Zijn WhatsApp advertenties onvermijdelijk?
De geruchten over WhatsApp advertenties gaan al rond sinds de overname van de berichtendienst door WhatsApp. De nieuwe WhatsApp topman Chris Daniels deed een boekje open over advertenties op WhatsApp.
Daniels verklaarde tegen het Indiase NDTV dat er advertenties in WhatsApp aankomen. Sterker nog, het moet zelfs het primaire verdienmodel worden. De advertenties gaan verschijnen in de Status-weergave en werkt net als de Instagram-stories. In deze Status-weergave kunnen gebruikers foto’s en video’s tonen die na een dag weer verdwijnen. Wanneer een gebruiker deze bekijkt, moeten tussen deze foto’s en video’s door advertenties getoond worden.
Tot nu toe heeft WhatsApp nooit advertenties gehad. De controverse is dan ook groot. Voor de overname door Facebook had de chat-app een ander verdienmodel: gebruikers moesten jaarlijks een paar euro betalen om WhatsApp te kunnen gebruiken. Daarvoor kreeg je wel een app die geen persoonsgegevens verzamelt en je af probeert te leiden met schreeuwerige ads.
©PXimport
Donkere wolken stapelen zich op
WhatsApp werd erg populair, en zoals eigenlijk iedere app die bovenaan de applijstjes verschijnt gebeurde het onvermijdelijke: WhatsApp werd voor een absurd hoog bedrag gekocht (17,3 miljard euro) door een techgigant. Een techgigant wiens businessmodel exact het tegenovergestelde is van WhatsApp: Facebook. Het gerucht gaat overigens dat ook Google aan het bieden was op WhatsApp, een techgigant die er een even dubieuze reputatie op nahoudt als het op privacy aankomt.
Er leek weinig te veranderen voor WhatsApp, waar oprichter Jan Koum aan het roer bleef. De jaarlijkse bijdrage van gebruikers veranderde wel: WhatsApp werd gratis voor iedereen. Die 17,3 miljard euro moet terugverdiend worden. Maar hoe?
WhatsApp Business
Een gezond verdienmodel leek te zijn gevonden: WhatsApp voor bedrijven. Aangezien er een enorme gebruikersbasis is, kan WhatsApp prima ingezet worden voor de klantenservice. Inkomsten komen van deze bedrijven die WhatsApp Business inzetten voor klantcontact. Ideaal, want zo hoef je ook van gebruikers geen geld te vragen, of ze lastig te vallen met advertenties. Je moet alleen zien te voorkomen dat gebruikers het als spam ervaren. Advertenties lijken vermijdelijk, maar moederbedrijf Facebook lijkt helaas alleen dat ene dansje te kunnen inzetten.
Advertenties
Achter de schermen rommelt het bij Facebook - en WhatsApp. WhatsApp heeft een tijd in rustig vaarwater gezeten, in het kielzog van het moederschip Facebook. De hoogtijdagen van Facebook lijken achter de rug en om goede groeicijfers te laten zien aan de aandeelhouders, moeten nieuwe inkomstenbronnen gevonden worden. Daarvoor wordt niet alleen WhatsApp, maar ook Instagram ingezet.
Dat er vervelende beslissingen aan zaten te komen, is geen verrassing. Op 30 april maakte Koum bekend WhatsApp (en Facebook) te verlaten. De kanarie in de kolenmijn was van zijn stokje gevallen...
In tegenstelling tot Facebook zijn er voor WhatsApp wel goede alternatieven.
-
WhatsApp Status
Is het bij jou ook zo leeg in de WhatsApp Status? Die kans zit er dik in. Het blijkt nu dat deze status (of stories-functie) niet voor de gebruikers is toegevoegd, maar voor Facebook. Hier moeten de advertenties in verschijnen, tussen de tijdelijke foto’s en video’s door. Het verklaart waarom Facebook claimde dat de Status tot dusver een groot succes is, zonder gebruikscijfers bekend te maken. De steen begint te rollen, want wanneer blijkt dat het bereik van de WhatsApp-status te klein is, dan kan het doorgevoerd worden. Bijvoorbeeld naar de ingebouwde fotogalerij of gedeelde video’s.
Facebook moet echter voorzichtig handelen, want in tegenstelling tot het sociale netwerk heeft WhatsApp veel alternatieven. Betere alternatieven zelfs. Denk aan Telegram of Signal.
©PXimport
Wat betekenen deze advertenties?
Natuurlijk zal Facebook de advertenties aankondigen als een ‘verbeterde relevante gebruikservaring’. Maar het is een strik om een drol. WhatsApp moet gebruiksgegevens gaan verzamelen, en Facebook zal er alles aan doen om je verzamelde Facebookgegevens aan die van WhatsApp te koppelen, ook al mag dat van de EU niet zonder nadrukkelijke toestemming. Facebook en dataverzameling... Wat zou er mis kunnen gaan?
Ook moeten advertenties op de achtergrond ingeladen gaan worden, wat je systeem belast. Facebook kennende zullen de advertenties ook automatisch afspelen, zonder dat dit uitgezet kan worden. Erg fijn als je ’s ochtends vroeg in bed je berichtjes checkt, of in het openbaar vervoer even aan het appen bent en je onverwacht geconfronteerd wordt met hard geluid.
WhatsApp advertenties lijken dus niet onvermijdelijk, maar ze zitten er wel aan te komen. De enige vraag die overeind blijft staan hoe ver Facebook kan gaan voordat mensen eindelijk de berichtendienst de rug toe keren, ter faveure van een veilig alternatief als Signal. Het is namelijk een kwestie van tijd tot Facebook te ver gaat in het opdringen van advertenties en verzamelen van gegevens. Of tot wanneer het volgende privacyschandaal zich aandient.