ID.nl logo
5 browsers getest
© Reshift Digital
Huis

5 browsers getest

Wanneer je meerdere apparaten gebruikt, is het enorm handig wanneer de browser jouw surfgegevens synchroniseert. Dezelfde favorieten, wachtwoorden en geschiedenis heb je dan op zowel de desktop, smartphone als tablet bij de hand. Dat is nog eens prettig werken! Naast de synchronisatieopties van iedere browser, nemen we ook de basisfuncties onder de loep. Welke browser biedt het beste totaalplaatje?

Tegenwoordig verschijnt in een vers geïnstalleerde versie van Windows automatisch een browserkeuzescherm. Hierin kun je onder meer kiezen uit Internet Explorer, Chrome, Firefox, Safari en Opera. In deze test lees je precies welke browser het beste bij je past, waarbij we ook rekening houden met het gebruik van mobiele apparaten.

Het is het slimste om een browser op je computer te installeren waarvan ook versies beschikbaar zijn voor je smartphone en tablet. Je synchroniseert in dat geval namelijk surfgegevens, zodat je niet overal apart favorieten en wachtwoorden hoeft in te stellen. Inloggen met een persoonlijk account is voldoende om op alle pc’s en mobiele apparaten toegang tot een gepersonaliseerde browser te krijgen. Maar ook de basisfuncties van iedere browser spelen natuurlijk een belangrijke rol in welke keuze je maakt.

Internet Explorer 9

Internet Explorer is in Nederland al jarenlang de populairste browser. De reden hiervoor is simpel. Microsoft stopt in iedere Windows-versie standaard dit programma, waardoor het merendeel van de gebruikers uit gemak voor deze browser kiest. In dit geval zegt de populariteit dus helemaal niets over de kwaliteit van het programma.

Toch lijkt er op het eerste gezicht geen reden om naar een concurrent over te stappen. Internet Explorer 9 is gebruiksvriendelijk en kan in tegenstelling tot eerdere versies goed overweg met alle gangbare web-standaarden. De minimalistische gebruikersomgeving hebben de ontwikkelaars zorgvuldig uit Chrome overgenomen, waardoor er meer ruimte is voor de web-inhoud. Bovendien voelt de browser soepel aan en maakt gebruik van hardwareversnelling om websites met veel grafische inhoud weer te geven.

Opties

Handig is dat je veelgebruikte webdiensten als Gmail, YouTube en Facebook kunt vastpinnen aan de Taakbalk. Je roept ze op die manier snel op vanuit het besturingssysteem, zonder dat je eerst de startpagina van de browser moet openen. Via de functie Traceerbeveiliging verstuurt de browser een Do Not Track-header naar websites. Hierin worden online adverteerders verzocht om je surfgedrag niet te volgen via tracking cookies.

©PXimport

Gebruik de functie Traceerbeveiliging om online adverteerders te blokkeren.

Deze ‘volgbestanden’ belanden meestal via websites met banners op je pc. Een voordeel is dat je in Internet Explorer optioneel ook zwarte lijsten gebruikt om tracking cookies te blokkeren. Het programma bevat diverse opties om surfsessies aangenamer te maken. Zo voeg je rss-feeds aan de favorieten-werkbalk toe en voer je via de adresbalk rechtstreeks zoekopdrachten uit met Bing of een andere zoekmachine.

Synchronisatie

Tot zover het goede nieuws, want op het gebied van browsersynchronisatie valt Internet Explorer 9 enorm tegen. Microsofts programma biedt daarvoor namelijk helemaal geen opties! Persoonlijke surfgegevens op een andere computer of smartphone meenemen kun je dus vergeten. Gelukkig bevat Internet Explorer 10 op dit vlak de nodige verbeteringen (zie kader ‘Internet Explorer 10’).

Jammer is dat de ondersteuning voor plug-ins nogal achterblijft, zeker vergeleken bij Firefox en Chrome. Nog altijd maakt Microsoft het voor enthousiaste ontwikkelaars erg ingewikkeld om leuke plug-ins te ontwikkelen. Microsoft heeft ervoor gekozen om geen versie van Internet Explorer 9 uit te brengen voor Windows XP, dus gebruikers van dit besturingssysteem kunnen de browser niet installeren.

Internet Explorer 10

Met de introductie van Windows 8 op 28 oktober jongstleden is er tegelijkertijd ook een nieuwe versie van Internet Explorer verschenen. Microsoft heeft aan versie 10 allerlei nieuwe snufjes toegevoegd. Zo is er eindelijk browsersynchronisatie mogelijk, waarmee gebruikers favorieten, voorkeuren en de surfgeschiedenis kunnen meenemen op verschillende systemen. Hiervoor hebt u wel een Microsoft-account nodig. Favoriete websites voegt u als aparte app toe aan de Metro-interface van Windows 8, zodat veelgebruikte webdiensten snel bereikbaar zijn. Opvallend is dat Internet Explorer 10 standaard een Do Not Track-header stuurt naar bezochte websites. Deze functie hoeft u dus niet apart aan te zetten. Daarnaast bevat de nieuwste versie spellingscontrole, wat het aantal typefouten ten goede komt. Microsoft heeft ook een tablet-versie van de browser ontwikkeld met grotere pictogrammen en een adresbalk onder aan het venster. Het softwarebedrijf brengt Internet Explorer 10 uitsluitend uit voor Windows 7 en 8.

Van alle mobiele apparaten is er alleen ondersteuning voor Windows Phone. Een opmerkelijk verschil met de desktop-versie is dat de adresbalk onder in het scherm is genesteld. Je kunt met Internet Explorer Mobile alles doen wat je van een browser mag verwachten, zoals favorieten opslaan, cookies uitzetten en de surfgeschiedenis wissen. Een pluspunt is dat je eenvoudig webpagina’s aan het startscherm van Windows Phone vastmaakt.

Internet Explorer 9

Taal Nederlands

OS Windows Vista/7

Mobiel Windows Phone

Systeemeisen 1GHz-processor, 512 MB RAM, 70 MB harde-schijfruimte (120 MB voor 64bit-versie), minimale beeldschermresolutie 800 x 600

Pluspunten

Webdiensten vastpinnen

Adverteerders blokkeren

Minpunten

Geen browsersynchronisatie mogelijk

Weinig plug-ins

SCORE: 7/10

Google Chrome 21

Hoewel Chrome de jongste browser is uit deze test, heeft het inmiddels een behoorlijk marktaandeel verworven. Vooral de kale gebruikersomgeving, snelle laadtijden en vlotte bediening waren een paar jaar geleden een verademing. Nu andere browsers deze zaken hebben overgenomen, probeert Google ook met interessante functies uit te blinken.

Opties

Als enige browser ondersteunt Chrome twee HTML5-videocodecs, namelijk H.264 en WebM. Hoewel Google de voorkeur geeft aan laatstgenoemde codec, kan de browser dus webvideo’s in beide formaten afspelen. Gebruikers breiden de browser gemakkelijk uit met extra functies, want er zijn duizenden plug-ins beschikbaar.

Een minpunt is dat Chrome geen geïntegreerde rss-lezer bevat. Om nieuwsstromen van websites alsnog via rss te volgen, installeer je als alternatief een plug-in. Op het moment van schrijven ondersteunt Chrome nog geen Do Not Track. Wel heeft Google aangekondigd deze functie op korte termijn te introduceren. Je hoeft niet handmatig nieuwe versies van Chrome te installeren, want de browser werkt zichzelf automatisch bij. Je zet tabbladen van webdiensten eventueel vast aan de tabbladstrook. Wanneer je bijvoorbeeld dagelijks je webmail raadpleegt, kun je het postvak via deze optie razendsnel openen.

Synchronisatie

De synchronisatieopties zijn in Chrome prima uitgewerkt. Je kunt met zowel een Android- als iOS-systeem de browser gebruiken. Zodra je Chrome voor de eerste keer opent, verschijnt er een aanmeldscherm. Na het typen van het e-mailadres en wachtwoord, beland je meteen in de persoonlijke surfomgeving.

©PXimport

U geeft zelf aan welke gegevens u wilt synchroniseren.

Wijzigingen worden vrijwel direct op andere apparaten verwerkt waarop je je aanmeldt in Chrome. Als je inlogt op je Google-account, kun je op al jouw apparaten je eigen favorieten, instellingen, wachtwoorden en surfgeschiedenis gebruiken. Een uitzondering hierop zijn plug-ins, want die werken niet op tablets en smartphones. Overigens bepaal je helemaal zelf welke gegevens je synchroniseert. Prettig is dat je ook geopende tabbladen kunt overzetten. Als je een surfsessie plotseling afbreekt, kun je later op een andere computer, tablet of smartphone op hetzelfde punt weer verdergaan.

De mobiele versie van Chrome functioneert uitstekend in Android en iOS, waarbij webpagina’s opvallend snel laden. Nuttig is dat je via de privémodus mobiel kunt surfen zonder gebruikerssporen op het toestel achter te laten.

Google Chrome 21

Taal Nederlands

OS Windows Vista/7/XP; Mac OS X 10.5.6 of hoger; Linux

Mobiel Android, iOS

Systeemeisen Intel Pentium 4-processor, 128 MB RAM, 100 MB harde-schijfruimte

Pluspunten

Uitstekende synchronisatieopties

Platformonafhankelijk

Tabbladen vastzetten

Privémodus mobiele versie

Minpunten

Geen rss-lezer

Geen Do Not Track

SCORE: 9/10

Firefox 15

Firefox houdt zich al jaren prima staande tussen al het browsergeweld. Ontwikkelaar Mozilla volgt alle trends netjes op, waardoor gebruikers altijd over een modern internetprogramma beschikken. Een opmerkelijk verschil met Internet Explorer en Chrome is dat Firefox nog steeds vasthoudt aan een apart zoekveld naast de adresbalk. Die is eigenlijk overbodig, aangezien je ook via het adresveld Google laat zoeken op trefwoorden.

Opties

Mozilla geeft zijn gebruikers de gelegenheid om de werkbalk naar eigen wens in te richten. Verder voeg je eenvoudig knoppen toe die standaard niet in de werkbalk aanwezig zijn, zoals rss-feeds en tabbladgroepen en opties voor afdrukken en zoomen. Je kunt ook optioneel een Do Not Track-header naar websites sturen. Hiermee maak je kenbaar dat je liever geen tracking cookies ontvangt.

Net als bij Chrome het geval is, geef je veelgebruikte favorieten een permanente plek in de tabbladenstrook. Het aantal beschikbare plug-ins voor Mozilla’s browser blijft onverminderd groot. In de online catalogus vind je duizenden bruikbare uitbreidingen, waarmee je leuke functies toevoegt. Een aangename vernieuwing is dat de browser zichzelf bijwerkt naar de meest recente versie. Behalve dat je geen updates handmatig meer hoeft te installeren, merk je daar verder niets van.

Synchronisatie

De functie Firefox Sync stelt je in staat om maximaal 25 MB aan gegevens te synchroniseren met andere pc’s en Android-toestellen. Je eigen wachtwoorden, favorieten, plug-ins, voorkeuren, surfgeschiedenis en openstaande tabbladen staan dan op iedere pc en geschikte smartphone voor je klaar. Het gebruik van de synchronisatieopties voelt iets omslachtiger aan vergeleken met Chrome. De functie is weggestopt in het menu en je dient zelf actie te ondernemen om de boel in werking te zetten.

©PXimport

Firefox is een zeer flexibele browser. U past de werkbalk naar eigen wens aan.

Andere pc’s en geschikte apparaten voeg je toe met een unieke code of via de inloggegevens van het Sync-account. Soms is niet direct duidelijk waar je de code kunt vinden. Maar als alles eenmaal is ingesteld, werkt de synchronisatie vlekkeloos en in twee richtingen.

Een sterk onderdeel van Firefox is dat je in de mobiele versie plug-ins kunt installeren, zoals Adblock Plus. Surfen in de privémodus is helaas niet mogelijk. Wel kun je, ook op een mobiel toestel, met de Do Not Track-header aangeven dat je niet gevolgd wilt worden.

Firefox 15

Taal Nederlands

OS Windows Vista/7/XP; Mac OS X 10.5.5 of hoger; Linux

Mobiel Android

Systeemeisen Intel Pentium 4-processor (met SSE2-ondersteuning), 512 MB RAM, 200 MB harde-schijfruimte

Pluspunten

Uitgebreide catalogus plug-ins

Automatische updates

Aanpasbare werkbalk

Minpunten

Apart zoekveld

Aanmeldprocedure Firefox Sync omslachtig

SCORE: 8/10

Safari 5

Wie Safari op een Windows-pc wil installeren, zal tevergeefs zoeken naar een downloadlink. Apple stelt de browser sinds enkele maanden niet meer beschikbaar op zijn website en levert aan bestaande gebruikers geen updates meer. Het Amerikaanse elektronicabedrijf heeft nog geen reden naar buiten gebracht, maar de kans is reëel dat de ontwikkeling helemaal is stopgezet. Dat zou een slechte keus zijn, want er zijn heel wat Windows-gebruikers die surfgegevens willen synchroniseren met een iPad of iPhone. Wie goed zoekt op internet, pikt de laatste versie van Safari (5.1.7) elders op.

Opties

Hoewel de gebruikersomgeving er netjes uitziet, is Safari voor Windows-gebruikers niet zo’n aantrekkelijke optie. De hoeveelheid plug-ins is vergeleken met andere browsers erg beperkt en het programma is dus al maanden niet meer bijgewerkt. Ook veel functies waarmee andere browsers pronken, zijn in Safari niet beschikbaar. Op de iPad en iPhone kun je nog wel prima uit de voeten met Safari.

©PXimport

Safari heeft teveel beperkingen op Windows-computers, waardoor u beter kunt uitwijken naar een ander programma.

Synchronisatie

Voor de synchronisatieopties heb je ook niets aan Safari, want die zijn voor Windows-pc’s niet beschikbaar. Vanaf een Mac kun je via iCloud wel favorieten en openstaande tabbladen meenemen op een iPhone of iPad, al is het dus niet mogelijk om gegevens te synchroniseren met Windows-machines.

Safari 5

Taal Nederlands

OS Windows Vista/7/XP; Mac OS X

Mobiel iOS

Systeemeisen Onbekend

Pluspunten

Mooie vormgeving

Minpunten

Onduidelijke toekomst Windows-versie

Geen browsersynchronisatie

HTML5-videotag ontbreekt

SCORE: 4/10

Opera 12

De onbekendste browser in dit overzicht is ongetwijfeld Opera. Eigenlijk is dat zonde, want het programma biedt een aantal leuke, aparte mogelijkheden.

Opties

Op het gebied van plug-ins legt Opera het ruimschoots af tegen Firefox en Chrome, want er zijn relatief weinig uitbreidingen beschikbaar. Net zoals in de andere browsers, geef je web-diensten een vast plekje in de interface door ze vast te pinnen. Evenals in Firefox, is er in Opera nog sprake van een apart zoekvak, terwijl je ook in het adresveld de zoekopdracht kunt invoeren.

Maar Opera heeft meer interessante functies: zo haal je rechtstreeks films en muziek vanaf bittorrent op zonder dat je een extern downloadprogramma nodig hebt. Zodra je klikt op een torrentbestand, haalt Opera meteen de gewenste mediabestanden binnen. De optie Opera Turbo maakt het mogelijk om gecomprimeerde versies van websites te laden. Vooral wanneer je surft via een trage internetverbinding levert dat volgens de makers snelheidswinst op. Verder vind je in de browser een rss-lezer en een e-mailclient. Binnen hetzelfde programma voer je dus allerlei internettaken uit, waarvoor je normaal gesproken extra software nodig hebt.

©PXimport

Met de geïntegreerde e-mailclient van Opera haalt u eenvoudig rss-feeds van websites op.

Synchronisatie

De mobiele versie van Opera bevalt prima. Via een duidelijke menuknop pas je de instellingen aan en open je favoriete websites. De synchronisatieopties mogen dan wel niet erg uitgebreid zijn, de functie is wel de moeite waard omdat het erg prettig werkt. Je hoeft alleen maar een account aan te maken, waarna je aangeeft welke gegevens je wilt synchroniseren. Je kunt echter geen plug-ins en openstaande tabbladen naar een andere pc, tablet of smartphone meenemen.

Opera 12

Taal Nederlands

OS Windows Vista/7/XP; Mac OS X 10.5 of hoger; Linux

Mobiel Android, iOS, BlackBerry, Symbian

Systeemeisen Intel Pentium II-processor, 128 MB RAM, 30 MB harde-schijfruimte

Pluspunten

Veel extra functies

Simpel synchronisatie instellen

Minpunten

Minder synchronisatieopties

Weinig plug-ins

SCORE: 8/10

Conclusie

Als je een browser alleen op een pc gebruikt zonder plug-ins, kun je met Internet Explorer 9 prima uit de voeten. Wil je meer doen met een browser, dan voldoet het programma van Microsoft niet. Een beter alternatief is Chrome. Dit programma is voor een grote hoeveelheid (mobiele) platformen beschikbaar. Via een Google-account synchroniseer je allerlei surfgegevens tussen apparaten en pc’s, zodat je overal dezelfde favorieten en wachtwoorden bij de hand hebt.

Ook Opera biedt een brede platformondersteuning, maar de synchronisatieopties blijven, vergeleken bij Chrome, helaas iets achter. Gebruikers van Android kunnen ook een beroep doen op Firefox om browsergegevens vanaf de desktop over te hevelen. Het kost wat moeite om Firefox Sync op te starten, maar daarna werkt het prima. Safari lijkt zijn beste tijd op Windows-systemen te hebben gehad, want deze browser is al een tijdje niet meer bijgewerkt.

Samenvattend biedt Chrome naar onze mening de beste synchronisatieopties, terwijl ook alle basisfuncties uitstekend werken. Bovendien scoort dit programma het hoogst op de Peacekeeper-benchmark. Om deze redenen verdient Chrome het Best Getest-predikaat.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond
© M.studio - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom gaan we een paar keer per week voor je op zoek naar zulke aanbiedingen. Met Kerst en Oud en Nieuw voor de deur is het weer tijd om te bedenken wat je wil gaan eten. Wat dacht je van fondueen? Met deze vijf fonduesets maak je indruk op je vrienden en familie.

Met een fondueset smelt je de lekkerste kazen en dep je je broodje of vlees in bouillon of kaas. Fonduesets zijn de ultieme sfeermakers voor de feestdagen, of het nu met vrienden is of familie en of je kiest voor romige kaas, bouillon of chocolade; het is op en top genieten. Een absolute must-have voor elke levensgenieter en perfect voor de feestdagen. Wij vonden vijf betaalbare fonduesets voor je.

Boska Elektrische Fondueset Pro - 8 personen

De Boska Elektrische Fondueset Pro is ontworpen voor liefhebbers van kaas‑ en vleesfondue. De set bestaat uit een geëmailleerde gietijzeren pot met een inhoud van circa 2,15 liter, waardoor je genoeg ruimte hebt voor een volledige kaasfondue of bouillon. Het verwarmingselement is elektrisch en beschikt over een instelbare thermostaat; hierdoor kun je de temperatuur naar wens aanpassen voor verschillende soorten fondue. Een handig indicatielampje laat zien wanneer het element aan staat. De pot staat op een stevige basis en heeft een extra lang snoer van twee meter, zodat je hem makkelijk midden op tafel plaatst. Bij de set worden acht fonduevorken geleverd die zijn voorzien van gekleurde markeringen. De combinatie van gietijzer en emaille zorgt voor een gelijkmatige warmteverdeling en eenvoudige reiniging.

Swissmar Lausanne 11‑delige fondueset - 6 personen

De Zwitserse fabrikant Swissmar levert met de Lausanne een 11‑delige fondueset die is gericht op traditioneel fonduen. De set bestaat uit een koperen pan met een geëmailleerde binnenkant en een zware RVS‑branderschaal. Doordat koper de warmte snel opneemt en verdeelt, is de fondue snel op temperatuur. De pan staat op een robuuste stalen houder waarin een brander met regelaar zit; hiermee pas je de vlamsterkte aan voor kaas‑, bouillon‑ of chocoladefondue. In de doos zitten verschillende accessoires, waaronder zes vorkjes en een branderschaal. Deze set is niet elektrisch, waardoor je hem zelfs buiten of op de camping kunt gebruiken.

Mäser Fondueset - 4 personen

De fondueset van Mäser bestaat uit een roestvrijstalen pan met bijbehorende brander. Roestvrij staal is slijtvast en eenvoudig te reinigen; je kunt de pan na gebruik in de vaatwasser zetten. De set heeft een inhoud van rond één liter, voldoende voor een kaas‑ of chocoladefondue voor een klein gezelschap. Er worden meerdere fonduevorkjes meegeleverd met gekleurde puntjes om ze te onderscheiden. Dankzij de stevige basis staat de pan stabiel op tafel, terwijl de gelijkmatige warmteverdeling voorkomt dat de inhoud aanbrandt. Omdat het geen elektrisch toestel is, gebruik je de brander met brandgel of spiritus.

Baumalu 385050 fondueset - 6 personen

Deze fondueset van Baumalu bestaat uit een zware gietijzeren pan die op een decoratieve houten plaat staat. Gietijzer houdt de warmte goed vast en is geschikt voor zowel kaas‑ als chocoladefondue. De bijgeleverde brander plaats je onder de pan; je regelt de vlamsterkte met een draaiknop. Omdat de pot stevig op de houten plaat staat, blijft hij stabiel en kras je niet op de tafel. In de set zitten fonduevorkjes met houten handvatten.

Tristar FO‑1107 Fonduepan - 8 personen

De Tristar FO‑1107 is een elektrische fondueset met een inhoud van ongeveer 1,5 liter. Je gebruikt deze pan voor verschillende soorten fondue, zoals kaas, bouillon of chocolade. Het verwarmingselement levert circa 1000 watt en heeft een instelbare thermostaat, zodat je de temperatuur kunt aanpassen aan het type fondue. Een indicatielampje geeft aan wanneer het apparaat actief is. De pan heeft een antiaanbaklaag, een cool‑touch handgreep en staat op een antislipvoet voor extra stabiliteit. Er worden acht fonduevorkjes meegeleverd en door de ring bovenop blijven de vorkjes op hun plek tijdens het fonduen.

▼ Volgende artikel
Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde
© px.palette
Huis

Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde

Papieren facturen, garantiebonnetjes, contracten en andere documenten slingeren al snel overal rond. Waarom niet alles digitaal bewaren, zodat je het in enkele klikken terugvindt? In dit artikel vind je gratis tools en praktische tips om je administratie te scannen, te taggen, doorzoekbaar te maken en veilig op te slaan zonder veel gedoe.

Wat gaan we doen?

We geven diverse tips en tools om administratieve en andere papieren documenten efficiënt en ordelijk te digitaliseren. Dat gaat van scannen en OCR’en tot organiseren, automatiseren, back-uppen en meer.

Tip 1: Scanner

Stel, je wilt een hele reeks documenten digitaliseren, zoals garantiebewijzen of facturen. We gaan ervan uit dat je een scanner in huis hebt, eventueel als onderdeel van een all-in-one-printer. Zo’n toestel is goed geschikt voor stabiele, rechte scans, en een (soms optionele) documentinvoer maakt het extra handig bij grotere aantallen. Je scant het best op zo’n 300 dpi, in grijswaarden of kleur, en bewaart het resultaat bij voorkeur als pdf. Helaas genereert de meegeleverde scansoftware vaak alleen pdf’s met een afbeelding van de tekst, waardoor je die later niet kunt doorzoeken of kopiëren.

©OttoPles

Er bestaan ook heel wat printers met een ingebouwde scanner.

Tip 2: NAPS2

Gebruik in dit geval beter scansoftware met geïntegreerde OCR, zoals het gratis en opensource NAPS2 (www.naps2.com, Windows, macOS en Linux). Start de app, klik op Nieuw profiel en op Apparaat kiezen om je scanner te selecteren. Je kunt kiezen uit drie drivertypes: WIA (ingebouwd in Windows, beperkt), TWAIN (krachtiger) en ESCL (voor moderne netwerk- of wifi-scanners, vergelijkbaar met Apple AirScan). Doorgaans kies je voor TWAIN. Stel de scanopties in en open Geavanceerd voor extra instellingen. Typ een profielnaam en bevestig met OK.

Klik nu op de knop OCR en download de gewenste talen, zoals Dutch en English. Plaats een vinkje bij PDFs doorzoekbaar maken middels OCR en kies taal en modus (Snel of Beste). Vink ook de andere opties aan en druk op Scannen.

Klik daarna op het pijlknopje bij PDF opslaan en kies PDF-instellingen. Vul bij Standaard bestandspad een bestandsnaam in – gebruik eventueel ‘placeholders’ als $(YY)-$(MM)-$(DD) – en kies bij Compatibiliteit bij voorkeur PDF/A, zoals PDF/A-2b. Dit formaat slaat namelijk alle lettertypes, kleurprofielen en structuurinformatie in het bestand zelf op, wat ‘garandeert’ dat je het document ook jaren later nog in zijn oorspronkelijke vorm te zien krijgt. Vink Onthoud deze instellingen aan, klik op OK, selecteer de scans en kies PDF opslaan. Het is trouwens ook mogelijk om een (niet-doorzoekbaar) pdf-bestand in NAPS2 te importeren, dit vervolgens te OCR’en en als PDF/A te bewaren.

NAPS2 is prima opensource-scansoftware, met geïntegreerde meertalige OCR-module.

Pdf-printer

De focus van dit artikel ligt op papieren brondocumenten, maar we willen zeker ook (de gratis versie van) PDFCreator vermelden (www.pdfforge.org/pdfcreator). Je kunt deze namelijk als virtuele printer installeren om zo allerlei documenttypen om te zetten naar PDF(/A).

Start na installatie de app, open het tabblad Printer, vink PDFCreator aan en kies via de moersleutel het bestaande profiel PDF/A (archiefbestand). Bevestig met Opslaan en sluit de app. Open nu een document in een willekeurige toepassing, open het afdrukvenster en selecteer PDFCreator als printer. Een dialoogvenster opent waarin je het document meteen kunt opslaan als PDF/A-bestand (standaardversie 2b, maar dit is aanpasbaar via het uitklapmenu).

Je kunt zo’n virtuele printer ook inzetten om documenten automatisch als PDF/A op te slaan in een zelf te bepalen map. Maak hiervoor in PDFCreator op het tabblad Profielen een nieuw profiel aan (bijvoorbeeld PDF/A in map Facturen), kies bijvoorbeeld PDF/A-2b als formaat en geef tevens een specifieke opslaglocatie op. Koppel dit profiel op het tabblad Printer aan een nieuwe virtuele printer (bijvoorbeeld PDF/A-facturen). Zo maak je meerdere profielen en printers aan, waarbij elk PDF/A-bestand automatisch in een andere map terechtkomt.

Je kunt ook meerdere virtuele printers aanmaken, telkens met een aangepast profiel.

Tip 3: Mobiel

Een vlakbedscanner is zeker handig, maar niet noodzakelijk, want je kunt tegenwoordig ook prima scannen met je smartphone. Met de juiste app wordt het beeld automatisch ge-OCR’d en indien nodig rechtgetrokken. Een van de betere apps is Adobe Scan, beschikbaar via www.kwikr.nl/adobescan of in de appstore van Android en iOS.

Installeer en start de app. De gratis versie volstaat meestal, al laat de betaalde versie (circa 10 euro per maand) je onder meer tot 100 pagina’s per bestand scannen (in plaats van 25) en pdf’s exporteren naar Office 365-formaten.

Meld je aan, bijvoorbeeld via je Google-account, en tik op Scan. Je kunt het resultaat onder meer uitsnijden, roteren en de helderheid en het contrast aanpassen. Kies Blijven scannen voor extra pagina’s of tik op PDF opslaan zodra je klaar bent. De pdf belandt standaard in je Adobe-account (https://acrobat.adobe.com), maar je kunt het bestand ook delen of (via Meer) bijvoorbeeld opslaan in Google Drive. Het pdf-bestand is standaard doorzoekbaar, controleer bij Voorkeuren of Tekstherkenning uitvoeren op opgeslagen PDF wel is ingeschakeld, maar het is geen PDF/A. Wil je dat, dan kun je het bestand alsnog omzetten met reeds eerder vermelde, gratis tools als NAPS2 of PDFCreator (zie ook kader ‘Pdf-printer’).

Met (het gratis) Adobe Scan kun je ook meerdere pagina’s laten OCR’en en in één pdf bewaren.

Tip 4: Tags koppelen

Om naderhand snel het gewenste document te kunnen terugvinden, zorg je er dus allereerst voor dat je documenten doorzoekbaar zijn (bij pdf’s kan dit via OCR: zie tip 2). Je kunt gerust ook zelf extra trefwoorden, zeg maar digitale kleefbriefjes, aan je documenten koppelen.

Met een tool als TagSpaces (www.tagspaces.org, Windows, macOS en Linux) tag je in één keer meerdere bestanden en mappen met eigen trefwoorden. Bestaande tags voeg je simpelweg toe door ze naar bestanden te slepen. TagSpaces heeft ook een krachtige zoekfunctie waarmee je snel documenten met de juiste tag(s) terugvindt.

Handig zijn ook ‘smart tags’: je bepaalt dan zelf de criteria, waarna nieuwe bestanden automatisch de juiste tags krijgen. Deze tags kun je opslaan in aparte sidecar-bestanden (JSON) of je voegt ze achteraan de bestandsnaam toe: een bestand als aanpassing.pdf bijvoorbeeld wordt dan iets als aanpassing[huur indexering].pdf. De betaalde Pro-versie (42 euro per jaar) heeft enkele geavanceerde opties, zoals het toekennen van tags op basis van lokale AI-taalmodellen.

TagSpaces is een krachtige taggingtool, maar met een zekere leercurve.

Tip 5: Tags zoeken

Vind je TagSpaces toch wat overkill, dan zijn er andere manieren om documenten van (doorzoekbare) trefwoorden te voorzien. Je kunt in Verkenner (met sneltoets F2) trefwoorden toevoegen aan de bestandsnaam, maar het kan ook anders. Klik met rechts op een bestand of selectie, kies Eigenschappen en open het tabblad Details. Afhankelijk van het bestandstype kun je hier tags toevoegen bij velden als Titel, Onderwerp, Labels, Categorieën en Opmerkingen. Dit werkt goed bij bijvoorbeeld Office-bestanden en afbeeldingen, maar pdf-documenten laten zich minder makkelijk taggen. Dit kan bijvoorbeeld wel bij het aanmaken van zo’n document vanuit NAPS2 of PDFCreator. Bij deze laatste kun je bij een profiel titel, auteur, onderwerp en trefwoorden meegeven.

Vanuit de Verkenner kun je vervolgens zoeken op deze tags, ook in pdf-bestanden (ook al zijn ze niet zichtbaar op het tabblad Details). Navigeer naar de juiste map of het station en typ in de zoekbalk van de Verkenner labels:<trefwoord>.

Werkt dit niet, dan ontbreekt waarschijnlijk een geschikt zoekfilter. Je kunt zo’n Adobe-IFilter alsnog installeren via deze link. Je kunt dit controleren vanuit het Configuratiescherm: open Indexeringsopties, klik op Geavanceerd en scrol op het tabblad Bestandstypen naar pdf. Daar hoort PDF Filter (of eventueel Reader Search Handler) te staan, en Eigenschappen en inhoud van het bestand indexeren moet zijn ingeschakeld. Zorg er tevens voor dat alle gewenste mappen zijn opgenomen bij Deze locaties beheren (via de knop Wijzigen).

Met het juiste filter kun je ook vanuit de Verkenner naar tags binnen pdf-documenten zoeken.

Tip 6: Opslagstructuur

Je documenten zijn nu doorzoekbaar en mogelijk ook getagd, maar er is nog een derde belangrijk aspect: bewaar alles met logische bestandsnamen in een doordachte mappenstructuur.

Voor bestandsnamen plaats je de belangrijkste info, zoals projectnaam en/of datum, liefst vooraan. Gebruik de ISO-notatie (JJJJ-MM-DD), zodat je bestanden makkelijk chronologisch sorteert. Zoals vermeld in tips 4 en 5 kun je de naam aanvullen met trefwoorden, gescheiden door een koppelteken of onderstrepingsteken (vermijd spaties of speciale tekens). Eventueel voeg je achteraan een versienummer toe, zoals _v1. Een voorbeeld is 2025-08-31_Huurcontract_Appartement_v1.pdf.

Breng de bestanden onder in een logische structuur, bijvoorbeeld op datum, per project of klant, of per categorie (zoals Huis, Werk, Gezondheid, Financieel enzovoort). Je zult merken: dankzij consistente map- en bestandsnamen vind je documenten sneller terug.

Sneller zoeken binnen een logische mappenstructuur (en met labels).

Tip 7: Organisatietool

Je hebt een logische mappenhiërarchie opgezet, maar je moet natuurlijk ook zorgen dat documenten in de juiste map terechtkomen. Externe hulp van een organisatietool als het gratis Dropit (www.dropitproject.com, werkt nog onder Windows 11) of File Juggler (www.filejuggler.com, betaalde versie 44 euro) kan daarbij handig zijn. We bekijken kort deze laatste.

Start de geïnstalleerde tool op en klik op Add rule (of eerst op Add rule group als je de regels wilt categoriseren). Stel dat je alle pdf’s die in de map \gedeeld terechtkomen automatisch wilt verplaatsen op basis van trefwoorden. Vul dan Description in en klik op de knop met drie puntjes bij Monitor om de bronmap te kiezen. Via het tandwielpictogram kun je eventueel Examine everything regularly <frequentie> between checks instellen, wat ook goed werkt voor gedeelde netwerkmappen.

Klik daarna op de plus-knop bij If en stel het filtercriterium in, bijvoorbeeld: Any of the following / Other / PDF Properties / Keywords. Bevestig met Insert en geef het trefwoord op bij Contains / Text. Je kunt via de plus-knop extra filters instellen en kiezen tussen Any of All of the following.

Leg nu de gewenste actie vast bij Then: klik op de plusknop, kies bijvoorbeeld Move file en vul de doelmap in bij to. Bewaar je filter met Save and close. Op het tabblad Rules klik je op de pijlknop naast je filter om het te activeren. Test het resultaat.

Organiseer je bestanden automatisch op basis van eigen, gecombineerde zoekfilters.

DMS

Met de tips rond doorzoekbaar maken, taggen en ordenen uit dit artikel, en met tools als TagSpaces en File Juggler, raak je al ver. Wil je je administratie nog professioneler organiseren, dan kom je uit bij een volwaardig Document Management System, kortweg DMS. Flexibele opensource-tools zijn bijvoorbeeld Papermerge en Paperless NGX. Beide installeer je het makkelijkst op Windows via Docker (Docker Desktop for Windows, met WSL2).

Na installatie bereik je het browserdashboard van de tool standaard via http://<ip-adres>:8000. Beide tools bieden OCR aan om gescande documenten doorzoekbaar te maken. Je documenten kunnen ook automatisch worden verwerkt op basis van eigen filters, en er zijn krachtige zoekopties ingebouwd. Beide tools kun je meteen uitproberen via een online demo (log in met demo / demo).

Een krachtig DMS als Paperless-ngx maakt het bijhouden van je administratie veel efficiënter.

Tip 8: Zoektool

Zoals gezegd laat de ingebouwde zoektool in Windows je met de juiste filters en instellingen ook zoeken naar metadata, zoals trefwoorden in pdf’s. Met zoekfilters en operatoren zijn zelfs complexe opdrachten mogelijk, zoals labels:factuur auteur:Toon van Daele grootte:>300kB gewijzigdop:dit jaar. Echt gebruiksvriendelijk of handig is deze functie helaas niet. Je bent dan beter af met een tool als Agent Ransack (alias Filelocator Pro, www.mythicsoft.com/agentransack). Ook de gratis Lite-versie ondersteunt netwerkshares, Booleaanse operatoren, reguliere expressies en zoeken naar metadata via IFilter.

Start de tool, zet deze op Expert en open het tabblad Hoofd. Vul bij Bevat tekst je zoekterm in en bij Zoek in het gewenste station of de map. Eventueel kun je ook filters instellen voor Grootte en Gewijzigd Na / Voor. Op het tabblad Datum voeg je extra tijdsfilters toe en op het tabblad Opties vink je zeker Office en PDF documenten aan. Vul je bij Bevat tekst een pdf-trefwoord in, dan vindt Agent Ransack ook de bijbehorende bestanden. In het tabblad Treffers (rechtsonder) zie je bij gevonden bestanden bijvoorbeeld Keywords: <gezocht_trefwoord>. Met een dubbelklik open je meteen het bestand.

Agent Ransack laat gecombineerde en krachtige filters toe en zoekt ook in metadata.

Tip 9: Back-ups

Je administratie digitaliseren is een goed idee, maar dit is pas veilig met een degelijke back-upstrategie. Het best hanteer je hier de 3-2-1-regel: drie datakopieën (hoofdversie en twee back-ups), op twee soorten media, waarvan minstens één kopie op een andere locatie. Zo bescherm je je data tegen hardwarestoringen, ransomware, brand en diefstal.

Een uitstekende gratis en opensource back-uptool is Duplicati (www.duplicati.com, Windows en macOS), die we zelf al jaren dagelijks geautomatiseerd gebruiken voor back-ups naar zowel een netwerkschijf (NAS) als de cloud (Google Drive).

Installeer het gedownloade msi-bestand. Klik na afloop met rechts op het programma-pictogram in het Windows-systeemvak en kies Open om het browserdashboard te starten. Verschijnt First Run Setup, klik dan op Yes en stel een wachtwoord in. Je kunt Duplicati in je browser openen via http://localhost:8200. Wil je ook toegang vanaf een andere pc in je netwerk, open Instellingen in Duplicati en vink Remote toegang toestaan aan, zodat het dashboard bereikbaar is via http://<intern_ip-adres>:8200. Klik vervolgens op +Back-up toevoegen, laat Een nieuwe back-up instellen geselecteerd en vul een naam in. Schakel bij opslag buiten je netwerk versleuteling in. Geef vervolgens doel- en bronlocatie op en bepaal wanneer en hoe vaak de back-up wordt uitgevoerd. Duplicati maakt standaard incrementele back-ups, waarbij alleen nieuwe of gewijzigde data worden opgeslagen, waardoor het back-upvolume beperkt blijft.

Duplicati is een betrouwbare, gebruiksvriendelijke en flexibele back-uptool.

Tip 10: Beveiliging

Een goede back-upstrategie is cruciaal om je data veilig te bewaren, maar veiligheid draait ook om privacy. De beste manier om te voorkomen dat onbevoegden inzage krijgen in je (medische, financiële …) gegevens is versleuteling. In tip 9 vermeldden we al dat je in Duplicati back-ups automatisch kunt versleutelen met sterke AES-256-encryptie. Maar ook de data op je originele opslaglocatie wil je wellicht beveiligen.

Hiervoor kun je een gratis opensource-tool als VeraCrypt gebruiken, die naast containerbestanden ook complete partities of schijven kan versleutelen met sterke algoritmen als AES-256. We hebben niet de ruimte hier verder op in te gaan, maar hier vind je meer uitleg. Ook handig is Cryptomator om via je lokale synchronisatiemap data te versleutelen bij cloudopslagdiensten als Google Drive, OneDrive of Dropbox. Je vindt hier meer uitleg daarover.

Daarnaast kun je voor diverse documenttypes ook individuele bestanden beveiligen met een wachtwoord, al is dit vaak minder robuust dan een volledig versleutelde opslaglocatie. Dit kan bijvoorbeeld vanuit verschillende Office-applicaties, maar ook met pdf-tools zoals NAPS2 (bij PDF-instellingen vink je PDF versleutelen aan) en PDFCreator (bij Profielen, via Actie toevoegen / Versleuteling).

Ook in NAPS2 kun je pdf-documenten met een wachtwoord beveiligen.