Fusie Microsoft-Yahoo niet waarschijnlijk

De berichtgeving dat Yahoo en Microsoft met elkaar in gesprek zijn over een fusie blijkt niet juist te zijn. Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal zijn er in het verleden wel besprekingen geweest, maar staat het nu niet langer op de agenda.

Wel blijft een andere vorm van samenwerking mogelijk.

De New York Post meldde vrijdag als eerste dat Microsoft een aantal maanden geleden een bod op Yahoo heeft uitgebracht van 50 miljard dollar (36,8 miljard euro). Met de overname zou Microsoft zijn achterstand op zijn rivaal Google kunnen verkleinen. Yahoo trekt 108 miljoen bezoekers, Microsoft 95 miljoen. Google bereikt eveneens 108 miljoen bezoekers, maar met minder diensten.

Yahoo verdient op dit moment meer met zijn online activiteiten dan Microsoft: 6,4 miljard tegenover 6 miljard voor Microsoft.  Het grote verschil met Yahoo is dat Microsoft met zijn online activiteiten in het laatste kwartaal 200 miljoen verlies draaide.

De vraag is echter of Microsoft enig voordeel zou kunnen behalen met de overname van Yahoo. Alleen op het gebied van zoeken zou Microsoft er baat bij kunnen hebben: Google heeft een marktaandeel van 48,3 tegenover 38,4 procent voor Yahoo-MSN. Microsoft heeft op het gebied van zoeken en zoekmachinemarketing op dit moment geen dominante positie.

Volgens Yahoo-directeur Terry Semel is al eens overwogen om Microsoft een belang te laten nemen in de zoekactiviteiten van Yahoo, maar dat verandert weinig aan de zwakke positie van MS Search zelf.

Op andere gebieden is Yahoo nauwelijks een interessante acquisitie voor Microsoft. De berichtendienst Yahoo Messenger is in de VS populairder dan MSN, maar wereldwijd heeft MSN weer meer gebruikers. Yahoo en MSN delen op dit moment al hun netwerken, maar voor de concurrentie met Google maakt het niets uit: Google heeft op het gebied van instant messaging nauwelijks iets bereikt, ook al zijn er aanwijzingen dat er een samenwerking op komst is tussen Google Talk en AOL’s AIM.

Op het gebied van email is de overname van Yahoo Mail voor Microsoft ook al niet echt interessant te noemen: Hotmail telt al ruim 100 miljoen gebruikers. Veel andere Yahoo diensten worden bovendien verzorgd door externe partners, zoals Ziff-Davis. Analist David Hallerman van eMarketer ziet niet alleen te grote cultuurverschillen tussen Yahoo en Microsoft, maar ook te veel overlapping voor een succesvolle fusie.

Er is echter een gebied waar Yahoo en Microsoft elkaar wel zouden kunnen aanvullen. Google, Microsoft en Yahoo vissen al enige tijd in dezelfde online advertentiemarkt. In een reactie op de acquisitie van Doubleclick door Google nam Yahoo onlangs alle aandelen van het Amerikaanse online advertentiebureau Right Media over. Microsoft zou zelf de overname van zowel Doubleclick als het advertentiebedrijf 24/7 Real Media hebben overwogen om de onlineverdiensten te versterken.

Dat is in het geval van Microsoft ook zeer beslist nodig. Van iedere 100 dollar die aan online adverteren wordt besteed krijgt Microsoft volgens eMarketer 7 dollar, tegen 18 dollar voor Yahoo en 25 dollar dollar voor Google.

Microsoft en Yahoo zouden dan ook hebben gepraat over het combineren van hun advertentienetwerken om zo gezamenlijk een front tegen Google te vormen. Adverteerders zouden dan gezamenlijk advertentieruimte bij Yahoo/MSN kunnen inkopen.


Bron: Emerce.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten