ID.nl logo
Zekerheid & gemak

De TouchPad is dood, HP verkoopt PC-business

HP stopt met met het maken van WebOS-apparaten. Dit betekent het roemloze einde van de TouchPad, WebOS-telefoons en Palm.

Wel gaat HP onderzoeken hoe het op een andere manier het van Palm overgenomen onfortuinlijke besturinssysteem WebOS ten gelde kan maken. Deze onverwachte aankondiging deed HP gisteren bij de presentatie van de kwartaalcijfers en de ongunstige vooruitzichten die het bedrijf heeft.

Pc-afdeling
Het blijft niet bij het stoppen met WebOS. Ook wil HP de pc-business van de hand doen. Het bedrijf wil proberen de “Personal Systems Group”geheel of gedeeltelijk verkopen of te verzelfstandigen.

Het bedrijf moet op deze manier grondig worden gereorganiseerd. Het bedrijf zal zich meer richten op software, en diensten. HP wil daartoe het Europese bedrijf Autonomy overnemen voor ongeveert 10 miljard dollar. Autonomy is het grootste IT bedrijf in het Verenigd Koninkrijk en houdt zich vooral bezig met de zakelijke markt. In het nieuwe HP blijven straks over: printen, software, diensten, servers, opslag en netwerken.

Het afstoten van de pc-divisie komt niet als een totale verrassing. Hierover is al eerder gesproken. HP lijkt hiermee IBM te volgen die de pc-divisie al in 2005 van de hand deed en verkocht aan Lenovo. De pc-divisie van HP is marktleider in de wereld. Vooral bij de consumenten-pc's staat de omzet zwaar onder druk.

TouchPad
Het stoppen met WebOS en met name met de pas uitgekomen TouchPad is opvallend. De tablet met het eigen WebOS besturingssysteem dat is overgenomen van Palm leek een goede kanshebber om zichzelf een positie te verwerven tussen de iOS-producten van Apple en Android.

De ruim een maand geleden geïntroduceerde HP TouchPad blijkt echter zo slecht te verkopen dat HP geen geduld meer heeft en er in elk geval geen brood meer in ziet om er een succes van te maken. Het radicale besluit er mee te stoppen komt echter volkomen onverwacht. Ook laat HP de kopers van een TouchPad of een Palm Pre-smartphone in onzekerheid over de toekomst van hun aankoop. Eerder werd verwacht dat HP het WebOS aan andere fabrikanten van mobiele toepassingen in licentie wilde geven.

Omzet
HP rapporteert voor het derde kwartaal een omzet van 31 miljard dollar, iets beter dan de 30,7 miljard dollar vorig jaar. De verwachtingen voor het hele jaar 2011 zijn minder gunstig. HP verwacht een zwak vierde kwartaal mede als gevolg van de slechte economische vooruitzichten.

 

▼ Volgende artikel
Lucid Air: lijkt een hoogstaand stukje technologie, maar presteert gemiddeld
Mobiliteit

Lucid Air: lijkt een hoogstaand stukje technologie, maar presteert gemiddeld

Er is een handjevol Amerikaanse start-ups dat net als Tesla onze wereld met hightech elektrische voertuigen een stukje mooier en schoner wil maken. Denk aan Fisker, Canoo of Rivian. Soms met succes, maar gezien het recente faillissement van Fisker niet zonder risico. Een kanshebber is echter Lucid. Mede dankzij de nodige liquiditeit uit Saoedi-Arabië, een partnership met Aston Martin en een top-engineer die aan de wieg van de Tesla Model S stond. Irwin van InstaAutoVlog reed dan ook met de Lucid Air en vertelt er in dit artikel en video meer over.

Extreem lage CW-waarde

Met een lengte van 4,97 meter en een breedte van 1,93 meter concurreert de Air met auto’s als de Tesla Model S of de BMW i5. Opvallend is echter het hoogteverschil. De Air is met 1,41 meter zo’n tien centimeter lager dan de BMW, iets wat ongetwijfeld met de zeer lage CW-waarde van de Air heeft te maken. Deze bedraagt slechts 0,21 en dat moet een gunstig effect op het energieverbruik en dus ook de maximale range hebben. 

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Op de bok 

Die lage CW-waarde staat een enigszins comfortabele instap in de weg, zeker gezien de hedendaagse tendens van auto's met een hogere instap. Het zitcomfort is daarentegen goed. De stoelen zijn fors en goed gevormd en het enige wat opvalt is de wat 'op de bok'-zitpositie. Dit is het gevolg van de batterij die in de bodem is verwerkt, waardoor de stoel niet lager gezet kan worden. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Toonbeeld van fraaie materialen

In het interieur is de Lucid Air, zelfs bij het instapmodel, een toonbeeld van fraaie materialen als velours, echt leder en fraaie stiksels. De afwerking staat op een hoog niveau, maar teleurstellend (qua kwaliteitsbeleving) zijn de enigszins gammele schakelaars ten behoeve van de climate control en die op het stuurwiel. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Scherm swipen 

Kijken we naar de drie displays, dan zien we dat de Air in de basis al wat ouder is. De menustructuur is prima, de werking ook. Met name de matige snelheid ervan valt tegen en de opstartprocedure van bijvoorbeeld het navigatiesysteem mag vlotter. Fraai is wel het digitale instrumentarium en het verticale scherm wat lager op de middenconsole. Hier kun je de auto naar smaak finetunen. Een leuke gadget is de mogelijkheid om dit scherm omhoog te swipen, waarna je er extra opbergruimte achter aantreft. 

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Ruim en riant

Achterin is de Air comfortabel. Voor wat betreft de zit-, been- en ook zeker de hoofdruimte overklast 'ie de BMW én Tesla. Ook de kofferruimte is met 480 of maximaal 1835 liter fors en er voorin ook nog opslagruimte, ook wel bekend als frunk. De inhoud hiervan is met 285 liter uiterst riant. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1251pk 

De Air is in vier smaken leverbaar. Als geteste RWD Pro met 442 pk en 747km range, als AWD Touring met 629 pk en 725 km range, AWD Grand Touring met 812 pk en 839 km range en als topper de AWD Sapphire met een duizelingwekkende 1251 pk. De eerste twee versies hebben een 92kWh batterij, een 22kW boordlader en een DC-pieksnelheid van 200kW, mede dankzij 800volt-technologie. Vanaf de Grand Touring zien we echter een immense 112kWh-accu en ligt ook de DC-snelheid hoger met een maximum van 253kW.  

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium rijdynamiek

Voor de test is gereden met een oud model Pro. In tegenstelling tot de nu leverbare Pro is deze auto van een extra elektromotor op de vooras voorzien. Net als met het interieur heeft Lucid zich met de Air gefocust op sportieve en premium rijeigenschappen, iets waarin ze zeker zijn geslaagd.

De auto rijdt prettig, is aangenaam stabiel en ook de rijdynamiek, het stuurgevoel en balans zijn op niveau. Toch is het niet een auto die uitnodigt. Zo betrekt een BMW i5 je meer bij het rijden, terwijl de Model S dankzij luchtvering rondom (de Lucid Air heeft een normaal onderstel) een iets betere allrounder is. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Minder zuinig dan verwacht

Waar 'ie wel excelleert is de rechtuit-stabiliteit en het rijcomfort op hogere snelheid. Iets wat je, dankzij de ingenieuze techniek, die in eigen huis is ontwikkeld en waardoor het merk als hofleverancier voor toekomstige elektrische Aston Martins mag worden gezien, zelfs lang moet vol kunnen houden.

De praktijk? Iets minder gunstig dan gedacht. De Lucid Air Pro AWD verbruikte gedurende de test gemiddeld 17kWh/100km. Vergelijkbaar met de BMW i5 die ik eerder heb getest en zelfs iets onzuiniger dan de Tesla Model S Long Range. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Video

Meer weten en zien over de Lucid Air? Bekijk dan de video:

Watch on YouTube

  

▼ Volgende artikel
Zo zet je reclame op je LG televisie uit
Huis

Zo zet je reclame op je LG televisie uit

Sinds dit jaar toont LG op het Home-scherm van webOS en de screensaver niet alleen content-gerelateerde aanbevelingen, maar ook commerciële reclames, bijvoorbeeld voor sportwinkels en automerken. Vind je die advertenties storend? Gelukkig kun je ze met een paar instellingen uitschakelen!

In dit artikel lees je:

  • Hoe je reclame op het Home-scherm van je LG-tv uitschakelt
  • Hoe je inhoudsaanbevelingen en promoties uitschakelt
  • Hoe je advertenties op de screensaver verwijdert
  • Hoe je de tracking van je kijkgedrag beperkt

Lees ook: Zo optimaliseer je de beeldkwaliteit van een LG-televisie

Reclame op het Home-scherm van smart tv’s is niets nieuws, maar tot nu toe bleef dit beperkt tot content-gerelateerde aanbevelingen, zoals een nieuwe Disney+ of Prime Video-serie. Dit soort aanbevelingen kunnen we nog accepteren – tot op zekere hoogte. Want de manier waarop LG tijdens de meest recente Streaming Week bijna het complete Home-scherm vulde met reclame hiervoor, daar was ook niet iedereen blij mee. En LG is dit jaar nog verder gegaan door ook commerciële advertenties te tonen, zoals voor een sportwinkel en een automerk. Voor veel mensen is dat echt een stap te ver.

Deze reclames kun je gelukkig uitschakelen via de instellingen. Voor de duidelijkheid, reclames die verschijnen op live tv-zenders, YouTube of in FAST-kanalen (Free Ad-supported Streaming Television) schakel je hiermee niet uit. Het gaat enkel om de reclames die LG zelf toont binnen webOS.

De belangrijkste advertenties uitschakelen

Ga naar de instellingen, Algemeen, Systeem, Aanvullende instellingen, Startpagina-instellingen. Schakel in elk geval Home-promotie uit. Daarmee verdwijnt alle reclame bovenaan het Home-scherm. In plaats daarvan krijg je een eenvoudig sfeerscherm te zien met een link Ga naar Apps.

©Eric Beeckmans

Inhoudsaanbevelingen uitschakelen

Wie nog een stap verder wil gaan, dan kun je ook de inhoudsaanbevelingen uitschakelen. Dat doe je door in Algemeen, Systeem, Aanvullende instellingen, Startpagina-instellingen de instelling Inhoudsaanbeveling uit te vinken. Daarmee wordt de onderste rij aanbevelingen op het Home-scherm vervangen door een rij tips. De meest linkse tegel blijft verwijzen naar de laatst gebruikte bron (Recente Invoer). Ook de aanbevelingen die webOS toont als je verder naar onder scrolt worden dan verborgen. Het Home-scherm beslaat zo nog maar één pagina. Als je de aanbevelingen zelden gebruikt is dat zeker een aanrader.

©Eric Beeckmans

Promoties in Ouderlijk toezicht uitschakelen

Voor de volledigheid ga je ook even langs Algemeen, Systeem, Veiligheid (Ouderlijk toezicht). Onderaan in die instellingen vink je Aanbevelingen en promotie startscherm uit.

©Eric Beeckmans

Screensaver-promoties uitschakelen

Ook op de screensaver kan LG reclame tonen. Vooral voor oled-schermen is dat irritant, want die springen vrij snel naar de screensaver. Gelukkig kun je ook deze reclame uitschakelen, zodat de screensaver een neutraal uiterlijk krijgt. Daarvoor ga je naar Algemeen, Systeem, Aanvullende instellingen en vink je Schermbeveiliging promotie uit.

©Eric Beeckmans

Tracking beperken

Wie alle instellingen hierboven heeft uitgeschakeld, wordt al niet meer lastiggevallen door reclame op het Home-scherm. Wil je echt nog een stap verder gaan, dan zijn er nog een aantal opties. Dat tv’s ons kijkgedrag volgen is bekend, dat is uiteraard nodig als je persoonlijke aanbevelingen wil krijgen. Wil je dat soort zaken echt maximaal beperken, dan kan dat.

Ga naar de instellingen Privacy en voorwaarden, Advertentie. Daar kun je de AD ID van de tv resetten, en vervolgens Ad-tracking beperken aanvinken.

©Eric Beeckmans

Extra privacy-opties

Tot slot kun je in Privacy en voorwaarden, Gebruikersovereenkomsten een aantal zaken uitschakelen. Nadat je dat gedaan hebt, zal de tv herstarten. Wat mag je uitschakelen? Alles behalve het eerste item, de Gebruiksvoorwaarden.

Wat zeker uit mag:

Overeenkomst voor op interesses gebaseerde advertenties

Overeenkomst voor marketingcommunicatie

Wat uit mag als je je kijkgedrag niet wilt laten tracken, en/of als je geen spraakgegevens wilt delen (in dat geval kun je geen spraakcommando’s meer geven of zoekopdrachten inspreken).

Overeenkomst inzake Gegevens over het kijkgedrag

Spraakgegevens

©Eric Beeckmans

Door de bovenstaande stappen te volgen, kun je de meeste reclames op je LG-tv uitschakelen en het Home-scherm weer overzichtelijk maken. Hoewel het uitschakelen van deze advertenties de ervaring een stuk rustiger maakt, blijft het belangrijk om te weten dat je kijkgedrag nog steeds gevolgd kan worden voor persoonlijke aanbevelingen. Als je dat wilt beperken, kun je ook de trackinginstellingen aanpassen. Zo heb je meer controle over wat je ziet en deelt, en maak je jouw kijkervaring precies zoals jij het wilt.