ID.nl logo
Winkelen met je iPhone - Onmisbare apps voor de shopper
© Reshift Digital
Huis

Winkelen met je iPhone - Onmisbare apps voor de shopper

Winkelen is een heerlijke manier om een stad te leren kennen. Dus op zoek naar nieuwe zomerkleren, een bikini of een betaalbare spijkerbroek? Ga dan lekker shoppen! Je iPhone wijst je de weg naar de leukste winkeltjes van de stad.

"Ik moet eerst even ergens zitten", puft de zwangere Eva. Ze is net samen met haar vriendin Lian binnengestapt in het gedrocht dat winkelcentrum Hoog Catharijne heet. Het is lelijk, stinkt naar schoonmaakmiddel en op zaterdagmiddag is het er vervelend druk. Niet de plek waar je als hippe twintigers even tot rust wil komen en plannen wil maken voor een heerlijk dagje shoppen. Maar Eva en Lian komen niet uit Utrecht, dus weten zij veel ... Ja, zij weten veel. Lees ook: iPhone 6 of iPhone 6 Plus - Welke iPhone is geschikt voor jou?

Binnen no-time hebben ze een stuk of tien koffiebarretjes in de buurt gevonden en strijken ze neer bij een leuk tentje op de sfeervolle Mariaplaats. Even later struinen ze langs verborgen vintagewinkeltjes en lunchen ze in een middeleeuwse werfkelder. Hoe dat kan? Hun iPhone fluistert het ze in.

Op ons verzoek gingen 'shopping queens' Eva Siebelink (27) uit Apeldoorn en Lian Swinkels (29) uit Arnhem een dagje winkelen in de voor hen onbekende shopstad Utrecht. Ze kregen een iPhone 5 mee met daarop twintig apps over bijzondere boetiekjes, leuke lunchrooms en praktische geldzaken. De vraag: verhogen deze apps het shopplezier?

Shopdoelen

"Ik weet precies wat ik vandaag wil kopen", zegt Eva, terwijl ze op het terras van de Mariaplaats een slok van haar cappuccino neemt. Haar shopritueel houdt in dat ze duidelijke doelen stelt, zodat ze nooit met spullen thuis komt die ze niet nodig heeft "Ik wil drie dingen: een retro spijkerjasje zonder mouwen, zeepjes van Lush en shampoo van Elvive, maar die laatste alleen als het in de aanbieding is."

Lian is uit een ander hout gesneden. Shoppen is voor haar een creatief proces waarin ze zich laat inspireren door impulsen en toevalligheden. "Ik laat me altijd graag verrassen. Als ik iets leuks in een winkel zie, bedenk ik of het bij mijn andere kleren past. Zo niet, dan kijk ik wat ik nog meer moet kopen om er een compleet setje van te maken." Toch heeft ze twee heldere doelen vandaag: een oogpotlood van de M.A.C. scoren en binnen budget blijven. Jarenlang heeft ze te veel geld uitgegeven aan kleren, vindt ze. Soms wel honderden euro's per maand. Ze is dan ook blij verrast dat er twee budget-apps op de telefoon staan: Wally en BUDGT (prijs € 1,79). Beide apps geven je de mogelijkheid om op eenvoudige wijze je uitgaven bij te houden en te categoriseren. Ze zet het budget voor vandaag op 50 euro. Ze rekent af, verwerkt meteen de 7,60 euro in BUDGT (categorie Food) en gaat op zoek naar de eerste winkel.

©PXimport

Met Wally heb je altijd een handig overzicht bij de hand van je uitgavepatroon.

©PXimport

BUDGT heeft geen fraai uiterlijk, maar het toevoegen van een besteding is erg eenvoudig.

Waar is de M.A.C.?

Volgens de app Voradius, waarin je op merk kunt zoeken, verkopen ze M.A.C. onder andere bij de Dixons, Media Markt, Bart Smit en ICI PARIS. Die eerste twee winkels verkopen ongetwijfeld een Mac, maar dan die zónder puntjes. Parfumerie ICI PARIS lijkt de meest logische keuze en dus drukt Lian op de navigeerknop in de app, Google Maps wordt geopend en ze gaan op weg.

©PXimport

De zoekresultaten in Voradius kloppen lang niet altijd.

500 meter verderop, in de drukke Steenweg, staan ze stil. "Hier moet het zijn", zegt Eva. Maar op de plek waar de ICI PARIS zou moeten staan, staat haar favoriete winkel: Lush. Zonder na te denken betreedt ze het kleurrijke zeepjesparadijs, waarin zeepjes kekke vormpjes hebben en gekke namen dragen als Fuffie Egg en A French Kiss. "Ik bezoek deze winkel altijd als ik in een grote stad ben", zegt ze. "Meestal gebruik ik gewoon Safari om te weten waar hij is." Eva rekent af en noteert 20,95 euro in Wally (categorie Personal Care).

De zoektocht naar de ICI PARIS gaat verder, maar Eva heeft geen zin om weer op Voradius te kijken en schiet een voorbijganger aan. "Gewoon de weg vragen met een Hollandse mond is soms effectiever", verklaart ze. Het helpt, want ze wandelen nu moeiteloos naar juiste winkel. Maar helaas, ICI PARIS heeft helemaal geen M.A.C. en ze worden doorverwezen naar Douglas. Daar slaagt Eva gelukkig wel, maar het moge duidelijk zijn: het principe van Voradius is goed, maar voorlopig is het geen handig hulpje.

Tijdens het afrekenen geeft Lian haar iPhone ineens aan de caissière. Reden: haar Douglas-kaart staat in de app PasNL. Wordt deze versie ook geaccepteerd? Jawel, want de caissière begint zuchtend het zestiencijferige klantnummer op de kassa in toetsen. "Via de app kunnen we de barcode nog niet scannen", verklaart ze haar gezucht. "Ik zie wel het voordeel voor de klanten. Je kunt één kaart nu gemakkelijker met anderen delen." Lian vindt het daarnaast handig dat er een pasje minder in haar dikke portemonnee zit. Buiten noteert ze 16,00 euro in haar BUDT (categorie: Make Up).

©PXimport

Met PasNL heb je altijd al je pasjes bij de hand!

Boetiekjes

De M.A.C. zoektocht heeft hen naar een van de drukste stukjes in Utrecht gebracht: Vredenburg. Hier zitten bekende winkelketens als WE, Sting en Zara, die je in iedere stad vindt. Maar Eva zoekt liever in een bijzonder boetiekje naar een retro spijkerjasje. Op de iPhone staan zes gratis apps die haar mogelijk kunnen helpen. Vier landelijke: Susie, Leuke Boetiekjes, NLStreets en Shopgids. En twee lokale: Puha Shop Route en Utrecht City Guide.

©PXimport

De startpagina van Susie ziet er leuk uit!

Terwijl ze bijna omver wordt gelopen door de winkelende mensenmassa, opent Eva op goed geluk de Puha Shop Route, waarin jonge lokale designers een route hebben uitgestippeld langs meer dan vijftig winkels, van 'fashion' en 'design' tot 'interior' en 'art'. "De winkels hebben leuke namen, zoals de katoenfabriek", zegt Lian. "Daar word ik wel nieuwsgierig van." Eva selecteert ondertussen de categorie 'vintage'. Er worden drie winkeltjes aangeraden, waarvan twee op de Voorstraat. Ze besluit er een kijkje te gaan nemen.

©PXimport

De verschillende modestijlen zijn verwarrend in Boetiekjes.

De ongezellige Voorstraat is geen straat die je inloopt als je er niet moet zijn. Het is er vies, rommelig en de doorgang over de smalle stoepjes wordt vaak belemmerd door slecht geparkeerde fietsen. Eva en Lian kijken wat sceptisch om zich heen. "Waar zijn we belandt?" denken ze. In de navigatiefunctie van de app missen ze ook het blauwe balletje dat hun eigen locatie aangeeft. Maar als ze de vintagewinkeltjes eindelijk hebben gevonden, slaat de stemming om: hier hangen leuke kleren! "Dit had ik zonder de app nooit gevonden", zegt Lian blij.

Lunch

Na het gebruik van Voradius en de Puha Shop Route-app is Eva en Lian één ding duidelijk: in een drukke winkelstraat op je iPhone naar winkels zoeken, is níet handig. Ze besluiten daarom naar een lunchtentje te gaan en daar rustig te kijken welke winkels ze nog meer willen zien. Ook daar blijkt het vinden van leuke winkeltjes niet altijd even gemakkelijk. "Kijk nou naar de app Leuke Boetiekjes", zegt Lian. "Ik kan een stijl selecteren, zoals urban of romantisch. Maar als ik romantisch selecteer, kom ik bij winkeltjes in IJsselstein en Breukelen terecht. Dan ben je mij al kwijt. Je moet wel goede tips in de buurt geven." De app Susie heeft hetzelfde probleem, vindt ze. "Óf je zoekt op categorie en krijgt winkels door heel Nederland. Óf je zoekt in de buurt, maar krijg je een ratjetoe aan resultaten. Brillenzaken, hotels en modewinkels staan allemaal door elkaar. Er zitten volgens mij wel leuke winkeltjes tussen, maar het is echt even zoeken. Dat is nog best wat werk."

©PXimport

Puha Shop Route heeft een route door Utrecht uitgestippeld langs ongeveer 50 winkels.

De aanpak van NLStreet valt meer in de smaak. Oké, er zijn veel te veel categorieën, maar ze vinden het handig dat de app zich concentreert op een aantal straten. "Zo weet je in ieder geval waar je leuke winkeltjes kunt vinden." De Utrecht City Guide doet dat nóg beter, vinden ze allebei. "Deze maakt onderscheid tussen winkelgebieden en de winkeltjes zelf. Zo kom je dus in de leuke winkelstukjes van de stad en kun je daar relaxt gaan rondstruinen."

©PXimport

NLStreets geeft vooral winkeltips in een aantal gebieden.

Als laatste openen ze Shopgids, die met zijn zwart-gouden kleuren een beetje en posh-uitstraling heeft. Hij onderscheidt zich van andere apps, want hij heeft veruit de meeste winkels in het bestand en de categorieën zijn veel meer rechttoe-rechtaan: dameskleding, herenschoenen etc. "Hij geeft minder een originele selectie van leuke winkels dan de andere apps, maar is toch wel praktisch", zegt de zwangere Eva. "Als je bijvoorbeeld babykleding nodig hebt, hoef je niet kriskras door de stad te lopen, maar kun je doelgericht zoeken."

©PXimport

Shopgids heeft een beetje een posh-uitstraling, maar onderscheidt zich wel door het grote aantal winkels.

"Wat ik eigenlijk bij alle apps mis, is een prijsindicatie", zegt de budgetbewuste Lian, "Ik wandel niet helemaal naar winkel aan de andere kant van de stad, om er daar achter te komen dat die leuke leren jas onbetaalbaar is."

Ze lunchen in de prachtige werfkelder van de Bakkerswinkel, tweehonderd meter van de vintagewinkeltjes in Voorstraat. Om een goed lunchtentje in de buurt te vinden, zochten ze eerst in Yelp, maar daar konden ze onhandig genoeg niet filteren op lunch. In het bekende IENS kon dat wel. Eva: "De Bakkerswinkel was in de buurt, had een beoordeling van 7,3 en wordt, zie ik nu, ook in sommige shop-apps genoemd als leuk lunchtentje." Dat vindt ze helemaal terecht.

©PXimport

In Yelp kun je helaas niet op lunchgerechten selecteren.

's Ochtends hadden ze ook al twee apps vergeleken voor leuke koffiebarretjes. De web-app Koffie App heeft een goede selectie van smaakvolle koffiespots. Het leidde ze naar Café P op de Mariaplaats. Helaas ontbrak er een navigatieknop die ze eenvoudig naar het koffietentje begeleidde, dus was het ouderwets zoeken naar straatnaambordjes. Helaas is de dienst Koffie App op moment van schrijven niet meer beschikbaar en we weten niet of dat ooit nog verandert. Een alternatief is Beanhunter. Deze app raadt helaas veel minder tentjes aan dan Koffie App. Voordeel is dat hij internationaal is en dus handiger in een buitenlandse stad.

©PXimport

In IENS heb je snel een overzicht van locatie, prijs en kwaliteit van het een lunchtentje.

Budget

Tegen het einde van de lunch bekijken Eva en Lian hun budget. Ze hebben zich tot nu toe goed ingehouden, constateren ze. Over de twee apps zijn ze wisselend tevreden. BUDGT werkt snel en simpel: je typt het bedrag in, selecteert een categorie - bijvoorbeeld mode - en dat is dat. "Maar ik heb heel lang moeten zoeken hoe ik mijn budget kan invoeren", zegt Lian. Wally werkt net zo eenvoudig. Je kunt zelfs een foto maken van je kassabon, zodat je die niet kwijt raakt. Maar die functie loopt vaak vast, ontdekt Eva. "De app zou de informatie uit de bon moeten inlezen, zodat je niets meer hoeft in te vullen. Maar dat gebeurt dus niet."

Bij de app Receipts werkt dat wel prima. Deze app is eigenlijk gemaakt voor freelancers, maar is ook als consument prima te gebruiken. Uit een foto van de bon, filtert hij de datum, het bedrag en de categorie. Zo heb je altijd al je bonnetjes bij de hand! In de bezochte winkels zeggen medewerkers allemaal dat ze een bon in deze vorm accepteren bij het retourneren van spullen.

©PXimport

Met Receipts heb je altijd al je bonnetjes bij de hand

Na de lunch gaan ze naar wat winkeltjes uit Susie en een straatje uit de Utrecht City Guide. Ze bekijken wat kleren- en schoenenwinkels en hoppen toch even dat leuke zaakje binnen met designmeubels, die ze op Puha Shop Route hadden gezien. Eva slaagt er helaas niet in om een leuk spijkerjasje te vinden.

Ten slotte eten ze een ijsje op de Maartensbrug. Het ijswagentje vlakbij de Domtoren staat niet in de app Zoek IJssalon, maar ze lopen er toevallig langs. "We zijn wel meer ijstentjes tegengekomen. Een ijsje koop je toch impulsief, daar heb je eigenlijk geen app voor nodig", zegt Eva.

©PXimport

Er zijn veel meer IJssalons dan de app Zoek IJssalons toont.

Afrekenen

Natuurlijk wilden we Eva en Lian hun lunch of koffie laten afrekenen met de iPhone. Bijvoorbeeld met de Vodafone Wallet of My Order, maar dat bleek in het centrum van Utrecht helaas nog niet mogelijk. De Vodafone Wallet is gebaseerd op NFC-technologie (near field communication). Omdat de iPhone geen NFC-chip heeft, (en het lijkt erop dat die ook niet in de iPhone 6 wordt geplaatst), moet je een sticker op je iPhone plakken. Maar je kunt er in Utrecht voorlopig alleen mee betalen in Vodafone-winkels en bij BelCompany.

Met My Order kun je niet alleen betalen, maar ook bestellen. De app meldt dat het op 11.000 punten te gebruiken is, waaronder veel restaurants en kroegen. Helaas zitten die niet in het centrum van Utrecht. Daarom togen we zelf naar restaurant Buurten in Oudwijk. Daar moet je snel handelen, ondervonden we. Want nog voordat je een bestelling en tafelnummer in My Order hebt ingevoerd, staat er al een serveerster bij je tafel. Ook de rest van de avond komt ze regelmatig vragen 'of we nog wat willen drinken'. "Er wordt nog niet zoveel gebruik gemaakt van My Order", zegt ze. "Veel mensen vinden het toch gezelliger en gemakkelijker als we langskomen." Onze My Order- en tafelbestellingen liepen daarom door elkaar heen, zodat we aan het einde van de avond toch nog een rekening op de ouderwetse manier moesten betalen.

Aanbiedingen

Shoppen is óók het ontdekken van koopjes. Een aantal apps heeft dit ingebouwd, maar de tabbladen 'acties' van Leuke Boetiekjes en 'kortingen' van Shopgids geven maar heel beperkte resultaten. Daarom werpen Eva en Lian een blik in SCOUPY, de bekendste korting-app. Maar de aanbiedingen voor mode en beauty zijn er beperkt. Vooral eten blijkt in de aanbieding. Gelukkig bestaat er nog zoiets simpels als Reclamefolder.nl, maar dan in app-vorm. Een verzameling reclamefolders van alle winkels in de buurt. Eva spot haar Elvive-shampoo bij het Kruidvat: 3 voor de prijs van 2. "Een heel ouderwetse manier van korting zoeken, maar wel effectief!" vindt Eva.

©PXimport

Het aantal aanbiedingen voor mode is beperkt in SCOUPY.

©PXimport

Een ouderwets overzicht van de reclamefolders van de winkels bij jou in de buurt.

Conclusie

Hoe is het ze bevallen, shoppen met de iPhone? "Het heeft voor- en nadelen", zegt Eva. "We vonden snel en gemakkelijk goede koffie- en lunchtentjes. Zonder iPhone moet je daar soms lang naar zoeken of je komt bij doorsnee-tentjes terecht." De winkel-apps vindt ze vaak rommelig en ook te specifiek. "Je komt in winkeltjes die je normaal niet vindt in een onbekende stad, maar je bent ook veel met je telefoon bezig. Ik wil tijdens het winkelen juist lekker kletsen en om mij heen kijken naar de mensen en etalages." De gouden tip is daarom: "Zoek vooraf welke winkeltjes je leuk lijken. Dan ontdek je de stad, maar behoud je het shopplezier! Na de lunch ging het shoppen veel soepeler."

Er is één app die duidelijk boven de anderen uitsteekt, vinden ze allebei: de Utrecht City Guide. "De app is heel compleet, geeft veel informatie, maar is toch overzichtelijk. Vooral het deel over winkelgebieden en markten is praktisch. Als ik ergens voor het eerst ben, wil ik naar leuke stukjes in de stad worden geleid. Daar kijk ik dan zelf wel naar de winkeltjes", zegt Lian. Daarnaast geeft de app veel algemene informatie over Utrecht. "Er is kort overzicht van de hoogtepunten die je moet zien als je voor het eerst hier bent en welke musea en festivals er zijn. Stel je hebt het na een ochtend winkelen wel gehad, dan biedt deze app genoeg alternatieven."

Ook de apps waarmee je kortingspassen en kassabonnetjes kunt opslaan in je iPhone kunnen op hun goedkeuring rekenen. En de budget-apps? "Nee, dat was te veel werk, daar zijn we halverwege mee opgehouden. En ach, we zijn binnen het budget gebleven. Dus die hebben we helemaal niet nodig", lacht Lian.

▼ Volgende artikel
Review Dyson V16 Piston Animal: zuigt beter dan dat hij dweilt
© Rens Blom
Huis

Review Dyson V16 Piston Animal: zuigt beter dan dat hij dweilt

Met de Dyson V16 Piston Animal kun je draadloos stofzuigen én dweilen, mits je het dweilopzetstuk er ook bij koopt. Dyson mikt met deze steelstofzuiger op huishoudens met dieren, maar de antiklitborstels blijken ook handig om lange menselijke haren op te zuigen. Een review van deze twee-in-één-gadget.

Uitstekend
Conclusie

De Dyson V16 Piston Animal is een krachtige en complete steelstofzuiger voor mensen met huisdieren en/of lange haren. De stevige prijs is begrijpelijk, maar niet mals. Dat kan wachten op een aanbieding de moeite waard kan maken. De optionele dweilmond à 149 euro weet ons niet helemaal te overtuigen.

Plus- en minpunten
  • Compleet en licht verbeterd ontwerp
  • Accuduur van 1 uur
  • Zuigt ook (lange) haren effectief op
  • Optionele dweil niet fantastisch
  • Stevige adviesprijs

Dyson staat bekend om zijn premium apparatuur met stevige prijzen, en dat is bij de V16 Piston Animal niet anders. De stofzuiger heeft een adviesprijs van 849 euro. Wil je daar ook de Submarine-dweilborstel bij, dan ben je in totaal bijna 1000 euro kwijt. Dyson kennende zullen deze prijzen binnen een jaar wel enigszins dalen, waardoor de V16 Piston Animal een betere prijs-kwaliteitverhouding krijgt.

Verbeterd ontwerp

Het ontwerp van de stofzuiger steekt goed in elkaar. De kunststof behuizing voelt degelijk aan en heeft een matzwarte afwerking, wat wij persoonlijk mooier vinden dan het grijs van voorgaande Dyson-stofzuigers. De verwijderbare batterij aan de onderkant blijft een goede zet, net als het lcd-schermpje in je gezichtsveld. Op dit scherm zie je hoelang je nog kunt stofzuigen (of dweilen) en via grafieken welk soort vuil je opzuigt.

©Rens Blom

Op het display zie je wat voor soort vuil je opzuigt en hoelang de accu nog meegaat.

Het is fijn dat je het HEPA-filter aan de achterzijde van de stofzuiger kunt losdraaien om hem te wassen. Zo blijft de stofzuiger op de lange termijn zelf zo schoon mogelijk.

©Rens Blom

Het HEPA-filter kan in de wasmachine, zodat je niet steeds nieuwe hoeft te kopen.

Een prettige verbetering in de V16 Piston Animal ten opzichte van vorige geteste Dyson-modellen is het stofreservoir. De draadloze steelstofzuiger heeft een opvangbak van 1,3 liter. Door een hendeltje te gebruiken, pers je het opgezogen vuil samen en raakt het stofreservoir minder snel vol. Wanneer je het stofreservoir boven je vuilnisbak leegt, valt de inhoud netjes naar beneden. Bij andere geteste Dyson-stofzuigers wil het vuil door de kracht van het geopende stofreservoir nog weleens in een cirkel omlaag dwarrelen, waardoor een deel buiten je vuilnisbak belandt. Het is goed om te zien dat Dyson hiervan heeft geleerd.

©Rens Blom

Je kunt de stofzuiger zonder van opzetstuk te wisselen op vloeren en kleden gebruiken.

Haren opzuigen

Effectieve stofzuigers bouwen doet Dyson al jaren, en daar vormt de V16 Piston Animal geen uitzondering op. De ster van de show is een nieuwe brede zuigmond met een speciale structuur om lange haren op te zuigen zonder dat ze vastklitten in de bewegende onderdelen van het mondstuk. Dat mondstuk werkt als een trein, hebben we de afgelopen vier weken gemerkt in een huishouden met twee verharende katten, een nog erger verharende oppashond én een vriendin met lang haar. De V16 Piston Animal zuigt de complete vloer schoon, waarbij delen van kattenbakkorrels, broodkruimels, ander vuil en dus al die haren soepel de stofzuiger in verdwijnen. Dat is best een prettig aanzicht, zeker dankzij het ingebouwde laserlicht dat een deel van je vloer groen laat oplichten om beter te zien wat je opzuigt.

©Rens Blom

De ingebouwde verlichting laat extra goed zien wat je opzuigt.

Slim aan die vernieuwde brede zuigmond is dat hij werkt op harde vloeren én tapijt of een kleed. De stofzuiger past zijn manier van zuigen aan als hij een andere ondergrond detecteert. Je kunt in één moeite dus je hele kamer stofzuigen, wat een fijne manier van werken is die past bij de hoge prijs van de stofzuiger.

Dyson levert de V16 Piston Animal met drie extra opzetstukken. Een langere, smallere zuigmond tovert de stofzuiger om tot een flinke kruimeldief, terwijl de twee-in-één-zuigmond bedoeld is voor tafels, traptreden en andere kleine oppervlakken. Het meest interessant vinden we een kleine zuigmond met dezelfde antiklitconstructie als de grote zuigmond. Deze kleine zuigmond leent zich goed om de bank, stoelen en je matras te stofzuigen.

©Rens Blom

De inhoud van de verpakking, inclusief de prijzige Submarine 2.0-dweilborstel.

De Dyson V16 Piston Animal heeft drie zuigmodi: de zuinige ecostand, de automatische stand en de boost-modus voor maximale zuigkracht. De automatische stand is het nuttigst, want die schakelt automatisch naar boost zodra hij veel vuil tegenkomt. Wij konden de stofzuiger zo'n 60 minuten gebruiken op de automatische stand. De accu opladen duurt grofweg vierenhalf uur.

Dweilen vraagt om versie 3

Voor 149 euro extra koop je de V16 Piston Animal met een dweilmond, door Dyson de Submarine 2.0 genoemd. Dat komt omdat er al een dweil met Submarine 1.0-techniek is, die overigens niet werkt met de V16 Piston Animal. Andersom kun je de 2.0-dweil niet gebruiken met vorige Dyson-apparaten. Makkelijk upgraden of uitwisselen zit er dus niet in.

©Rens Blom

De 2.0-dweilborstel vervangt de Submarine 1.0-versie.

Over de 1.0-dweil waren we niet heel enthousiast, en hoewel de 2.0-versie beter is, blijft het dweilen wat wiebelig en krijgen we snel strepen. De waterbak legen is wel eenvoudiger. Al met al een prima gadget om de vloer even op te frissen, maar een serieuze dweil biedt nog steeds beter resultaat.

©Rens Blom

De dweil reinigt de vloer, maar doet dat nogal wiebelig

Conclusie: Dyson V16 Piston Animal kopen?

De Dyson V16 Piston Animal is een krachtige en complete steelstofzuiger voor mensen met huisdieren en/of lange haren. De stevige prijs is begrijpelijk, maar niet mals. Dat kan wachten op een aanbieding de moeite waard kan maken. De optionele dweilmond à 149 euro weet ons niet helemaal te overtuigen.

▼ Volgende artikel
Nieuw van JBL: open-ear koptelefoon voor kinderen
© JBL | Ali Harper | Stocksy.com
Huis

Nieuw van JBL: open-ear koptelefoon voor kinderen

JBL breidt zijn Junior-serie uit met de JBL Junior FREE, de eerste open-ear koptelefoon van het merk die speciaal is ontworpen voor kinderen. Het model combineert een open ontwerp met ouderlijk toezicht via een app en een maximale geluidssterkte van 85 decibel, zodat kinderen veilig kunnen luisteren zonder volledig afgesloten te zijn van hun omgeving.

De Junior FREE maakt gebruik van JBL's OpenSound-technologie, waarbij geluid via luchttrillingen naar het oor wordt geleid zonder de gehoorgang af te sluiten. Daardoor horen kinderen nog wat er om hen heen gebeurt, wat handig is tijdens huiswerk of onderweg. Tegelijkertijd beperkt de ingebouwde JBL Safe Sound-functie het volume tot 85 decibel, een niveau dat als veilig wordt beschouwd voor jonge oren. Ouders kunnen via de JBL Headphones-app het volume en de luistertijd in real-time volgen, en krijgen dagelijkse of wekelijkse rapporten over gebruik en geluidsblootstelling.

Het ontwerp is afgestemd op kinderen: lichtgewicht, flexibel en gemaakt van zacht siliconenmateriaal. De open-ear constructie rust op het oor in plaats van erin, wat volgens JBL extra comfort biedt bij langdurig gebruik. De grotere knoppen maken de bediening eenvoudig, en de spatwaterdichte behuizing (IPX4) moet de koptelefoon bestand maken tegen dagelijkse ongelukjes. De batterij houdt het tot tien uur vol, en met tien minuten opladen komt daar nog eens drie uur bij.

JBL heeft ook gedacht aan speelse details. De verpakking kan worden omgevormd tot een telefoonstandaard en in de doos zitten stickers waarmee kinderen hun koptelefoon kunnen versieren.

©JBL

De JBL Junior FREE is vanaf november verkrijgbaar in paars, turquoise en perzik. De adviesprijs is 69,99 euro.