ID.nl logo
Hoe wordt een iPad precies gerepareerd?
© PXimport
Huis

Hoe wordt een iPad precies gerepareerd?

Mijn iPad werkt niet helemaal goed meer en ik vrees dat ik hem moet laten repareren. Maar hoe gaat dat precies in z'n werk? Heb ik garantie? Moet ik betalen? En hoe lang ben ik hem eigenlijk kwijt?

De iPad werkt meestal zo goed, dat het enorme teleurstelling is wanneer hij daadwerkelijk een keer kapot gaat. Wanneer dat gebeurt is er nog geen nood aan de man. Veel defecten zijn gewoon te verhelpen. Dat kan bij Apple, bij een Authorized Service Dealer van Apple of bij een reparatiebedrijf dat niet gelieerd is aan Apple. Wat dat kost en of je daar zelf iets aan moet betalen, hangt allemaal af van wát er mis is met je iPad, of je daar zelf een rol in hebt gespeeld én of je iPad nog binnen de garantie valt.

©PXimport

Een kapotte iPad is niet het einde van de wereld, het valt vaak wel te repareren.

Apple Care+

Indien je bij de aankoop van je iPad (minder dan twee jaar geleden) gekozen hebt voor Apple Care+, dan geldt het volgende. Zelfs als je je iPad hebt laten vallen, dan wordt dit vanaf de aankoop van Apple Care+ twee jaar lang volledig gedekt, met een maximum van twee ongelukjes en een eigen risico van 49 euro. Aangezien de reparatie van bijvoorbeeld een gebroken scherm al snel zo rond de 139 euro kost (bij een niet-geautoriseerde Apple Service Dealer), is dat het overwegen waard. Aan de andere kant, Apple Care+ kost 99 euro plus 49 euro eigen risico, dus dan ben je in feite nog een tientje meer kwijt (aangenomen dat je je iPad maar één keer in de twee jaar laat kletteren). Heb je geen Apple Care+? Dat wil niet zeggen dat je geen garantie hebt, daar zorgt ons lidmaatschap van de EU wel voor. Binnen Europa heb je twee jaar garantie op producten die je koopt. Voorwaarde is dan wel dat het defect niet door jezelf veroorzaakt is (bijvoorbeeld laten vallen), maar betrekking heeft op gebrekkige hardware (zoals een luie batterij).

Reparatie indienen bij Apple

Om een iPad-reparatie in te dienen bij Apple, surf je naar de website en kies je voor iPad. Vervolgens geef je aan wat er aan de hand is en vul je je e-mailadres in. Apple stuurt een link die je dient te openen op je iPad, zodat er een diagnostische check kan worden uitgevoerd. Hierna kun je ervoor kiezen om je iPad op te sturen, te chatten of bellen met Apple Support of je iPad langs te brengen in de Apple Store.

©PXimport

Via de site van Apple dien je een reparatie eenvoudig in.

Hoe lang duurt een reparatie?

De duur van een reparatie hangt ten eerste af van de methode die je kiest (opsturen of langsbrengen) en ten tweede van het euvel. Zo kan een hardwaredefect (zoals een kapotte Thuisknop) rustig een paar dagen duren, maar we kennen ook voorbeelden van een batterijreparatie die ter plekke kon worden uitgevoerd. Wanneer je reparatie niet onder de garantie valt, laat Apple je weten wat de reparatie gaat kosten en kun je daar al dan niet mee akkoord gaan. Ligt je hele scherm aan gruzelementen, dan kan het goed zijn dat Apple niet overgaat tot reparatie, maar je een vervangend (refurbished) exemplaar meegeeft. Dan ben je dus ook direct klaar. Daar hoef je overigens niet eens Apple Care+ voor te hebben, maar dan moet je wel diep in de buidel tasten. Apple vervangt bijvoorbeeld een iPad mini voor 201 euro en een iPad Air 2 voor 381 euro.

©PXimport

Heel soms kun je in de Apple Store zelfs wachten tot je reparatie klaar is.

Reparatie door een ander

Je hoeft je iPad niet per se naar een Apple Store te brengen, je kunt ook uitzoeken of er een Authorized Apple Service Dealer bij jou in de buurt zit. Daar kun je je iPad laten repareren tegen dezelfde voorwaarden als bij Apple zelf, met behoud van garantie. Die garantie ben je overigens kwijt als je ervoor kiest om je iPad te laten repareren bij een partij die geen Authorized Service Dealer van Apple is. Voordeel daarvan is echter wel dat de prijzen vaak flink lager liggen. En als je besluit om je iPad daar te laten repareren, was je garantie waarschijnlijk toch al niets meer waard, anders had je het wel bij Apple laten doen.

©PXimport

Reparaties door (niet-geautoriseerde) derde partijen kosten je je garantie, maar zijn wel goedkoper.

Verzekering

Tot slot iets dat te veel mensen zich nog niet realiseren: schade aan producten in je huis, vallen vaak onder de inboedelverzekering. Heb je de iPad (binnen) laten kletteren en is het glas aan gruzelementen? Vervelend als je geen garantie meer hebt van Apple, maar de kans bestaat dat je inboedelverzekering het gewoon vergoed. Dat scheelt je een klein fortuin.

▼ Volgende artikel
Review Sony Xperia 1 VII – Geplaagde topsmartphone met te hoge adviesprijs
© Rens Blom
Huis

Review Sony Xperia 1 VII – Geplaagde topsmartphone met te hoge adviesprijs

De Sony Xperia 1 VII is de nieuwste topsmartphone van een merk dat nog maar een kleine speler is op de wereldwijde telefoonmarkt. Het toestel gaat ook gebukt onder een storend probleem waar Sony nog onderzoek naar doet, en heeft een adviesprijs van liefst 1499 euro. In deze Sony Xperia 1 VII-review zoeken we uit wat de sterke en zwakke punten van de peperdure telefoon zijn.

Goed
Conclusie

De Sony Xperia 1 VII is – los van het functioneringsprobleem waar de fabrikant onderzoek naar doet – lastig aan te bevelen. Dat komt met name omdat concurrerende vlaggenschepen betere specificaties en een langer updatebeleid bieden, en ook nog eens (honderden) euro's goedkoper zijn. De Xperia 1 VII is een goede smartphone met enkele onderscheidende functies, maar geen 1499 euro waard.

Plus- en minpunten
  • Strak ontwerp vol handige functies
  • Erg goed scherm
  • Opgeruimde software
  • Niet de beste camera's
  • Korter updatebeleid dan veel concurrenten
  • Peperduur
  • Sony onderzoekt een storend probleem

Allereerst dat probleem, waar we net over begonnen. De verkoopstart van de Xperia 1 VII maakt duidelijk dat sommige (Japanse) toestellen zichzelf onverwacht uitschakelen, herstarten of juist weigeren op te starten. Sony heeft excuses gemaakt en doet onderzoek naar het probleem, waar nog geen oplossing voor gecommuniceerd is. Het lijkt echter menens, want Sony heeft de Xperia 1 VII-verkoop in verschillende landen gepauzeerd en in andere landen uitgesteld. Geen goed begin voor een minder bekende smartphone die duurder is dan de toptoestellen van Samsung en Apple, nietwaar?

Bijzonder ontwerp

Een Sony Xperia-smartphone herken je al jaren aan zijn ontwerp. Rechthoekig, met een duidelijke camerabalk en voorzien van bijzondere functies. Het Japanse merk voorziet zijn toestellen al vele jaren van een fysieke cameraknop om mee scherp te stellen en een foto te schieten. Ook nog steeds aanwezig: een microSD-kaartslot om de interne opslagcapaciteit te vergroten en een 3,5mm-audiopoort om bedraad muziek te luisteren. Voor sommige mensen zijn het doorslaggevende redenen om een Sony-telefoon te nemen, want op vrijwel alle andere dure smartphones moet je dit soort functies missen.

©Rens Blom

Een dure smartphone met een audiopoort: de Xperia 1 VII is uniek.

De Xperia 1 VII houdt prettig vast, is waterdicht en stofbestendig en kan draadloos opladen. Het 6,5inch-oledscherm is van uitstekende kwaliteit en kan heel fel. Dit scherm kan zich meten met de top, wat je ook mag verwachten van een toestel dat 1499 euro kost.

©Rens Blom

Krachtige specificaties

Dat de specificaties van de Xperia 1 VII heel goed zijn, verbaast gelet op de prijs ook niet. De inmiddels bekende Qualcomm Snapdragon 8 Elite-processor is vliegensvlug en krijgt hulp van 12 GB werkgeheugen. Wie niet genoeg heeft aan 256 GB opslagcapaciteit, kan als gezegd een microSD-kaartje in de telefoon stoppen.

De 5000mAh-accu gaat zonder zorgen een lange dag mee, zonder positief op te vallen. Bedraad opladen kan met maximaal 30 watt en duurt bijna anderhalf uur. Dat kan een tegenvaller zijn, maar wie 's nachts zijn telefoon oplaadt zal er geen last van hebben. Draadloos laden gaat met 15 watt – een gebruikelijke snelheid.

Opmerkelijk: Sony levert de Xperia 1 VII niet alleen zonder oplaadadapter, maar ook zonder usb-c-kabel. Erg duurzaam inderdaad, maar het kan ook zuinig overkomen.

©Rens Blom

Niet de beste camera's

Camera's zijn al jaren een speerpunt van Sony-smartphones. Het merk heeft met zijn Alpha-cameratak ook heel veel expertise in huis en zegt die kennis te delen met zijn smartphonetak. Ook goed om te weten is dat veel smartphones van allerlei merken een Sony-camerasensor gebruiken. Het bedrijf heeft dus een goede reputatie en ja, de Xperia 1 VII maakt in veel gevallen erg fraaie foto's met zijn normale camera, groothoeklens en zoomcamera.

©Rens Blom

Toch zijn we beter gewend, met name van de topmodellen van Google, Samsung en Apple. De Xperia 1 VII gaat soms de mist in met het scherp afdrukken van alle delen van een foto en ook de zoomresultaten horen niet tot de absolute top. We zien dit ook terug in andere reviews. Wellicht weet Sony met een software-update nog een en ander te verbeteren aan zijn camera's, maar voor nu zetten we de Xperia 1 VII – ondanks zijn torenhoge prijs – niet op één.

Hieronder twee fotoseries, gemaakt met de Xperia 1 VII, met van boven naar beneden telkens de hoofdcamera (1x), groothoekcamera (0.7x) en zoom (3,5x).


Eerste serie


©Rens Blom


Tweede serie


©Rens Blom

Korter updatebeleid

Sony zette zichzelf de afgelopen jaren voor schut door zijn dure smartphones slechts twee Android-upgrades en vier jaar beveiligingsupdates te geven. De concurrentie beloofde vijf, zes of zeven jaar complete updates. Sony heeft daar een les uit getrokken en geeft de Xperia 1 VII vier jaar Android-upgrades en zes jaar beveiligingsupdates. Goed, maar merken als Google, Samsung en Apple lopen nog steeds vooraan met zeven jaar updates.

We willen je geen angstig gevoel aanpraten, maar het is wel goed om even stil te staan bij de updatebelofte. Van een groot merk als Apple of Samsung verwachten we dat het over zeven jaar nog steeds smartphones maakt en onderhoudt met updates. Is Sony over zes jaar ook nog steeds actief op de smartphonemarkt? Het merk heeft medio juli bevestigd dat het zich terugtrekt uit Finland en in verschillende andere Europese landen zijn moderne Sony-smartphones – inclusief de Xperia 1 VII – slecht tot niet verkrijgbaar. Dat zijn geen fijne berichten.

©Rens Blom

Terug naar het nu. De Sony-softwareschil zelf over Android 15 heen bevalt ons goed. De fabrikant voert wat handige (visuele) verbeteringen door en levert een paar nuttige entertainment-apps mee. Verder blijft de software intact, zoals Google het voor ogen heeft.

Conclusie: Sony Xperia 1 VII kopen?

De Sony Xperia 1 VII is – los van het functioneringsprobleem waar de fabrikant onderzoek naar doet – lastig aan te bevelen. Dat komt met name omdat concurrerende vlaggenschepen betere specificaties en een langer updatebeleid bieden, en ook nog eens (honderden) euro's goedkoper zijn. De Xperia 1 VII is een goede smartphone met enkele onderscheidende functies, maar geen 1499 euro waard.

▼ Volgende artikel
KPN komt met nieuwe en verhoogde buitenlandbundels voor buiten de EU
Huis

KPN komt met nieuwe en verhoogde buitenlandbundels voor buiten de EU

Streamen, sociale media, gamen, navigeren: gemiddeld verbruiken we in Nederland 8,7 GB aan mobiele data per maand. Wanneer je buiten de EU op vakantie gaat, kan dat hoge kosten met zich meebrengen. Je bent altijd voordeliger uit wanneer je daarvoor een speciale buitenlandbundel aanschaft bij je provider. KPN heeft nu dertien nieuwe bundels toegevoegd, voor dertien populaire vakantiebestemmingen buiten de EU.

Het gaat dan onder meer om Thailand, Japan en Indonesië. Daarnaast zijn voor Amerika, Canada, Marokko en Turkije de bestaande bundels uitgebreid. In totaal dekken de bundels tachtig procent van het wereldwijde roamingverkeer.

De bundels blijven na aankoop 31 dagen geldig en zijn eenvoudig te activeren, nog voor vertrek of direct op de plek van bestemming. Dat kan via de MijnKPN-app of per sms. Is de bundel bijna op? Dan ontvang je automatisch een waarschuwing, zodat je op tijd een nieuwe bundel kunt activeren.

Op vakantiebestemmingen binnen de EU verandert er niets: daar geldt het 'roam like home'-principe en betaal je hetzelfde als thuis.

Waarom mobiele data op vakantie vaak veiliger is dan openbare wifi

Openbare wifi klinkt handig, zeker op vakantie, maar het brengt risico's met zich mee. Veel netwerken – op luchthavens, campings of in cafés – zijn slecht beveiligd. Criminelen kunnen gemakkelijk meeluisteren of zelfs nepspotten opzetten om je gegevens te onderscheppen. Denk aan wachtwoorden, inloggegevens of creditcardinformatie. Met een databundel gebruik je het mobiele netwerk van een vertrouwde provider. De verbinding is versleuteld, je gegevens zijn beter beschermd en je loopt minder kans op fraude of datadiefstal. Zo kun je veilig navigeren, reserveren en videobellen, waar ter wereld je ook bent.

Voor deze landen kun je nu een nieuwe/verhoogde bundel activeren: 


• USA/Canada
• Turkije
• Marokko
• Caribisch deel van het Nederlands Koninkrijk
• Bosnië
• Servië
• Indonesië
• Thailand
• Singapore

• Mexico
• Brazilië
• Japan
• Zuid-Afrika
• Egypte
• Suriname
• Albanië
• Verenigd Arabische Emiraten

Op de site van KPN kun je meer lezen over de nieuwe bundels. Je ziet daar ook wat je zou betalen zonder bundel. Ga je bijvoorbeeld naar Thailand, dan betaal je voor een buitenlandbundel van 30.000 MB 19,99 euro (ongeveer 0,06 euro per MB). Zou je geen bundel kopen, dan reken je per gebruikte MB 2,50 euro af. Tip: in sommige landen zijn alleen extra bundels voor mobiel internet beschikbaar. Gebruik dan WhatsApp om te bellen en berichten te versturen – want dat valt onder mobiele data.