ID.nl logo
WhatsApp-advertenties komen er aan
© Reshift Digital
Huis

WhatsApp-advertenties komen er aan

De geruchten hingen al een tijdje in de lucht: WhatsApp gaat advertenties plaatsen. Met Facebook als eigenaar van de chat-app viel het helaas te verwachten, de miljarden kostende investering moet worden terugverdiend. Maar hoe gaan deze WhatsApp advertenties eruit zien?

Als je wel eens een gratis spelletje op je telefoon hebt geïnstalleerd, dan kom je het tegen: je moet of een paar seconden naar een advertentie kijken, of een deel van je scherm wordt gebruikt voor een reclamebanner. Het is niet ideaal, maar je kunt het je wel voorstellen. De gamemakers moeten immers ergens geld mee verdienen. We kunnen er zelf ook wat van qua banners, om je gratis artikelen te kunnen bieden van een bepaalde kwaliteit, zijn er immers inkomsten nodig.

Geen games, advertenties en gimmicks?

Bij WhatsApp ligt dat wat gevoeliger. Deze applicatie is jarenlang advertentieloos geweest, maar nu wil eigenaar Facebook er toch reclame aan gaan toevoegen. Dat hing al een tijdje in de lucht. Hoewel dat begrijpelijk is vanuit financieel oogpunt, blijken de gemoederen toch hoog op te lopen bij WhatsApp. De oprichter, Brian Acton, is zelfs weggegaan bij het bedrijf, omdat hij het niet met ceo Mark Zuckerberg kan worden over het vertonen van advertenties in de app. Toen WhatsApp nog in de start-upfase zat, was het motto ‘No games, no ads, no gimmicks’.

Games en gimmicks zijn niet echt te vinden in de app, maar die ads komen eraan. Vanaf 2020 verschijnen ze in de app, al is nog onbekend wanneer precies. WhatsApp-topman Chris Daniels heeft er over gezegd dat advertenties het ‘primaire verdienmodel’ van de app moet worden. Bedrijven kunnen er miljoenen mensen mee bereiken. In ieder geval wordt de uitrol ervan voorzichtig aangepakt.

Video’s in de WhatsApp-Status-functie

Er zijn alleen reclamevideo’s te zien in de ‘Stories’ van WhatsApp: de WhatsApp Status-functie. Vergelijkbaar met Snapchat en de Instagram stories, die al jaren advertenties tonen. Tussen de video’s van je contacten zie je dan af en toe een schermvullende advertentiefilm, waarbij omhoog swipen betekent dat je naar de website gaat van het betreffende bedrijf of direct via WhatsApp contact met het bedrijf kunt opnemen. Je kunt dus niet zelf kiezen welke advertentie je te zien krijgt of er bewust op tikken: het komt simpelweg voorbij tussen de content van mensen die je kent.

Kortom, in je chatgesprekken heb je hier nog geen last van. Vooralsnog is er ook niet aangegeven of dat wel gaat gebeuren. Maar dat lijkt ons niet ondenkbaar. De WhatsApp Stories worden vooralsnog nauwelijks gebruikt en het lijkt er niet op dat advertenties op deze plek een goudmijn worden. Naar verwachting zul je de advertenties ook niet af kunnen kopen.

©PXimport

Meer integratie met Facebook en Instagram Facebook wil handiger gebruik gaan maken van WhatsApp. Niet alleen om zelf geld te verdienen aan bedrijven die willen adverteren, maar ook door meer gedaan te krijgen via WhatsApp. Zo komen er in Instagram en Facebook advertenties waarbij je na aantikken naar WhatsApp wordt verwezen om zo contact op te nemen met een bedrijf.

▼ Volgende artikel
Wat is Liquid Glass? Alles over instellen en aanpassen op je iPhone
© Apple
Huis

Wat is Liquid Glass? Alles over instellen en aanpassen op je iPhone

Liquid Glass is een nieuwe manier waarop Apple de vormgeving van knoppen, tabbladen, iconen en widgets neerzet. Alles krijgt een glasachtige uitstraling: halfdoorzichtig en met kleuren die meekomen uit je wallpaper of de inhoud van een app. Het reageert bovendien vloeiend op beweging, omdat het beeld steeds in realtime wordt opgebouwd. Zo ontstaat een herkenbare stijl die op al je Apple-apparaten hetzelfde aanvoelt.

In dit artikel lees je wat Apple's nieuwe Liquid Glass precies is en wat het doet. We laten zien hoe je de instellingen aanpast, het effect naar smaak bijstelt en wat je kunt doen als je het rustiger wilt houden.

Lees meer over iOS 26

Op je iPhone zie je Liquid Glass meteen terug in het toegangsscherm, het Dock, de zoekbalk en appmappen. Iconen ogen daarbij gelaagd en glanzend of zelfs helemaal doorzichtig. Wil je dat proberen, houd dan je beginscherm ingedrukt tot de iconen bewegen, tik op Wijzig, kies Pas aan en zet Helder aan. Tik daarna ergens op het scherm om te bevestigen. Je ziet direct hoe de achtergrond subtiel door de iconen heen komt. Vind je het toch minder prettig, dan kun je op dezelfde plek altijd terug naar Automatisch of Donker.

Op welke toestellen en vanaf welke versie?

Liquid Glass is onderdeel van iOS 26, dat vanaf 15 september beschikbaar is voor alle ondersteunde iPhones. Extra downloads zijn niet nodig. Apple geeft aan dat iPhone 11 en iPhone SE (2e generatie) en nieuwer worden ondersteund.

Wil je nagaan of jouw toestel in aanmerking komt, open Instellingen, kies Algemeen en tik op Software-update. Zie je iOS 26 staan, dan kun je meteen bijwerken. Maak vooraf een back-up en update je apps. Voer de update bij voorkeur uit via wifi en zorg dat de batterij minstens halfvol is, of sluit je iPhone aan op de oplader. Wil je controleren of de installatie geslaagd is, ga dan in Instellingen naar Algemeen, open Info en bekijk het versienummer.

Ook iPadOS 26 en macOS Tahoe 26 ondersteunen Liquid Glass, zodat de uitstraling op je iPad en Mac aansluit bij die van je iPhone. Apple heeft dezelfde stijl bovendien doorgetrokken naar watchOS en tvOS, waardoor al je apparaten er herkenbaar en consistent uitzien.

©Apple

Zo maak je Liquid Glass rustiger

Liquid Glass helemaal uitschakelen kan niet, maar je kunt het effect wel verzachten. Open Instellingen, tik op Toegankelijkheid, kies Weergave en tekstgrootte en zet Maak minder doorzichtig aan. Achtergronden worden dan donkerder, waardoor contrast en leesbaarheid verbeteren zonder dat de glaslook verdwijnt.

Wil je nog meer verschil zien, zet op dezelfde pagina ook Verhoog contrast aan. Voor een snelle manier ga je in Instellingen naar Toegankelijkheid, open je Activeringsknop en vink je Maak minder doorzichtig aan. Je kunt de functie dan via het bedieningspaneel eenvoudig aanpassen.

Vind je vooral de transparante iconen te overheersend, houd dan opnieuw je beginscherm ingedrukt, tik op Wijzig, kies Pas aan en ga terug naar Automatisch of Donker. Donkere achtergronden en de Donkere modus (te vinden bij Beeldscherm en helderheid) dempen het glaseffect eveneens, bijvoorbeeld buiten in fel zonlicht. Zo houd je in elke situatie zelf de regie over hoe nadrukkelijk Liquid Glass aanwezig is.

Hoesje nodig

Voor je iPhone 17?
▼ Volgende artikel
Datumnotatie aanpassen in verzendlijsten in Word
© gamjai - stock.adobe.com
Huis

Datumnotatie aanpassen in verzendlijsten in Word

Verzendlijsten in Microsoft Word zijn handig om brieven, documenten en zelfs etiketten te personaliseren. Er is wel een probleem wanneer het gaat om datums, daar zal Word automatisch de Amerikaanse datumnotatie gebruiken en niet de Nederlandse. Op deze manier los je dat op.

Wat gaan we doen?

In dit artikel gaan we laten zien hoe je in Microsoft Word de Amerikaanse datumnotatie omzet naar de Nederlandse. Stap voor stap pas je een schakeloptie toe, kies je het juiste formaat en bekijk je direct het resultaat in je verzendlijsten.

Schakelopties

Wanneer je in Word een gegevenslijst uit Excel gebruikt om brieven samen te voegen via Afdruk samenvoegen, dan gebeurt er iets vreemds. Alle datums die in Excel correct staan genoteerd (bijvoorbeeld 7 september 2025) worden dan omgedraaid met een slash (bijvoorbeeld 9/7/2025). In de Amerikaanse datumnotatie staat de maand namelijk altijd vooraan. Het gaat om een bug in Word, maar gelukkig kun je dit oplossen met zogenaamde schakelopties. Schakelopties zijn codes die je aan een samenvoegveld toevoegt om de weergave van de gegevens aan te passen. Voor datumnotaties gebruik je de schakeloptie: \@ (de datum/tijd-weergave).

Microsoft Word gebruikt bij Afdruk samenvoegen automatisch de Amerikaanse datumnotatie, waarbij de maand het eerst komt.

Veldweergave aanpassen

Nadat je de samenvoegvelden in het Word-document hebt geplaatst, klik je met de rechtermuisknop op het samenvoegveld van de datum. In het contextueel menu kies je de opdracht Andere veldweergave. Je kunt ook dit veld ook selecteren met de sneltoets Alt+F9. Hierdoor wordt het datumveld op een andere manier weergegeven. Veronderstel dat het veld de naam «datum» heeft, dan zal het nu verschijnen als {MERGEFIELD “Datum”}. Plaats de cursor achter de naam van het samenvoegveld, maar vóór de accolade } en plak of typ dan de onderstaande code afhankelijk van hoe je de datum wilt zien.

SchakeloptieDatumweergave 7 septemberDatumweergave 25 december
\@ “dd-MM-yyyy”07-09-202525-12-2025
\@ “d-M-yyyy”7-9-202525-12-2025
\@ “ddd d MMM yyyy”Zo 7 sep 2025Do 25 december 2025
\@ “dddd d MMMM yyyy”Zondag 7 september 2025Donderdag 25 december 2025

Het eindresultaat ziet er dan bijvoorbeeld als volgt uit: {MERGEFIELD datum \@ “dd-MM-yyyy”}. Voor maanden gebruik je de hoofdletter M, de kleine letter m staat voor minuten.

Voeg de schakeloptie toe.

Voorbeeld bekijken

Daarna klik je opnieuw met de rechtermuisknop op het samenvoegveld en weer selecteer je de opdracht Andere veldweergave. Klik dan nogmaals met de rechtermuisknop op het samenvoegveld en kies de optie Veld bijwerken. In het Lint bij het tabblad Verzendlijsten klik je op de knop Voorbeeld van het resultaat, en nu zul je zien dat de datum correct wordt weergegeven.

De datumnotatie staat nu in het Nederlands.

Papieren agenda nodig?

Kies uit duizenden modellen