ID.nl logo
Huis

Meer slachtoffers en schade door ‘Microsoft-helpdesk’

Fraudeurs die zich voordoen als Microsoft-helpdesk scoren grotere geldbedragen bij meer slachtoffers in Nederland. Begin 2017 overtreft begin 2016 en de schade nadert al het totaal van 2016.

De an sich niet nieuwe oplichtingspraktijk van telefonische scammers zit in de lift. De fraudeurs die mensen bellen en zich voordoen als “de Microsoft-helpdesk” maken meer slachtoffers in Nederland. Bovendien weten ze daarbij ook flink meer geld buit te maken. Het aantal meldingen, de hoeveelheid slachtoffers én de geleden verliezen groeien flink, blijkt uit nieuwe cijfers van de Fraudehelpdesk.

Vorig jaar al 2 ton

De Fraudehelpdesk is een Nederlandse non-profit die burgers en bedrijven wil behoeden voor oplichtingspraktijken. Het verzamelt hier ook meldingen over, waar nu een zorgwekkende ontwikkeling uit blijkt. Begin maart wist de Fraudehelpdesk al te melden dat zogenaamde Microsoft-bellers vorig jaar minstens 102 Nederlanders te grazen hebben genomen. Mensen worden gebeld met een overtuigend verhaal dat hun computer geïnfecteerd is met malware, waarna de oplichters uiteindelijk de controle over de pc proberen te krijgen en internetbankieren willen kapen.

In totaal zijn er vorig jaar 1403 meldingen gedaan, waarvan dus 102 mensen daadwerkelijk geld zijn kwijtgeraakt aan de oplichters. De totale schade door onder meer frauduleuze overboekingen bedroeg bijna 204.000 euro. Uitschieter was één slachtoffer die maar liefst 47.000 euro afhandig is gemaakt. De trend zit in de lift, blijkt uit de nieuwste cijfers over 2017 die de Fraudehelpdesk nu heeft verstrekt.

Flink meer schade

De fraudeurs blijken in de eerste paar maanden van dit jaar al succesvoller dan ze in diezelfde periode vorig jaar waren. Voor de periode van januari tot half mei ligt het aantal meldingen al op 685 stuks, het aantal slachtoffers op 60 en de schade op 181.958 euro. Ter vergelijking: in januari tot half mei 2016 waren er 747 meldingen, 45 slachtoffers en 52.127 euro aan schade.

Opvallender nog is dat de eerste vierenhalve maand van 2017 qua schade al het jaartotaal van 2016 nadert. De teller staat op net niet de helft voor het aantal meldingen, op bijna tweederde voor het aantal slachtoffers, en op bijna negentiende van de buit. De Fraudehelpdesk spreekt van een “significant hoger schadebedrag” en noemt als mogelijke oorzaak dat de oplichters zelf geld wegsluizen, maar mogelijk ook ransomware op de gekaapte pc van hun slachtoffers zetten.

Link met WannaCry

Deze nieuwe activiteit van ‘de Microsoft-helpdesk’ is niet de recente uitbraak van ransomwareworm WannaCry. Toch valt er een link te leggen met die beruchte malware. National Technology Officer Hans Bos van Microsoft Nederland verwacht namelijk een nieuwe golf van telefoontjes. Juist de wereldwijde aandacht die WannaCry heeft getrokken, ook in algemene media, versterkt de geloofwaardigheid van de alarmerende ‘Microsoft-telefoontjes’. “Er komt waarschijnlijk een piek aan”, voorspelt Bos.

De telefonische oplichters, die na het ompraten van slachtoffers dan via internet hun slag slaan, maken misbruik van ‘de goede trouw’ van mensen. Het gaat om mensen die zich zorgen maken over computersecurity, wat op zich een terechte zorg is, aldus Bos. Hij benadrukt dat dit soort telefoontjes volledig nep zijn: “Microsoft neemt sowieso nooit spontaan, ongevraagd contact met je op.”

Hang op, klik weg, doe aangifte

De echte Microsoft-helpdesk zou dit pas doen nadat een gebruiker eerst zelf heeft gebeld of gemaild. Het officiële advies vanuit Microsoft is dan ook: “Hang op, klik weg, en doe aangifte.” Bos benadrukt die laatste stap, die uiteindelijk moet helpen om deze fraudevorm breder aan te kunnen pakken. Zonder aangiftes lijkt er immers geen groot probleem te bestaan, terwijl de cijfers van de Fraudehelpdesk toch een stijgende lijn aangeven.

Daarnaast kan Microsoft zelf deze fraude pas bestrijden als het ‘direct benadeelde’ is. Aan dat juridische criterium wordt pas voldaan als een frauduleuze helpdesk zich bewijsbaar voordoet als Microsoft, dus bijvoorbeeld een webpagina gebruikt met daarop het logo van Microsoft. “Heel flauw”, verzucht Bos over deze juridische realiteit.

Zaak bouwen

“Daarom is het juist zo belangrijk dat slachtoffers aangifte doen”, herhaalt hij. “Daarin kan namelijk worden aangegeven of de fraudeur zich letterlijk en direct als Microsoft-medewerker heeft voorgedaan. Dit soort punten maken de juridische feiten.” Bos legt uit dat Microsoft soms wel actie kan ondernemen, zoals laatst in de Verenigde Staten is gedaan samen met de overheid. Verder doet het softwarebedrijf aan informeren, assisteren en waarschuwen. Hiervoor heeft het een internationale actie lopen met onder meer een meldingssite en uitleggende blogposts.

▼ Volgende artikel
FRITZ! introduceert compacte wifi 7-stopcontactset voor sneller internet in huis
© FRITZ!
Huis

FRITZ! introduceert compacte wifi 7-stopcontactset voor sneller internet in huis

FRITZ! heeft de Mesh Set 1700 uitgebracht, een nieuwe wifi 7-oplossing die je gewoon in het stopcontact prikt. De compacte set bestaat uit kleine repeaters die samen één groot draadloos netwerk vormen, bedoeld om in elke hoek van het huis snel en stabiel internet te bieden.

De set draait om de vernieuwde FRITZ!Repeater 1200 AX, nu uitgerust met wifi 7 en goed voor snelheden tot 3.600 Mbit/s op de 2,4- en 5GHz-banden – een toename van ongeveer 600 Mbit/s ten opzichte van het vorige model. Dankzij multigigabit-wifi kunnen meer apparaten tegelijk verbonden zijn zonder dat de snelheid merkbaar daalt. De nieuwe wifi 7-functie Multi-Link Operation maakt het mogelijk om data gelijktijdig via beide frequentiebanden te versturen, wat de stabiliteit verder verbetert. Voor vaste apparaten is er bovendien een gigabitpoort aanwezig.

Omdat de repeaters direct in het stopcontact worden gestoken, nemen ze nauwelijks ruimte in en zijn ze eenvoudig te installeren. Gebruikers kunnen kiezen voor een set met twee of drie repeaters, afhankelijk van de grootte van de woning. De FRITZ!Mesh Set 1700 werkt het best samen met een FRITZ!Box, maar kan ook worden gekoppeld aan routers van andere merken. In dat geval fungeert de eerste repeater als centrale wifi-regelaar.

Goed om te weten: alle FRITZ!Box-routers en repeaters worden in Europa geproduceerd, krijgen vijf jaar garantie krijgen en ontvangen gratis beveiligings- en functie-updates.

Beschikbaarheid

De FRITZ!Mesh Set 1700 is per direct verkrijgbaar als set van twee of drie repeaters. De afzonderlijke repeater is ook los te koop onder de naam FRITZ!Repeater 1700.

Wat doet Multi-Link Operation?

Multi-Link Operation is een technologie specifiek binnen wifi 7 waarmee apparaten gelijktijdig gebruikmaken van meerdere frequentiebanden. Hierdoor kan data sneller en stabieler worden verzonden, vooral bij druk gebruik van het netwerk.

▼ Volgende artikel
Online veilig, voordeliger dan ooit: tot 50% cashback op producten van Bitdefender
Zekerheid & gemak

Online veilig, voordeliger dan ooit: tot 50% cashback op producten van Bitdefender

Je klikt op een link die eruitziet alsof hij van je bank komt. Een paar minuten later blijkt je laptop besmet of je gegevens liggen op straat. Je denkt misschien: dat overkomt mij niet, maar: het kan ook jou overkomen. Echt. Online veiligheid is dus geen luxe, maar noodzaak. Gelukkig hoeft dat geen dure investering te zijn. Via Cashback XL krijg je nu een groot deel van je aankoopbedrag terug op de beveiligingspakketten van Bitdefender.

Bitdefender biedt betrouwbare bescherming tegen de digitale gevaren van alledag: phishing, ransomware, spyware en datalekken. Bitdefender Total Security beveiligt meerdere apparaten tegelijk, van laptop tot smartphone. Wie meer privacy wil, kiest voor Bitdefender Premium Security met onbeperkt VPN-verkeer en anti-trackingfuncties. En voor wie niets aan het toeval wil overlaten, is er Bitdefender Ultimate Security – compleet met identiteitsbescherming, darkwebmonitoring en persoonlijk veiligheidsadvies.

Zoek je een eenvoudiger pakket, dan is Bitdefender Antivirus Plus een goede basis voor Windows. Daarnaast zijn er losse tools zoals Bitdefender Premium VPN, waarmee je internetverkeer volledig versleuteld wordt, en Bitdefender SecurePass, dat al je wachtwoorden veilig opslaat en automatisch invult.

Of je nu ondernemer bent, overstapt van een ander merk of al jaren Bitdefender gebruikt: de cashbackactie via Cashback XL geldt voor iedereen. Nieuwe klanten krijgen 40% van hun aankoopbedrag terug, zakelijke gebruikers zelfs 50%. En ben je een bestaande klant? Dan is er goed nieuws. Waar je bij veel andere aanbieders buiten de boot valt, krijg je bij Bitdefender via Cashback XL alsnog 10% van je aankoopbedrag teruggestort op je rekening.


Denk je nu: dat wil ik? Dan is dit hét moment. Want met de Bitdefender-actie op CashbackXL krijg je maar liefst maximaal 50% van je aankoopbedrag teruggestort op je rekening!

Zo werkt de Bitdefender-cashback

Ga op CashbackXL naar de Bitdefender-actie en klik linksboven op Shop & ontvang cashback. Voeg pas daarna de producten die je wilt aanschaffen toe aan de winkelwagen; dat is enorm belangrijk voor de tracking. Controleer dat alle cookies zijn toegestaan (ook bij de webshop waar je winkelt) en dat je geen ad-blocker gebruikt. Voer daarna je betaling uit. De cashback wordt binnen enkele uren bevestigd en staat na ongeveer twee maanden klaar voor uitbetaling. Houd er rekening mee dat het dus eventjes duurt voordat je het geld terugkrijgt. Belangrijk om te weten: je ontvangt cashback over de orderwaarde excl. btw, verzendkosten en eventuele toeslagen. En uiteraard krijg je alleen cashback op betaalde producten van Bitdefender – maar dat is logisch natuurlijk!

Waarom je CashbackXL kunt vertrouwen

CashbackXL is de grootste cashback-site van Nederland. De site registreert 97 procent van alle aankopen succesvol en scoort op Kiyoh een klantwaardering van een 9,0. Je ontvangt je uitbetaling maandelijks, krijgt de hoogste cashback-percentages en kunt terecht bij een toegankelijke klantenservice.

Geld terug op elke Bitdefender-aankoop?

Het kan met deze actie van CashbackXL!