ID.nl logo
Winkelen met je iPhone - Onmisbare apps voor de shopper
© Reshift Digital
Huis

Winkelen met je iPhone - Onmisbare apps voor de shopper

Winkelen is een heerlijke manier om een stad te leren kennen. Dus op zoek naar nieuwe zomerkleren, een bikini of een betaalbare spijkerbroek? Ga dan lekker shoppen! Je iPhone wijst je de weg naar de leukste winkeltjes van de stad.

"Ik moet eerst even ergens zitten", puft de zwangere Eva. Ze is net samen met haar vriendin Lian binnengestapt in het gedrocht dat winkelcentrum Hoog Catharijne heet. Het is lelijk, stinkt naar schoonmaakmiddel en op zaterdagmiddag is het er vervelend druk. Niet de plek waar je als hippe twintigers even tot rust wil komen en plannen wil maken voor een heerlijk dagje shoppen. Maar Eva en Lian komen niet uit Utrecht, dus weten zij veel ... Ja, zij weten veel. Lees ook: iPhone 6 of iPhone 6 Plus - Welke iPhone is geschikt voor jou?

Binnen no-time hebben ze een stuk of tien koffiebarretjes in de buurt gevonden en strijken ze neer bij een leuk tentje op de sfeervolle Mariaplaats. Even later struinen ze langs verborgen vintagewinkeltjes en lunchen ze in een middeleeuwse werfkelder. Hoe dat kan? Hun iPhone fluistert het ze in.

Op ons verzoek gingen 'shopping queens' Eva Siebelink (27) uit Apeldoorn en Lian Swinkels (29) uit Arnhem een dagje winkelen in de voor hen onbekende shopstad Utrecht. Ze kregen een iPhone 5 mee met daarop twintig apps over bijzondere boetiekjes, leuke lunchrooms en praktische geldzaken. De vraag: verhogen deze apps het shopplezier?

Shopdoelen

"Ik weet precies wat ik vandaag wil kopen", zegt Eva, terwijl ze op het terras van de Mariaplaats een slok van haar cappuccino neemt. Haar shopritueel houdt in dat ze duidelijke doelen stelt, zodat ze nooit met spullen thuis komt die ze niet nodig heeft "Ik wil drie dingen: een retro spijkerjasje zonder mouwen, zeepjes van Lush en shampoo van Elvive, maar die laatste alleen als het in de aanbieding is."

Lian is uit een ander hout gesneden. Shoppen is voor haar een creatief proces waarin ze zich laat inspireren door impulsen en toevalligheden. "Ik laat me altijd graag verrassen. Als ik iets leuks in een winkel zie, bedenk ik of het bij mijn andere kleren past. Zo niet, dan kijk ik wat ik nog meer moet kopen om er een compleet setje van te maken." Toch heeft ze twee heldere doelen vandaag: een oogpotlood van de M.A.C. scoren en binnen budget blijven. Jarenlang heeft ze te veel geld uitgegeven aan kleren, vindt ze. Soms wel honderden euro's per maand. Ze is dan ook blij verrast dat er twee budget-apps op de telefoon staan: Wally en BUDGT (prijs € 1,79). Beide apps geven je de mogelijkheid om op eenvoudige wijze je uitgaven bij te houden en te categoriseren. Ze zet het budget voor vandaag op 50 euro. Ze rekent af, verwerkt meteen de 7,60 euro in BUDGT (categorie Food) en gaat op zoek naar de eerste winkel.

©PXimport

Met Wally heb je altijd een handig overzicht bij de hand van je uitgavepatroon.

©PXimport

BUDGT heeft geen fraai uiterlijk, maar het toevoegen van een besteding is erg eenvoudig.

Waar is de M.A.C.?

Volgens de app Voradius, waarin je op merk kunt zoeken, verkopen ze M.A.C. onder andere bij de Dixons, Media Markt, Bart Smit en ICI PARIS. Die eerste twee winkels verkopen ongetwijfeld een Mac, maar dan die zónder puntjes. Parfumerie ICI PARIS lijkt de meest logische keuze en dus drukt Lian op de navigeerknop in de app, Google Maps wordt geopend en ze gaan op weg.

©PXimport

De zoekresultaten in Voradius kloppen lang niet altijd.

500 meter verderop, in de drukke Steenweg, staan ze stil. "Hier moet het zijn", zegt Eva. Maar op de plek waar de ICI PARIS zou moeten staan, staat haar favoriete winkel: Lush. Zonder na te denken betreedt ze het kleurrijke zeepjesparadijs, waarin zeepjes kekke vormpjes hebben en gekke namen dragen als Fuffie Egg en A French Kiss. "Ik bezoek deze winkel altijd als ik in een grote stad ben", zegt ze. "Meestal gebruik ik gewoon Safari om te weten waar hij is." Eva rekent af en noteert 20,95 euro in Wally (categorie Personal Care).

De zoektocht naar de ICI PARIS gaat verder, maar Eva heeft geen zin om weer op Voradius te kijken en schiet een voorbijganger aan. "Gewoon de weg vragen met een Hollandse mond is soms effectiever", verklaart ze. Het helpt, want ze wandelen nu moeiteloos naar juiste winkel. Maar helaas, ICI PARIS heeft helemaal geen M.A.C. en ze worden doorverwezen naar Douglas. Daar slaagt Eva gelukkig wel, maar het moge duidelijk zijn: het principe van Voradius is goed, maar voorlopig is het geen handig hulpje.

Tijdens het afrekenen geeft Lian haar iPhone ineens aan de caissière. Reden: haar Douglas-kaart staat in de app PasNL. Wordt deze versie ook geaccepteerd? Jawel, want de caissière begint zuchtend het zestiencijferige klantnummer op de kassa in toetsen. "Via de app kunnen we de barcode nog niet scannen", verklaart ze haar gezucht. "Ik zie wel het voordeel voor de klanten. Je kunt één kaart nu gemakkelijker met anderen delen." Lian vindt het daarnaast handig dat er een pasje minder in haar dikke portemonnee zit. Buiten noteert ze 16,00 euro in haar BUDT (categorie: Make Up).

©PXimport

Met PasNL heb je altijd al je pasjes bij de hand!

Boetiekjes

De M.A.C. zoektocht heeft hen naar een van de drukste stukjes in Utrecht gebracht: Vredenburg. Hier zitten bekende winkelketens als WE, Sting en Zara, die je in iedere stad vindt. Maar Eva zoekt liever in een bijzonder boetiekje naar een retro spijkerjasje. Op de iPhone staan zes gratis apps die haar mogelijk kunnen helpen. Vier landelijke: Susie, Leuke Boetiekjes, NLStreets en Shopgids. En twee lokale: Puha Shop Route en Utrecht City Guide.

©PXimport

De startpagina van Susie ziet er leuk uit!

Terwijl ze bijna omver wordt gelopen door de winkelende mensenmassa, opent Eva op goed geluk de Puha Shop Route, waarin jonge lokale designers een route hebben uitgestippeld langs meer dan vijftig winkels, van 'fashion' en 'design' tot 'interior' en 'art'. "De winkels hebben leuke namen, zoals de katoenfabriek", zegt Lian. "Daar word ik wel nieuwsgierig van." Eva selecteert ondertussen de categorie 'vintage'. Er worden drie winkeltjes aangeraden, waarvan twee op de Voorstraat. Ze besluit er een kijkje te gaan nemen.

©PXimport

De verschillende modestijlen zijn verwarrend in Boetiekjes.

De ongezellige Voorstraat is geen straat die je inloopt als je er niet moet zijn. Het is er vies, rommelig en de doorgang over de smalle stoepjes wordt vaak belemmerd door slecht geparkeerde fietsen. Eva en Lian kijken wat sceptisch om zich heen. "Waar zijn we belandt?" denken ze. In de navigatiefunctie van de app missen ze ook het blauwe balletje dat hun eigen locatie aangeeft. Maar als ze de vintagewinkeltjes eindelijk hebben gevonden, slaat de stemming om: hier hangen leuke kleren! "Dit had ik zonder de app nooit gevonden", zegt Lian blij.

Lunch

Na het gebruik van Voradius en de Puha Shop Route-app is Eva en Lian één ding duidelijk: in een drukke winkelstraat op je iPhone naar winkels zoeken, is níet handig. Ze besluiten daarom naar een lunchtentje te gaan en daar rustig te kijken welke winkels ze nog meer willen zien. Ook daar blijkt het vinden van leuke winkeltjes niet altijd even gemakkelijk. "Kijk nou naar de app Leuke Boetiekjes", zegt Lian. "Ik kan een stijl selecteren, zoals urban of romantisch. Maar als ik romantisch selecteer, kom ik bij winkeltjes in IJsselstein en Breukelen terecht. Dan ben je mij al kwijt. Je moet wel goede tips in de buurt geven." De app Susie heeft hetzelfde probleem, vindt ze. "Óf je zoekt op categorie en krijgt winkels door heel Nederland. Óf je zoekt in de buurt, maar krijg je een ratjetoe aan resultaten. Brillenzaken, hotels en modewinkels staan allemaal door elkaar. Er zitten volgens mij wel leuke winkeltjes tussen, maar het is echt even zoeken. Dat is nog best wat werk."

©PXimport

Puha Shop Route heeft een route door Utrecht uitgestippeld langs ongeveer 50 winkels.

De aanpak van NLStreet valt meer in de smaak. Oké, er zijn veel te veel categorieën, maar ze vinden het handig dat de app zich concentreert op een aantal straten. "Zo weet je in ieder geval waar je leuke winkeltjes kunt vinden." De Utrecht City Guide doet dat nóg beter, vinden ze allebei. "Deze maakt onderscheid tussen winkelgebieden en de winkeltjes zelf. Zo kom je dus in de leuke winkelstukjes van de stad en kun je daar relaxt gaan rondstruinen."

©PXimport

NLStreets geeft vooral winkeltips in een aantal gebieden.

Als laatste openen ze Shopgids, die met zijn zwart-gouden kleuren een beetje en posh-uitstraling heeft. Hij onderscheidt zich van andere apps, want hij heeft veruit de meeste winkels in het bestand en de categorieën zijn veel meer rechttoe-rechtaan: dameskleding, herenschoenen etc. "Hij geeft minder een originele selectie van leuke winkels dan de andere apps, maar is toch wel praktisch", zegt de zwangere Eva. "Als je bijvoorbeeld babykleding nodig hebt, hoef je niet kriskras door de stad te lopen, maar kun je doelgericht zoeken."

©PXimport

Shopgids heeft een beetje een posh-uitstraling, maar onderscheidt zich wel door het grote aantal winkels.

"Wat ik eigenlijk bij alle apps mis, is een prijsindicatie", zegt de budgetbewuste Lian, "Ik wandel niet helemaal naar winkel aan de andere kant van de stad, om er daar achter te komen dat die leuke leren jas onbetaalbaar is."

Ze lunchen in de prachtige werfkelder van de Bakkerswinkel, tweehonderd meter van de vintagewinkeltjes in Voorstraat. Om een goed lunchtentje in de buurt te vinden, zochten ze eerst in Yelp, maar daar konden ze onhandig genoeg niet filteren op lunch. In het bekende IENS kon dat wel. Eva: "De Bakkerswinkel was in de buurt, had een beoordeling van 7,3 en wordt, zie ik nu, ook in sommige shop-apps genoemd als leuk lunchtentje." Dat vindt ze helemaal terecht.

©PXimport

In Yelp kun je helaas niet op lunchgerechten selecteren.

's Ochtends hadden ze ook al twee apps vergeleken voor leuke koffiebarretjes. De web-app Koffie App heeft een goede selectie van smaakvolle koffiespots. Het leidde ze naar Café P op de Mariaplaats. Helaas ontbrak er een navigatieknop die ze eenvoudig naar het koffietentje begeleidde, dus was het ouderwets zoeken naar straatnaambordjes. Helaas is de dienst Koffie App op moment van schrijven niet meer beschikbaar en we weten niet of dat ooit nog verandert. Een alternatief is Beanhunter. Deze app raadt helaas veel minder tentjes aan dan Koffie App. Voordeel is dat hij internationaal is en dus handiger in een buitenlandse stad.

©PXimport

In IENS heb je snel een overzicht van locatie, prijs en kwaliteit van het een lunchtentje.

Budget

Tegen het einde van de lunch bekijken Eva en Lian hun budget. Ze hebben zich tot nu toe goed ingehouden, constateren ze. Over de twee apps zijn ze wisselend tevreden. BUDGT werkt snel en simpel: je typt het bedrag in, selecteert een categorie - bijvoorbeeld mode - en dat is dat. "Maar ik heb heel lang moeten zoeken hoe ik mijn budget kan invoeren", zegt Lian. Wally werkt net zo eenvoudig. Je kunt zelfs een foto maken van je kassabon, zodat je die niet kwijt raakt. Maar die functie loopt vaak vast, ontdekt Eva. "De app zou de informatie uit de bon moeten inlezen, zodat je niets meer hoeft in te vullen. Maar dat gebeurt dus niet."

Bij de app Receipts werkt dat wel prima. Deze app is eigenlijk gemaakt voor freelancers, maar is ook als consument prima te gebruiken. Uit een foto van de bon, filtert hij de datum, het bedrag en de categorie. Zo heb je altijd al je bonnetjes bij de hand! In de bezochte winkels zeggen medewerkers allemaal dat ze een bon in deze vorm accepteren bij het retourneren van spullen.

©PXimport

Met Receipts heb je altijd al je bonnetjes bij de hand

Na de lunch gaan ze naar wat winkeltjes uit Susie en een straatje uit de Utrecht City Guide. Ze bekijken wat kleren- en schoenenwinkels en hoppen toch even dat leuke zaakje binnen met designmeubels, die ze op Puha Shop Route hadden gezien. Eva slaagt er helaas niet in om een leuk spijkerjasje te vinden.

Ten slotte eten ze een ijsje op de Maartensbrug. Het ijswagentje vlakbij de Domtoren staat niet in de app Zoek IJssalon, maar ze lopen er toevallig langs. "We zijn wel meer ijstentjes tegengekomen. Een ijsje koop je toch impulsief, daar heb je eigenlijk geen app voor nodig", zegt Eva.

©PXimport

Er zijn veel meer IJssalons dan de app Zoek IJssalons toont.

Afrekenen

Natuurlijk wilden we Eva en Lian hun lunch of koffie laten afrekenen met de iPhone. Bijvoorbeeld met de Vodafone Wallet of My Order, maar dat bleek in het centrum van Utrecht helaas nog niet mogelijk. De Vodafone Wallet is gebaseerd op NFC-technologie (near field communication). Omdat de iPhone geen NFC-chip heeft, (en het lijkt erop dat die ook niet in de iPhone 6 wordt geplaatst), moet je een sticker op je iPhone plakken. Maar je kunt er in Utrecht voorlopig alleen mee betalen in Vodafone-winkels en bij BelCompany.

Met My Order kun je niet alleen betalen, maar ook bestellen. De app meldt dat het op 11.000 punten te gebruiken is, waaronder veel restaurants en kroegen. Helaas zitten die niet in het centrum van Utrecht. Daarom togen we zelf naar restaurant Buurten in Oudwijk. Daar moet je snel handelen, ondervonden we. Want nog voordat je een bestelling en tafelnummer in My Order hebt ingevoerd, staat er al een serveerster bij je tafel. Ook de rest van de avond komt ze regelmatig vragen 'of we nog wat willen drinken'. "Er wordt nog niet zoveel gebruik gemaakt van My Order", zegt ze. "Veel mensen vinden het toch gezelliger en gemakkelijker als we langskomen." Onze My Order- en tafelbestellingen liepen daarom door elkaar heen, zodat we aan het einde van de avond toch nog een rekening op de ouderwetse manier moesten betalen.

Aanbiedingen

Shoppen is óók het ontdekken van koopjes. Een aantal apps heeft dit ingebouwd, maar de tabbladen 'acties' van Leuke Boetiekjes en 'kortingen' van Shopgids geven maar heel beperkte resultaten. Daarom werpen Eva en Lian een blik in SCOUPY, de bekendste korting-app. Maar de aanbiedingen voor mode en beauty zijn er beperkt. Vooral eten blijkt in de aanbieding. Gelukkig bestaat er nog zoiets simpels als Reclamefolder.nl, maar dan in app-vorm. Een verzameling reclamefolders van alle winkels in de buurt. Eva spot haar Elvive-shampoo bij het Kruidvat: 3 voor de prijs van 2. "Een heel ouderwetse manier van korting zoeken, maar wel effectief!" vindt Eva.

©PXimport

Het aantal aanbiedingen voor mode is beperkt in SCOUPY.

©PXimport

Een ouderwets overzicht van de reclamefolders van de winkels bij jou in de buurt.

Conclusie

Hoe is het ze bevallen, shoppen met de iPhone? "Het heeft voor- en nadelen", zegt Eva. "We vonden snel en gemakkelijk goede koffie- en lunchtentjes. Zonder iPhone moet je daar soms lang naar zoeken of je komt bij doorsnee-tentjes terecht." De winkel-apps vindt ze vaak rommelig en ook te specifiek. "Je komt in winkeltjes die je normaal niet vindt in een onbekende stad, maar je bent ook veel met je telefoon bezig. Ik wil tijdens het winkelen juist lekker kletsen en om mij heen kijken naar de mensen en etalages." De gouden tip is daarom: "Zoek vooraf welke winkeltjes je leuk lijken. Dan ontdek je de stad, maar behoud je het shopplezier! Na de lunch ging het shoppen veel soepeler."

Er is één app die duidelijk boven de anderen uitsteekt, vinden ze allebei: de Utrecht City Guide. "De app is heel compleet, geeft veel informatie, maar is toch overzichtelijk. Vooral het deel over winkelgebieden en markten is praktisch. Als ik ergens voor het eerst ben, wil ik naar leuke stukjes in de stad worden geleid. Daar kijk ik dan zelf wel naar de winkeltjes", zegt Lian. Daarnaast geeft de app veel algemene informatie over Utrecht. "Er is kort overzicht van de hoogtepunten die je moet zien als je voor het eerst hier bent en welke musea en festivals er zijn. Stel je hebt het na een ochtend winkelen wel gehad, dan biedt deze app genoeg alternatieven."

Ook de apps waarmee je kortingspassen en kassabonnetjes kunt opslaan in je iPhone kunnen op hun goedkeuring rekenen. En de budget-apps? "Nee, dat was te veel werk, daar zijn we halverwege mee opgehouden. En ach, we zijn binnen het budget gebleven. Dus die hebben we helemaal niet nodig", lacht Lian.

▼ Volgende artikel
Shoppen zonder zorgen tijdens het feestdagenseizoen
© Zivica Kerkez | KerkezPhotography.com
Zekerheid & gemak

Shoppen zonder zorgen tijdens het feestdagenseizoen

Black Friday, Sinterklaas en kerst: juist nu zoeken we online massaal naar cadeaus en goede deals. Criminelen liften daarop mee. Door de snelle ontwikkeling van AI lijken nepwebwinkels, bezorgingsmails en misleidende aanbiedingen overtuigender dan ooit. Dit kun je doen om veilig te blijven.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bitdefender

Hoe criminelen inspelen op het feestdagenseizoen

In deze weken draait veel om gemak en tempo. Dat geeft cybercriminelen speelruimte. Ze bouwen webshops die nauwelijks te onderscheiden zijn van echte winkelketens en sturen meldingen over betalingen of zendingen die eruitzien alsof ze direct van een pakketdienst komen. Dankzij AI zijn die berichten foutloos, strak vormgegeven en arriveren ze precies op het moment waarop jij druk bent met bestellen.

Dit kun je zelf doen

Veilig shoppen heb je voor een groot deel zelf in de hand. Met een paar simpele checks kom je al een heel eind.

❗Kijk naar het webadres en let op namen die nét anders gespeld zijn of vreemde toevoegingen bevatten. Goed om te weten: een slotje en https betekenen alleen dat de verbinding versleuteld is, niet dat de winkel betrouwbaar is.
❗Staan er keurmerken op de site, bijvoorbeeld van Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk? Klik daar dan op. Als ze echt zijn, word je doorgeleid naar de site van het keurmerk en zie je het certificaat dat aan de webwinkel is afgegeven.
❗Heb je je bestelling geplaatst en is het tijd om te betalen? Doe dat dan bij voorkeur via iDEAL of een creditcard met kopersbescherming, zodat je bij problemen sterker staat. Ontvang je een link in een mail of sms die verwijst naar een betaalpagina of inlogscherm? Ga dan zelf naar de website via je browser of de officiële app. Zo voorkom je dat je ongemerkt op een nagemaakte site terechtkomt.

Pakketfraude neemt rond december sterk toe

In december stijgt het aantal pakketstatusmeldingen en dat weten criminelen. Ze sturen berichten over gemiste bezorgingen, adresproblemen of extra kosten. Deze meldingen lijken vaak afkomstig van PostNL, DHL of DPD, maar sturen je in werkelijkheid naar een pagina waar je gegevens worden buitgemaakt. Wat deze vorm van fraude sterk maakt, is het moment waarop ze binnenkomen: precies als je zelf meerdere pakketten verwacht. Gebruik daarom altijd de officiële app van de pakketdienst om te zien of er echt iets speelt. Een bezorgdienst vraagt nooit via sms om betalingen of persoonlijke gegevens.

©ID.nl

Het kan altijd veiliger

Met de hierboven beschreven checks kun je al veel problemen voorkomen, maar dan nog kan het fout gaan. Bitdefender helpt door juist op de momenten waarop je zelf iets over het hoofd kunt zien mee te kijken.

Twijfels? Meteen scannen met Scamio

Wanneer je twijfelt over een link, QR-code of bericht kan Scamio uitkomst bieden, een gratis tool van Bitdefender. Je plakt een link of tekst in de chat of uploadt een screenshot van een mail of bericht. Scamio analyseert de inhoud en geeft een beoordeling in drie kleuren: rood (onveilig), oranje (verdacht) of groen (geen risico gevonden).

Je hebt alleen een Bitdefender-account nodig. Daarna kun je Scamio gebruiken via de web-app, WhatsApp, Facebook Messenger of Discord. Op de achtergrond vergelijkt de tool links met bekende scam-databases, analyseert hij de opbouw van websites en ontleedt hij QR-codes voordat jij ze hoeft te scannen. Dankzij zelflerende algoritmes blijft Scamio actueel, ook wanneer criminelen nieuwe trucs inzetten.

Zo beschermt Bitdefender je tijdens het shoppen

Naast Scamio biedt Bitdefender Premium Security een breed pakket aan bescherming. Het beveiligt Windows-, macOS-, Android- en iOS-apparaten tegen virussen, malware, ransomware en cryptomining. De e-mailbeveiliging herkent misleidende berichten en houdt verdachte bijlagen tegen. Functies voor het opsporen van oplichting signaleren gedrag dat past bij fraude, zoals nagemaakte betaalpagina's of nepaanbiedingen.

Scam Copilot kijkt realtime mee terwijl je shopt en waarschuwt wanneer een website, aanbieding of link niet klopt. Voor privacy biedt Premium Security een Password Manager, onbeperkt VPN-verkeer en een advertentieblokker met anti-tracker. Voor je identiteit monitort Bitdefender datalekken en laat het direct weten wanneer jouw gegevens opduiken.

©Bitdefender

Fijne – veilige! – feestdagen

Met een paar kleine handelingen kun je er zelf al voor zorgen dat je zo veilig mogelijk online shopt. Bitdefender voegt daar een slimme laag aan toe die zich aanpast aan de nieuwste trucs van criminelen. Zo blijf je zorgeloos shoppen, van de eerste Black Friday-deal totdat het laatste cadeau onder de boom ligt!

▼ Volgende artikel
Minder klikken, meer doen: zo automatiseer je je e-mail
© Jakub Krechowicz
Huis

Minder klikken, meer doen: zo automatiseer je je e-mail

Voor veel mensen is hun e-mailprogramma nog altijd het belangrijkste digitale hulpmiddel, maar lang niet iedereen haalt alles eruit. En dat kost tijd. Veel handmatig terugkerende taken kun je automatiseren. Of het nu gaat om het sorteren van berichten, het opstellen van standaardantwoorden of het plannen van verzendtijden: over al deze opties beschikt jouw mailprogramma al.

Dit artikel in het kort

Een goed ingerichte mailbox werkt bijna vanzelf. In dit artikel lees je hoe je e-mail slimmer inzet door filters, regels en sjablonen te gebruiken. Zo kun je berichten automatisch laten sorteren, mails op een later moment laten verzenden en herinneringen instellen voor antwoorden die nog uitblijven. Ook leer je hoe dynamische handtekeningen en slimme verzendvertragingen helpen om foutloze, professionele mails te sturen.

Misschien vind je dit ook interessant: 10 e-mailhacks: van overvolle inbox naar opgeruimd staat netjes

Een overvolle inbox leidt niet alleen tot stress, maar kost ook veel tijd bij het zoeken naar belangrijke berichten. Door slimme filters in te stellen, komt daar verandering in. Filters zorgen ervoor dat binnenkomende e-mails automatisch worden gesorteerd, gelabeld of doorgestuurd op basis van door jou bepaalde criteria.

In Gmail vind je deze functie via het tandwielpictogram rechtsboven. Klik op het radertje voor instellingen en daarna op Alle instellingen bekijken. Ga vervolgens naar het tabblad Filters en geblokkeerde adressen. Kies voor Nieuw filter maken.

In Outlook vind je vergelijkbare mogelijkheden via het menu met het radertje en het tabblad E-mail. Klik op Regels en dan op Nieuwe regel toevoegen. In Apple Mail ga je naar Mail in de menubalk, kies je voor Instellingen en klik je op het tabblad Regels.

Met regels kun je automatisch bepaalde taken laten uitvoeren.

Opgeruimd staat netjes

Het instellen van een effectieve filter begint met het bepalen van je specifieke behoeften. Wil je bijvoorbeeld alle berichten van je team in een aparte map verzamelen? Stel dan een filter in dat zoekt naar e-mailadressen met het domein van je bedrijf en deze automatisch verplaatst naar een speciale teammap.

Voor frequente nieuwsbrieven kun je een filter maken dat alle e-mails met 'nieuwsbrief' in de onderwerpregel naar een toegewezen map verplaatst. Een praktische toepassing is het automatisch labelen van e-mails waarin bepaalde projectcodes voorkomen. Als je bijvoorbeeld werkt aan 'Project Phoenix', kun je een filter instellen dat alle e-mails met deze term in het onderwerp of de inhoud voorziet van een specifiek label of verplaatst naar de projectmap. Experimenteer met verschillende filtercriteria om te ontdekken welke combinatie het beste werkt voor jouw specifieke workflow.

Perfecte regelstrategie

Het opzetten van e-mailregels vereist een strategische aanpak. Begin met het analyseren van je communicatiepatronen: welke soorten e-mails ontvang je regelmatig en hoe handel je deze normaal gesproken af? Identificeer terugkerende patronen en maak vervolgens regels die deze afhandelingsprocessen automatiseren. Een goede strategie is om te beginnen met slechts enkele basisregels en deze geleidelijk uit te breiden. Te veel regels tegelijk inzetten kan leiden tot onverwachte resultaten en verwarring.

Houd bij het ontwikkelen van je regelstrategie de volgende principes in gedachten: specifieke regels hebben voorrang op algemene regels, dus plaats de meest specifieke regels bovenaan je regellijst. Test nieuwe regels grondig voordat je ze permanent inschakelt, vooral regels die berichten verwijderen of doorsturen.

Evalueer regelmatig de effectiviteit van je regels om verouderde exemplaren te verwijderen. Als je met een team werkt, overweeg dan om regelsjablonen te delen zodat iedereen kan profiteren van dezelfde verbeteringen. Uiteindelijk moet je de regelstrategie verbeteren naarmate je werkprocessen veranderen. Een statische set regels verliest op termijn aan effectiviteit.

Handtekeningen

Handtekeningen doen meer dan alleen contactgegevens weergeven; ze kunnen dynamische informatie bevatten die automatisch wordt aangepast op basis van de ontvanger of het tijdstip. In Outlook ga je naar Bestand / Opties / E-mail / Handtekeningen om geavanceerde handtekeningen te maken. Gmail-gebruikers vinden deze functie onder Instellingen / Algemeen / Handtekening. Apple Mail biedt handtekeningopties via Mail / Instellingen / Handtekeningen.

Een fijne functie is het gebruik van voorwaardelijke handtekeningen. In Outlook kun je bijvoorbeeld verschillende handtekeningen maken en deze koppelen aan specifieke e-mailaccounts of zelfs aan bepaalde ontvangers. Zo kun je een formele handtekening gebruiken voor externe communicatie en een informelere voor interne berichten. De variabelen in Outlook (zoals %Company% of %Phone%) worden automatisch gevuld met informatie uit je profiel, wat zorgt voor consistentie en tijdsbesparing bij het onderhouden van je contactinformatie.

Overweeg om html-elementen toe te voegen aan je handtekening voor een professionelere uitstraling. Voeg bijvoorbeeld een gepersonaliseerde afspraaklink toe die rechtstreeks naar je agenda verwijst, zodat ontvangers met één klik een vergadering kunnen plannen. Of integreer een dynamische banner die je nieuwste producten of diensten promoot. Ook kun je informatieve links naar veelgestelde vragen of kennisartikelen opnemen, wat het aantal routinevragen in je inbox kan verminderen. Zorg er wel voor dat je handtekening niet te groot of afleidend wordt – houd het professioneel en functioneel.

Ook onlinemaildiensten als Gmail bieden de mogelijkheid om (meerdere) handtekeningen toe te voegen.

Uitgestelde verzending

Het timen van e-mails kan heel belangrijk zijn voor de effectiviteit ervan. De functie voor uitgestelde verzending stelt je in staat om e-mails voor te bereiden wanneer het jou uitkomt, maar ze te laten bezorgen op een ander moment. In Gmail activeer je deze functie tijdens het opstellen van een bericht door op het kleine driehoekje naast de knop Verzenden te klikken en Verzenden plannen te selecteren. Vervolgens kun je een specifieke datum en tijd kiezen of een van de voorgestelde tijdstippen selecteren.

Outlook-gebruikers kunnen een vergelijkbare functie vinden in het Opties-tabblad tijdens het opstellen van een e-mail. Klik op Verzenden plannen en specificeer wanneer het bericht moet worden verzonden. In Apple Mail klik je ook op het pijltje naast de verzendknop, en vervolgens op Stuur later. Het inplannen van mails is meer dan alleen een technische truc; het is een strategisch communicatiemiddel.

Mails inplannen is een goed idee als je vaak in het weekend of vanuit het buitenland mailt.

E-mailsjablonen

Het herhaaldelijk typen van vergelijkbare e-mails is een verborgen productiviteitsdief. E-mailsjablonen bieden een elegante oplossing voor dit probleem. In Gmail kun je sjablonen instellen door eerst Geavanceerde instellingen te activeren. Ga naar Instellingen / Geavanceerd en schakel Templates in. Tijdens het opstellen van een e-mail kun je nu via de drie puntjes rechtsonder kiezen voor Templates / Concept opslaan als sjabloon. Bij toekomstig gebruik selecteer je simpelweg het gewenste sjabloon via hetzelfde menu.

Outlook-gebruikers kunnen sjablonen maken door een nieuwe mail te openen, naar Invoegen / Apps / Mijn sjablonen te gaan en op + Sjabloon te klikken. In Apple Mail kun je werken met tekstfragmenten via de ingebouwde tekstvervanging van macOS. Ga naar Systeeminstellingen / Toetsenbord / Tekst en voeg daar je veelgebruikte tekstfragmenten toe met bijbehorende snelkoppelingen.

Sjablonen zijn handig om snel gelijksoortige e-mails op te bouwen zonder dat je alles handmatig hoeft in te voeren.

Verzendvertragingen

Het overkomt iedereen wel eens dat je na het versturen van een mail ontdekt dat er een fout in zat. Gelukkig bieden moderne e-mailprogramma's beschermingsmechanismen.

In Outlook kun je verzonden berichten terugroepen via Verzonden items. Open het bericht en klik op Acties / Dit bericht terugroepen. Deze functie werkt alleen binnen Exchange-netwerken én de ontvanger het bericht nog niet heeft geopend.

In Gmail ontbreekt een echte terugroepfunctie, maar je kunt wel een verzendvertraging instellen via Instellingen / Algemeen / Verzenden ongedaan maken. Dit geeft je een tijdvenster (maximaal 30 seconden) om verzending te annuleren.

Een betere benadering is het instellen van verzendregels die potentiële blunders voorkomen, bijvoorbeeld een regel die vraagt om bevestiging voordat je e-mails met het woord 'bijlage' verstuurt zonder daadwerkelijk een bijlage toe te voegen. Of een vertragingsregel die alle e-mails aan belangrijke klanten eerst twee minuten in de outbox houdt, zodat je tijd hebt om eventuele fouten te ontdekken.

Voor de meest gevoelige communicatie kun je zelfs een 'slaapregel' instellen: schrijf 's avonds belangrijke e-mails, maar laat ze automatisch in je concepten staan tot de volgende ochtend, wanneer je ze met frisse blik kunt nalezen voordat ze daadwerkelijk worden verzonden.

Herinneringen

Een van de meest onderschatte functies in e-mailprogramma's is de mogelijkheid om automatische herinneringen in te stellen voor berichten waarop je een antwoord verwacht. In Outlook kun je een bericht markeren voor opvolging door op de Opvolgen-vlag te klikken in een geopend bericht. Door met de rechtermuisknop op deze vlag te klikken, kun je een specifieke herinneringsdatum instellen en zelfs aangeven dat je een herinnering wilt ontvangen als je geen antwoord hebt gekregen.

Gmail-gebruikers kunnen de Snooze-functie inzetten om berichten tijdelijk te verbergen en op een later tijdstip weer te laten verschijnen. Klik met de rechtermuisknop op een bericht en selecteer Snoozen. Vervolgens kun je kiezen wanneer het bericht weer in je inbox moet verschijnen.

Voor Apple Mail-gebruikers biedt de ingebouwde Herinnering-functie vergelijkbare mogelijkheden. Selecteer een bericht, klik rechts en kies Herinnering. Vervolgens kun je aangeven wanneer je aan dit bericht herinnerd wilt worden.

Snoozen, of opvolgen, is een goede manier om jezelf te herinneren aan een eerder verzonden mail.

Productiever

De functies die we in dit artikel hebben besproken, vormen slechts het topje van de ijsberg als het gaat om de verborgen mogelijkheden van je e-mailprogramma. Door filters en regels in te stellen, creëer je een inbox die automatisch sorteert en prioriteiten stelt. Slimme handtekeningen zorgen voor consistente, professionele communicatie, terwijl uitgestelde verzending garandeert dat je berichten op het optimale moment aankomen.

Met sjablonen elimineer je het repetitieve typewerk en dankzij geautomatiseerde follow-ups blijft geen enkele belangrijke e-mail onbeantwoord. Deze functies werken samen om je dagelijkse e-mailroutine drastisch te versnellen en je communicatie te professionaliseren. Door nu tijd te investeren in het ontdekken en instellen van deze verborgen e-mailkrachten, win je in de toekomst uren aan productieve tijd terug. Die tijd kun je besteden aan echt waardevol werk in plaats van aan het beheren van je inbox.

📨 Je papieren post beter organiseren?

(ja, het bestaat nog!)