ID.nl logo
Startersgids: Aan de slag met de iPad en iPad mini
© PXimport
Huis

Startersgids: Aan de slag met de iPad en iPad mini

Gefeliciteerd: Je hebt onlangs een gloednieuwe iPad of iPad mini uitgepakt, besteld of hebt lang in de rij gestaan om er eentje in de winkel te kopen. In deze startgids laten we zien hoe je de Apple-tablet als beginner in gebruik kunt nemen, wat de mogelijkheden zijn en welke gevaren er loeren.

Voordat je met je nieuwe apparaat gaat spelen, wil je het waarschijnlijk instellen. Dankzij het stap-voor-stap activeringsproces van iOS heeft Apple het vrij eenvoudig gemaakt om van start te gaan; maar voor het geval je wat extra hulp nodig hebt, hebben we een uitgebreide handleiding voor je nieuwe iPad samengesteld over het activeren en het overzetten van data van een oudere tablet of je computer, plus een aantal suggesties voor het verkennen van nieuwe functies.

Zet je oude data over

Je bent overgestapt op het allernieuwste in de wereld van iOS, en daarom laat je je oude apparaat voor wat het is. Maar voordat je er afstand van doet, moet je beslissen of je de data naar je iPad of iPad mini wilt overzetten. Hier zijn de verschillende manieren om dat te doen, afhankelijk van of je overstapt van een oude iPad, een ander tablet, of je je data gewoon van je computer wilt overzetten.

Upgraden van een oudere iPad

Als je upgradet van een oudere iPad of iPad mini, kun je alle apps, data en instellingen naar je nieuwe apparaat overzetten. (Om je muziek en video toe te voegen moet je je nieuwe apparaat nog altijd synchroniseren met iTunes.) Maar om dat te doen moet je eerst een volledige back-up maken (via iTunes of, als je iOS 5 of later draait, via iCloud). Je kunt die back-up vervolgens op je nieuwe apparaat herstellen tijdens het setupproces.

©PXimport

Een back-up maken met iTunes: Als je oude apparaat op iOS 4 of ouder draait, dan moet je iTunes gebruiken om een back-up te maken. Om je back-up te updaten (of een nieuwe aan te maken), verbind je oude apparaat via USB met de computer waarmee je het normaal gesproken synchroniseert, open iTunes, selecteer het apparaat in het Devices menu, en klik in het veld Summary op Back Up Now.

Een back-up maken met iCloud: Als je oude apparaat op iOS 5 of later draait en je een iCloud account hebt, dan kun je iCloud back-ups gebruiken om je data op te slaan. Je apparaat zal automatisch dagelijks een iCloud back-up maken terwijl het vergrendeld, ingeplugd, en met een Wi-Fi netwerk verbonden is, maar je kunt een handmatige back-up forceren wanneer je Wi-Fi gebruikt door de Settings app op je apparaat te openen. Ga naar iCloud > Storage & Backup, en zorg dat iCloud Backup is ingeschakeld. Van daaruit hoef je alleen maar op Back Up Now te drukken om het proces te starten. (let wel: iCloud back-ups kunnen een stuk langer duren dan uTunes back-ups, dus het is misschien niet de beste optie als je snel met je nieuwe telefoon aan de gang wilt.)

Upgraden van een ander tablet

Stap je van een Android of Windows tablet over op de iPad Air of mini? Afhankelijk van hoe je informatie is ingesteld, zou het relatief eenvoudig moeten zijn om het naar je nieuwe apparaat over te zetten.

E-mail, contacten en kalenders: Als je een Gmail account of een andere POP of IMAP gebaseerde account voor e-mail op je smartphone gebruikt, synchroniseert het apparaat al met een centrale server, en je zou dan ook in staat moeten zijn om die account vrijwel probleemloos aan je nieuwe iPad toe te voegen. Apple's iOS heeft een automatische setup voor mensen die gebruik maken van Microsoft Exchange, Gmail, Yahoo, Aol, of Hotmail; maar je kunt ook handmatig een POP of IMAP account instellen voor mail, LDAP of CardDAV voor contacten, of CalDAV voor kalenders. Je kunt ook Apple's gratis iCloud dienst gebruiken om een nieuwe e-mailaccount aan te maken.

Muziek, video's en foto's: Je nieuwe iPad gebruikt iTunes om lokale muziek, TV, films, en foto's van je computer naar het apparaat te synchroniseren. Als je die informatie al met je smartphone of tablet gesynchroniseerd hebt, dan is het heel gemakkelijk om die data met je Apple apparaat te synchroniseren - je hoeft alleen maar te weten waar deze informatie op je oude apparaat staat en deze naar je computer over te zetten. Voeg het zodra dat gebeurd is aan iTunes toe; om je foto's te synchroniseren, voeg ze toe aan iPhoto of Aperture (op een Mac) of zet ze in je Pictures map (op een PC).

Als je content met je oude tablet gekocht hebt die niet naar je computer gekopieerd is (bijvoorbeeld omdat je Amazon Cloud Drive gebruikt), zou je het naar je desktop systeem moeten kunnen downloaden, of je kunt op zijn minst een app op de iPad installeren waarmee je toegang tot de informatie hebt (zoals de Kindle app voor gekochte boeken).

Apps en diversen: Jammer genoeg kun je geen Windows of Android apps van je oude apparaat naar je nieuwe iPad porten. Maar hopelijk kun je versies van die apps op Apple's App Store vinden (als je bijvoorbeeld op je oude tablet Dropbox gebruikte, kun je de iOS app van het bedrijf downloaden en je Dropbox data blijven benaderen). Als je apps met belangrijke informatie hebt die je niet wilt verliezen (notitie apps, takenlijsten, etc.) kun je rondkijken om te zien of je die informatie kunt exporteren; anders heb je helaas pech.

De kennismaking met je nieuwe iPad

Welkom op je iPad. Apple's tablet heeft allerlei toverkunsten: Als je een iPad Air of iPad mini hebt, heb je een apparaat in handen met een 3,1 miljoen pixel Retina display, 64-bit A7 chip en M7 motion coprocessor, een Lightning connector, optionele LTE dienst, twee camera's, en maximaal 128GB opslagruimte - het enige verschil is het formaat van het apparaat.

De iPad mini is kleiner en lichter dan de iPad Air - een 7,9 inch diagonaal scherm met een gewicht van 340 gram, terwijl de iPad Air 475 gram weegt - maar ze hebben dezelfde knoppen en poorten. We leiden je door deze knoppen heen, en bespreken enkele verschillen tussen de apparaten.

©PXimport

Hoofdtelefoonuitgang

De iPad en iPad mini hebben allebei een standaard 3,5mm audio-aansluiting aan de bovenkant van hun behuizing waarmee je naar muziek kunt luisteren. Je kunt verschillende soorten hoofdtelefoons gebruiken, waaronder de Apple oortelefoon, of een Bluetooth hoofdtelefoon. Als je een hoofdtelefoon met een ingebouwde microfoon inplugt, herkent de iPad de microfoon en kun je deze gebruiken met apps die geluidsopnamemogelijkheden hebben. Anders gebruikt de iPad haar eigen ingebouwde microfoon on geluid op te nemen.

Microfoon

De interne microfoon van de iPad en iPad mini zit in het midden van de bovenste rand van het apparaat, vlak boven de voorwaarts gerichte camera. Je kunt hem gebruiken om audio op te nemen in apps die daar ondersteuning voor bieden. Tenzij je een externe microfoon hebt, zal deze microfoon gebruikt worden voor videochats, gesproken memo's, communicatie met Siri, en meer.

On/Off knop

Druk op de On/Off knop om het scherm van de iPad aan of uit te zetten. Je kunt nog steeds e-mail en notificaties ontvangen wanneer het scherm uitstaat, maar het blijft zwart totdat je het laat ontwaken door op de On/Off knop of de Home knop te drukken. Om het apparaat uit te schakelen, houd de On/Off knop ingedrukt totdat het scherm gedimd wordt en er een rode slide to power off schuifbalk verschijnt. Veeg met je vinger langs de balk en de iPad mini wordt uitgeschakeld. (Om je apparaat weer aan te zetten, houd de knop opnieuw ingedrukt totdat het Apple logo verschijnt.)

Je kunt ook notificaties en alarmsignalen weigeren of dimmen met de On/Off knop; druk er eenmaal op om een inkomende waarschuwing te negeren.

FaceTime HD camera

Deze 1,2 megapixel camera kan foto's van 1280 bij 960 pixels maken en 720p HD video (1280 bij 720 pixels) opnemen. Apple heeft de naar voren gerichte camera voornamelijk ontworpen voor gebruik met FaceTime en het maken van snelle zelfportretten.

Retina display

De iPad en iPad mini hebben geen tastbaar toetsenbord of veel hardware knoppen; in plaats daarvan gebruik je het Multi-Touch glazen scherm met LED achtergrondverlichting om boeken te lezen, op het web te surfen, e-mailberichten op te stellen, apps te navigeren, en instellingen te wijzigen. Het scherm is gemaakt van optische kwaliteit glas, waardoor het zeer krasbestendig is. Het heeft ook een olie afstotende coating waardoor vlakken gemakkelijk te verwijderen zijn.

Het scherm van de iPad Air is 9,7 inch met een resolutie van 2048 bij 1536 pixels - met 264 pixels per inch beschrijft Apple het als een Retina display, wat betekent dat de pixels te klein zijn om met het menselijk oog te kunnen onderscheiden. De iPad mini heeft een 7,9 inch Retina display met 2048 bij 1536 pixels en 326 pixels per inch.

©PXimport

Home knop

De Home knop is de enige fysieke knop op de voorkant van de iPad en iPad mini. Hij biedt een aantal verschillende manieren om apps en besturingssysteemfuncties te benaderen.

EENMALIG INDRUKKEN Als je eenmalig op de Home knop drukt, kunnen er verschillende dingen gebeuren, afhankelijk van waarvoor je de iPad mini op dat moment gebruikt: Als de iPad zich in de slaapstand bevindt zal hij als je op de Home knop drukt ontwaken; als je je in een app bevindt wordt je terug naar het thuisscherm gebracht; als je je op een bepaalde thuisschermpagina bevindt word je naar de eerste pagina gebracht.

EENMALIG INDRUKKEN EN VASTHOUDEN Als je de Home knop eenmalig indrukt en minimaal twee seconden lang ingedrukt houdt wordt Siri geactiveerd.

DUBBEL INDRUKKEN Wanneer het apparaat vergrendeld is of zich in de slaapstand bevindt ontwaakt je apparaat en worden de Music bedieningselementen tevoorschijn gehaald (indien actief). Wanneer het apparaat in gebruik is krijg je het multitasking scherm met je actieve apps te zien.

Speaker(s)

De speakers bevinden zich op de onderste rand van de iPad Air of iPad mini. Beide hebben twee kleine stereo speakers aan beide kanten van de Lightning connector. Ze spelen alles wat geluid maakt op je iPad af, waaronder muziek, video, of app geluiden. Je kunt de iPad mini ook aan speakers van derden verbinden door middel van de hoofdtelefoonaansluiting, Bluetooth, of AirPlay, Apple's draadloze audio- en videofunctie.

Dock connector

De iPad Air en iPad mini gebruiken Apple's nieuwe Lighning dock connector om verbinding met je computer en andere accessoires te maken. De connector is omkeerbaar, zodat je beide kanten in je apparaat kunt pluggen. Helaas werkt je iPad niet met oudere Apple accessoires die een 30-pin connector hebben, tenzij je een adapter aanschaft.

Wanneer de iPad op de meegeleverde adapter is aangesloten kan het apparaat opgeladen worden terwijl hij in gebruik is of in de slaapstand verkeert. Je apparaat wordt ook opgeladen als hij in nieuwere Macs en PC's is geplugd, maar het opladen zal langer duren. Oudere computers zonder UBS-poorten met een hoog vermogen zullen de iPad mini alleen opladen wanneer deze in de slaapstand staat; wanneer het apparaat actief is verschijnt er een "Not charging" bericht in de statusbalk bovenaan het scherm.

©PXimport

iSight camera

De tweede camera van de iPad Air en iPad mini bevindt zich op de achterkant van het apparaat, in de linkerbovenhoek. Deze 5 megapixel camera heeft een lens met vijf elementen, achterzijdeverlichting, een hybride IR-filter, en een f/2.4 diafragma; hij kan 80p HD video opnemen en 2592 bij 1936 pixel foto's maken. Je kunt deze camera gebruiken om snel filmpjes mee op te nemen en je FaceTime partner een breder zicht op de omgeving te bieden. (Terwijl je er zeker ook foto's mee kunt maken, adviseren we voor dergelijke dingen een kleiner apparaat - zoals je mobiele telefoon of een draagbare camera.

SIM-kaart tray

Apple biedt de iPad en iPad mini in twee verschillende kleuren aan, "silver" en "space grey", en in twee verschillende modellen: Wi-Fi en Wi-Fi + Cellulair. Als je via mobiele netwerken verbinding met het internet wilt kunnen maken, moet je de laatste hebben. (Je kunt ze visueel van elkaar onderscheiden: Het Wi-Fi + Cellulair model heeft op de achterzijde een zwarte plastic streep langs de bovenkant.)

Het Wi-Fi + Cellulair model van de iPad en de iPad mini kan werken op verschillende mobiele internet banden: diverse vanden van de LTE mobiele datastandaard, HSPA+, DC-HSDPA, GPRS, EDGE, CDMA-EvDO, en HSPA. Belangrijke partners voor de iPad en iPad mini in de Verenigde Staten zijn AT&T, Sprint, T-Mobile, en Verizon. Als je een Wi-Fi + Cellulair model koopt moet je kiezen welke aanbieder je wilt, maar je hoeft je niet aan te melden voor een contract. De iPad is contractvrij, zodat je per maand voor de dienst kunt betalen.

De iPad en iPad mini hebben een nano-SIM-kaart nodig om verbinding te maken met een mobiele aanbieder. Zonder zo'n SIM-kaart kun je alleen via Wi-Fi een internetverbinding krijgen. Deze SIM-kaart is voorgeïnstalleerd, maar als je naar het buitenland gaat kun je daar ook een SIM van een ondersteunde mobiele aanbieder kopen.

Als je een SIM moet installeren of je huidige SIM-kaart moet benaderen, dan kun je deze verwijderen door het uiteinde van een paperclip in het gaatje naast de SIM-kaart sleuf aan de linkerkant van het apparaat te steken.

Side Switch

Je kunt de Side Switch op de iPad of iPad mini - aan de rechterkant van het tablet, bijna bovenaan - instellen zodat deze de oriëntatie van het scherm vergrendelt of als geluidsdemper dient, afhankelijk van je voorkeur.

Om dit in te stellen, ga naar Settings > General, en druk op Lock Rotation of Mute in het gedeelte Use Side Switch to. Als je Lock Rotation kiest, schakel de schermrotatieknop dan zo in dat je een oranje stip te zien krijgt, en je iPad in landschaps- of portretoriëntatie blijft staan, hoe je het apparaat ook keert. Wanneer de rotatie is vergrendeld verschijnt er een icoontje van een slot en een pijl eromheen aan de rechterkant van de statusbalk in de buurt van het batterij icoon. Als je Mute in het instellingenscherm kiest, verzorgt de knop de Silent modus van de iPad, die waarschuwingsgeluiden dempt. Je kunt dan wel nog steeds audio van muziek en video's horen.

Volume Omhoog en Volume Omlaag knoppen

Direct onder de Side Switch zit een kantelknop voor het volume. Druk op de bovenkant om het volume te verhogen, en op de onderkant om het te verlagen. (In de Camera app dient de bovenkant van deze knop ook als fysieke ontspanknop.) In de Settings app kun je kiezen of deze knoppen alleen invloed hebben op geluiden van een app, of ook op systeemwijde geluiden.

Je iPad activeren

Als je je iPad in de Apple Store gekocht hebt, kan het zijn dat je deze al samen met een Specialist geactiveerd hebt. Maar als je hem onder de kerstboom gekregen hebt of per post, of als je ervoor gekozen hebt om hem niet meteen te activeren, dan kun je hieronder lezen hoe je dat moet doen.

Wees niet bang om een fout te maken - als je per ongeluk op iets verkeerds drukt, kun je altijd op de thuisknop drukken om het iPad Not Set Up menu te openen en het proces opnieuw te beginnen.

©PXimport

Na een verse installatie zal je apparaat je begroeten met een scherm met 'Hallo' en 'slide to set up' in een aantal verschillende talen.

Sleep met je vinger naar rechts langs de 'slide to set up' tekst om naar het volgende scherm te gaan. Je apparaat vraagt je om je land en taal te kiezen, plus je Wi-Fi netwerk. Het apparaat zoekt naar Wi-Fi netwerken waarmee het verbinding kan maken; om door te gaan, selecteer een Wi-Fi netwerk en druk op Next. (Je kunt ook kiezen om je iPad via een mobiel netwerk verbinding te laten maken door op Next te drukken zonder een Wi-Fi netwerk te selecteren, of je kunt het via iTunes instellen door op Connect to iTunes onderaan het scherm te drukken.) Er zal ook worden gevraagd of je locatiediensten wilt inschakelen. Hiermee kunnen Apple apps (en apps van derden) je locatie benaderen via Wi-Fi netwerken en je GPS locatie.

©PXimport

Je kunt dit altijd per app in- of uitschakelen, en je kunt deze optie uitgebreider configureren in de Settings app.

Op dit moment heb je drie keuzemogelijkheden: Je kunt helemaal met een schone lei beginnen, of een iCloud of iTunes back-up herstellen (als je al eerder een iPad had en de data daarvan wilt herstellen).

Met een schone lei beginnen

Als je helemaal schoon wilt beginnen, dan moet je eerst beslissen of je een Apple ID wilt invoeren (of aanmaken, als je er geen hebt). Je Apple ID gebruik je om muziek, apps, en boeken van de iBookstore te kopen, en je kunt het als je dat wilt ook met iCloud associëren.

©PXimport

Als je al een Apple ID hebt, druk op Sign In with Your Apple ID en voer je gebruikersnaam (doorgaans je e-mailadres) en wachtwoord in. Apple linkt vervolgens je apparaat aan je Apple ID. Als je geen Apple ID hebt, kun je er eenvoudig eentje aanmaken door op Create a Free Apple ID te drukken. Voer je geboortedatum, naam en e-mailadres in (of je kunt een nieuw iCloud e-mailadres aanmaken), plus een wachtwoord, een geheime vraag (voor het geval je je wachtwoord vergeet) en of je e-mailupdates van Apple wilt ontvangen.

En als je liever geen Apple ID aanmaakt, druk op Skip This Step onder de andere twee opties. Je kunt later altijd nog een ID toevoegen of aanmaken in de Settings app, maar wees erop bedacht dat je tot die tijd niets in de iTunes Store kunt kopen en je iCloud niet kunt instellen.

Herstellen via iTunes

Als je een iTunes back-up van een oudere iPad hebt, selecteer dan Restore From iTunes en maak een verbinding met je computer. Er wordt dan gevraagd of je je telefoon als nieuw apparaat wilt instellen, of dat je een lokale back-up wilt herstellen.

Kies Restore from this backup en gebruik het pop-up menu om de juiste back-up te vinden. Klik op Continue, en iTunes zal die data herstellen en met je apparaat synchroniseren. Vervolgens moet je het apparaat een naam geven en kiezen of je muziek en video's, foto's en/of apps automatisch naar je apparaat wilt synchroniseren. Maak een selectie en klik op Done, en iTunes zal haar eerste synchronisatie uitvoeren. Wanneer deze voltooid is gaat het setupproces verder.

Herstellen via iCloud

Als je een iCloud account hebt en daarmee een back-up van een ouder apparaat hebt gemaakt, dan kun je zonder dat je verbinding met een computer hoeft te maken data direct naar je iPad herstellen met Restore from iCloud Backup. Kies deze optie, en voer je iCloud Apple ID en wachtwoord in. Ga akkoord met de voorwaarden, door twee keer op I Agree te drukken, en je apparaat zal alle compatibele iCloud back-ups weergeven. Zorg dat je de juiste selecteert, want er kunnen back-ups tussen staan van andere apparaten die je in je bezit hebt.

Kies de gewenste back-up, en wacht even - het proces kan enkele minuten tot enkele uren in beslag nemen, afhankelijk van de hoeveelheid apps en data die op je apparaat stonden. (Herstellen gaat veel sneller via iTunes dan via iCloud, en daarom maken veel mensen zo nu en dan een back-up met iTunes, ook al gebruiken ze daarvoor gewoonlijk iCloud.)

Wanneer het herstel voltooid is start je apparaat opnieuw op en krijg je een scherm met uitleg over een aantal volgende stappen te zien.

De laatste stappen

Nadat je een netwerkverbinding hebt ingesteld, je Apple ID hebt ingevoerd, en de voorwaarden geaccepteerd hebt is het tijd om te beslissen of je iCloud wilt gebruiken. De dienst is een overkoepelende term voor Apple's verzameling synchronisatiemogelijkheden, waarmee je je foto's, apps, contactpersonen, kalenders, en e-mail tussen verschillende apparaten kunt synchroniseren.

©PXimport

Je kunt zelfs verschillende Apple Ids aanmaken voor iCloud en iTunes, als je bijvoorbeeld een gedeelde Apple ID voor gezinsaankopen gebruikt en een eentje die je voor je iCloud data wilt gebruiken.

Als je ervoor kiest om iCloud in te stellen wordt er gevraagd of je iCloud back-ups wilt inschakelen voor je apparaat. Als je dat doet kun je je apparaat alle belangrijke instellingen naar je iCloud account laten back-uppen; als je ooit moet herstellen kan dat via Wi-Fi zonder computer. (Uiteraard kun je als je liever back-ups naar een computer maakt kiezen om iTunes te gebruiken.)

Daarnaast kun je kiezen om iCloud's Find My iPhone, iMessage en FaceTime diensten in te schakelen.

Find My iPhone schakelt locatiecontrole in op je apparaat, zodat je het apparaat in geval van verlies of diefstal kunt vinden door middel van je Apple ID en de Find My iPhone app; met iMessage kun je via een dataconnectie tekst-, foto- en videoberichten naar je vrienden en familie sturen; en met FaceTime kun je via video en autio met vrienden chatten via Wi-Fi en mobiele verbindingen (alleen geselecteerde aanbieders).

©PXimport

Er wordt ook gevraagd of je een passcode wilt invoeren om het tegen potentiële dieven of nieuwsgierigen te beschermen. Als je er liever geen invoert, kies dan Don't Add Passcode om deze stap over te slaan.

Je iPad vraagt ook of je Siri wilt inschakelen. Dit kan in het setupscherm, of op een later tijdstip in de Settings app.

©PXimport

Zodra je het setupproces doorlopen hebt, krijg je een scherm te zien met de vraag op je apparaat automatisch diagnostische en gebruiksinformatie naar Apple mag sturen om Apple te helpen om haar producten en diensten te verbeteren.

©PXimport

Kies Automatically Send of Don't Send, en druk op Next.

Gefeliciteerd! Je hebt alle setupvragen beantwoord en je bent klaar om je iPad te gaan gebruiken. Op dit moment kan het apparaat vragen of je Apple's mobiele iLife en iWork suites gratis wilt downloaden.

Aan de slag met je iPad of iPad mini

Mensen die al eerder een iOS apparaat hebben aangeschaft weten hoe het zit, maar voor de nieuwelingen zijn hier een aantal tips om je apparaat te leren kennen.

Je instellingen aanpassen: De meeste onderliggende systeeminformatie voor je nieuwe iPad - netwerkinstellingen, Mail, geluiden, berichten, restricties, achtergronden, en meer - kun je vinden in de Settings app. Dat is dan ook een goede plek om te beginnen als je bekend wilt raken met je apparaat.

©PXimport

Neem een data-abonnement: Als je een iPad met een mobiele connectie hebt gekocht en van plan bent om ermee op het internet te gaan browsen, dan moet je een data-abonnement nemen. Dit kan via Settings > Cellular Data.

iTunes synchronisatie instellen: Als je niet vanaf een iOS back-up hersteld hebt, zul je geen muziek, video, podcasts, foto's, of boeken op je iPad hebben staan. Daar kun je wat aan doen door verbinding te maken met je iTunes bibliotheek: Plug je apparaat in je computer via de bijgeleverde USB-kabel. (Zodra je de eerste synchronisatie doorlopen hebt kun je ook draadloze lokale synchronisatie instellen.)

Verken de App Store: Je iPad heeft een heleboel coole ingebakken apps, maar je wilt om de boel wat interessanter te maken misschien apps van derden gaan gebruiken. De App Store, die je op je apparaat of via iTunes op je computer kunt benaderen, bevat meer dan een miljoen apps voor zowel de iPhone als de iPad; hoewel sommige bedoeld zijn om op een iPhone te draaien kunnen ze ook op je iPad werken.

En vergeet niet om je gratis versie van iBooks, Apple's e-book lezer, te downloaden. Zoek in de App Store naar iBooks.

Praat met Siri: Als je tijdens het activatieproces gekozen hebt om Siri op je iPad in te schakelen, dan hoef je alleen maar op de thuisknop te drukken om je eerste conversatie te voeren. Siri kan je helpen om afspraken te maken, restaurants te vinden, het weer en sportinformatie op te zoeken, en meer. Om te beginnen, houd de thuisknop ingedrukt; de Siri interface komt tevoorschijn, samen met een aantal voorbeeldzinnen om mee aan de slag te gaan.

Wat moet je met je oude apparaat doen?

Nu je je oude informatie hebt overgezet, je nieuwe iPad hebt ingesteld, en het apparaat bent beginnen te gebruiken, is het tijd om te beslissen wat je met je oude apparaat wilt doen. Als je het wilt verkopen, recyclen, of aan een vriend of familielid wilt doorgeven, lees dan deze handige gids met stappen die je moet nemen.

Dit is een vrij vertaald artikel van onze Amerikaanse zustersite Macworld.com. Beschreven termen, handelingen en instellingen kunnen regio gebonden zijn.

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!