ID.nl logo
Zekerheid & gemak

Cloud Calendar

Tuurlijk, de iPad heeft al een prima agenda-applicatie. Maar als die je om wat voor reden dan ook niet bevalt, zijn er genoeg alternatieven. Eén van die alternatieven is Cloud Calendar. Bij de eerste keer opstarten kan je de applicatie syncen met je Google Calendar. Dit hoeft echter niet, je kunt Cloud Calendar ook als op zichzelf staande agenda gebruiken.

Als je er voor kiest met Google te syncen, download de applicatie direct alle afspraken uit je agenda, wat doorgaans een minuut of twee duurt. Je kunt Cloud Calendar zowel in portret- als landscapemodus gebruiken, en het switchen tussen de twee gaat soepel. Je agenda kun je zowel per dag, week en maand bekijken. Meerdere agenda’s, bijvoorbeeld werk en privé? Met de knop in de linkerbovenhoek kun je snel wisselen tussen beiden.

Afspraken kun je bewerken door simpelweg op ze te tikken. Nieuwe afspraken voeg je toe door op de dag en het tijdstip waarop ze plaats moeten vinden te tikken, of door op ‘+’-knop rechtsonder te tikken. Cloud Calendar beschikt ook over een zoekfunctie en een handleiding. De knop waar je echter het meest gebruik van zal maken, is de Sync-knop (naast de Finder) – je veranderingen worden namelijk niet direct gesynced. Dit gebeurt alleen de als je applicatie opstart of als je dus op de Sync-knop drukt. In de instellingen (buiten de applicatie) kan je veranderen hoe vaak je wil dat de applicatie bij het opstarten synchroniseert: altijd, het laatste uur, elke 8 uur, elke dag of elke week. Voor de beste resultaten is het verstandig ‘Altijd’ aan te houden.

Het zou handig zijn als veranderingen automatisch gesynchroniseerd worden, zodat je je niet elke keer hoeft af te vragen of je wel gesynced hebt. Ook is het omslachtig dat als je de details van je afspraak wil sluiten, je per se op ‘Cancel’ moet drukken. Makkelijk zou het zijn om de details af te kunnen sluiten door simpelweg buiten het venster te tikken. Los van deze kleine puntjes werkt Cloud Calendar erg goed. Met een paar veranderingen kan het zeker een geweldig alternatief voor de standaard agenda applicatie zijn.

iPad, €2,39

Meer apps voor Apple producten vind je op: iPhone&More.

▼ Volgende artikel
Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische
© AVM GmbH
Huis

Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische

Europese consumenten geven duidelijk de voorkeur aan routers die binnen Europa worden ontwikkeld. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau YouGov. De resultaten sluiten aan bij de vandaag gehouden European Summit on Digital Sovereignty 2025, waar de controle over digitale infrastructuur centraal staat.

Wat is digitale soevereiniteit?

Digitale soevereiniteit gaat over de vraag in hoeverre een regio of land zelf de controle heeft over digitale infrastructuur, diensten en data. Door technologie lokaal te ontwikkelen en te beheren, worden overheden en gebruikers minder afhankelijk van partijen buiten Europa.

Het onderzoek, uitgevoerd in augustus onder ruim 5.000 consumenten in vijf Europese landen, laat zien dat routers van Europese merken als het meest betrouwbaar worden gezien. In Nederland zegt bijna de helft van de respondenten weinig vertrouwen te hebben in apparaten uit China of Rusland, terwijl Europese merken juist als veilig worden ingeschat. Betrouwbaarheid, snelheid en beveiliging zijn voor vrijwel alle deelnemers de belangrijkste aankoopcriteria. De Nederlandse steekproef, goed voor 1.030 respondenten, sluit aan bij de trend in andere landen.

©YouGov

Fritz!Box populair

In alle onderzochte landen komt FRITZ!Box naar voren als het merk met de hoogste aanbevelingsscore. In Nederland is de Net Promoter Score +18, terwijl veel andere merken negatief scoren. Een derde van de FRITZ!Box-gebruikers noemt zichzelf zeer tevreden over de router.

Wat is de Net Promoter Score?

De Net Promoter Score (NPS) laat zien hoeveel gebruikers een product zouden aanraden aan anderen. Mensen geven een cijfer tussen 0 en 10 op de vraag of ze het product zouden aanbevelen. Hoge cijfers tellen als positieve aanbevelingen, lage cijfers als negatieve. Het percentage positieve antwoorden wordt verminderd met het percentage negatieve. Het resultaat kan variëren van –100 tot +100. Hoe hoger de score, hoe vaker gebruikers het product aanraden.

▼ Volgende artikel
Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk
© AlexPhotoStock - stock.adobe.com
Huis

Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk

Als woorden niet meer op een regel passen, dan plaatst Word deze op de volgende regel. Gaat het om lange woorden, dan wordt het woord vaak gesplitst door een afbreekstreepje. In Word Je kunt dit zelf bepalen: handmatig afbreken, dit aan Word overlaten of kiezen voor een semi-automatische manier. Hoe dat werkt, leggen we je hier uit.

Veel mensen gebruiken Word als een veredelde typmachine. Wanneer er een woord moet worden afgebroken, typen mensen zelf een afbreekstreepje. Dat kan, maar het gevaar van deze manier is dat wanneer je achteraf een woord aan de zin toevoegt of verwijdert, dit afbreekstreepje ergens halverwege in de regel komt te staan. Hierdoor moet je handmatig alle afbreekstreepjes corrigeren.

Als je in het tabblad Indeling in de groep Pagina-instelling naar Woordafbreking gaat, zie je drie mogelijkheden: Geen, Automatisch en Handmatig. Kies je de eerste optie, dan zal Word nooit zelf een afbreekteken plaatsen. Dit is ook de standaardinstelling van de tekstverwerker. Als hierbij in het laatste woord van een regel toch zelf een afbreekteken typt, zal Word daar wel rekening mee houden en de rest van het woord op een nieuwe regel plaatsen.

Kies je voor de optie Geen, dan kun je nog wel handmatig afbreken.

Automatisch

Kies je de optie Automatisch, dan zal Word zelf bepalen waar de afbrekingen komen. Dit heeft het voordeel dat als je de lettergrootte wijzigt of iets in de tekst verandert, Word de afbrekingen zelf zal aanpassen. Wijzig je iets in de tekst, dan zal Word eventueel nieuwe afbrekingen toevoegen en overtollige afbrekingen opheffen.

Word kan de afbrekingen ook automatisch beheren, wat ook de standaardinstelling is.

Semi-automatisch

De laatste optie heet Handmatig, maar Semi-automatisch zou een betere naam zijn voor deze instelling. Word bekijkt welke woorden ervoor in aanmerking komen om afgebroken te worden. Je krijgt dan elke keer de vraag of je wilt afbreken of niet? Bovendien kun je kiezen op welke plek in het woord het afbreekstreepje moet komen. Ook in deze instelling zal Word de afbreking ongedaan maken wanneer je de tekst wijzigt en het woord hierdoor toch op dezelfde regel past.

Bij optie Handmatig vraagt Word of je akkoord gaat met de voorgestelde afbrekingen.

Soms wil je absoluut niet dat een woord ongelukkig gesplitst wordt. Je wilt bijvoorbeeld niet dat bij ‘e-mail’, de ‘e’ op de ene regel komt en ‘mail’ op een andere. In dat geval druk je de sneltoets Ctrl+Shift in en dan typ je het koppelteken.