ID.nl logo
Online betalen: zo werkt het
© PXimport
Huis

Online betalen: zo werkt het

Met de komst van allerlei webwinkels en het feit dat we massaal met computers, smartphones en tablets op de bank zitten, verandert onze manier van inkopen doen. Bij veel transacties komt geen echt geld meer van pas en betalingen kun je vanuit je luie stoel doen.

Tip 01: Met iDEAL betalen

De populairste vorm van online betalen in Nederland is via iDEAL. Dit systeem wordt gebruikt door een groot aantal banken. Heb je een rekening bij ABN AMRO, ASN Bank, Friesland Bank, ING, Knab, Rabobank, RegioBank, SNS Bank, Triodos Bank of Van Lanschot Bankiers, dan kun je via iDEAL gemakkelijk betalen.

Als je al aan internetbankieren doet, hoef je geen extra handelingen te verrichten. Op de website waar je een bestelling plaatst, kies je voor de betaalmethode iDEAL. In het selectiemenu kies je je bank en je wordt naar de iDEAL-pagina van je bank geleid. Volg de aanwijzingen op het scherm, dit betekent in de meeste gevallen dat je je Random Reader of ander signeerapparaatje erbij moet nemen en je pincode moet ingeven. Is de betaling gelukt, dan word je weer naar de site van de webwinkel geleid.

©PXimport

Kies je bank als je met iDEAL wil betalen.

Veilige verbinding

Let er altijd op dat je via een beveiligde verbinding winkelt bij een webwinkel. De meeste browsers geven dit aan door een groen logo in je adresbalk. In elk geval moet de url beginnen met https://, gevolgd door de website van je bank. De 's' in https staat voor de beveiligde verbinding ('secure').

Zorg bovendien dat je op een betrouwbaar wifi-netwerk bent aangemeld zodra je gevoelige informatie naar een website verzendt. Log in geen geval in op een open wifi-netwerk waarvan je de herkomst niet kent om te internetbankieren.

©PXimport

De groene balk geeft in Internet Explorer aan dat de verbinding beveiligd is.

Tip 02: Creditcard-betaling

Het voordeel van het betalen met iDEAL is dat het erg veilig is. De betaling wordt via een beveiligde verbinding gemaakt en je moet met je signeerapparaat en je pincode inloggen op een speciale site van je bank. Het nadeel is wel dat je je signeerapparaat bij de hand moet hebben en een aantal stappen moet volgen. Een ander nadeel is dat niet iedereen met iDEAL kan betalen omdat niet alle banken worden ondersteund. Op buitenlandse webwinkels heb je bovendien helemaal niks aan iDEAL.

Heb je een creditcard, dan kun je hiermee het makkelijkste betalen. Je hoeft hiervoor niks te doen, je pakt gewoon je creditcard en geeft de gegevens in op de site van de winkel. Belangrijk is wel dat je de juiste maatschappij selecteert, de bekendste zijn VISA, MasterCard en in mindere mate AMEX (American Express). Je wordt altijd gevraagd naar een veiligheidscode, deze wordt ook wel CSC genoemd. Dit zijn de laatste drie cijfers op de handtekeningstrip aan de achterkant van je creditcard.

Op een American Express-kaart vind je vier cijfers boven het kaartnummer aan de voorkant. De verificatie wordt meteen online gedaan en het bedrag wordt pas later van je debetrekening afgetrokken.

©PXimport

Je moet altijd je driecijferige veiligheidscode invoeren. Heb je een American Express creditcard, dan zijn dit vier cijfers.

Tip 3: Veiliger via creditcard

Het nadeel van het betalen met een creditcard is dat het fraudegevoelig is. Het gebeurt wel eens dat kwaadwillende personen creditcardgegevens stelen en hiermee online aankopen doen. Dit is dan ook de reden dat een aantal banken een extra zekerheid voor online creditcardbetalingen ingebouwd heeft.

VISA heeft het protocol 3-D Secure uitgevonden en biedt dit aan onder de naam Verified by VISA. MasterCard heeft een vergelijkbaar systeem en noemt dit MasterCard SecureCode. Je moet je hier vooraf voor aanmelden bij de bank die je creditcard uitgeeft. Op sommige websites word je vervolgens na het ingeven van je creditcardgegevens en de veiligheidscode naar een extra venster geleid. Dit venster heeft het logo van je creditcardmaatschappij en het logo van de bank die de creditcard uitgeeft.

Let er weer op dat in de adresbalk een url staat dat begint met https:// en dat de naam van je bank duidelijk in de adresbalk wordt genoemd. Bij twijfel wend je je tot je bank. Je geeft het wachtwoord in dat je hebt aangegeven bij aanmelding voor 3-D Secure en de transactie wordt geaccepteerd.

©PXimport

Zo kan een Verified by VISA-scherm eruitzien. Elke bank kan hier zijn eigen invulling aan geven.

Tip 4: Met PayPal betalen

PayPal is in Nederland nog niet zo populair, maar in het buitenland wordt het al veel gebruikt. PayPal is een online bank waarbij je je moet aanmelden. Kies je op een website voor een betaling met PayPal, dan word je naar de website van PayPal geleid. Je logt in met je accountgegevens en bevestigt de transactie. De betaling wordt meteen goedgekeurd waardoor de webwinkel je bestelling direct kan opsturen.

PayPal fungeert als tussenpersoon en boekt het geld van je bankrekening af of van je creditcard. Voor jou zijn hier geen kosten aan verbonden, voor de ontvangende partij wel. Daarom kan het zijn dat voor het betalen met PayPal in een webwinkel transactiekosten in rekening worden gebracht. Dit kan echter ook het geval zijn met creditcardbetalingen.

PayPal wordt ook gebruikt door sites als eBay en Airbnb, het voordeel van het gebruik van PayPal is hier dat de dienst extra zekerheden biedt. Schaf je iets aan op eBay, betaal je met PayPal en wordt het product niet verzonden, dan krijg je van PayPal het aankoopbedrag terug. Je kunt met de dienst ook gemakkelijk betalingen doen aan andere personen met behulp van een e-mailadres.

©PXimport

Je kunt kosteloos geld overboeken naar mensen met een PayPal-rekening. Het enige wat je nodig hebt, is het e-mailadres waarmee de andere persoon is aangemeld.

Tip 5: Veilig winkelen

Kwaadwillende personen zijn uit op je creditcardgegevens, PayPal-accountgegevens en andere gevoelige informatie. Daarom is het goed om een aantal regels in acht te nemen als je online aankopen doet. Koop je iets bij een Nederlandse webwinkel, let dan altijd op het logo van Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk. Een malafide site kan natuurlijk ook zo'n logo op zijn site plaatsen, check daarom bij twijfel altijd even op de desbetreffende websites of de webwinkel het logo mag voeren.

Op www.thuiswinkel.org/consumenten zie je hoe je checkt of een winkel bij hun is aangesloten. Via een ledenlijst kun je meteen zoeken op de naam van de webwinkel. Via www.keurmerk.info kun je op de naam van de webwinkel zoeken onder Zoek aangesloten webshops. En op internet geldt natuurlijk net als in het echte leven, gebruik je gezonde verstand!

Als een webwinkel enorm veel goedkoper is dan alle concurrenten, google dan wat voor ervaringen mensen met deze winkel hebben. De fora van tv-programma's Kassa en Radar zijn hierbij ook goede hulpmiddelen.

©PXimport

Check bij twijfel altijd of een webwinkel bij Webshop Keurmerk of Thuiswinkel Waarborg is aangemeld.

Andere betalingsvormen

In veel webwinkels, zoals bol.com, kun je ook met een normale acceptgiro betalen. Je bestelt iets online en het wordt meteen naar je adres verstuurd. In het pakket zit een acceptgiro die je bij de bank kunt inleveren of je kunt het bedrag overmaken middels internetbankieren.

Let er wel op dat je deze betaling snel doet, er kunnen extra kosten aan verbonden zijn als je dit te laat betaalt en je riskeert dat je wordt geweerd van de webwinkel bij een volgende aankoop. Sommige winkels bieden ook aan dat je het bedrag vooruitbetaalt. Je krijgt een bevestiging per e-mail en hierin staan de bankgegevens van de webwinkel. Let er wel op dat je de webwinkel vertrouwt, als je geld naar een malafide winkel stuurt, ben je je geld kwijt.

©PXimport

Sommige webwinkels bieden je de mogelijkheid om via een normale acceptgiro te betalen.

Tip 6: Winkelen iTunes Store

Heb je een iPhone, iPad of Mac dan ken je de iTunes Store, Mac App Store, App Store en iBooks Store van Apple wel. Aankopen in deze winkels gaan alleen via je Apple ID. Voordat je iets kunt kopen in de digitale winkels van Apple moet je je registeren. De registratie gaat in de app zelf, hierbij geef je ook je betaalinformatie aan.

Je kunt in Nederland kiezen voor een creditcard of een ClickandBuy-account. Al je aankopen met je Apple ID worden vervolgens middels deze betaalmethode afgerekend. Je kunt ook tegoed op je Apple ID zetten door middel van een iTunes Card. Deze koop je in een normale winkel en de code vul je in een digitale iTunes Store of App Store in.

©PXimport

Aankopen in de App Store gaan via je Apple ID.

▼ Volgende artikel
😱 Het Blue Screen of Death van Windows gaat voorgoed verdwijnen
© Valeriia Lukashova
Huis

😱 Het Blue Screen of Death van Windows gaat voorgoed verdwijnen

Iedereen die met Windows werkt, kent het wel: ineens een blauw scherm, en dan… niets meer. Het beruchte Blue Screen of Death (BSOD) hoort al sinds de jaren 90 bij Windows als pindakaas bij brood. Maar daar komt nu verandering in: het blauwe scherm gaat verdwijnen.

Het Blue Screen of Death bestaat al sinds de jaren 90. In Windows NT verscheen het voor het eerst in zijn bekende vorm: witte foutcodes op een felblauw vlak. De melding verscheen bij serieuze systeemfouten, vaak veroorzaakt door een kapotte driver of instabiele hardware. In latere versies kwamen er ook een verdrietige emoticon :( bij en, sinds 2016, een QR-code die naar een informatiepagina leidde. Hoewel er weinig dingen zo frustrerend zijn als een BSOD, is-ie ook handig: de foutmelding en STOP-code* die erop staan, kunnen je namelijk helpen om te achterhalen wat er precies aan de hand is. Maar nu gaat het dus verdwijnen …
*Scrol naar beneden voor een overzicht met de meest voorkomende foutmeldingen/STOP-codes en hun betekenis.

©PXimport | Reshift Digital BV

Op zwart

Het is gelukkig iets minder dramatisch dan je denkt: Microsoft gaat het blauwe scherm vervangen door een zwarte variant. Het nieuwe ontwerp oogt rustiger, zonder QR-code of icoontjes, en toont direct de foutcode en de driver die mogelijk de oorzaak is. Handig voor wie het probleem wil opzoeken of oplossen.

De nieuwe interface is vanaf later deze zomer beschikbaar op alle computers die draaien op Windows 11 versie 24H2. Naast het zwarte scherm wordt ook het meldingsscherm dat je ziet bij onverwachte herstarts vernieuwd. Dat sluit beter aan op de rest van Windows 11, is overzichtelijker en verdwijnt vaak al binnen een paar seconden.

©Microsoft

Waarom deze verandering?

Volgens Microsoft draait het om duidelijkheid. Het scherm moet beter laten zien of het probleem in Windows zelf zit, of in een externe component. Dat scheelt tijd bij het zoeken naar de oorzaak. Zeker na de wereldwijde CrowdStrike-storing van vorig jaar – waarbij miljoenen computers vastliepen door een fout in beveiligingssoftware – wil Microsoft de foutafhandeling beter en sneller maken.

Quick Machine Recovery

Naast het nieuwe scherm introduceert Microsoft ook Quick Machine Recovery (QMR). Deze functie is bedoeld voor situaties waarin een pc helemaal niet meer opstart. Via de herstelomgeving van Windows kan het systeem dan automatisch reparaties uitvoeren, zonder dat je handmatig iets hoeft te doen of een expert hoeft in te schakelen.

QMR wordt later dit jaar beschikbaar op alle apparaten met Windows 11 versie 24H2. Op Home-edities staat het standaard aan. De functie wordt op dit moment al getest in het Beta Channel van het Windows Insider-programma, zodat Microsoft nog kan bijschaven waar nodig.

Wat merk jij ervan?

Voor de meeste mensen betekent dit vooral dat de foutmelding bij een crash er straks anders uitziet. Maar het belangrijkste verschil zit onder de motorkap: Windows toont duidelijker wat er misgaat en kan zichzelf sneller herstellen. In de volksmond zal er – denken wij – overigens weinig veranderen: Blue of Black, het zal een BSOD blijven.

Foutmeldingen en STOP-codes

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA STOP-code: 0x00000050 Windows probeert een deel van het geheugen te gebruiken dat niet beschikbaar is. Dit kan komen door kapot RAM-geheugen of problemen met de harde schijf.

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP-code: 0x0000000A Een onderdeel van Windows probeerde iets te doen op een moment dat dat niet mocht. Meestal komt dit door foutieve drivers of hardwareproblemen.

SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION STOP-code: 0x0000003B Een onderdeel van Windows veroorzaakt een fout tijdens een systeemtaak. Vaak door oude of conflicterende software of drivers.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP-code: 0x000000D1 Een driver probeert iets te doen met geheugen op het verkeerde moment. Dit wordt vaak veroorzaakt door slechte of onjuiste drivers.

INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE STOP-code: 0x0000007B Windows kan bij het opstarten de schijf met systeembestanden niet bereiken. Oorzaak kan liggen in beschadigde bestanden of instellingen in het BIOS.

BAD_POOL_HEADER STOP-code: 0x00000019 Windows krijgt een fout in het geheugenbeheer. Dit kan komen door een slechte driver, hardwareproblemen of software die in de war raakt.

SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED STOP-code: 0x0000007E Windows krijgt een fout in een systeemonderdeel. De boosdoener is meestal een verouderde of kapotte driver.

WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR STOP-code: 0x00000124 Windows ontdekt een ernstige hardwarefout of probleem met stroom of temperatuur. Ook defecte systeembestanden kunnen dit veroorzaken.

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME STOP-code: 0x000000ED Windows kan de opstartschijf niet goed lezen. Dit gebeurt meestal tijdens het opstarten van de computer.

▼ Volgende artikel
Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!
© gguy - stock.adobe.com
Huis

Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!

Vanaf 7 juli krijgt Google Gemini toegang tot apps als WhatsApp, Telefoon en Berichten – zelfs als je dat niet expliciet hebt aangezet. Wat betekent dat voor je privacy? En hoe voorkom je dat de AI méér weet dan jij wilt? Dit moet je weten voordat de verandering ingaat.

In dit artikel lees je:
  • Wat Gemini straks kan doen met apps als WhatsApp en Berichten
  • Waarom Google deze wijziging doorvoert
  • Hoe dit je privacy beïnvloedt (zelfs als je tracking hebt uitgeschakeld)
  • Hoe je zelf de toegang van Gemini kunt beperken
  • Wat deze stap zegt over de toekomst van AI op je telefoon

Googles AI-assistent Gemini wordt komende maand verweven met een aantal nogal essentiële apps op je Android-toestel. Denk aan Telefoon, Berichten en zelfs WhatsApp. Dat blijkt uit een e-mail die Google eind juni verstuurde naar gebruikers van Gemini, meldt de website Android Authority. De toon van die boodschap riep meteen vragen op: helpt Gemini je straks óók als je tracking hebt uitgeschakeld? En wat betekent dat voor je privacy?

Ook interessant: Bezorgd over je privacy? Zo zet je Meta AI uit in je WhatsApp-chats

Nieuwe Android-smartphone nodig?

Bekijk hier de allernieuwste modellen!

Vage communicatie zorgt voor onrust

In de e-mail staat dat Gemini binnenkort ondersteuning biedt bij basisfuncties zoals bellen en berichten versturen, óók als je de zogeheten Gemini Apps Activity uit hebt staan. Op papier klinkt dat als een handige extra, maar in de praktijk leidde het vooral tot verwarring. Want als Gemini kan helpen zonder dat die activiteit is ingeschakeld, betekent dat dan dat de AI toch nog steeds meeleest of gegevens opslaat?

De formulering was vaag, de impact onduidelijk, en aangezien onze privacy in combinatie met AI sowieso al een heet hangijzer is, ging het nieuws als een lopend vuurtje door de techcommunity. Al snel verschenen er bezorgde reacties op sociale media en in forums, waarin gebruikers zich afvroegen of ze straks ongemerkt data afstaan aan een AI-systeem dat ze zelf niet actief gebruiken.

©Andrea

Google stelt gerust, maar nuanceert niet alles

Gelukkig kwam Google snel met verduidelijking. De kernboodschap: al biedt Gemini straks hulp bij je apps, dat betekent níét dat je persoonlijke gegevens automatisch worden verzameld of opgeslagen. Als je Gemini Apps Activity uit hebt staan, worden je gesprekken niet opgeslagen, niet gebruikt om modellen te trainen en verdwijnen ze na korte tijd automatisch. De AI gebruikt die tijdelijke gegevens alleen om je direct te kunnen helpen, bijvoorbeeld als je zegt 'bel mama' of 'stuur een bericht naar Daan'.

Toch blijft er een nuance hangen. De toegang van Gemini tot deze apps wordt standaard ingeschakeld voor iedereen, tenzij je dat zelf dus actief uitschakelt. Dat betekent dat de AI wel degelijk macht krijgt over je telefoonfuncties, tenzij jij ingrijpt. En hoewel de data niet worden opgeslagen, is er technisch gezien wel sprake van toegang tot privé-interactie, al is het kortstondig en geanonimiseerd.

Ook interessant: Spraakberichten in WhatsApp lezen, zo werkt het

Gebruikers kunnen zelf de stekker eruit trekken

Voor wie zich niet prettig voelt bij deze mate van AI-integratie, is er goed nieuws: je kunt de toegang van Gemini tot je apps volledig intrekken. Dat doe je via de instellingen van de Gemini-app binnen Android of via de speciale webpagina gemini.google.com/apps. Daar bepaal je per app of je Gemini toestemming geeft om ermee te werken. Zet je die toegang uit, dan stopt de AI simpelweg met bellen, berichten sturen of andere app-interacties. Je behoudt dus altijd de controle – als je tenminste weet waar je moet kijken.

Wat belangrijk is om te onthouden: deze wijziging betekent niet dat Gemini een spion wordt op je telefoon. Het is eerder een uitbreiding van de Assistent-functie, zoals we die kennen van eerdere AI-integraties binnen Android. Maar doordat AI steeds meer verweven raakt met je dagelijkse digitale handelingen, is het goed om scherp te blijven op wat wel en niet wordt gedeeld.

©WEI ZHENG

Van slimme assistent naar app‑regisseur

De evolutie van Gemini laat zien waar het naartoe gaat met AI in Android: niet langer een slimme praatpaal in de marge, maar een behoorlijk dominante regisseur van je app-gebruik. Vergelijk het met Siri's vernieuwde integratie in iOS 18 of de opkomende app-functies in Android 16 – allemaal gericht op een AI die niet alleen antwoordt, maar ook handelt.

Die verschuiving is logisch, maar dwingt ontwikkelaars én gebruikers om na te denken over de ethiek van assistentie. Want hoe vriendelijk een AI ook oogt, als die steeds meer kan, moet je ook scherper kijken naar wat je precies weggeeft.

Wat betekent dat concreet voor jou?

Als gebruiker hoef je je voorlopig geen zorgen te maken dat Gemini heimelijk je gesprekken opslaat of meeluistert zonder toestemming. Maar het blijft belangrijk om je instellingen te checken, zeker nu de AI standaard meer bevoegdheden krijgt. De tools om die macht te beperken zijn er gelukkig, je moet ze alleen wel even opzoeken.

Wil je dus de voordelen van Gemini benutten zonder je privacy op het spel te zetten? Check dan vóór 7 juli je instellingen en bepaal zelf hoeveel zeggenschap je de AI geeft. Zo houd je het beste van twee werelden: slimme hulp, zonder ongewenste inmenging.

Check dit vóór 7 juli

Vanaf 7 juli activeert Google automatisch nieuwe functies in Gemini. Wil je niet dat de AI toegang krijgt tot apps als WhatsApp of Telefoon? Ga dan naar de instellingen van de Gemini-app of bezoek gemini.google.com/apps. Daar kun je per app zelf aangeven of Gemini ermee mag werken.