ID.nl logo
Aan de slag met Facebook-advertenties
© PXimport
Huis

Aan de slag met Facebook-advertenties

Als je een Facebook-pagina beheert, dan weet je hoe lastig het is om een nieuwe doelgroep te bereiken. Op Facebook geldt echter: met een zak geld kun je vrienden maken. Het hoeft gelukkig geen grote zak met geld te zijn, met een klein budget genereer je al honderden nieuwe volgers of lok je mensen naar je pagina.

Tip 01: Pagina aanmaken

Als je promotie wilt maken voor je bedrijf, webshop of freelance werkzaamheden, dan ontkom je bijna niet aan Facebook. Het platform raakt weliswaar volgers kwijt onder de jeugd, maar voor mensen boven de dertig is het medium nog altijd erg populair. De eerste stap is om een Facebook-pagina aan te maken, maar dit kan alleen als je al een Facebook-profiel hebt. Ga naar www.facebook.com/pages/creation en kies voor Bedrijf of merk of Maatschappelijk betrokken of bekende persoon. Volg de stappen die Facebook je aanbiedt en binnen een paar minuten staat je pagina online. Als je nu rechts bovenin op het driehoekje klikt, krijg je toegang tot je pagina. Belangrijk is dat je alle relevante informatie invult, een goede profielfoto en omslagfoto kiest en eventueel openingstijden, een websiteadres en/of telefoonnummer aan je pagina toevoegt.

©PXimport

Tip 02: Vrienden uitnodigen

Na het aanmaken van de pagina moet je natuurlijk je eigen persoonlijke contacten laten weten dat je een pagina hebt, je wilt waarschijnlijk dat zij in ieder geval je pagina gaan volgen. Ga naar je pagina en kijk aan de linkerkant onder Community. Hier zie je hoeveel mensen jou volgen en hoeveel van jouw eigen vrienden je pagina volgen. Klik op Vrienden uitnodigen en zet een vinkje achter de persoon die je wilt uitnodigen. Je kunt ook op Alles selecteren klikken om direct al je vrienden uit te nodigen. Kies onderin voor Uitnodigingen verzenden en je vrienden krijgen bericht of ze je pagina willen gaan volgen. Zorg er in ieder geval voor dat je je pagina een duidelijke naam hebt meegegeven, zodat vrienden, en later andere geïnteresseerden, weten waar de pagina over gaat. Is het allemaal niet zo duidelijk, dan kun je er ook voor kiezen om een paar keer via een bericht op je persoonlijke profiel alvast je vrienden warm te maken voor je nieuwe pagina. Je kunt namelijk maar één keer in de zoveel tijd een aantal vrienden uitnodigen.

©PXimport

Tip 03: Verschillende opties

Facebook wil graag geld verdienen en zal je daarom van tijd tot tijd bij een geplaatst bericht adviseren om het te promoten zodat je meer vind-ik-leuks en volgers kunt genereren. Op je pagina vind je bovendien een box waar Facebook een paar promotieopties als idee heeft neergezet. Wil je dat meer mensen je pagina gaan volgen, klik dan op Meer pagina-vind-ik-leuks genereren. Wil je een specifiek bericht in de spotlight zetten, kies dan voor Een bericht promoten. In het pop-upvenster geef je aan welk bericht je wilt promoten en wie het allemaal moet kunnen zien. Hier merk je het voordeel van Facebook-marketing ten opzichte van standaardmarketing meteen: je kunt namelijk heel precies de doelgroep aangeven zodat je niet nutteloos je geld uitgeeft.

©PXimport

Kijk kritisch naar je advertentie, je wilt tenslotte dat het mensen uitnodigt je pagina te volgen

-

Tip 04: Promotie kiezen

Wil je niet een specifiek bericht maar je hele pagina promoten, dan heb je een aantal keuzes. Uiteraard hangen deze af van de keuze die je in tip 3 hebt gemaakt. Wij gaan in dit artikel uit van het scenario dat je meer volgers wilt genereren. Onder Indeling kies je dan als eerste of je Eén afbeelding wilt tonen, een Video wilt laten zien of dat je je Facebook-gebruikers een Diavoorstelling van meerdere afbeeldingen wilt voorschotelen. Aan de rechterkant zie je meteen hoe je advertentie eruit komt te zien. Kijk hier kritisch naar en probeer je in te beelden hoe dit op een gebruiker overkomt. Het is tenslotte de bedoeling dat het mensen doet uitnodigen om meer over je bedrijf of dienst te weten te komen, met het uiteindelijke doel dat ze op het welbekende duimpje klikken om je pagina te gaan volgen. Heb je momenteel nog geen geschikte eigen afbeelding, dan kun je een kant-en-klare afbeelding gebruiken door op Gratis stockafbeelding te klikken.

©PXimport

Tip 05: Tekst verzinnen

Naast de afbeelding of video, is wat je onder Tekst schrijft, minstens zo belangrijk. Schrijf hier geen biografie of een lang verhaal op, maar bedenk een pakkende boodschap die ervoor zorgt dat mensen iets gaan doen. Slim is een concrete boodschap, een bericht als: ‘Volgers krijgen 50% korting’. Hier zijn Nederlanders over het algemeen wel voor in. Vervolgens kies je je doelgroep, denk hier even goed over na! Je wilt namelijk dat je doelgroep zo precies mogelijk is. Facebook vraagt namelijk geld voor elke klik op je advertentie door een gebruiker. Hoeveel dit is, hangt bijvoorbeeld af van de locatie van je doelgroep, maar ook van het tijdstip en de datum waarop je een advertentie plaatst. Het heeft ook sterk met vraag en aanbod te maken: als je iets wilt plaatsen over oranje vlaggetjes en het WK voetbal is in volle gang, dan zal de prijs per klik duurder zijn dan wanneer je zo’n advertentie in de winter wilt plaatsen. Facebook legt het één en ander zelf uit.

©PXimport

Tip 06: Doelgroep maken

Klik op Nieuwe doelgroep maken en geef de doelgroep een naam. Je geeft vervolgens aan of je advertentie alleen bij Vrouwen, alleen bij Mannen of bij beide geslachten te zien moet zijn. Denk hier goed over na, want reclames voor bh’s laten zien op profielen van mannen heeft waarschijnlijk weinig zin en is zonde van je geld. Geef aan wat de Leeftijd van je doelgroep is en geef onder Locaties heel gericht aan in welke plaatsen, provincies of landen je advertentie getoond moet worden. Dit gaat zelfs zo ver dat je op bepaalde postcodes of adressen advertenties kunt laten zien. Handig als je een evenement wilt promoten. Eronder zie je meteen hoe gedefinieerd je doelgroep is. Een te specifieke doelgroep is niet goed, een te brede ook niet. Achter Potentieel bereik zie je hoeveel mensen jouw advertentie kunnen zien. Kúnnen, want het is natuurlijk niet gezegd dat deze mensen je advertentie ook allemaal te zien krijgen, want dat hangt af van het budget dat je beschikbaar stelt.

©PXimport

Een te specifieke doelgroep voor je advertentie is niet goed, een te brede ook niet

-

Tip 07: Targeting

Onder Gedetailleerde targeting kun je nog andere dingen aangeven die op je doelgroep van toepassing moeten zijn. Wil je dierenproducten aanprijzen, dan heb je aan een locatie niet heel veel, het is veel slimmer om alleen honden- en kattenbezitters je advertentie te laten zien. In dit veld kun je interesses, demografische gegevens of gedragseigenschappen invullen. Voorbeelden van interesses zijn Honden of Bier, demografische gegevens kunnen termen zijn als Afgestudeerd of Gescheiden en voorbeelden van gedrag kunnen termen zijn als Mensen die vaak reizen of zelfs zo specifiek als Gewoond in Slovenië (voormalige expats – Slovenië). Combinaties van deze termen kunnen een enorm specifieke doelgroep genereren, iets wat je advertentie meestal ten goede komt. Klik op Suggesties om geïnspireerd te raken of kies voor Bladeren om alle mogelijke termen in te zien. Klik op Opslaan om terug te gaan naar je advertentie. Nu weet je dus ook wat Facebook doet met alle informatie die het van je verzamelt. Alles wat je over jezelf vertelt en deelt, wordt automatisch geanalyseerd en beschikbaar gesteld voor advertenties van Facebook zelf.

©PXimport

Tip 08: Budget instellen

Het laatste wat je in moet stellen, is het budget en de looptijd van je advertentie. Je hebt hier twee keuzes, je kunt een advertentie continu laten lopen of slechts een bepaalde tijd. Voor de laatste optie zet je een budget per dag in. Dit is slechts een indicatie, het werkelijke bedrag kan iets afwijken. Eronder zie je meteen het geschatte aantal vind-ik-leuks per dag op basis van calculaties van Facebook zelf. Onder Betalingsmethode kies je hoe je het uiteindelijke bedrag wilt betalen. Dit kan onder andere via PayPal of met een creditcard. Klik op Promoten en je advertentie wordt geverifieerd door het team van Facebook. Als het bedrijf vindt dat er geen voorwaarden worden geschonden, dan zal je advertentie binnen een paar minuten tot een paar uur live te zien zijn op Facebook.

©PXimport

Via het Advertentiebeheer kun je in de gaten houden hoe je advertentie het doet

-

Tip 09: Advertentiebeheer

Als je advertentie live is, wil je natuurlijk ook zien hoe het presteert. Hiervoor ga je naar Advertentiebeheer op www.facebook.com/ads/manager. Klik op je zojuist aangemaakte advertentie onder Campagnes om meer details te zien of zet de schuif voor een campagne uit om het tijdelijk te pauzeren. Je bericht zal dan niet meer op nieuwe profielen worden laten zien, maar loopt nog wel door op profielen die Facebook al voor je heeft uitgezocht. Het kan dus zijn dat er nog wat klik-kosten bijkomen nadat je een campagne pauzeert. Maar meer dan het ingestelde maximale budget zul je nooit uit kunnen geven. Klik op Statistieken bekijken onder een advertentie om te zien wat je campagne heeft opgeleverd.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 randloze smartphones voor minder dan 350 euro
© Paulus N. Rusyanto
Huis

Waar voor je geld: 5 randloze smartphones voor minder dan 350 euro

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom speuren we een paar keer per week binnen een bepaald thema naar zulke deals. Een smartphone met een dunne schermrand was jaren geleden nogal prijzig, tegenwoordig vind je ze voor een schappelijke prijs. Wij hebben vijf randloze telefoons voor minder dan 350 euro voor je weten te vinden.

Ramdloze smartphones, ook wel toestellen met een zogeheten full-screen- of edge-to-edge- display genoemd, winnen de laatste jaren steeds meer aan populariteit – en dat is niet zonder reden. Door het minimaliseren van de schermranden hebben deze telefoons een strak en modern design, waarbij het scherm nagenoeg de volledige voorkant van het toestel beslaat. Dit zorgt voor een luxe uitstraling. Bovendien maken fabrikanten optimaal gebruik van de beschikbare ruimte, waardoor zelfs compacte toestellen een groter schermoppervlak kunnen bieden. Voor gebruikers betekent dit een betere balans tussen draagbaarheid en functionaliteit. Daarnaast zijn veel randloze smartphones uitgerust met moderne technologieën zoals in-display vingerafdrukscanners en geavanceerde gezichtsscanners.

Samsung Galaxy A35 5G

De Galaxy A35 5G is een middenklasse smartphone met een helder 6,6-inch Super AMOLED-scherm, een 50 MP hoofdcamera en een krachtige Exynos 1380-processor. Het toestel biedt 5G-connectiviteit en een batterijduur die gemakkelijk een dag meegaat. Met Samsung's One UI 6.1 en een strakke ontwerp is dit een uitstekende keuze voor gebruikers die op zoek zijn naar een betrouwbare en stijlvolle smartphone.

Motorola Edge 40

De Motorola Edge 40 beschikt over een 6,55-inch pOLED-scherm met een verversingssnelheid van 144 Hz, wat zorgt voor vloeiende beelden. Het toestel is uitgerust met een MediaTek Dimensity 8020-processor en een 50 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie. Dankzij de 68W TurboPower-snellader is de 4400 mAh-batterij snel opgeladen. Het slanke, randloze ontwerp met afgeronde hoeken maakt dit een toestel met een premium uiterlijk.

Nothing Phone (2a)

De Nothing Phone (2a) valt op door zijn unieke, transparante ontwerp en LED-notificatieverlichting en de mogelijkheid om afzonderlijke onderdelen makkelijk te vervangen. Het toestel heeft een 6,7-inch AMOLED-scherm, een MediaTek Dimensity 7200 Pro-processor en een dubbele 50 MP camera-opstelling. Met een batterijcapaciteit van 5000 mAh en ondersteuning voor 45W snelladen biedt deze smartphone goede preraties.

Xiaomi Redmi Note 13 Pro+ 5G

De Redmi Note 13 Pro+ 5G van Xiaomi is uitgerust met een 6,67-inch AMOLED-scherm met een verversingssnelheid van 120 Hz en een resolutie van 1,5K. Het toestel beschikt over een 200 MP hoofdcamera, een MediaTek Dimensity 7200-Ultra-processor en een 5000 mAh-batterij die 120W snelladen ondersteunt. Door het randloze ontwerp en de krachtige specificaties is deze telefoon een uitstekende keuze voor fotografie-enthousiastelingen.

Google Pixel 7a

De Google Pixel 7a biedt een prettige Android-ervaring met regelmatige updates en een uitstekende camera. Het toestel heeft een 6,1-inch OLED-scherm, een Google Tensor G2-processor en een 64 MP hoofdcamera. Met functies zoals Real Tone en Night Sight levert de Pixel 7a indrukwekkende foto's, zelfs bij weinig licht. De telefoon heeft vooral aan de bovenzijde een smalle rand en de cameralens zit daarbij mooi in het display verwerkt. De compacte vormfactor maakt dit toestel ideaal voor gebruikers die een handzame smartphone zoeken.

▼ Volgende artikel
Nooit meer te veel wasmiddel: zo werkt automatisch doseren in je wasmachine
© AK | ID.nl
Huis

Nooit meer te veel wasmiddel: zo werkt automatisch doseren in je wasmachine

Automatisch wasmiddel doseren is een functie die steeds vaker voorkomt op moderne wasmachines. Handig, want je hoeft niet meer zelf af te meten hoeveel wasmiddel je nodig hebt. Maar hoe werkt het precies, wat zijn de voordelen en waar moet je op letten?

In dit artikel lees je:

  • Wat automatisch wasmiddel doseren is
  • Hoe goed automatisch doseren werkt
  • Wat de voordelen van automatisch doseren zijn
  • Wat de nadelen van automatisch doseren zijn
  • Hoe vaak je de reservoirs moet bijvullen
  • Welk wasmiddel je het best kunt gebruiken
  • Hoe je het doseersysteem schoon en fris houdt
  • Hoe deze functie bij verschillende merken heet

Lees ook: Dit wil je weten over de wasprogramma's van je wasmachine

Wat is automatisch wasmiddel doseren?

Automatisch doseren betekent dat de wasmachine zelf bepaalt hoeveel wasmiddel en wasverzachter nodig is voor elke wasbeurt. Dit gebeurt met behulp van sensoren die onder meer kijken naar het gewicht van de was, de textielsoort en soms ook hoe vuil het wasgoed is. Je vult de reservoirs één keer met vloeibaar wasmiddel en eventueel wasverzachter. De machine gebruikt bij elke wasbeurt precies de hoeveelheid die nodig is. Je hoeft dus niet meer voor elke wasbeurt te meten of te gokken of met wasmiddel te knoeien.

Hoe goed werkt automatisch doseren?

In de praktijk werkt automatische dosering over het algemeen goed. Vooral bij normaal bevuilde was levert het een schone was op zonder overdosering. De sensoren stemmen de hoeveelheid nauwkeurig af op de lading. Wel zijn er verschillen tussen systemen. Bij sommige merken kun je bijvoorbeeld zelf de dosering nog bijstellen als je merkt dat de was niet fris genoeg wordt of dat er juist zeepresten achterblijven. Bij sterk bevuilde was of speciale stoffen (zoals sportkleding of babykleding) kan het zijn dat je alsnog handmatig wilt doseren of een ander type wasmiddel nodig hebt.

©AEG

AutoDose van AEG.

Voordelen van automatische dosering

Het grootste voordeel is gemak: je vult één keer het reservoir en daarna hoef je er wekenlang niet naar om te kijken. Daarnaast helpt automatische dosering bij het besparen van wasmiddel. Veel mensen gebruiken onbewust te veel, wat niet alleen slecht is voor het milieu, maar ook zorgt voor zeepresten in kleding en de machine. Verder voorkom je slijtage aan je kleding. Te veel wasmiddel kan stoffen aantasten en zorgt ervoor dat kleding minder lang mooi blijft.

Nadelen van automatische dosering

Niet alles is positief. Automatisch doseren werkt alleen met vloeibaar wasmiddel. Waspoeder of capsules kun je niet gebruiken. Daarnaast moet je erop letten dat je de juiste soort wasmiddel kiest. Sommige systemen werken niet goed met dikkere of schuimende middelen.

Een ander aandachtspunt is geur: omdat je het reservoir lang gebruikt, kan dat na verloop van tijd een muffe geur afgeven. Regelmatig schoonmaken en niet te lang wachten met bijvullen helpt dat voorkomen.

Bij sommige systemen kun je niet zelf bepalen welk vak je voor welk type wasmiddel gebruikt, of kun je geen speciaal wasmiddel apart instellen (bijvoorbeeld voor witte was of wol). Dat maakt je wat beperkter in je mogelijkheden.

©AEG

Hoe vaak moet je bijvullen?

Dat hangt af van de capaciteit van het reservoir en hoe vaak je wast. Gemiddeld gaat een volle tank tussen de 20 en 40 wasbeurten mee. Sommige machines geven een seintje als het wasmiddel bijna op is, bij andere moet je het zelf in de gaten houden.

Welk wasmiddel werkt het best?

Gebruik altijd vloeibaar wasmiddel. Veel fabrikanten raden hun eigen merk aan (zoals bijvoorbeeld Miele UltraPhase). In de praktijk werken veel gangbare A-merken ook goed, zolang ze niet te dik of sterk schuimend zijn. Vermijd ecologische of geconcentreerde wasmiddelen die speciaal zijn ontwikkeld voor handmatige dosering, tenzij het systeem ze aankan. Bij sommige merken slimme wasmachines (zoals Bosch en Siemens) kun je met de app de barcode op je eigen wasmiddelen scannen. De app stuurt dan informatie over de concentratie van je wasmiddel en de waterhardheid automatisch door naar de wasmachine, zodat echt altijd de juiste dosering wordt gebruikt.

Test een wasmiddel een tijdje en kijk hoe de machine reageert: blijft er schuim achter, wordt de was goed schoon, ruikt het fris? Zo ontdek je wat het beste werkt voor jouw situatie.

©Miele

Miele UltraPhase-flacons.

Het automatische doseersysteem schoonmaken Vloeibaar wasmiddel en wasverzachter bevatten stoffen die na verloop van tijd een laagje kunnen achterlaten in het reservoir en de leidingen. Het is dus belangrijk om het automatische doseersysteem regelmatig schoon te maken. De meeste machines hebben reservoirs die je makkelijk kunt uitnemen. Spoel deze ongeveer eens per maand om met warm water. Gebruik eventueel een klein beetje schoonmaakazijn om opgehoopte zeepresten los te weken. Let erop dat je alles goed naspoelt en laat drogen voordat je de reservoirs terugplaatst. Heeft jouw machine vaste tanks die je niet kunt loshalen? Gebruik dan het schoonmaakprogramma (indien aanwezig) of spoel het systeem door; dit doe je door het reservoir te vullen met warm water zonder wasmiddel. Draai vervolgens een wasprogramma zonder was. Controleer ook regelmatig de dopjes, klepjes en slangetjes rondom het doseersysteem. Een tandenborstel kan helpen om lastige randjes schoon te maken.

Van i-DOS tot SmartDosing

In onderstaande tabel zie je wat de benaming voor het automatisch-doseersysteem is bij de grootste wasmachine-merken.

MerkBenamingUitleg
Boschi-DOS 1Twee reservoirs, een voor wasmiddel en een voor wasverzachter, instelbare dosering, houdt rekening met waterhardheid
Boschi-DOS 2Twee reservoirs, een voor wasmiddel en een voor wasverzachter of een ander soort wasmiddel, instelbare dosering, houdt rekening met waterhardheid
AEGAutoDoseVier reservoirs (automatisch en handmatig), appwaarschuwingen, flexibel
SiemensintelligentDosingVergelijkbaar met i-DOS, instelbaar via display/app, kalkherkenning
MieleTwinDosWerkt met UltraPhase-cartridges of hervulbare reservoirs, zeer precies
SamsungAutoDoseTwee reservoirs, instelbaar via display en app, werkt met veel merken
HisenseAutoDoseEenvoudig systeem met één reservoir, basisinstellingen
LGezDispenseTwee grote reservoirs, appkoppeling, slimme sensoren
BekoAutoDoseEenvoudig systeem, vaak één reservoir, geen appkoppeling
Whirlpool6th Sense AutoDoseTwee reservoirs, gekoppeld aan 6th Sense-sensoren, stabiele werking
HaierSmartDosingAutomatische aanpassing aan belading, vaak één groot reservoir, appinstellingen

Conclusie

Automatische dosering maakt wassen makkelijker en voorkomt verspilling van wasmiddel. Vooral bij regelmatig gebruik is het een handige functie die tijd bespaart en je kleding beschermt. De werking hangt af van het merk en type wasmiddel dat je gebruikt. Kies daarom een machine die bij jouw wasgedrag past (tip: bij (web)winkels die wasmachines verkopen kun je modellen makkelijk met elkaar vergelijken) en experimenteer met verschillende vloeibare wasmiddelen om de beste combinatie te vinden.