ID.nl logo
Zekerheid & gemak

Android Auto versus iOS Carplay

iOS en Android kennen we vooral van smartphones en tablets. Dat is waar deze twee besturingssystemen ooit voor zijn gemaakt. Uiteindelijk zijn daar steeds meer apparaten bijgekomen, waarvan de auto een heel interessante is. Een auto kan uitgerust zijn met Android Auto, iOS Carplay of een ander platform. We leggen de twee grootmachten naast elkaar.

Hoewel de namen anders doen vermoeden, hebben beide softwarepakketten heel weinig te maken met de auto zelf. Het gaat vooral om entertainment. Zo kun je bij iOS Carplay (dat werkt vanaf iOS 7) Siri gebruiken om al rijdend informatie op te vragen over je agenda, terwijl je bijvoorbeeld ook muziek kunt luisteren met Apple Music.

Het is dus bijna een soort verkapte Google Home, maar dan voor je auto en in dezelfde grafische stijl als iOS, waardoor het heel vertrouwd voelt. Je kunt er bovendien extra apps opzetten, zoals Spotify. Dit is wel gelimiteerd, aangezien ze via spraak aan te sturen moeten zijn en Carplay bedoeld is om de auto veiliger te maken en je juist niet af te leiden.

Je ziet er dus niet op hoe hard je rijdt, maar je kunt wel Kaarten inschakelen om je naar een locatie te navigeren, telefoongesprekken aannemen (handsfree uiteraard) en berichtjes sturen. Je bestuurt het met je stem of met het aanraakscherm van de auto. Sommige voertuigen hebben zelfs speciale Carplay-knoppen. Toch is het juist gemaakt om via stem te werken, zodat je je handen netjes aan het stuur kunt houden.

©PXimport

Geschiedenis van Carplay In 2013 werd Carplay aangekondigd als ‘iOS in the Car’, dat in eerste instantie een laag zou zijn binnen het navigatiesysteem van de auto. De verwachting was dat dit systeem samen met iOS 7 zou verschijnen in 2013, maar CEO Tim Cook gaf toen aan dat iOS in the Car deel zou uitmaken van een ecosysteem. Vervolgens kwam er in 2014 in verschillende auto’s iets dat ‘Siri Eyes Free’ heette, waardoor je tenminste Siri kon gebruiken om je telefoon in de auto aan te sturen. Integratie met het autodisplay kwam pas echt bij Carplay, dat in 2015/2016 verscheen.

Handsfree met Siri

Het heeft zelfs geen toetsenbord, waardoor je berichtjes moet sturen via Siri. Carplay is echt een manier om je smartphone te integreren in je auto, zonder zich daarbij te bemoeien met de techniek van de auto zelf. Je gebruikt je iPhone in de auto simpelweg via de lightning-port of draadloos via bluetooth. Het is raadzaam de telefoon niet draadloos te gebruiken, zodat hij geen batterijduur verliest (en zelfs juist oplaadt via de kabel).

Hoewel dit alles heel handig klinkt, is het niet per se in elke auto gratis beschikbaar. Koop je een BMW, dan kun je het eerste jaar genieten van de dienst, om vervolgens 80 dollar per jaar neer te leggen voor het gebruiken van Carplay alleen. Ditzelfde geldt voor Android Auto.

Een dure grap dus. Overigens is het ook niet goedkoop om Carplay of Android Auto later nog in je auto mogelijk te maken, welk merk je ook gebruikt. Als je een systeem later alsnog laat toevoegen, dan ben je vaak een paar honderd euro kwijt.

Maar dan heb je wel als voordeel dat je privacy gewaarborgd blijft. Dat wil zeggen: de app en de auto delen niet zo gek veel informatie. Volgens informatie vanuit Porsche weet de app alleen wanneer je afremt. Dat is flink anders bij Android Auto, dat in de gaten houdt hoe hard je rijdt, wat de temperatuur is van je olie en je koeling, de status van je motor en meer.

Verlengde van je smartphone

Ook Android Auto is een platform dat je in de auto gebruikt en dat eruit ziet als een verlengde van je smartphone. Je stuurt het aan met Android 5 Lollipop en nieuwer. Deze zomer krijgt het een nieuwe look, want met een donkere achtergrond, nieuwe lettertypes en kleuren wil Google het makkelijker maken voor bestuurders om in een keer de informatie duidelijk zichtbaar te hebben. Het gaat uiteindelijk allemaal om veiligheid.

©PXimport

Al blijft het vooral een entertainmentsysteem, want je bestuurt het door Hey Google te roepen (via de Google Assistant dus) en je krijgt er inzage in je agenda door, je kunt telefoontjes aannemen en muziek luisteren of navigeren. Niet per se in Google-apps, je kunt ook extra apps downloaden zoals TuneIn en Spotify. In sommige landen zit er ook een snelheidsmeter in de app, om je erop te wijzen hoe hard je mag rijden. Dit is echter in Nederland nog niet beschikbaar.

Er is een reden dat Android Auto aanzienlijk meer over je auto wil weten. Meer nog dan alleen die optie snelheidsmeter. Het idee is om via spraakopdrachten daadwerkelijk dingen in je auto te kunnen aansturen. Denk aan je airconditioning, ruitenwissers en zelfs je deursloten. Kortom, je geeft Google aardig wat macht.

Veiligheid

Aan de andere kant krijg je daar veiligheid voor terug, zo stelt Google. Je hoeft straks steeds minder in menu’s en knoppen van je auto te duiken om te weten hoeveel benzine je nog hebt en om je ruitenwissers wat rustiger te laten gaan.

Apple is iets minder mondig over waar het allemaal naartoe wil met Carplay, maar de verwachting is dat meer integratie met de auto zelf pas zal komen in het systeem dat Apple nu ontwikkeld voor autonome auto’s.

Android Car Mode Het lijkt erop dat Google iets minder zeker is van Android Auto dan Apple van hCarplay. Er zijn veel aanpassingen geweest aan de ‘car mode’ binnen Android (dat wat je gebruikt op je telefoon) en Google heeft recentelijk Google Assistant Driving Mode aangekondigd. Het is praktisch hetzelfde als Android Auto, want je stuurt via de Google Assistant van alles aan. Je kunt je afspraken horen, navigeren en ze laat je weten of er veel file staat op je dagelijkse woon-werkverkeersroute. Dit werkt allemaal binnen Google Assistant, waardoor die aparte car mode niet meer nodig is. Of en hoe dit Android Auto zal beïnvloeden, dat is nog onbekend.

Het verschil tussen beide systemen is qua gebruik niet zo heel groot, maar qua zekerheden zit je beter als je voor Apple kiest. Dat trekt over het algemeen niet zomaar de stekker uit een project en blijft vaak nog lang updates geven. Daarin is Google helaas wat grilliger. Toch zijn beide systemen vaak een stuk beter dan een infotainmentsysteem van de auto zelf.

Dat komt omdat tech zo snel ontwikkeld en zo’n ingebouwd systeem vaak moeilijk te updaten is. Dat gaat makkelijker met de software op de smartphone, al is het dus de vraag hoe lang Android Auto en Apple Carplay op ondersteuning kunnen rekenen.

▼ Volgende artikel
Je tuin zomerklaar maken? Mei is hét moment!
© Olga Gorevan
Huis

Je tuin zomerklaar maken? Mei is hét moment!

Zodra de zon zich vaker laat zien, is het heerlijk om buiten te zijn. Mei is dan ook hét moment om je tuin zomerklaar te maken. Door nu de handen uit de mouwen te steken, zorg je dat alles er straks fris en verzorgd bij staat. Nieuwe planten, gesnoeide hagen, een opgeruimde border – dit is de maand om je tuin die welverdiende opfrisbeurt te geven.

Dit doe je deze maand in de tuin:

  • Zaaien en hagen planten
  • Extra aandacht geven aan nieuwe planten
  • Snoeien
  • Je gazon maaien en bemesten

Het jaar rond lekker bezig zijn in de tuin? Kijk dan op onze tuinkalender.

Zaaien en hagen planten

Hoewel de lente volop bezig is, is het slim om het vliesdoek nog even paraat te houden. Vooral in de eerste helft van mei kan het 's nachts nog flink afkoelen. Na IJsheiligen, op 14 mei, kunnen de kuipplanten en eenjarigen definitief naar buiten. Dan is de kans op nachtvorst vrijwel voorbij. Ook met zaaien kun je nu los. Klaprozen, leeuwenbekjes, korenbloemen, zonnebloemen, madeliefjes of duizendschoon – die mogen allemaal direct de volle grond in. Zomerbollen kun je alvast in potten zetten, dan zijn ze straks makkelijk over te planten naar de border. Heb je plannen voor een nieuwe haag? Wacht daar niet te lang mee. Tot half mei kun je nog heesters en coniferen planten.

Extra aandacht geven aan nieuwe planten

Nieuwe planten hebben in deze periode extra water nodig. Gebruik bij voorkeur water uit de regenton – dat is al op temperatuur en beter voor de wortels. Sproei je met leidingwater? Laat het dan als een fijne nevel op de planten vallen, in plaats van er met harde stralen op te richten. Zo voorkom je schade aan jonge scheuten. Een laag mulch helpt de bodem vochtig te houden en voorkomt dat de aarde uitdroogt. Slakken op pad? Strooi wat zaagsel of fijngemalen eierschalen rond de jonge planten, dat houdt ze op afstand. En vergeet de klimplanten niet: die groeien nu razendsnel en kun je het best op tijd aanbinden.

Lees ook: Slakken in de tuin? 8 tips om ervan af te komen

©Zoiakostina | Zoja

Snoeien

Na IJsheiligen kun je de buxus snoeien. Kies bij voorkeur een bewolkte dag, zodat de jonge snoeipunten niet verbranden in de zon. Ook de liguster, laurier, hulst en haagbeuk kun je nu bijwerken. Controleer wel even of er geen vogelnestje in de haag zit voor je aan de slag gaat. Rozen op stam en perkrozen mag je nu drie tot vijf ogen terugsnoeien. Bij vroegbloeiende struiken zoals ranonkelstruik en spirea knip je de uitgebloeide bloemen weg. Zo steekt de plant zijn energie in nieuwe bloemknoppen. Ook voorjaarsbloeiers zoals tulpen, narcissen, hyacinten, rododendrons en de kerstroos kun je nu ontdoen van oude bloemen. En de fuchsia? Die top je juist, zodat hij mooi vertakt.

Lees ook: Welke snoeischaar voor welke snoeiklus?

©SKT Studio - stock.adobe.com

Je gazon maaien en bemesten

Het is al volop lente, maar een flinke regenbui kan nog steeds voor wateroverlast zorgen. Blijft het water op plekken in de tuin staan of voelt de grond te nat aan? Prik dan met een mestvork in de bodem en beweeg deze voorzichtig heen en weer. Zo kan het regenwater beter wegzakken. En als er toch regen wordt voorspeld: dat is hét moment om je gazon te bemesten. Herhaal dit na een maand om het gras sterk en gezond te houden.

In mei maakt het gras een groeispurt. Je kunt het gazon dan één tot twee keer per week maaien – of je doet mee aan Maai Mei Niet. Door een maand niet te maaien, geef je bijen, vlinders en andere insecten meer bloeiende planten om van te leven. Vind je een hoog grasveld geen gezicht? Maai dan alleen een deel en laat de rest staan.

Niet alleen het gras groeit hard, ook het onkruid laat zich volop zien. Trek het eruit op droge dagen, dan komt het niet makkelijk terug. Schoffelen kan ook, maar wees voorzichtig: de wortels van andere planten kunnen daarbij beschadigd raken. Door bodembedekkers te planten maak je het onkruid bovendien lastiger om terrein te winnen.

Lees ook: Grasmaaien: fluitje van een cent met deze tips

▼ Volgende artikel
Bowers & Wilkins brengt nieuwe draadloze hoofdtelefoon Px7 S3 uit
Huis

Bowers & Wilkins brengt nieuwe draadloze hoofdtelefoon Px7 S3 uit

Bowers & Wilkins heeft de nieuwe Px7 S3 draadloze hoofdtelefoon aangekondigd. Deze nieuwe hoofdtelefoon is de opvolger van de Px7 S2e en biedt volgens het Britse audiomerk diverse verbeteringen op het gebied van geluidskwaliteit, comfort en functionaliteit.

De Px7 S3 is uitgerust met nieuw ontworpen 40mm biocellulose drivers waarbij bijna alle componenten zijn vernieuwd, waaronder het chassis, de spreekspoel, ophanging en magneet. Door de zorgvuldige positionering van de drivers ten opzichte van de oren krijgt de luisteraar een beter geluidsbeeld en een meer ruimtelijk stereogeluid. Voor het eerst in een over-ear hoofdtelefoon van Bowers & Wilkins worden de drivers aangedreven door een speciaal ontworpen hoofdtelefoonversterker voor meer dynamiek en energie in het geluid.

De draadloze hoofdtelefoon ondersteunt zowel aptX Adaptive 24/96 als het nieuwe aptX Lossless voor optimale draadloze muziekoverdracht vanaf compatibele apparaten. Ook beschikt de hoofdtelefoon over een 3,5mm aansluiting en USB-C voor bedrade verbindingen.

Ruisonderdrukking

De actieve ruisonderdrukking is volgens Bowers & Wilkins krachtiger dan ooit tevoren. De Px7 S3 is hiervoor voorzien van acht microfoons die strategisch zijn geplaatst om zowel omgevingsgeluid te monitoren als voor heldere telefoongesprekken te zorgen. De hoofdtelefoon gebruikt ADI Pure Voice technologie voor effectieve ruisonderdrukking tijdens gesprekken.

Qua design heeft de Px7 S3 een slanker profiel dan zijn voorganger met een verbeterde pasvorm en optimaal comfort dankzij de oorschelpen met traagschuim. Ook de bijbehorende draagtas is compacter geworden.

De batterijduur bedraagt 30 uur bij ingeschakelde ruisonderdrukking en een snelle oplaadbeurt van 15 minuten levert tot zeven uur extra luistertijd op. Via de Bowers & Wilkins Music-app kan de gebruiker diverse instellingen aanpassen, waaronder een nieuw toegevoegde vijfbands EQ met geheugenposities voor voorkeursinstellingen.

Spatial audio

De Px7 S3 is de eerste hoofdtelefoon van het merk met ondersteuning voor spatial audio, wat later dit jaar via een update beschikbaar komt. Ook zal de hoofdtelefoon ondersteuning krijgen voor Bluetooth LE Audio met Auracast functionaliteit via een toekomstige update.

"Het was een hele uitdaging voor Bowers & Wilkins om een nieuwe hoofdtelefoon te ontwikkelen die de uitzonderlijke prestaties en de lovende kritieken voor ons bestaande assortiment kan overtreffen," aldus Giles Pocock, VP Brand Marketing. "Ik ben ontzettend blij dat het team met de nieuwe Px7 S3 niet alleen die uitdaging heeft aangepakt, maar ook een nieuwe benchmark voor uitmuntendheid in de hoofdtelefooncategorie heeft neergezet."

Beschikbaarheid en prijzen

De Bowers & Wilkins Px7 S3 is nu verkrijgbaar en komt beschikbaar in drie kleuren: Anthracite Black, Indigo Blue en Canvas White. De adviesprijs bedraagt 429 euro.

Bekijk hier andere Bowers & Wilkins-producten op Kieskeurig.nl: