ID.nl logo
Zijn WhatsApp advertenties onvermijdelijk?
© PXimport
Huis

Zijn WhatsApp advertenties onvermijdelijk?

De geruchten over WhatsApp advertenties gaan al rond sinds de overname van de berichtendienst door WhatsApp. De nieuwe WhatsApp topman Chris Daniels deed een boekje open over advertenties op WhatsApp.

Daniels verklaarde tegen het Indiase NDTV dat er advertenties in WhatsApp aankomen. Sterker nog, het moet zelfs het primaire verdienmodel worden. De advertenties gaan verschijnen in de Status-weergave en werkt net als de Instagram-stories. In deze Status-weergave kunnen gebruikers foto’s en video’s tonen die na een dag weer verdwijnen. Wanneer een gebruiker deze bekijkt, moeten tussen deze foto’s en video’s door advertenties getoond worden.

Tot nu toe heeft WhatsApp nooit advertenties gehad. De controverse is dan ook groot. Voor de overname door Facebook had de chat-app een ander verdienmodel: gebruikers moesten jaarlijks een paar euro betalen om WhatsApp te kunnen gebruiken. Daarvoor kreeg je wel een app die geen persoonsgegevens verzamelt en je af probeert te leiden met schreeuwerige ads.

©PXimport

Donkere wolken stapelen zich op

WhatsApp werd erg populair, en zoals eigenlijk iedere app die bovenaan de applijstjes verschijnt gebeurde het onvermijdelijke: WhatsApp werd voor een absurd hoog bedrag gekocht (17,3 miljard euro) door een techgigant. Een techgigant wiens businessmodel exact het tegenovergestelde is van WhatsApp: Facebook. Het gerucht gaat overigens dat ook Google aan het bieden was op WhatsApp, een techgigant die er een even dubieuze reputatie op nahoudt als het op privacy aankomt.

Er leek weinig te veranderen voor WhatsApp, waar oprichter Jan Koum aan het roer bleef. De jaarlijkse bijdrage van gebruikers veranderde wel: WhatsApp werd gratis voor iedereen. Die 17,3 miljard euro moet terugverdiend worden. Maar hoe?

WhatsApp Business

Een gezond verdienmodel leek te zijn gevonden: WhatsApp voor bedrijven. Aangezien er een enorme gebruikersbasis is, kan WhatsApp prima ingezet worden voor de klantenservice. Inkomsten komen van deze bedrijven die WhatsApp Business inzetten voor klantcontact. Ideaal, want zo hoef je ook van gebruikers geen geld te vragen, of ze lastig te vallen met advertenties. Je moet alleen zien te voorkomen dat gebruikers het als spam ervaren. Advertenties lijken vermijdelijk, maar moederbedrijf Facebook lijkt helaas alleen dat ene dansje te kunnen inzetten.

Advertenties

Achter de schermen rommelt het bij Facebook - en WhatsApp. WhatsApp heeft een tijd in rustig vaarwater gezeten, in het kielzog van het moederschip Facebook. De hoogtijdagen van Facebook lijken achter de rug en om goede groeicijfers te laten zien aan de aandeelhouders, moeten nieuwe inkomstenbronnen gevonden worden. Daarvoor wordt niet alleen WhatsApp, maar ook Instagram ingezet.

Dat er vervelende beslissingen aan zaten te komen, is geen verrassing. Op 30 april maakte Koum bekend WhatsApp (en Facebook) te verlaten. De kanarie in de kolenmijn was van zijn stokje gevallen...

In tegenstelling tot Facebook zijn er voor WhatsApp wel goede alternatieven.

-

WhatsApp Status

Is het bij jou ook zo leeg in de WhatsApp Status? Die kans zit er dik in. Het blijkt nu dat deze status (of stories-functie) niet voor de gebruikers is toegevoegd, maar voor Facebook. Hier moeten de advertenties in verschijnen, tussen de tijdelijke foto’s en video’s door. Het verklaart waarom Facebook claimde dat de Status tot dusver een groot succes is, zonder gebruikscijfers bekend te maken. De steen begint te rollen, want wanneer blijkt dat het bereik van de WhatsApp-status te klein is, dan kan het doorgevoerd worden. Bijvoorbeeld naar de ingebouwde fotogalerij of gedeelde video’s.

Facebook moet echter voorzichtig handelen, want in tegenstelling tot het sociale netwerk heeft WhatsApp veel alternatieven. Betere alternatieven zelfs. Denk aan Telegram of Signal.

©PXimport

Wat betekenen deze advertenties?

Natuurlijk zal Facebook de advertenties aankondigen als een ‘verbeterde relevante gebruikservaring’. Maar het is een strik om een drol. WhatsApp moet gebruiksgegevens gaan verzamelen, en Facebook zal er alles aan doen om je verzamelde Facebookgegevens aan die van WhatsApp te koppelen, ook al mag dat van de EU niet zonder nadrukkelijke toestemming. Facebook en dataverzameling... Wat zou er mis kunnen gaan?

Ook moeten advertenties op de achtergrond ingeladen gaan worden, wat je systeem belast. Facebook kennende zullen de advertenties ook automatisch afspelen, zonder dat dit uitgezet kan worden. Erg fijn als je ’s ochtends vroeg in bed je berichtjes checkt, of in het openbaar vervoer even aan het appen bent en je onverwacht geconfronteerd wordt met hard geluid.

WhatsApp advertenties lijken dus niet onvermijdelijk, maar ze zitten er wel aan te komen. De enige vraag die overeind blijft staan hoe ver Facebook kan gaan voordat mensen eindelijk de berichtendienst de rug toe keren, ter faveure van een veilig alternatief als Signal. Het is namelijk een kwestie van tijd tot Facebook te ver gaat in het opdringen van advertenties en verzamelen van gegevens. Of tot wanneer het volgende privacyschandaal zich aandient.

▼ Volgende artikel
Review Denon AH-C500W – Oordopjes schieten helaas tekort
© Wesley Akkerman
Huis

Review Denon AH-C500W – Oordopjes schieten helaas tekort

De Denon AH-C500W-oortjes beloven vanwege de open pasvorm comfort en omgevingsbewustzijn. In de praktijk pakt dit concept echter minder goed uit. Het ontbreken van rubber oortips resulteert in een pasvorm die niet echt aansluit op de gehoorgang.

Oké
Conclusie

De Denon AH-C500W probeert met een open ontwerp een omgevingsbewuste luisterervaring te bieden, maar schiet op meerdere vlakken tekort. De pasvorm is onstabiel, de aanraakbediening irritant en het geluid – met name de bas – valt tegen. Daardoor voelt dit model vooral aan als een ongelukkig compromis.

Plus- en minpunten
  • Heel licht ontwerp
  • Heldere sound
  • Equalizer binnen de app
  • Blijven niet goed zitten
  • Audio mist duidelijke baslaag
  • Karige app

Het ontwerp van de Denon AH-C500W is volgens de fabrikant gericht op comfort; daarvoor heeft de fabrikant een zogenaamde 'open pasvorm' in het leven geroepen die niet diep in je gehoorgang zit. Hierdoor voelen de oordopjes licht aan en kun je ze lang zonder enige irritatie dragen. Bovendien blijf je goed in verbinding met je omgeving, omdat er geen ruisonderdrukking is en de dopjes zelf niets tegenhouden. Dat zijn allemaal mooie manieren van omdenken. De AH-C500W-dopjes hebben dan ook geen rubber tips die in je oren gaan en de boel afsluiten, maar vallen bij bewegingen daardoor ook makkelijk uit je oren.

De oordopjes beschikken over moderne technologie zoals bluetooth 5.3 met multipoint-connectiviteit, waardoor je met twee apparaten tegelijk kunt verbinden. De totale batterijduur bedraagt 24 uur, inclusief de oplaadcase. Dankzij de IPX4-classificatie zijn ze bestand tegen zweet en spatwater, maar gezien de vorm zijn ze niet echt geschikt voor sporters. De bediening verloopt via gevoelige aanraakoppervlakken op de oordopjes of via de gratis app. Verder hebben ze microfoons met beamforming voor heldere telefoongesprekken.

©Wesley Akkerman

Gladde oortjes

Aan de functionaliteit ligt het dus zeker niet. Denon zet daarmee in op een breed publiek. We vinden het alleen jammer dat de oortjes geen rubber tips hebben, want die helpen vaak bij het blijven zitten in de gehoorgang. We realiseren ons dat dit een persoonlijke voorkeur is; er zijn immers nog steeds mensen die liever gladde oordopjes hebben dan rubber of siliconen oortips die je dieper in je oor moet duwen. Maar als je lang haar hebt, je veel met je hoofd beweegt of de oordopjes met de hand (en niet via de app) bedient, is de kans groot dat je ze verplaatst of dat ze uit je oren vallen.

We vinden de bediening op de oortjes sowieso behoorlijk gevoelig, maar gelukkig kun je die uitschakelen via de gratis Denon Headphones-app. Dat hebben wij dan ook gedaan. We hebben ze regelmatig beter in onze oren moeten draaien, omdat ze niet bleven zitten, en hebben daardoor regelmatig onbedoeld functies geactiveerd. Bovendien beschikt de app over een vijfpunts equalizer. Heel handig, want daarmee verbeter je het geluid daadwerkelijk. Helaas kun je je eigen instellingen niet opslaan; als je terug wilt naar oude settings, dan moet je die handmatig invoeren.

©Wesley Akkerman

Het open karakter

Omdat de Denon AH-C500W een open karakter heeft, zijn ze lastig te vergelijken met oordopjes die wel beschikken over enige afsluiting. Maar dat is dan ook precies de bedoeling. Het is maar net wat je van een setje oortjes verlangt. En eerlijk is eerlijk: ze zijn zo licht dat je ze bijna niet voelt zitten. Door dit karakter klinkt de muziek heel helder, terwijl je ondertussen alles nog meekrijgt vanuit je omgeving. In het openbaar vervoer is dat een nachtmerrie, maar we denken niet dat Denon verwacht dat je ze overal gebruikt.

Verder is ons duidelijk dat de Denon AH-C500W flink wat kracht mist. Zonder equalizerinstellingen vallen de lagere tonen helemaal weg, waardoor je voornamelijk naar de vocalen en hogere segmenten luistert. Met de traditionele glimlachinstellingen van de equalizer (zie de screenshots verderop) trek je het middensegment verder weg van de audioweergave, maar geef je wel een flinke boost aan het onderste deel. Daardoor klinkt de muziek al wat aangenamer. Maar oordopjes met een betere afsluiting zullen in dit geval altijd beter klinken dan de AH-C500W.

©Wesley Akkerman

Open of gesloten?

Je zou de Denon AH-C500W daardoor beter kunnen vergelijken met oordopjes die je meer boven je gehoorgang plaatst – denk aan de Openfit 2+ van Shokz. Daar klinkt de soundstage daadwerkelijk warm, vol en gedetailleerd, en daar kunnen we de Denon-oortjes niet altijd op betrappen. Helemaal eerlijk is de vergelijking trouwens niet, omdat het producten uit twee technisch verschillende groepen zijn. Maar in onze beleving legt dit setje het af tegen oortjes met afsluiting en écht open oordoppen. Het is het net niet, zogezegd.

Daar speelt het ontwerp ook een grote rol in. De Denon AH-C500W's blijven minder goed zitten dan open modellen die je met een haakje om je oren bevestigt. Je bent ze bovendien voortdurend aan het bijdraaien om maar een goede pasvorm te vinden. Wellicht ligt dat deels aan de oren van ondergetekende, maar dat is nu eenmaal wel de ervaring. Ze doen bovendien sterk denken aan de AIrPods. En daardoor hebben we ook het idee dat Denon meer het Apple-publiek wil aanspreken. Een onbegonnen zaak, aangezien die mensen meestal al voorzien zijn.

©Wesley Akkerman

Denon AH-C500W kopen?

De Denon AH-C500W wil zichzelf met zijn open ontwerp neerzetten als een alternatieve keuze voor wie omgevingsbewust wil blijven. In de praktijk pakt dit concept echter minder goed uit. Het ontbreken van rubber oortips resulteert in een onrustige pasvorm, waardoor de oordopjes bij de minste beweging al dreigen uit te vallen. Deze constante noodzaak tot bijstellen leidt tot frustratie, mede door de overgevoelige aanraakbediening. Gelukkig kun je die via de app uitschakelen, maar dat verandert verder niets aan het idee dat ze niet echt lekker zitten.

Ook op audiogebied overtuigen de oortjes niet helemaal. Het open karakter levert een helder geluid op, maar de basweergave is ondermaats en vereist flinke aanpassingen via de equalizer, waarvan je de instellingen frustrerend genoeg niet kunt opslaan. De AH-C500W's vallen hierdoor in een lastig niemandsland: ze missen de geluidsisolatie en krachtige bas van afgesloten oordopjes en de stabiele pasvorm van échte open-ear modellen met oorhaken. Uiteindelijk voelen de oordopjes aan als een compromis dat op de belangrijkste vlakken helaas tekortschiet.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 Amerikaanse koelkasten met ijsblokjesmachine
© Daniel Krasoń
Huis

Waar voor je geld: 5 Amerikaanse koelkasten met ijsblokjesmachine

Bij ID.nl zijn we gek op apparaten die het dagelijks leven nét een beetje makkelijker maken. En wat is er nu – zeker tijdens warme dagen – makkelijker dan altijd ijsblokjes of ijskoud water binnen handbereik? We zetten vijf modellen op een rij die uitblinken in comfort en gebruiksgemak.

Een koelkast met ingebouwde ijsdispenser is niet alleen handig, maar ook hygiënisch. Je hebt altijd direct toegang tot ijsblokjes, crushed ice of koud water, zonder dat je de vrieslade of een waterfles hoeft te openen. Sommige modellen werken met een vaste wateraansluiting, andere met een hervulbaar reservoir – handig als er geen waterleiding in de buurt is. Daarnaast zijn veel dispensers voorzien van filters die ongewenste smaakjes of deeltjes uit het water halen. Een slimme toevoeging voor wie gemak, hygiëne en een frisse smaak belangrijk vindt.

Samsung RS6HA8880B1 (Family Hub)

Ben je op zoek naar een koelkast die meer doet dan alleen koelen? De Samsung RS6HA8880B1 is een slimme Amerikaanse koelkast met een indrukwekkende inhoud van 614 liter. Dankzij SpaceMax-technologie blijft de buitenmaat compact, terwijl de binnenkant verrassend ruim is. Het geïntegreerde Family Hub-scherm doet dienst als digitaal prikbord, kookassistent en entertainmenthub. Met camera's binnenin zie je zelfs onderweg wat er nog in de koelkast ligt. De ijs- en waterdispenser is aangesloten op de waterleiding en bevat een UV-nanofilter voor optimale hygiëne. Twin Cooling Plus zorgt voor aparte luchtstromen in het koel- en het vriesgedeelte, wat de versheid van jouw voedsel ten goede komt.

Toepassingen: Gezinnen die smartfuncties en ruimte willen combineren Bijzonderheden: Family Hub-display, Twin Cooling, UV-filter, 36 dB geluidsniveau

Hisense RS694N4TFE

Zoek je een ruime en betaalbare koelkast met ijsdispenser? Dan zit je goed met de Hisense RS694N4TFE. Deze stijlvolle zwarte side-by-side heeft een inhoud van 562 liter, verdeeld over een koel- en een vriesgedeelte. Het apparaat beschikt over Total No Frost, wat handmatig ontdooien overbodig maakt. De Multi Air Flow-technologie zorgt voor een gelijkmatige temperatuurverdeling, wat bederf tegengaat. Handig: de ijs- en waterdispenser werkt met een intern waterreservoir van 4,5 liter, zodat een vaste aansluiting niet nodig is.

Toepassingen: Grote huishoudens, zonder vaste wateraansluiting Bijzonderheden: Intern reservoir, Total No Frost, strak zwart design

LG GSXE90EVDD

Deze ruime Amerikaanse koelkast van LG biedt met 628 liter voldoende plek voor alles wat je gekoeld wilt bewaren. Het model combineert een fraai zwart design met slimme technologie zoals LinearCooling, waarmee temperatuurschommelingen worden geminimaliseerd. Dankzij No Frost en de water- en ijsdispenser met waterleidingaansluiting geniet je van optimaal gemak. De inverter-compressor maakt het apparaat stil en energiezuinig. Dit model is bovendien voorzien van de InstaView-functie, waarbij je door twee keer kloppen de inhoud kunt bekijken zonder de deur te openen.

Toepassingen: Moderne huishoudens met focus op comfort en design Bijzonderheden: InstaView-deur, LinearCooling, 35 dB, wateraansluiting

Bosch KAD93AIDP (Serie 6)

De Bosch KAD93AIDP is een solide en stijlvolle keuze met een netto-inhoud van 533 liter. Dankzij de anti-fingerprint RVS-look blijft hij er netjes uitzien, ook bij intensief gebruik. De VarioZone-indeling biedt flexibiliteit, met uitneembare plateaus en lades. De ijs- en waterdispenser levert zowel ijsblokjes als crushed ice, en is aangesloten op een vaste waterleiding. Total No Frost voorkomt ijsvorming, en met functies als superkoelen en supervriezen ben je altijd voorbereid op grotere hoeveelheden boodschappen.

Toepassingen: Gezinnen die functionaliteit en duurzaamheid zoeken Bijzonderheden: Crushed ice, anti-fingerprint RVS, VarioZone

Siemens KF96DAXEA (iQ500)

Met zijn French-door ontwerp en een inhoud van 574 liter biedt de Siemens KF96DAXEA een moderne uitstraling en veel gebruiksgemak. Deze koelkast beschikt over een hyperFresh-lade op 0 °C voor vlees en vis, en houdt dankzij multiAirflow een constante temperatuur. De water- en ijsdispenser werkt via een vaste aansluiting, en levert naast ijsblokjes ook crushed ice. Het model is voorzien van ledverlichting, een digitaal display en een deur-alarm. Met een geluidsniveau van 39 dB is hij bovendien opvallend stil.

Toepassingen: Designliefhebbers en versfanaten Bijzonderheden: HyperFresh-lade, crushed ice, 39 dB, French-door design