ID.nl logo
Zekerheid & gemak

6 redenen waarom Netflix proxies gaat blokkeren

Netflix' plannen om het internationale aanbod te beperken via regioblokkades zet kwaad bloed bij gebruikers. Op forums en sociale media dreigen gebruikers hun account op te zeggen als alleen het Nederlandse aanbod nog beschikbaar is. Maar waarom doet Netflix dit eigenlijk? En schiet het bedrijf zichzelf hiermee niet in de voet?

Netflix kondigde de plannen gisteren aan: De streamingdienst voert regioblokkades in om gebruikers van vpn's en proxies te weren.

Netflix heeft zelf nooit cijfers bekendgemaakt over het gebruik van vpn's, dus is het niet te zeggen hoeveel gebruikers het andere aanbod kijken.

Waarom doet Netflix dit?

Er zijn een paar mogelijke redenen waarom Netflix proxies blokkeert, maar die hebben allemaal te maken met wat er vorige week gebeurde. Toen kondigde Netflix aan per direct in alle landen ter wereld beschikbaar te zijn (op China na). Dat was verrassend, want tot die tijd kwam de dienst per land beschikbaar en duurde het vaak lang voor het naar een nieuw land ging.

Voordat Netflix internationaal beschikbaar kwam, waren vpn's een handige manier om nieuwe klanten voor zich te winnen. Zelfs toen Netflix nog niet officieel in Nederland beschikbaar was, was de dienst al wel te gebruiken via een vpn. Dat proxies ondertussen ook gebruikt werden om het aanbod te vergroten, was daarbij een noodzakelijk kwaad.

1. Nieuwe potentiële abonnees

De internationale uitbreiding levert miljarden potentiële nieuwe abonnees op

Netflix heeft met de internationale uitbreiding ook letterlijk miljarden (!) nieuwe potentiële klanten aangeboord. Het kan zich nu veroorloven om kijkers niet meer tegemoet te komen, want voor iedere kijker die nu uit protest zijn abonnement opzegt komen er waarschijnlijk 10 nieuwe abonnees bij die al lang blij zijn dat ze Netflix kunnen kijken. Bovendien is het maar de vraag hoeveel abonnees er echt opzeggen - voor € 7,99 per maand kun je je eigenlijk ook geen buil aan vallen, zelfs al is het aanbod wat matig.

2. Aanbod is minder belangrijk

Je moet je bovendien bedenken dat het Netflix niet om de nieuwste en het grootste aanbod te doen is. Netflix weet zelf donders goed dat het niet het meest actuele aanbod aan films heeft, en pretendeert dat ook niet te hebben. Wat het in plaats daarvan doet, is data gebruiken om precies te kijken wat voor type films of series een gebruiker wil zien. Op die manier kan de dienst suggesties doen: "Wij weten beter wat je wilt zien dat jijzelf, wat dacht je bijvoorbeeld van deze obscure horrorfilm?"

3. Netflix Originals

De 'Netflix Originals' zijn de écht belangrijke series

De 'Netflix Originals' spelen daarin een grote rol. Netflix breidt zijn aanbod steeds meer uit met originele series, wat voornamelijk hits zijn zoals House Of Cards, Orange Is The New Black, Narcos en Daredevil. Ook documentaires zoals Making A Murderer worden steeds populairder, en die zijn wél allemaal overal ter wereld te zien. En juist omdat nu al die miljarden potentiële abonnees de Originals kunnen bekijken, kan Netflix weer leren hoe ze nóg verslavendere series moeten maken. Win-win dus.

4. Ruzie met de studio's

Maar de belangrijkste reden voor regioblokkades zijn de grote filmstudio's. Die hebben Netflix de internationale rechten moeten geven, maar waarschijnlijk moest dat niet alleen met een zak geld maar ook met flinke concessies. Het blokkeren van proxies kan één van die concessies zijn geweest, want de filmstudio's vinden zulke software maar niks.

Regioblokkades zijn een concessie van de filmstudio's

Netflix betaalt een filmstudio een bepaald bedrag om iets uit te geven, maar als het via vpn's mogelijk wordt dat miljoenen andere gebruikers die film kijken, dan worden de filmstudio's uiteindelijk te weinig betaald - en dat willen ze natuurlijk niet. Nu de dienst internationaal is gegaan, is het blokkeren van proxies de enige manier dat te voorkomen.

Op deze manier dwingt Netflix de studio's echter ook om de andere kant op te denken: "Als je wil dat je films door nóg meer mensen worden bekeken, moet je meer films internationaal beschikbaar maken."

5. China

China is een geïnteresseerde én grote afzetmarkt

En last but not least: China is een belangrijke factor. Netflix komt in praktisch alle landen beschikbaar, behalve in China. Maar dat wil niet zeggen dat de Chinezen geen Netflix kijken. Sterker nog, Netflix zegt dat er ruim 20 miljoen Chinezen via een vpn naar de dienst kijken. Er is dus een gigantische potentiële markt in China, maar die moet wel te bereiken zijn. Door vpn's te blokkeren en Netflix helemaal ontoegankelijk te maken in het land hoopt het bedrijf dat de Chinese overheid Netflix uiteindelijk toch legaal toestaat. Als dat gebeurt, heeft de dienst waarschijnlijk snel méér dan die 20 miljoen gebruikers.

6. Globaal aanbod

Wat de reden ook is, Netflix heeft één langetermijndoel: Een uniform internationaal aanbod. 'Uiteindelijk' moet het aanbod van films en series in ieder land ter wereld hetzelfde zijn, of je nu in Nederland of Egypte of Kaapverdië zit. Daarvoor heeft Netflix de hulp nodig van filmstudio's, en die hulp kan het alleen krijgen als de dienst zelf nog populairder wordt.

Hoe lang het gaat duren voordat dat universele aanbod er is, is nog niet bekend. Mogelijk duurt dat nog jaren - maar Netflix kijkt alleen naar de toekomst.

▼ Volgende artikel
Stortvloed aan nepkortingen in aanloop naar Black Friday
Huis

Stortvloed aan nepkortingen in aanloop naar Black Friday

Black Friday staat weer voor de deur en dat betekent dat je overspoeld wordt met aanbiedingen. Maar let goed op voordat je op de bestelknop drukt: uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt dat veel van deze 'megadeals' in werkelijkheid misleidend zijn. Driekwart van de onderzochte winkels houdt zich niet aan de regels.

De toezichthouder nam 24 grote webshops en fysieke winkels onder de loep. De conclusie is schokkend: maar liefst 18 van de 24 winkels gaan de fout in met hun kortingsacties.

Sjoemelen met de 'van-prijs'

De grootste valkuil voor consumenten zit hem in de zogenoemde 'van-prijs'. Wettelijk is vastgelegd dat de doorgestreepte prijs (waar de korting vanaf gaat) de laagste prijs moet zijn die de winkel in de afgelopen 30 dagen heeft gerekend.

In de praktijk lappen veel winkeliers deze regel aan hun laars. Ze baseren de korting bijvoorbeeld op de (vaak veel hogere) adviesprijs, of een oude prijs van maanden geleden. Hierdoor lijkt het alsof je een enorme korting pakt, terwijl je in werkelijkheid soms nauwelijks goedkoper – of zelfs duurder – uit bent.

Volgens Fleur Severijns van de ACM is dit niet alleen oneerlijk tegenover de consument, maar ook tegenover concurrenten die wél netjes de regels volgen. De toezichthouder heeft de overtredende winkels aangeschreven. Vorig jaar kregen ketens als Leen Bakker en Jysk al boetes van boven de een ton voor dit soort praktijken; dat risico lopen de huidige overtreders nu ook.

Ook Bol, Amazon en Wehkamp genoemd

De ACM maakt de namen van de 18 winkels nog niet bekend, omdat zij nog bezwaar mogen maken. De Consumentenbond deed echter eigen onderzoek en noemt man en paard. Volgens de bond gaan onder andere Amazon, Wehkamp en Bol de mist in:

  • Amazon: Adverteert vaak met doorgestreepte adviesprijzen die hoger liggen dan de gangbare verkoopprijs.

  • Wehkamp: De bond vond voorbeelden waarbij de prijs tijdens een 'aanbieding' zelfs hoger lag dan de prijs in de periode ervoor.

  • Bol: Het platform stelt dat de '30-dagen-regel' niet werkt omdat prijzen te snel schommelen. Zij hanteren een eigen 'meestal-prijs', wat volgens de wet ook gebruikt mag worden als vergelijkingsmateriaal voor een korting.

Waarom trappen we erin?

Winkeliers worden steeds creatiever in het verhullen van de werkelijke prijshistorie. Niels Holtrop, universitair docent Marketing, legt aan de NOS uit dat dit een bewust psychologisch spel is. Omdat aanbiedingen vaak tijdelijk zijn, ontstaat er bij consumenten de angst om de deal te missen (Fear Of Missing Out).

Doordat het voor de ACM onmogelijk is om elke (kleine) webshop te controleren, nemen veel winkeliers de gok. "Prijsconcurrentie is een krachtig wapen; klanten zijn er enorm gevoelig voor," aldus Holtrop.

Wat kun je doen?

Controleer zelf of de prijzen van producten niet stiekem zijn verhoord door gebruik te maken van de prijshistorie. Op vergelijkingssites kun je bijvoorbeeld zien wat het prijsverloop van een bepaald product is geweest gedurende een jaar.

▼ Volgende artikel
Review Teufel Boomster 4 – Krachtpatser die overal mee naartoe kan
© Wesley Akkerman
Huis

Review Teufel Boomster 4 – Krachtpatser die overal mee naartoe kan

De Teufel Boomster 4 is een draadloze, semigrote bluetoothspeaker die je thuis, onderweg of buiten kunt gebruiken. Het apparaat is groot genoeg om een kamer met muziek te vullen en compact genoeg om als een ouderwetse gettoblaster op je schouder mee te nemen.

Uitstekend
Conclusie

Hoewel de Teufel Boomster 4 niet voor iedereen de meest interessante optie is, is dit wel de beste Boomster die het Duitse bedrijf tot op heden heeft uitgebracht. We kunnen ons zelfs voorstellen dat de Boomster 4 boeiend is voor mensen die nog met een 3 rondlopen. De batterij van zijn voorganger zou inmiddels zo slecht kunnen zijn dat hij het nog geen picknick volhoudt, en dan heb je met de 4 een waardige opvolger.

Plus- en minpunten
  • Robuust ontwerp
  • Handzaam
  • Brede geluidsweergave
  • Spatwaterdicht
  • Lange accuduur
  • Best prijzig
  • Bas kan nog wat hulp gebruiken
  • Oplader niet meegeleverd

Met een adviesprijs van 349 euro is de Teufel Boomster 4 niet goedkoop (maar wel goedkoper dan zijn voorganger bij de introductie was). Het apparaat neemt het robuuste ontwerp van de Boomster 3 over en oogt zowel stoer als modern met zijn metalen grille en industriële aluminium handvat. Verder is het goed om te weten dat de behuizing spatwaterdicht is en een regenbui overleeft. Je kunt de Boomster 4 bestellen in de kleuren zwart, grijs of mintgroen.

De vertrouwde basis

De bediening is daarnaast hetzelfde gebleven. Dat betekent dat je toegang hebt tot fysieke knoppen onder een zacht rubber paneel met duidelijke feedback. Via de knoppen regel je volume, bas, afspelen en bronselectie. Net als bij het vorige model levert Teufel ook nu een infrarood afstandsbediening bij de speaker. Hiermee pas je alles op afstand aan. Dat is vooral handig voor gebruik in huis, zodat je niet steeds naar het apparaat hoeft te lopen.

©Wesley Akkerman

De Teufel Boomster 4 is bovendien meer dan een bluetoothspeaker alleen: er zit namelijk ook een radio-ontvanger in (net als bij de vorige modellen), voor zowel FM als DAB+. Dankzij multipoint bluetooth kun je bovendien twee smartphones tegelijkertijd koppelen en afwisselend de muziek regelen. Tot nu toe oogt en voelt de Teufel-speaker dus nog heel erg hetzelfde aan als je hem naast zijn voorganger zet. Wat is er dan precies nieuw aan dit model?

Vernieuwing in details

Het gaat vooral om kleinere, maar niet onbelangrijke eigenschappen. Zo kun je de Teufel Boomster 4 opladen met een usb-c-kabel. Een oplader krijg je er niet bij, maar met een beetje geluk heb je die thuis al liggen. Opladen kan voortaan met 45 watt, waardoor bijtanken lekker snel gaat. En hoewel de batterijcapaciteit er niet op vooruit is gegaan, gaat de accu toch langer mee: van 18 naar maar liefst 23 uur.

©Wesley Akkerman

Helaas is de bluetooth-versie hetzelfde gebleven als bij zijn voorganger. Voor de audio, waarover verderop meer, is dat niet zo'n probleem. Maar voor moderne bluetooth-eigenschappen, zoals Auracast, hoef je dus niet aan te kloppen bij de Teufel Boomster 4. Wel is het mogelijk om een tweede Boomster 4 te koppelen voor een betere stereoweergave. Dat kan geheel draadloos, waardoor je geen gedoe hebt met kabels. Soms zijn het de kleine dingen die het hem doen.

Teufel Boomster 4 in de praktijk

Naast bluetooth- en radiofunctionaliteit kun je ook muziek afspelen via de aux-ingang. Die poort zit, samen met de usb-c-aansluiting, achter een rubber flapje achterop, onder de uitschuifbare antenne. Voor het geluid zorgen vijf drivers (twee tweeters, twee midrange en een woofer) en twee passieve radiatoren voor een diepere bas. Dit alles wordt aangestuurd met 42 watt vermogen. Ook heb je de beschikking over de kenmerkende Teufel-technologie Dynamore.

©Wesley Akkerman

Akoestisch klinkt de Boomster 4 standaard helder, maar de bas heeft regelmatig een zetje nodig. Je kunt die eenvoudig met 6 dB verhogen (of verlagen), waardoor die dieper en voller klinkt zonder te overheersen. Stemmen en het middenbereik zijn aangenaam aanwezig en klinken natuurlijk. De hoge tonen zijn gedetailleerd, maar klinken soms wel wat kil. Misschien moet je binnen je eigen muziek-app met de equalizer spelen, maar in de basis komt hier mooi geluid uit.

Het ligt trouwens ook maar net aan de omgeving waarin je luistert. En daarmee is de grootste kracht van de Teufel Boomster 4 ook z'n achilleshiel: juist omdat je hem overal mee naartoe kunt nemen en hij op allerlei plekken goed moet kunnen klinken, blinkt het apparaat op geen enkele plek écht uit.

Het goede nieuws is dat hogere volumestanden het karakter van de muziek niet aantasten en dat de Boomster 4 overweg kan met veel verschillende (mainstream) genres, met genoeg ruimte voor detail en emotie.

©Wesley Akkerman

Teufel Boomster 4 kopen?

Hoewel de Teufel Boomster 4 niet voor iedereen de meest interessante optie is, is dit wel de beste Boomster die het Duitse bedrijf tot op heden heeft uitgebracht. We kunnen ons zelfs voorstellen dat de Boomster 4 boeiend is voor mensen die nog met een 3 rondlopen. De batterij van zijn voorganger zou inmiddels zo slecht kunnen zijn dat hij het nog geen picknick volhoudt, en dan heb je met de 4 een waardige opvolger.