ID.nl logo
Huis

Exit EU roaming is niet perse exit kosten

Je vakantie is vanaf nu nooit meer hetzelfde. De ooit vrijwel telefoonloze vakanties vanwege hoge roamingkosten zijn verleden tijd. Per 15 juni zijn de roaming tarieven binnen de EU officieel gelijk gestreken. Je belt, stuurt een sms of internet nu vanuit je huidige bundel. Ouders; wees je ervan bewust dat de smartphone nu nooit meer weggestopt wordt op vakantie in de EU. We blijven na 15 juni volledig op de hoogte van het thuisfront.

©PXimport

2017 is met name een bijzonder jaar voor de Nederlandse Telecom sector. Het jaar startte met een aanzet voor een ware prijzenoorlog door T-Mobile met Go Unlimited. Vervolgens leidde de nieuwe regels voor telefoonabonnementen in ons kikkerlandje tot een grote verandering. Smartphones van 250 euro of meer zijn per 1 mei niet meer op afbetaling te verkrijgen zonder een vermelding bij het Bureau Krediet Registratie. Providers, fabrikanten en vergelijkingssites zoals Telefoon.nl bedenken oplossingen om onder de BKR-registratie van een toestel uit te komen. Niet veel later verandert de volledige Europese Telecom sector, want vanaf 15 juni zijn de extra roamingkosten binnen de EU afgeschaft.

Exit EU roamingkosten

15 juni 2017 is een memorabele dag voor Europa geweest. Vanaf die dag mogen Europese providers officieel geen extra roamingkosten meer berekenen aan abonnees voor internet gebruik, bellen en het versturen van een sms binnen de EU landen. Een geweldige vooruitgang voor iedere inwoner van de EU. Er zijn echter wel een aantal beperkingen. Gelukkig zullen de meesten onder ons zullen die beperkingen nauwelijks merken. Diegene met een grote of onbeperkte internetbundel moeten echter wel uitkijken met hun normale gebruik in het buitenland. Afhankelijk van de prijs die je betaalt voor je telefoonabonnement mogen providers namelijk een limiet instellen van enkele GB’s per maand.

Voor ons consumenten lijkt het gelijk strijken van de roamingtarieven met binnenlandse tarieven een duidelijke verbetering. Voor de Europese Unie is het in ieder geval een geweldig voorbeeld van de nuttige EU samenwerking. Een voordeel dat in Brussel veelvuldig wordt aangehaald als schoolvoorbeeld van de grote voordelen van de EU. Maar waar liggen nu de adders onder het gras hoor ik je denken. Want hoe kunnen wij van een legioen aan commerciële EU providers verwachten dat de kosten niet bij ons de consument terecht komen?

Wat kost het ons?

Een van de grote angsten is natuurlijk dat providers de verhoogde roamingkosten één op één aan de consument gaan doorberekenen in de prijs van binnenlandse sim only abonnementen. Aan de andere kant blijft natuurlijk de vraag hangen wat roaming in de EU nu precies kost. Beide vragen zijn helaas niet volledig te beantwoorden. Om een antwoord te krijgen op die laatste vraag heeft Telefoonabonnement.nl in een recent onderzoek de prijzen van de vier grote Nederlandse providers onder de loep genomen net na het ingaan van ‘Roam Like at Home’. Het resultaat was zachtjes gezegd verrassend te noemen. Want wie zou nu denken dat onze marktleider KPN de meest voordelige aanbieder is wanneer je ook in het buitenland echt veel data wilt verbruiken.

Huidige roamingkosten in de EU

Vergis je niet, er zijn wel degelijk kosten voor roaming in het buitenland. Het verschil met de oude situatie is dat de gemiddelde consument die kosten vandaag de dag niet direct meer merkt. Stel je hebt een abonnement met 2 GB aan data dan is je 2 GB ook binnen de EU geldig. Sta je met één been in Duitsland, dan krijg je daarvoor geen aparte rekening meer. Wel gaat het verbruik direct van je bundel af. Ga je iets later met hetzelfde been in België staan terwijl je jouw 2 GB die maand al hebt verbruikt, dan betaal je bijna altijd extra kosten. Afhankelijk van jouw provider gaat in dat geval de snelheid omlaag of betaal je 0,009 euro per MB, 0,01 euro per MB of in sommige gevallen zelfs 0,003 euro per MB.

Maar denk niet dat dit alleen geldt voor de kleine bundel. Juist mensen met Unlimited abonnement moeten uitkijken met hun gewoontes. Kijk je dagelijks een paar uur Youtube filmpjes of geniet je van series via Netflix, dan is het op vakantie binnen de EU echt oppassen geblazen. Beide aanbieders van Unlimited abonnementen hebben namelijk een maximum aantal GB’s ingesteld voor het buitenland van 6 GB of 10 GB per maand. Let op, die limieten gelden bovenop de onbeperkte MB’s die je in Nederland mag verbruiken. Toch kan het voor de gemiddelde seriekijker wel van invloed zijn. Met een uur Netflix kijken in HD kwaliteit verbruik je namelijk tot 3 GB aan data.

Uit het onderzoek van Telefoonabonnement.nl blijkt dat het verbruik van 25 GB aan data in de EU behoorlijk veel geld kan kosten. Wil je 25 GB verbruiken, dan kost je dat afhankelijk van de provider en uitgaande van de hoogste abonnementen tussen de 33 euro en 421 euro! Word je toch gemotiveerd om die telefoon of tablet eens opzij te schuiven niet?

©PXimport

Ontstaat er een gat in de begroting van onze providers?

Het is zeer onduidelijk wat er nu precies gebeurt met de verdiensten van bijvoorbeeld de Nederlandse providers na het gelijkstellen van de roamingtarieven met de binnenlandse tarieven. Wij Nederlanders zijn namelijk best actief op internet internationaal gezien. Om te achterhalen wat er precies gebeurt, moeten we natuurlijk weten wat providers hier vroeger aan verdienden. Toen moesten ze in ieder geval hoge prijzen betalen aan de vakantielanden zoals Italië en Frankrijk. Het is nu dus de vraag of de marge tussen die prijzen en de huidige marge erg verslechterd is. Helaas is het niet duidelijk hoe die verhoudingen er nu uit zien ten opzichte van vroeger. Aangezien de prijzen nu gladgestreken zijn, zou je bijna verwachten dat de Nederlandse providers hierdoor veel minder kosten maken.

Nieuwe verdienmodel providers is complex

Dat het nieuwe verdienmodel van Europese providers een complex verhaal is, bewijst bijvoorbeeld de toerisme zelf. Belangrijke vragen in dit geval zijn de volgende. In hoeverre het verbruik van Nederlanders in het buitenland meer of minder is dan het verbruik van buitenlanders in Nederland? Hoe ziet het toekomstig gebruik er uit van de Nederlanders en vakantiegangers in Nederland?

De Nederlandse providers aan de andere kant, laten weten dat de kosten voor hun wel degelijk om hoog gaan. Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat telefonie in het buitenland nu vanuit de bestaande bundel wordt gehaald. Daarmee verdwijnt voor een groot deel de extra verdiensten die een provider vroeger kreeg dankzij telefonie in het buitenland. De extra kosten (of juist verlies van verdiensten) die de nieuwe regeling met zich meebrengen voor de Nederlandse providers is niet exact vast te stellen. KPN heeft eerder dit jaar aangegeven dat ´Roam Like at Home´ in 2017 vermoedelijk tussen de 40 tot 50 miljoen euro gaat kosten. Vodafone verwacht in het komende jaar 300 miljoen euro kosten, daarbij moet je wel bedenken dat de Nederlandse tak minder dan 5 procent van Europese klantenbestand is. Het moederbedrijf van T-Mobile, Deutsche Telekom, heeft de afschaffing als reden genoemd waardoor de omzet onder druk staat. Het Duitse concern noemt verder geen cijfers.

Voordat je medelijden met onze providers krijgt, is het goed te beseffen dat vrijwel alle providers de abonnementsprijzen afgelopen jaar hebben verhoogd. De providers hebben daarmee Roam Like at Home al verwerkt in de prijzen van de verschillende telefoonabonnementen. Tot groot voordeel voor de consument woedt er tegelijkertijd wel een prijs concurrentiestrijd. Wat de providers in de komende jaren te wachten staat, dat weten zelfs markt analisten niet zeker.

Het einde is nog niet in zicht

In de aankomende jaren zijn er verschillende stromingen actief. Enerzijds wordt de vraag naar data in Europa groter. Anderzijds ondernemen providers acties om eventueel verloren inkomsten terug te verdienen. Daarnaast dalen de roaming groothandelstarieven die providers elkaar berekenen jaarlijks tot aan 2022. Daardoor zullen de kosten van roaming voor providers dalen, maar de inkomsten die providers in de afgelopen jaren uit roamingbundels haalden, krijgen ze nooit meer terug.

Het goedkoper worden van data en de huidige prijzen oorlog zijn in ieder geval goed nieuws voor de Nederlandse consument. Het lijkt er daardoor op, dat de huidige prijzen niet snel zullen stijgen.

Dit artikel is tot stand gekomen met onze Partner-redactie. Deze levert redactionele diensten aan commerciële partners van Reshift. Artikelen die door afdeling geschreven zijn, herkent u aan het lichtblauwe Partner-label. De Partner- redactie opereert gescheiden van de reguliere Reshift-redacties, zodat de redactionele onafhankelijkheid van deze laatste groep gegarandeerd blijft. De redactie is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 steelstofzuigers met een lange accuduur
© Erman Gunes - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 steelstofzuigers met een lange accuduur

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom gaan we een paar keer per week op zoek naar zulke deals. Dit keer: steelstofzuigers met een lange accuduur en met een mooie prijs.

Draadloze steelstofzuigers bieden vrijheid omdat je zonder snoer kunt werken. Je bent echter vaak gebonden aan de accuduur. Wij vonden steelstofzuiger die minstens 25 minuten op een volle lading meekunnen. Let wel: dit zijn de fabrieksopgaven, de werkelijke duur kan in de praktijk lager zijn. Wij vonden vijf modellen met een prijs onder de 120 euro.

Princess Silent Storm

Deze Princes Silent Storm gebruikt een lithium-ion-accu en werkt ongeveer 30 minuten in één keer. Dat is voldoende om een appartement of enkele kamers te reinigen voordat je moet opladen. Bij deze steelstofzuiger kun je kiezen uit drie snelheidsstanden; op de hoogste stand levert hij de meeste zuigkracht, maar gaat de accu sneller leeg. Met het uitneembare stofreservoir van 0,6 liter is het legen simpel en er zijn geen stofzakken nodig. De motor en filters zijn cyclonisch, waardoor het stof efficiënt naar de opvangbak geleid wordt.

Handig is de parkeerstand: je kunt de stofzuiger rechtop parkeren zonder dat hij omvalt. Deze set wordt geleverd met een combinatieborstel voor vloer en tapijt, een kierenmondstuk en een apart filter. De steel is afneembaar zodat je ook als kruimelzuiger kunt werken. Volgens de productinformatie ligt het geluidsniveau rond 75 dB en weegt het apparaat iets meer dan drie kilo, dus je kunt het gemakkelijk dragen terwijl je de trap op en af loopt.

Tristar SZ-1980

De Tristar SZ-1980 is een 2-in-1 steelstofzuiger die tevens als kruimelzuiger te gebruiken is. Het product beschrijft een handzame stofzuiger met twee snelheidsstanden en een draadloze gebruikstijd van ongeveer 30 minuten. De lithium-ion-accu is binnen vijf uur opgeladen en levert daarna voldoende energie voor een flinke schoonmaakronde. Je kunt met de knop op het handvat tussen de lage en hoge zuigkracht schakelen, afhankelijk van het type vloer. Het apparaat heeft een groot stofreservoir van 1,5 liter, dat je met één hand leegklikt en schoonmaakt. Een wasbaar HEPA-filter voorkomt dat fijnstof en allergenen weer in de lucht terechtkomen.

De stofzuiger wordt geleverd met een kierenmondstuk en een opzetstuk voor harde vloeren. Tristar plaatst de motor en accu in de steel zodat de handgreep licht blijft, wat prettig is als je boven op kastjes wilt stofzuigen. Volgens externe specificaties werkt het apparaat op 22,2 volt en maakt het ongeveer 75 dB geluid. Er worden geen geheugenstanden of displayfuncties aangeboden; je bedient hem met één schakelaar.

Dreame H12 Pro

De Dreame H12 Pro is een veelzijdige steelstofzuiger die zowel nat als droog vuil aanpakt. De motor levert een hoge zuigkracht van 300 watt en de ingebouwde batterij houdt het tot 35 minuten vol, wat ruim voldoende is voor een grondige schoonmaakronde door huis of appartement. Je bedient het toestel eenvoudig met de handgreep en hebt zicht op alle belangrijke informatie dankzij een LED‑display. De stofzuiger heeft een slimme vuilsensor die de hoeveelheid vuil detecteert en de zuigkracht hierop aanpast. Handig is ook de dubbele watertank: je beschikt over een reservoir met schoon water en een tweede voor het vuile water, waardoor je tijdens het dweilen niet hoeft te stoppen om bij te vullen.

De borstelrol loopt tot aan de rand van de zuigmond, zodat je ook langs plinten en randen goed kunt reinigen. Na gebruik reinigt de borstel zichzelf; je hoeft enkel de zelfreinigingsfunctie te activeren. Met de 0,7 liter opvangbak voor droog vuil is er ruimte genoeg om tussenstops te vermijden. Het apparaat is geschikt voor verschillende vloertypes, zoals tapijt en tegels, en dankzij het rechtopstaande ontwerp kun je de H12 Pro eenvoudig parkeren of opbergen.

Makita CL183D

Makita staat bekend om zijn gereedschap, maar levert ook compacte stofzuigers. De CL183D is een 18-volt snoerloze steelstofzuiger met een eenvoudig ontwerp. Het apparaat heeft geen geïntegreerde accu; je gebruikt Makita-accu’s uit de LXT-serie (niet meegeleverd), waardoor je de werktijd zelf kunt bepalen. Met een 3,0 Ah-accu kun je ongeveer een halfuur stofzuigen bij lichte belasting; zwaardere taken verkorten de tijd. De stofzuiger heeft een zakloos opvangbakje met eenvoudig kliksysteem en een doorzichtige behuizing zodat je kunt zien wanneer deze vol is.

De ergonomische handgreep zorgt voor comfort en de aan/uit-schakelaar is zodanig gepositioneerd dat je niet per ongeluk de power verliest. Omdat het apparaat slechts 53,30 euro kost, kun je met een extra accu altijd doorwerken. Het apparaat weegt weinig en is bedoeld voor snelle klussen zoals kruimels, auto-interieur of trappen. Er worden standaard mondstukken geleverd voor vloer en kieren.

Rowenta  RH6543

Deze lichtgewicht steelstofzuiger van Rowenta heeft een 14,4‑volt lithium‑ion‑accu, die in vijf uur volledig is opgeladen. Met zijn cycloontechnologie scheidt de zuiger lucht en stof efficiënt, waardoor de zuigkracht behouden blijft en het onderhoud eenvoudig blijft doordat je geen zakken hoeft te vervangen. De stofopvangbak heeft een inhoud van 0,65 liter en is met één klik te legen. Het compacte ontwerp van 2,7 kilo maakt de RH6543 geschikt voor snelle schoonmaakrondes, zoals kruimels in de keuken of stof onder meubels. Het LED‑licht op de zuigmond geeft beter zicht op donkere plekken, en dankzij de parkeerstand kun je het apparaat verticaal wegzetten tijdens het stofzuigen.

Er zit een afstofborstel bij om meubels of smalle kieren te reinigen en het filter is uitwasbaar. Er zijn twee vermogensstanden, zodat je de zuigkracht kunt aanpassen aan het type vloer. Het geluidsniveau van 80 dB behoort tot het gemiddelde in deze categorie. Hoewel de maximale looptijd bij lagere zuigkracht wordt gehaald, is deze Rowenta‑stofzuiger een praktisch alternatief voor wie zonder snoer snel wil schoonmaken.

▼ Volgende artikel
Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers
© Scanrail - stock.adobe.com
Huis

Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers

Wie op zoek gaat naar een nieuw mobiel abonnement, komt al snel bekende namen tegen als KPN, Vodafone en Odido. Maar daarnaast kun je ook kiezen voor andere aanbieders op, zoals Simyo, Ben of Youfone. Die lijken misschien op gewone providers, maar dat zijn zogeheten virtuele providers. Wat is precies het verschil, en waar kies je als consument het best voor?

In dit artikel

We leggen uit wat het verschil is tussen providers en virtuele providers, en hoe dat invloed heeft op je smartphone-abonnement. Je leest welke netwerken er in Nederland actief zijn, hoe virtuele aanbieders zoals Simyo, Ben en Youfone werken en waarom ze vaak goedkoper zijn. Ook bespreken we de belangrijkste voor- en nadelen van virtuele providers, en wat dat betekent voor zaken als internetsnelheid, service en de aanschaf van een nieuwe smartphone. Tot slot komt kijken we ook nog naar eSIM, de digitale simkaart.

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

De drie netwerken in Nederland

In Nederland zijn er drie bedrijven met een eigen mobiel netwerk: KPN, Vodafone en Odido. Zij bezitten de zendmasten, frequenties en infrastructuur waarmee mobiele communicatie mogelijk is. Deze partijen worden de netwerkproviders genoemd. Hun netwerken dekken vrijwel het hele land en worden continu uitgebreid met nieuwe technologie, zoals 5G.

Wat virtuele providers doen

Virtuele providers, ook wel MVNO's genoemd (Mobile Virtual Network Operators), maken gebruik van het netwerk van een van deze drie aanbieders. Ze hebben dus geen eigen zendmasten, maar kopen netwerkcapaciteit in en bieden die onder hun eigen naam aan. Bekende voorbeelden zijn Simyo (op het netwerk van KPN), Ben (Odido) en hollandsnieuwe (Vodafone).

Ze regelen zelf de klantenservice, abonnementen, facturering en vaak ook extra diensten, maar het dataverkeer en bellen lopen volledig via het netwerk van de hoofdprovider.

Virtuele providerNetwerk van
Budget MobielKPN
LebaraKPN
SimyoKPN
YoufoneKPN
BenOdido
SimpelOdido
hollandsnieuweVodafone
50+ MobielVodafone

Voordelen van virtuele providers

Virtuele providers staan bekend om hun lagere prijzen. Doordat ze geen eigen netwerk hoeven te onderhouden, kunnen ze de kosten laag houden. Ook zijn ze vaak flexibel: je kunt maandelijks opzeggen, zelf je databundel aanpassen of extra opties in- en uitschakelen. Dat spreekt vooral consumenten aan die niet vast willen zitten aan een duur abonnement.

Een ander voordeel is eenvoud. Virtuele providers richten zich vaak op één duidelijk aanbod zonder allerlei combinatiedeals of ingewikkelde voorwaarden. Bovendien profiteer je als klant indirect van de netwerkverbeteringen van de hoofdprovider: als KPN zijn 5G-dekking uitbreidt, geldt dat ook voor Simyo-gebruikers.

Nadelen ten opzichte van netwerkproviders

Er zitten ook verschillen in wat je krijgt. Virtuele providers hebben meestal minder aanvullende diensten, zoals tv-pakketten, internationale bundels of toegang tot exclusieve hotspots. Ze bieden zelden nieuwe smartphones aan in combinatie met een abonnement; vaak gaat het om sim-only.

Daarnaast kan de snelheid of prioriteit op het netwerk iets lager liggen. Hoewel je technisch op hetzelfde netwerk zit, krijgen klanten van de hoofdprovider soms voorrang bij piekdrukte. Dat merk je vooral op drukke plekken of tijdens evenementen.

Tot slot zijn er verschillen in klantenservice. Virtuele aanbieders werken vaak met goedkopere, grotendeels online dienstverlening. Dat houdt de prijs laag, maar betekent ook dat persoonlijke hulp via telefoon of winkel beperkt kan zijn.

Wat past bij jou?

Wie veel reist, de nieuwste telefoon wil combineren met een abonnement of extra diensten zoals tv en internet belangrijk vindt, zit goed bij een van de drie netwerkproviders. Wie vooral een betrouwbare en betaalbare mobiele verbinding zoekt en weinig behoefte heeft aan toeters en bellen, vindt bij een virtuele provider vaak een gunstiger aanbod.

Kort samengevat: de netwerkprovider bouwt en beheert het mobiele netwerk, de virtuele provider gebruikt dat netwerk om voordeligere en flexibelere abonnementen aan te bieden. Beide werken dus samen, maar richten zich op een ander type gebruiker.

©Denys Prykhodov

Virtuele providers en eSIM

Steeds meer virtuele providers bieden tegenwoordig ook eSIM aan. Dat is de digitale variant van de traditionele simkaart, die je niet meer fysiek hoeft te plaatsen. Je activeert de eSIM via een QR-code of app en kunt zo binnen enkele minuten overstappen van provider of een tweede abonnement toevoegen, bijvoorbeeld voor werk of reizen.

Bij de grote netwerkproviders is eSIM inmiddels standaard, maar ook steeds meer virtuele aanbieders doen mee. Simyo, Youfone en Ben ondersteunen eSIM bijvoorbeeld al. 50+ Mobiel en Lebara bieden het nog niet aan, al wordt dat in de toekomst wel verwacht. Goed om te weten: de eSIM-ondersteuning bij virtuele providers wordt regelmatig uitgebreid, dus wat vandaag nog niet beschikbaar is, kan morgen al mogelijk zijn.

Nieuw abonnement, nieuwe smartphone?

Nieuw hoesje!