ID.nl logo
Zekerheid & gemak

De beste Cydia-jailbreak-tweaks voor iOS 8 en 8.1

Sommigen zeggen dat je met iOS 8 geen jailbreak meer nodig hebt, omdat het besturingssysteem eindelijk zo goed is dat je er niets aan hoeft te veranderen. Dat vinden wij bij PCMweb onzin, want er is nog genoeg te verbeteren aan het mobiele OS. Wij zetten de beste tweaks uit de jailbreak-app-store voor je bij elkaar, die al werken op iOS 8 en iOS 8.1.

iOS 8 en 8.1 zijn sinds kort te jailbreaken via Pangu (Pangu.io). De installatie is vrij eenvoudig; volg de stappen in het programma en sit back and relax. Mocht je willen weten hoe je iOS 8 stap voor stap jailbreakt, dan kun je kijken bij onze vrienden van Computer Idee.

Activator

Activator is al sinds het begin der jailbreakdagen één van de favoriete tweaks van jailbreakers, en inmiddels is de app ook al beschikbaar gemaakt voor iOS 8. Met Activator kun je de home-knop van je apparaat zo programmeren dat je er van alles mee kunt doen. Je kunt er bijvoorbeeld mee instellen dat je met 3 keer klikken je favoriete app opstart, of de huidige app afsluit, of een tweet opstellen, of noem het maar op. Iedere denkbare actie is te koppelen aan een toets of toetscombinatie, of aan een veegbeweging op je apparaat.

HideMe8

Alhoewel iOS 8 er beter uit ziet dan alle andere iOS-versies, zijn er altijd wel wat dingen die je niet mooi vindt. Met HideMe8 kun je de complete look and feel van je toestel veranderen. Ieder knopje, iedere schaduw, ieder icoontje, alles is aan- of uit te zetten of te veranderen. Zo maak je niet alleen van binnen, maar ook van buiten het optimale van je iPhone of iPad.

ForceGoodFit

iOS 8 wordt standaard meegeleverd op de iPhone 6 en iPhone 6 Plus, maar dat wil niet zeggen dat alle ontwikkelaars hun apps meteen aanpassen aan de nieuwe grootte van die laatste. Er zijn genoeg apps die net niet helemaal mooi in je scherm passen, maar daar is ForceGoodFit de oplossing voor. De app zorgt ervoor dat oudere, niet bijgewerkte apps alsnog netjes in het hele scherm van je gigantische iPhone 6 Plus passen.

AdBlocker

Niemand vindt advertenties echt prettig, en zeker geen mobiele. AdBlocker doet wat de naam al voorspelt: ads blokkeren. Dat doet het niet feilloos - er worden nog een hoop advertenties doorgelaten, bewust of onbewust - maar het is een begin.

ShowCase

Het iOS-toetsenbord is van oudsher ruk. Gelukkig kun je in iOS 8 allerlei nieuwe toetsenborden installeren en gebruiken, maar mocht je om wat voor reden dan ook toch nog gebruik blijven maken van het standaard-toetsenbord, dan is dat wel te verbeteren. ShowCase is daar een begin van, want dat laat hoofdletters zien zodra je de shift-toets hebt ingedrukt. Dat dat niet standaard op het iOS-toetsenbord zit is één van de redenen waarom het ruk is, maar we hoeven daar niet langer meer te leven. Hoera!

CCSettings

CCSettings is weer een tweak waarmee je meer controle over je apparaat kunt krijgen, dit maal in het ControleCentrum (CC). Daar kun je via CCSettings alles aan veranderen. Je kunt de icoontjes verwijderen die je niet wil zien, of ze vervangen door opties die je vaker gebruikt - bijvoorbeeld het maken van een wifi-hotspot. Ook kun je in het controlecentrum een virtuele knop zetten voor je homeknop - handig als de fysieke kapot gaat.

SwipeSelection

SwipeSelection is één van de meest ondergewaardeerde tweaks voor je iOS-jailbreak, maar wel een die je ontzettend handig is en die je productiviteit erg kan verhogen. Met SwipeSelection kun je 'swipen' over je toetsenbord, om zo de cursor te verplaatsen. Als je vanaf de shift-toets swipet, selecteer je bovendien tekst zodat je die meteen kunt kopiëren of knippen.

Omdat SwipeSelection zich wat moeilijk laat uitleggen, hebben we er maar een kort filmpje van gemaakt.

iFile

De belangrijkste reden om je apparaat te jailbreaken is om er meer controle over te krijgen. Dat begint natuurlijk bij je bestanden, maar die zitten bij iOS diep verstopt in het systeem. Met de app iFile kun je makkelijk bij al die bestanden komen. Het werkt als een Verkenner voor de iPad, en hoewel je met de meeste bestanden weinig zult kunnen, is het toch handig als je bijvoorbeeld een bepaald bestand wilt openen dat niet via een app te openen is.

iFile kost wel 3 euro, maar daarvoor krijg je één van de krachtigste apps voor je iPhone/iPad.

BioLockDown

Apple geeft ontwikkelaars in iOS 8 de mogelijkheid om de vingerafdrukscanner te gebruiken, maar slechts een handjevol developers doet daar iets mee. BioLockdown brengt daar verandering in, want daarmee kun je iedere app en instelling vergrendelen met behulp van de vingerafdrukscanner. Daarmee hoef je nooit bang te zijn dat je vrienden in je apps of je fotorol gaan snuffelen zonder permissie.

UnTetheredHeySiri

In iOS 8 is de slimme assistent Siri wéér een stukje praktischer geworden, want je kunt nu met het commando "Hey Siri" al de assistent oproepen. Dat werkt echter alleen als je je iPhone aan de oplader hebt hangen, maar ook daar is een tweak voor. Met Untethered Hey Siri zorg je ervoor dat je haar kunt oproepen met een spraakcommando, ook zonder stroomkabel. Dat maakt Siri nóg een stukje praktischer.

▼ Volgende artikel
Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files
© PixieMe - stock.adobe.com
Huis

Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files

Wie regelmatig reist of naar zijn werk pendelt, vertrouwt waarschijnlijk op Google Maps. Niet voor niets hebben veel mensen het navigatiesysteem van hun auto verruild voor deze gratis app. De app beschikt over een set tools om je trip vlot te laten verlopen. Zo kun je bijvoorbeeld heel eenvoudig de verkeersdrukte volgen.

In dit korte artikel laten we zien hoe je de verkeerslaag in Google Maps gebruikt:

  • Stel je route in en schakel de verkeerslaag in via het lagenmenu
  • Bekijk de actuele verkeersdrukte aan de hand van kleuren op de kaart
  • Ontvang meldingen over verkeersdrukte bij opgeslagen locaties

Ook interessant om te lezen: Dit zijn de 4 beste alternatieven voor Google Maps

De laag Verkeer

Open Google Maps op je smartphone en geef het vertrekpunt en de bestemming in. Daarna tik je onderaan op Route. Boven de kaart kies je de manier hoe je je verplaatst: auto, tram, metro, te voet of per fiets. Onderaan de kaart lees je alvast de afstand en de reistijd. Tik daarna op het pictogram Lagen in de rechterbovenhoek van het scherm. In de groep Kaartgegevens selecteer je Verkeer. Hierdoor wordt de verkeerslaag over de Google Maps-kaart gelegd. Verlaat het gedeelte Lagen door op het kruisje in de rechterbovenhoek te tikken.

Op de kaart worden de wegen ingekleurd op basis van de actuele verkeersdichtheid. Groen betekent dat je op een normaal tempo kunt rijden. Oranje staat voor langzaam rijdend verkeer en rood betekent dat het verkeer stilstaat. Niet tevreden met de route die Google Maps heeft geselecteerd? Bekijk dan alle alternatieve routes die als grijze lijnen op het scherm worden weergegeven. Tik op een van de opties om een ​​alternatieve route te selecteren.

De verkeersdrukte wordt met kleuren weergegeven.

Google Maps in de auto gebruiken?

Dan is een telefoonhouder een must

Live verkeer

Op de computer open je de webbrowser en surf je naar Google Maps. Weer zoek je de bestemming, zodat Maps de route tevoorschijn kan halen. Daarna beweeg je de muisaanwijzer over het pictogram Lagen linksonder. Klik op de laag met het label Verkeer. Opnieuw zal Google de wegen inkleuren volgens verkeersdrukte. Je kunt de weergave Live verkeer in- en uitschakelen door op de schakelaar in het onderste deel van het scherm te klikken.

Op de computer kun je de weergave Live verkeer in- en uitschakelen.

Meldingen ontvangen

Het is mogelijk om van Google Maps meldingen te ontvangen wanneer er drukte ontstaat in de buurt van een locatie die je in Maps hebt opgeslagen. Hiervoor tik je rechtsboven op het pictogram van je Google-account. Daarna kies je Instellingen en dan Meldingen. Op de iPhone controleer je of het schuifje bij Plaatsen en evenementen aanstaat. Op een Android-apparaat tik je bij Navigeren / Verkeer bij nabije evenementen op Aan of Alleen in de app.

Wil je verkeersupdates ontvangen over plaatsen die je hebt opgeslagen?

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe
© alpegor - stock.adobe.com
Mobiliteit

Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe

In Nederland is elektrisch rijden het voordeligst als je je auto thuis kunt opladen met eigen stroom, bijvoorbeeld van zonnepanelen. Maar dan moet je wel een eigen oprit hebben of van de gemeente toestemming krijgen om een laadkabel over de stoep te leggen. Uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan blijkt dat slechts een op de drie gemeenten dit toestaat.

Je auto voor de deur opladen met je eigen stekker kan op verschillende manieren: met een kabelmat, speciale kabelgoottegels of een laadarm die over de stoep hangt. De laatstgenoemde optie wordt alleen toegestaan in Haarlem en Zuidplas. Kabelgoottegels, waarbij de laadkabel verzonken ligt in de stoep, zijn het populairst - een kwart van de gemeenten experimenteert hiermee of heeft dit in het verleden gedaan. Het gebruik van een kabelmat is de meest toegankelijke oplossing, wat in 27 gemeenten (8 procent) is toegestaan.

Bron: Zonneplan

Vooral in de Randstad, Zeeland en Noord-Brabant zijn gemeenten flexibeler wat betreft het opladen over de stoep. In Drenthe, Groningen en Limburg is dit vrijwel nergens toegestaan, al hebben woningen daar vaker een eigen oprit.

Momenteel beschikt één op de twaalf Nederlandse huishoudens (8 procent) over een eigen laadpaal. Dit percentage is het hoogst in de gemeente Laren, waar bijna een derde van de huizen een laadvoorziening heeft. Ook in Rozendaal, Blaricum, Bloemendaal, Bergen en Oostzaan ligt dit percentage boven de 20 procent. Financiële middelen lijken een grotere rol te spelen bij het aanschaffen van een elektrische auto dan de fysieke ruimte voor een laadpaal.

"Het voordeel van thuis kunnen opladen ten opzichte van de openbare laadpaal is aanzienlijk," licht Zonneplan toe. Bij een gemiddeld jaarkilometrage van 18.200 kilometer en een verbruik van 187 Wattuur per kilometer betaal je aan een openbare laadpaal ongeveer 1530 euro per jaar, uitgaande van een gemiddeld tarief van 45 cent per kWh.

Thuisladen is merkbaar voordeliger. Met een vast of variabel contract komt het gemiddelde tarief momenteel op 28 cent per kWh, wat neerkomt op 952 euro per jaar. EV-rijders met een dynamisch contract betaalden bij Zonneplan de afgelopen twaalf maanden gemiddeld 22 cent per kWh, wat resulteert in een jaarlijkse kostenpost van 748 euro. Bovendien hebben veel thuisladende elektrische rijders zonnepanelen, waardoor ze een groot deel van het jaar gratis kunnen laden.

Kosten

De mogelijkheden voor het opladen van een elektrische auto via de stoep zijn afhankelijk van het beleid van de gemeente waarin je woont. De kosten voor thuisladen variëren tussen de 748 en 952 euro per jaar, afhankelijk van je energiecontract, terwijl opladen aan een openbare laadpaal gemiddeld 1530 euro per jaar kost.

Vraag een offerte aan voor thuisbatterij: