ID.nl logo
Internetten in het buitenland
© PXimport
Zekerheid & gemak

Internetten in het buitenland

Internet en reizen naar het buitenland was lange tijd geen prettige combinatie. Meer dan eens werden mensen verrast met een torenhoge rekening bij thuiskomst, omdat ze zich niet realiseerden dat de internetbundel niet telt over de grens. Gelukkig komen er steeds meer mogelijkheden voor internetten in het buitenland, al zijn er wel wat dingen waar u op moet letten.

Providers

We zijn in Nederland, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Verenigde Staten, gezegend met een groot aantal providers. Dit betekent ook dat er grote verschillen zijn in de mogelijkheden en de tarieven van de verschillende providers. We hebben vier grote jongens voor u op een rij gezet, al zijn er natuurlijk ook kleinere partijen waartoe u zich kunt wenden. Zelf op onderzoek gaan naar de beste tarieven is altijd een goed idee, zeker omdat deze nogal eens wijzigen.

Vodafone

Mobiel internetten in het buitenland kan bij Vodafone een stuk voordeliger zijn, wanneer u een van de Vodafone Passport-landen bezoekt. Dit scheelt al snel 8 euro ten opzichte van niet-Passport landen. Daarnaast heeft Vodafone een bundel van 50 MB per dag, waarvoor u 7,50 euro per dag betaalt. Buiten deze bundel betaalt u 1 euro per MB in Passport-landen en 8,93 euro per MB in niet-Passport landen. Vodafone lijkt een van de weinige grote providers die prepaid mobiel internet in het buitenland toestaat.

T-Mobile

Opmerkelijk genoeg heeft T-Mobile weinig ondersteuning voor internet in het buitenland (waarschijnlijk ook omdat het bedrijf prat gaat op z'n hotspots). Mobiel internetten in het buitenland is wel mogelijk, maar hier zijn geen speciale bundels of gereduceerde tarieven voor, met prepaid is mobiel internetten in het buitenland helemaal niet mogelijk.

KPN

Ook KPN geeft aan dat mobiel internet in het buitenland niet mogelijk is met prepaid, en net als T-Mobile laat het bedrijf weten dat internet in het buitenland niet van de bestaande bundel afgaat. Daarmee lijkt KPN zichzelf als partij voor mobiel internet in het buitenland bewust buitenspel te zetten, vooral ook vanwege de opmerking: "Je kunt natuurlijk wel ter plekke een prepaid simkaart aanschaffen van een lokale provider" (zie hiervoor overigens tip 8).

Hi

Ook Hi heeft geen specifieke bundel voor internetten in het buitenland, maar het grote voordeel dat Hi heeft boven andere providers, is dat het bedrijf werkt met vaste tarieven. In Europa kunt u bij Hi mobiel internetten voor 2,38 euro per MB, terwijl u in de rest van de wereld (Zone 2 genoemd), 5,95 euro per MB betaalt. Toegegeven, nog steeds een pijnlijk hoog bedrag per MB, maar u weet wel waar u aan toe bent en het is beter dan de 12 euro per MB die u in sommige landen betaalt bij andere providers.

1. Abonnement of niet?

Net als voor uw mobiele telefoon, kunt u voor mobiel internet op uw laptop bij verschillende providers kiezen voor een abonnement of een prepaidconstructie. Afhankelijk van welke constructie u kiest, betaalt u meer of minder per verbruikte megabyte in het buitenland. Wilt u het mobiele internet alleen in het buitenland gaan gebruiken, dan lijkt een abonnement niet aantrekkelijk, omdat u een heel jaar (of twee) moet betalen voor een abonnement dat u maar een paar weken (of misschien maanden) in het jaar gebruikt. Toch kan een abonnement in sommige gevallen voordeliger zijn, vooral wanneer u van plan bent om veel dataverkeer te verbruiken. Het verschil tussen het tarief per megabyte bij een abonnement of prepaid kan in sommige gevallen wel enkele euro's zijn en dat loopt natuurlijk snel op. Daarbij is prepaidtegoed bij de meeste providers slechts beperkt houdbaar (in geval van een iPad-abonnement zelfs slechts een maand). Dat betekent dat het bedrag dat u denkt te besparen door geen abonnement te nemen, helemaal niet bespaard wordt, omdat u het geld aan het eind van de periode zo in de prullenbak gooit. In sommige gevallen kan het echt voordeliger zijn om een abonnement te nemen voor een jaar, zo lang u er maar aan denkt dit wel bijtijds op te zeggen.

©PXimport

Niet alle providers stellen u in staat om met mobiel internet prepaid in het buitenland te internetten, en soms is een abonnement in verhouding ook goedkoper.

2. Datalimiet

Wanneer u gebruik gaat maken van internet in het buitenland, dan wilt u natuurlijk niet in spanning zitten over het bedrag dat u moet betalen bij thuiskomst. Het is dan ook fijn om voor een provider te kiezen die de mogelijkheid heeft om vooraf een bepaalde databundel af te nemen. Een dergelijke bundel kan al snel heel prijzig zijn. U bent misschien geneigd om een bundel te nemen met een lagere datalimiet, maar dat kan weer tot gevolg hebben dat u deze limiet zo hebt bereikt. Het is moeilijk in te schatten hoeveel dataverkeer u gemiddeld verbruikt en een schatting maken is dan ook niet handig. U kunt het veel beter daadwerkelijk meten. Een handig programma hiervoor is het gratis Bandwidth Monitor 2 van Rokario. Laat dit programma een weekje draaien, en u ziet automatisch hoeveel bandbreedte u in die week hebt gebruikt. Uiteraard kunt u dit aantal iets naar beneden bijstellen, want u zult ongetwijfeld op locatie geen trailers gaan zitten kijken op uw dure bandbreedte, maar het geeft u een goede indicatie van hoeveel dataverkeer u gebruikt en welke bundel het best bij u past.

©PXimport

Datalimiet is het grootste struikelblok met betrekking tot internetten in het buitenland. Zorg dat u een ruime bundel neemt, zodat u kunt doen wat u wilt doen.

3. Tijdslimiet

Voor mobiel internet gaat u pas betalen wanneer u het gebruikt, dus wanneer u gegevens over de lijn verzendt. De verbinding zelf kost in principe niets, ook niet in het buitenland. Natuurlijk is het wel belangrijk om te weten of u geen programma's hebt draaien die automatisch updaten via internet, anders zit u alsnog binnen de kortste keren aan uw limiet. Een limiet op de verbindingstijd is er echter niet. In tip 1 stippen we al even aan dat het nadeel van prepaidconstructies vaak is dat het tegoed na verloop van tijd niet meer geldig is. Prepaid heeft echter nog een ander nadeel. Namelijk: afhankelijk van de provider, verloopt niet alleen het tegoed na enige tijd, maar ook de geldigheid van de gehele sim. Zo kan het dus zijn dat een simkaart die u vorig jaar hebt aangeschaft voor mobiel internet, dit jaar onbruikbaar is geworden omdat u te lang geen tegoed hebt bijgestort. Het is enigszins begrijpelijk, want het is een manier voor providers om te voorkomen dat er miljoenen inactieve kaarten in omloop zijn, maar het maakt de drempel voor prepaid wel wat hoger.

©PXimport

U kunt in principe zo lang online blijven als u wilt, er zit doorgaans geen tijdslimiet aan de verbinding zelf. Wel verloopt het tegoed en soms zelfs de sim.

4. Regiospecifieke tarieven

Of u nu internet in Eindhoven of in Alblasserdam, het tarief blijft hetzelfde. Voor het buitenland geldt dat per definitie niet. U merkt dat bijvoorbeeld wanneer u met het vliegtuig (of de auto) in het buitenland arriveert en u op uw mobiele telefoon een sms'je ontvangt met daarin de tarieven voor mobiel internet. Wanneer u al eens op verschillende locaties bent geweest, dan weet u dat de tarieven kunnen variëren van iets meer dan een euro, tot meer dan tien euro per MB. U kunt zich dus letterlijk in de schulden internetten. Binnen Europa is dat niet meer mogelijk, er is in 2010 een wet aangenomen die ervoor zorgt dat (tenzij u deze limiet uitschakelt) internet automatisch niet meer mogelijk is nadat de limiet van 59,50 euro is bereikt. Buiten Europa kunt u zich nog wel failliet internetten. Het verstandigst is het aanschaffen van een bundel, zodat u in ieder geval uw basisactiviteiten kunt ontplooien zonder dat u zich zorgen hoeft te maken om het dataverkeer. Koopt u een bundel, dan hoeft u zich geen zorgen te maken over verschillende tarieven. Gaat u echter over de bundel, dan gaat dit kostenplaatje wel weer spelen. De keuze van uw provider speelt hierbij een grote rol. Zo heeft Vodafone bijvoorbeeld bepaalde Passport-landen, waarin u aanzienlijk minder per megabyte betaalt.

©PXimport

De tarieven voor dataverkeer variëren per land. Zoek dit uit voordat u gaat internetten.

5. Regiodekking

In Nederland kunt u op steeds meer plekken kunt u gebruikmaken van een wifi-signaal en bovendien zijn maar weinig plekken waar u geen 3G-signaal kunt vinden. Daar zult u bijna nog van gaan denken dat draadloos internet iets is dat standaard in de lucht hangt. Nu is internet inmiddels zo'n gemeengoed dat u zelfs in een klein stadje in Hongarije nog gebruik kunt maken van 3G, maar het is echt niet zo dat overal een 3G-signaal is. Wanneer u naar een grote stad gaat, hoeft u zich echt niet af te vragen of u internet zult hebben. Gaat u naar een klein afgelegen stadje in een land hier ver vandaan, dan is het verstandig om contact op te nemen met de provider die u voor ogen hebt, om te controleren of er internet aanwezig is. Het zou natuurlijk doodzonde zijn van uw aanschaf wanneer u een internetdongel (wellicht zelfs met abonnement) koopt en het blijkt dat u daar op locatie niets aan hebt (los van de andere problemen waar u tegen aanloopt als u onverhoopt uw werk niet kunt doen). Toegegeven, de kans is écht klein dat u net in een gebied komt zonder internetsignaal (of het 3G is, is een tweede), maar het zal u maar gebeuren.

©PXimport

Voordat u bepakt en bezakt op weg gaat, is het verstandig om te controleren of er voldoende draadloze dekking is in het gebied van uw bestemming.

6. Maximale snelheid

Providers bieden doorgaans verschillende pakketten aan voor ver­schillende gebruiksniveaus. Zo zijn er pakketten voor bijvoorbeeld licht gebruik en intensief gebruik. Deze verschillende pakketten hebben niet alleen betrekking op de datalimiet, maar ook op de snelheid waarmee u kunt internetten. Hoe hoger de bundel, hoe sneller het internet. Dat is zeker iets om op te letten wanneer u een abonnement afsluit, omdat het erg frustrerend kan zijn wanneer u mail met een bijlage moet ophalen of versturen, dit duurt lang. Toch is het nemen van een snelle bundel niet altijd een garantie voor snel internet. Het is verstandig om eens onderzoek te doen naar het land of gebied waar u naartoe gaat, om te kijken wat voor signaal daar in de lucht hangt. Reist u naar een land waar 3G niet wordt ondersteund, dan heeft het weinig zin een dure bundel te kopen omdat u uw optimale snelheid nooit zult behalen. Ook hier geldt, onderzoek doen zal u geld en eventuele frustraties besparen.

©PXimport

De snelheid van internet wisselt per bundel. Daarbij kan de snelheid op de plaats van uw bestemming ook nog eens sterk variëren. Het loont om dit uit te zoeken.

7. ExpressCard of usb

Mobiel internet is verkrijgbaar in diverse vormen. Zo kunt u een ExpressCard (of PCMCIA-kaart) bestellen waarin een modem is in­gebouwd en waarin u een simkaart kunt plaatsen, maar u kunt er ook voor kiezen om een usb-dongel te bestellen. Wanneer u een dongel bestelt bij een provider, zit de sim daar vaak in geïntegreerd. Er zijn echter ook dongels verkrijgbaar waarbij u de simkaart wel gewoon kunt vervangen. Het is aan te raden om altijd een dongel (of ExpressCard) te kiezen waarbij dit mogelijk is, om de eenvoudige reden dat prijzen veranderen en u niet vast wilt zitten aan een bepaalde partij. Stel dat het internetten in het buitenland u zo goed bevalt dat u besluit om een mifi aan te schaffen (zie tip 10), dan wilt u wel de mogelijkheid hebben om het kaartje uit de dongel of ExpressCard te kunnen halen. Tot slot, wat niet onbelangrijk is als u chaotisch bent, is dat u een ExpressCard in de laptop kunt laten zitten. U zult niet de eerste zijn die een belangrijke dongel per ongeluk ergens achterlaat.

©PXimport

Zorg ervoor dat welke oplossing u ook kiest, u voor flexibiliteit kiest zodat u op termijn eenvoudig over kunt stappen op iets anders.

8. Lokale dongel

Internetten in het buitenland wordt weliswaar steeds goedkoper, maar is nog lang niet zo goedkoop als mobiel internetten in eigen land. Eigen land is echter een relatief begrip, waarmee we bedoelen dat men in België, Spanje, Italië of waar uw bestemming ook is, ook gewoon prepaid dongels verkoopt. U kunt dus veel kosten besparen als u het aandurft een gokje te nemen en een dongel op de plaats van bestemming koopt. Zodra u de dongel daar koopt, internet u dus eigenlijk lokaal in het buitenland. Laat u daarbij wel goed informeren of met uw Nederlandse creditcard of bankpas in staat bent om online uw datategoed op te waarderen (het Belgische Mobistar bijvoorbeeld accepteert alleen Belgische creditcards). Kan dit niet, dan moet u telkens op zoek naar een verkooppunt om een prepaidkaart te kopen (ook dat is geen probleem, u kunt die kaarten inslaan). Het is zeker de moeite waard om er wat tijd in te investeren, want lokaal internetten in het buitenland is natuurlijk spotgoedkoop (bijvoorbeeld 20 cent per minuut in plaats van 8 euro). Nog handiger is het wanneer u in eigen land al een universele dongel scoort, zodat u op locatie alleen nog maar een prepaid sim hoeft te regelen.

©PXimport

U kunt ook gewoon een lokale dongel halen op de plaats van uw bestemming. Dan internet u daar tegen lokaal tarief, daar kan geen bundel tegenop.

9. DROAM

Er is nog een andere, zeer originele oplossing, in de vorm van DROAM. DROAM is een dienst die speciaal is ontwikkeld voor mensen die tijdelijk gebruik willen maken van internet in het buitenland, maar geen abonnement willen afsluiten of hoge bedragen willen betalen per MB. Wanneer u van plan bent om naar het buitenland te gaan, laat u DROAM via de site weten waar u heen gaat en voor hoe lang, waarna zij u een offerte sturen voor de genoemde periode, waarbij u een bundel krijgt van 50 MB per dag. U krijgt een apparaatje opgestuurd dat een 3G-signaal omzet in wifi, zodat u vijf apparaten tegelijkertijd van internet kunt voorzien in het buitenland. Op de site meldt DROAM dat u 27,50 euro betaalt voor de eerste dag, en daarna 3,50 euro voor elke dag dat u internet gebruikt. U betaalt alleen voor de dagen die u gebruikt. De bundel van 50 MB neemt u niet mee naar de volgende dag, dat is jammer. Maar u kunt ook niet per ongeluk over de bundel heen, want zodra u de limiet bereikt, wordt de verbinding verbroken. Wilt u meer dan 50 MB per dag? U kunt ook 1 GB kopen voor de gehele vakantieperiode, waarbij u niet vastzit aan een daglimiet. Voor de eerste GB betaalt u 65 euro, daarna 45 euro voor iedere extra GB. Na afloop stuurt u het apparaatje weer terug.

©PXimport

DROAM stelt u in staat om, met behulp van een mifi-router, internet te 'huren'.

10. Mifi

Als het concept van DROAM u aanstaat, maar u ziet het niet zitten om een apparaat telkens te huren, dan is er een soortgelijke oplossing in de vorm van mifi. Mifi staat voor mobile wifi. U kunt verschillende mifi-routers kopen (bijvoorbeeld op mifiwinkel.nl) waaronder ook hetzelfde apparaat dat gebruikt wordt door DROAM. Dit betekent dus, wanneer u een simkaart hebt met databundel voor in het buitenland, u deze in de mifi-router kunt plaatsen. Zo kunt u (net als bij DROAM) verschillende apparaten van draadloos internet voorzien. Uiteraard is deze optie niet alleen nuttig in het buitenland, maar ook in eigen land, aangezien u bijvoorbeeld uw wifi-iPad op die manier onderweg kunt gebruiken, omdat het 3G-signaal wordt omgezet in draadloos internet. Ideaal. Nadeel is wel dat mifi-routers allesbehalve goedkoop zijn, u bent een bedrag kwijt tussen de 110 en 170 euro.

©PXimport

U kunt ook zelf een mifi-router kopen en daar een sim in plaatsen.

11. Slim boeken

U kunt natuurlijk heel veel moeite doen om een dongel te bemachtigen die u in het buitenland internet verschaft of een van de andere opties uit dit artikel te benutten, maar het is natuurlijk ook gewoon mogelijk om slim te boeken. En met slim bedoelen we dat u bij de keuze van uw hotel, de beschikbare internetverbinding mee kunt laten wegen. In Nederland zijn we, met name in de hotels, erg verwend als het gaat om internet. In het buitenland zijn er nog genoeg accommodaties die geen internet bieden, maar ook accommodaties die razendsnel internet bieden, waarbij er ook nog verschil is tussen accommodaties die dat gratis verstrekken of die daar iets voor rekenen. Tenzij u echt de hele dag internet moet hebben, is het wellicht nog veel slimmer om een hotel uit te kiezen met draadloos internet op de kamer. Op die manier kunt u overdag genieten van het 'weg zijn' en het niet verbonden zijn met de wereld, terwijl u 's avonds alles online kunt doen dat u wilt doen. Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat u het internet onderweg niet nodig hebt.

©PXimport

Het is natuurlijk ook mogelijk om gewoon een hotel te boeken waar internet aanwezig is.

12. Internetcafé

Het lijkt niet meer van deze tijd, en dat is het eigenlijk ook niet, maar in de grote steden overal ter wereld zijn nog steeds vele internetcafés te vinden die u in uw online behoeften kunnen voorzien. Dat is in verhouding duur, want als u de hele dag online moet zijn, dan is zo'n café veel te prijzig, bovendien is de privacy beperkt. Moet u echter elke dag even wat e-mails beantwoorden, dan is een internetcafé misschien een veel betere optie dan zelf internet regelen.

©PXimport

Moet u iedere dag online, maar niet heel lang? Denk dan eens aan het oude vertrouwde internetcafé.

Wifi op locatie

Als u zeker weet dat er op de locatie waar u verblijft een draadloos internetsignaal is, neem dan eens contact op met deze locatie om te controleren wat voor dienst dit is. Het kan namelijk een openbare dienst zijn waar iedereen zomaar gebruik van mag maken, of een dienst die u moet afnemen op de betreffende locatie. Het is echter ook goed mogelijk dat het niet zomaar om een draadloos punt gaat, maar om een hotspot. Dit betekent dat u op die locatie kunt inloggen met een account van bijvoorbeeld XS4ALL of T-Mobile. Dit soort hotspots zijn handig, omdat u dan zowel thuis als in het buitenland van dezelfde hotspots gebruik kunt maken. Het is natuurlijk wel belangrijk dat u een grote internationale provider kiest, met dekking in verschillende landen (zoals T-Mobile). Is een dergelijke hotspot voor u beschikbaar op locatie, dan kan u dat heel wat geld besparen en daarbij hoeft u geen eigen randapparatuur mee te nemen.

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!