ID.nl logo
Huis

Adobe Creative Suite 6 zorgt voor snelheidswinst

Met het nieuwe tweejaarlijkse releasepatroon was het geen verrassing meer: Adobe brengt een nieuwe versie uit van de programma’s in de Creative Suite. CS6 komt vandaag officieel uit en legt de nadruk op cloudfuncties. Door integratie van de Mercury-engine in meerdere programma's is er bovendien flink wat snelheidswinst.

Toen Adobe vorig jaar een abonnementstructuur invoerde, moest het bedrijf ook het releasepatroon inzichtelijker maken. Officieus waren de releasepatronen van nieuwe producten wel duidelijk, maar om bedrijven over te halen te investeren in een Adobe-abonnement moest precies duidelijk zijn hoe vaak ze nieuwe productversies konden verwachten. Iedere twee jaar komt er een compleet nieuwe editie van de Creative Suite uit, met tussendoor een kleine productupdate. Het is dus weer tijd voor Creative Suite 6!

We zetten de grootste veranderingen van de nieuwe versies op een rijtje, zodat je zelf kunt inschatten welke producten je wilt kopen of upgraden. De versies die we testen zijn in bèta. Hoewel Adobe benadrukt dat het gaat om producten die nog niet af zijn, is het ongebruikelijk dat er in de definitieve versie features verdwijnen. Daarnaast komt Adobe met de Creative Cloud, een online dienst die de abonnementsstructuur van Creative Suite vervangt.

We hebben nog lang niet alle producten kunnen bespreken. After Effects en Premiere Pro, de professionele videobewerkingstools, zijn qua prestaties en handigheid verbeterd. Zo gaat After Effects slimmer om met de cache, zodat je minder vaak opnieuw hoeft te renderen en is in Premiere Pro de interface flink op de schop gegaan om de hoeveelheid knoppen te verminderen. Daarnaast is er het nieuwe SpeedGrade voor professionele kleurcorrectie en Prelude, een tool voor het laden, loggen en transcoderen van videobestanden.

Ook Photoshop, Dreamweaver, Flash Professional en alle andere producten zijn voorzien van meer nieuwe functies dan we hier hebben kunnen bespreken. Zelf proberen? Natuurlijk kun je, zoals altijd, van de meeste producten een gratis probeerversie downloaden bij Adobe, zodat je een maand lang kunt kijken of de nieuwe Creative Suite iets voor je is.

Photoshop is waarschijnlijk Adobes bekendste programma. Elke verandering wordt dan ook onder een vergrootglas gelegd. De meest in het oog springende aanpassing is technisch gezien een van de eenvoudigste, maar zal waarschijnlijk veel discussie opleveren: de standaardkleur van de interface is nu donkergrijs. Dit is overgenomen uit Lightroom, maar kan eventueel worden aangepast naar zwart of juist naar nog lichtere kleuren. Daarnaast is Photoshop voorzien van enkele grondige snelheidstweaks. Mercury Graphics Engine is ook aan Photoshop CS6 toegevoegd. Als je pc is voorzien van een nVidia-kaart, met name de Quadro-reeks, is veel snelheidswinst te behalen bij functies als blur en liquify en het in- en uitzoomen van afbeeldingen. Ook handig is de mogelijkheid om op de achtergrond op te slaan: je kunt doorwerken terwijl Photoshop een groot bestand opslaat.

Functies samengevoegd in Photoshop CS6

Qua tools heeft Adobe enkele functies handig samengevoegd. Zo is het in CS5 ingevoerde Content-Aware Fill uitgebreid tot Content-Aware Move. Als je bijvoorbeeld een persoon op een achtergrond wilt verplaatsen, moest je voorheen eerst de persoon verplaatsen en daarna de achtergrond invullen. Dat kan nu in één keer. De Patch-tool heeft ook een Content-Aware-modus gekregen, zodat je meer invloed hebt over het gebied van de foto dat Photoshop gebruikt om de lege plekken in te vullen. Ook is er de nieuwe, niet-destructieve Crop-tool. Met handige hulplijnen kun je scheve foto’s snel rechtzetten of bijsnijden.

InDesign is Adobes belangrijkste vormgeeftool en heeft als zodoende de moeilijke taak om de overgang van publicatie op papier naar online te volgen. Vormgevers worden steeds vaker ingezet om apps of websites te maken. Een deel van de nieuwe functies van InDesign CS6 spitst zich hier op toe. De nieuwe Liquid Page Rules gebruik je om te definiëren wat de vormgeefelementen moeten doen als je de afmetingen van de pagina verandert. Als je dan een andere verhouding kiest of voor een website een kleinere resolutie, regelt InDesign zelf het verplaatsen van de elementen. Dat kan bijvoorbeeld aan de hand van verhoudingen of absolute posities.

Nieuw in InDesign CS6: Content Collector

Een ander hulpmiddel is de nieuwe Content Collector. Met die tool kun je in verschillende documenten, pagina’s of layouts één voor één elementen selecteren. Die worden allemaal op de Content Conveyor geplaatst, een klein venster onderin het scherm. Vervolgens wissel je naar de Placer Gun en kun je de items van de Conveyor één voor één op de nieuwe layout plaatsen. Handig genoeg worden ze automatisch aangepast naar de nieuwe resolutie of afmetingen. Een alternatieve layout vul je daarmee een stuk sneller dan met knippen en plakken. Bovendien kun je die content als Link neerzetten, waardoor het automatisch wordt bijgewerkt als een van de twee bestanden wijzigt.

Bij zowel Photoshop als Illustrator is de Mercury Graphics Engine toegevoegd, de hardwareacceleratiemodus die in Premiere Pro CS5 werd geïntroduceerd. In Illustrator uit zich dat in een versnelling voor een aantal effecten. Ook de interface is in Illustrator aangepast. Standaard heeft het programma dezelfde donkere kleur als Lightroom. Functioneel kent Illustrator weinig grote veranderingen, maar er zijn een paar leuke creatieve opties toegevoegd.

Omzetten naar vectoren met Illustrator

Het omzetten van rasterafbeeldingen naar vectoren moet makkelijker worden met de nieuwe Image Trace-functie en -engine. Met verschillende presets kun je invloed uitoefenen op de conversie. Daarnaast zijn vectoren in te zetten als patronen. Een patroon kun je in een keer als fill toepassen op een object, maar de afbeelding is daarna nog steeds te bewerken. Met effecten kun je snel een mooi patroon aan je afbeeldingen toevoegen. Tot slot kunnen streken nu met gradienten (kleurverlopen) gevuld worden.

De afgelopen jaren heeft Adobe heel wat te horen gekregen over de slechte prestatie die Flash op mobiele apparaten laat zien. Vooral Apple heeft zichzelf gepositioneerd als uitgesproken tegenstander van het ontwikkelplatform en verbiedt Flash op iDevices. In Flash Professional CS6 gaat Adobe hier op twee manieren mee om. De eerste manier is de lichte nadruk op gameontwikkeling, waar wat aardige features voor zijn toegevoegd. Ten tweede kun je nu vanuit Flash Professional je apps gemakkelijk ‘packagen’ met de Air-runtime, om ze op zowel Android als iOS te distribueren.

Spritesheets in Flash Professional

Voor gameontwikkelaars kan de ingebouwde spritesheetondersteuning van pas komen. Om prestaties te verbeteren, worden spritesheets vaak gebruikt in plaats van filmpjes. Het inladen van een spritesheet in bitmapformaat, met coördinaten, zorgt dan voor het sneller laden van animaties. Je hoeft in Flash Professional slechts je animaties te selecteren en te kiezen voor Generate Sprite Sheet. Ze worden dan automatisch omgezet. De verschillende versies van Adobes Air-runtime kun je nu binnen Flash Professional beheren. Het makkelijkste is het toevoegen van die runtime aan je apps. De eindgebruiker hoeft dan geen losse runtime meer te downloaden om je app uit te voeren. Bovendien zijn Air-apps dan ook op iOS te gebruiken, omdat de losse runtime voor dat platform niet verkrijgbaar is.

Een groot deel van de aanpassingen in Dreamweaver richt zich op ontwikkeling voor mobiele apparaten. Het ontwerpen van mobiele layouts is intuïtiever geworden door de introductie van fluid grid layouts. Met deze optie kun je in een eenvoudige interface css-layouts maken die automatisch meeschalen met veranderende resoluties. In de gekleurde kolommen op het scherm zie je precies hoe items op de pagina eruit zien op een smartphone, tablet of desktop. De veelgebruikte resoluties zijn vooraf ingesteld, maar je kunt ook zelf verhoudingen toevoegen. In de Design view wissel je vervolgens wisselen tussen de verschillende layouts. Het populaire jQuery Mobile-framework wordt nu ook beter ondersteund, zodat je met één klik kunt wisselen tussen de verscheidene thema’s. Werken met PhoneGap Build gaat in Dreamweaver CS6 wat makkelijker, doordat het packagen van mobiele apps meer is gestroomlijnd.

CSS Transitions in Dreamweaver

Css3-overgangen worden nu volledig ondersteund door Dreamweaver. Het nieuwe CSS Transitions-paneel is een handige tool om ook zonder code mooie overgangen te maken. Zo kun je menustructuren snel animeren. Tot slot heeft Dreamweaver CS6 ook integratie met Adobe Business Catalyst, de (betaalde) cms-dienst van Adobe waar je een site in z’n geheel kunt hosten, inclusief webshop. Op de achtergrond is Dreamweaver overgezet naar het interface-framework waar de rest van de Creative Suite eveneens op draait. Daar merk je niet direct iets van, maar het moet voor de ontwikkelaars van Adobe makkelijker worden om de uniformiteit tussen de verschillende Creative Suite-applicaties in te bouwen.

Naast de Creative Cloud kun je natuurlijk ook gewoon bij Adobe terecht voor software in een doosje of voor losse producten in de webshop. De edities zijn enigszins aangepast ten opzichte van de vorige suite. De officiële lancering van Creative Suite 6 is vandaag, maar dat gaat om de Engelstalige versie. Wie liever met de Nederlandstalige versie werkt, zal af moeten wachten: Adobe kan daar van tevoren meestal geen precieze releasedatum van bekendmaken. Het is nog niet helemaal duidelijk welke programma's in welke suites verkrijgbaar zullen zijn. Wel zijn de adviesprijzen al bekend.

Upgraden naar Creative Suite 6

Zoals altijd is de hamvraag: moet je de investering in de nieuwe Creative Suite doen? Adobe heeft geprobeerd dit probleem op te lossen door in te zetten op abonnementen, zodat je niet zelf hoeft te bedenken of je de nieuwe versie wel wilt kopen. Met een abonnement krijg je die namelijk gewoon. Maar als je nog losse Adobe-producten gebruikt die niet aan een Adobe-abonnement vastzitten, loont het om te bedenken welke programma’s je (het meest) gebruikt, welke functies daarvan nuttig zijn en of je met de upgrade iets nieuws krijgt dat je in het dagelijkse gebruik nuttig vindt. Bedenk ook dat niet alle producten die in de suite zitten bijgewerkt zijn. Acrobat valt, zoals eerder, buiten het vaste releaseschema en heeft in CS6 dus nog steeds de eind 2010 uitgebrachte versie X. Soundbooth wordt niet meer verder ontwikkeld en is sinds CS5.5 vervangen door Audition.

Creative Suite 6 prijzen

 Producten Suites After Effects Pro CS6€ 1.248Design Standard€ 1.783Audition CS6€ 415Design & Web Premium€ 2.616Dreamweaver CS6€ 534Production Premium€ 2.259Fireworks CS6€ 403Master Collection€ 3.568Flash Professional CS6€ 950Illustrator CS6€ 772InCopy CS6€ 355InDesign CS6€ 950Photoshop CS6€ 950Photoshop CS6 Extended€ 1.367Premiere Pro CS6€ 1.010SpeedGrade CS6€ 1.248



 

Adobe heeft een tijdje geleden een nieuw online concept aangekondigd: de Creative Cloud. Deze abonnementsdienst biedt online ondersteuning voor alle programma’s in de suite. Wat Adobe daarmee doet, verschilt per applicatie. De Creative Cloud biedt bijvoorbeeld online opslag die is geïntegreerd in de meeste Adobe-software. Daarnaast kun je ook direct via je desktop naar de bestanden in je Creative Cloud navigeren. Met ingang van Creative Suite 6 kan de cloud meer dan alleen dit soort online opslagachtige dingen. Photoshop hoef je bijvoorbeeld niet meer in een doosje te kopen: via de website van Creative Cloud download je eenvoudig weg alle benodigde pakketten (nadat je hebt betaald, natuurlijk). Ook worden sommige kleinere pakketten, zoals Edge en Muse, alleen via Creative Cloud aangeboden.

Verschillende Creative Cloud-Abonnementen

Creative Cloud vervangt de abonnementen die Adobe vorig jaar introduceerde. Je kunt in één keer het complete cloudaanbod afnemen, waarbij je voor € 60 per maand toegang krijgt tot bijna alle Adobe-producten. Adobe wil graag dat je van hun cloudaanbod gebruik gaat maken. Bij doorlopende abonnementen verdienen ze namelijk potentieel meer geld per klant. Het aanbod is echter ook erg aantrekkelijk. Omdat het een doorlopend abonnement is, krijg je altijd de nieuwste versie van de producten. De Creative Cloud biedt bovendien applicaties die in de gewone Creative Suite niet te krijgen zijn. Adobe Edge en Muse zijn er daarvan twee. Edge is een tool om html5-animaties te maken en met Muse kun je snel eenvoudige websites opzetten. Vooralsnog zijn beide producten gratis te proberen op Adobe Labs, maar naar verwachting is dat niet meer mogelijk zodra de definitieve versie van CS6 uitkomt.
 

 Jaarcontract (per maand)MaandcontractCreative Cloud (compleet)€ 59,49€ 89,24Producten  After Effects Pro€ 23,79€ 35,69Audition€ 23,79€ 35,69Dreamweaver€ 23,79€ 35,69Edge€ 17,84€ 29,74Flash Professional€ 23,79€ 35,69Illustrator€ 23,79€ 35,69InDesign€ 23,79€ 35,69Muse€ 17,84€ 29,74Photoshop€ 23,79€ 35,69Premiere Pro€ 23,79€ 35,69SpeedGrade€ 23,79€ 35,69Story Plus€ 17,84€ 29,74

▼ Volgende artikel
Weg met die zweetlucht! Zo krijg je je sportkleding écht fris
© BGStock72 - stock.adobe.com
Huis

Weg met die zweetlucht! Zo krijg je je sportkleding écht fris

Na een stevige sportsessie voel je je voldaan. Je bent trots op jezelf dat je het 'weer geflikt' hebt. Maar je sportkleding? Die ruikt allesbehalve fris. Wassen helpt natuurlijk, maar wat doe je als die geur hardnekkig blijft hangen?

De tips in dit artikel in het kort:

  • Was sportkleding het liefst meteen, maar laat het eerst weken in natuurazijn en water
  • Zet de wasmachine op een sportprogramma of op maximaal 30 graden
  • Gebruik vloeibaar wasmiddel (niet te veel)

Lees ook: Schoenen wassen in de wasmachine, zo doe je dat

Sterke zweetlucht? Natuurazijn!

Om ervoor te zorgen dat de sterke zweetlucht niet in de kleding blijft, gooi je de kleding 15 tot 20 minuten voor het wassen in een bak met koud water en een flinke scheut natuurazijn. De azijn haalt de penetrante geur eruit en verwijdert al wat vuil, maar tast het textiel niet aan. Dit helpt ook bij sportkleding met een oude zweetgeur. Daarna was je de kleding met de wasmachine of met de hand.

Heb je een flinke training gehad en echt geen tijd om je sportkleding voor de volgende wedstrijd te wassen? Je frist je sportkleding tijdelijk op door een plantenspuit te vullen met water en azijn, verhouding: 50/50. Spray het mengsel op het kledingstuk en de zweetgeur is weg. Was de kleding na de wedstrijd wel gelijk.

🧊 Extreem sterke geuren krijg je ook uit je sportkleding door de kleding in een plastic zak te stoppen, deze dicht te knopen en de zak in de vriezer te stoppen. De kou doodt de bacteriën die de zweetgeur veroorzaken. Na 24 uur haal je de zak met kleding er weer uit.

Was je sportkleding niet te heet!

Waarschijnlijk denk je: hup, wasmachine aan op 60 graden. Maar doe dit liever niet. Sportkleding is meestal gemaakt van speciaal materiaal dat sneller droogt, een ademende eigenschap heeft en vocht afdrijft. Deze stof is vaak delicater dan bij gewone kleding. Daarom is het belangrijk dat je de kleding voorzichtig wast, op maximaal 30 graden. Zet de wasmachine op een sportprogramma of een programma voor synthetische kleding. Een heter programma kan ervoor zorgen dat de sportkleding krimpt en het elastiek aangetast raakt. Check altijd voor het wassen het waslabel voor de specifieke wasinstructies van de kleding.

Keer de kledingstukken binnenstebuiten voordat je ze in de wastrommel gooit. Hiermee bescherm je de opdrukken en kleuren aan de buitenkant van je kleding. Bovendien zitten de bacteriën en dode huidcellen toch aan de binnenkant van je kleding. Prop de wasmachine niet te vol, want dan wordt je sportkleding niet goed gespoeld.

©Oriol Roca

💡 Geen zin om je sportkleding meteen in de was te gooien? Trek de kleding wel meteen uit en laat het even uithangen. Als je het op een hoopje op de grond gooit, verspreiden de bacteriën alleen maar meer. En hoe langer je wacht, hoe erger de geuren worden.

Wel: vloeibaar wasmiddel. Niet: wasverzachter

Voordat je uit gewoonte een flinke scheut wasmiddel in de machine giet omdat je sportkleding zo vies ruikt: even wachten. Te veel wasmiddel zorgt er juist voor dat er zeepresten in de stof achterblijven. En dit zorgt ervoor dat de kleding je dode huidcellen nog beter blijft vasthouden. Het gevolg: nare geurtjes waar niemand blij van wordt. Gebruik het liefst vloeibaar wasmiddel, want de resten van waspoeder blijven vaak achter in kleding. Je mag wel een beetje baking soda in de wasmachine doen, dit neutraliseert de zweetlucht.

Veel mensen gooien het liefst ook nog wat wasverzachter met een geurtje bij de was, maar voor sportkleding is dit niet aan te raden. Wasverzachter legt namelijk een laagje over de vezels en verstopt hierdoor de vezels, waardoor de kleding niet meer goed schoon wordt. Hierdoor ruikt je kleding na een sportsessie juist erger naar zweet. En wasverzachter kan de stof en de elasticiteit ervan aantasten, waardoor de kleding gaat lubberen.

©anetlanda

⚠️ Droog je sportkleding liever niet in de droger. Veel sportkleding krimpt door de hitte. Het is veel beter voor de kleding om het buiten aan de lijn te laten drogen of in een ruimte met goede ventilatie.

Toe aan nieuwe sportkleding?

Van sport-bh tot fitnessbroek

▼ Volgende artikel
Slim wonen zonder pottenkijkers: 5 tips voor privacy in je smart home
© Koen Barten | Philips
Zekerheid & gemak

Slim wonen zonder pottenkijkers: 5 tips voor privacy in je smart home

Vanuit je luie stoel de lampen aanzetten of de temperatuur in huis regelen: smart devices zijn er om het leven nét wat makkelijker te maken. Helaas vormen zulke IoT-apparaten ook een risico voor je privacy. Wil je niet alleen slim, maar ook veilig wonen? Met deze tips voorkom je pottenkijkers in je smart home.

In dit artikel lees je: 💡Wat IoT-apparaten oftewel slimme apparaten precies zijn 💡Hoe slimme apparaten aan hun data komen 💡Waarom slimme apparaten een gevaar kunnen vormen voor je privacy 💡Hoe je je slimme apparaten zo instelt dat de kans op een hack minimaal wordt

Lees ook: Slimme stekkers – welke modellen zijn echt zuinig?

IoT (Internet of Things) omvat alle huishoudelijke apparaten die met het internet verbonden zijn, zoals slimme lampen, speakers en thermostaten. Zelfs gordijnen, deursloten en koelkasten kunnen tegenwoordig slim worden gemaakt door ze aan een netwerk te koppelen. Om jou als gebruiker zo goed mogelijk te kunnen bedienen, verzamelen IoT-apparaten de hele dag door data die je gedrag en gewoonten in kaart brengen. Ben je tussen negen en drie niet thuis? Dan weet je slimme thermostaat dat de verwarming omlaag moet, zal het beveiligingssysteem in die uren extra alert zijn op bewegingen rondom je huis en gaat je robotstofzuiger aan de slag om je vloer spic en span te maken. 

Ook jij hebt wat te verbergen

Slimme apparaten komen op allerlei manieren aan hun data, bijvoorbeeld via spraakopdrachten ('Hé Alexa, speel jazzmuziek af'), commando's die je in een app geeft en zelfs via sensoren die beweging, licht en temperatuur detecteren. Al die gegevens worden ergens opgeslagen, en het probleem is dat de meesten van ons geen idee hebben wat er met die data gebeurt. Vaak vinden we dat ook helemaal niet zo interessant: we denken immers al snel dat criminelen niets met onze data kunnen. Maar als je denkt dat je niets te verbergen hebt, heb je het mis. Cybercriminelen die toegang krijgen tot je smart home kunnen veel meer dan alleen je lampen bedienen. Ze kunnen je bankgegevens stelen (bijvoorbeeld via een gehackt apparaat dat toegang geeft tot je thuisnetwerk), het alarmsysteem van je woning uitschakelen en persoonlijke gesprekken afluisteren via je slimme speaker – om maar een paar voorbeelden te noemen. Hoe meer slimme apparaten je in huis hebt, hoe groter de kans dat er ergens een datalek ontstaat. Dat wil je natuurlijk voorkomen.

©StockPhotoPro

Er zijn allerlei manieren om je smart home te beschermen tegen pottenkijkers. Als je niet zo technisch aangelegd bent, kunnen zulke tactieken je al snel overweldigen. Daarom houden we het bij een aantal algemene tips die voor iedereen makkelijk uit te voeren zijn en die toch een groot verschil kunnen maken in de beveiliging van je smart home.

Tip 1: Kies voor een betrouwbare fabrikant

Het merk van je slimme apparaten kan veel zeggen over hoe goed deze apparaten van zichzelf beveiligd zijn. Gerenommeerde merken zoals Philips, Homey en Amazon hebben immers een reputatie hoog te houden als het om veiligheid gaat. Bovendien moeten producten van A-merken in Europa aan strenge eisen voldoen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een merkloos model van een Chinese fabrikant. Laat je dus niet verleiden door aantrekkelijke deals terwijl je aan het browsen bent: als ze te mooi lijken om waar te zijn, zijn ze dat waarschijnlijk ook. Als je twijfelt of een merk betrouwbaar is, doe dan eerst uitgebreid onderzoek. Lees onafhankelijke reviews, onderwerp de webshop van het betreffende merk aan een kritische blik en controleer of het merk voldoet aan Europese keurmerken. 

Tip 2: Kies sterke wachtwoorden

Slimme apparaten worden doorgaans geleverd met een standaard wachtwoord waarmee je op de bijbehorende app kunt inloggen. Veilig zijn deze wachtwoorden niet. Sterker nog: een standaard wachtwoord aanhouden is haast net zo onveilig als helemaal geen wachtwoord op je smart device hebben. Het is dus belangrijk dat je het wachtwoord al tijdens de installatie van het product verandert in een unieke en sterke variant. Een sterk wachtwoord bestaat uit letters, cijfers én speciale tekens. Verwerk nooit je naam, geboortedatum of adres in het wachtwoord. Geef ook elk slim apparaat een uniek wachtwoord, zodat je andere apparaten bij een hack veilig zijn. En schakel tweestapsverificatie in als dat kan: hiermee voeg je een extra beveiligingslaag toe, zodat anderen niet zomaar kunnen inloggen als ze je wachtwoord weten. 

Tip 3: Maak gastnetwerken aan 

Je wifi-netwerk is voor criminelen een ware goudmijn. Krijgen criminelen toegang tot je wifi, dan kunnen ze niet alleen alles zien wat jij op het internet doet, maar ze kunnen ook slimme apparaten overnemen die op dat netwerk zijn aangesloten. Het is daarom verstandig om gastnetwerken aan te maken voor je slimme apparaten. Hiermee isoleer je het netwerk van deze apparaten van het hoofdnetwerk, wat de kans op een datalek flink verkleint. Ook verklein je op deze manier het risico dat hackers via een zwak beveiligd slim apparaat toegang krijgen tot bijvoorbeeld je laptop, e-mail of bankzaken op het hoofdnetwerk. 

Ook slim is het uitschakelen van de functie Universal Plug and Play (UPnP) op al je slimme apparaten. Deze functie helpt om via wifi automatisch met andere smart devices te verbinden, maar vergroot ook het risico dat je apparaten van buitenaf toegankelijk worden. 

©TStudious - stock.adobe.com

Tip 4: Houd je apparatuur up-to-date

Wacht je altijd weken of zelfs maanden voordat je een nieuwe software-update op je apparaten uitvoert? Foute boel! Updates hebben niet alleen als doel de functionaliteiten van je slimme apparaten te verbeteren, maar zijn er ook om beveiligingslekken te dichten die in eerdere versies zijn opgemerkt. Download je deze updates niet, dan laat je in feite de digitale achterdeur openstaan voor criminelen. Maak er daarom een gewoonte van om iedere week te checken of er nieuwe updates beschikbaar zijn en download deze dan direct. Het is slechts een kleine moeite die een groot effect kan hebben op je privacy.

Tip 5: Controleer de privacy-instellingen

Slimme apparaten komen doorgaans met standaardinstellingen die toestemming geven om bepaalde gegevens te verzamelen of op te slaan. Dat is vaak gunstig voor de fabrikant, maar als je geen pottenkijkers in huis wilt, is het zaak dat er zo min mogelijk gegevens van jou in de cloud terechtkomen. Gelukkig kun je de privacy-instellingen van je slimme apparaten meestal wijzigen. Zo kun je op veel slimme apparaten instellen dat de opnamegeschiedenis direct verwijderd wordt. Sommige apparaten sturen automatisch gegevens naar de fabrikant voor verbeteringsdoeleinden; ook dit kun je vaak uitschakelen. Zet ook altijd functies uit die je niet gebruikt. Gebruik je de spraakbediening op je slimme speaker niet? Schakel de microfoon dan helemaal uit. Zo verklein je in elk geval de kans dat je wordt afgeluisterd.

Je huis slimmer maken?

Slimme stekkers!