ID.nl logo
5 krankzinnige IT-commercials
© Reshift Digital
Huis

5 krankzinnige IT-commercials

IT-commercials hebben de neiging om erg saai te zijn. Wellicht als antireactie daarop, zijn er aardig wat die de onderkaak flink doen zakken. Dit is een selectie van vijf van de meest verknipte.

IT-reclame heeft soms een erg aparte insteek. Niet elk IT-product leent zich nu eenmaal makkelijk voor creatieve uitingen van reclamemakers. Het gevolg is dat sommige van deze reclames zo over de top gaan, dat het de lachspieren een goede training geeft. De volgende vijf klassiekers hebben een erg hoog vrijdagmiddaggehalte.

Canon geilt Japanners op

We trappen af met Canon. Japanners hebben de naam nogal eens

te hebben. Ook gebruiken ze sex op veel manieren om producten te verkopen. Een mooie combinatie van de bizarre Japanse humor met dit sexuele aspect is deze laserprinter reclame. De printer verandert in een wonderschone vrouw die printjes uit haar decolleté spuwt. Een product sexy maken is vrij zelden zo letterlijk genomen door reclamemakers.

[youtube]Zdf98-164B8[/youtube]

Atari spot met bobo's

Dat Amerikanen ook wel van een beetje over de top houden is algemeen bekend. Deze reclame voor het Atari 2600 spel Pole Position is daar een bewijs van. Meneer burgerlijke hotemetoot zit met zijn perfecte gezinnetje als zondagsrijder achter het stuur, als een stem tot hem spreekt. Dat het spel bedoeld is voor het hele gezin blijkt uit het feit dat de auto door de hand van god opgepakt wordt en leeg gekieperd, waarna alle inzittenden in een Formule 1 auto belanden. Let op, dit filmpje zal remsporen op je ziel achterlaten… Zogezegd; heerlijk slecht.

[youtube]ZuRNguzbu6I[/youtube]

IE8 tegen het kotsen

Dat smakeloosheid een deugd is waar Microsoft absoluut niet vies van is, wordt prachtig gedemonstreerd in het volgende pareltje. Natuurlijk was de privénavigatie optie een goede functie van Internet Explorer 8, maar om dat op deze manier duidelijk te maken vergt toch wel wat moed. De man in deze video blijkt even vunzig als eerlijk, wanneer hij aan zijn vrouw de laptop uitleent waarop hij klaarblijkelijk knoerthard pornografisch materiaal op aan het bekijken is. De man wordt vervolgens op zijn beurt getrakteerd op een lading goorheid waar zelfs de viezeriken op zijn scherm geen brood van zouden lusten. Niet één keer, maar meermalen wordt de man volledig ondergekotst. Slik je broodje dus even door en zet je biertje even neer voordat je op onderstaande grafische content klikt.

[youtube]xB9fhjnJcB0[/youtube]

Apple maakt foutste commercial ooit

Maar gelukkig kan het altijd erger. Het volgende filmpje is zo verschrikkelijk, dat zelfs de grootste Apple-gelovers en Jobs-extremisten zich zullen schamen. Toegegeven, een zwarte achtergrond met neon-kleurige streepjes was best hip in 1983, maar de muziek in combinatie met de drieëneenhalve minuut aan pure zelfverheerlijking was zelfs voor de jaren ’80 aanzienlijk lame. Jobs zelf zou waarschijnlijk uit pure wanhoop beweren dat het om een reclame ter bevordering van het eten van het fruit genaamd de appel zou gaan, ware hij geconfronteerd met deze overweldigende emo-crap. Ja, deze reclame is dusdanig afgrijselijk, dat hij waarschijnlijk nooit meer te overtreffen is. En ik durf te wedden dat bijna niemand het zal volhouden om daadwerkelijk de gehele drieëneenhalve minuut af te kijken. Sterkte!

[youtube]kdAPCVFzZjw[/youtube]

Trippen met Windows 3.1

De Japanner in dit filmpje is een Windows fanboy pur sang. In totaal scandeert de Microsoft-groupie Windows 21 keer in het filmpje. En hoe… In een soort spookkasteel met een filmstijl die doet denken aan een oude horrorfilm, maar dan met alle hysterie van de hele film in 30 seconden gepropt. De Japanner die om Windows roept is als een klein verwend kind. Al snel krijgt hij zijn hoofdgerecht, namelijk een stolp met daaronder Windows 3.1. Dan is hij eindelijk zoet en klikt hij als een gek door Windows heen als een heroïneverslaafde die te lang geen bruine suiker heeft gezien. Dit is zonder twijfel de meest trippende IT-reclame ooit.

[youtube]JkufLcIQgKo[/youtube]

▼ Volgende artikel
Nieuw van JBL: open-ear koptelefoon voor kinderen
© JBL | Ali Harper | Stocksy.com
Huis

Nieuw van JBL: open-ear koptelefoon voor kinderen

JBL breidt zijn Junior-serie uit met de JBL Junior FREE, de eerste open-ear koptelefoon van het merk die speciaal is ontworpen voor kinderen. Het model combineert een open ontwerp met ouderlijk toezicht via een app en een maximale geluidssterkte van 85 decibel, zodat kinderen veilig kunnen luisteren zonder volledig afgesloten te zijn van hun omgeving.

De Junior FREE maakt gebruik van JBL's OpenSound-technologie, waarbij geluid via luchttrillingen naar het oor wordt geleid zonder de gehoorgang af te sluiten. Daardoor horen kinderen nog wat er om hen heen gebeurt, wat handig is tijdens huiswerk of onderweg. Tegelijkertijd beperkt de ingebouwde JBL Safe Sound-functie het volume tot 85 decibel, een niveau dat als veilig wordt beschouwd voor jonge oren. Ouders kunnen via de JBL Headphones-app het volume en de luistertijd in real-time volgen, en krijgen dagelijkse of wekelijkse rapporten over gebruik en geluidsblootstelling.

Het ontwerp is afgestemd op kinderen: lichtgewicht, flexibel en gemaakt van zacht siliconenmateriaal. De open-ear constructie rust op het oor in plaats van erin, wat volgens JBL extra comfort biedt bij langdurig gebruik. De grotere knoppen maken de bediening eenvoudig, en de spatwaterdichte behuizing (IPX4) moet de koptelefoon bestand maken tegen dagelijkse ongelukjes. De batterij houdt het tot tien uur vol, en met tien minuten opladen komt daar nog eens drie uur bij.

JBL heeft ook gedacht aan speelse details. De verpakking kan worden omgevormd tot een telefoonstandaard en in de doos zitten stickers waarmee kinderen hun koptelefoon kunnen versieren.

©JBL

De JBL Junior FREE is vanaf november verkrijgbaar in paars, turquoise en perzik. De adviesprijs is 69,99 euro.

▼ Volgende artikel
Prettig werken in Word: verberg overbodige teksten
© © Simon Lehmann - PhotoGranary
Huis

Prettig werken in Word: verberg overbodige teksten

Stel: je hebt een tekstdocument en je wilt zowel een lange versie als een korte versie afdrukken of als pdf uitvoeren. Je kunt dan met verschillende documentversies weerken, maar soms is het juist minder omslachtig om in hetzelfde document bepaalde stukken tekst te verbergen.

Wat gaan we doen?

In dit artikel lees je hoe je in Word tijdelijk tekst kunt verbergen met een speciale toetscombinatie, hoe je deze desgewenst weer helemaal zichtbaar maakt en hoe je via de menu's van Word kunt instellen dat verborgen tekst altijd zichtbaar of afdrukbaar blijft.

Om de tekst te verbergen, selecteer je eerst de inhoud die je tijdelijk aan het oog wilt onttrekken. Daarna open je het lettertype-dialoogvenster. Dat kan door met de rechtermuisknop op de tekstselectie te klikken en de opdracht Lettertype te kiezen. Of je gebruikt simpelweg de toetscombinatie Ctrl+D. In dit dialoogvenster zet je onder Effecten een vinkje bij de eigenschap Verborgen tekst. Of nog sneller: selecteer de tekst die je wilt verbergen en gebruik de combinatie Ctrl+Shift+H (met de H van hide). Hierdoor verdwijnt de tekst uit beeld. Er zal ook geen extra witruimte te zien zijn.

Verborgen tekst is een optie bij Lettertype.

Alles weergeven

Wil je de tekst tonen, dan kun je die inschakelen via de optie Alles weergeven (Ctrl+*). Dat is de knop met het alineapictogram in het tabblad Start in de groep Alinea, en wordt ook weleens ‘Toon onzichtbare tekens’ genoemd. Hierdoor wordt de verborgen tekst tijdelijk weer zichtbaar, maar hij is wel met kleine grijze puntjes onderstreept. Dat is om aan te geven dat deze tekst nog steeds het kenmerk verborgen heeft en dus niet wordt afgedrukt. Om de tekst wel weer definitief zichtbaar te maken, haal je hem eerst via de functie Alles weergeven tevoorschijn. Daarna selecteer je de met puntjes onderstreepte tekst en vervolgens verwijder je het vinkje Verborgen tekst in het dialoogvenster Lettertype. Vraag je het aantal woorden in het document op met Controleren / Aantal woorden, dan zal de verborgen tekst altijd blijven meetellen. Wanneer je het document afdrukt of exporteert als pdf, zal de verborgen tekst echter niet te zien zijn.

Met de knop Alles weergeven haal je de verborgen tekst tijdelijk terug naar boven.

Verborgen tekst altijd weergeven

Ten slotte zit er een optie in Word om verborgen tekst altijd te tonen. Ga daarvoor naar Bestand, kies Opties en selecteer in de linkerkolom Weergave. Je kunt nu met een vinkje aangeven dat je verborgen tekst altijd op het scherm wilt zien. Daaronder bij de Afdrukopties is het mogelijk om in te stellen dat je verborgen tekst altijd wilt afdrukken. Die twee opties zijn niet de standaardinstelling.

In de opties kun je verborgen tekst altijd in beeld brengen en ook altijd afdrukken.