ID.nl logo
WhatsApp-advertenties komen er aan
© Reshift Digital
Huis

WhatsApp-advertenties komen er aan

De geruchten hingen al een tijdje in de lucht: WhatsApp gaat advertenties plaatsen. Met Facebook als eigenaar van de chat-app viel het helaas te verwachten, de miljarden kostende investering moet worden terugverdiend. Maar hoe gaan deze WhatsApp advertenties eruit zien?

Als je wel eens een gratis spelletje op je telefoon hebt geïnstalleerd, dan kom je het tegen: je moet of een paar seconden naar een advertentie kijken, of een deel van je scherm wordt gebruikt voor een reclamebanner. Het is niet ideaal, maar je kunt het je wel voorstellen. De gamemakers moeten immers ergens geld mee verdienen. We kunnen er zelf ook wat van qua banners, om je gratis artikelen te kunnen bieden van een bepaalde kwaliteit, zijn er immers inkomsten nodig.

Geen games, advertenties en gimmicks?

Bij WhatsApp ligt dat wat gevoeliger. Deze applicatie is jarenlang advertentieloos geweest, maar nu wil eigenaar Facebook er toch reclame aan gaan toevoegen. Dat hing al een tijdje in de lucht. Hoewel dat begrijpelijk is vanuit financieel oogpunt, blijken de gemoederen toch hoog op te lopen bij WhatsApp. De oprichter, Brian Acton, is zelfs weggegaan bij het bedrijf, omdat hij het niet met ceo Mark Zuckerberg kan worden over het vertonen van advertenties in de app. Toen WhatsApp nog in de start-upfase zat, was het motto ‘No games, no ads, no gimmicks’.

Games en gimmicks zijn niet echt te vinden in de app, maar die ads komen eraan. Vanaf 2020 verschijnen ze in de app, al is nog onbekend wanneer precies. WhatsApp-topman Chris Daniels heeft er over gezegd dat advertenties het ‘primaire verdienmodel’ van de app moet worden. Bedrijven kunnen er miljoenen mensen mee bereiken. In ieder geval wordt de uitrol ervan voorzichtig aangepakt.

Video’s in de WhatsApp-Status-functie

Er zijn alleen reclamevideo’s te zien in de ‘Stories’ van WhatsApp: de WhatsApp Status-functie. Vergelijkbaar met Snapchat en de Instagram stories, die al jaren advertenties tonen. Tussen de video’s van je contacten zie je dan af en toe een schermvullende advertentiefilm, waarbij omhoog swipen betekent dat je naar de website gaat van het betreffende bedrijf of direct via WhatsApp contact met het bedrijf kunt opnemen. Je kunt dus niet zelf kiezen welke advertentie je te zien krijgt of er bewust op tikken: het komt simpelweg voorbij tussen de content van mensen die je kent.

Kortom, in je chatgesprekken heb je hier nog geen last van. Vooralsnog is er ook niet aangegeven of dat wel gaat gebeuren. Maar dat lijkt ons niet ondenkbaar. De WhatsApp Stories worden vooralsnog nauwelijks gebruikt en het lijkt er niet op dat advertenties op deze plek een goudmijn worden. Naar verwachting zul je de advertenties ook niet af kunnen kopen.

©PXimport

Meer integratie met Facebook en Instagram Facebook wil handiger gebruik gaan maken van WhatsApp. Niet alleen om zelf geld te verdienen aan bedrijven die willen adverteren, maar ook door meer gedaan te krijgen via WhatsApp. Zo komen er in Instagram en Facebook advertenties waarbij je na aantikken naar WhatsApp wordt verwezen om zo contact op te nemen met een bedrijf.

▼ Volgende artikel
Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)
© DC Studio
Huis

Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)

Je hebt net een klein fortuin uitgegeven aan een gloednieuwe 4K- of zelfs 8K-televisie. Je installeert hem, start je favoriete filmklassieker en zakt onderuit op de bank. Maar in plaats van een bioscoopervaring bekruipt je het gevoel dat je naar een goedkope soapserie of een homevideo zit te kijken. De acteurs bewegen vreemd soepel, de actiescènes lijken versneld en de magie is ver te zoeken. Geen zorgen, je televisie is niet stuk. Hij doet eigenlijk iets te goed zijn best.

Dit fenomeen is zo wijdverspreid dat er een officiële term voor is: het 'soap opera effect'. In technische kringen wordt dit ook wel bewegingsinterpolatie of 'motion smoothing' genoemd. Hoewel fabrikanten deze functie met de beste bedoelingen in hun televisies bouwen, is het voor filmfanaten vaak een doorn in het oog. Gelukkig is het eenvoudig op te lossen... als je tenminste weet waar je moet zoeken.

Nooit meer te veel betalen? Check
Kieskeurig.nl/prijsdalers!

Wat is het 'soap opera effect' precies?

Om te begrijpen wat er misgaat, moeten we kijken naar hoe films worden gemaakt. De meeste bioscoopfilms en veel dramaseries worden opgenomen met 24 beelden per seconde. Die snelheid geeft films hun karakteristieke, dromerige uitstraling. Een beetje bewegingsonscherpte hoort daarbij; dat is wat onze hersenen associëren met 'cinema'. Moderne televisies verversen hun beeld echter veel vaker: meestal 60 of zelfs 120 keer per seconde.

Om dat verschil te overbruggen, verzint je slimme televisie er zelf beelden bij. De software kijkt naar beeld A en beeld B, en berekent vervolgens hoe een tussenliggend beeld eruit zou moeten zien. Dit voegt de tv toe aan de stroom. Het resultaat is een supervloeiend beeld waarin elke hapering is gladgestreken.

Voor een voetbalwedstrijd of een live-uitzending is dat geweldig, omdat je de bal en spelers scherper kunt volgen. Maar bij een film zorgt die kunstmatige soepelheid ervoor dat het lijkt alsof je naar een achter de schermen-video zit te kijken, of dus naar een soapserie zoals Goede Tijden, Slechte Tijden, die traditioneel met een hogere beeldsnelheid werd opgenomen. De filmische illusie wordt hierdoor verbroken.

©ER | ID.nl

De winkelmodus is ook een boosdoener

Naast beweging is er nog een reden waarom het beeld er thuis soms onnatuurlijk uitziet: de beeldinstellingen staan nog op standje zonnebank. Veel televisies staan standaard in een modus die 'Levendig' of 'Dynamisch' heet. Deze stand is ontworpen om in een felverlichte winkel de aandacht te trekken met knallende, bijna neon-achtige kleuren en een extreem hoge helderheid. Bovendien is de kleurtemperatuur vaak nogal koel en blauw, omdat dat witter en frisser oogt onder tl-licht. In je sfeervol verlichte woonkamer zorgt dat echter voor een onrustig beeld waarbij huidtinten er onnatuurlijk uitzien en details in felle vlakken verloren gaan.

Hoe krijg je de magie terug?

Het goede nieuws is dat je deze 'verbeteringen' gewoon kunt uitzetten. De snelste manier om van het soap opera effect en de neonkleuren af te komen, is door in het menu van je televisie de beeldmodus te wijzigen. Zoek naar een instelling die Film, Movie, Cinema of Bioscoop heet. In deze modus worden de meeste kunstmatige bewerkingen, zoals bewegingsinterpolatie en overdreven kleurversterking, direct uitgeschakeld of geminimaliseerd. Het beeld wordt misschien iets donkerder en warmer van kleur, maar dat is veel dichter bij wat de regisseur voor ogen had.

Sinds kort hebben veel moderne televisies ook de zogeheten Filmmaker-modus. Dat is de heilige graal voor puristen. Als je deze modus activeert, zet de tv met één druk op de knop alle onnodige nabewerkingen uit en respecteert hij de originele beeldsnelheid, kleuren en beeldverhouding van de film.

Wil je de beeldmodus niet volledig veranderen, maar alleen dat vreemde, soepele effect kwijt? Dan moet je in de geavanceerde instellingen duiken. Elke fabrikant geeft het beestje een andere naam. Bij Samsung zoek je naar Auto Motion Plus of Picture Clarity, bij LG-televisies ga je naar TruMotion, bij Sony naar Motionflow en bij Philips naar Perfect Natural Motion. Door deze functies uit te schakelen of op de laagste stand te zetten, verdwijnt het goedkope video-effect en krijgt je film zijn bioscoopwaardige uitstraling weer terug.

▼ Volgende artikel
Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand
© ER | ID.nl
Huis

Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand

Een apparaat op afstand bedienen hoeft geen geld te kosten en is verrassend eenvoudig. Of je nu bestanden wilt openen, technische problemen wilt oplossen of meerdere toestellen wilt beheren: met Chrome Remote Desktop kan het allemaal, gratis en zonder gedoe.

De helper begint

Een groot voordeel van Chrome Remote Desktop is de brede compatibiliteit: het werkt met Windows, macOS, Linux en ChromeOS. Bovendien is het veilig – verbindingen worden versleuteld – en je hebt alleen een Chrome-browser nodig. We beginnen aan de kant van degene die op afstand toegang wilt tot een andere computer, degene die ondersteuning biedt vanaf computer A. Op computer A opent de gebruiker Chrome en surft naar https://remotedesktop.google.com. Daar verschijnen twee opties: Dit scherm delen en Verbinding maken met een andere computer. Omdat computer A support wil geven aan een extern apparaat, kiest de gebruiker voor de tweede optie. In dat scherm verschijnt een veld om een toegangscode in te geven, de code volgt zo meteen.

Degene die support geeft, gebruikt het onderste vak.

Acties voor de hulpvrager

Op computer B, de computer die toegang zal verlenen, moet de gebruiker ook in Chrome surfen naar dezelfde website. Daar kiest hij voor de optie Dit scherm delen. Voordat dat mogelijk is, moet Chrome Remote Desktop eerst worden gedownload en geïnstalleerd. De gebruiker klikt daarvoor op de ronde blauwe knop met het witte downloadpijltje. Hiermee wordt een Chrome-extensie geïnstalleerd. Na de installatie verschijnt in het vak Dit scherm delen een blauwe knop met de tekst Code genereren. Wanneer de gebruiker daarop klikt, wordt een toegangscode van 12 cijfers aangemaakt. Die code geeft hij of zij door aan gebruiker A.

Wie support krijgt, moet de code via een berichtje of telefoontje doorgeven.

Scherm delen

Op computer A geeft de gebruiker de code op in Chrome Remote Desktop. Vervolgens wacht hij tot gebruiker B bevestigt dat A toegang mag krijgen tot zijn scherm. Zodra dat is gebeurd, verschijnt het volledige bureaublad van computer B in een nieuw Chrome-venster op computer A. Door dit venster schermvullend weer te geven, kan A probleemloos handelingen uitvoeren op de pc van B. Voor de veiligheid beschikken beide gebruikers over een knop om de sessie op elk moment te beëindigen. Uiteraard is een stabiele internetverbinding noodzakelijk. Daarnaast krijgen beide partijen de melding dat ze klembordsynchronisatie kunnen inschakelen. Hiermee wordt het mogelijk om eenvoudig tekst of bestanden te kopiëren en te plakken tussen beide apparaten.

Gebruiker A krijgt het volledige scherm van B in een Chrome-venster te zien.