ACM doet onderzoekt extra kosten energieleveranciers voor teruglevering uit zonnepanelen
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft een verkennende studie uitgevoerd waaruit blijkt dat huishoudens met zonnepanelen hogere kosten veroorzaken voor energieleveranciers dan huishoudens zonder zonnepanelen. Volgens de ACM worden die kosten veroorzaakt tot hogere inkoopkosten, onbalanskosten en kosten die te maken hebben met de salderingsregeling.
Uit de Monitor Consumentenmarkt Energie van de ACM blijkt dat steeds meer leveranciers onderscheid maken tussen klanten met en zonder zonnepanelen. Dit doen ze op verschillende manieren, zoals het rekenen van hogere tarieven voor elektriciteit of gas, een hoger vastrecht of extra toeslagen. Sommige leveranciers bieden zelfs geen langjarige vaste contracten aan aan huishoudens met zonnepanelen, of bieden deze contracten tegen hogere prijzen aan.
Hoewel het voor leveranciers niet verboden is om onderscheid te maken tussen klanten met en zonder zonnepanelen, wil de ACM beter inzicht krijgen in de daadwerkelijke kosten en de manier waarop deze doorberekend worden in de tarieven. Daarom doet de ACM vervolgonderzoek bij vier grote leveranciers: Budget Energie, Eneco, Engie en Vattenfall. De resultaten hiervan worden in de eerste helft van april verwacht.
De ACM heeft er bij de wetgever al eerder voor gepleit om maatregelen te nemen om de vergelijkbaarheid van energiecontracten te verbeteren, aangezien het gevarieerde aanbod het voor consumenten lastiger maakt om te vergelijken.