ID.nl logo
Huis

Meer slachtoffers en schade door ‘Microsoft-helpdesk’

Fraudeurs die zich voordoen als Microsoft-helpdesk scoren grotere geldbedragen bij meer slachtoffers in Nederland. Begin 2017 overtreft begin 2016 en de schade nadert al het totaal van 2016.

De an sich niet nieuwe oplichtingspraktijk van telefonische scammers zit in de lift. De fraudeurs die mensen bellen en zich voordoen als “de Microsoft-helpdesk” maken meer slachtoffers in Nederland. Bovendien weten ze daarbij ook flink meer geld buit te maken. Het aantal meldingen, de hoeveelheid slachtoffers én de geleden verliezen groeien flink, blijkt uit nieuwe cijfers van de Fraudehelpdesk.

Vorig jaar al 2 ton

De Fraudehelpdesk is een Nederlandse non-profit die burgers en bedrijven wil behoeden voor oplichtingspraktijken. Het verzamelt hier ook meldingen over, waar nu een zorgwekkende ontwikkeling uit blijkt. Begin maart wist de Fraudehelpdesk al te melden dat zogenaamde Microsoft-bellers vorig jaar minstens 102 Nederlanders te grazen hebben genomen. Mensen worden gebeld met een overtuigend verhaal dat hun computer geïnfecteerd is met malware, waarna de oplichters uiteindelijk de controle over de pc proberen te krijgen en internetbankieren willen kapen.

In totaal zijn er vorig jaar 1403 meldingen gedaan, waarvan dus 102 mensen daadwerkelijk geld zijn kwijtgeraakt aan de oplichters. De totale schade door onder meer frauduleuze overboekingen bedroeg bijna 204.000 euro. Uitschieter was één slachtoffer die maar liefst 47.000 euro afhandig is gemaakt. De trend zit in de lift, blijkt uit de nieuwste cijfers over 2017 die de Fraudehelpdesk nu heeft verstrekt.

Flink meer schade

De fraudeurs blijken in de eerste paar maanden van dit jaar al succesvoller dan ze in diezelfde periode vorig jaar waren. Voor de periode van januari tot half mei ligt het aantal meldingen al op 685 stuks, het aantal slachtoffers op 60 en de schade op 181.958 euro. Ter vergelijking: in januari tot half mei 2016 waren er 747 meldingen, 45 slachtoffers en 52.127 euro aan schade.

Opvallender nog is dat de eerste vierenhalve maand van 2017 qua schade al het jaartotaal van 2016 nadert. De teller staat op net niet de helft voor het aantal meldingen, op bijna tweederde voor het aantal slachtoffers, en op bijna negentiende van de buit. De Fraudehelpdesk spreekt van een “significant hoger schadebedrag” en noemt als mogelijke oorzaak dat de oplichters zelf geld wegsluizen, maar mogelijk ook ransomware op de gekaapte pc van hun slachtoffers zetten.

Link met WannaCry

Deze nieuwe activiteit van ‘de Microsoft-helpdesk’ is niet de recente uitbraak van ransomwareworm WannaCry. Toch valt er een link te leggen met die beruchte malware. National Technology Officer Hans Bos van Microsoft Nederland verwacht namelijk een nieuwe golf van telefoontjes. Juist de wereldwijde aandacht die WannaCry heeft getrokken, ook in algemene media, versterkt de geloofwaardigheid van de alarmerende ‘Microsoft-telefoontjes’. “Er komt waarschijnlijk een piek aan”, voorspelt Bos.

De telefonische oplichters, die na het ompraten van slachtoffers dan via internet hun slag slaan, maken misbruik van ‘de goede trouw’ van mensen. Het gaat om mensen die zich zorgen maken over computersecurity, wat op zich een terechte zorg is, aldus Bos. Hij benadrukt dat dit soort telefoontjes volledig nep zijn: “Microsoft neemt sowieso nooit spontaan, ongevraagd contact met je op.”

Hang op, klik weg, doe aangifte

De echte Microsoft-helpdesk zou dit pas doen nadat een gebruiker eerst zelf heeft gebeld of gemaild. Het officiële advies vanuit Microsoft is dan ook: “Hang op, klik weg, en doe aangifte.” Bos benadrukt die laatste stap, die uiteindelijk moet helpen om deze fraudevorm breder aan te kunnen pakken. Zonder aangiftes lijkt er immers geen groot probleem te bestaan, terwijl de cijfers van de Fraudehelpdesk toch een stijgende lijn aangeven.

Daarnaast kan Microsoft zelf deze fraude pas bestrijden als het ‘direct benadeelde’ is. Aan dat juridische criterium wordt pas voldaan als een frauduleuze helpdesk zich bewijsbaar voordoet als Microsoft, dus bijvoorbeeld een webpagina gebruikt met daarop het logo van Microsoft. “Heel flauw”, verzucht Bos over deze juridische realiteit.

Zaak bouwen

“Daarom is het juist zo belangrijk dat slachtoffers aangifte doen”, herhaalt hij. “Daarin kan namelijk worden aangegeven of de fraudeur zich letterlijk en direct als Microsoft-medewerker heeft voorgedaan. Dit soort punten maken de juridische feiten.” Bos legt uit dat Microsoft soms wel actie kan ondernemen, zoals laatst in de Verenigde Staten is gedaan samen met de overheid. Verder doet het softwarebedrijf aan informeren, assisteren en waarschuwen. Hiervoor heeft het een internationale actie lopen met onder meer een meldingssite en uitleggende blogposts.

▼ Volgende artikel
Review Google Pixel 9a – Fijne smartphone voor een fijne prijs
© Rens Blom
Huis

Review Google Pixel 9a – Fijne smartphone voor een fijne prijs

De Google Pixel 9a is een prettige en complete smartphone die zeven jaar softwareupdates krijgt. Heel wat mensen zijn met dit toestel daarom jaren onder de pannen, denken we. In deze review lees je onze bevindingen met de Google Pixel 9a na twee weken intensief testen.

Uitstekend
Conclusie

De Google Pixel 9a is een midrange smartphone die een goede indruk achterlaat. De telefoon is degelijk gebouwd, heeft complete specificaties en krijgt zeven jaar updates. Je kunt dus lang met het toestel doen, zeker als je eenmalig meer betaalt voor de 256 GB-versie. Er zijn in dit prijssegment echter ook veel andere goede smartphones, dus het loont om te vergelijken of een ander toestel nog beter bij jouw wensen aansluit.

Plus- en minpunten
  • Zeven jaar updates
  • Heel compleet
  • Lange accuduur
  • Houdt minder lekker vast
  • Basismodel slechts 128 GB opslagcapaciteit

De Pixel 9a is het nieuwste model in de Pixel 9-serie, die in augustus is uitgebracht in de vorm van de 9, 9 Pro, 9 Pro XL en 9 Pro Fold. Toestellen van bijna duizend euro tot bijna tweeduizend euro voor de vouwbare 9 Pro Fold. Toptoestellen, zo bleek uit onze reviews. Maar er zijn ook genoegen redenen om géén hele dure telefoon te nemen. Als jij maximaal 550 euro wilt uitgeven aan je volgende nieuwe smartphone, is de Pixel 9a het overwegen waard.

Google's Pixel 9a verschijnt in vier kleuren, waaronder knalroze, het fraaie geteste lila en meer zakelijke zwart en wit. Wij zijn enthousiast over de lila kleur van de smartphone en vinden het toestel premium genoeg overkomen. De matte kunststof achterkant toont nauwelijks vingerafdrukken, waardoor de telefoon er netjes blijft uitzien. Al kunnen we ons ook goed voorstellen dat je een hoesje om de Pixel 9a stopt voor de nodige bescherming. Een hoesje kan ook helpen om de ergonomie van de telefoon te verbeteren. De Pixel 9a is namelijk nogal vlak en ligt daarom wat minder prettig in de hand dan telefoons die een meer gebold ontwerp hebben. Google weet in ieder geval hoe dat moet, want de Pixel 8a van een jaar geleden had zo'n boller ontwerp en lag daarom ook zonder hoesje lekker in de hand.

©Rens Blom

Als we het nog even over bescherming hebben: de Pixel 9a heeft een iP68-certificering en kan daarom tegen (zoet) water en stof.

Je kunt de Pixel 9a redelijk goed met één hand bedienen, doordat het scherm met 6,3 inch relatief compact is. De 186 gram wegende smartphone is even breed als de Samsung Galaxy S25 en Apple iPhone 16, en een fractie hoger. Het Full-HD-oledscherm ziet er erg mooi uit en heeft een hoge verversingssnelheid van 120 Hz. Op zonnige lentedagen is het beeldscherm prima af te lezen.

©Rens Blom

Complete specificaties

Van een smartphone die 550 euro kost, verwachten we tegenwoordig een complete en soepele gebruikservaring. Zo'n toestel moet in principe jaren meekunnen. De Pixel 9a lijkt aan die verwachtingen te voldoen. Hij draait op dezelfde snelle Tensor G4-processor als zijn duurdere Pixel 9-broers, heeft 8 GB werkgeheugen en een 5100 mAh-accu die zonder zorgen een lange dag meegaat. Opladen kan vlot genoeg via usb-c (je dient zelf een adapter te regelen) of langzamer bij draadloos opladen.

Minder blij zijn we met Google's keuze om het instapmodel van de Pixel 9a uit te rusten met 128 GB opslagcapaciteit. Daar kun je in de praktijk namelijk geen 128 GB van gebruiken en als je jaren met het toestel wilt doen, is 128 GB voor veel mensen op de langere termijn onvoldoende. De opslag uitbreiden via een microSD-kaartje is niet mogelijk. Het loont daarom waarschijnlijk om eenmalig meer te betalen voor de 256 GB-variant van de Pixel 9a. Die kun je langer met een gerust hart gebruiken. Veel concurrerende smartphones hebben overigens standaard 256 GB.

©Rens Blom

Camera's

Achterop de Pixel 9a zitten twee camera's. Die zijn goed, maar in de meeste situaties niet beter dan de camera's van de Pixel 8a. Dat geeft weinig en in het donker doet de Pixel 9a het wél beter dan zijn voorganger. Snel bewegende huisdieren blijven lastig om scherp vast te leggen. Dat zie je ook op onderstaande foto: de kat is nét niet lekker scherp.

©Rens Blom

Met de groothoekcamera leg je een wijder deel van de omgeving vast. De Pixel 9a kan ook inzoomen, via de hoofdcamera. Op onderstaande serie zie je de verschillen in de praktijk.

©Rens Blom

De hoofdcamera, groothoekcamera en 2x zoom.

7 jaar updates

Google's bezuiniging om de Pixel 9a van slechts 128 GB opslagcapaciteit te voorzien, maakt dat er op andere vlakken meer ruimte is voor een premium ervaring. Een goed voorbeeld is de softwareondersteuning. Google geeft de smartphone liefst zeven jaar Android-upgrades en beveiligingsupdates. Dat is even lang als de veel duurdere Pixel 9-toestellen en ook even lang als Samsungs Galaxy-topsmartphones en Apple iPhones. Veel concurrenten van de Pixel 9a krijgen vier tot zes jaar updates. De Pixel 9a kan dus langer mee. Of je daadwerkelijk zeven jaar met een smartphone doet, is een tweede.

Ook fijn is dat Google de software lekker schoon levert en allerlei eigen AI-functies toevoegt. Die worden steeds handiger en zijn gratis beschikbaar.

©Rens Blom

Conclusie: Google Pixel 9a kopen?

De Google Pixel 9a is een midrange smartphone die een goede indruk achterlaat. De telefoon is degelijk gebouwd, heeft complete specificaties en krijgt zeven jaar updates. Je kunt dus lang met het toestel doen, zeker als je eenmalig meer betaalt voor de 256 GB-versie. Er zijn in dit prijssegment echter ook veel andere goede smartphones, dus het loont om te vergelijken of een ander toestel nog beter bij jouw wensen aansluit.

▼ Volgende artikel
Samsung voorziet Galaxy S25 Edge van sterker Corning Gorilla Glass Ceramic 2
Huis

Samsung voorziet Galaxy S25 Edge van sterker Corning Gorilla Glass Ceramic 2

Samsung gaat de nieuwe Galaxy S25 Edge-telefoons voorzien van het nieuwere Coring Gorilla Glass Ceramic 2. De nieuwste variant van dit sterke keramische glas maakt de telefoon sterker en beter beschermd tegen beschadigingen.

De Gorilla Glass Ceramic 2-technologie bevat kristallen die fijn in de glasmatrix zijn ingebed, waardoor het display beter bestand is tegen barsten zonder dat dit ten koste gaat van de optische transparantie.

"De Galaxy S25 Edge zet een nieuwe standaard voor vakmanschap en prestaties als ons dunste toestel uit de Galaxy S-serie tot nu toe", zegt Kwangjin Bae, EVP en hoofd van het team Mechanical R&D van Mobile eXperience Business bij Samsung Electronics. "Ter ondersteuning van dit baanbrekende ontwerp was het essentieel om een displaymateriaal te ontwikkelen dat zowel uitzonderlijk dun als betrouwbaar sterk was - een uitdaging die Corning en Samsung heeft samengebracht, verenigd door een gedeelde visie van doelgerichte engineering en gebruikersgerichte innovatie. Die visie is verankerd in elk detail van de Galaxy S25 Edge."

Het ionenuitwisselingsproces van Corning speelt een belangrijke rol bij de verbeterde weerstand tegen schade. Deze techniek versterkt het glaskeramische materiaal en verbetert de duurzaamheid van het display. Andrew Beck, Vice President en General Manager bij Corning Gorilla Glass, licht toe: "Met Gorilla Glass Ceramic 2 hebben we een opmerkelijke combinatie van dunheid en sterkte bereikt, waardoor consumenten het beste van twee werelden krijgen - uitzonderlijke duurzaamheid in een modern, strak ontwerp."

Op 13 mei aanstaande zal Samsung tijdens een live-event meer onthullen over de nieuwe Samsung Galaxy S25 Edge-telefoon. Via de onderstaande link kun je je alvast abonneren op het YouTube-kanaal van Samsung, waar het live-evenement zal worden uitgezonden: