ID.nl logo
Zo kies je de beste projector voor elke ruimte
© PXimport
Huis

Zo kies je de beste projector voor elke ruimte

In dit artikel vertellen we je alles over de beste projectors. We leggen de focus op projectors voor je thuisbioscoop en vertellen waar je op moet letten als je er eentje aan wilt schaffen. Uiteraard lees je ook de verschillen met pico-projectors en projectors voor op het werk.

Projector kiezen

Een projector is een kek ding waarmee je films op een groot scherm van wel honderd tot tweehonderd inch kunt kijken, en dat gewoon in je huiskamer! Voordat je nu meteen naar de winkel rent om een projector (ook wel beamer genoemd) aan te schaffen, is het zinvol om te weten waar deze aan moet voldoen en welk type projector voor jouw omgeving het handigst is.

Er zijn nogal wat verschillende modellen te koop: een pico-projector koop je al voor een paar tientjes, een 4K-projector met accessoires kost al snel zo’n tweeduizend euro. Bovendien is niet elke projector even geschikt voor een thuisbioscoop. Zo zijn er ook modellen die perfect werken voor presentaties of statische beelden, maar minder goed snel bewegend beeld kunnen weergeven.

©PXimport

Resolutie

Net als bij een televisie is de resolutie een belangrijk punt. Tv’s hebben tegenwoordig standaard een 4K-resolutie (ook wel UHD of Ultra HD genoemd), dit betekent dat je haarscherp beeld hebt van tenminste 3840 bij 2160 pixels. 4K-projectors zijn veel prijziger dan 4K-televisies, maar kunnen ook een veel groter oppervlak beslaan: ook op een 100inch-scherm toveren ze makkelijk een prachtig beeld tevoorschijn.

Een 4K-projector geeft uiteraard een helderder beeld dan een 1080p-projector (ook wel Full HD genoemd). Bedenk hierbij wel: hoe verder je van het scherm af gaat zitten, hoe minder de extra scherpte van een 4K-projector merkbaar zal zijn.

Een 4K-projector geeft een helderder beeld dan een 1080p-projector

-

Lcd, dlp of led-projector

Twee technieken voeren de boventoon: lcd en dlp. Lcd (liquid crystal display) is de simpelste techniek. Hierbij wordt het licht van een lamp door drie lcd-chips in de kleuren rood, groen en blauw geleid. Dlp staat voor digital light processing en bestaat uit een lamp die via een kleurenwiel en spiegels een beeld projecteert op een scherm.

Lcd heeft als voordeel dat het geen regenboogeffect heeft. Dit euvel vind je wel terug op sommige dlp-projectors en wordt veroorzaakt doordat het kleurenwiel verschillende kleuren tegelijkertijd uitstuurt. Als je je ogen beweegt, dan kun je dit effect zien. Daar staat tegenover dat een lcd-projector last kan hebben van het ‘screen-door-effect’, waarbij er tussen de individuele pixels een soort raster te zien is. Hoe hoger de resolutie, hoe kleiner overigens de kans op dit effect.

Beide technologieën maken gebruik van een lamp die na een aantal uren moet worden vervangen, vaak ligt dit tussen de 2000 en 5000 gebruiksuren. Nieuwere projectors maken soms gebruik van led. het voordeel hiervan is dat je een lamp pas na 20.000 uur of meer hoeft te verwisselen. Led-projectors hebben geen last van het regenboogeffect.

Een andere techniek die je tegenwoordig weleens ziet, is 3lcd. Dit zijn eigenlijk dlp-projectors met drie chips in plaats van één. Hierdoor kunnen kleuren helderder en scherper worden weergegeven, en is het minder noodzakelijk om je ruimte te verduisteren. Er bestaan ook laserprojectors, maar die vormen een klein deel van de markt en zijn vaak nog vrij prijzig.

©PXimport

Waarom een projector?

Op sommige websites en winkels maakt men onderscheid tussen een aantal types projectors. Een multimediaprojector (de naam zegt het al) is geschikt voor vergaderruimtes, deze kan spreadsheets of presentaties helder weergeven en een filmpje op zijn tijd is ook prima.

Wil je het apparaat thuis gebruiken voor films, dan wordt dit vaak een home theater- of home cinema-projector genoemd. Een pocket-projector is er eentje die je in je zak kunt stoppen, overal mee naartoe kunt nemen en kunt gebruiken als vervanging voor een tv of beeldscherm.

Throw-afstand

De volgende stap is beslissen op wat voor oppervlakte de projector het beeld moet projecteren en op welke afstand van het scherm je de projector wilt hebben staan of hangen. Dit is natuurlijk afhankelijk van jouw persoonlijke situatie: hoeveel ruimte heb je voor een projectorscherm, hoe ver staat je bank van het scherm en waar kun je de projector in de ruimte neerzetten?

Belangrijk is de zogenaamde throw-afstand, dit is de afstand tussen de projector en het scherm. Bij een long throw-model wordt de projector vaak aan het plafond gemonteerd in een grote ruimte. Een short throw-model kan beelden op een kortere afstand op een muur of scherm projecteren, eventueel vanaf een muur aan de zijkant of vanaf het plafond.

Op http://kwikr.nl/procal vind je een aantal handige rekenhulpen om te zien wat voor jouw situatie het beste is. Als je weet hoe groot de oppervlakte is waar je op wilt projecteren, dan kun je bijvoorbeeld onder Viewing Distance Calculator bij Choose Screen Shape de optie 16:9 kiezen en bij Diagonal Size het aantal inches aangeven, bijvoorbeeld 100

Klik op Calculate en je ziet dat de ideale afstand tot je scherm rond de 11,2 voet ligt (de waarde achter THX Viewing Distance). Op http://kwikr.nl/voetcm leer je dat dit ongeveer 340 centimeter is.

Weet je wat voor schermgrootte je hebt en staat de afstand tot het scherm vast, dan kun je ook specifiek zoeken naar een projector met bepaalde throw-ratio. Dit is de afstand tot het scherm gedeeld door de breedte van het scherm. Is je scherm 2 meter breed en bedraagt de afstand tot het scherm 3 meter, dan heb je een projector nodig met een throw-ratio van 1,5:1 (3 gedeeld door 2).

©PXimport

Belangrijk is de throw-afstand, de afstand tussen de projector en het scherm

-

Hoeveel lumen?

Als je weet wat voor soort projector je wilt hebben en ook op hoeveel meter je die van je scherm af kunt plaatsen, dan is het tijd om naar de andere specificaties van het apparaat te kijken. Een belangrijk element is het aantal lumen, aangegeven in ansi-lumen. Hoe groter het aantal ansi-lumen, hoe helderder het beeld kan worden geprojecteerd.

Lampprojectors kunnen gemakkelijk 2000 of meer ansi-lumen hebben, een led-projector blijft steken bij 2000. Laserprojectors bieden vaak meer dan 3500 ansi-lumen. Hoe groter de ruimte, hoe slimmer het is om een projector met een hoog aantal lumen te kiezen. Uiteraard zegt alleen het aantal lumen nog niks, de kwaliteit van de projector heeft ook veel invloed op het uiteindelijke beeld.

Ook de mate van verduistering in je ruimte heeft veel invloed op het aantal lumen dat je nodig hebt. Als je je kamer bijna volledig kunt verduisteren door de gordijnen te sluiten, dan is een projector met 1500-2000 lumen vaak wel genoeg. Een grote ruimte die niet verduisterd kan worden en waar veel omgevingslicht is, heeft zeker een projector van minstens 4500 lumen nodig.

©PXimport

Lamp verwisselen

Bij vrijwel alle projectors moet je om de zoveel jaar de lamp vervangen. Je kunt ervoor kiezen om alleen de lichtbron (het peertje) te vervangen, maar het is raadzaam om ook meteen de behuizing ervan te verwisselen. In het Engels wordt onderscheid gemaakt tussen ‘bulb’ (de lichtbron) en ‘lamp’ (de lichtbron met behuizing), in het Nederlands spreken we in beide gevallen gewoon van ‘lamp’.

Correctie-opties

Uiteraard heeft elke projector een aantal manieren om het ideale beeld te kunnen projecteren. Belangrijke termen hierbij zijn ‘lens shift’ en ‘keystone-correctie’. Lens shift vind je alleen op duurdere modellen, je kunt hiermee de lens hardwarematig draaien om het beeld zo recht mogelijk te krijgen. Soms werkt dit door fysiek aan de lens te draaien, bij andere modellen doe je dit via een afstandsbediening.

Keystone-correctie is een softwarematige oplossing van hetzelfde probleem. Hierbij hoef je de projector of lens niet aan te raken, alles gaat via de digitale instellingen in de projector. Nadeel is natuurlijk dat dit geen hardwarematige oplossing is en vaak niet zo effectief is als lens shift.

©PXimport

Lens shift vind je alleen op duurdere modellen

-

Scherm

Minstens zo belangrijk als de projector zelf is het scherm waar je op gaat projecteren. Een witte muur kan natuurlijk prima, maar is nooit zo effen als een speciaal scherm. Een ander voordeel van een goed scherm is dat het ervoor zorgt dat er geen omgevingslicht wordt gereflecteerd. Met een goed scherm kun je het beeld dat de projector produceert dus nog een stuk optimaliseren.

Er zijn goedkope schermen op de markt die je op een voet kunt zetten voor een muur, maar een mooiere oplossing is natuurlijk een scherm dat je uit kunt rollen en aan het plafond of boven aan de muur kunt bevestigen. Deze schermen hebben vaak een afstandsbediening, zodat je scherm automatisch wordt uitgerold. Een projector kun je via een speciale houder aan je plafond bevestigen.

Aansluitingen

Niet onbelangrijk zijn de aansluitingen op je projector. Vrijwel alle projectors hebben tenminste één HDMI-poort om een blu-ray-speler, computer of digitale tv-ontvanger op aan te sluiten. Denk er wel aan dat je HDMI-kabel niet langer moet zijn dan zes tot zeven meter, want een langere kabel kan als een antenne werken en ruis oppikken.

Naast HDMI beschikken veel projectors nog over oude aansluitingen zoals analoge RGB, VGA of DVI. Vaak is er ook een usb-poort aanwezig en sommige duurdere modellen zijn uitgerust met draadloze opties.

©PXimport

Draadloos

Er zijn wel projectors op de markt die draadloze technieken aan boord hebben, maar over het algemeen is het slimmer om via HDMI een streaming-apparaat op je projector aan te sluiten. Bekende voorbeelden zijn een Apple TV of een Google Chromecast. Let er wel op dat je een apparaat kiest dat past bij je wensen.

Zo zijn er van de Apple TV twee versies verkrijgbaar: één voor Full HD en één voor 4K. De Apple TV kan niet alleen signalen van bijvoorbeeld een smartphone of tablet doorgeven, maar bevat zelf ook een App Store met apps voor bijvoorbeeld Netflix, HBO Max en Disney+. Bovendien heb je toegang tot Apple TV+, Apple Music en de gamewinkel Arcade.

De Chromecast is ook in drie versies beschikbaar. De goedkope normale Chromecast kan alleen maar 1080p-inhoud streamen en heeft zelf geen ingebouwde app-winkel, het is alleen een doorgeefluik van inhoud die je draadloos naar het apparaatje stuurt. De Chromecast Ultra biedt ondersteuning voor 4K-content. De nieuwe Chromecast met Google TV is vergelijkbaar met een Apple TV en heeft een ingebouwde app-winkel aan boord, zodat je niet per se je smartphone hoeft te gebruiken.

©PXimport

Vaak is het slimmer om via HDMI een streaming-apparaat aan te sluiten

-

Pico-projectors

Een compleet eigen categorie is het assortiment aan pico-projectors. Er is een wildgroei aan goedkope en kleine projectors van soms maar enkele tientjes. Dit soort goedkope modellen bieden vaak een extreem lage resolutie, zijn alleen geschikt voor foto’s en andere statische projecties, en kunnen niet gebruikt worden in ruimtes met omgevingslicht.

Daar staat tegenover dat ze meestal extreem handzaam zijn en een ingebouwde accu en luidspreker hebben. Leuk om ‘s avonds of ‘s nachts ergens een YouTube-filmpje te kijken, maar vaak niet geschikt voor de huiskamer. Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar hiervoor betaal je dan ook meteen meer dan voor een normale 1080p-projector.

Kooptips

Ook deze keer geven we je weer een aantal kooptips. We hebben drie goede projectors van drie gerenommeerde merken voor je uitgezocht. De eerste is een traditionele Full-HD-projector, de tweede kan 4K-content projecteren. De laatste kooptip is een draagbare projector.

BenQ TH671ST

Prijs: € 759,-

BenQ is een gerenommeerde naam op projectorgebied. De TH671ST levert veel voor weinig geld. Deze dlp-projector heeft een Full-HD-resolutie en is met 3000 ansi-lumen prima geschikt om een film af te spelen in je woonkamer. Het apparaat beschikt over twee HDMI-poorten, twee usb-aansluitingen en een paar analoge ingangen. Volgens BenQ gaat de lamp ongeveer 4000 uur mee, een vervangende lamp inclusief behuizing kost zo’n 250 euro.

©PXimport

Optoma UHD35

Prijs: € 1049,-

Een van de meest betaalbare 4K-projectors is de Optoma UHD35. Je krijgt geen lens shift of andere functies die je bij duurdere modellen vindt, maar wel ultrascherp 4K-beeld! De kleuren zijn helder en de UHD35 kan 4K weergeven met een verversingssnelheid van 60 hertz. Ben je tevreden met 1080p, dan kan dit zelfs met 240 hertz, genoeg om games vloeiend weer te kunnen geven. De helderheid ligt op 3600 ansi-lumen.

Epson EpiqVision Mini EF12

Prijs: € 999,99

Deze led-projector is bedoeld om op locatie te gebruiken en leent zich perfect voor zomerse filmavonden in de (donkere) buitenlucht. Het apparaat weegt namelijk maar een paar kilo, is uitgerust met een goede luidspreker en draait Android TV. Doordat het een 3lcd-projector is, hoeft de lamp pas na 20.000 uur verwisseld te worden. Met 1000 ansi-lumen is het niet de meest heldere projector, dus hij is niet geschikt voor ruimtes met veel omgevingslicht.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Zo stel je jouw ideale keuken samen
© Andy Dean Photography
Huis

Zo stel je jouw ideale keuken samen

Natuurlijk is het belangrijk hoe een keuken eruitziet, maar het draait vooral om hoe je hem gebruikt. Een goede keuken sluit aan op jouw manier van koken en leven, met een logische indeling en keuzes die het dagelijks gebruik makkelijker maken. In dit artikel laten we zien hoe je stap voor stap tot een ontwerp komt dat echt bij je past – van de eerste schetsen tot het kiezen van werkbladen, apparatuur en grepen.

Zelf je keuken samenstellen? Dit is belangrijk:
  • Beschikbare ruimte
  • Je keukengewoontes
  • Werkhoogte
  • Opbergruimte
  • Materialen
  • Stijl
  • Apparatuur

Begin bij de ruimte en je gewoontes

Voordat je nadenkt over frontjes en kleuren voor je nieuwe keuken, kijk je naar de ruimte die je hebt. Is het een dichte keuken of is hij open en loopt hij naadloos door in je woonkamer? Hoeveel wandlengte is beschikbaar? Waar zitten de ramen, deuren en aansluitpunten? Het helpt om de plattegrond van je keuken op schaal te tekenen. Nog beter: gebruik een digitale tool waarmee je je ontwerp meteen in 3D ziet (zie kader verderop).

Daarna kijk je naar je eigen kookgedrag. Sta je vaak uitgebreid te koken of wil je vooral snel en makkelijk eten kunnen maken? Heb je veel spullen die opgeborgen moeten worden of houd je het graag minimalistisch? De antwoorden op die vragen bepalen welke indeling het best werkt: een rechte wandopstelling, een hoek, een U-vorm of juist een kookeiland.

Let bij het indelen op de zogeheten werkdriehoek. Daarmee bedoelen we de afstand tussen kookplaat, spoelbak en koelkast. Die drie punten vormen samen het hart van je keuken. Hoe dichter deze drie bij elkaar liggen, hoe makkelijker en sneller je werkt. Je hoeft minder heen en weer te lopen en hebt alles onder handbereik.

De ideale werkhoogte

De ideale hoogte van een aanrecht hangt af van je lichaamslengte. Werk je te laag, dan moet je steeds voorover buigen. Werk je te hoog, dan gaan je schouders omhoog. Beide zijn vermoeiend. Daarom loont het om bij het samenstellen van je keuken stil te staan bij de juiste werkhoogte. Een handig uitgangspunt: als je rechtop staat met je armen gebogen in een hoek van 90 graden, dan ligt het werkblad ongeveer 10 tot 15 cm onder je ellebogen. Hieronder zie je een indicatie op basis van je lengte.

LichaamslengteAanbevolen werkbladhoogte
Tot 1,70 meter85 tot 90 cm
1,70 tot 1,90 meter90 tot 95 cm
Langer dan 1,90 meter95 tot 100 cm

Let op: dit zijn richtlijnen. De beste hoogte bepaal je uiteindelijk door zelf even te testen wat prettig voelt – bijvoorbeeld op een instelbaar werkblad of in een showroom met verschillende hoogtes.

Hoeveel opbergruimte heb je nodig?

Gebruik je vaak pannen of bakvormen, dan heb je meer aan een paar brede lades dan aan een kast met planken. Je ziet in één oogopslag wat waar ligt, en je hoeft niet op je knieën om achter in het kastje iets te zoeken. Dat werkt net wat makkelijker – zeker als je dagelijks kookt. Zorg ook dat je je spullen straks logisch kunt verdelen. Het is handig om keukengerei bij de kookplaat op te bergen, schoonmaakspullen onder de spoelbak, en om je voorraad in een hoge kast of ladeblok te bewaren.

Nog iets om bij je ontwerp rekening mee te houden: laat voldoende ruimte over om kastdeuren te openen zonder dat ze elkaar raken. Ook is het prettig om rond het fornuis en de spoelbak minstens 90 centimeter loopruimte te hebben.

©Phurichai

Materialen en stijl: meer dan alleen smaak

Frontjes bepalen in grote mate de uitstraling van je keuken, maar het materiaal zegt ook iets over onderhoud en levensduur. Een gelakte keuken ziet er strak uit, maar is gevoeliger voor krassen en vingerafdrukken. Hout voelt warm aan, maar vraagt meer onderhoud. Kunststof of melamine is onderhoudsvriendelijk en budgetvriendelijk, maar minder duurzaam op de lange termijn.

Voor het werkblad is het goed om verder te kijken dan alleen uiterlijk. Composiet is sterk en makkelijk schoon te houden. Keramiek kan tegen hitte, maar is gevoelig voor harde klappen. Marmer en graniet hebben een unieke uitstraling, maar vereisen regelmatig onderhoud. Houd bij je keuze rekening met hoe je de keuken gebruikt en hoeveel tijd je aan schoonmaak en onderhoud wilt besteden.

Ook de grepen spelen een rol. Een greeploze keuken oogt strak, maar kan onpraktisch zijn als je snel iets wilt pakken. Met zichtbare grepen maak je het jezelf makkelijker – en kies je meteen een detail dat stijl en karakter toevoegt.

©Анастасия Купавц

Apparaten kiezen die bij je passen

Een keuken zonder apparatuur bestaat niet, maar de vraag is welke apparaten je nodig hebt – en hoe je ze slim plaatst. Veel mensen kiezen tegenwoordig voor een inductiekookplaat. Die werkt snel, is energiezuinig en makkelijk schoon te maken. Let wel op de aansluiting: sommige modellen werken op een gewoon stopcontact, maar krachtigere platen hebben een aparte 3-fasengroep nodig in de meterkast.

Belangrijker dan het type is de vraag hoeveel kookzones je nodig hebt. Kook je vaak met meerdere pannen tegelijk? Dan is een brede plaat met vijf of zelfs zes zones handig. Sta je meestal alleen eenpansgerechten te maken, dan volstaat een compactere uitvoering.

Bedenk of je een losse oven wilt, een combi-oven of een stoomoven. Denk na over het formaat en de plaatsing van je koelkast: vrijstaand of inbouw, met vriesvak of zonder. En vergeet de afzuiging niet. In een open keuken werkt een plafondunit of geïntegreerde afzuiging in het kookplaatblad vaak beter dan een klassieke afzuigkap aan de muur.

Bij de plaatsing geldt: apparaten die je vaak gebruikt, moeten makkelijk bereikbaar zijn. Een oven op ooghoogte voorkomt bukken. De vaatwasser naast de spoelbak scheelt heen en weer lopen. Kies je voor een Quooker of een losse kokendwaterkraan? Denk dan ook aan de benodigde ruimte voor het reservoir.

In beeld: ontwerp je keuken met een 3D-planner

Wil je al je ideeën meteen tot leven brengen? Gebruik dan een 3D-keukenplanner, zoals die van Bemmel & Kroon. Je tekent je eigen ruimte in, plaatst ramen en deuren en sleept vervolgens keukenelementen op hun plek. Frontjes, kleuren, apparaten en opstellingen kun je eindeloos combineren. Zo krijg je direct een realistisch beeld van je toekomstige keuken. Het fijne: je hoeft niet meteen naar de winkel, maar kunt thuis op je gemak proberen, aanpassen en verfijnen.

Van ontwerp naar uitvoering

Ben je tevreden met je ontwerp? Neem dan de tijd om alles nog één keer kritisch door te lopen. Kloppen de looproutes? Heb je voldoende werkruimte tussen kookplaat en spoelbak? Zit de oven op een prettige hoogte? Zijn alle opbergruimtes logisch ingedeeld? Kijk ook naar de plaats van je aansluitpunten: water, stroom en afzuiging moeten aansluiten op wat je hebt gepland.

Heb je je keuken in een 3D-tool ontworpen? Dan kun je die visualisatie gebruiken om een afspraak te maken met een adviseur of keukenwinkel. Samen kijk je dan of je ontwerp technisch haalbaar is en welke materialen en apparaten beschikbaar zijn. Pas als alles klopt – van de maatvoering tot de afwerking – is het tijd om je keuken echt te gaan bestellen.

▼ Volgende artikel
Review Nothing Phone (3) – Uniek, maar geen vlaggenschip
© Wesley Akkerman
Huis

Review Nothing Phone (3) – Uniek, maar geen vlaggenschip

Met een adviesprijs van 849 euro is de Nothing Phone (3) het duurste toestel dat dit jonge merk tot op heden heeft uitgebracht. Zelf presenteert Nothing dit model als een heus vlaggenschip, maar uit onze ervaring blijkt dat deze smartphone dat niveau niet helemaal haalt.

Goed
Conclusie

De Nothing Phone 3 valt op met zijn design en Glyph-systeem, maar laat het afweten op het gebied van prestaties, hitteontwikkeling en camera’s bij weinig licht. De software is strak en onderscheidend, maar voor 850 euro heeft de concurrentie simpelweg meer te bieden.

Plus- en minpunten
  • Uniek ontwerp met grappig Matrix-display
  • Nothing OS blijft een fantastische Android-schil
  • Fijn display met levendige kleuren
  • Veel beter camerasysteem
  • Redelijke batterijduur bij normaal gebruik
  • Rivalen doen het op belangrijke vlakken beter
  • Geen high-end processor
  • Behoorlijke warmteontwikkeling
  • Android 16 laat nog op zich wachten
  • Oledpaneel zonder LTPO
  • Maakt te veel compromissen voor een vlaggenschip

De Nothing Phone (3) voelt met zijn aluminium frame en matte afwerking degelijk aan, maar de glanzende transparante achterkant is wel besmettelijk voor vingerafdrukken. De telefoon heeft vier knoppen, inclusief de Essential Key van de Phone (3a) voor screenshots en spraaknotities. Qua ontwerp haal je de meest unieke smartphone van dit moment in huis. Nothing zet hoog in op esthetiek en verheft de doorgaans saaie achterkant tot een waar kunstwerk. Net als bij andere Nothing-toestellen is die tevens functioneel; zo is er onder meer een rode stip die oplicht zodra je gaat filmen.

De meest controversiële verandering is het verdwijnen van de kenmerkende Glyph-strips. Die zijn voor de gelegenheid vervangen door de Glyph Matrix, een klein monochroom schermpje rechtsboven op de achterzijde van het toestel. Dat matrixdisplay biedt meer functionaliteit dan de ledstrips op de voorgangers, zoals notificaties en spelletjes, maar mist de unieke uitstraling van de Glyphs op zijn voorganger. Vooralsnog zien we alleen potentie in dat extra schermpje. Ontwikkelaars moeten nog aan de bak met nuttige functies en games, want tot op heden is de functionaliteit dusdanig beperkt dat je het onderdeel alleen voor meldingen kunt gebruiken.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

De Essential Key zit onder de powerknop.

Op zich een prima scherm

Het scherm is redelijk op vlaggenschip-niveau. Het toestel heeft een oleddisplay van 6,67 inch met een hoge resolutie en een verversingssnelheid van 120 Hz. De (piek)helderheid is hoog genoeg voor gebruik in de zon, terwijl de kleurweergave zowel nauwkeurig als levendig is. Verder is er support voor HDR10+- en Ultra HDR-content. Helaas mist het scherm LTPO-technologie. Dat betekent dat de verversingssnelheid niet lager dan 30 Hz zakt bij statische content. In de praktijk kan dat de batterijduur negatief beïnvloeden.

De Nothing Phone 3 is de eerste telefoon die de Snapdragon 8s Gen 4-processor gebruikt. De chipset presteert vergelijkbaar met de Snapdragon 8 Gen 3, met lichte grafische verbeteringen en een hogere topsnelheid. Hoewel het toestel in dagelijks gebruik vlot aanvoelt en visueel intensieve games prima aankan, blijft de 8s Gen 4 in rauwe prestaties achter bij de nieuwste échte vlaggenschip-processors, zoals de Snapdragon 8 Elite. Potentiële kopers betwisten daarom of de Phone (3) 'flagship material' is of niet – maar bij normaal gebruik merk je geen vertragingen.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Voorbeeld van een Glyph Matrix-functie: het batterijniveau.

©Wesley Akkerman

Voorbeeld van een Glyph Matrix-functie: de tijd.

Warmteontwikkeling

Wat ook opvalt, is de warmteontwikkeling tijdens het gebruik. Het toestel kan namelijk flink opwarmen tijdens het uitvoeren van zwaardere taken, zoals bij het gamen. Dan kun je de telefoon bijna niet meer comfortabel vasthouden. Helaas een typisch Qualcomm-euvel dat we vaker tegenkomen. Verder is het zo dat de smartphone met een totaal vermogen van 5150 mAh qua accu ook wat achterloopt op zijn rivalen. Bij intensief gebruik moet je de telefoon soms eerder opladen dan je zou hopen. Bij normaal gebruik kom je er echter de dag wel mee door.

De Nothing Phone (3) draait op Nothing OS 3.5, gebaseerd op Android 15, en biedt een vloeiende, strakke interface met fijne, aanpasbare elementen en opvallende widgets. Net zoals op de Nothing Phone (3a) kom je ook hier de Essential Space tegen, een aparte sectie die screenshots opslaat en AI gebruikt om belangrijke informatie te extraheren en te organiseren, inclusief transcripties van spraakmemo's. Dat laatste gaat verrassend goed, met hier en daar een enkele typefout. Zo'n memo maak je snel aan door bijvoorbeeld de Essential Key ingedrukt te houden.

0,6x

1x

2x

Minder functies, maar wel uniek

Hoewel Nothing OS minder functies heeft dan sommige andere Android-skins, is het vrij van bloatware (erg belangrijk!) en legt het systeem de nadruk op een minimalistische, monochrome esthetiek. Dat maakt de software-omgeving daadwerkelijk anders dan je elders aantreft. Nothing belooft daarnaast vijf Android-upgrades en zeven jaar lang beveiligingspatches. Dat is een uitstekende score, meer dan gemiddeld, maar Nothing staat helaas niet bekend om de snelle uitrol van nieuwe softwareversies. Houd dus wat rekening met vertragingen op dat gebied.

Dat bewijst bijvoorbeeld de uitrol van Android 16. Die versie is reeds beschikbaar, maar de Nothing Phone 3 wordt geleverd met Android 15. Nu is het tegelijkertijd zo dat versie 16 echt nog maar net uit is, maar toch voelt dit aan als een gemiste kans. De upgrade moet echter voor het einde van het jaar verschijnen, dus daar kun je naar uitkijken. Verder heeft de nieuwe AI-zoekbalk nog een eigenaardigheid. Je kunt daarmee van alles opzoeken (apps, contacten, functies en meer), maar de Essential Space wordt daarin niet meegenomen.

3x

6x

6x

3x

Beste camera's tot nu toe, maar…

Verspreid over de achterkant tref je een veelzijdig camerasysteem aan. Dat bestaat uit drie sensoren van 50 megapixel: een hoofdcamera, een ultragroothoek- en een periscooplens. Daarmee zoom je tot 3x optisch in. Ook is er nog een selfiecamera van 50 megapixel. Alle camera's ondersteunen video-opnamen in 4K-kwaliteit bij 60 fps. Overdag leveren ze gedetailleerde foto's met levendige, accurate kleuren en een breed dynamisch bereik, hoewel er soms lichte oververzadiging optreedt en de sluitertijd wat beter kan.

De telelens presteert goed tot en met 6x inzoomen met behoud van helderheid en kleuren. Die lens is ook geschikt voor macro-opnames tot 10 centimeter. Over het algemeen vinden we dit de beste lenzen die Nothing tot nu toe aanbiedt, maar ook op dit vlak presteren concurrerende modellen beter. Vooral de Pixels en Galaxy's leveren betere kwaliteit bij weinig licht en snelle bewegingen. Nothings beeldverwerking zorgt gelukkig voor consistente kleuren over alle lenzen en voor goede diepte, maar de camera's kunnen dus nog verbetering gebruiken.

2x

1x

0,6x

Nothing Phone (3) kopen?

De Nothing Phone (3) streeft duidelijk naar onderscheid met zijn unieke ontwerp en het nieuwe Glyph Matrix-systeem, maar op cruciale punten blijft hij achter bij concurrenten in zijn prijsklasse. Hoewel de Snapdragon 8s Gen 4-processor echt wel vlot is voor dagelijks gebruik, blijft-ie op papier achter bij de concurrentie. Niet dat je al die snelheid per se nodig hebt (eerlijk is eerlijk: veel mobiele cpu's zijn echt overkill), maar die dingen gaan wel tellen als je een hogere prijs betaalt. Het helpt ook niet dat het toestel echt heet wordt onder hoge druk.

Ondanks een capabel camerasysteem presteert de Phone (3) onder uitdagende omstandigheden niet zo goed als je zou willen of verwachten. De batterijduur is adequaat, maar niet uitzonderlijk, en de usb-c-poort blijft steken op de oudere 2.0-standaard. Hoewel Nothing OS 3.5 een strakke en unieke software-ervaring biedt met langdurige updates, compenseren de software-extra's en het innovatieve Glyph-systeem de hardwarematige tekortkomingen niet voldoende om de Nothing Phone (3) een toptoestel te noemen, zeker niet gezien zijn prijskaartje van 850 euro.