'Gratis Spotify-versie krijgt nieuwe muziek pas later'

© CIDimport

'Gratis Spotify-versie krijgt nieuwe muziek pas later'

Geplaatst: 7 september 2016 - 06:35

Aangepast: 26 augustus 2022 - 19:11

Redactie ID.nl

In een poging om meer betalende gebruikers te werven en zo financieel te groeien, zou Spotify overwegen om gratis gebruikers pas later toegang te geven tot nieuwe muziek. Deze mogelijke stap maakt onderdeel uit van een plan: Spotify wil naar verluidt naar de beurs.

Geruchten dat Spotify zijn 'freemium-model' gaat aanpassen, doen al sinds begin 2015 de ronde. Zo schreven we in mei vorig jaar dat het gratis abonnement terug zou worden geschroefd naar drie maanden, waarna je moest betalen. Later meldden anonieme bronnen aan Amerikaanse media dat de hoeveelheid muziek voor gratis gebruikers zou worden beperkt naar bijvoorbeeld twee liedjes van een album. Spotify zou deze beperking begin 2016 gaan uitrollen, maar we hebben er niets meer over gehoord. 

Hoge royaltykosten

Vandaag blaast The Financial Times de geruchtenmolen nieuw leven in, en claimt het op basis van insiders dat Spotify overweegt om gratis gebruikers niet meer direct toegang te geven tot de nieuwste muziek. Nu kan dat wel, zij het met advertenties en niet in hoge kwaliteit. Het overgrote deel van Spotify's gebruikers luistert gratis, en daar wil het bedrijf verandering in brengen. De dertig miljoen betalende klanten leveren namelijk niet genoeg op: Spotify draait al jaren fors verlies en dat komt deels door hoge royaltykosten. 

Nieuwe muziek niet voor iedereen

Spotify moet platenmaatschappijen royalties betalen om hun muziek te mogen streamen, maar wil nu lagere tarieven. Dat wordt lastig: concurrerende muziekdiensten betalen dezelfde of zelfs hogere bedragen aan platenmaatschappijen, en zijn verzekerd van meerjarige licentie-overeenkomsten. Spotify heeft die niet, maar wil ze krijgen door de maatschappijen te paaien met een aanpassing aan zijn freemium-model. Platenmaatschappijen zijn namelijk niet blij met Spotify's gratis abonnement, want niet-betalende muziekluisteraars leveren minder op dan betalende klanten. Spotify zou daarom overwegen om de nieuwste muziek straks een bepaalde periode alleen beschikbaar te maken voor premium-gebruikers, en daarna pas ook voor gratis luisteraars. Dat lijkt een win-win-oplossing voor zowel platenmaatschappijen (meer omzet) als Spotify (grote kans dat gratis gebruikers een betaald abonnement nemen). 

Of er daadwerkelijk een beperkt freemium-model op komst is, blijft vooralsnog onduidelijk. Spotify wilde tegenover The Financial Times geen commentaar geven.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten