ID.nl logo
Zo switch je tussen twee Instagram accounts
© PXimport
Huis

Zo switch je tussen twee Instagram accounts

Heel wat mensen hebben meerdere Instagram-accounts. Eén persoonlijke en één voor hun bedrijf of vereniging bijvoorbeeld. Wil jij ook een tweede Instagram-account aanmaken? We leggen je stap voor stap uit hoe je dat doet.

Stap 1: Account aanmaken

Om een tweede account aan te maken, open je de Instagram-app op je smartphone. Vervolgens ga je naar je profiel door op je fotootje in de rechterbenedenhoek te tikken. Je accountnaam staat centraal bovenaan. Druk hierop en kies voor Account toevoegen. Om een gloednieuw account aan te maken, tik je onderaan op Registreren. Daarna ga je verder door op Registreren met telefoonnummer of e-mailadres te drukken. Volg de instructies op het scherm: geef je e-mailadres in, vul een accountnaam in en kies een wachtwoord. Maak je ook gebruik van Facebook? Dan kun je eventueel je Instagram-account aan Facebook koppelen om al snel wat volgers te scoren. Tenslotte kun je ook aan je nieuwe account een profielfoto toevoegen. Voltooi met Klaar.

Stap 2: Account delen

Wil je met meerdere personen één Instagram-account beheren? Dan volgt één persoon stap 1 en maakt hij of zij een account aan met een gezamenlijk e-mailadres. Daarna deelt diegene het gebruikte e-mailadres en wachtwoord met de andere beheerders. Zij kunnen vervolgens met die gegevens op hun toestel inloggen.

Stap 3: Switchen

Het allerbelangrijkste om te weten als je twee Instagram-accounts hebt? Hoe je van het ene account naar het andere switcht. Gelukkig is dit heel eenvoudig: je klikt rechts onderaan op je profielfoto en daarna links bovenaan op de huidige accountnaam. Vervolgens krijg je een overzicht van de accounts waarmee je kunt inloggen. Kies er één uit de lijst om verder te gaan. Gebruik je een bepaald account na een tijdje niet meer? Dan kun je je afmelden door eerst naar het desbetreffende account te switchen, op de drie puntjes in de rechterbovenhoek te tikken en onderaan in de lijst voor Afmelden bij accountnaam te kiezen. Bevestig met Afmelden.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Eindelijk een thuisbatterij voor huizen met 'gewone' stroomaansluiting
© Zonneplan
Energie

Eindelijk een thuisbatterij voor huizen met 'gewone' stroomaansluiting

Zonneplan maakt thuisbatterijen een stuk toegankelijker met een nieuwe variant voor woningen met een 1-fase-aansluiting. Geen dure meterkastaanpassing nodig, wél klaar voor een toekomst zonder salderen. En zelfs zonder zonnepanelen is het een slimme zet.

Voor wie is dit interessant?

  • Huiseigenaren met zonnepanelen en een 1-fase-aansluiting
  • Mensen die een dynamisch energiecontract hebben
  • Mensen die voorbereid willen zijn op het einde van salderen
  • Iedereen die zonder dure aanpassingen meer uit z’n zonnestroom wil halen
  • Wie later wil uitbreiden zonder meteen veel geld uit te geven

Goed nieuws voor huiseigenaren met een standaard 1-fase-aansluiting: Zonneplan komt met een thuisbatterij die speciaal voor hen is ontwikkeld. Tot nu toe waren thuisbatterijen vooral interessant voor huizen met een 3-fasenaansluiting, maar die vereisen vaak een kostbare en tijdrovende verzwaring van de meterkast. De nieuwe Nexus 1-fasebatterij doorbreekt die barrière en is direct inzetbaar zonder grote verbouwing.

Compact, krachtig en vriendelijk geprijsd

De nieuwe batterij heeft een opslagcapaciteit van 10 kWh en is uitgerust met een 4,4 kW omvormer. Dat is ruim voldoende voor veel huishoudens om hun eigen zonnestroom slim op te slaan en later te gebruiken, bijvoorbeeld ’s avonds of op dagen met minder zon.

Het systeem bestaat uit twee modulaire accupacks van elk 5 kWh, waardoor je in de toekomst gemakkelijk kunt uitbreiden. De vanafprijs? 3990 euro na btw-teruggave, wat deze batterij een van de goedkoopste met slimme energiesturing in zijn klasse maakt.

©Zonneplan

Klaar voor het tijdperk ná salderen

Met het naderende einde van de salderingsregeling en de opkomst van terugleverkosten, willen steeds meer mensen hun opgewekte stroom zelf gebruiken. De Nexus 1-fasebatterij helpt daarbij door het eigen verbruik te optimaliseren. Bovendien kun je, net als bij de grotere Zonneplan-batterijen, profiteren van Powerplay, de slimme energiedienst die je batterij automatisch laat inspelen op de energiemarkt. Dat levert niet alleen meer controle, maar ook een extra financieel voordeel op.

🔋 Geen zonnepanelen? Een thuisbatterij kan nog steeds slim zijn

Hoewel thuisbatterijen vaak worden gekoppeld aan zonnepaneelbezitters, kunnen ze ook zónder zonnepanelen verrassend interessant zijn. Steeds meer energieleveranciers bieden dynamische energiecontracten aan, waarbij de stroomprijs per uur fluctueert. Met een slimme batterij zoals die van Zonneplan kun je goedkoop inkopen op momenten dat er sprake is van een stroomoverschot (bijvoorbeeld 's nachts of tijdens winderige middagen) en deze later gebruiken als de stroomprijs hoog is.

Zo gebruik je het net eigenlijk als een soort marktplaats, waarbij je goedkope stroom 'hamstert' en dure piekmomenten ontwijkt. De ingebouwde software regelt dat automatisch, waardoor je er nauwelijks omkijken naar hebt. Zeker met de toenemende onbalans op het stroomnet en de groei van hernieuwbare energiebronnen wordt deze vorm van energie-opslag steeds aantrekkelijker – ook zonder eigen panelen.

Toegankelijk én toekomstbestendig

De introductie van deze kleinere batterij speelt slim in op de realiteit van veel Nederlandse woningen. Niet iedereen beschikt immers over een 3-fasenaansluiting, en het verzwaren daarvan is lang niet altijd haalbaar of wenselijk. In sommige gevallen duurt het maanden voordat de netbeheerder tijd heeft, en daarnaast brengt het vaak hoge kosten en aanpassingen aan de meterkast met zich mee.

Met de Nexus 1-fasebatterij verlaagt Zonneplan die drempel aanzienlijk. Volgens managing director Jochem van Vuren maakt deze stap energieopslag bereikbaar voor een veel grotere groep huishoudens. Dankzij de modulaire opzet is het systeem bovendien toekomstbestendig: gebruikers kunnen hun batterij later eenvoudig uitbreiden als hun energiebehoefte groeit.

Vraag een offerte aan voor thuisbatterij:

▼ Volgende artikel
Rambox: één plek voor al je webapps
© ruppamax
Huis

Rambox: één plek voor al je webapps

Je gebruikt ongetwijfeld meerdere webapplicaties en diensten. Al deze afzonderlijke apps vlot gebruiken en beheren kan best lastig zijn. Rambox biedt de oplossing: één centrale werkruimte voor vele tientallen messaging- en kantoortoepassingen.

In dit artikel laten we zien hoe je je digitale werkruimte efficiënter organiseert met Rambox:

  • Installeer Rambox
  • Voeg webapps toe
  • Pas instellingen aan
  • Creëer werkruimtes om zakelijke en persoonlijke apps te scheiden
  • Gebruik profielen om met meerdere accounts in dezelfde app te werken

Lees ook: Python: zo bouw je er webapplicaties mee

Rambox positioneert zich als een ‘workspace simplifier’ en is ontworpen om je digitale werkruimte te vereenvoudigen door deze beter te organiseren. De gratis versie heeft enkele beperkingen, zoals gebruikelijk bij freemiumsoftware. Je kunt Rambox niet synchroniseren over meerdere apparaten, je kunt werkruimten niet aanpassen en je kunt niet meer dan twee exemplaren van dezelfde app gebruiken. Met deze beperkingen kunnen wij wel leven. Jij niet? Dan is de Pro-editie een overweging waard. Die kost ongeveer 6 euro per maand.

Ook handig: Zo beheer je met Air Explorer al je bestanden die in de cloud zwe(r)ven

Start

Rambox werkt op Windows 64 bit, macOS en Linux en is te downloaden via www.rambox.app. Voor gebruik moet je je registreren, dat kan ook met je Google- of Facebook-account. Na registratie krijg je dertig dagen gratis toegang tot de Pro-editie.

De installatie regel je met slechts een paar muisklikken, daarna start je de app op.

Log in met je Rambox-account en klik rechtsonder op Let’s start. Geef aan of je Rambox wilt gebruiken voor Business use, Personal use of Both. Klik op Next, selecteer het ecosysteem waar je voorkeur naar uitgaat (Google Workspace, Microsoft 365, Apple of Zoho) en druk op Continue. Als je geen specifieke suite wilt gebruiken, kies dan I prefer to start in blank. Dit laatste levert een lege werkruimte op, klaar om gevuld te worden.

Ben je verknocht aan een ecosysteem? Dan kun je dat hier meteen duidelijk maken.

Extra apps

Een nieuwe werkruimte voeg je toe via de plusknop linksboven. Er opent een dialoogvenster met een alfabetisch overzicht van alle ondersteunde standaardapps. Voorbeelden hiervan zijn Apple Music, Amazon Web Services, Bluesky, Gemini en Google Calendar. Ook erg populaire diensten, zoals Facebook, Instagram, Gmail, Google Drive, OneDrive en vele andere, ontbreken niet.

Voor snelle een toegang kun je de zoekbalk gebruiken of apps filteren op categorieën als Artificial Intelligence, Blogging & Writing, Educational, E-mail en nog zo’n twintig andere. Onderaan kun je per suite selecteren (Apple, Google, Microsoft of Zoho). Staat je gewenste webapp niet tussen het uitgebreide aanbod? Dan kun je via de knop +Add custom app (bovenaan) zelf de url invoeren. Zodra je een app selecteert, opent er een apart dialoogvenster waar je specifieke instellingen per app kunt aanpassen.

Aan apps geen gebrek in Rambox!

Appconfiguratie

Bij Options kun je alvast een vinkje plaatsen bij Enable app en eventueel ook bij andere opties, zoals Show app name in Tab, Allow sounds en Allow notifications. Je kunt als je dat wilt ook een teller activeren voor ongelezen posts of berichten. Profile staat standaard op Primary (verderop in dit artikel komen we nog terug op profielen).

Bij Spell checker stel je de taal bijvoorbeeld in op Dutch. Bij Link handling bepaal je hoe de app op links reageert. Onder Hibernate geef je aan na hoeveel tijd de app in slaapstand gaat om geheugen te besparen (standaard is dit vijftien minuten). Bij Advanced vind je gevorderde opties, zoals eigen code, user agents en proxyconfiguraties, maar daar gaan we nu niet verder op in. Bevestig je instellingen met Add (bovenaan).

Je kunt de belangrijkste instellingen per app vastleggen.

Werkruimte

De geselecteerde app verschijnt nu linksboven in het hoofdvenster. Selecteer de app en log in met het bijbehorende account (indien nodig). Na een succesvolle aanmelding zie je de (web)interface van de applicatie rechts in het hoofdvenster. Dit venster functioneert eigenlijk als een uitgekleed browservenster.

Wil je meer applicaties toevoegen, klik dan opnieuw op het plusknopje in het linkervenster. Als je zowel zakelijke als persoonlijke apps gebruikt, kan het handiger zijn om deze in aparte werkruimten te organiseren. Klik hiervoor op het plusknopje en kies Add workspace. Selecteer een geschikt pictogram (128 × 128 pixels) en geef een naam op.

Stel een uurbereik in waarin notificaties en geluiden zijn toegestaan, kies een lay-out en configureer enkele bekende opties voor het toevoegen van apps. Bevestig met Add, waarna (het pictogram van) je werkruimte zichtbaar wordt.

In het nieuwe venster kun je, volgens de gekozen lay-out, extra apps toevoegen. Gebruik opties zoals Split down, Split right, Remove tile, of versleep tegelranden om de lay-out verder te verfijnen. Overigens kun je, door met rechts op het pictogram van een app of werkruimte te klikken, altijd nog de eerder gemaakte instellingen aanpassen.

Breng apps onder in afzonderlijke werkruimtes voor een optimaal overzicht.

Profielen

Bij het toevoegen van apps en werkruimtes zie je de optie Profile, die standaard op Primary staat ingesteld. Deze instelling is belangrijk als je dezelfde app meerdere keren toevoegt, bijvoorbeeld in verschillende werkruimtes. Gebruik je hetzelfde profiel, dan deelt de app telkens dezelfde sessie en hoef je maar één keer in te loggen.

Wil je je liever met een ander ID bij dezelfde app aanmelden? Kies dan voor het profiel Private. Als je geen appgeschiedenis of cookies wilt opslaan, selecteer je Incognito. Je kunt ook via het plusknopje een eigen profiel aanmaken.

Profielen kunnen handig zijn als je apps meerdere keren (tegelijkertijd) wilt gebruiken.

Configuratie en meer

Linksonder in het hoofdvenster zie je enkele pictogrammen met handige functies. Klik op het puzzelstukje en vervolgens op het tandwiel om extensies toe te voegen, vooral voor wachtwoordbeheer, zoals 1Password, Bitwarden en Dashlane. Daarnaast is er een ingebouwde zoekfunctie en opent het klokicoon het notificatiecentrum. Met Clear all verwijder je alle meldingen, terwijl Start focus mode meldingen en geluiden tijdelijk onderdrukt. De duur hiervan is instelbaar via het horlogepictogram.

De profielknop biedt toegang tot extra instellingen. Hier kun je ingebouwde sneltoetsen (Shortcuts) in- of uitschakelen en via Settings algemene voorkeuren aanpassen. Denk aan thema’s (zes opties, waaronder Dark), de positie van apps, de standaard-downloadmap, de opstartmodus (zoals automatisch starten met Windows of in de taakbalk blijven), beveiliging (zoals wachtwoord- of Yubikey-vergrendeling) en meer. Met Default app setting stel je de standaard Link handling voor apps in. Bevestig je wijzigingen met Save.

Bekijk ook de instellingen die achter je profielknop zitten.

Watch on YouTube