwijl een verwerkingsverantwoordelijke zijn gegevensbescherming baseert op toestemming van de betrokkene, zal deze rekening moeten houden met de mogelijkheid tot intrekking daarvan en daarvoor een proces moeten inregelen, waarmee gevolg kan worden gegeven aan een intrekking. Dit moet in het ontwerp van de gegevensverwerking worden ingebed (privacy by design). Daarnaast moet het net zo makkelijk zijn om toestemming in te trekken als om die te geven.

Informatieplicht en transparante verwerking

Op hoofdlijnen geldt dat de AVG ten opzichte van de Wbp op het gebied van transparantie met name verschilt in de hoeveelheid te verstrekken informatie. De omvang van de informatieplicht wijzigt fors. Onder de Wbp moeten organisaties die persoonsgegevens gebruiken in elk geval de naam en het adres van de organisatie kenbaar maken en aangeven waarvoor de organisatie de gegevens gebruikt.

Daarnaast moet de organisatie nadere informatie verstrekken ‘voor zover dat gelet op de aard van de gegevens, de omstandigheden waaronder zij worden verkregen of het gebruik dat ervan wordt gemaakt, nodig is om tegenover de betrokkene een behoorlijke en zorgvuldige verwerking te waarborgen’. Meer zegt de Wbp niet over de informatieplicht.

De AVG daarentegen is daar concreter in. Organisaties moeten dan in elk geval informatie verstrekken over onder meer de identiteit en de contactgegevens van de verwerkingsverantwoordelijke, de contactgegevens van de functionaris voor gegevensbescherming en het doel en de rechtsgrond voor het gebruik van de gegevens.

Daarnaast omvat de informatieplicht de gerechtvaardigde belangen (zie kader) van de verantwoordelijke (indien de verwerking daarop is gebaseerd), de ontvangers van persoonsgegevens én of de gegevens (zullen) worden doorgegeven aan een land buiten de EU.

Organisaties moeten het volgende doen om een behoorlijke en transparante verwerking te waarborgen:

  • Informatie verstrekken over de bewaartermijn van de gegevens;
  • Betrokkenen inzage geven in de gegevens en rectificatie of wissen daarvan mogelijk maken, en het op verzoek beperken van de verwerking van deze gegevens;
  • Betrokkenen kunnen bezwaar maken tegen de verwerking en hebben het recht op gegevensoverdraagbaarheid;
  • De verleende toestemming kan worden ingetrokken;
  • Een betrokkene de mogelijkheid bieden een klacht in te dienen bij de toezichthouder;
  • Het bestaan van profilering of geautomatiseerde besluitvorming vermelden;
  • Indien de gegevens niet via de betrokkene worden verkregen, moet de bron worden vermeld waar de persoonsgegevens vandaan komen.

Dataportabiliteit en privacy by design/default

De AVG kent verschillende rechten toe aan de betrokkenen en biedt meer middelen om de verwerking van hun persoonsgegevens te controleren en te beïnvloeden. Nieuwe rechten onder de AVG zijn bijvoorbeeld het recht om vergeten te worden, het recht op dataportabiliteit en het recht op beperking van de verwerking.

Dataportabiliteit, ook wel het recht op gegevensoverdraagbaarheid genoemd, houdt in dat betrokkenen het recht hebben om de persoonsgegevens te ontvangen die een organisatie van hen verwerkt. Betrokkenen kunnen deze gegevens vervolgens zelf opslaan voor persoonlijk (her)gebruik of de gegevens doorgeven aan een andere organisatie, zoals bij de overstap van telecomprovider. Het doel van dit nieuwe recht is de positie van betrokkenen te versterken en hen meer controle over hun gegevens te geven.

Het gaat om persoonsgegevens die een organisatie met toestemming van de betrokkene verwerkt (zoals postadres, gebruikersnaam, leeftijd, et cetera) óf om een overeenkomst met de betrokkene uit te voeren. Onder dat laatste vallen bijvoorbeeld de muzieknummers die een gebruiker heeft afgespeeld via een dienst als Spotify. Het begrip gegevens moet ruim worden opgevat.

Naast de gegevens die een betrokkene actief heeft verstrekt, gaat het ook om gegevens die een betrokkene aan de organisatie heeft verstrekt door het gebruik van een bepaalde dienst. Denk hierbij aan iemands zoekgeschiedenis of locatiegegevens. De gegevens die een organisatie zelf heeft gegenereerd (bijvoorbeeld via data-analyse zoals het opstellen van een profiel), vallen niet onder het recht op dataportabiliteit.

Privacy by default: alleen persoonsgegevens mogen worden verwerkt die noodzakelijk zijn voor het beoogde doel van de verwerking

-

Nieuw onder de AVG is tevens dat gegevensbescherming door ontwerp (privacy by design) en door standaardinstellingen (privacy by default) verplicht zijn gesteld. Privacy by design betekent dat de bescherming van privacy, of eigenlijk de bescherming van persoonsgegevens, in het ontwerp van producten of diensten wordt meegenomen.

Privacy by default houdt in dat alleen persoonsgegevens mogen worden verwerkt die noodzakelijk zijn voor het beoogde doel van de verwerking. Voor het verzenden van een nieuwsbrief is het bijvoorbeeld niet relevant om te vragen naar de geboortedatum en een telefoonnummer.

Gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijke

De AVG bevat een specifiek artikel over ‘gezamenlijke verantwoordelijke’ waarin verplichtingen zijn opgenomen. Wanneer twee of meer verantwoordelijken tezamen het doel en de middelen van de verwerking bepalen, zijn zij gezamenlijk verantwoordelijk voor de verwerking. Zij dienen op transparante wijze hun respectievelijke verantwoordelijkheid in een onderlinge regeling vast te leggen.

Met name de rechten van betrokkenen en de informatieplicht aan betrokkenen zijn hierbij belangrijk. In de regeling mag een aanspreekpunt worden aangewezen. Ook moet de regeling informatie bevatten over de rollen van de verantwoordelijken en de relatie tegenover betrokkenen. De essentie van de regeling moet voor de betrokkene beschikbaar zijn. De betrokkene mag zijn rechten echter uitoefenen jegens elke verwerkingsverantwoordelijke.

Verwerkersovereenkomst en documentatieplicht

De AVG bevat uitgebreide voorschriften over de verhouding tussen de verwerkingsverantwoordelijke en de verwerker, en het inschakelen van een verwerker. Daarnaast wordt gedetailleerd voorgeschreven waaraan een verwerkersovereenkomst moet voldoen. De dwingend voorgeschreven invulling van een verwerkersovereenkomst is nieuw ten opzichte van de Wbp. Deze onderwerpen bevatten ook een aantal geëxpliciteerde plichten voor de verwerker.

Een voorbeeld van deze plichten is om de persoonsgegevens uitsluitend te verwerken op basis van de schriftelijke instructies van de verwerkingsverantwoordelijke. Een nieuwe vereiste ten opzichte van de Wbp is dat verwerkers geen sub-verwerker in dienst mogen nemen zonder voorafgaande toestemming van de verwerkingsverantwoordelijke. In het geval van een algemene autorisatie moet de verantwoordelijke worden ingelicht bij het voornemen om een sub-verwerker te vervangen of nieuw aan te stellen, om de verantwoordelijke de kans te geven dit te verwerpen.

Met de komst van de AVG hoeven organisaties hun gegevensverwerkingen niet meer te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Verwerkingsverantwoordelijken en verwerkers hebben onder de AVG wel een documentatieplicht. Dit houdt in dat een organisatie met documenten moet kunnen aantonen dat zij de juiste organisatorische en technische maatregelen hebben genomen om aan de AVG te voldoen. Elke organisatie dient medewerking te verlenen aan de toezichthoudende autoriteit en dit register desgevraagd te verstrekken met het oog op het gebruik daarvan voor het toezicht op de verwerkingsactiviteiten.

Met de komst van de AVG hoeven organisaties hun gegevensverwerkingen niet meer te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), maar er is wel documentatieplicht

-

Dat register bevat onder meer de naam en contactgegevens van de verantwoordelijke en (indien aanwezig) van de functionaris voor gegevensbescherming (FG). Ook bevat dit register de doeleinden van de verwerking, een beschrijving van de categorieën van betrokkenen (degenen van wiens persoonsgegevens worden verwerkt), van de categorieën van persoonsgegevens (bijvoorbeeld naw-gegevens, BSN, financiële gegevens en e-mailadressen), de categorieën van ontvangers aan wie de persoonsgegevens zijn of zullen worden verstrekt, doorgiften van persoonsgegevens aan een land buiten de Europese Economische Ruimte (EER), met inbegrip van de vermelding van dat land, de termijnen waarbinnen de verschillende categorieën van gegevens worden gewist en een beschrijving van de technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen.

Ook de verwerker dient een register bij te houden van alle categorieën van verwerkingsactiviteiten die zij ten behoeve van een verwerkingsverantwoordelijke hebben verricht. Dit register bevat onder meer de naam en de contactgegevens van de verwerker en van iedere verwerkingsverantwoordelijke voor wie de verwerker handelt. Ook een eventuele FG dient in het register te worden opgenomen.

Om rekening te houden met de specifieke situatie van kleine, middelgrote en micro-ondernemingen bevat de AVG een uitzondering voor dergelijke organisaties wat betreft het bijhouden van registers. De documentatieplicht is niet van toepassing op ondernemingen of organisaties die minder dan 250 personen in dienst hebben, tenzij het waarschijnlijk is dat de verwerking die zij verrichten een risico inhoudt voor de rechten en vrijheden van de betrokkenen, de verwerking niet incidenteel is of de verwerking bijzondere categorieën van gegevens (bijvoorbeeld medische gegevens) betreft.

Privacy impact assessment en bijzondere persoonsgegevens

Organisaties kunnen onder de AVG verplicht zijn een privacy impact assessment (PIA) uit te voeren. Dat is een instrument om vooraf de privacy-risico’s van een gegevensverwerking in kaart te kunnen brengen en vervolgens maatregelen te kunnen nemen om de risico’s te verkleinen. Een PIA is alleen verplicht als een gegevensverwerking waarschijnlijk een hoog privacy-risico voor de betrokkenen oplevert. De Europese toezichthouder heeft een lijst van criteria opgesteld om hierbij te helpen. Zo is een PIA verplicht indien een organisatie systematisch en uitvoerig persoonlijke aspecten evalueert.

Het gaat hierbij onder meer om profilering en het maken van prognoses, met name op basis van kenmerken als iemands beroepsprestaties, economische situatie, gezondheid, persoonlijke voorkeuren of interesses, betrouwbaarheid of gedrag, locatie of verplaatsingen. Voorbeelden hiervan zijn een bank die de kredietwaardigheid van klanten bepaalt (creditscoring), een bedrijf dat DNA-tests aan consumenten levert om gezondheidsrisico’s te testen en een bedrijf dat bezoekers van zijn website volgt en op basis daarvan profielen van deze mensen opstelt.

Voorbeelden zijn een bank die de kredietwaardigheid van klanten bepaalt of een bedrijf dat DNA-tests aan consumenten levert

-

Het kan hierbij ook gaan om monitoring van openbaar toegankelijke ruimten, bijvoorbeeld door middel van cameratoezicht. Hierbij kunnen persoonsgegevens worden verzameld zonder dat betrokkenen weten wie hun gegevens verzamelt en wat daar vervolgens mee gebeurt. Bovendien is het voor betrokkenen lastig om zich in openbare ruimten aan deze gegevensverwerking te onttrekken.

Een PIA kan ook noodzakelijk zijn als de organisatie op grote schaal bijzondere persoonsgegevens verwerkt, zoals informatie over iemands gezondheid of politieke voorkeuren. Ook strafrechtelijke gegevens vallen hieronder, net als gegevens die over het algemeen als privacygevoelig worden beschouwd, zoals gegevens over elektronische communicatie, locatiegegevens en financiële gegevens.

Indien een organisatie verschillende gegevensverzamelingen aan elkaar koppelt of met elkaar combineert, kan een PIA verplicht zijn om de risico’s vast te stellen. Het kan hierbij bijvoorbeeld gaan om databases die voortkomen uit twee of meer verschillende gegevensverwerkingen met verschillende doelen en/of uitgevoerd door verschillende verwerkingsverantwoordelijken.

Profilering en geautomatiseerde besluitvorming

De AVG definieert profilering als ‘elke vorm van geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens, waarbij aan de hand van persoonsgegevens bepaalde persoonlijke aspecten van een natuurlijke persoon worden geëvalueerd, met name met de bedoeling zijn beroepsprestaties, economische situatie, gezondheid, persoonlijke voorkeuren, interesses, betrouwbaarheid, gedrag, locatie of verplaatsingen te analyseren of te voorspellen’.

Ten aanzien van geautomatiseerde besluitvorming bepaalt de AVG, in een daarvoor specifieke bepaling, dat betrokkenen het recht hebben om niet te worden onderworpen aan een louter op geautomatiseerde verwerking gebaseerd besluit, dat een maatregel kan behelzen — over persoonlijk hem betreffende aspecten, waaraan voor hem rechtsgevolgen zijn verbonden of dat hem op vergelijkbare wijze aanmerkelijk treft, zoals de automatische weigering van een online ingediende kredietaanvraag of van verwerking van sollicitaties via internet zonder menselijke tussenkomst.

Zo is het opleggen van boetes door middel van camera’s een vorm van geautomatiseerde besluitvorming, maar omvat een dergelijke beslissing geen profilering. Dat is wel het geval als het rijgedrag van de bestuurder over een bepaalde periode wordt gemonitord, waarbij de hoogte van de boete afhankelijk is van een beoordeling van andere factoren, zoals het antwoord op de vraag of de snelheidsovertreding eerder heeft plaatsgevonden en of de bestuurder andere verkeersovertredingen heeft begaan.

©PXimport

Functionaris gegevensbescherming

Organisaties kunnen onder de AVG ook verplicht zijn een functionaris voor de gegevensbescherming (FG) aan te stellen. Dat is iemand die binnen de organisatie toezicht houdt op de toepassing en naleving van de AVG. Op grond van de AVG is een FG in drie situaties verplicht. Ten eerste zijn overheidsinstanties en publieke organisaties altijd verplicht om een FG aan te stellen, ongeacht het type gegevens dat ze verwerken. Het kan gaan om de Rijksoverheid, gemeenten en provincies, maar ook om bijvoorbeeld zorg- en onderwijsinstellingen. Voor rechtbanken geldt de verplichte aanstelling van een FG niet.

Ten tweede geldt de verplichting om een FG aan te stellen voor organisaties die vanuit hun kernactiviteiten op grote schaal individuen volgen. Het kan hierbij gaan om bijvoorbeeld profilering van mensen voor het maken van risico-inschattingen, cameratoezicht en monitoring van iemands gezondheid via wearables. Relevant hierbij zijn onder meer het aantal mensen dat een organisatie volgt, de hoeveelheid gegevens die deze organisatie verwerkt en hoelang de organisatie mensen volgt.

Ten derde zijn organisaties verplicht een FG te benoemen als ze op grote schaal bijzondere persoonsgegevens verwerken en dat een kernactiviteit is. Bijzondere persoonsgegevens zijn bijvoorbeeld gegevens over iemands gezondheid, afkomst, politieke opvatting, geloofsovertuiging of strafrechtelijke verleden.

Conclusie

Boetes onder de AVG zijn hoger dan onder de Wbp. In geval van overtreding van de AVG, kan de AP een boete opleggen van maximaal 20 miljoen euro of maximaal 4 procent van de wereldwijde jaaromzet, mocht dat bedrag hoger uitkomen.

Aangezien 25 mei 2018 met rasse schreden dichterbij komt, is het voor organisaties raadzaam om nu alvast te onderzoeken of de huidige (bedrijfs)processen, diensten en producten op bepaalde punten dienen te worden aangepast om te voldoen aan de AVG. Met bovenstaande uiteenzetting van de belangrijkste wijzigingen die de AVG met zich meebrengt, hebben wij hopelijk de gemiddelde organisatie een steuntje in rug kunnen geven op weg naar het volledig en tijdig voldoen aan de aanstormende AVG.

▼ Volgende artikel
MediaMonkey: jouw digitale jukebox
© Mr.Pancho Store - stock-adobe.com
Huis

MediaMonkey: jouw digitale jukebox

Bezit je veel audiobestanden van uiteenlopende artiesten? Het is dan een hele uitdaging om de boel enigszins netjes te ordenen. De gratis versie van MediaMonkey helpt je hierbij. Maak met dit Windows-programma een overzichtelijke muziekbibliotheek en speel je favoriete liedjes op de computer af.

In dit artikel laten we zien hoe je eenvoudig je muziekcollectie kunt beheren met MediaMonkey:

  • Installeer en configureer MediaMonkey
  • Voeg muziek toe vanuit je computer, NAS of cloudopslag
  • Gebruik slimme zoekfuncties om snel je favoriete nummers te vinden
  • Maak en personaliseer afspeellijsten
  • Rip en brand cd’s
  • Pas metadata aan voor een overzichtelijke bibliotheek
  • Stream muziek binnen je thuisnetwerk naar andere apparaten

Lees ook: De beste apparatuur om in huis lekker naar muziek te luisteren

Tip 1 Digitale jukebox

MediaMonkey is eigenlijk een digitale jukebox. Het programma ondersteunt nagenoeg alle gangbare audioformaten, zoals flac, ogg, wma, ape en natuurlijk mp3. Alle liedjes die je aan dit programma toevoegt, belanden in een overzichtelijke catalogus. Het maakt niet uit of je nou honderden, duizenden of honderdduizenden nummers toevoegt, want MediaMonkey ordent zorgvuldig alle bestanden.

Om MediaMonkey te downloaden, klik onder Standard Version op DOWNLOAD [versienummer]. Dubbelklik op het exe-bestand en selecteer de Nederlandse taal, waarna je bevestigt met OK. Je klikt nu telkens op Volgende om de installatie te doorlopen. Accepteer hierbij de licentieovereenkomst. Klik als laatste op Installeren / Voltooien.

Download de gratis Windows-versie van MediaMonkey naar je computer.

Tip 2 Liedjes toevoegen

Misschien heb je op de computer of NAS flink wat muziek opgeslagen. In de tijd dat downloaden voor eigen gebruik nog min of meer gedoogd werd, lagen de audiobestanden immers voor het oprapen. Wellicht kun je omstreden downloadnetwerken als Napster, Kazaa, LimeWire, bittorrent en usenet (nieuwsgroepen) nog herinneren. Daarnaast kun je natuurlijk ook kopieën van cd’s op de computer bewaren (zie tip 6).

MediaMonkey wil eerst weten waar jouw digitale audiocollectie zich bevindt. Hierbij selecteert het programma automatisch de standaard muziek- en video-map in Windows. Staan daar geen liedjes in, dan haal je de vinkjes voor deze bestandslocaties weg. Klik rechtsboven op LOCATIE TOEVOEGEN en kies Lokale opslag. Zodra je de juiste map met muziek hebt gevonden, zet je hier een vinkje voor. Je kunt zo meerdere bestandslocaties selecteren. Klik daarna op OK.

Naast lokale mappen voeg je net zo eenvoudig muziek van andere apparaten toe, zoals een NAS of pc. Kies in dat geval LOCATIE TOEVOEGEN / Netwerk of Mediaserver, waarna je de juiste map of server selecteert. Klik daarna op OK.

Via VOLGENDE / VOLGENDE / VOLTOOIEN importeert MediaMonkey alle nummers in de bibliotheek. Dit proces kan even duren. Klik tot slot op SLUITEN.

Geef aan in welke (netwerk)map de muziek staat opgeslagen.

Tip 3 Eerste blik

Het hoofdvenster van MediaMonkey opent eerst met een welkomstscherm. Klik linksboven op Home om je muziekcollectie te tonen. Als het goed is, zie je verschillende albumhoesjes. Met de standaardinstellingen staan de secties Artiesten en Albums op alfabetische volgorde gerangschikt. Klik achter een sectie op alles weergeven om een volledig overzicht te tonen. Gebruik als alternatief bovenaan de knoppen Alle bestanden, Albums en Genres om binnen jouw muziekverzameling te snuffelen. Via Home keer je op ieder moment weer terug naar het beginvenster.

Zeker in een omvangrijke collectie is het nog een hele kunst om dat ene liedje te vinden. Gelukkig heeft MediaMonkey een snelle zoekfunctie. Klik rechtsboven op het vergrootglas om het zoekveld te ontvouwen. Je hoeft maar een deel van een liedje, albumtitel of artiest te typen. Het programma laat namelijk meteen de bijbehorende resultaten zien. Klik voor een uitgebreidere zoekfunctie bovenaan op Naar Geavanceerd.

MediaMonkey maakt van alle muziek een overzichtelijke bibliotheek met albumhoesjes.

Grotere albumhoesjes

Vind je de albumhoesjes in de muziekcatalogus te klein? Dat kun je aanpassen! Navigeer bovenin de menubalk achtereenvolgens naar Beeld / Weergave hoofdvenster / Afbeeldingsgrootte. Sleep het oranje schuifje nu naar rechts om de albumcovers te vergroten. Je klikt als laatste op OK om het resultaat te bekijken.

Maak de albumhoesjes desgewenst tweemaal zo groot.

Tip 4 Muziek luisteren

Uiteraard wil je de muziek ook graag beluisteren. Als je op een albumhoesje klikt, komen de onderliggende nummers tevoorschijn. Afhankelijk van in welke sectie je zit, dien je mogelijk nogmaals op de afbeelding te klikken. Gebruik achter de albumtitel de afspeelknop om alle liedjes in chronologische volgorde af te spelen. Je hoort meteen geluid.

Je kunt de liedjes ook husselen. Klik in dat geval op het pictogram met de twee gekruiste pijlen en luister in willekeurige volgorde naar de nummers. Wil je een specifiek liedje van het album horen? Zweef dan met de muisaanwijzer boven een titel en klik daarna op de afspeelknop.

Achter ieder albumhoesje schuilen er meerdere nummers.

Tip 5 Afspeellijst maken

Je maakt in MediaMonkey eenvoudig een eigen afspeellijst. Daarmee luister je naar jouw favoriete nummers van verschillende artiesten. Klik in de menubalk op Bewerken / Nieuwe afspeellijst. Er verschijnt aan de rechterkant een nieuw deelvenster. Typ een relevante naam en bevestig met Enter.

Zoek nu een nummer dat je aan de lijst wilt toevoegen. Klik eerst op de naam van het liedje en sleep deze audiotrack met ingedrukte muisknop naar het rechterdeelvenster. Je kunt als alternatief ook met de rechtermuisknop op een nummer klikken. Navigeer vervolgens naar Verzenden naar / Afspeellijst en klik op de juiste naam. Je maakt zoveel favorietenlijstjes als je maar wilt. Alle afspeellijsten zijn in het linkermenu bereikbaar.

Geen zin om zelf een afspeellijst te maken? Laat MediaMonkey dit dan voor je doen. Ga naar Bewerken / Nieuwe Auto-Afspeellijst. Er verschijnt een nieuw venster waarin het programma volgens zelfgekozen criteria liedjes selecteert. Misschien wil je bijvoorbeeld alleen maar rockmuziek horen. Klik in dat geval op het plusteken en kies Genre. Je typt volgens bovengenoemd voorbeeld Rock, waarna je bevestigt met Enter. Uiteraard staat het je vrij om andere criteria te gebruiken. Geef de automatische afspeellijst tot slot een andere naam.

Voeg via het contextmenu goede nummers aan een afspeellijst toe.

Tip 6 Audio-cd’s rippen

Wil je een digitale kopie van een fysiek muziekalbum op de computer bewaren? Dan komt de ripfunctie van MediaMonkey goed van pas. Daarmee kopieer je de inhoud van een audio-cd naar de pc. Een voorwaarde is dat het systeem is voorzien van een (extern) cd/dvd-station.

Doe eerst een muziek-cd in de lade van de optische drive. Na even wachten verschijnt in MediaMonkey vanzelf het venster Albumgegevens kiezen. Selecteer in het overzicht het juiste muziekalbum. Dat is belangrijk, want het programma koppelt zo de juiste eigenschappen aan elk liedje. Denk onder meer aan de artiest, de naam van het nummer en het genre. Maak een keuze en bevestig met OK.

Klik in de menubalk op Extra / Audio-CD rippen. De nummers van het album komen tevoorschijn. Standaard staan voor alle liedjes vinkjes. Als je een bepaald nummer niet op de computer wilt bewaren, haal je het desbetreffende vinkje weg.

Heb je alleen interesse in de grootste hits van een album? Verwijder voor de overige nummers dan de vinkjes.

Tip 7 Ripinstellingen

Voordat je de cd naar de computer kopieert, neem je eerst de instellingen door. Geef aan in welke map je de nummers wilt opslaan. Zodra je op CONFIGUREREN klikt, komt er een nieuw venster tevoorschijn. Ga via BLADEREN naar de gewenste map en bevestig met OK om deze opslaglocatie te selecteren. MediaMonkey plaatst elk geript album in een eigen submap. Sluit het venster met OK.

Met de huidige instellingen maakt het programma mp3’tjes. Je kunt desgewenst ook een ander audioformaat instellen. Klik dan eerst op MP3 en kies bijvoorbeeld WMA, WAV of FLAC. De twee laatstgenoemde bestandsformaten bieden over het algemeen een hogere audiokwaliteit. Daarentegen nemen de liedjes wel meer opslagruimte in beslag. Mp3 staat bekend om zijn acceptabele geluidskwaliteit en geringe bestandsomvang.

Bij sommige audioformaten kun je de kwaliteit aanpassen, zoals in het geval van ogg, wav, wma, aiff en flac. Klik dan achter de gekozen indeling op INSTELLINGEN. Een hogere waarde resulteert doorgaans in een betere geluidskwaliteit. Houd hierbij wel rekening met grotere bestanden en een langere ripduur. Maak een keuze en klik op OK. Bevestig nogmaals met OK om het ripproces te starten. Na afloop belanden de nummers vanzelf in de bibliotheek van MediaMonkey.

Bepaal in welke (sub)map je de geripte nummers wilt opslaan.

Tip 8 Schijfjes branden

De omgekeerde route werkt ook: niet rippen, maar brand een album naar een schijfje en speel deze cd vervolgens af op een cd-speler. Handig voor wie nog een klassieke audioset met goede speakers bezit. Overigens heb je voor dit klusje wel een (externe) cd-brander en leeg schijfje nodig.

Doe een beschrijfbare cd-r in de lade van de cd-brander. Je kunt hier normaal gesproken tachtig minuten muziek op kwijt. Klik nu met de rechtermuisknop op een albumhoes en kies Verzenden naar / Audio-CD (Branden). Belangrijk is dat in het kleine venster achter Schijf: de juiste cd-brander is geselecteerd. Klik op BRANDEN om het proces te starten. Na afloop hoor je een geluidssignaal en wordt de cd uitgeworpen. Overigens kun je deze opties eventueel uitvinken.

Je brandt desgewenst ook nummers van verschillende albums en artiesten op een cd. Het is dan handig om van jouw favoriete liedjes eerst even een afspeellijst te maken (zie tip 5). Je navigeert in het linkermenu daarna naar Afspeellijsten. Klik met de rechtermuisknop op de bewuste lijst en kies Verzenden naar / Audio-CD (Branden) / BRANDEN.

Brand een muziekalbum of afspeellijst eenvoudig naar een lege cd.

Muziek vanuit cloud

MediaMonkey kan ook muziek bij diverse clouddiensten ophalen. Deze optie is nuttig voor wie audiobestanden op een online server van een bekende aanbieder bewaart. Er is ondersteuning voor Microsoft OneDrive, Google Drive en Dropbox ingebakken.

Klik in de menubalk op Bestand / Bestanden herscannen/toevoegen. Ga via LOCATIE TOEVOEGEN naar Cloudopslag. Na het aanwijzen van de juiste aanbieder opent er een webpagina in de browser. Je dient MediaMonkey toegang tot jouw persoonlijke cloudomgeving te geven. Log zo nodig in en beslis of je het mediaprogramma wel of geen toegang geeft.

Klik in MediaMonkey op OK / NU SCANNEN om audiobestanden vanuit de cloud te importeren. Daarnaast bewaar je optioneel een kopie van de muziekbibliotheek op een online server. Gebruik hiervoor het tabblad Inhoud bibliotheek. Je kunt de koppeling tussen MediaMonkey en de clouddienst op elk moment weer verbreken.

Als je MediaMonkey toegang tot jouw Google Drive-omgeving geeft, voeg je audiobestanden vanuit de cloud toe.

Tip 9 Metadata wijzigen

Elk digitaal opgeslagen liedje bevat metadata. Dit noemt men ook wel tags. Hierin staan allerlei gegevens, zoals de artiest(en), de naam van het nummer en het uitgiftejaar. Het is belangrijk dat alles klopt, want MediaMonkey deelt op basis van deze informatie zijn bibliotheek in. Bovendien bevindt zich in de metadata ook een hoesafbeelding.

Met name bij gedownloade bestanden klopt de metadata soms niet. Gelukkig herstel je eenvoudig een foutje. Klik in MediaMonkey met de rechtermuisknop op het bewuste liedje en kies Eigenschappen. Er verschijnt een venster met verschillende kenmerken. Pas naar eigen inzicht een of meerdere velden aan. Bij Score laat je eventueel ook nog jouw waardering voor het nummer blijken. Kies tussen een waarde van één tot vijf sterren.

Bij het tabblad Details staan nog meer kenmerken van het liedje. Die kun je eveneens allemaal wijzigen. Verder voeg je via Songteksten vrijblijvend een complete liedtekst toe. Kijk tot slot ook nog even bij Illustraties, want je kunt hier zo nodig een andere albumhoes selecteren. Klik op OK om eventuele wijzigingen op te slaan.

Controleer in de Eigenschappen of het liedje aan de juiste albumhoes is gekoppeld.

Tip 10 Automatisch taggen

Het aanpassen van metadata heet ook wel het taggen van muziek. MediaMonkey heeft hiervoor een slimme functie, want het programma wijst op jouw verzoek automatisch de juiste metadata aan alle nummers van een album toe.

Klik met rechts op een muziekalbum en kies Auto-labelen. Het programma gaat nu op zoek naar de correcte gegevens. Hebben liedjes bijvoorbeeld geen titels, dan probeert de software deze via een zogenoemde audiovingerafdruk te achterhalen. Door de huidige audiodata met dat van een database te vergelijken, komt MediaMonkey de juiste tags op het spoor. Er wordt zo nodig ook een verse albumhoes opgehaald. Vink de nummers aan waarvan je de metadata wilt aanpassen en bevestig met LABELEN EN DOORGAAN.

Wijs in één klap correcte tags aan alle liedjes van een muziekalbum toe.

Tip 11 Mediaserver

Tijdens de installatie activeert MediaMonkey op de achtergrond een mediaserver. Het voordeel hiervan is dat je met andere apparaten in je thuisnetwerk de muziekbibliotheek kunt benaderen. Denk onder andere aan een geschikte smart-tv, netwerkreceiver, wifi-speaker en soundbar. Je speelt de nummers op deze apparaten af.

Open maar eens met de afstandsbediening de bronlijst van een smart-tv en kies MediaMonkey Bibliotheek. Daarachter staat waarschijnlijk ook nog de naam van jouw computer vermeld. Je dient deze televisie nu toegang tot de muziekbibliotheek te geven. Klik in MediaMonkey op JA. Zodra je de bibliotheek op de smart-tv vernieuwt, heb je toegang tot alle albums en afspeellijsten.

Stream de nummers over je thuisnetwerk naar andere apparaten, zoals een smart-tv.

MediaMonkey Gold

Er bestaat ook een betaalde Gold-versie van MediaMonkey. Die bevat nóg meer functies. Met name op het gebied van audio-cd’s rippen zijn er meer mogelijkheden. Zo stel je desgewenst een hogere geluidskwaliteit voor de gekopieerde nummers in. Een andere handige functie is dat je een ongelimiteerd aantal nummers tegelijk automatisch kunt taggen. Daarnaast bevat MediaMonkey Gold extra opties om liedjes te ordenen en over je eigen (thuis)netwerk te streamen. De betaalde versie kost ca. 39 euro. Je kunt voor ca. 97 euro ook een zogeheten lifetime-licentie aanschaffen.

Voor het gebruik van MediaMonkey Gold dien je een gebruikersnaam en licentiesleutel in te voeren.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Nieuw van L'OR: Barista Absolu – een koffiemachine die ook ijskoffie zet
© L'OR
Huis

Nieuw van L'OR: Barista Absolu – een koffiemachine die ook ijskoffie zet

IJskoffie is populairder dan ooit. Om in te spelen op die trend lanceert L'OR de Barista Absolu: een nieuwe koffiemachine die niet alleen warme, maar ook gekoelde koffie zet. Samen met de speciale capsules zet je er thuis gewoon zelf een goede ijskoffie mee – mét smaak en cremalaag.

Gekoelde koffie met één druk op de knop

De Barista Absolu is de eerste koffiemachine van L'OR die speciaal is ontworpen met ijskoffie in gedachten. Een opvallend detail is de knop 'Enjoy Over Ice'. Die activeert een langzamere, zachte extractie van de koffie, zodat de smaken behouden blijven en niet verwateren door het ijs. Voeg zelf ijsklontjes toe aan het glas en je krijgt een koude koffie met een volle cremalaag en een verfrissende smaak.

Wie liever iets romigs of zoets drinkt, kan de basis eenvoudig aanvullen met melk, siroop of slagroom. Ook warme koffievarianten zijn mogelijk: van ristretto en espresso tot lungo of twee koppen tegelijk. Dankzij 19 bar pompdruk en geavanceerde extractietechnologie belooft de machine koffie met de intensiteit van een barista.

©L'OR

Tot 18 koffievariaties

De L'OR Barista Absolu is geschikt voor zowel standaard- als XXL-capsules van L'OR, waarmee je tot 18 verschillende koffievariaties kunt bereiden. Met de knop 'Intensity Boost' verhoog je de extractieduur voor een krachtiger kopje. De machine is beschikbaar in zwart, wit en grijs, met een adviesprijs van 129 euro.


Ook nieuw: zomerse (ijs)koffiesmaken

Speciaal voor de zomer introduceert L'OR twee nieuwe capsules, speciaal voor ijskoffie: 🥥 Coconut Iced Een zachte koffie met kokossmaak, bedoeld om koud te serveren. De blend is gemaakt van 100% gecertificeerde koffie (Common Grounds) en zit in recycleerbare capsules. Geschikt voor zowel L'OR Barista- als Nespresso-machines. 🧊 Iced Coffee XXL Een capsule met dubbele inhoud voor grotere ijskoffies. De smaak is krachtig en fris, en ideaal als basis voor recepten met ijsblokjes, melk of siroop.