ID.nl logo
Huis

Exit EU roaming is niet perse exit kosten

Je vakantie is vanaf nu nooit meer hetzelfde. De ooit vrijwel telefoonloze vakanties vanwege hoge roamingkosten zijn verleden tijd. Per 15 juni zijn de roaming tarieven binnen de EU officieel gelijk gestreken. Je belt, stuurt een sms of internet nu vanuit je huidige bundel. Ouders; wees je ervan bewust dat de smartphone nu nooit meer weggestopt wordt op vakantie in de EU. We blijven na 15 juni volledig op de hoogte van het thuisfront.

©PXimport

2017 is met name een bijzonder jaar voor de Nederlandse Telecom sector. Het jaar startte met een aanzet voor een ware prijzenoorlog door T-Mobile met Go Unlimited. Vervolgens leidde de nieuwe regels voor telefoonabonnementen in ons kikkerlandje tot een grote verandering. Smartphones van 250 euro of meer zijn per 1 mei niet meer op afbetaling te verkrijgen zonder een vermelding bij het Bureau Krediet Registratie. Providers, fabrikanten en vergelijkingssites zoals Telefoon.nl bedenken oplossingen om onder de BKR-registratie van een toestel uit te komen. Niet veel later verandert de volledige Europese Telecom sector, want vanaf 15 juni zijn de extra roamingkosten binnen de EU afgeschaft.

Exit EU roamingkosten

15 juni 2017 is een memorabele dag voor Europa geweest. Vanaf die dag mogen Europese providers officieel geen extra roamingkosten meer berekenen aan abonnees voor internet gebruik, bellen en het versturen van een sms binnen de EU landen. Een geweldige vooruitgang voor iedere inwoner van de EU. Er zijn echter wel een aantal beperkingen. Gelukkig zullen de meesten onder ons zullen die beperkingen nauwelijks merken. Diegene met een grote of onbeperkte internetbundel moeten echter wel uitkijken met hun normale gebruik in het buitenland. Afhankelijk van de prijs die je betaalt voor je telefoonabonnement mogen providers namelijk een limiet instellen van enkele GB’s per maand.

Voor ons consumenten lijkt het gelijk strijken van de roamingtarieven met binnenlandse tarieven een duidelijke verbetering. Voor de Europese Unie is het in ieder geval een geweldig voorbeeld van de nuttige EU samenwerking. Een voordeel dat in Brussel veelvuldig wordt aangehaald als schoolvoorbeeld van de grote voordelen van de EU. Maar waar liggen nu de adders onder het gras hoor ik je denken. Want hoe kunnen wij van een legioen aan commerciële EU providers verwachten dat de kosten niet bij ons de consument terecht komen?

Wat kost het ons?

Een van de grote angsten is natuurlijk dat providers de verhoogde roamingkosten één op één aan de consument gaan doorberekenen in de prijs van binnenlandse sim only abonnementen. Aan de andere kant blijft natuurlijk de vraag hangen wat roaming in de EU nu precies kost. Beide vragen zijn helaas niet volledig te beantwoorden. Om een antwoord te krijgen op die laatste vraag heeft Telefoonabonnement.nl in een recent onderzoek de prijzen van de vier grote Nederlandse providers onder de loep genomen net na het ingaan van ‘Roam Like at Home’. Het resultaat was zachtjes gezegd verrassend te noemen. Want wie zou nu denken dat onze marktleider KPN de meest voordelige aanbieder is wanneer je ook in het buitenland echt veel data wilt verbruiken.

Huidige roamingkosten in de EU

Vergis je niet, er zijn wel degelijk kosten voor roaming in het buitenland. Het verschil met de oude situatie is dat de gemiddelde consument die kosten vandaag de dag niet direct meer merkt. Stel je hebt een abonnement met 2 GB aan data dan is je 2 GB ook binnen de EU geldig. Sta je met één been in Duitsland, dan krijg je daarvoor geen aparte rekening meer. Wel gaat het verbruik direct van je bundel af. Ga je iets later met hetzelfde been in België staan terwijl je jouw 2 GB die maand al hebt verbruikt, dan betaal je bijna altijd extra kosten. Afhankelijk van jouw provider gaat in dat geval de snelheid omlaag of betaal je 0,009 euro per MB, 0,01 euro per MB of in sommige gevallen zelfs 0,003 euro per MB.

Maar denk niet dat dit alleen geldt voor de kleine bundel. Juist mensen met Unlimited abonnement moeten uitkijken met hun gewoontes. Kijk je dagelijks een paar uur Youtube filmpjes of geniet je van series via Netflix, dan is het op vakantie binnen de EU echt oppassen geblazen. Beide aanbieders van Unlimited abonnementen hebben namelijk een maximum aantal GB’s ingesteld voor het buitenland van 6 GB of 10 GB per maand. Let op, die limieten gelden bovenop de onbeperkte MB’s die je in Nederland mag verbruiken. Toch kan het voor de gemiddelde seriekijker wel van invloed zijn. Met een uur Netflix kijken in HD kwaliteit verbruik je namelijk tot 3 GB aan data.

Uit het onderzoek van Telefoonabonnement.nl blijkt dat het verbruik van 25 GB aan data in de EU behoorlijk veel geld kan kosten. Wil je 25 GB verbruiken, dan kost je dat afhankelijk van de provider en uitgaande van de hoogste abonnementen tussen de 33 euro en 421 euro! Word je toch gemotiveerd om die telefoon of tablet eens opzij te schuiven niet?

©PXimport

Ontstaat er een gat in de begroting van onze providers?

Het is zeer onduidelijk wat er nu precies gebeurt met de verdiensten van bijvoorbeeld de Nederlandse providers na het gelijkstellen van de roamingtarieven met de binnenlandse tarieven. Wij Nederlanders zijn namelijk best actief op internet internationaal gezien. Om te achterhalen wat er precies gebeurt, moeten we natuurlijk weten wat providers hier vroeger aan verdienden. Toen moesten ze in ieder geval hoge prijzen betalen aan de vakantielanden zoals Italië en Frankrijk. Het is nu dus de vraag of de marge tussen die prijzen en de huidige marge erg verslechterd is. Helaas is het niet duidelijk hoe die verhoudingen er nu uit zien ten opzichte van vroeger. Aangezien de prijzen nu gladgestreken zijn, zou je bijna verwachten dat de Nederlandse providers hierdoor veel minder kosten maken.

Nieuwe verdienmodel providers is complex

Dat het nieuwe verdienmodel van Europese providers een complex verhaal is, bewijst bijvoorbeeld de toerisme zelf. Belangrijke vragen in dit geval zijn de volgende. In hoeverre het verbruik van Nederlanders in het buitenland meer of minder is dan het verbruik van buitenlanders in Nederland? Hoe ziet het toekomstig gebruik er uit van de Nederlanders en vakantiegangers in Nederland?

De Nederlandse providers aan de andere kant, laten weten dat de kosten voor hun wel degelijk om hoog gaan. Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat telefonie in het buitenland nu vanuit de bestaande bundel wordt gehaald. Daarmee verdwijnt voor een groot deel de extra verdiensten die een provider vroeger kreeg dankzij telefonie in het buitenland. De extra kosten (of juist verlies van verdiensten) die de nieuwe regeling met zich meebrengen voor de Nederlandse providers is niet exact vast te stellen. KPN heeft eerder dit jaar aangegeven dat ´Roam Like at Home´ in 2017 vermoedelijk tussen de 40 tot 50 miljoen euro gaat kosten. Vodafone verwacht in het komende jaar 300 miljoen euro kosten, daarbij moet je wel bedenken dat de Nederlandse tak minder dan 5 procent van Europese klantenbestand is. Het moederbedrijf van T-Mobile, Deutsche Telekom, heeft de afschaffing als reden genoemd waardoor de omzet onder druk staat. Het Duitse concern noemt verder geen cijfers.

Voordat je medelijden met onze providers krijgt, is het goed te beseffen dat vrijwel alle providers de abonnementsprijzen afgelopen jaar hebben verhoogd. De providers hebben daarmee Roam Like at Home al verwerkt in de prijzen van de verschillende telefoonabonnementen. Tot groot voordeel voor de consument woedt er tegelijkertijd wel een prijs concurrentiestrijd. Wat de providers in de komende jaren te wachten staat, dat weten zelfs markt analisten niet zeker.

Het einde is nog niet in zicht

In de aankomende jaren zijn er verschillende stromingen actief. Enerzijds wordt de vraag naar data in Europa groter. Anderzijds ondernemen providers acties om eventueel verloren inkomsten terug te verdienen. Daarnaast dalen de roaming groothandelstarieven die providers elkaar berekenen jaarlijks tot aan 2022. Daardoor zullen de kosten van roaming voor providers dalen, maar de inkomsten die providers in de afgelopen jaren uit roamingbundels haalden, krijgen ze nooit meer terug.

Het goedkoper worden van data en de huidige prijzen oorlog zijn in ieder geval goed nieuws voor de Nederlandse consument. Het lijkt er daardoor op, dat de huidige prijzen niet snel zullen stijgen.

Dit artikel is tot stand gekomen met onze Partner-redactie. Deze levert redactionele diensten aan commerciële partners van Reshift. Artikelen die door afdeling geschreven zijn, herkent u aan het lichtblauwe Partner-label. De Partner- redactie opereert gescheiden van de reguliere Reshift-redacties, zodat de redactionele onafhankelijkheid van deze laatste groep gegarandeerd blijft. De redactie is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

▼ Volgende artikel
Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade
© MG | ID.nl
Huis

Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade

Wanneer je Windows 11 (opnieuw) installeert, vereist Microsoft dat je je aanmeldt met een Microsoft-account of dat je er eentje aanmaakt. En dat terwijl je je voorheen in Windows 10 gewoon met een offline account kunt aanmelden. Wij laten je zien hoe je dat ook in Windows 11 doet, rechtstreeks tijdens de installatieprocedure.

Microsoft wil maar al te graag dat je een Microsoft-account hebt en deze ook gebruikt bij het aanmelden van Windows 11. Behalve dat je hiermee in geval van het vergeten van je installatiecode het besturingssysteem makkelijker opnieuw kunt activeren, biedt een Microsoft-account niet heel veel extra voordelen in Windows 11 zelf. Het enige wat met zo'n account makkelijker gaat is het instellen van e-mail en OneDrive, maar dat zijn ook diensten waar je je later bij kunt aanmelden.

Installatieprocedure

In een van de laatste stappen van de installatieprocedure, of wanneer je een Windows 11-laptop hebt gekocht, word je - om de laatste instellingen toe te passen - gevraagd om in te loggen bij een Microsoft-account, of er eentje aan te maken.

©MG | ID.nl

Microsoft vraagt in Windows 11 standaard om een Microsoft-account.

Wanneer je in bovenstaand scherm bent aangekomen, lijkt het alsof je hier niet meer uit kunt komen: je moet óf een account invullen, óf er eentje aanmaken, óf een stap terug gaan met de pijl rechtsboven in beeld. Toch kun je hier nog iets anders doen, namelijk een opdrachtprompt openen. En dat is handig, want met een opdrachtprompt tijdens de installatie van Windows 11 kun je alvast dingen regelen voordat Windows 11 zelf is opgestart. Het omzeilen van het aanmaken of invoeren van een Microsoft-account bijvoorbeeld. Om de opdrachtprompt te openen, moet je de volgende toetscombinatie intypen:

Shift+F10

Let op: bij sommige computers zoals laptops kan het zijn dat je ook de Functietoets Fn moet indrukken om de F10-knop te kunnen gebruiken. De opdracht wordt in dat geval dan:

Shift+Fn+F10

Na het indrukken van deze toetscombinatie wordt een zwart venster voor de opdrachtprompt geopend.

©MG | ID.nl

Via een opdrachtprompt tijdens de installatieproductie van Windows 11 kunnen we de blokkade voor het aanmaken van een gewoon account omzeilen.

In dit scherm voor je een speciale opdracht in waarmee we de verplichte invoer voor een Microsoft-account gaan omzeilen. Zodra Windows 11 heeft gedetecteerd dat jouw computer een werkende verbinding heeft, blijf je op dat accountscherm hangen, maar ook wanneer er nog geen verbinding is gemaakt, wil Microsoft toch eerst dat je verbinding maakt en daarna alsnog met een Microsoft-account aan de slag gaat.

Nu de opdrachtprompt is geopend, schakelen we die online functie uit. Voer exact de volgende opdracht in:

start ms-cxh:localonly

Gevolgd door een druk op de Enter-toets. Dat zit eruit als hieronder:

©MG | ID.nl

Met behulp van de opdracht start ms-cxh:localonly kunnen we toch een normaal account.

Nadat je op Enter hebt gedrukt, verschijnt er een nieuw venster met de mogelijkheid om een lokaal account (dus zonder Microsoft-account) aan te maken. Goed om te weten: dit account is ook meteen een administrator-account.

©MG | ID.nl

Je kunt iedere accountnaam gebruiken die je wenst, en een wachtwoord opgeven hoeft nu nog niet.

Je kunt hier dus gewoon een normale (voor- en achter)naam opgeven, een e-mailadres is dan niet nodig. Je kunt ervoor kiezen om nu een wachtwoord in te vullen, maar als je dat doet, krijg je ook direct drie controlevragen die je moet opgeven; dat kun je niet skippen. Sla je het aanmaken van een wachtwoord nu over, dan kun je dat later in Windows 11 alsnog doen.

Nadat je de benodigde gegevens hebt ingevuld, worden de laatste installatiestappen voltooid, en wordt de computer nog een keertje opnieuw opgestart. Daarna kun je je aanmelden met het nieuwe account en voer je nog een aantal stappen uit met betrekking tot functies als locatie, diagnostische gegevens en handschriftherkenning.

Account aanpassen

Het account waarmee je je aanmeldt is een administrator-account. In dat geval doe je er goed aan om een wachtwoord in te stellen als je dat nog niet hebt gedaan in de hierboven uitgelegde stap. Om een wachtwoord in te stellen, klik je op de Startknop, en vervolgens op je accountnaam en kies je voor Mijn account beheren.

©MG | ID.nl

Via het Startmenu vraag je de eigenschappen van je account op.

Je komt nu in het instellingenscherm terecht voor je account. Scroll naar de knop Aanmeldingsopties en daarna op Wachtwoord.

©MG | ID.nl

Klik op het onderdeel Wachtwoord om een wachtwoord toe te voegen aan je account.

Nu kun je een wachtwoord naar wens opgeven, de eisen zijn hier niet streng, maar uiteraard kies je wel voor een lastig te raden wachtwoord. Wel ben je verplicht om een geheugensteuntje op te geven, maar dat is minder lastig dan drie extra beveiligingsvragen die je normaliter bij het installatiescherm moet opgeven. Bij de geheugensteun mag het wachtwoord (vanzelfsprekend) niet gebruikt worden .

©MG | ID.nl

Hier geef je je wachtwoord op. De wachtwoordhint (geheugensteun) mag niet ook je wachtwoord.

Wachtwoord en geheugensteun ingevoerd? Dan ben je in principe klaar en kun je je systeem verder gaan configureren. Eventueel kun je nu ook nieuwe extra accounts aanmaken via het onderdeel Andere gebruikers in het instellingenscherm.

▼ Volgende artikel
Wat is doomscrolling en hoe kom je ervan af?
© AK | ID.nl
Huis

Wat is doomscrolling en hoe kom je ervan af?

Je pakt je telefoon om even snel iets te bekijken – en ineens ben je zomaar een uur verder, omdat je niet kon stoppen met scrollen. En onderweg ben je meestal niet blijven hangen bij blije kattenfilmpjes, maar bij rampen, slecht nieuws en roddel. Of bij posts van mensen die allemaal mooier of rijker lijken dan jij. Doomscrolling dus. Slecht voor je humeur en zelfbeeld én zonde van je tijd. Maar gelukkig kun je er iets tegen doen.

In dit artikel lees je:

☠️ Wat doomscrolling is ☠️ Waarom je maar blijft scrollen ☠️ Hoe je weet of jij een doomscroller bent ☠️ Wat je tegen doomscrollen kunt doen

Lees ook: Minder afleiding van je telefoon met deze 6 apps

Wat is doomscrolling?

Doomscrolling is eindeloos blijven scrollen door berichten, filmpjes en posts die je eigenlijk alleen maar onrustig maken. Dat begon ooit met nieuws, maar geldt tegenwoordig ook voor sociale media. Denk aan TikTok, Instagram of X waar je urenlang blijft scrollen, maar waar je zelden wijzer of rustiger van wordt. Het algoritme weet precies wat je aandacht trekt – en hoe het je blijft vasthouden.

De term ontstond rond 2020, tijdens de COVID-19-pandemie, toen mensen massaal thuis zaten en constant updates zochten over het virus. Maar het fenomeen heeft zich sindsdien uitgebreid naar alle vormen van nieuws of posts waar je je slechter van gaat voelen.

Waarom blijven we scrollen?

Apps zijn zo ontworpen dat ze je aandacht vasthouden. Elke swipe of nieuwe video geeft een kleine prikkel in je brein: een signaal dat er misschien iets interessants komt. Soms zit er iets tussen dat écht boeit, maar vaak blijft het bij vluchtige prikkels. Ondertussen raakt je hoofd vol, maar je krijgt er weinig voor terug.

Hoe weet je of je doomscrollt?

Er bestaat geen test waarmee je kunt checken of je een doemscroller bent. Maar er zijn wel duidelijke signalen. Je zit in de gevarenzone wanneer je:

🚩 Gedachteloos nieuws- of socialmedia-apps opent, vaak meerdere keren per dag
🚩 Je daarna leeg, onrustig of somber voelt
🚩 Moeite hebt om te stoppen, terwijl je eigenlijk wel weet dat het nergens toe leidt
🚩 's Avonds of 's ochtends lang op je telefoon zit zonder duidelijk doel
🚩 Niet toekomt aan andere dingen, of je gejaagd voelt als je niets checkt

Herkenbaar? Dan is het tijd om je scrollgedrag te doorbreken. Dat is niet makkelijk, maar het kan wel. Onderstaande tips helpen je op weg.

©Gorodenkoff

Wat kun je doen tegen doomscrolling?

1. Beperk je schermtijd en las schermvrije tijdstippen in

Geef jezelf vaste momenten waarop je iets mag checken. Bijvoorbeeld: 's ochtends 15 minuten nieuws, 's avonds 10 minuten social media. Stel een timer in, zodat je niet ongemerkt blijft hangen. Je kunt ook met jezelf afspreken dat je bijvoorbeeld één uur per dag niet op je scherm kijkt. Of in het weekend pas na twaalf uur 's middags je telefoon pakt. Ook is het mogelijk om tijdslimieten in te stellen voor bepaalde apps. Hieronder lees je hoe je dat doet op een iPhone en op een Android-toestel.

Scherm- en apptijd beperken op iPhone

Wil je op vaste tijden niet gestoord worden? Stel dan apparaatvrije tijd in op je iPhone. Tijdens die periodes zijn alleen telefoongesprekken, berichten en apps die je zelf toestaat beschikbaar. Ga naar Instellingen > Schermtijd, tik op App- en websiteactiviteit en schakel dit in als dat nog niet gebeurd is. Kies daarna voor Apparaatvrije tijd en stel via Gepland de begin- en eindtijd in. Je kunt kiezen voor elke dag hetzelfde tijdstip of per dag variëren. Vlak voor de ingestelde tijd krijg je een herinnering.

Ook kun je tijdslimieten instellen voor apps of hele categorieën, zoals sociale netwerken of games. Ga naar Instellingen > Schermtijd > Applimieten > Voeg limiet toe en selecteer de gewenste apps of categorieën. Tik op Volgende, stel de limiet in en gebruik eventueel Pas dagen aan voor verschillende limieten per dag. Rond af met Voeg toe.

Scherm- en apptijd beperken op je Android-telefoon

Rustmomenten op je Android-toestel stel je in via de Bedtijdmodus. Tijdens deze periodes worden je schermkleuren aangepast (bijvoorbeeld naar grijstinten) en kun je meldingen dempen of het scherm automatisch laten uitschakelen. Ga naar Instellingen > Digitaal welzijn en ouderlijk toezicht > Bedtijdmodus en stel in wanneer de modus moet starten en eindigen. Je kunt dit voor elke dag apart instellen of een vast schema kiezen.

Wil je appgebruik beperken? Ga dan naar Digitaal welzijn > Dashboard en kies de app die je wilt beperken. Tik op het zandlopertje naast de app en stel een dagelijkse limiet in. Zodra de limiet is bereikt, is de app de rest van die dag niet meer toegankelijk.

2. Zet meldingen uit

Pushmeldingen van nieuwsapps, sociale media of video-apps zorgen dat je telkens toch weer gaat kijken en scrollen. Zet ze uit. Wat je niet ziet, open je ook minder snel.

3. Richt je telefoon prikkelarmer in

Zet socialmedia- en nieuwsapps niet op je beginscherm. Of verwijder ze helemaal. Wil je ze toch echt bezoeken, dan kan dat via de browser. Dat is een extra handeling vergeleken met een app, maar juist daarom doe je het misschien minder vaak.  

Verder kun je er ook voor kiezen om de grijstintenmodus in te schakelen. Dat zorgt voor minder afleiding en een beeld dat rustiger is.

Op een iPhone ga je hiervoor naar Instellingen > Toegankelijkheid > Weergave en tekstgrootte > Kleurfilters en schakel je de optie in. Op een Android-smartphone ga je hiervoor naar Instellingen -> Toegankelijkheid -> Kleurfilters. Hier schakel je de optie Grijstinten in. Afhankelijk van je toestel kunnen deze menu-opties een iets andere naam hebben.

©ID.nl

4. Volg niet alles en iedereen

Kies één of twee betrouwbare nieuwsbronnen. Ontvolg accounts die vooral onrust of negativiteit brengen. Kies liever voor mensen of media die je inspireren, informeren of aan het denken zetten. Een account waar je geen energie van krijgt, maar dat je energie kost: dat kun je beter ontvolgen.

Stoppen met doom-scrolling? Het kan!

Doomscrolling gaat allang niet meer alleen over nieuws. Ook gedachteloos scrollen langs filmpjes, reacties of meningen op sociale media hoort erbij. Het lijkt onschuldig, maar kost tijd, energie en aandacht — en levert weinig op.

Het goede nieuws: je kunt ermee stoppen. Niet in één keer, maar stap voor stap. Door bewuster te kiezen wat je leest en wanneer. Door je telefoon minder het ritme van je dag te laten bepalen. En door ruimte te maken voor dingen die je echt iets opleveren.

📵 Verveel je je zonder smartphone?

📘 Door een boek kun je urenlang scrollen!