ID.nl logo
Evernote vs. Keep vs. OneNote: Wat is de beste notitie-app?
© Reshift Digital
Zekerheid & gemak

Evernote vs. Keep vs. OneNote: Wat is de beste notitie-app?

Google zorgde onlangs voor opschudding toen het bedrijf haar oude Notebook-service afstofte en opnieuw lanceerde als Keep. Google's nieuwe software wil een graantje meepikken in een ruimte die momenteel gedomineerd wordt door Microsofts OneNote en Evernote. Tijd dus om deze drie notitie-apps eens naast elkaar te leggen.

Je kunt deze tools beschouwen als opgevoerde zelfklevende memoblaadjes. Ze zijn geweldig voor het bijhouden van dagelijkse taken en het opslaan van rich media-content, maar vooral ook om taken te organiseren op het werk.

Of je nou op het punt staat om voor de eerste keer een notitie-app te gebruiken of overweegt om van je huidige notitie-app op een andere over te stappen, je moet eerst nadenken over de functies die je het meest nodig hebt. Zo kan de ene app uitblinken in OCR-ondersteuning, terwijl een andere misschien wel het beste is voor algemene toegang, terwijl een derde ideaal kan zijn voor het delen van content binnen een team. Om je te helpen een weloverwogen beslissing te nemen, kijken we hoe Google Keep, Microsoft OneNote en Evernote presteren in verschillende categorieën.

De prijzen

Google Keep is beschikbaar via het web en als Android-app. Beide versies zijn gratis. OneNote en Evernote hebben web- en app-elementen die je gratis kunt gebruiken, plus betaalde premium-edities.

OneNote is beschikbaar als onderdeel van een Microsoft Office 365 abonnement, vanaf 100 dollar per thuisgebruiker per jaar. Het zit ook gebundeld in Office desktop-suites, vanaf 140 dollar. Als standalone product kost OneNote 2013 70 dollar. Je kunt OneNote gratis gebruiken als web-app via Microsoft SkyDrive, en op Windows Phone, Android, of iOS. De Office-versie biedt extra functies, zoals de mogelijkheid om screenshots of documenten rechtstreeks naar OneNote te sturen of te “printen”.

Evernote is gratis tot en met 60MB aan data per maand. De datalimiet van de Premium-upgrade (5 dollar per maand of 45 dollar per jaar) is 1GB per maand. Je krijgt ook snellere prestaties, betere beveiliging, en meer geavanceerde zoekmogelijkheden. Voor 120 dollar per gebruiker per jaar geeft Evernote for Business IT-beheerders toezicht en controle, met extra opties voor samenwerking.

Winnaar: Alle drie de applicaties hebben gratis opties, dus we kunnen van geen enkele app zeggen dat hij te duur is. Maar wat de betaalde versies betreft, biedt Evernote meer functionaliteit door middel van apps en add-ons.

Platforms en ecosystemen

Met een notitietool wil je onderweg tekst, gesproken notities, afbeeldingen en webpagina’s vast kunnen leggen, ongeacht wat voor toestel je in je hand hebt. Google Keep is het nieuwste platform, en het heeft ook het beperktste bereik: Via internet en Android.

©PXimport

De Evernote-app voor Windows 8.

We hebben geen officiële bevestiging gehad, maar je kunt redelijkerwijs verwachten dat Google uiteindelijk iOS en Windows Phone-versies van de Keep-app zal ontwikkelen. Tot nog toe is Keep het beste geschikt voor Google-gerichte gebruikers die van Google Drive’s online opslag en productiviteitstools gebruikmaken.

OneNote biedt toegang vanaf het web, plus apps voor Windows Phone, Android en iOS. Voor Windows is OneNote beschikbaar binnen Microsoft Office en als de OneNote MX app voor Windows 8. Met uitzondering van OneNote 2013, dat deel uitmaakt van Office 365 of Office 2013, zijn alle andere OneNote-opties gratis. Als je de voorkeur geeft aan diensten en apparaten van Microsoft is OneNote de beste keuze.

Evernote geeft net als Google Keep en OneNote toegang via het web, en biedt tevens native apps voor Android, iOS, Windows Phone en BlackBerry, plus toegewijde clientsoftware voor Windows en Mac OS X. Evernote heeft een uitgebreide gemeenschap ontwikkeld en biedt een verscheidenheid aan eigen apps en apps van derden op haar Trunk website.

Winnaar: Evernote is op meer platforms beschikbaar, en het is niet gebonden aan een specifiek merk.

Organisatie

Met Google Keep kun je in de browser notities bekijken als een lijst of een raster dat op nette zelfklevende memoblaadjes lijkt. Je kunt kleuren aan je notities toekennen, maar je kunt ze niet op volgorde zetten of groeperen.

OneNote en Evernote werken echter met een notitieboek-met-notitieblaadjes metafoor. Je kunt een notitieboek aanmaken voor een specifiek onderwerp – zoals een website project, zomervakantie, of inkomstenbelastingen – en daarbinnen meerdere notities aanmaken.

Met OneNote en Evernote kun je notities ook met trefwoorden taggen. Je kunt in OneNote afzonderlijke notitieboeken creëren. Elk notitieboek kan meerdere secties hebben en elke sectie kan uit meerdere pagina’s bestaan met kleurcodering. Met de desktopversie van OneNote kun je een Section Group aanmaken, het equivalent van het inbedden van een notitieboek in een ander notitieboek. Evernote heeft een vergelijkbare functie die je in staat stelt om notitieboeken te groeperen in zogenaamde Stacks. Gebruikers van Evernote Business kunnen professionele content groeperen in een Business Library.

Het systeem van Keep is alleen goed voor het bijhouden van een klein aantal notities. Als je echt op je notitietool steunt heb je de extra functies van OneNote of Evernote nodig.

Winnaar: Evernote biedt meer functies om je informatie te organiseren.

Rich media

Notitie-apps zijn het sterkst wanneer je ze voor meer dan alleen tekst gebruikt. Met Google Keep op het web kun je alleen maar een afbeelding vanaf je pc toevoegen, terwijl je met de Android-app ook foto’s kunt maken of een audioclip kunt opnemen. Keep transcribeert de audio naar tekst, en zowel de audio als de tekst worden in je notitie ingebed.

©PXimport

Notities in de browser-versie van Google Keep.

Met de gratis versies van OneNote kun je web links, tekst en afbeeldingen invoegen. Met de betaalde OneNote versie die in Microsoft Office zit, kun je ook audioclips aan je notities toevoegen. Met de OneNote desktopsoftware voor Windows kun je een afbeelding scannen en meteen invoegen, of screenclips, Excel-spreadsheets, en andere bestanden toevoegen.

De web-versie van Evernote is vrij beperkt, maar de mobiele apps verzamelen foto’s, audioclips en andere bestanden. Het echte verschil zit hem in Evernote’s ecosysteem van apps, waarmee je bijvoorbeeld bonnetjes direct naar Evernote kunt scannen, of handschrift kunt converteren naar tekst. Zo biedt Evernote’s Penultimate voor de iPad handschriftherkenning, met Skitch kun je afbeeldingen markeren, Web Clipper en EverClip slaan webpagina’s op, en Hello voor de iPhone beheert je contacten. Evernote slaat zelfs handgeschreven notities en audio van digitale Livescribe Sky pennen op.

Functies variëren afhankelijk van de hardware en software die je bij de hand hebt. Zo kun je in zowel de desktopversie van OneNote als de OneNote MX-app voor Windows 8 met behulp van een digitale pen OneNote notities annoteren, maar alleen als je een apparaat met een aanraakscherm en een digitale pen hebt om mee te werken.

Winnaar: Evernote’s ecosysteem van apps breidt haar mogelijkheden met rich media uit.

Tekstbewerking

Hoewel een notitietool niet bedoeld is om je tekstverwerker vervangen, moet het je tekst er beter uit laten zien dan een wirwar van niet goed uitgelijnde karakters. Je probeert immers de boel te organiseren.

Met OneNote voor Android kun je tekst toevoegen, een genummerde lijst, een ongenummerde lijst, of lijst met selectievakjes aanmaken, of een foto invoegen in een notitie. Je kunt de tekst niet formatteren.

OneNote op iOS is vergelijkbaar, maar genummerde lijsten ontbreken, alhoewel de OneNote-app voor Windows Phone het wel mogelijk maakt om genummerde lijsten en tekstopmaak te hebben. De web- en Office-versies van OneNote bieden uitgebreidere mogelijkheden om tekst te bewerken, terwijl de OneNote MX-app voor Windows 8 gebruik maakt van een innovatief radiaal menu voor de opmaak.

Als je op Evernote’s Android- of iOS-app een selectievakje invoegt, creëert Evernote automatisch op elke nieuwe lijn een selectievakje wanneer je op Enter tikt. Op de browser-versie daarentegen, moet je het selectievakje handmatig aan het begin van elke regel toevoegen; als je dit vaak moet herhalen, bereid je dan maar voor op zware ergernis.

Winnaar: Het is logisch dat OneNote, aangeboden door de makers van Word, de meest geavanceerde tekstopmaak biedt.

Zakelijke functies

Google Keep heeft geen zakelijke functies of tools voor IT-beheerders. Althans, nog niet.

OneNote ondersteunt daarentegen managementfuncties via SharePoint of SkyDrive Pro. De IT-beheerder kan bedrijfsgegevens die daar zijn opgeslagen beheren, net als gebruikerstoegang met Active Directory en Group Policy. Je kunt notitieboeken met het hele bedrijf delen, of met bepaalde personen of teams. Individuen kunnen hun persoonlijke OneNote notitieboeken op SkyDrive benaderen, alsook de bedrijfsnotitieboeken waarvoor ze toestemming hebben op SharePoint of SkyDrive Pro.

©PXimport

Content in de browser-versie van Microsoft's OneNote.

Net als OneNote, stelt Evernote Business bedrijven in staat om notities en gegevens met betrekking tot het bedrijf te beheren, terwijl individuele gebruikers buiten de greep van de IT-beheerder persoonlijke notities en notitieboeken kunnen creëren en onderhouden.

Winnaar: Evernote is eenvoudiger te beheren dan de SharePoint of SkyDrive Pro back-end voor OneNote.

Datamanagement

Wanneer je intensief gebruikmaakt van een notitietool wordt het al snel een onmisbare opslagplaats van gegevens. Je moet erop vertrouwen dat de dienst zal blijven bestaan, en dat je nog bij je gegevens kunt, mocht dat niet het geval zijn.

Houd er rekening mee dat Google wispelturig kan zijn. Het bedrijf heeft al meer dan 70 functies of diensten afgeschaft sinds het in 2011 met haar “grote schoonmaak” begon (rust zacht, Google Reader).

Met zowel Evernote Business als OneNote met SharePoint of SkyDrive Pro zijn zakelijke gegevens het eigendom van de werkgever en blijven deze onder het toezicht van de IT-beheerder. Als een gebruiker een bedrijf verlaat heeft hij of zij niet langer toegang tot de notitieboeken en gegevens van het bedrijf, maar deze persoon behoudt dan wel toegang tot zijn of haar persoonlijke notities.

Als een Office 365-abonnement vervalt, wordt de lokaal geïnstalleerde OneNote-software teruggeschakeld op de alleen-lezen-modus. De data staat echter nog gewoon op SkyDrive, en je kunt nog steeds gebruik maken van OneNote via de browser of met mobiele apps.

Alle drie de diensten vermelden duidelijk dat je zelf de eigenaar van je gegevens bent. Dit biedt echter weinig troost als het bedrijf over de kop gaat of de dienst beëindigd wordt.

Winnaar: Gelijkspel. Alle drie de diensten waarborgen het eigendom van de gegevens op ongeveer dezelfde manier, maar bieden geen mogelijkheid om je gegevens buiten hun eigen formaten te exporteren of te archiveren.

De kampioen

Google Keep, Microsoft OneNote, en Evernote hebben stuk voor stuk hun eigen voordelen. Tenzij je Google-gericht of Microsoft-centrisch bent is Evernote echter de meest diverse en capabele dienst.

Google Keep is leuk en eenvoudig, maar de mogelijkheden zijn zeer beperkt.

OneNote is een bijzonder product en komt op de tweede plaats te staan, na Evernote. Hoewel OneNote voor een verscheidenheid aan platforms en apparaten beschikbaar is, is het is nog altijd een tool van Microsoft, dus het heeft niet de platform-agnostische benadering en sterke ondersteuning van derden die Evernote zo krachtig maken.

Winnaar: Evernote biedt gebruikers gratis een sterk notitieplatform, samen met maatwerk en uitgebreide mogelijkheden door middel van apps en add-ons. Bovendien is Evernote’s versie voor bedrijven eenvoudig en betaalbaar.

Dit is een vrij vertaald artikel van onze zustersite PCWorld.com, geschreven door Tony Bradley (@bradleystrategy). De mening van de auteur komt niet per definitie overeen met die van ComputerTotaal.nl en genoemde prijzen zijn afkomstig uit de Verenigde Staten.

▼ Volgende artikel
tado° introduceert Hydronic Balancing voor gelijkmatige warmteverdeling in huis
© tado°
Energie

tado° introduceert Hydronic Balancing voor gelijkmatige warmteverdeling in huis

tado° maakt het balanceren van verwarmingssystemen voortaan een kwestie van software. Het merk introduceert de digitale Hydronic Balancing-functie, die zorgt voor een gelijkmatige verdeling van warm water over alle radiatoren in huis. De functie is per 15 december beschikbaar voor alle Europese gebruikers van tado° X-apparaten.

Hydronisch balanceren is een methode om verwarmingssystemen optimaal af te stellen, zodat warmte efficiënt en gelijkmatig wordt verspreid. Waar dat traditioneel handmatig moet worden gedaan - een tijdrovend proces waarbij je het systeem leeg moet laten lopen - automatiseert tado° dit via software en slimme radiatorknoppen.

De nieuwe functie regelt de waterstroom digitaal, zonder dat fysieke aanpassingen nodig zijn. Volgens tado° kunnen gebruikers de tado° X Slimme Radiatorknoppen zelf installeren, waarna het systeem de warmteverdeling automatisch optimaliseert. Dat moet niet alleen leiden tot een constanter binnenklimaat, maar ook tot minder energieverbruik omdat de boiler of warmtepomp efficiënter werkt.Hydronic Balancing is gratis beschikbaar voor wie een tado° Warmtepomp Optimizer X gebruikt in combinatie met een Panasonic AQUAREA-warmtepomp. Andere gebruikers kunnen de functie gebruiken via het tado° AI Assist-abonnement, dat 3,99 euro per maand kost. Het bedrijf werkt nog aan officiële certificering van deze digitale aanpak, die begin 2026 wordt verwacht.

Bekijk alle tado° slimme thermostaten op Kieskeurig.nl

Wat is hydronisch balanceren?

Hydronisch balanceren is het afstellen van een verwarmingssysteem zodat warm water gelijkmatig door alle radiatoren stroomt. Dit voorkomt koude plekken in huis en zorgt ervoor dat er niet onnodig energie verbruikt wordt.

©tado°

▼ Volgende artikel
Zo verhelp je in maximaal 10 stappen je wifi-problemen in Windows 11
© lalafinaa | Plaifah - stock.adobe.com
Huis

Zo verhelp je in maximaal 10 stappen je wifi-problemen in Windows 11

Veel problemen in Windows 11 hebben te maken met de wifi-verbinding. En dat is behoorlijk irritant. Geen connectie, wegvallend internet of een tergend trage verbinding? Met dit stappenplan breng je alles weer op volle snelheid.

Wat gaan we doen

In dit stappenplan werk je van simpel naar diepgaand. Je begint met snelle controles, zoals vliegtuigstand en een herstart van pc en router. Daarna ga je verder met probleemoplossers, een vers wifi-profiel en een volledige netwerkreset. Tot slot bekijk je driverproblemen, services die zijn gestopt en updates die roet in het eten gooien. Door de stappen in deze volgorde te volgen, spoor je de oorzaak gericht op en krijgt je verbinding weer de snelheid die je gewend bent.

Foutmeldingen als 'Geen internettoegang', 'Onbekend netwerk' of 'Beperkte toegang' kunnen je tot wanhoop drijven. Volg daarom dit stappenplan in de juiste volgorde.

Je gaat niet zomaar meteen je netwerk resetten als je niet eerst gecontroleerd hebt of je pc in vliegtuigmodus staat of dat het probleem eenvoudig verholpen zou zijn door de pc en de router te herstarten. Zie het als een plan van aanpak waarbij je het hoofd koel houdt. 

Lees ook: 5 redenen waarom je toe bent aan een nieuwe router

Stap 1: Check de vliegtuigstand

Controleer eerst of de wifi werkt op een andere laptop, tablet of smartphone. Heeft ook dat toestel geen verbinding, dan ligt het probleem niet aan je computer. Werkt de wifi op andere apparaten wél, kijk dan of op je pc de vliegtuigmodus per ongeluk is ingeschakeld en of de wifi-adapter aan staat. De vliegtuigmodus schakelt alle draadloze communicatie uit, zoals bluetooth en wifi. Handig in een vliegtuig of om de batterij te sparen, maar uiteraard funest voor je internetverbinding. Klik op het netwerkpictogram in het systeemvak om te zien of de vliegtuigmodus actief is. In datzelfde menu kun je ook controleren of wifi is ingeschakeld.

Controleer of je niet per ongeluk de vliegtuigstand hebt geactiveerd.

Stap 2: Start pc en router opnieuw op

Vaak is de oplossing eenvoudiger dan je denkt: herstart zowel je pc als je router. Schakel eerst de computer uit. Haal daarna de stekker van de router uit het stopcontact en wacht dertig seconden. Sluit de router weer aan en zet hem aan. Zodra alle lampjes normaal branden, start je de computer opnieuw op.

©Antonioguillem - stock.adobe.com

Je kunt ook de resetknop van de wifi-router gebruiken.

Stap 3: Probleemoplossers

Windows heeft ingebouwde probleemoplossers die je helpen bij netwerkstoringen. Open de Instellingen met Windows-toets+I. Daar klik je op Systeem en daarna op Problemen oplossen. Klik op Andere probleemoplossers. In de groep Meest voorkomende zie je de probleemoplosser voor Netwerk en Internet. Klik op Uitvoeren. Er verschijnt een pagina met de melding 'Wij helpen u bij het maken van de verbinding.' De probleemoplosser zoekt naar de oorzaak en stelt een oplossing voor, zoals wifi inschakelen, vliegtuigmodus uitschakelen, de computer opnieuw opstarten of het opnieuw instellen van de netwerkadapter. Volg de aanbevolen stappen en laat de tool je begeleiden. Na het toepassen van de suggesties is de kans groot dat je pc weer verbinding maakt met het draadloze netwerk.

Windows heeft een ingebouwde set probleemoplossers.

Tips voor een sterker wifi-signaal

Plaats de wifi-router zo centraal mogelijk in huis en niet in de buurt van grote metalen voorwerpen die het signaal verstoren. Wanneer je het verbindingsprobleem volgens dit stappenplan aanpakt, ga je dichter bij de wifi-router zitten. Met een laptop is dat eenvoudig. Hiermee sluit je alvast problemen met de afstand uit. Hoe verder je van de router bent verwijderd, hoe zwakker de sterkte van het draadloze signaal, wat zich vertaalt in verbindingsproblemen. Hou de router ook uit de buurt van apparaten die interferentie veroorzaken. Het is bekend dat magnetrons, babyfoons, draadloze telefoons en draadloze speakers het wifi-signaal verstoren omdat ze dezelfde 2,4GHz-band gebruiken, waardoor het signaal trager of instabiel kan worden. Start de router regelmatig op om het geheugen te wissen en de prestaties te verbeteren.

©lalafinaa | Plaifah - stock.adobe.com

Wanneer je verbindingsproblemen aanpakt, plaats je de laptop zo dicht mogelijk bij de wifi-router.

Stap 4: Wifi herstellen met nieuwe netwerkverbinding

Een andere manier om een onbetrouwbare wifi-verbinding te herstellen is het netwerk verwijderen en daarna opnieuw toevoegen. Open met Windows-toets+Ide Instellingen en klik op Netwerk en internet. Selecteer Wifi en klik op Bekende netwerken beheren. Selecteer het draadloze netwerk dat het probleem veroorzaakt en klik op de knop Niet onthouden. Vervolgens gebruik je de knop Netwerk toevoegen. Je geeft het nieuwe netwerk een naam en je selecteert een beveiligingstype, bijvoorbeeld WPA2-Personal AES en je voert een wachtwoord in. Vink de optie Automatisch verbinden aan en doe hetzelfde met Verbinding maken, zelfs wanneer dit netwerk niet uitzendt. Klik tot slot op Opslaan. Door van een nieuw netwerk te vertrekken, wis je automatisch verouderde of beschadigde netwerkconfiguraties en maakt Windows een frisse verbinding met het wifi-netwerk.

Verwijder het oude netwerk en begin met een nieuw netwerk.

Stap 5: Netwerk resetten

De probleemoplosser heeft het al gesuggereerd: je kunt de netwerkresetfunctie gebruiken om de netwerkadapters te verwijderen en opnieuw te installeren. Dit is een veelgebruikte oplossing voor de meeste draadloze problemen. Open de Instellingen en ga weer naar Netwerk en internet. Klik onderaan op de pagina op Geavanceerde instellingen om een overzicht van de netwerkadapters te zien. In het gedeelte Meer instellingen klik je op Netwerk opnieuw instellen. Op deze pagina gebruik je de knop Nu opnieuw instellen. Hiermee worden alle netwerkadapters verwijderd en daarna opnieuw geïnstalleerd. Ook de instellingen van andere netwerkonderdelen worden teruggezet naar de standaardwaarden. Na afloop herstart je de pc. Let op: gebruik je VPN-software, dan moet je die opnieuw installeren. Ook moet je daarna handmatig opnieuw verbinding maken met het wifi-netwerk.

Hiermee worden alle netwerkadapters verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.

Nieuwe laptop nodig?

Bekijk nu de prijsdalers

Stap 6: Wifi-stuurprogramma verwijderen en opnieuw installeren

Een beschadigd, verouderd of incompatibel wifi-stuurprogramma kan de oorzaak zijn van de draadloze netwerkproblemen. Dit los je op door het stuurprogramma te verwijderen en opnieuw te installeren. Maak voordat je begint een herstelpunt aan (zie kader: Herstelpunt). Mocht er iets misgaan, dan kun je het systeem terugzetten naar een eerdere staat. Typ in het zoekveld van de taakbalk Apparaatbeheer en open het programma. Dubbelklik op Netwerkadapters. Klik met de rechtermuisknop op het wifi-stuurprogramma en selecteer in het contextmenu de opdracht Apparaat verwijderen. Bevestig deze opdracht in het pop-upvenster. Start de computer opnieuw. Windows zoekt automatisch naar de opgeslagen drivers op het systeem en zal die ook meteen installeren. Maak opnieuw verbinding met wifi en kijk of er verbinding is. Als het probleem verder aanhoudt, ga je voor de volgende stap.

Als je de wifi-netwerkadapter kent, kun je die verwijderen.

Wat is mijn wifi-netwerkadapter?

Meestal is het gemakkelijk om in Apparaatbeheer de wifi-netwerkadapter te vinden. Vouw Netwerkadapters uit en zoek naar een adapter met wireless of wifi in de naam, bijvoorbeeld: Intel(R) wifi 6 AX201 160MHz. Soms zie je geen naam die naar wifi of wireless verwijst. In dat geval gebruik je de opdrachtprompt om de juiste wifi-netwerkadapter te achterhalen. Druk op Windows-toets+R, typ cmd en druk op Enter. Daarna typ je het volgende commando in: netsh wlan show drivers. Vervolgens lees je de naam van de wifi-adapter en de fabrikant.

Hier is de wifi-chip Realtek RTL8822CE 802.11ac PCIe-adapter.

Herstelpunt

Met een herstelpunt kun je de computer terugzetten naar een vorige goed functionerende staat. Typ Herstelpunt als zoekterm naast de startknop. Je komt dan direct bij het tabblad Systeembeveiliging van Systeemeigenschappen. Selecteer de lokale systeemschijf in het overzicht en vervolgens klik je op de knop Configureren. Schakel in het volgende venster Systeemherstel in. Met de schuifregelaar onderaan bepaal je de hoeveelheid schijfruimte die voor de herstelpunten mag worden gebruikt. Bevestig met Toepassen en klik op OK. Terug in het vorige venster klik je op Maken. Windows vraagt welke naam je dit herstelpunt wilt geven zodat je dit later gemakkelijk kunt herkennen. Klik nog eens op de knop Maken. Je ontvangt een melding als het herstelpunt succesvol is aangemaakt. Wil je later terugkeren naar dit herstelpunt, dan open je weer Systeemeigenschappen / Systeembeveiliging. Daar gebruik je de knop Systeemherstel en dan krijg je een overzicht van de herstelpunten waarnaar je kunt terugkeren.

Je krijgt ook de datum en tijd te zien van het herstelpunt dat je kunt aanspreken.

Stap 7: Handmatig het nieuwste wifi-stuurprogramma

Heb je het wifi-stuurprogramma verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar blijft het probleem bestaan? Dan kan het zijn dat Windows Apparaatbeheer niet de juiste driver heeft geïnstalleerd. Windows heeft een ingebouwde tool, Windows Update, die de drivers automatisch up-to-date moet houden, maar soms worden die driver-updates overgeslagen. Fabrikanten doen er vaak lang over om hun drivers aan Windows Update toe te voegen. En Windows Update zelf negeert soms driverupdates omdat het die als optioneel beschouwt, terwijl ze eigenlijk heel belangrijk zijn. In dat geval ga je bij de fabrikant op zoek en geef je het model van je pc in. Daarna bepaal je welke Windows-versie je hebt en of je computer 32- of 64-bits is. Ga door naar de downloadpagina van de fabrikant van het apparaat. Zoek het juiste stuurprogramma en download de driver. Soms zit de driver in een zip-bestand. Dat is een gecomprimeerd bestand, een archief dat je eerst moet uitpakken of ontzippen. In Windows doe je dat door met de rechtermuisknop op het zip-bestand te klikken en dan Alles uitpakken te selecteren. Daarna kun je het exe-bestand dubbelklikken en de instructies op het scherm volgen om het stuurprogramma te installeren. Als je computer geen internettoegang heeft, dan zoek je deze driver via een andere computer en je transporteert de exe-installer met een usb-stick om het daarna op de pc met het wifi-probleem te installeren.

Iedere fabrikant heeft zijn eigen supportpagina waar je de stuurprogramma's kunt downloaden.

⭐Consumenten testen: de TP-Link Deco BE25 WiFi 7 mesh set

Op Review.nl testen gewone consumenten de meest uiteenlopende producten. zo hebben ze ook de TP-Link Deco BE25 WiFi 7 mesh set thuis uitgebreid uitgeprobeerd. Benieuwd naar hun bevindingen? Dit is het oordeel van het Review.nl-testpanel over de TP-Link Deco BE25 WiFi 7 mesh set.

Stap 8: Schakel de WLAN AutoConfig-service in

Het systeem bevat een hulpprogramma dat het beheer van draadloze verbindingen op de achtergrond voor zijn rekening neemt: WLAN AutoConfig-service. Als deze service actief is, selecteert deze dynamisch met welk draadloos netwerk de pc automatisch verbinding maakt. Bovendien configureert deze service de nodige instellingen op de draadloze netwerkadapter. Soms kan deze door een fout niet meer goed werken. Het is zelfs mogelijk dat het foutbericht 'Windows kan de WLAN AutoConfig-service niet starten' verschijnt wanneer je een draadloze verbinding met het internet probeert te maken. Om de service in te schakelen druk je op Windows-toets+R in om het venster Uitvoeren te openen. Typ hier services.msc en klik op OK. Nu krijg je een lange lijst van services te zien. Scrol naar beneden en selecteer WLAN AutoConfig. In het contextmenu selecteer je Eigenschappen. In het tabblad Algemeen selecteer je bij Opstarttype de optie Automatisch. Daarna klik je achtereenvolgens op Toepassen, Start en OK om de wijzigingen op te slaan. Nu moet je de pc opnieuw opstarten en opnieuw verbinding trachten te maken met het draadloze netwerk om te zien of het werkt.

Reset de WLAN AutoConfig-service.

Stap 9: Geef het ip-adres vrij en leeg de DNS-cache

Kun je wel een wifi-verbinding maken, maar heb je toch geen toegang tot het internet, dan kan dit probleem veroorzaakt worden door je ip-adres of het DNS (Domain Name System). Je kunt deze instellingen resetten, zodat Windows een nieuw ip-adres opvraagt en de DNS-cache leegt. Klik op de Windows-zoekbalk en typ cmd in het zoekvak. Als resultaat verschijnt de app Opdrachtprompt en daar selecteer je de optie Als administrator uitvoeren. Nu typ of plak je de volgende 5 opdrachten één na één in opdrachtprompt en na elke opdracht druk je op Enter:

netsh winsock reset
netsh int ip reset
ipconfig /release
ipconfig /renew
ipconfig /flushdns

Als je daarmee klaar bent, herstart je en verbind je de computer opnieuw met wifi.

In de opdrachtprompt kun je het ip-adres vrijgeven en de DNS leegmaken.

Stap 10: Update verwijderen

Is het wifi-probleem ontstaan nadat je een Windows-update hebt uitgevoerd, dan kun je de recente updates verwijderen om te kijken of daarmee het probleem opgelost is. Open de Instellingen en selecteer Windows Update in het linkertabblad. Dan kun je aan de rechterkant Geschiedenis van updates bekijken en in de lijst zie je telkens wanneer de installatie van de update is uitgevoerd. Onderaan bij Verwante instellingen vind je Installatie van updates ongedaan maken. Als je daarop klikt, zie je welke updates je ongedaan kunt maken. Selecteer de update die je wilt verwijderen en klik op Installatie ongedaan maken. Klik op Ja wanneer er een dialoogvenster verschijnt. Probeer opnieuw verbinding te maken met het draadloze netwerk en te internetten.

Selecteer de update die je wilt verwijderen.

Je hebt er wél wat geduld nodig

(Koffie uit deze mok helpt)