ID.nl logo
Zekerheid & gemak

Dossier Google

"Tips en verborgen mogelijkheden. Google is de bekendste (en uitgebreidste) zoekmachine ter wereld: de index van Google bevat momenteel ongeveer 3,3 miljard doorzoekbare pagina's, maar: benut u de capaciteit van Google wel optimaal? Door alleen een zoekterm in te vullen gebruikt u slechts een fractie van de capaciteit van deze zoekmachine. In dit artikel onthullen wij de verborgen mogelijkheden in Google en leggen we u uit hoe u efficiënter zoekt. Wellicht wist u ook niet dat u Google als zoekmachine op uw eigen site kunt inzetten; en hebt u een eigen webpagina, dan wilt u natuurlijk graag dat die bovenaan de resultatenlijst komt te staan. Tot slot bespreken wij de Google-api, waarmee u complete zoekresultaten opslaat. "

"De startpagina van Google is bijzonder gebruiksvriendelijk en dat maakt de zoekmachine meteen ook zo populair. Bij Google komt u niet terecht in een onoverzichtelijke pagina die is volgestouwd met informatie zoals dat bij MSN of Yahoo wel het geval is. Google is zelfs zo populair, dat er een heel nieuw werkwoord is ontstaan: googlen. En dat googlen kan soms voor grappige situaties zorgen. Geef als zoekterm maar eens 'weapons of mass destruction' op, klik op 'Ik doe een gok' en bekijk het resultaat. Voor een Amerikaans bedrijf is het een gewaagde keuze, maar Google heeft nog veel meer leuke opties. We bespreken er negen. In het kader vindt u de belangrijkste links. ***Rekenmachine.tif 1. Rekenwonder Wist u dat u Google berekeningen kunt laten uitvoeren? Makkelijk als u geen rekenmachine bij de hand hebt. In plaats van een zoekterm op te geven, vult u een wiskundige opdracht in, die u zo eenvoudig of ingewikkeld kunt maken als u zelf wilt; 5+5 kan net zo goed als 5^5 (vijf tot de vijfde macht), of (3^(2 * pi)+1). Van deze laatste formule ziet u het resultaat in de afbeelding. Het enige nadeel is dat u de precieze schrijfwijze van iedere opdracht moet kennen, wat het gebruik misschien wel iets bemoeilijkt. 2. Pdf-bestanden doorzoeken Het kan zinvol zijn om niet alleen webpagina's te doorzoeken, maar ook pdf-bestanden die online staan te scannen. Google is zelfs de enige zoekmachine die dit voor elkaar krijgt, wat het aantal zoekresultaten natuurlijk flink opschroeft. U vindt die optie onder Geavanceerd zoeken. 3. Rangschikken Alles rond Google draait om het ranking-systeem. Dit systeem bepaalt de volgorde waarin zoekresultaten worden weergegeven. Die volgorde wordt niet alleen bepaald door de gebruikte zoekwoorden, maar vooral door het aantal links van externe sites. Om na te gaan hoeveel en vooral welke externe sites naar uw site linken, vult u in de zoekbalk link:www.webadres.nl in. Zo blijken er voor link:www.pcmweb.nl 578 verschillende pagina's te zijn die naar de website van PCM linken. In de realiteit zal dit aantal ongetwijfeld veel hoger liggen, aangezien Google niet alle links opneemt. Het rangschikken volgens zoekterm - want daar gaat het immers om - gaat zelfs nog een stap verder. De omschrijving die in die links gebruikt wordt, is namelijk van groter belang dan de zoektermen die u in uw eigen webpagina via metatags hebt opgegeven. Een voorbeeld maakt het duidelijk en brengt ons meteen bij het Google Alfabet. Dit is geen alfabet in een speciaal lettertype, maar het geeft weer wat de eerste resultaten zijn die u te zien krijgt wanneer u een bepaalde letter ingeeft. Zo blijkt het eerste resultaat bij de letter 'I' vreemd genoeg Disney Online te zijn. De reden daarvoor is echter eenvoudig en kan precies bij die hyperlinks op andere sites gevonden worden. Wie een pornosite bezoekt, krijgt namelijk een eula voorgeschoteld - een soort gedragscode - waarbij u, wanneer u op de knop I disagree klikt, verwezen wordt naar inderdaad: Disney Online. 4. Google wereldwijd Google heeft momenteel een gelokaliseerde versie in 82 landen en ondersteunt 88 verschillende talen, van het Catalaans tot het Roemeens, maar ook Nederlands en Fries. Verder zijn er gelokaliseerde Google-sites waarbij u ervoor kunt kiezen om alleen webpagina's binnen een regionaal gebied te verkennen. Vreemd genoeg is deze optie wel beschikbaar in België, maar vindt u die mogelijkheid niet terug in de Nederlandse versie. Voor beide landen kunt u echter wel enkel Nederlandstalige sites doorzoeken. ***google dance.tif 5. Dansen Google beschikt over waarschijnlijk de grootste database met links. Dat betekent natuurlijk dat ze deze geregeld moeten updaten en dat gebeurt via een proces dat we ondertussen kennen als de Google Dans. Tussen de twintigste en achtentwintigste van iedere maand worden de vier databases van Google geüpdatet. De Google Dans bestaat dan uit het ingeven van een zoekterm tijdens deze periode en kijken wat de vier verschillende databases als resultaat meegeven. Normaal gesproken horen deze alle vier hetzelfde te zijn, maar precies tijdens de Google Dans geven de verschillende databases ook verschillende antwoorden. Googlelabs.bmp 6. Google Labs Wie op zoek gaat naar meer exotische functies kan terecht bij Google Labs, wat u vooral moet zien als een experimentele denktank. Onderdelen die vandaag beschikbaar zijn, kunnen morgen namelijk weer verdwijnen of presteren niet helemaal zoals u verwacht had. Dat is ook logisch: alle diensten hier zijn in experimentele fase. Toch zitten er heel wat juweeltjes tussen die u het leven aangenamer kunnen maken. Zo kunt u zoeken naar websites volgens locatie en u kunt zelfs websites zoeken door de zoektermen via de telefoon in te spreken (Voice Search). U noemt de termen waarnaar u wilt zoeken en Google geeft u deze online direct door. Hoewel de mogelijkheden nog redelijk beperkt zijn, is dit wel een uitermate goed systeem voor gehandicapten of mensen die problemen hebben bij het gebruik van muis en toetsenbord. Bij Google Labs is het zelfs mogelijk om op een term te zoeken en vervolgens de websites één voor één te bekijken zonder dat u hoeft te klikken (Google Viewer). Standaard wordt iedere link vijf seconden getoond voor er automatisch naar de volgende overgeschakeld wordt. Hebt u iets gezien dat u nader wilt bekijken, dan drukt u op de stopknop. Toch kleeft er een nadeel aan deze optie. Als u net als wij de zoekterm Stop Spam! intikt, krijgt u zo'n 8.500.000 verschillende links te zien. Voordat u deze allemaal vijf seconden hebt bekeken, bent u al weer een kleine 12.000 uur verder ***anwers.bmp 7. Google Answers Ten einde raad? Misschien moet u zich dan maar eens over Google Answers buigen. Hier kunt u vragen stellen - of antwoorden op reeds gestelde vragen bekijken. Stelt u een vraag, dan wordt deze beantwoord door experts. Een nadeel is wel dat de antwoorden in het Engels zijn en u uw vraag ook in het Engels moet stellen. Bovendien is dit geen gratis dienst, maar wordt voor het beantwoorden van een vraag minimaal $ 2,50 gerekend. Wel kunt u hier kosteloos de antwoorden op eerder gestelde vragen bekijken. Gelukkig zijn er ook heel wat gratis diensten - zoals Google aanspreken via uw eigen site, vormgegeven in uw eigen kleuren. ***zoeken.tif 8. Verkorte zoektocht Wilt u Google volledig naar uw hand zetten, dan vindt u op verschillende plaatsen op internet tutorials terug. Ook publiceren verschillende uitgeverijen boeken over Google die u verder helpen. De truc die we hier beschrijven, komt uit het boek Google Hacks van uitgeverij O'Reilly. Google heeft een ingebouwde beperking van 10 woorden. Misschien denkt u dat dit meer dan voldoende is, maar wat als u op zoek bent naar een specifieke tekst of een titel van een boek? Als voorbeeld nemen we A Stranger In A Strange Land van Robert Heinlein. De titel alleen al telt 6 woorden. Willen we echter nog bepaalde zoektermen toevoegen (bijv. Robert Heinlein) of een zoeksyntax bepalen, dan hebben we een probleem omdat we waarschijnlijk boven de tien woorden uitkomen. Gevolg: de zoektocht is niet zo exact als we zouden willen. We kunnen de zoektocht nog wel inkorten door veel voorkomende woorden weg te laten en bijvoorbeeld Stranger in strange land als zoekterm op te geven. De kans dat we het juiste boek vinden is groot, maar dan wel omdat het juist zo bekend is. Want wat als we op zoek gaan naar veel minder bekend werk, zoals Een Schaduw In Een Schaduwrijk Land? Als u Schaduw in schaduwrijk land gebruikt, kan dit wel eens heel vreemde resultaten opleveren. Om dit te vermijden kunnen we gebruik maken van wildcards, wat te vergelijken is met de joker in een kaartspel. Anders gezegd: die kunnen we gebruiken om woorden te vervangen die vaak voorkomen. De zoekterm wordt dan: * Schaduw * * Schaduwrijk Land. De zoektocht is nu beperkt tot drie woorden en er is nu nog ruimte voor andere info. De truc zit hem in het feit dat we hiermee hebben aangegeven in welke volgorde die bepaalde woorden moeten voorkomen, waardoor het resultaat hetzelfde is. Over het algemeen negeert Google bij het zoeken een aantal stopwoorden, zoals bijvoorbeeld 'een' en 'de' in het Nederlands. Wilt u toch dat ook hierop gezocht wordt, dan moet u voor deze termen een plusteken zetten (dus +een). ***e-mail.tif 9. Google zonder internet Hebt u geen toegang tot internet, maar beschikt u wel over e-mail (bijvoorbeeld op uw werk), dan kunt u via CapeMail toch van Google gebruik maken. Stuur uw mail naar google@capeclear.com en typ de zoekopdracht in de onderwerpregel, precies zoals u dat zou doen als u rechtstreeks op de website uw zoekopdracht doorgeeft. De dienst is bijzonder snel en reageert binnen een minuut. Houd wel rekening met de zoekterm die u gebruikt. In geval van Stop Spam! hadden we er ettelijke miljoenen, waarvan in uw e-mailbericht slechts de eerste tien worden weergegeven. Gelukkig maar, anders zou uw mailclient bezwijken onder de grootte van het bericht. Bugs Door alle handigheidjes en leuke extra's zouden we bijna vergeten dat Google ook wat belangrijke bugs heeft. Bij bepaalde zoektermen geeft Google aan een groot aantal hits te hebben gevonden, waarvan er dan maar twee of drie worden getoond. Dit heeft voornamelijk te maken met spammers, die op meerdere manieren Google en andere zoekmachines proberen te omzeilen. Sites van spammers worden namelijk geblokkeerd - en terecht. Maar het grote nadeel is wel dat alle sites die daarop volgen eveneens geblokkeerd worden, zelfs al behoren die niet toe aan spam outfits. Privacy Een ander minpunt is dat Google een gevaar kan vormen voor uw privacy. In de Verenigde Staten kan de overheid via een rechter bijvoorbeeld zoektermen laten natrekken, zonder dat mensen die op deze termen hebben gezocht dat te weten krijgen. Nu is dit natuurlijk niet alleen een probleem van Google, maar als populairste zoekmachine kun je er donder op zeggen dat deze het meest gebruikt wordt. Daar komt nog eens bij dat Google het zoekgedrag van hun bezoekers live kan volgen: alle ingegeven zoektermen verschijnen op een scherm in het hoofdkwartier van Google. Vaak gaat die informatie gepaard met het land en de stad van herkomst. Conclusie Google's sterke kant is dat het zo eenvoudig lijkt. Maar als u zich in de zoekmachine verdiept, merkt u al snel dat Google heel wat meer te bieden heeft dan op het eerste gezicht lijkt. De opties die we hier bespreken zijn slechts het topje van de ijsberg. ***Kader Handige adressen Google Alfabet www.gerv.net/writings/who-owns-the-alphabet/ Google Wereldwijd c.asselin.free.fr/french/googleworldwide.htm Google Dans google.fergusons.dk/ Google Labs labs.google.com/ Google Answers answers.google.com/answers/ Google Free www.google.com/services/free.html Capemail voor Google www.capescience.com/google/index.shtml google@capeclear.com ***/kader ***volgende deel is 2 pagina's ***Beeld: dumps Tekst: Günter Born ***kop Professioneel zoeken ***intro Met een index die ongeveer 3,3 miljard doorzoekbare pagina's bevat, is Google op dit moment de omvangrijkste zoekmachine ter wereld. Maar door alleen maar zoektermen in te typen, benut u slechts een fractie van de capaciteit. Met een aantal handige hulpmiddelen en tips gebruikt u de enorme zoekcapaciteit van Google optimaal. Zoeken in Google gaat een stuk sneller als u zoektermen combineert. Wij leggen u eert uit hoe Google precies omgaat met zoektermen, en hoe u die kennis in de praktijk brengt. Verder laten we u zien hoe u Google als zoekmachine op uw eigen site inzet. ***supplementalresults.tif Resultaten van een Google-zoekopdracht met resultaten uit de nieuwe, aanvullende zoekindex. AND Zoekt u in Google met slechts één of twee zoektermen, dan levert dat vaak een eindeloze lijst met resultaten op. U zoekt efficiënter als u een gecombineerde zoekterm invult, dan wordt namelijk de nieuwe aanvullende index van Google meegenomen in de zoekopdracht (zie www.google.com/help/interpret.html onder M). Hierbij spelen de Booleaanse operators AND en OR een rol. Wanneer u twee begrippen in het Google-zoekformulier invoert, dan worden deze standaard verbonden met de Booleaanse operator AND ('en'). Een voorbeeld: geeft u als zoekopdracht AMD Athlon, dan verschijnen als resultaat uitsluitend de websites waarin de begrippen AMD én Athlon voorkomen. In welke volgorde de resultaten gesorteerd worden, hangt af van de volgorde van invoer van de zoekopdracht; bij een zoekbewerking met de begrippen Athlon AMD sorteert Google de lijst met resultaten heel anders dan bij de zoekopdracht AMD Athlon. Dat komt doordat Google pagina's met het samengestelde begrip AMD Athlon in de lijst met resultaten hoger waardeert dan een combinatie van individuele woorden die over een pagina verspreid zijn. Een variatie van de volgorde van de zoekwoorden kan dus de zoekopdracht verbeteren. Overigens zijn er zoekmachine-spammers die steeds opnieuw de sortering in zoekmachines door verschillende trucs proberen te be'nvloeden. Google houdt rekening met een aantal trucs die ze daarbij hanteren, maar er zijn ook trucs die Google (nog) niet herkent. Een voorbeeld om dit te illustreren: voer het zoekwoord meerdere malen in. De zoekterm internet levert in Google als eerste link een verwijzing naar Microsoft op. De zoekstring internet internet reduceert het aantal resultaten met factor 15 en geeft als eerste resultaat een verwijzing naar Yahoo. De verklaring: Google evalueert het aantal resultaten binnen de pagina's en voert een ranking uit. Dat reduceert de resultaten tot pagina's die zich intensief bezighouden met het gezochte thema. Enkele sites omzeilen dit door de hardnekkige herhaling van sleutelwoorden, maar Google herkent en elimineert deze meestal. In plaats van alleen twee losse woorden als zoekopdracht te geven, is het handiger om begrippen - die u exact zo wilt vinden op een website - tussen aanhalingstekens te plaatsen. Zo levert een zoekopdracht naar de combinatie Irene Moors bijna 4200 vermeldingen op, terwijl de zoekstring “Irene Moors” (dus tussen aanhalingstekens) het aantal resultaten reduceert tot ongeveer 1200 webpagina's. In het eerste geval zocht Google namelijk op zowel Irene als Moors, in het tweede geval alleen op de combinatie Irene Moors. Bij opdrachten volgens het model “begrip 1 begrip 2” AND “begrip 3 begrip 4” maakt Google gebruik van de aanvullende index - hiermee benut u de capaciteit van Google beter. OR Zoals gezegd worden begrippen standaard verbonden door de operator AND, maar ook een OR-verbinding ('of') van de zoekwoorden is mogelijk. Tussen de zoekwoorden moet u dan het woordje OR of het teken | plaatsen. Zo kunt u bijvoorbeeld met de zoekopdracht Karel (Meier OR Meijer OR Meyer) zoeken naar een persoon met de voornaam Karel en verschillende schrijfwijzen van de naam Meier. Een - handiger - alternatief is een zoekopdracht als “Karel Meijer” OR “Karel Meijer” OR “Karel Meyer”. Google geeft u dan alleen de pagina's waarin één van de tussen aanhalingstekens geplaatste begrippen voorkomt. Beperkende sleutelwoorden Wilt u in websites van een bepaald land zoeken, dan kunt u dit met het commando site: doen. De zoekopdracht friet site:be levert alleen Belgische pagina's over friet op. Wilt u de zoekopdracht uitbreiden tot meerdere landen, dan herhaalt u het commando meerdere malen in de zoekopdracht. Maar let op: de zoekopdracht friet site:be site:nl levert vanwege de tegenstrijdige AND-verbinding geen resultaten op. Een OR-verbinding van het type friet site:be | site:nl lost dit probleem op. Met deze lijst sleutelwoorden kunt u zoekopdrachten nog meer beperken: intitle: de zoekopdracht beperken tot vermeldingen in titelregels van de websites. inurl: de zoekopdracht beperken tot vermeldingen in url's van de pagina's. intext: de zoekopdracht beperken tot vermeldingen in het body-gedeelte van de pagina's. inanchor: de zoekopdracht beperken tot links binnen de pagina. link: levert pagina's op, die verwijzen naar de aangegeven site. cache: zoekt kopieën van de desbetreffende pagina's in de Google-cache. ***Kop Google op uw eigen site ***googlesite1.tiff Voor eenvoudige zoekopdrachten in websites is zelfgeschreven html-code beter geschikt dan de Google-api. ***googlesite2.tiff Met een aangepast zoekformulier kunt u bezoekers van uw website laten kiezen welke website en landendomeinen ze met Google willen doorzoeken. Google zoekformulier op uw website ***Intro De meeste grote websites hebben een zoekfunctie. Hebt u wel een eigen website, maar wilt u geen eigen zoekfunctie ontwikkelen of afhankelijk zijn van de tools van een provider, dan kunt u Google als zoekmachine inzetten. Op www.google.nl/intl/nl/searchcode.html wordt een html-code aangeboden die u zó kunt aanpassen dat de zoekmachine alleen binnen uw eigen site zoekt:

Deze html-code definieert een eenvoudig formulier met een tekstveld en een zoekknop - de tags voor het logo en het opschrift hebben we voor het gemak weggelaten. De tag met het name-attribuut hl legt via de waarde nl vast, dat Google de resultaten in het Nederlands moet weergeven. De derde input-tag beperkt via de naam as_sitesearch het zoekgebied tot mijndomeinnaam.nl. Wilt u het uw bezoekers nog gemakkelijker maken, dan kunt u in html een overeenkomstig formulier aanmaken. De gebruiker krijgt een eenvoudig dropdownlijstje, waarmee het domein voor de zoekopdracht wordt gekozen. Het volgende codefragment geeft de benodigde tags voor de formulierlayout weer.

Zoek in mijndomeinnaam.nlmicrosoft.com.nl.be.org.com


Het target-attribuut van de form-tag zorgt ervoor dat de resultatenpagina in een apart venster wordt geopend. De keuze van het domein vindt plaats via de select-tag, waaraan via het name-attribuut de waarde as_sitesearch wordt toegewezen. Door deze attribuutwaarde weet Google dat de zoekopdracht tot de genoemde sites moet worden beperkt. De opties worden vastgelegd door een opeenvolging van option-tags. Het bovenstaande voorbeeld kunt u als SearchXSites.htm downloaden vanaf PCMweb.nl. Om de zoekopdracht tot bepaalde bestandsformaten te beperken, kunt u het volgende codefragment toevoegen: select name=""as_filetype"" size=""1"">htmpdfdoctxtpptxlsEen voorbeeld voor een dergelijk zoekformulier vindt u eveneens op PCMweb.nl, onder de naam SearchXSitesFiletype.htm. ***volgende deel is 4 pagina's ***Beeld: dumps, zie tekst kader Uw site aanmelden kader AdWords kader NetMechanic Tekst: René Janssen ***Kop Zichtbaar op internet ***Intro De database van Google is zo veelomvattend dat we haast kunnen zeggen: als Google het niet kent, bestaat het niet. Maar wellicht is het omgekeerde waar: als Google u niet kan vinden, bestaat u niet. Hebt u een site en wilt u graag dat die bekender wordt? Zorg er dan voor dat uw site tussen de zoekresultaten van Google komt te staan. En dan natuurlijk het liefst zo hoog mogelijk, want we lezen bij de resultaten de eerste treffers nu eenmaal beter dan de latere. Echter, het is nog niet zo eenvoudig om hoog op de Google-hitlijst te komen. Met de nodige trucs komen we gelukkig toch een heel eind. Googlebots Google bestaat in feite uit een combinatie van hardware en software. De hardware bestaat uit duizenden in een netwerk gekoppelde pc's waarop miljarden pagina's worden bijgehouden. Dit zijn overigens geen dure servers, maar simpele, zoveel mogelijk uitgeklede en onder Linux draaiende pc's die uit niet meer bestaan dan een moederbord, een snelle harde schijf en vooral veel intern geheugen. Een deel van die pc's wordt gebruikt om Googlebots hun werk te laten doen. Deze softwarematige 'spiders' kruipen als het ware over internet en bezoeken alle sites die ze maar kunnen vinden. Ze catalogiseren alle woorden op een pagina, houden bij hoe vaak deze worden bekeken en naar welke andere sites ze linken. Op deze manier verzamelen ze informatie voor Google's immense database. Die database wordt overigens niet meteen bijgewerkt. Daarvoor moeten de Googlebots namelijk teveel sites bezoeken. Bovendien moet de informatie eerst worden verwerkt en uitgewisseld met de andere systemen in het netwerk. Hebt u net een nieuwe site, dan kan het dus wel enkele maanden duren voordat deze bij Google opduikt. In het kader 'Uw site aanmelden' leest u hoe u de zoekmachines laat weten dat u bestaat. ***aanmelden.tif Wilt u bestaan voor Google, dan moet u uw site aanmelden. ***kader Uw site aanmelden Om zoekmachines te laten weten dat u bestaat, moet u uw pagina('s) aanmelden. Handmatig is dat bijna niet te doen, maar er bestaan talloze (vaak gratis) programma's die u vrijwel al het werk uit handen nemen. Een goed overzicht vindt u op www.sofotex.com/download/Webmaster_Tools/Site_Submitting/. Wilt u uw pagina slechts aanmelden bij Google, dan kan dat via www.google.com/addurl.html. Let wel: aanmelden heeft eigenlijk pas zin als andere sites al naar uw pagina linken. Om te ontdekken wie er naar u linken, gebruikt u bij Google de zoekopdracht link:adres - bijvoorbeeld link:www.PCMweb.nl - om te ontdekken welke sites allemaal naar PCMweb linken. Meer over dergelijke beperkende commando's leest u op pagina XX. ***/kader PageRank Google rangschikt de door de bots bezochte sites op basis van PageRank. Dit ranking-algoritme (waarvan de exacte werkwijze een zwaar bewaakt geheim is), is ruwweg gebaseerd op het aantal links naar een bepaalde pagina (link-populariteit, ofwel hoeveel andere pagina's naar uw site verwijzen) in combinatie met het gewicht van die andere pagina's. Een verwijzing van pagina A naar pagina B telt dus als een stem voor pagina B, maar telt extra zwaar als pagina A door Google wordt gekenmerkt als een belangrijke, betrouwbare en vooral voor het betreffende onderwerp relevante site. Nieuwe sites hebben het daarom moeilijk bij Google. Je kunt een fantastische site hebben vol interessante informatie, maar als andere sites er nog niet naar linken, is er ook geen link-populariteit. Behalve naar link-populariteit kijkt het algoritme echter ook naar hoe belangrijk de linkende pagina's zijn. Hoe belangrijker een pagina is (lees: hoe meer gelijkwaardige content er op die pagina staat), hoe groter het gewicht in het promoten van uw pagina. Google heeft dat onder andere gedaan om spammers in de wielen te rijden. Die creëren namelijk tientallen gratis sites en linken al die sites vervolgens naar de hoofdsite. De link-populariteit is dan inderdaad hoog, maar de link is niet erg belangrijk en scoort op dat punt laag. Dus om succes te krijgen bij Google, zult u er eerst voor moeten zorgen dat andere - liefst zelf ook belangrijke - sites naar uw site verwijzen. De berekeningen van het PageRank-algoritme worden volledig geautomatiseerd uitgevoerd. In principe kan er dus niet mee gerommeld worden. In tegenstelling tot bij sommige andere zoekmachines (zoals MSN en Lycos die gesponsorde links aanbieden) kunt u ook geen hogere ranking kopen. Wel is er de mogelijkheid om basis van zoektermen advertentieruimte te kopen (zie kader: AdWords). ***adwords.tif AdWords, een omstreden vorm van reclame. ***kader AdWords Er is een betaalde manier om meer zichtbaarheid te krijgen bij Google. U kunt namelijk advertentieruimte kopen via Google's AdWords-service. Stel dat een gebruiker een zoekopdracht invoert voor product X, dan verschijnen naast de PageRank-zoekresultaten gesponsorde, duidelijk herkenbare koppelingen met commerciële links naar aanbieders van X. Een beetje te vergelijken met de advertenties die tussen de vermeldingen door staan in de Gouden Gids. De meeste zoekmachines rekenen voor deze commerciële vermeldingen slechts enkele dollardubbeltjes per klik. Helemaal onomstreden is deze vorm van reclame echter niet. Google werd in Frankrijk bijvoorbeeld al tweemaal aangeklaagd vanwege deze AdWords-service. Zowel het online reisbureau Bourse des Vols als tassenfabrikant Louis Vuitton eisten (in het geval van de eerstgenoemde inmiddels met succes) dat Google geen AdWords-advertenties meer koppelde aan hun bedrijfsnamen. De achterliggende reden was dat het hier om merknamen gaat die niet gelinkt mogen worden naar andere sites dan de eigen site. ***/kader ***w3c.tif Uw Google score stijgt flink als uw site voldoet aan de Web Content Accessibility Guidelines ***Open directory project.tif ODP is ook erg veel waard voor uw PageRank. Hoog in de hitlijsten Hoe geeft u uw nieuwe site zo snel mogelijk een zo hoog mogelijke PageRank? Omdat het algoritme zo ingewikkeld in elkaar zit, is die vraag moeilijk te beantwoorden. Maar met onderstaande tips kunt u toch aardig wat invloed uitoefenen. 1. Zorg dat u een nuttige site hebt. Een site die iets nuttigs biedt voor anderen, zal automatisch snel in populariteit stijgen. Al bevat uw site slechts de weblog van uw cavia, dan nog kunt u die populair maken door er een link naar de nieuwste versie van veelgevraagde software op te zetten. Die link zelf levert u nog niets op, maar zodra iemand anders een link naar uw site op zijn eigen site plaatst (een zogenoemde backlink), telt dat zoals gezegd als een extra stem voor uw PageRank. 2. Overtuig andere (liefst gerespecteerde) websites ervan dat ze naar uw site moeten linken. PageRank geeft links van gerespecteerde sites namelijk een hoger gewicht. 3. Zorg dat uw website voldoet aan de Web Content Accessibility Guidelines van de W3C, zoals te vinden op www.w3.org/tr/wai-webcontent/. Oorspronkelijk bedoeld om webpagina's voor mensen met een handicap toegankelijk te maken, maar met de prettige bijwerking dat uw Google-score er flink door stijgt. 4. Meld uw site aan bij Open Directory Project (www.dmoz.org/), een door tienduizenden vrijwilligers bijgehouden directory. De site zelf trekt niet zoveel bezoekers, maar bots maken er dankbaar gebruik van. Google vindt een vermelding bij ODP zelfs erg veel waard voor uw PageRank. Op dmoz.org/add.html staan de regels en procedures om een site aan te melden. 5. Maak gebruik van html-titel-tags en (bij Google minder belangrijk) metatags. Metatags zijn html-tags die onzichtbaar zijn op de webpagina. Hetzelfde geldt voor titel-tags, die creatiever moeten zijn dan bijvoorbeeld . Zet in de titel-tag bijvoorbeeld ook de belangrijkste sleutelwoorden. Voor Googlebots is dat ideaal leesvoer dat ze graag gebruiken om uw pagina een ranking te geven. 6. Het Google-algoritme let sowieso op html-code op uw site. Met name de grootte van het lettertype en het gebruik van vetgedrukte tekst verhogen de PageRank. 7. Verstop geen belangrijke informatie in afbeeldingen (die kunnen Googlebots namelijk niet lezen). 8. Vermijd shockwave, real, mp3 of flash om informatie wereldkundig te maken (tenzij u ze gebruikt als aanvulling op de html-versie). 9. Gebruik zo min mogelijk frames of pop-up vensters (u leest in Google's faq hoe dit uw score be'nvloedt). 10. Navigatie op uw website moet in de vorm van hypertext-links gebeuren en dus niet via gif-plaatjes en dergelijke. Googlebots kijken namelijk naar woorden en informatie in backlinks en niet naar afbeeldingen. 11. Wees zo beschrijvend mogelijk in uw hyperlinks. Het is beter om een hyperlink te hebben als 'Verhaal over Google door PCM', dan 'klik hier voor een verhaal over Google in PCM'. Een gif-plaatje met het PCM-logo scoort nog veel lager. 12. Voor bedrijven: noem ook uw concurrenten op de eigen website. Dat klinkt misschien een beetje tegenstrijdig, maar het helpt u wel aan een hogere score. Vergeet niet: hoe behulpzamer een pagina, hoe hoger Googlebots hem inschatten. 13. Google gebruikt bij het creëren van overzichten van zoekresultaten niet de metatag van een site, maar creëert een samenvatting van de pagina aan de hand van de woorden die het aantreft rond de eerste keer dat het gezochte sleutelwoord wordt aangetroffen. Zorg dus dat die eerste keer meteen een zinnige samenvatting van de pagina is, om te voorkomen dat er op Google's resultatenpagina een nietszeggend stuk tekst over uw site staat. 14. Bij voorkeur moeten links naar uw pagina afkomstig zijn van andere domeinnamen, maar het schijnt ook te helpen als u op alle eigen sub-pagina's links plaatst naar de eigen hoofdpagina. 15. Hoewel Google de link-populariteit als hoofdcriterium gebruikt voor PageRank, kijkt het ook naar de inhoud van de pagina. Alle woorden van een zoekopdracht moeten fysiek aanwezig zijn op de pagina om als 'match' te gelden. Zorg dus dat uw pagina zoveel mogelijk belangrijke sleutelwoorden bevat (officieel heet dit bij Google de Term Vector theorie). 16. Zorg dat vaak bij elkaar gebruikte sleutelwoorden op de pagina ook bij elkaar in de buurt staan. Plaats het belangrijkste sleutelwoord niet alleen ergens boven aan de pagina, maar ook nog een keer onderaan. Op die manier denkt Google dat het met een themapagina te maken heeft en dat scheelt weer in de score. 17. Benader webmasters van sites waarvan u vermoedt dat ze wel willen linken naar uw pagina. Biedt aan om links uit te wisselen zodat u allebei profiteert en stuur de benodigde html-code alvast mee. 18. Registreer uw site eventueel bij een (veelal gratis) Link Exchange Service. Een link naar uw pagina wordt dan toegevoegd aan de linkpagina die alle andere leden op hun websites plaatsen. 19. Zorg dat de site toegankelijk is voor spiders. Alle pagina's moeten daarvoor naar minimaal één andere pagina op de site gelinkt zijn, en niet meer dan twee niveaus diep zijn vanaf de hoofdpagina. 20. Last but not least: gebruik spellingcontrole om te voorkomen dat een belangrijk sleutelwoord op de site verkeerd gespeld staat en daardoor bij een zoekopdracht niet gevonden kan worden. ***netmechanic.tif Bij NetMechanic kunt u een gratis metatag laten maken. ***kader NetMechanic Benieuwd hoe populair uw website is (of kan worden)? Bezoek dan eens www.netmechanic.com/powerpack/meta.htm, waar u gratis een metatag kunt laten maken op basis van door u opgegeven zoekwoorden. Ook kunt u er laten testen hoe populair een opgegeven site is bij vier verschillende zoekmachines (AltaVista, MSN, IWon en Yahoo). ***/kader ***soople.tif Diverse speciale zoekopdrachten op één pagina. ***faganfinder.tif Geavanceerd zoeken op The Google Ultimate Interface Google-varianten Het nadeel van Google's simpele interface is dat daaruit niet blijkt dat de zoekmachine eindeloos veel meer mogelijkheden biedt. Zo kunt u - zoals al eerder genoemd - met het link:-commando zien welke sites naar uw site linken. Dat is meteen ook een van de opties op Soople (www.soople.nl), een op Google gebaseerde site die diverse speciale Google-zoekopdrachten op één pagina verenigt. Op Soople kunt u normaal zoeken, maar ook in meerdere sites over één onderwerp tegelijk (bijvoorbeeld allerlei gezondheidssites). Ook kan er op docu"

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!